Skocz do zawartości

Sterowanie CWU


Takiowaki

Recommended Posts

Witam wszystkich :)

Szukam podpowiedzi , co do sterowania temperaturą CWU (a w zasadzie włączaniem i wyłączaniem pompy do CWU).

Instalacja istniejąca. Ta na załączonym zdjęciu. Sterowanie pracą dmuchawy ustawione na pracę w granicach temperatury 33*-60*

Przy 60*,na piecu wyłącza się dmuchawa, jest tylko podtrzymanie (krótkie kilka sekund co jakiś czas). Pompy pracują obie w dalszym ciągu.

Przy spadku temperatury (wypalenie się drewna) zasilanie pomp i dmuchawy chodzi do 33*, po czym następuje wyłączenie.

I teraz zasadnicze pytanie.

Czy na tym sterowniku da się rozdzielić pracę obu pomp?

Bo nagrzany zbiornik CWU przy schodzeniu temperatury w dół na piecu działa jak bufor i również oddaje ciepło...

Druga pompa jest na ogrzewanie podłogowe w całym budynku (dwie kondygnacje, na każdej rozdzielacz po 5 pętli)

Czy może dać drugi sterownik pomiędzy istniejącym sterowaniem dmuchawą, a pompą, który np by odcinał zasilanie pompy przy spadku temperatury w zbiorniku CWU. Jednocześnie z czujnikiem temperatury w razie wychłodzenia wody (gdzie ewentualny czujnik podłączyć)?

Zdjęcie dmuchawy i sterownika wrzucę za chwilę.

 

WP_20180104_001.jpg

Link do komentarza

A teraz jak sterowana jest pompa cwu?? Co to za sterownik? Jeśli nie da się go rozbudować lub sterować pompą cwu w funkcji temperatury, można wypiąć pompę ze sterownika i podpiąć pod najtańszy sterownik w funkcji temperatury z czujnikiem temperatury. Wtedy pompa cwu będzie pracować niezależnie od pracy kotła.

Link do komentarza
10 minut temu, Budujemy Dom - budownictwo i instalacje napisał:

Może jakiś schemat elektryczny sterowania bo z opisu niewiele wynika.  Pompa ładowania  cwu z reguły sterowana jest oddzielnym termostatem i od konfiguracji układu zależy jak współdziała ze sterownikiem.

Tu jest tylko jeden czujnik temp na piecu. Dlatego tak topornie idzie utrzymanie temperatury CWU

WP_20180104_003.jpg

Przed chwilą, Budujemy Dom - budownictwo ogólne napisał:

Pytanie brzmiało - do czego to służy w tym przypadku?.

Mam pójść na cmentarz i zapytać hydraulika? 15 lat temu to powstało... :icon_rolleyes:

22 minuty temu, Budujemy Dom - budownictwo ogólne napisał:

można wypiąć pompę ze sterownika i podpiąć pod najtańszy sterownik w funkcji temperatury z czujnikiem temperatury. Wtedy pompa cwu będzie pracować niezależnie od pracy kotła.

Można jakiś przykładowy? :) Będę wdzięczny :)

Link do komentarza
3 minuty temu, Budujemy Dom - budownictwo ogólne napisał:

podepnij pompę pod niezależny sterownik z oddzielnym czujnikiem temperatury (60 PLN).

Sporo tych sterowników. Ktoś coś poleca? A gdzie podpiąć czujnik na zbiorniku CWU?

I jeszcze jedno pytanie.

Piec czasami jest rozpalany tylko na CWU. Rozpalający przestawia wtedy przełącznik biegów pompy od podłogówki na pozycję pomiędzy biegami (pomiędzy 2 i 3) przez co pompa się chyba wyłącza i obieg grzany jest tylko w kierunku CWU. To dopuszczalne rozwiązanie? Nie uszkodzi to sterowania pompy?

Link do komentarza

Ze zdjęcia i opisu niewiele można wywnioskować. jednak instalacja jest raczej dziwnie skonfigurowana. Czy jest tam zamknięte naczynie wzbiorcze (czerwone z lewej strony) jako zabezpieczenie kotła? W takim razie kocioł powinien mieć wężownicę schładzającą na wypadek nadmiernego wzrostu temperatury.

Co do samego sterowania pompą c.w.u. to jest do tego potrzebny oddzielny sterownik będzie załączał pompę po osiągnięciu zadanej temperatury na zasilaniu kotła (np. 40°C).  Druga opcja to dwa termostaty uniwersalne połączone szeregowo (jeden za drugim). Pierwszy zamyka obwód zasilania pompy c.w.u. dopiero po osiągnięciu temperatury zadanej na termostacie (np. 40°C) zaś drugi termostat wyłączy pompę po osiągnięciu temperatury maksymalnej w zbiorniku (np. 60°C). Czujniki mogą być umocowane jako przylgowe na rurach. 

Link do komentarza
39 minut temu, Budujemy Dom - porady budowlane i instalacyjne napisał:

Czy jest tam zamknięte naczynie wzbiorcze (czerwone z lewej strony) jako zabezpieczenie kotła? W takim razie kocioł powinien mieć wężownicę schładzającą na wypadek nadmiernego wzrostu temperatury.

Panie Jarosławie naczynie jest faktycznie. Kocioł pracuje na temperaturze zadanej przez sterownik sprzężony z dmuchawą. Dmucha do 60* (w porywach 63*-65* ( przy dużym załadunku i dobrze rozpalonym). Czynnik w układzie leci bezpośrednio do rozdzielaczy i podłogówki (nie ma chyba żadnych zaworów mieszających, a przynajmniej ja ich nigdzie nie dostrzegłem, a mieszkam tu 1,5 roku).

 

45 minut temu, Budujemy Dom - porady budowlane i instalacyjne napisał:

Ze zdjęcia i opisu niewiele można wywnioskować.

Instalacja ogólnie trochę dziwnie wygląda. Nie jestem hydraulikiem. Jakieś podstawy wiedzy mam, ale spotykałem się raczej z ówczesnymi instalacjami.

 

Głównie chodzi o to, by nie biegać przez dwie kondygnacje co 15 min w celu dopilnowania temperatury CWU.

 

Jeżeli drugi sterownik tylko na pompę CWU zda egzamin to będzie super. Kwestia tylko wyłączania pompy CO np latem (na kablu zasilającym pompę CO zamontować wyłącznik?)

 

Na allegro znalazłem sterownik na dwie pompy i dmuchawę(159,00). Tylko czy tą istniejącą dmuchawę spiętą w obudowie ze starym sterownikiem podepnę do nowego sterownika, czy też wszystko usunąć i kupić zestaw z dmuchawą za 270,00...

 

W opisach programowania sterowników przewijają się różne tryby. Standardowo są dwa (lato - tylko CWU, zima - CO + CWU). Przy jednym ze sterowników znalazłem też opcję na lato, która co kilka dni na krótko uruchamia pompę CO - ma to według opisu chronić przed zatarciem spowodowanym nie uruchamianiem pompy przez kilka miesięcy. Prawda to czy fałsz?

WP_20180104_005.jpg

WP_20180104_006.jpg

Link do komentarza

Tylkko, jeżeli zainstalujesz zwyczajny sterownik, będzie on załączał pompę gdy na kotle będzie nastawiona w jakichś widełkach temp.

Pomyśl, czy nie powinno wyglądać to inaczej.

 

Mam na myśli sprawdzanie temp. w zbiorniku cwu i porównywanie tych temperatur,

bo może nie ma sensu grzać powyżej jakiejś temp. (w zbiorniku masz już te 60>> st.C) bo będzie powodowało to niszczenie zbiornika i osadzanie kamienia jak również

bo może jest sens grzać, bo pomimo niskiej temp na kotle i tak jest większa niż w zbiorniku?

 

Link do komentarza
5 minut temu, bajbaga napisał:

Ale nie bardzo wiem w czym sprawa - pompą może sterować wiele czujników temperatury, połączonych równolegle w tym np. czujniki z zasobnika CWU.

Teoretycznie mogłoby

a praktycznie?

Przy równoległym połączeniu jeden czujnik jeden mówi "nie grzejemy", drugi "grzejemy" i co - i np. wychładzamy zbiornik

Prędzej gdyby szeregowo to spiąć.

Dwa lub trzy muszą powiedzieć "grzejemy" i wtedy pompa idzie.

8 minut temu, bajbaga napisał:

Jestem zupełnym laikiem

Jakoś nie wierzę :icon_razz:

Link do komentarza

Właśnie żeby uniknąć bałaganu w sterowaniu proponowałem dwa termostaty uniwersalne połączone szeregowo. Dochodzę jednak do wniosku, że tu lepsze będzie inne rozwiązanie. Mianowicie termostat/sterownik zamykający obwód zasilania pompy przy odpowiednio dużej (ustawionej przez użytkownika) różnicy temperatury pomiędzy wodą na zasilaniu z kotła oraz temperaturą c.w.u. w zbiorniku. W niedrogiej wersji coś w tym typie:

http://cosmogate.pl/product_info.php/products_id/340

http://led.home.pl/RTSZ41R

Do tego w szeregu termostat uniwersalny, który otworzy obwód elektryczny pompy c.w.u. (wyłączy ją) po osiągnięciu zadanej temperatury (np. 60°C) przez wodę w zbiorniku c.w.u.

I c.w.u. mamy załatwione prosto i skutecznie.

Jednak przede wszystkim tej instalacji grzewczej powinien przyjrzeć się fachowiec, bo mam obawy o bezpieczeństwo jej działania.

Edytowano przez Budujemy Dom - porady budowlane i instalacyjne (zobacz historię edycji)
Link do komentarza
34 minuty temu, Budujemy Dom - porady budowlane i instalacyjne napisał:

Mianowicie termostat/sterownik zamykający obwód zasilania pompy przy odpowiednio dużej (ustawionej przez użytkownika) różnicy temperatury pomiędzy wodą na zasilaniu z kotła oraz temperaturą c.w.u. w zbiorniku

Byłbym ostrożny. Mam przeczucie, że w pewnych warunkach może to nie zadziałać albo zadziałać na niekorzyść.

Trzeba to przemyśleć.

35 minut temu, Budujemy Dom - porady budowlane i instalacyjne napisał:

Właśnie żeby uniknąć bałaganu w sterowaniu proponowałem dwa termostaty uniwersalne połączone szeregowo.

To na tą chwilę wydaje mi się sensowniejsze.

 

Oczywiście można też zamocować sterownik, który na bazie dwóch czy trzech pomiarów sam zdecyduje czy włączyć/wyłaczyć pompę.

Kwestia ceny

Link do komentarza
1 godzinę temu, Budujemy Dom - porady budowlane i instalacyjne napisał:

Jednak przede wszystkim tej instalacji grzewczej powinien przyjrzeć się fachowiec, bo mam obawy o bezpieczeństwo jej działania.

Zdecydowanie.

Przyglądam się co tam masz zrobione, i szczerze mówiąc nie rozumiem tych połączeń.

 

Zrób zdjęcie zasilania cwu

Poza tym mam wrażenie, że zasilanie połączone jest z powrotem, tylko zamknięte zaworem ??

 

Link do komentarza
41 minut temu, MrTomo napisał:

Oczywiście można też zamocować sterownik, który na bazie dwóch czy trzech pomiarów sam zdecyduje czy włączyć/wyłaczyć pompę.

Jakie byłyby to pomiary?

Co wtedy z pompą CO np latem? Ten wyłącznik zamontować na zasilaniu?

 

W ogóle takie coś będzie w jakimś stopniu działało?

http://allegro.pl/showitem/description/6840844209.html

Link do komentarza

Chyba, że to druga nitka zasilająca?

Może uda ci się to narysować - bo trudno się połapać 

7 minut temu, Takiowaki napisał:

W ogóle takie coś będzie w jakimś stopniu działało?

http://allegro.pl/showitem/description/6840844209.html

 

cyt:

"Nie bez znaczenia jest fakt pracy pompy c.w.u. tylko i wyłącznie wtedy, gdy na kotle jest wyższa temperatura niż w zbiorniku c.w.u.

Uniemożliwia to wychładzanie zbiornika c.w.u. w przypadku wygaszenia pieca"

 

No i generalnie o to chodzi

 

Ile toto kosztuje?

Link do komentarza
16 minut temu, MrTomo napisał:

Zrób zdjęcie zasilania cwu

Poza tym mam wrażenie, że zasilanie połączone jest z powrotem, tylko zamknięte zaworem ??

Jest właśnie takie zamknięte zaworem połączenie zasilania z powrotem. Ogólnie powrót działa chyba, schodzi przy kotle po lewej i przy zbiorniku zamkniętym wpada z tyłu do kotła. Ale już wcześniej pisałem, że ciężko to rozwikłać...

13 minut temu, MrTomo napisał:

No i generalnie o to chodzi

 

Ile toto kosztuje?

159,00

WP_20180104_007.jpg

WP_20180104_008.jpg

WP_20180104_009.jpg

WP_20180104_010.jpg

WP_20180104_011.jpg

WP_20180104_012.jpg

Link do komentarza
1 godzinę temu, bajbaga napisał:

@Takiowaki

 

Nie kombinuj na początku ze sterownikami.

Zrób sobie schemat ideowy, tego co i jak ma obsłużyć sterownik.

Masz do sterowania kilka procesów/obwodów:

- kocioł,

- obieg CWU,

- obieg CO.

Określ parametry i dopiero szukaj odpowiedniego sterownika wraz z czujnikami.

Chcę jak najmniejszej ingerencji w układ hydrauliczny. Najlepiej żadnej. Dom nie jest mój. Pomieszkam tu póki swojego nie ukończę. Nad wszystkim pieczę trzyma Teść, więc... ;)

Jak już wcześniej pisałem:

Istniejącej dmuchawy i sterownika ruszać za bardzo nie chcę jezeli również nie ma takiej konieczności. Ewentualnie wpiąć się ze sterowaniem pomiędzy pompęCWU i pracujący sterownik plus dodać czujnik na CWU i kocioł.

No i te wyłączanie pompy CO, gdy chcemy tylko przygotować CWU...

 

WP_20180104_013.jpg

Link do komentarza
2 minuty temu, MrTomo napisał:

Pierwszy warunek spełnisz prostą czujka z termostatem.

Drugiego już nie.

 

Dlatego sterownik przydałby się taki, jak pokazywałem na alledrogo. Albo prostszy na jedną pompę/jakby do solara/Pan Jarosław o takim też wspomniał. Musi mieć te dwie czujki temperatury. Ale przy prostszym dojdzie też dodatkowo wyłącznik pompy CO.

 

Ktoś mi odpowie, czy blokowanie biegów pompy w pozycji "pomiędzy" wpływa na żywotność i funkcjonowanie pompy. Oraz jak to jest z tym "zacieraniem się", gdy stoi wyłączona przez kilka miesięcy?

Link do komentarza

Poczytałem o tym termostacie.

4 godziny temu, Budujemy Dom - porady budowlane i instalacyjne napisał:

W niedrogiej wersji coś w tym typie:

http://cosmogate.pl/product_info.php/products_id/340

Wystarczyłby do tego co chcesz

7 minut temu, Takiowaki napisał:

czy blokowanie biegów pompy w pozycji "pomiędzy" 

Jakie blokowanie?

8 minut temu, Takiowaki napisał:

Oraz jak to jest z tym "zacieraniem się", gdy stoi wyłączona przez kilka miesięcy?

Jeszcze żadna pompa mi sie nie zatarla a mam trzy

Link do komentarza
17 minut temu, MrTomo napisał:

Jakie blokowanie?

 

7 godzin temu, Takiowaki napisał:

I jeszcze jedno pytanie.

Piec czasami jest rozpalany tylko na CWU. Rozpalający przestawia wtedy przełącznik biegów pompy od podłogówki na pozycję pomiędzy biegami (pomiędzy 2 i 3) przez co pompa się chyba wyłącza i obieg grzany jest tylko w kierunku CWU. To dopuszczalne rozwiązanie? Nie uszkodzi to sterowania pompy?

 

Link do komentarza
1 godzinę temu, Budujemy Dom - porady budowlane i instalacyjne napisał:

 

Piękny może nie jest, bo nie mam pod ręką porządnego programu graficznego, jednak wszystkie żądane warunki są spełnione.

 

Wszystko jasne :) Paint też jest programem graficznym jak by nie było i też często na szybkości go używam.

 

Czyli w tym schemacie potrzebne są:

-termostat uniwersalny w komplecie z czujnikiem temp.

-termostat różnicowy w komplecie z 2 czujnikami temp.

-zegar do zaprogramowania pracy pompy CO

-kawałek przewodu i wtyczki o ile jej w którymś zestawie nie ma :)

Przeliczę to zaraz cenowo i porównam z gotowym sterownikiem odpowiadającym tym wymaganiom. W sumie, gdy cenowo wyjdzie podobnie...

 

Dobra. A gdzie na zbiorniku CWU umieścić czujniki?żadnych króćców dedykowanych nie widzę.

Na górze nie, bo tam najszybciej się nagrzeje.

Na dole nie, bo tam pewnie osiągnie połowę zadanej temperatury.

W połowie pod izolacją?

A tak wracając do programatora pompy CO. Ten tryb letni z załączaniem co jakiś czas... Czyli jednak potrzebny?

Link do komentarza

Czujnik od termostatu uniwersalnego, który ma wyłączyć ogrzewanie wody po osiągnięciu zadanej temperatury zamocować jako przylgowy na króćcu wylotowym c.w.u ze zbiornika. Ten od termostatu różnicowego albo w tym samym miejscu, albo wpuścić go pod izolację gdzieś indziej. To jest właśnie zaleta dużego zakresu nastaw w termostacie różnicowym, że nawet jeżeli miejsce pomiaru nie jest idealne to da się to skorygować nastawą.

Zestaw który zaproponowałem to koszt poniżej 150 zł. Zaleta jest taka, że w minimalny sposób ingerujemy w to co już jest i obsługa kotła pozostaje bez zmian. Ale kwestię c.w.u. mamy zautomatyzowaną. A jak się teściowi nie spodoba zawsze można to zdemontować.

Link do komentarza
21 godzin temu, Budujemy Dom - budownictwo ogólne napisał:

Pytanie brzmiało - do czego to służy w tym przypadku?.

 

21 godzin temu, Takiowaki napisał:

 

WP_20180104_004.jpg

Tak się przyjrzałem i chyba to spełnia funkcję dodatkowego zabezpieczenia podłogówki przed zbyt wysoką temperaturą? Odetnie zasilanie z kotła przed pompą CO? Nie wiem, czy to tak działa nawet, tak się zastanawiam głośno.

16 godzin temu, MrTomo napisał:

Możliwe, że w celu ochrony kotła, ale trochę kiepsko rozwiązane.

Może Animus to rozwikła, ma większe doświadczenie.

Temu też się przyjrzałem i jakby otwiera obieg powrotu na pompę z pominięciem kotła? Czyżby jakieś zamierzenie ewentualnego montażu alternatywnego źródła ogrzewania?

W ogóle to jest tam takie dziwne wyjście górą przy odpowietrznikach, które zaraz za ścianą idzie w podłogę i nie wiem gdzie dalej mknie...

Teść wróci za dwa tygodnie, to zapytam...

Link do komentarza

Przecież wczoraj (post #15) zaproponowałem dokładnie ten sam z linkiem do tej strony.

MrTomo, termostat uniwersalny, w którym wykorzystamy styki COM i NC (normalnie zamknięty) jest potrzebny żeby zapobiec nadmiernemu wzrostowi temperatury c.w.u. w zbiorniku. Termostat różnicowy tego nie daje.

Link do komentarza
56 minut temu, Budujemy Dom - porady budowlane i instalacyjne napisał:

MrTomo, termostat uniwersalny, w którym wykorzystamy styki COM i NC (normalnie zamknięty) jest potrzebny żeby zapobiec nadmiernemu wzrostowi temperatury c.w.u. w zbiorniku.

To rozumiem. Oczywiście

Tak jest ok

Ale

56 minut temu, Budujemy Dom - porady budowlane i instalacyjne napisał:

Termostat różnicowy tego nie daje.

Sam tak myślałem

 

I już nie jestem do końca przekonany.

Przemyślę to wieczorem bo nie mam teraz czasu...

Link do komentarza
4 godziny temu, Budujemy Dom - porady budowlane i instalacyjne napisał:

MrTomo, termostat uniwersalny, w którym wykorzystamy styki COM i NC (normalnie zamknięty) jest potrzebny żeby zapobiec nadmiernemu wzrostowi temperatury c.w.u. w zbiorniku. Termostat różnicowy tego nie daje.

Ma pan rację.

Zmęczony już byłem jak to wczoraj czytałem i źle zrozumiałem zasadę działania tego urządzenia - a właściwie nastaw.

 

 

 

Link do komentarza

Tak przy okazji, takie modułowe rozwiązanie z samodzielnie dobranymi termostatami wymaga pogłówkowania ale daje większe możliwości modyfikacji nastaw i ewentualnego przerabiania całego układu niż gotowy sterownik. Przykładowo, jak w sterowniku ktoś wymyślił, że pompa ma się załączać przy różnicy temperatury pomiędzy kotłem i zasobnikiem wynoszącej 2 K, to już nic z tym nie zrobimy. Chociaż szczerze mówiąc uważam że to zbyt mało przy współpracy z kotłem na paliwo stałe. Jeżeli zbiornik ma typową małą wężownicę jej moc grzewcza będzie przy 2 stopniach różnicy znikoma i pompa będzie właściwie pracować bez sensu.

Link do komentarza

Utwórz konto lub zaloguj się, aby skomentować

Musisz być użytkownikiem, aby dodać komentarz

Utwórz konto

Zarejestruj nowe konto na forum. To jest łatwe!

Zarejestruj nowe konto

Zaloguj się

Masz już konto? Zaloguj się.

Zaloguj się
  • Kto przegląda   0 użytkowników

    • Brak zalogowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
  • Darmowy poradnik budowlany raz w tygodniu na Twój e-mail

  • Najnowsze posty

    • Jeśli rurka jest zamurowana, otulina jest zbędna... Ta otulina zabezpiecza przed kondensacją pary wodnej na tej rurce, jeśli biegnie gdzieś tuż pod powierzchnią ściany lub na zewnątrz,,. można zamurować i w otulinie... Na ciepłej wodzie otulina pozwala na mniejsze straty ciepła i wydaje się potrzebniejsza...
    • dzięki za opinie @podczytywacz, dawka wiedzy tym bardziej kogoś z doświadczeniem, zawsze mile widziana. Nie mniej jednak jak coś wydaje mi się zdecydowanie lepszym rozwiązaniem to idę w to, koszt w tym wypadku jest drugorzędny. Takie moje działania(z zewnątrz może wydawać się na wyrost) ma też drugie dno, chcę to z robić w ten sposób żeby nauczyć się tego na przyszłość, ponieważ liczę na to, że ta wiedza przyda mi się w przyszłości...jeżeli wszystko pójdzie pomyślnie.  Okej dalsza część w 1/2", natomiast w większości materiałach spotkałem się, że dają otuline również dla zimnej wody hmmm.     @podczytywacz więc liczę na podzielenie się wiedzy z rozdzielaczy
    • Ta sprawa nie jest tak do końca ściśle określona w przepisach. Trzeba też uwzględnić pewną praktykę, która się wytworzyła.   Przede wszystkim zawsze wymagane jest sporządzenie opinii geotechnicznej. Mamy na to konkretny przepis, który zawiera Rozporządzenie Ministra Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej z dnia 25 kwietnia 2012 r. w sprawie ustalania geotechnicznych warunków posadawiania obiektów budowlanych (Dz.U. 2012 poz. 463)   § 7. 1. W przypadku obiektów budowlanych wszystkich kategorii geotechnicznych opracowuje się opinię geotechniczną   W przypadku domów jednorodzinnych najczęściej sporządza ją projektant budynku lub projektant dokonujący adaptacji projektu gotowego. Z zastrzeżeniem, że najczęściej stosuje się tu coś co można nazwać najniższym poziomem wymagań. Wynika to ze specyfiki domów jednorodzinnych, czyli zwykle obiektów zaliczanych do tzw. pierwszej kategorii geotechnicznej. Mówiąc w ogromnym skrócie, są one niewielkie i o prostej konstrukcji, posadowione na gruntach nośnych, jednorodnych i przy poziomie wód gruntowych poniżej poziomu posadowienia (proste warunki gruntowe). Teraz pojawia się pytanie na jakiej podstawie w takich sytuacji projektant ma określić kategorię geotechniczną konkretnego obiektu (domu)? W cytowanym powyżej rozporządzeniu zakres wymaganej dokumentacji różnicuje się przede wszystkim ze względu na kategorię obiektu budowlanego. Zgodnie z zasadą, że im trudniejsze warunki gruntowe i/lub bardziej skomplikowany obiekt, tym i wymagany zakres dokumentacji jest większy. Znajdziemy tam ogólny zapis:   § 4. 4 Kategorię geotechniczną całego obiektu budowlanego lub jego poszczególnych części określa projektant obiektu budowlanego na podstawie badań geotechnicznych gruntu, których zakres uzgadnia z wykonawcą specjalistycznych robót geotechnicznych.   Swoiste doprecyzowanie stanowi tu kolejny przepis:   § 6. 2. Dla obiektów budowlanych pierwszej kategorii geotechnicznej zakres badań geotechnicznych może być ograniczony do wierceń i sondowań oraz określenia rodzaju gruntu na podstawie analizy makroskopowej. Wartości parametrów geotechnicznych można określać przy wykorzystaniu lokalnych zależności korelacyjnych.   Najwyraźniej jednak powyższy zapis należy traktować jako zalecenie, nie zaś „sztywny” wymóg. Tym bardziej, że w przypadku obiektów zaliczanych do pierwszej kategorii geotechnicznej nie ma wymogu przedstawienia dokumentacji z przedstawionych badań. Wróćmy tu do § 7. 1., który należałoby interpretować wraz z kolejnymi punktami:   § 7. 1. W przypadku obiektów budowlanych wszystkich kategorii geotechnicznych opracowuje się opinię geotechniczną. 2. W przypadku obiektów budowlanych drugiej i trzeciej kategorii geotechnicznej opracowuje się dodatkowo dokumentację badań podłoża gruntowego i projekt geotechniczny. 3. W przypadku obiektów budowlanych trzeciej kategorii geotechnicznej oraz w złożonych warunkach gruntowych drugiej kategorii wykonuje się dodatkowo dokumentację geologiczno-inżynierską, zgodnie z  przepisami ustawy z  dnia 9 czerwca 2011 r. – Prawo geologiczne i górnicze (Dz. U. Nr 163, poz. 981).   W związku z tym wytworzyła się praktyka, w której projektant zawsze sporządza opinie geotechniczna, lecz w przypadku pierwszej kategorii geotechnicznej nikt nie wymaga od niego przedstawienia w tej opinii dokładnych danych na temat gruntu. Danych wziętych chociażby z opisu i interpretacji odwiertów. Projektant przecież i tak bierze za to wszystko odpowiedzialność, a ostatecznie kieruje się swoją wiedzą i doświadczeniem. To całkiem rozsądne, bo w praktyce w takich prostych przypadkach rozbudowane badania nie są do niczego potrzebne. Trzeba zachować umiar, rozsądek i pewną proporcję nakładów i korzyści. Ponadto projektant jest często w stanie sporo wywnioskować już po takich robotach jak zrobienie wykopów pod szambo, przyłącze wodociągowe czy wiercenie studni.  
    • Dlatego sugeruję najpierw użycie farby separacyjnej.
    • Witam,  z początkiem października złożyłem wniosek o wydanie warunków zabudowy na dom jednorodzinny z garażem w bryle budynku. Dostałem informację z gminy, że decyzja zostanie wydana do 31.03.2025 (ze względu na dużą ilość wniosków spowodowanych zbliżającymi się zmianami). Zastanawiam się teraz jakie mam opcje aby w przyszłości móc postawić jednak też garaż wolnostojący/ budynek gospodarczy. Wolałbym poczekać teraz na tą decyzję która ma zostać wydana do końca marca. Czy później mogę zmienić warunki zabudowy, tak aby postawić garaż wolnostojący? jeżeli tak to za pomocą jakiego wniosku? i czy jeżeli zmiana warunków zabudowy nastąpi po 1 stycznia 2026 to czy warunki z automatu będą miały tylko 5 lat ważności? i jeszcze pytanie ile trwa sama zmiana warunków zabudowy (w internecie jest napisane miesiąc, ale aktualnie na warunki zabudowy w mojej gminy trzeba czekać 5 miesięcy, a teoretycznie mają na to 3 miesiące). Z góry dziękuję za informację :) 
  • Popularne tematy

×
×
  • Utwórz nowe...