Skocz do zawartości

Vitodens 100-W +Vitocell 100-W pytania


Recommended Posts

Termostat pokojowy czyli nadajnik + odbiornik (taka kostka) przy kotle włączona do odpowiedniego złącza włącz/wyłącz w kotle. Taki zestaw bezprzewodowy Auratona 2025 RTH, podobny do Twojego tyle, że mniej temperatur w ciągu dnia można ustawić i większy zakres histerezy.

https://www.auraton.pl/produkty/auraton-2025-rth/

a to Twój

https://www.auraton.pl/produkty/auraton-3021-rth/

 

Na termostacie w średnio chłodnym miejscu w domu na górze ustawiam w ciągu dnia 16 stopni a w weekend 18. Wtedy na dole mam nawet 20 ponieważ, różnica jest o 2-3 stopnie z racji specyfiki pomieszczenia, w którym mierzę temperaturę.

 

Na kotle ustawiłem kiedyś 48 stopni ale jak były mrozy to nie dawał rady dobić, potem zmieniłem na 50 a teraz mam 52 i tak zostawiłem.

Mam tylko pompkę w kotle + dodatkowe naczynie przeponowe przy kotle. Hydraulik zaproponował 25 litrów.

Kocioł ma średnio przestoje 50/50 ale jak czasem przymrozi to 70/30 (praca/przestój) w ciągu doby i dam sobie uciąć głowę, ze przy nastawach na termostacie 21 albo nawet 22 kocioł nie miał by prawie przestojów przy obecnym stanie budynku i obecnej instalacji, która do najnowszych nie należy. Większość grzejników żeliwnych a jedynie 2 płaskie radiatory.

 

Nie mam zaworów (jedynie głowice termostatyczne przy grzejnikach manualne) ani sprzęgła bo nie ma takiej potrzeby. Woda z kotła idzie prosto w grzejniki.

c.w.u. mam z oddzielnego źródła.

 

 

Link do komentarza

Tu masz sterownik do podłączenia 4 obiegów

https://www.auraton.pl/produkty/auraton-4d-pro/

Podepniesz siłowniki od zaworów + kocioł ale najpierw trzeba posłuchać serwisanta może tak to ustawi, że kocioł będzie pracował non-stop z odpowiednią modulacją bez "wariowania".

 

Już pisałem, że przy temperaturze na kotle 47-50 stopni i na chłodnej wodzie na powrocie bardzo ładnie ścieka kondensat a ja akurat wiem jak dużo tego zlatuje bo mam pompkę do kondensatu i słyszę jak czasem się załącza.

Mamy zatem zakres kondensacji czyli wysoka sprawność pracy kotła. Poza tym odbiór ciepła musi być spory skoro na powrocie zlatuje chłodna woda.

Link do komentarza
Dnia 16.01.2019 o 13:00, aaaa napisał:

Wszystko można, trzeba wiedzieć tylko jak.

Po pierwsze - można stosować regulatory otwórz/zamknij i może to dobrze działać, zapewniając wymagany komfort.

Po drugie - to że ma miejsce taktowanie, to nie problem sterowania samego w sobie, tylko źle dobranego kotła. Gdyby kocioł miał mniejszą moc startową (i całkowitą), to nie byłoby problemu z taktowaniem. Nowy dom o około 150m2 pow. użytkowej z wentylacją grawitacyjną ma projektowe obciążenie cieplne nie większe niż 8-9kw. Jak kocioł ma 24kw i moc startową do tego większą niż dom potrzebuje przy takich temperaturach, to nic dziwnego, że będzie taktować...

Witam ,dziękuję za komentarz. Pozwól, że nie będę wchodził w dyskusje. Z mojej wiedzy wynika, że takie układy nie działają poprawnie, co napisałem w poście powyżej. 

Pozdrawiam!

Link do komentarza

aaa to trzeba konkretnie na tym przykładzie bo ogólnie to trochę zamęt się robi. Poczekajmy na efekt po wizycie serwisanta Viessmann.

Dla mnie podłogówka jest o tyle kontrowersyjna, że za dużo w tym zaworów, rozdzielaczy i kontroli. Instalacja grzejnikowa bardziej do mnie przemawia i mówię tu o samym obiegu i sposobie oddawania ciepła. Przecież wystarczy nawet na niższej temperaturze zasilania dać więcej powierzchni wymiany ciepła czyli zwiększyć logicznie powierzchnię grzejników lub/i grubość. Może to mniej estetyczne od podłogówki ale do mnie osobiście bardziej przemawia.

 

aaa to raczej nie wina kotła a warunków na pewnym odcinku instalacji grzewczej, na którą automatyka kotła reaguje w taki, a nie inny sposób. Idąc dalej tym tokiem - docieplę dom i co mam wtedy zrobić - zmienić kocioł? Raczej nie mam zamiaru. A jestem pewny, że przy mojej instalacji będzie nadal działał poprawnie przy odpowiednim sterowaniu.

Teraz np. zauważyłem, że przyu podniesieniu temperatury na kotle a zachowaniu w miarę niskiej na sterowniku (bo jedynie 16 stopni) kocioł podbija szybko w godzinę ale wyłącza się inaczej niż poprzednio - a poprzednio na kotle ustawiłem 50 a nawet 48 stopni przy podobnych warunkach na zewnątrz. Mój mózg "symuluje" pogodówkę ale tak właśnie eksperymentuję. Zauważyłem też, że przy temperaturze zadanej medium 52 stopnie kocioł dłużej pracuje na pełnej mocy. Nadal zachodzi kondensacja.

Link do komentarza
Dnia 16.01.2019 o 16:54, Sławek44 napisał:

Jutro po południu mam serwisanta umówionego do pierwszego przeglądu, jak nic nie zaradzi podłączam kocioł pod odbiornik i zobaczymy. Zdam relację tutaj jak to się u mnie sprawdzi.

No więc w czwartek po południu był serwisant, przeczyścił kocioł, przeczyścił filtry na rurach c.o. histerezy kotła o której pisałem wcześniej nie można w tym kotle zmienić. Filtry były trochę brudne ale nie na tyle by powodowały słaby przepływ i taktowanie kotła. W tym temacie nic się nie zmieniło. W czwartek wieczorem podłączyłem sterownik bezpośrednio pod kocioł na zasadzie on/off. W takim podłączeniu kocioł sterowany impulsem ze sterownika włącza się i wyłącza ale: z racji że w domu jest ciepło, kocioł więcej stoi niż pracuje, a jak już pracuje, to też nie cały czas/choć byłem pewny że tak właśnie będzie skoro sterownik dał mu on/ a tylko do osiągnięcia temperatury na piecu o 8* więcej od zadanej , czyli jak mam ustawioną temperaturę na kotle 44* to sobie grzeje powoli do 52* i wyłącza palnik, pompa w kotle dalej chodzi aż temperatura powoli spadnie do 34*, wtedy załączy się ponownie jeżeli sterownik jest na on. Dziwne jest to że histereza w dół jest 8* a w górę 10. Przez to że kocioł w rzeczywistości więcej stoi niż chodzi w pierwszej dobie pracy kocioł zjadł tylko niewiele ponad 4m3 gazu przy temperaturze w domu 23,5*. Generalnie dyskomfortu cieplnego w domu nie czuć poza temperaturą podłogi, na gołych stopach czuć jak kocioł ma przestój kilka godzin. Co jeszcze mogę zrobić i na pewno zrobię to to aby włączanie i wyłączanie kotła były regularne czyli zaprogramować dobę na termostacie np. 1 godzina grzania- 1,2 lub trzy godziny przerwy,tak by podłoga nie straciła swojej temperatury.

Link do komentarza

Na tym termostacie możesz 8 temperatur w ciągu dnia nawet ustawić ale nie o to w tym chodzi.

Możesz jeszcze zmniejszyć temperaturę na kotle do 42 stopni a nawet do 40 stopni. Na podłogówkę wystarczy.

Ustaw termostat w innym miejscu - chłodniejszym. Obserwuj.

Poza tym z tabeli wynika, że najwyższa sprawność kotła jest w tym właśnie zakresie medium ponieważ zjawisko kondensacji zachodzi tu pełna parą o ile na powrocie jest na tyle chłodno by efektywnie chłodzić wymiennik. Ja z racji grzejników i nieocieplonego domu tak nisko nie mogę zejść ale Ty możesz to zrobić bez problemu.

 

Jeżeli kocioł nadal będzie miał długie przestoje - zakładając poprawność instalacji - będziesz musiał zmienić prawdopodobnie sterowanie na złączu Opti Link - w myśl przestrogi Eksperta Viessmann - na włącz/wyłącz w tym przypadku nie będzie prawidłowo działać.

 

Link do komentarza
  • 5 miesiące temu...

Witam

 

Jako, że jestem autorem tematu to nie będę zakładał nowego.

 

Mam pytanko ską się biorą wahania temperatury CWU ? Na piecu mam obecnieustawione CWU na 45 stopni ( CO wylaczone).

I czasami w ciągu dnia leci prawie, że wrzątek :(

 

Zestaw to jak w temacie Vitodens 100-W +Vitocell 100-W

 

Z góry dzięki za wszystkie ewentualne odpowiedzi :)

Link do komentarza
  • 4 miesiące temu...
Dnia 16.01.2019 o 15:24, Sławek44 napisał:

Na to że kocioł jest przewymiarowany nie miałem wpływu bo instalację grzewczą kupiłem razem z domem. Pewnie gdybym miał choć trochę pojęcia o kotłach gazowych to bym się dopytał przed montażem jak się ma moc kotła do domu ale dla mnie wtedy kocioł to kocioł i tyle. Teraz jest jak jest i trzeba kombinować. Następnym testem będzie podpięcie odbiornika on/off pod kocioł i zobaczymy jak się będzie zachowywał i jakie z tego będą temperatury w domu.

Bardzo duże uproszczenie :) Weź pod uwagę takie kryterium jak MOC. Tu już kocioł kotłowi nie równy :) Ciekaw jestem efektu po podpięciu odbiornika. On działa ON/OF na styku ale to ON/OFF następuję na podstawie wskazań nadajnika z pomieszczenia.

Link do komentarza
37 minut temu, Budujemy Dom - budownictwo ogólne napisał:

Bardzo duże uproszczenie :) Weź pod uwagę takie kryterium jak MOC. Tu już kocioł kotłowi nie równy :) Ciekaw jestem efektu po podpięciu odbiornika. On działa ON/OF na styku ale to ON/OFF następuję na podstawie wskazań nadajnika z pomieszczenia.

Praktycznie po roku od zmian mogę napisać że jest dobrze. 24 godzinny cykl termostatu pokojowego podzieliłem na przemian 1 godz dzienna ustawiona na temperaturę 23 stopnie i spadek poniżej włącza kocioł i  1 godzina nocna nastawiona na niską temperaturę gdzie nie ma szans spaść poniżej tej temperatury tym samym włączyć kocioł. I tak 24h/dobę. Także w praktyce kocioł włączy się ze 2,3 razy dziennie na max godzinę i to wszystko i jest ciepło, w zimowe miesiące 23-23,5 stopnia w domu bo żona zmarzluch.

Link do komentarza
38 minut temu, Sławek44 napisał:

Praktycznie po roku od zmian mogę napisać że jest dobrze. 24 godzinny cykl termostatu pokojowego podzieliłem na przemian 1 godz dzienna ustawiona na temperaturę 23 stopnie i spadek poniżej włącza kocioł i  1 godzina nocna nastawiona na niską temperaturę gdzie nie ma szans spaść poniżej tej temperatury tym samym włączyć kocioł. I tak 24h/dobę. Także w praktyce kocioł włączy się ze 2,3 razy dziennie na max godzinę i to wszystko i jest ciepło, w zimowe miesiące 23-23,5 stopnia w domu bo żona zmarzluch.

Proponuję zejść z temperaturą na kotle do 35 stopni. W sumie powinien on pracować na małej mocy w zakresie kondensacji. Zobaczymy jak będzie pracował przy większych mrozach. Możliwe, że faktycznie jest przewymiarowany. Jest pocieszenie, kocioł ten ma modulację 1:8, także mimo potencjalnej nadwyżki mocy kocioł odda tyle, ile musi. Znamionowa wydajność jest określona przy parametrach 40/30.

Link do komentarza
  • 8 miesiące temu...
  • 1 miesiąc temu...

Witam, czy w vitodens 100-W (B1HC chyba) jest możliwość ograniczenia maksymalnej temperatury wody CO?

 

Mam sytuację że piec podłączony jest do starej instalacji która obawiam się dość średnio będzie znosić skoki temperatur z 20-30 do 75 stopni a tak mam obecnie.
Mam prosty sterownik podłączony przez OT i termometr zewnętrzny podpięty do pieca (który wisi sobie koło pieca i pokazuje 18stopni)  ale przy podłączeniu tego wszystkiego piec ma zablokowane jakiekolwiek ustawienia i grzeje na maxa. Jak bym termometr dał na zewnątrz to by to chyba nic nie dało.

 

Jest w konfiguracji podprogram 12 - 2 gdzie obecnie wartość wynosi 80 czyli tyle ile pokazuje nastawa pieca w trakcie grzania, czy to może ta opcja?
podprogramem 12 - 2 zmniejszyłem moc pompy i trochę pomogło, nie wali już teraz 70 na grzejniki tylko 55-65, teraz jest dość ciepło więc grzanie dość szybko się wyłącza, jak przyjdą przymrozki i piec zacznie dłużej pracować obawiam się że dalej będzie pchać 75+ stopni.

Podprogram 12 - 14 jest zablokowany na 1.4 (krzywa grzania)

 

Wiem że nie powinienem grzebać w konfiguracji ale trochę to denerwuje że bez sterownika OT można fajnie sobie ustawić 40 i piec trzyma 40, a jak go podłącze to od razu wskakuje nastawa 80 stopni do tego z pełną blokadą ustawień.

 

Jak ktoś ciekawy mogę zrobić i wrzucić filmik na yt.

 

 

Edytowano przez dexter170 (zobacz historię edycji)
Link do komentarza
Dnia 12.10.2020 o 13:08, Eksperci Viessmann napisał:

Wymagana temperatura zasilania jest wyliczana na podstawie wymaganej temperatury pomieszczenia i  różnicy między temperaturą pomieszczenia rzeczywistą a wymaganą. Algorytm jest stały bez możliwości korekty.

Owszem, tylko że jak mam podłączony sterownik do pieca przez OT to piec ma zablokowaną jakąkolwiek możliwość ustawienia temperatury a zamiast nastawy którą mam na sterowniku czyli 21 stopni to pokazuje zwykle 75 w trakcie grzania w przypadku jeśli czujnik zew pokazuje 18 stopni. Przy krzywej 1.4 powinno być poniżej 40 stopni. Stąd pytanie, skąd ta wartość na piecu?

Link do komentarza
  • 1 rok temu...

Witam wszystkich:)

 

Mam taki zestaw Viessmann Vitodens 100-W B1HC 26kV + Vitocell 100-W CUGA 100L +BSOP Jest opcja wymienienia tego regulatora BSOP na taki który miałbym możliwość kontroli parametrów pieca i zasobnika C.W.U przez telefon z androidem?

 

To co już wiem to że piec nie ma złącza Optolink, tylko interfejs Opentherm

Link do komentarza
Dnia 19.11.2021 o 13:15, Eksperci Viessmann napisał:

Należy zastosowac zestaw z modułem komunikacyjnym Vitoconnect OT2

image (13).png

Witam,

 

A co oznaczają te czerwonę linie które są pomiędzy? to są połączenia kablowe? Jeśli tak, to u mnie to się nie sprawdzi gdyż nie jestem w stanie połączyć przewodem tego czujnika co wyświetla temperaturę z tą białą skrzynką. Potrzebuje coś bezprzewodowego.

Link do komentarza
1 minutę temu, Kuba66 napisał:

A co oznaczają te czerwonę linie które są pomiędzy? to są połączenia kablowe? Jeśli tak, to u mnie to się nie sprawdzi gdyż nie jestem w stanie połączyć przewodem tego czujnika co wyświetla temperaturę z tą białą skrzynką. Potrzebuje coś bezprzewodowego.

 

Te zygzaki to nie przewody! Jako instalator to bym się wściekł, gdyby mi kazali kłaść takie zafalowania. To pewnie połączenie bezprzewodowe.

Link do komentarza
Dnia 22.11.2021 o 09:53, Eksperci Viessmann napisał:

tak, czerwone linie to połączenia przewodowe. Mogą iść po liniach prostych, nie będziemy się upierali przy ładnych zygzakach

No ale tak jak już pisałem u mnie nie ma opcji żeby było połączenie przewodowe:( Musi być bezprzewodowe, więc jest dostępny taki regulator?

Link do komentarza
Dnia 22.11.2021 o 00:56, vlad1431 napisał:

Dziś przecież nawet wodę w kiblu przez wifi sie spuszcza. Także najlepiej zainwestować w taki bajerancki Opentherm ST 28010b50e15a6029e9eb6f83beee05cff913.jpg

Wysłane z mojego SM-J530F przy użyciu Tapatalka
 

To też odpada, gdyż połączenie z piecem do regulatora jest w postaci kabla. Masz jakaś inną propozycje?

 

PS.Proszę połączyć moje posty, bo nie mogłem edytować poprzedniego.

Link do komentarza
To też odpada, gdyż połączenie z piecem do regulatora jest w postaci kabla. Masz jakaś inną propozycje?
 
PS.Proszę połączyć moje posty, bo nie mogłem edytować poprzedniego.
Nie zastanawiałem się nad tym, bo dla mnie akurat nie byłoby problemu z połączeniem przewodem, ale mimo wszystko mnie zaskoczyłeś, bo trochę na jego temat czytałem i wydawało mi się że połączenie z kotłem jest bezprzewodowe.

A taki zwykły może być? Salus jest bardzo popularny, ten według mnie jest bezprzewodowy:
https://www.technika-grzewcza-sklep.pl/sklep/produkt/regulator-salus-091flrf-bezprzewodowy-programowany-regulator-temperatury-tygodniowy.html#/

Wysłane z mojego SM-J530F przy użyciu Tapatalka



Ten Tech z kolei jest najbardziej popularny wśród Techów, a mimo to w tym rankingu jest dopiero na IV miejscu. Pisze że jest bezprzewodowy:
https://www.technika-grzewcza-sklep.pl/sklep/produkt/tech-st-292-v2-sterownik-pokojowy-bezprzewodowy-dwustanowy-bialy-kod-st-292-v2.html#/
Link do komentarza
Dnia 25.11.2021 o 00:10, vlad1431 napisał:

Nie zastanawiałem się nad tym, bo dla mnie akurat nie byłoby problemu z połączeniem przewodem, ale mimo wszystko mnie zaskoczyłeś, bo trochę na jego temat czytałem i wydawało mi się że połączenie z kotłem jest bezprzewodowe.

A taki zwykły może być? Salus jest bardzo popularny, ten według mnie jest bezprzewodowy:
https://www.technika-grzewcza-sklep.pl/sklep/produkt/regulator-salus-091flrf-bezprzewodowy-programowany-regulator-temperatury-tygodniowy.html#/

Wysłane z mojego SM-J530F przy użyciu Tapatalka



Ten Tech z kolei jest najbardziej popularny wśród Techów, a mimo to w tym rankingu jest dopiero na IV miejscu. Pisze że jest bezprzewodowy:
https://www.technika-grzewcza-sklep.pl/sklep/produkt/tech-st-292-v2-sterownik-pokojowy-bezprzewodowy-dwustanowy-bialy-kod-st-292-v2.html#/

Tak zgadza się to że te dwa przykłady co podałeś nie wymagają przewodu i są bezprzewodowe, ale żaden z nich nie jest na wifi więc z telefonu nic z nimi nie zrobię:( A ja potrzebuje coś bezprzewodowego ale z technologią wifi.

Link do komentarza
Tak zgadza się to że te dwa przykłady co podałeś nie wymagają przewodu i są bezprzewodowe, ale żaden z nich nie jest na wifi więc z telefonu nic z nimi nie zrobię:( A ja potrzebuje coś bezprzewodowego ale z technologią wifi.
Obawiam się że tak wypasionych sterowników nie ma, podejrzewam że za dużo funkcji by przekazać je bezprzewodowo do kotła. Czyli albo prosty on-off i wtedy wifi też go nie obsłuży, albo bardziej wypasiony i wtedy kabelek, a sterowanie z fona. Zapytać jeszcze możesz na Forum Info-ogrzewanie.

Wysłane z mojego SM-A520F przy użyciu Tapatalka

Link do komentarza
  • 1 miesiąc temu...
Dnia 26.11.2018 o 09:18, qwertyz666 napisał:

Tak jak pisałem chodzi o pompe C.O. która pracuja non stop. I z tego co wiem nie mogę tego ustawić (zassałem instrukcje dla serwisantów i nic tam nie ma)

Woda w c.o. musi ciągle być w obiegu żeby pobierać ciepło z kotła i oddawać w podłogówce lub grzejnikach. Ja ustawiłem włączanie się pompy "powyżej progu" np 25 stopni. Jeśli chodzi o c.w.u to jej temperaturę ustalam tylko na kotle. Pewnie gdyby była to instalacja z obiegiem wody można by było podłączyć ją do tego samego sterownika co c. o. bo sterownik ma taką opcję, że woda może być grzana o określonych godzinach tak jak w c.o.

Link do komentarza

Utwórz konto lub zaloguj się, aby skomentować

Musisz być użytkownikiem, aby dodać komentarz

Utwórz konto

Zarejestruj nowe konto na forum. To jest łatwe!

Zarejestruj nowe konto

Zaloguj się

Masz już konto? Zaloguj się.

Zaloguj się
  • Kto przegląda   0 użytkowników

    • Brak zalogowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
  • Darmowy poradnik budowlany raz w tygodniu na Twój e-mail

  • Najnowsze posty

    • Komentarz dodany przez Dorota Rylska: Czy uszczelka górna gumowa połączona z blachą przymicowaną do ściany powinna być widoczna na zewnątrz? U mnie tak jest założona brama, a ja mam wrażenie, że są za niskie drzwi.
    • Komentarz dodany przez Dorota Rylska: Czy uszczelka górna gumowa połączona z blachą przymicowaną do ściany powinna być widoczna na zewnątrz? U mnie tak jest założona brama, a ja mam wrażenie, że są za niskie drzwi.
    • Komentarz dodany przez Dorota Rylska: Czy uszczelka górna gumowa połączona z blachą przymicowaną do ściany powinna być widoczna na zewnątrz? U mnie tak jest założona brama, a ja mam wrażenie, że są za niskie drzwi.
    • Przygotowanie otworu pod bramę garażową to jeden z najistotniejszych etapów na drodze do sprawnego i bezproblemowego użytkowania garażu. Choć wielu inwestorów skupia się głównie na wyborze samej bramy i napędu, to właśnie odpowiednie przygotowanie ścian, nadproża, posadzki oraz instalacji elektrycznych decyduje o tym, czy brama będzie pracować płynnie oraz czy późniejsze koszty eksploatacji (m.in. ogrzewania garażu) nie okażą się niepotrzebnie wysokie. Pełna treść artykułu pod adresem: https://budujemydom.pl/stan-surowy/garaz/a/114870-jak-przygotowac-otwor-pod-brame-garazowa
    • Sposoby na wyłączenia fotowoltaiki. Jak skutecznie obniżyć napięcie w instalacji PV Marzec jest pierwszym miesiącem w roku kiedy fotowoltaika pokazuje swoją moc. Niesie to za sobą poważne konsekwencje.  Wyraźnie wzrasta napięcie w sieci, ale za to spada  cena energii od prosumentów w net-billingu (RCE)    Obydwa zjawiska są niekorzystne dla posiadaczy paneli fotowoltaicznych. Zjawiska te będą tylko narastać, ponieważ nowa dyrektywa budynkowa narzuca obowiązek montażu fotowoltaiki na każdym domu oddawanym do użytku już od 2030r. Jednak do tak gwałtownego przyrostu mocy w fotowoltaice nie zdążyły i raczej do 2030 roku nie zdążą przygotować się sieci energetyczne które były projektowane do przesyłu energii od elektrowni poprzez sieci wysokiego i  średniego napięcia do sieci niskich napięć i odbiorcy końcowego. i Jednak rozwój energetyki rozproszonej sprawił że w słoneczne dni energie trzeba kierować w przeciwnym kierunku. W dzielnicach w których fotowoltaika jest popularna pojawił się problem wysokich napięć i w konsekwencji wyłączanie się mikroinstalacji fotowoltaicznych. Sytuacja z roku na rok będzie jeszcze gorsza, przerwy w ciągu dnia będą coraz dłuższe, a problem zacznie się już w ostatnim miesiącu zimy i potrwają do późnej jesieni. Częste wyłączanie mikroinwertera ma negatywny wpływ na jego żywotność, a co gorsze nie mamy własnej produkcji akurat w czasie kiedy powinna być najwyższa. Jak się przed tym chronić, co zrobić aby nasze instalacje w słonecznie dni produkowały prąd a nie tylko szpeciły dachy. O tym w dalszej części. Wersja dla nie lubiących czytać: Sposoby na wyłączenia fotowoltaiki. Jak skutecznie obniżyć napięcie w instalacji PV Optymalny  poziom napięcia w sieci, powinien wynosić  230V i może wahać się maksymalnie o 10%, czyli w przedziale 207-253V. Zgodnie z tymi parametrami ustawiane są również falowniki, czyli główne urządzenia w instalacjach fotowoltaicznych, które przetwarzają prąd. Falownik wyłączy się jeżeli  napięcie w sieci przez 10 minut przekracza  253 V , a wyłączy się natychmiast jak przekroczy 264V natychmiast. Falownik trójfazowy wyłączy sią nawet jeśli napięcie choćby jednej z trzech faz przekroczy dopuszczalną normę.  Problem ten powstaje najczęściej, gdy wiele instalacji PV jest podłączonych do jednej linii energetycznej. Nasila się on podczas słonecznej pogody, kiedy panele fotowoltaiczne produkują najwięcej energii. Jeżeli moc zainstalowana fotowoltaiki w obrębie stacji tansformatorowej znacznie przekracza moc transformatora, to problemy są niemal pewne. Ponadto problem występuję często w domach, które są daleko od transformatorów i w mniejszych miejscowościach.     Co możemy zrobić z problemem wysokich napięć? Jeżeli napięcie w sieci jest stale wysokie to można zgłosić problem do ZE, wysyłając specjalny druk RPV. Może to skutkować obniżeniem napięcia na transformatorze, jednak jeżeli napięcie za transformatorem już jest większe niż zadane, to zabieg ten nie przyniesie spodziewanego efektu.  Po drugie transformatory teoretycznie są dwukierunkowe,  ale nie we wszystkich przypadkach tak jest.  Całkowite rozwiązanie problemu zazwyczaj wymaga wymiany transformatora na trafo o większej mocy, montaż większej ilości transformatorów na danym obszarze, a czasem i wymianę przewodów na grubsze.  Jak wiemy Operatorzy Systemów Dystrybucyjnych (OSD) mają ograniczone budżety, więc zazwyczaj pozostaje nam samodzielnie poradzić sobie z problemem.  Mamy tu kilka opcji do wyboru.      Najprościej jest  zwiększyć autokonsumpcję produkowanej energii. W tym celu musimy zmienić swoje przyzwyczajenia. Wiele urządzeń elektrycznych uruchamiamy często wieczorem lub po zachodzie słońca.   Obecnie większość takich urządzeń jak zmywarki, pralki, suszarki do ubrań, bojlery, systemy nawadniania,  pompy ciepła czy klimatyzatory wyposażona jest w programatory czasowe lub timery pozwalające uruchomić urządzenie po określonym czasie. W naszym przypadku celujemy w godziny w których napięcie w sieci zbliża się do krytycznego. Wówczas inwerter będzie miał mniej energii (nadwyżki) do „wypchnięcia” na zewnątrz, a więc napięcie nie będzie tak intensywnie podbijane. Ponadto w domu mamy wiele urządzeń na baterie które należy ładować, jak np odkurzacze automatyczne, laptopy, tablety, latarki,  elektronarzędzia, rowery elektryczne i powoli pojawiają się samochody elektryczne.  Większość z nas w godzinach południowych jest albo w pracy albo w szkole, więc powstaje problem z włączeniem  ładowarek.  Tutaj z odsieczą przychodzą systemy zarządzania energią, a zwłaszcza  inteligentne gniazdka, które możemy zaprogramować aby włączały przesyłanie prądu o dowolnej porze, możemy też sterować nimi zdalnie.  Gniazdka te pozwalają także na automatyzację, czyli możemy określić warunki w jakich zostanie uruchomiony przepływ prądu. Można np zadać warunek że prąd zaczyna lub przestaje płynąć po osiągnięciu określonego napięcia np 250V.    Link do takiego gniazdka podam w opisie filmu. Warto też do autokonsumpcji prądu w szczycie produkcji namówić sąsiadów, bo tylko wtedy to przyniesie wyraźny spadek napięcia w sieci i zwiększy produkcję prądu przez nasze instalacje.     Co jeżeli nawet to nie pomaga?  Wtedy rozsądne będzie obniżenie napięcia w sieci przez włączenie funkcji Q(U) i P(U) w inwerterze. Wiele inwerterów ma funkcję Q(U) oraz P(U) [czytaj - "Q od U" i "P od U"]. Gdy uruchomiona i właściwie skonfigurowana, powoduje ona, że po przekroczeniu 250 V, falownik zmniejsza moc (konkretnie moc czynną wytwarzając w zamian nieco mocy biernej). Skutkiem tego falownik nie sięga granicy 253 V i dalej działa. Pomimo że instalacja działa z nieco mniejszą mocą, to i tak lepsze niż ciągłe wyłączanie i włączanie się całej instalacji. Bardziej radykalnym krokiem jest włączenie elektrycznego grzejnika także za pomocą inteligentnego gniazdka które uruchomi go tylko jak napięcie będzie na maksymalnym poziomie.  W ten sposób zmarnujemy część energii, ale możemy uchronić instalację przed wyłączeniem. Tutaj ważne jest zdiagnozowanie najbardziej obciążonej fazy.  Coraz popularniejszym rozwiązaniem jest magazynowanie nadwyżek energii w akumulatorach. Dzięki temu nie obciążamy sieci niezużytą energią a odebrać ja możemy w dowolnym momencie. Minusem rozwiązania są ceny akumulatorów do magazynowania energii, koszt baterii o pojemności 10 kWh to ok 20 tysięcy złotych. Cenę obniżymy dotacjami np z programu Mój Prąd. Ceny akumulatorów w długoletniej perspektywie spadają o ok 20% rocznie. W chwili obecnej z ekonomicznego punktu widzenia magazyny energii są mało opłacalne, ale za lat kilka ich zakup może być bardzo opłacalny, a nawet niezbędny w przypadku przeciążonej sieci energetycznej. Na każdy kWp instalcji PV niezbędne jest minimum 1 kWh pojemności magazynu energii.  Plusem instalacji hybrydowej jest to iż w przypadku awarii sieci nasza instalacja się nie wyłączy, będzie nadal zasilała nasze urządzenia elektryczne. Taniej wychodzą magazyny ciepła.  Woda w bojlerze o odpowiedniej pojemności może być zagrzewana gdy napięcie zbliża się do krytycznego. Tu znów korzystamy z inteligentnych gniazdek.  Podobną funkcję spełnia klimatyzacja którą możemy uruchamiać w szczycie produkcji prądu, aby po powrocie domowników do domu była już optymalna temperatura.  Nietypowym rozwiązaniem, które może się sprawdzić w niektórych przypadkach jest zastąpienie falownika trójfazowego  trzema falownikami  jednofazowymi podpiętymi do trzech różnych faz.  Jak wiadomo falownik trójfazowy wyłączy się jeżeli napięcie na dowolnej fazie przekroczy normę. Takie rozwiązanie ma wiele zalet: Różnice napięć między fazami przestają mieć znaczenie – każdy falownik działa niezależnie. W razie awarii/wyłączenia falownika 2/3 instalacji wciąż działa. W razie zaniku jednej fazy pozostałe dwa inwertery działają. Minusem jest wyższy koszt instalacji: trzy osobne falowniki kosztują więcej niż jeden trójfazowy, ponadto dochodzi zwielokrotnione okablowanie i zabezpieczenia. Podobny efekt osiągniemy montują mikroinwertery podpięte do różnych faz.    Jeżeli jesteśmy przed montażem instalacji fotowoltaicznej, to musimy zadbać o wydłużenie czasu własnej produkcji prądu za pomocą instalacji Wschód zachód, co pozwoli rozciągnąć swoją produkcję prądu poza czas szczytu produkcji z większości instalacji w okolicy które zazwyczaj są skierowane na południe. Do przekroczenia dopuszczalnego napięcia nie dochodzi ranem ani wieczorem, a w południe. Należy przyjąć że już wkrótce od godziny 10 do 14 a w niektórych miejscach nawet przez 8 godzin na dobę, i to aż przez ponad pół roku sieć będzie przeciążona i większość instalacji PV będzie wyłączona.  Dodatkowym plusem tego rozwiązania jest wzrost własnej autokonsumpcji poprzez własny prąd od wschodu słońca, aż do zachodu, a nie tylko w południe kiedy jesteśmy w pracy. W nowym systemie rozliczeniowym zwanym netbilingiem taki układ paneli jest niemal konieczny. Obecnie ceny paneli Fotowoltaicznych niesamowicie spadły. Można już nabyć zestaw 10kWp wraz z falownikiem za około 10 tyś zł. Warto też wiedzieć że mała instalacja 3,3kWp wraz z montażem to koszt 15-18 tyś zł, zaś instalacja o 3 krotnie większej mocy (10kWp) kosztuje niecałe 2x więcej, czyli około 30 tys zł. Koszt kwp w małej instalacji to około 6 tys złotych, zaś w dużej to około 3000zł. Duże instalacje 50 kWp to koszt około 100 tys zł, więc koszt kWp to zaledwie 2000zł. Instalatorzy proponują obecnie drogie  małe instalacje argumentując to bardzo wysoka  autokonsumpcją co pozwoli szybko zwrócić koszt inwestycji.  Jest to prawda, ale niestety taka instalacja nie obniży znacznie naszych rachunków. Montując jeden panel 300W w domu o dużych rachunkach za prąd osiągniemy niemal 100% autokonsumpcje, szybki zwrot inwestycji, jednak nie zauważymy tego w rachunkach za prąd.  Warto więc pomyśleć o instalacji o dużo większej mocy niż proponują o obecnie monterzy. Zaletą będzie duży wzrost produkcji prądu w miesiącach o słabym nasłonecznieniu, oraz w pochmurne dni i zaraz po wschodzie i przed zachodem słońca. Jak wiemy w samo południe jest duże ryzyko że wyłączone zostaną zarówno małe jak i duże instalacje PV. taki układ pozwoli też na sprzedaż prądu w lepszych cenach, bo jak wiadomo w południe są one bardzo niskie.  Oczywiście nie polecam zmiany ustawień falowników podnosząc górny próg napięcie, ponieważ jest to szkodliwe dla urządzeń elektrycznych podpiętych do sieci w naszej okolicy.   Jestem ciekaw czy macie jakieś własne sposoby na obniżenie napięcia w sieci.
  • Popularne tematy

×
×
  • Utwórz nowe...