Skocz do zawartości

Jak podlaczyc termostat no/nc do elektrozaworu


pawstone

Recommended Posts

Napisano

Witam.
Zakupilem elektrozawor, termostat SALUS AT10F (no/nc) oraz kabel zasilajacy do termostatu 3×1mm2
77090e79ebd54fdamed.jpg
fa73bc687b819da1med.jpg
cc6fc125d231aed1med.jpg
8ae27328fc306c46med.jpg
5d2bbb3048aacc19med.jpg
5f90a70b9ad5bab5med.jpg
dbd7fb0ca620bfcbmed.jpg
Zawor ma sie otwierać gdy temperatura na kotle wzrosnie powyzej 50stopni (wowczas bojler bedzie zasilal piec) oraz ma sie zamykac gdy spadnie poniżej 50.- wtedy z zaworem/termostatem bedzie wspolpracowac grzalka elektryczna z wlasnym termostatem.
Mam kilka pytań odnośnie podłaczenia;
1) Czy takie podlaczenie przewodow do zaciskow bedzie odpowiednie?
C - brazowy (od kabla zasilajacego)
1- niebieski (od zaworu)
2- czerwony (od zaworu)
Zacisk uziemienia - zolto-zielony(od kabla zasilajacego) i zielony(od zaworu)
Kabel niebieski  (kabel zasilajacy) zlaczyc z czarnyn(zawor)
2) O jakiej mocy maksymalnej mozna podlaczyc urzadzenie do tego termostatu?
3) Czy moge jednoczesnie podłaczyc do termostatu elektrozawor oraz pomke C.W.U? (Chcialbym aby woda krazyla tylko wtedy, gdy bojler bedzie zasilany z pieca)
4) Czy mogę do tego wszczystkiego podpiac jeszcze grzalke elektryczna 2KW/230V? ( grzalka posiada wlasny termostat ale na pewno bedzie sie zalanczac nawet wtedy gdy bojler jest zasilany z pieca poniewaz bedzie reagowac na kazdy spadek temperatury wody na bojlerze a spadek temperatury bedzie czesto, kiedy tylko ktos spusci troche wody z kranu wiec fajnie gdyby grzalka zostala odcieta wraz z otwarciem zaworu.
Pozdrawiam.

Napisano

Podany sposób połączenia jest prawidłowy. Jednak zasadnicza sprawa to ta wspomniana "pompka c.w.u." Rozumiem, że chodzi o pompę wymuszającą cyrkulację c.w.u. pomiędzy zbiornikiem wody a punktami jej poboru (kranami)? W przypadku pompy wymuszającej ruch wody pomiędzy kotłem i zbiornikiem taki elektrozawór jest niepotrzebny (sterujemy pompą).

 

Termostat może być obciążony prądem 12 A przy obciążeniu rezystancyjnym, czyli grzałka lub grzejnik może mieć moc ponad 2,5 kW. Jednak przy obciążeniu indukcyjnym (silniki pompy) już tylko 2 A, co daje moc poniżej 0,5 kW (460 W). To dość żeby zasilić równocześnie grzałkę i pompę cyrkulacyjną.

 

Ani grzałka, ani termostat nie będą reagować na niewielką zmianę temperatury. W praktyce trzeba się liczyć z reakcją na poziomie +/- 2 do 3 stopni względem wartości zadanej. Niestety, w opisie termostatu brak wartości histerezy.Nie wiem czy warto podłączać grzałkę pod termostat. Na jakie paliwo jest to kocioł? Co z c.w.u. gdy będzie on wyłączony?

Napisano

Elektozawor ma za zadanie zamknac wezowince gdy w piecu sie wypali aby bojler sie nie wychlodzil, wtedy tez ma zalaczyc sie grzalka elektryczna.

Pompka cyrkulacyjna ma chodzic tylko wtedy gdy bojler bedzie zasilany z pieca. Nie chce aby woda uzytkowa krazyla przy wlaczonej grzalce bo prad jest drogi a cyrkulacja powoduje jakies tam straty.

Grzalkę chce podlaczyc do termostatu poniewaz jesli jej nie podlacze to bedzie zalaczac sie kiedy w piecu jest napalone przy spadkach temperatury na bojlerze poniewaz  grzalka posiada wlasny termostat.

 

Wszystkie przewody od elektrozaworu, grzalki i pompki nie zmieszcza sie w obudowie termostatu wiec chcialbym dowiedziec sie

Czy moge wyprowadzic odpowiednie kable z termostatu do puszki - w ktorej polacze wszystkie kable?

 

W jaki sposob powinny byc polaczone rozne rodzaje przewodow(linka, drut) o roznyh grubosciach? 

Napisano

Nie przesadzajmy z obawą o koszty okazjonalnego działania grzałki. W praktyce żeby uniknąć załączania się grzałki gdy pracuje kocioł wystarczy ustawić na jej termostacie temperaturę o kilka stopni niższą niż docelowa temperatura wody podgrzewanej przez kocioł. Ewentualnie jeszcze odpowiednio ustawiony najprostszy programator czasowy. I grzałka będzie uruchamiać się tylko jeżeli będzie faktycznie potrzebna.

Połączenia przewodów można zrobić w puszce instalacyjnej. Do łączenia żył przewodów użyć zaś typowych śrubowych złączek elektrycznych. Przewody typu linka trzeba zakończyć tulejkami, ew. pokryć cyną.

Utwórz konto lub zaloguj się, aby skomentować

Musisz być użytkownikiem, aby dodać komentarz

Utwórz konto

Zarejestruj nowe konto na forum. To jest łatwe!

Zarejestruj nowe konto

Zaloguj się

Masz już konto? Zaloguj się.

Zaloguj się
  • Kto przegląda   0 użytkowników

    • Brak zalogowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
  • Darmowy poradnik budowlany raz w tygodniu na Twój e-mail

  • Najnowsze posty

    • Podobno nawet faza księżyca miała znaczenie, ale jakie, to sam z ciekawości chciałbym się dowiedzieć. Nasze krokwie są z poszczególnych klocków, czyli nie tak jak teraz, że tnie się z jednego grubego na kilka krokwi, tylko nasze są po prostu cienkie z oflisem, są takie co mają niewięcej niż 10cm średnicy, a mimo to dachówkę betonową przez jakieś 60 lat utrzymały. Po zamontowaniu okna dachowego musiałem podciąć dosłownie 1-2cm na długość pół metra, bo płyta GK by nie weszła. I tak sobie myślę, 5 minut roboty. Cieliśmy te 3 krokwie chyba z 3 godziny i jeden łańcuch musieliśmy wymienić na świeżo zaostrzony, bo nie brał już w ogóle. Te krokwie dokończyły mi tą piłę, która za swojego żywota ścięła chyba z 50 kubików. Sprzęgło się rozleciało. Poskładałem, ale na następny raz przy gałęziach już był amen. Jak teraz wkręcałem haki pod płyty, to wkrętarkę trzeba było mocno trzymać. Wysłane z mojego SM-A520F przy użyciu Tapatalka
    • Na marginesie wspomnę, że kiedyś drzewo na budowę było ścinane wyłącznie w zimie, inaczej mówiąc w okresie kiedy ustawało krążenie soków wewnątrz drzewa. I tylko takie drewno było używane. Oczywiście, dzisiaj tej zasady nikt nie przestrzega, ale jeśli ktoś będzie to czytał i przygotowywał się do budowy, to polecam o tym pamiętać. Stolarze i cieśle mówili, ze drewno zimowe ma lepszą jakość niż to z okresu wegetacji. 
    • Ścięte drzewa z lasu doczekały się swojej kolejki w tartaku. Przyszła pora na ich obróbkę i transport na budowę. Drzewo jest dość świeże, mokre i ciężkie więc trzeba je przygotować i równo ułożyć na działce. Poświęciliśmy temu prawie tydzień czasu. Korowania było co nie miara - zobaczcie sami!  
    • Daj więcej izolacji pod rurkami podłogówki, a jeśli nie ma możliwości - zaizoluj strop od dołu... przynajmniej pod samą łazienką... Są takie możliwości...   Dołóż na zewnątrz z 15 cm styropianu - przynajmniej w okolicach łazienki, jak nie masz funduszy na całą ścianę...   Jak zrobisz rurki co 10 cm - będzie      Pomyśl, dlaczego tak wychodzi...   Tam jest chyba jednym z parametrów moc grzewcza podłogówki - BARDZO istotny parametr...      
    • Zeby dobrze grzalo . Lazienka jest nad nie ogrzewana piwnica, jedna ze scian od strony zachodniej z ktorej zawsze wieje. Te kalkulatory obliczaja ile rurek jest potrzebne na wskazana powierzchnie czy ile wejdzie przy okreslonym rozstawie ??? Pytam bo kiedy wybiore rozstaw 10 cm to mam wynik 18 m rurek natomiat przy rozstawie 15 cm mam wynik 13 m rurek.   Bede mial 1 petle zasilana z ogrzewania miejskiego na zaworze RLT. Zamiast kaloryfera Co mam wpisac w polu ??    
  • Popularne tematy

×
×
  • Utwórz nowe...