Skocz do zawartości

przeksztalcenie budynku


Recommended Posts

Napisano

witam... czy przeksztalcając budynek gospodarczy w letni domek musze to gdzieś zglaszać ? nie powiekszam bryly budynku jedynie chce tylko wyremontować i zrobic sobie domek letniskowy? czy ktoś jest zorientowany i podpowie mi czy trzeba to zglaszac do nadzoru budowalanego czy poprostu robie sobie bez zadnych papirow?

 

Napisano

W praktyce jak ktoś podkapuje np nadopiekuńczy sasiad koleżankę Anie to uznają to za samowolę budowlaną bo użytkuje budynek niezgodnie z jego pierwotnym przeznaczeniem. Ja na "drapane" bym nie  liczył, zgłosić i tyle, to nic nie kosztuje.

Napisano
46 minut temu, Budujemy Dom - budownictwo i instalacje napisał:

Remont takiego budynku nie wymaga żadnych formalności

Tyle, że w myśl PB (art.3.7a.) to nie jest remont tylko przebudowa.

Napisano

Bardzo ma znaczenie.

Powinnaś sprawdzić czy ten budynek gospodarczy nie jest przypadkiem mieszkalnym, albo pierwotnie nie był.

Sprawdzenie jest proste - gospodarcze uwidocznione są na mapach jako "g" a podatek za 1m2 to dobrze ponad 1 zł ("mieszkalne" za 1m2 mniej niż 1 zł).

W tym roku za mieszkalny jest max. 0,75zł, a gospodarcze to max. 7.62 za 1m2.

 

Ten dom ma około 70m2 a więc nie załapuje się na uproszczony tryb zgłoszeniowy - czyli na przebudowę związaną z ewentualną zmianą sposobu użytkowania (z gospodarczego na mieszkalny), tryb pozwolenia na budowę.

Jeśli jednak okaże się że budynek jest lub był mieszkalny, w zasadzie, wykonujesz remont bez procedur administracyjnych.

 

Gdyby jednak ten budynek jest i był gospodarczy, można go też wyremontować (bez zgłoszenia) a na działce postawić na zgłoszenie, wolnostojący parterowy budynek rekreacji indywidualnej o powierzchni zabudowy do 35m2 (PB art.29.2a).

Napisano (edytowany)

Podpinam się do pytania. Podobnie jak P. Anna planuję przekształcenie budynku gospodarczego na dom mieszkalny. Z tym, że jedna ściana tego budynku postawiona jest na granicy działek. Budynek wybudowany został co najmniej 30 lat temu i teść stoczył nie małą batalię z sąsiadką, by budynek w ogóle mógł powstać. W końcu udało się uzyskać pozwolenie na budowę z tym że sąsiadka zgodziła się tylko na dach jednospadowy. Czy jest szansa na uzyskanie pozwolenia na przekształcenie tego budynku? Czy moglibyśmy podnieść trochę ściany by w przyszłości można było zrobić piętro i zmienić ten dach na dwuspadowy?

Jeśli chodzi o tą ścianę po granicy - nie będzie na niej okien ani drzwi, za ścianą znajduje się ogród sąsiada.

Do jakiego urzędu w pierwszej kolejności mam się udać?

Przesyłam mapkę z umiejscowieniem budynku z geoportalu.

Bez tytułu.jpg

Edytowano przez paulina_piech (zobacz historię edycji)
Napisano

Budynek stoi w granicy zatem sąsiad musi wyrazić zgodę na przebudowę tego domu. Trzeba też zdawać sobie sprawę z zakresu koniecznych przeróbek - zmiana przeznaczenia wymaga dostosowania budynku do obecnie obowiązujących przepisów i np. sprawa konieczności ocieplenia  ściany od strony sąsiada może zablokować ten pomysł. Najprostsze rozwiązanie - dostosować wnętrze do własnych potrzeb, a mieszkać można nawet w formalnym garażu.

Napisano
16 minut temu, Budujemy Dom - budownictwo i instalacje napisał:

Budynek stoi w granicy zatem sąsiad musi wyrazić zgodę na przebudowę tego domu.

bo ?

Jakiś obowiązujący "paragraf" ?

 

Ps. mamy 2017r.

Napisano

Nie znam się , ale napiszę...

A nie musi wyrazić zgody np na wejście na swoją działkę, chociażby w celu ocieplenia ściany, czy jej pomalowania?

Napisano
39 minut temu, uroboros napisał:

Nie znam się , ale napiszę...

A nie musi wyrazić zgody np na wejście na swoją działkę, chociażby w celu ocieplenia ściany, czy jej pomalowania?

Nie musi wyrazić zgody bo urząd z urzędu zablokuje takie ocieplenie, bo ocieplając budynek stojący na tzw ostrej granicy przekroczy ową granice tym ociepleniem. Co do pomalowania czy otynkowania powinna wyrazić zgodę ale nikt jej nie zmusi a wchodzący na jej teren ma zostawić  go tak jak zastał.

I jeszcze co do dachu to dach nie może być zwrócony spadkiem do sąsiada, a ścianka oddzielająca szczytowa musi posiadać murek p-poż, no i Jeszcze kwestia wysokości budynku stawianego na granicy o ile pamiętam to wysokość max oscyluje coś około 4 m.

A i tak ostateczne zdanie w tym temacie będzie należeć do urzędu w starostwie czy można będzie czy nie, bo odstępstwa bywają.

Napisano

Dziękuję bardzo za odpowiedzi. Czy można ta jedną jedyną ścianę ocieplić od środka? Czy urząd może odrzucić mój wniosek tylko z tego powodu, że nie można ocieplić tej ściany? Proszę mi wybaczyć moje może głupie pytania, ale w sprawach budowlanych i prawa budowlanego jestem laikiem. 

 

Jeśli chodzi o wejście na posesję sąsiadów z tym nie powinno być problemu. Sasiadka na szczęście nie odziedziczyła wrednych genów po babci.

Napisano

Wyczytałam gdzieś, że będą mi potrzebne projekty instalacji elektrycznej, CO i kanalizacyjnej. Czy elektryk pracujący głównie przy oświetleniu drogowym może mi taki projekt zrobić? Uprawnienia do zabawy z prądem jakieś miec musi. Znajomy hydraulik położy rury, podlaczy wodę i ścieki, ogrzewanie tez rozprowadzi, ale czy ma takie uprawnienia żeby zaprojektować to wszystko?

  • 2 lata temu...
Napisano

Witam .... ja również mam taki problem . Otóż na mojej działce o powierzchni 10arow stoi budynek 30m2. Czy była by możliwość przerobienie tego budynku na mieszkalny 

Napisano

Polecam zacząć od geodety takie poszukiwania.

 

P.S. teraz dopatrzyłem posty z 2017 roku i coś mi się zdaje, że jeden z większych problemów to w przypadku zmiany gosp. na mieszkalny będzie brak ściany ognioodpornej. Moim zdaniem urząd od razu poprosi od odpowiednią dokumentację. Taka moja teoria, choć nie wiem jak dany urząd podejdzie, bo jak każdy wie - co wieś inna to urząd ciut inaczej interpretuje takie sprawy.

Napisano (edytowany)
Dnia 20.01.2020 o 23:12, Pani mari napisał:

Witam .... ja również mam taki problem . Otóż na mojej działce o powierzchni 10arow stoi budynek 30m2. Czy była by możliwość przerobienie tego budynku na mieszkalny 

Aby dom był mieszkalny, musi spełniać aktualne wymogi techniczne - np. izolacja przegród.

Ponadto musi być zgodny z MPZP lub WZ.

Edytowano przez Elfir (zobacz historię edycji)

Utwórz konto lub zaloguj się, aby skomentować

Musisz być użytkownikiem, aby dodać komentarz

Utwórz konto

Zarejestruj nowe konto na forum. To jest łatwe!

Zarejestruj nowe konto

Zaloguj się

Masz już konto? Zaloguj się.

Zaloguj się
  • Kto przegląda   0 użytkowników

    • Brak zalogowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
  • Darmowy poradnik budowlany raz w tygodniu na Twój e-mail

  • Najnowsze posty

    • poradź lepiej, pokaż sie profesjonalnie - zamiast wypisywania głupawych pierdół  
    • Historia wygląda tak, że mieszkanie kupiliśmy w marcu 2022. Było kupione od poprzedniego właściciela, który najprawdopodobniej flipowal mieszkaniami, kupił, wyremontował i ja się pojawiłem i kupiłem. Mieszkanie kupiłem świeżo po remoncie. Pierwsze problemy zaczęły pojawiać się w następną zimę, czyli na przełomie 2022/2023 bo sąsiad z dołu pokazał mi, że od sufitu pod naszym balkonem ma trochę mokre ściany. Na naszej ścianie o którą mi chodzi, zacząłem zauważać wilgoć już chyba na wiosnę 2023. Czy ściana przemarzala/przemakala przed remontem nie mam pojęcia i już do tego nie dotrę. Jeśli chodzi o ocieplenie budynku, jakieś prace na elewacji były robione w okolicach 2010 roku, ale budynek nie jest ocieplony styropianem. Drzwi balkonowe najprawdopodobniej nie były wymieniane w czasie tego remontu mieszkania sprzed mojego kupna, bo nie wyglądaly na nowe.  Co najlepiej zrobić w takiej sytuacji? Na ocieplenie elewacji nie mam co liczyć, bo jestem właścicielem jednego z wielu mieszkan w tym bloku. Dodam, że na ścianie gdzie się zbiera wilgoć nie ma kaloryfera a na ścianie po drugiej stronie kaloryfer jest i tam też taka wilgoć się pojawia ale w zdecydowanie mniejszym stopniu. 
    • Z OSB mi doradziło dwóch fachowców, a deski wiadomo że sztywniejsze, ale myślę że to, że OSB z GK będą razem ze sobą skręcone dadzą już dużo. A co do wyprostwania ścian czy skosów, to jest zrobione co do milimetra. Za pomocą dobrego lasera w zasadzie nie ma z tym większych problemów, ale trochę czasu na to trzeba poświęcić. Jakby ktoś chciał zrobić to "po łebkach", nie ma opcji później z tego wyjść, bo każdą płytę trzeba byłoby ciąć inaczej. Wysłane z mojego SM-A520F przy użyciu Tapatalka Sam zastosowałem folię aktywną, bo piana PUR nie ma równej powierzchni, stąd do 10cm mam pustkę za folią, ale nie jest to aluminiowa. A co do tej aluminiowej to może jako aktywna to coś w tym może być, ale co ma dawać dodatkowa pustka to pojęcia nie mam. Według mnie trochę przerost treści nad formą. Wysłane z mojego SM-A520F przy użyciu Tapatalka
    • Nie jest to kluczowe już mi się wydaje. W każdym bądź razie zapoznając się w sieci z informacjami zazwyczaj faktycznie można znaleźć informację, że kładziemy wełnę na równi z folią. Nie spotkałem się z celowym zostawianiem tam np. 2-3 cm luzu. To, że ta wełna potem obsiądzie i wtedy będzie szczelina już chyba jest doszukiwaniem się jakiegoś sposobu bronienia tego, że tam musi być szczelina.   Co do tej foli srebrnej od wewnątrz. Właśnie doczytałem się o co chodzi. Kilka dni temu widziałem jakiś filmik majstrów z YT co mówili o tym i tam było wspomniane, że taka folia ma najlepsze swoje właściwości gdy zostawi się szczelinę. Teraz doczytałem. Szczelinę można tam zostawić ale też nie jest to koniecznie. Taka folia nazywa się folią aktywną i reguluje przenikanie pary wodnej w zależności od warunków. Pewnie kolejny temat rzeka...
    • Nie słyszałem o takich praktykach i nie wiem ile taka folia aluminiowa kosztuje i czy to się w ogóle opłaca, tzn koszt vs oszczędność energii. Z tego co wiem, najlepiej wykonana izolacja to taka, która bezpośrednio przylega do folli paroizolacyjnej, ponieważ każda pustka powietrzna, a w przypadku poddasza za płytą GK ma już w granicach 50% niższą temperaturę niż w pomieszczeniu, czyli stwarzają się idealne warunki do wykraplania. Dlatego jedyna pustka powietrzna w każdym przypadku skosów czy sufitu powinna się znajdować za ociepleniem tak jak pisze[mention=66843]rett[/mention] np przed deskowaniem, lub za membraną, która z zasady ma mieć wysoką paroprzepuszczalność, bo w przypadku piany PUR, którą klei się bezpośrednio do membrany inczej się nie da. Dlatego uważam że podstawowym błedęm jest dodatkowe ocieplanie przesztrzeni nad sufitem, bo nad sufitem powinna być już tylko wentylacja aż do kalenicy. Było tu już kilka tematów o wyciekach po ścianach szczytowych. Wysłane z mojego SM-A520F przy użyciu Tapatalka
  • Popularne tematy

×
×
  • Utwórz nowe...