Skocz do zawartości

Modernizacja poddasza, czy to możliwe?


Recommended Posts

Napisano (edytowany)

Mam poddasze niezagospodarowane od 30 lat o powierzchni 90m2 (10x9 m), dach dwu-spadowy w najwyższym punkcie 3 m (wszystkie wymiary wewnętrzne) a w najniższym (przy ścianie dłuższej) 0,9 m (co sprawa że w pozycji wyprostowanej mogę podejść nie bliżej niż na 1,6 m do niższej ściany). Powiedzmy że to odpowiada, ale problemem jest konstrukcja bo: płatew oraz kleszcze są na wysokości 180 cm, zatem trochę nisko, osobiście muszę się pochylać nieznacznie, słupy podtrzymujące są rozmieszczone co 2 m i znajdują się w odległości 2,2 m od niższych ścian a pomiędzy nimi jest 4,7 m. Taki układ poza tym że jest to wszystko na tyle nisko że ciężko przejść to jeszcze w żaden sposób (w większości słupów poza jednym) nie pokrywa się to z ewentualnymi ścianami.

 

Koncepcje są ogólnie dwie:

1) Droga - przebudować cały dach, na wyższy i być może cztero-spadowy.

2) Tańsza - wykorzystać co jest ale podnieść/przenieść płatew, kleszcze i słupy.

 

Czy opcja 2) jest w ogóle możliwa? W jaki sposób wyobrażam sobie opcję 2)? Zbudowanie wewnątrz nowej konstrukcji gdzie płatew i kleszcze będą na wysokości 2-2,2 m a słupy podtrzymujące będą nie dalej niż 1,5-2 m od siebie. Potem zostałyby usunięte stare słupy, stara płatew i kleszcze. Robi się w ogóle takie przebudowy czy to zbyt niebezpieczne dla konstrukcji dachu?

Edytowano przez Mich_86 (zobacz historię edycji)
Napisano (edytowany)
  Dnia 10.10.2017 o 15:16, Mich_86 napisał:

Czy opcja 2) jest w ogóle możliwa?

Rozwiń  

Jest możliwe pod pewnymi warunkami  - ale i tak musisz mieć najpierw oględziny fachowca, inwentaryzację i projekt i pozwolenie na przebudowę (zgłoszenie może) - oraz fachową ekipę wykonawczą. Samodzielna taka gruntowna zmiana konstrukcji może skończyć się katastrofą budowlaną i wszelkimi z tym związanymi konsekwencjami.

 

I jeszcze. Fachowiec musi stwierdzić, czy da się wykorzystać wszystkie elementy twego dachu, czy np. krokwie lub elementy podpierające nie są podzielone w takich miejscach, że będzie trudno je zastosować w nowej konstrukcji.

Słupy też nie mogą stać byle gdzie - mogą stać na murach konstrukcyjnych, lub na belkach przenoszących obciążenie - te belki też muszą być na czymś wsparte..

 

A więc - fachowiec powinien ci powiedzieć na miejscu -  czy jest to możliwe i opłacalne - czy też lepiej zdemontować i postawić na nowo zmodernizowane.

 

 

 

 

Edytowano przez zenek (zobacz historię edycji)
Napisano

jak zwykle pierdoły bez pokrycia

1. albo wypis z MPZP lub wniosek o WZ, czyli wniosek do Gminy/Starostwa

2. konsultacja z konstruktorem, takz czy siaka przebudowa, jaka by nie była wymaga jego udziału

3. w przypadku przebudowy (podniesienie, zmiana gabarytów) - projekt i pozwolenie na budowę; w przypadku przebudowy "wewnętrznej" tj bez zmiany gabarytów, projekt i zgłoszenie

 

Napisano

@ Mich_86

 

  Dnia 10.10.2017 o 19:07, aru napisał:

1. albo wypis z MPZP lub wniosek o WZ, czyli wniosek do Gminy/Starostwa

2. konsultacja z konstruktorem, takz czy siaka przebudowa, jaka by nie była wymaga jego udziału

3. w przypadku przebudowy (podniesienie, zmiana gabarytów) - projekt i pozwolenie na budowę; w przypadku przebudowy "wewnętrznej" tj bez zmiany gabarytów, projekt i zgłoszenie

Rozwiń  

 

Olej resztę - tu masz fachową poradę.

 

Jak masz wątpliwości, albo chcesz więcej szczegółów - pisz na PW.

Napisano
  Dnia 12.10.2017 o 13:01, Mich_86 napisał:

Mam jeszcze takie pytanie, czy ściany działowe muszą pokrywać się ze ścianami piętro niżej aby nie zrobić wielkiej masy nad środkiem sufitu?

Rozwiń  

A jaki masz tam strop i z czego te ściany działowe będą? 

  • 2 tygodnie temu...
Napisano
  Dnia 24.10.2017 o 20:20, Mich_86 napisał:

Strop jest betonowy, ściany z płyt osb lub karton gipsu, wewnątrz wełnę.,

Rozwiń  

betonowy chyba nie - raczej żelbetowy

 Ale - jeśli chcesz przebudować cały dach, tzn przebudujesz konstrukcję, ktora się opiera na tym stropie i ścianach niżej.

Więc ta konstrukcja ktora teraz jest odpowiednio do tych podparć rozmieszczona - potem też musi się na czymś stabilnym opierać, podparciach,które wytrzymają napor z gory.

Nikt ci nie powie bez rysunkow nawet w przybliżeniu, co możesz zrobić. 

Więc powinieneś pokazać jakiś rzut obecnej więźby i kondygnacji pod spodem oraz jakis przekrój. Do tego szkic twej nowej propozycji. Wtedy można coś powiedzieć na ten temat. 

 

Napisano

Postaram się coś zrobić ale układ pomieszczeń będzie bardzo podobny do tego z piętra niżej z wyjątkiem szerszej łazienki tak aby w poprzek postawić wannę, czyli z 145 cm wewnątrz na jakieś 180 cm szerokości. Drugą zmianą będzie brak ścian tak aby zrobić salon z kuchnią razem.

 

Bardziej mnie ciekawi jakiś wzór, norma jak blisko ścian można postawić coś użytecznego np. wannę, stół na poddaszu. Ściana kolankowa ma około 90 cm, a dach w punkcie szczytowym ma około 3 m co sprawia że kąt podniesienia wynosi około 25 stopni.  Trzeba wziąć pod uwagę że pod dachem dojdzie izolacja, 20-30 cm (wystarczy aby latem mieć przyjemny chód?). Zatem w jakiej odległości od ściany kolankowej będzie można postawić wannę aby wygodnie do niej wejść? Taki rysunek sobie robiłem na kartce to uwzględniając 30cm izolacji (10cm między krokwiami + 20cm na krokwiach) w odległości 1m od ściany kolankowej będzie 1,1m wysokości, 2m od ściany będzie 1,6m a 3m od ściany będzie już 2m wysokości. 

 

...okno duże okno dachowe polepszyłoby chyba sytuację?

Napisano

Po pierwsze to kąt dachu masz raczej przybliżony do 45 stopni, bo 25 to prawie płaski.

Co do okna dachowego to nie masz możliwości wstawić okna fasadowego?

Napisano
  Dnia 27.10.2017 o 22:13, Mich_86 napisał:

 

Bardziej mnie ciekawi jakiś wzór, norma jak blisko ścian można postawić coś użytecznego

Rozwiń  

Nie ma konkretnych norm do każdego sprzętu i skosu. Są ogólniki. W internecie znajdziesz wiele takich ergonomicznych sytuacji z wymiarami.

Ale możesz to sobie sprawdzić na modelu - kilka listew drewnianych i tektura - i masz skos twego dachu - model. Na tym modelu sprawdzisz i wstawanie z wanny, WC-etu, korzystanie z szafy  - itd.

Odnośnie wanny, to zależy, jak jest ustawiona - musisz liczyć dno wanny, stanąć i jeszcze mieć trochę luzu. Pod skos bym pchnął prędzej szafkę, pralkę, WC np z dolnopłukiem, niż prysznic czy wannę - i też ostrożnie.

 

Bezpieczna wys. netto - tzn stojąc przed powierzchnią pionową jest średnio ok 190 cm - chyba że jesteś ponad-średnio wyższy. Ale - wypada mieć jakąś rezerwę.

 

Część wysokości w skosie możesz zabudować głębszymi szafami, półkami. Tzn - pod ścianą jest niżej - ale z frontu jest już "normalna", czyli użytkowa wysokość.

 

Najprościej i najefektywniej  uzyskać wysokość i powierzchnię przebudowując dach, zmieniając kąty, dodając jaskółki, lub zmieniając formę dachu - ale to już jest przebudowa, projekt zgodny z miejscowym planem, czynności urzędowe - no i koszty.

 

Najlepiej, jakbyś pokazał ten dach, może jest jakiś projekt tego domu, albo może potrafisz go  - nawet z uproszczeniem narysować. Rzut, przekrój, wymiary.

Wtedy jest materiał, konkrety - i można coś pomyśleć, dać jakieś alternatywy.

Napisano
  Dnia 27.10.2017 o 22:13, Mich_86 napisał:

 

 

Bardziej mnie ciekawi jakiś wzór, norma jak blisko ścian można postawić coś użytecznego np. wannę, stół na poddaszu.

Rozwiń  

Nie sugeruj sie jakąś wysokością netto bo nie ma takiej. Natomiast masz wytyczne jakie wysokości będą dobre przy danej wysokości na poddaszu.

173446-urzadzanie_skosy5_600.jpg173442-urzadzanie_skosy1_600.jpgimages?q=tbn:ANd9GcS08InxMTo0yZyPzx0QTjN173445-urzadzanie_skosy4_600.jpg

  Dnia 10.10.2017 o 15:16, Mich_86 napisał:

 

 

Koncepcje są ogólnie dwie:

1) Droga - przebudować cały dach, na wyższy i być może cztero-spadowy.

2) Tańsza - wykorzystać co jest ale podnieść/przenieść płatew, kleszcze i słupy.

 

 

Rozwiń  

Przy dachu czterospadowym ucieknie Ci dużo powierzchni, najlepsza opcja jest dwuspadowy ze względu na cenę jak i uzyskana powierzchnię mieszkalną.

Utwórz konto lub zaloguj się, aby skomentować

Musisz być użytkownikiem, aby dodać komentarz

Utwórz konto

Zarejestruj nowe konto na forum. To jest łatwe!

Zarejestruj nowe konto

Zaloguj się

Masz już konto? Zaloguj się.

Zaloguj się
  • Kto przegląda   0 użytkowników

    • Brak zalogowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
  • Darmowy poradnik budowlany raz w tygodniu na Twój e-mail

  • Najnowsze posty

    • Olej Ochronny UV Osmo 420 to wysokiej jakości preparat przeznaczony do zewnętrznej ochrony drewna. Jego głównym zadaniem jest zabezpieczenie powierzchni drewnianych przed szkodliwym wpływem promieni UV, co zapobiega procesowi szarzenia drewna i wydłuża jego trwałość.   Zastosowanie Powierzchnie pionowe na zewnątrz: drzwi, okna, parapety, wiaty garażowe, fasady drewniane, płoty, pergole, altany. Ochrona przed promieniowaniem UV: spowalnia proces szarzenia drewna o faktor UV 12 w porównaniu z niezabezpieczonym drewnem. Jako powłoka wykończeniowa: na istniejące już powłoki pigmentowe, wydłużając czas pomiędzy koniecznymi pracami renowacyjnymi.  Właściwości Bezbarwna powłoka o jedwabistym połysku: podkreśla naturalny wygląd drewna. Mikroporowata struktura: pozwala drewnu swobodnie oddychać, redukując pęcznienie i kurczenie się drewna. Hydrofobowość: chroni powierzchnię przed wodą i brudem. Odporność na pękanie i łuszczenie: nie pęka, nie łuszczy się, ani nie odpryskuje. Łatwa aplikacja i renowacja: nie wymaga szlifowania ani gruntowania. Skład i bezpieczeństwo Na bazie naturalnych olejów roślinnych: bezpieczny dla zdrowia i środowiska. Zawiera biocydy: chroni przed atakiem pleśni, alg i grzybów. Przeznaczony do użytku zewnętrznego: ze względu na zawartość biocydów.  Aplikacja Przygotowanie powierzchni: drewno musi być czyste, suche i wolne od śladów zmrożenia (maksymalna wilgotność 20%). Narzędzia aplikacyjne: pędzel Osmo lub wałek z mikrofibry. Ilość warstw: dla skutecznej ochrony należy nałożyć 2 warstwy powłoki. Czas schnięcia: ok. 10–12 godzin w normalnych warunkach (23°C / 50% wilgotności względnej). Wydajność: 1 litr wystarcza na pokrycie ok. 18 m² przy jednej warstwie. Uwagi Efekt na białych powierzchniach: ze względu na wysoką zawartość olejów, bezbarwny Olej Ochronny UV może powodować lekkie zażółcenie na białych powierzchniach. Do wykończenia drewna barwionego na biało zaleca się użycie Lazury Olejnej do Ochrony Drewna w kolorze białym (900).  
    • Восстановление бампера автомобиля — это популярная услуга, которая позволяет вернуть заводской вид транспортного средства после небольших повреждений. Передовые технологии позволяют убрать сколы, трещины и вмятины без полной замены детали. При выборе между ремонтом или заменой бампера [url=https://telegra.ph/Remont-ili-zamena-bampera-05-22]https://telegra.ph/Remont-ili-zamena-bampera-05-22[/url] важно рассматривать уровень повреждений и экономическую рентабельность. Профессиональное восстановление включает выравнивание, грунтовку и покраску. Замена бампера требуется при критических повреждениях, когда реставрация бамперов нецелесообразен или невозможен. Стоимость восстановления варьируется от материала изделия, характера повреждений и типа автомобиля. Пластиковые элементы допускают ремонту лучше металлических, а современные композитные материалы требуют профессионального оборудования. Профессиональный ремонт продлевает срок службы детали и обеспечивает заводскую геометрию кузова. Охотно дам содействие, когда потребуется по вопросам Фольксваген поло замена заднего бампера - пишите в Telegram jje60
    • Dzięki za odp.   Mam właśnie bardzo złe przeczucie ze jak przegadam temat z radca to okaże się ze prawo to jedno a urzędy i tak mogą chcieć dokumentów.   Na ten moment nie mam nawet działki - próbuje się rozeznać ogólnie w temacie.   Ogólne informacje da się jakoś znaleźć, ale szukając detali następuje niestety zderzenie ze ścianą.
    • Odpowiedź może być tylko jedna. Metalowe! Może je zniszczyć tylko siła fizyczna. Plastyk zniszczy nawet promieniowanie słoneczne UV.
    • Muszę wymienić rynny i zastanawiam się, czy iść w te plastikowe, czy może zainwestować w metalowe? Plastikowe są tańsze, ale boję się, że słońce i mróz szybko je zniszczą. Metalowe z kolei są droższe, ale podobno niezniszczalne. Jakie macie doświadczenia z jednymi i drugimi? Które rynny są łatwiejsze w montażu i które wymagają mniej konserwacji? Chciałabym podjąć dobrą decyzję, żeby nie żałować za parę lat.
  • Popularne tematy

×
×
  • Utwórz nowe...