Skocz do zawartości

Schnięcie tynków


Recommended Posts

Witam
przedstawiam tynki gipsowe diamentowe ktore nadal dosychają w miejscu gdzie jest zel beton reszta jest sucha. pytanie jak najszybciej to wysuszyc ogrzewac i wietrzyc czy tylko wietrzyc i niech schną w temperaturze nizszej bez ogrzewania?
dodam tylko ze dom od 2 tygodni jest ocieplony ile czasu moze to jeszcze schnąć?

DSC01446.jpg

Edytowano przez Redakcja (zobacz historię edycji)
Link do komentarza
To efekt ocieplenia tuż po zimie. Na betonowych elementach wykropliła się para wodna, a warstwa ocieplenia nie pozwala na odparowanie na zewnątrz. Schnięcie potrwa więc długo, co może szkodliwie wpłynąć na jakość tynku w tych miejscach, a wygrzewanie pogorszyć tylko sytuację. Pozostaje więc więc wietrzyć, utrzymywać temp. nieco powyżej zewnętrznej i czekać.
Link do komentarza
Cytat

Witam
przedstawiam tynki gipsowe diamentowe ktore nadal dosychają w miejscu gdzie jest zel beton reszta jest sucha. pytanie jak najszybciej to wysuszyc ogrzewac i wietrzyc czy tylko wietrzyc i niech schną w temperaturze nizszej bez ogrzewania?
dodam tylko ze dom od 2 tygodni jest ocieplony ile czasu moze to jeszcze schnąć?


Moim zdaniem przyczyn jest kilka:

- bezwładność cieplna żelbetu, stąd dłuższy czas nagrzewania a dzienny czas nieco wyższej temperatury, to trochę za mało i za krótko dla nagrzania masy żelbetu,

- niska chłonność wilgoci przez beton, więc praktycznie wyprawka gipsowa może oddać wilgoć tylko w jedną stronę,

- wszelkiego rodzaju kąty, które ograniczają ruch i dostęp powietrza.

Proponuję w dzień wietrzyć, na noc zamykać okna i obserwować.

Uwagi P. Cezarego są tu najbardziej praktyczne.

Link do komentarza

Przemo, grzej i miej uchylone okna. Ogrzewanie powoduje intensywniejsze parowanie wody, a uchylone okna wentylują pomieszczenia, a więc zabierają tę wodę z powietrza. Pisząc "grzej" mam na myśli ogrzewanie podłogowe.
W miejscach, w których ta wentylacja jest słaba, możesz wstawić wentylator/y pokojowy, żeby wyganiał z tych zaułków kiszące się powietrze.

A wiesz czemu tak Ci radzę? Bo 1 marca minął rok, jak rozpocząłem budowę domu.
Parterówka. Silikaty. Górą po całości żelbetowy wieniec. Przed zimą, w październiku położone zostały tynki wewnętrzne, a z zewnątrz dom został ocieplony i otynkowany. W grudniu zrobiłem wylewki i na tym przykładzie mogę coś powiedzieć, doradzić.

Jak na razie, nie działa u mnie żadna inna wentylacja, prócz przeciągowej (uchylone okna, a na noc opuszczane rolety i rozszczelnione), bo nie chce zanieczyścić w. mechanicznej, a po drugie uważam, że i tak nie mogłaby się ona równać z wydajnością do obecnej, choć centralę mam 500-metrową.

Ogrzewanie rozpocząłem około 20 stycznia, w te największe mrozy. Owszem, woda lała się po oknach, a w jednym zaułku, w narożniku mokry był tynk na wysokości żelbetowego wieńca. Rozgoniłem wentylatorem.
Dzisiaj mam wilgotność na poziomie 40% i wykonuję wszelkie prace wykończeniowe.
 

Link do komentarza
Cytat

Czyli co robic?



Poznaj zasady, a znajdziesz sposoby.

Istnieje mądre stwierdzenie dotyczące osuszania budynków - "grzać i wietrzyć", pozostaje praktyczna interpretacja.

W okresie letnim, w pierwszym etapie osuszania wystarczy wietrzyć, ponieważ stężenie wilgoci przy mokrej ścianie jest przeważnie większe niż stężenie wilgoci w powietrzu zewnętrznym. Tu wietrzenie jest najbardziej skuteczne w dzień, ponieważ w nocy powietrze zewnętrzne jest chłodne, a ponadto nasycone jest do woli i samo w sobie nad ranem zaczyna się rosić. Oczywiście jeżeli na zewnątrz jest bardzo zimno to podczas osuszania, ogrzewanie w pewnym stopniu jest niezbędne.

W drugim etapie pozostaje problem z wilgocią w głębszych warstwach ścian i aby ją "uruchomić" musimy je podgrzać, czyli zmniejszamy wietrzenie - zwiększamy temperaturę.

Jeżeli pozostają nam tylko niektóre elementy wilgotne, to wietrzenie jest mniej istotne (mała ilość wilgoci - w nocy wystarczy wentylacja), natomiast ważniejsza jest wyższa, w miarę równa temperatura, co by ciepło mogło głębiej sięgnąć (ściany itp) i poruszyć znajdującą się tam wilgoć.

W kontekście powyższego pamiętajmy o tym, że ogrzane powietrze staje się suchsze, żądne wilgoci i warto je wypuścić na zewnątrz dopiero, kiedy je nasycimy wilgocią z wnętrza pomieszczenia.

Dobrze jest też, aby ogrzane powietrze przytrzymać przez jakiś czas w pomieszczeniu, aby miało czas na podzielenie się ciepłem z otaczającymi je przegrodami.

Bardzo przydatne są wentylatory, które "sięgają" tam, gdzie nie sięga naturalny ruch powietrza, ponadto poprawiają przejmowanie ciepła przez przegrody i wilgoci z nich.

Oczywiście wszystko w granicach zdrowego rozsądku, aby osuszanie nie kosztowało nas za wiele, jak również aby przy okazji osuszania nie uszkodzić tego co osuszamy.
Link do komentarza
Cytat

najprościej ?
pojechać do wypożyczalni po osuszacz
pozamykać okna
nie wietrzyć
tylko osuszać i wylewać wiaderka z wodą


Miałem dwa osuszacze. Po jednym dniu odstawiłem.
Nie polecam. W wylewkach są tony wody. Ślęczeć tam i opróżniać pojemnik z wodą przez 2 m-ce non stop, to niewykonalne.
Można osuszacz podłączyć bezpośrednio do kratki ściekowej. Tylko że niewielu ma takie kratki w sypialni czy salonie. Może wężyk wystawiony za drzwi? A co, kiedy nas tam nie ma/nocą?

Faktem jednak jest, że użyłem pożyczonych osuszaczy 1-fazowych. Takie w cenie nieco ponad 1 tys. zł.
3-fazowy radziłby sobie lepiej, ale one kosztują po kilka tys. zł, więc prócz niemałego kosztu energii elektrycznej dojdzie koszt najmu urządzenia.

Ja zapłaciłem za prawie 2 m-ce grzania gazem całego domu (od stycznia do marca) coś około 800 zł.
Dlatego, w mojej ocenie, to jest najprostszy (bo w zasadzie bezobsługowy, jeśli nie liczyć porannego i wieczornego manewru roletami okiennymi) i najtańszy sposób na pozbycie się wilgoci budowlanej w chłodnych miesiącach roku. icon_smile.gif
Link do komentarza
Tyle, że chyba, On, posadzkę wygrzał.

I chyba, ta wilgoć na ścianach, to skutek wtórny "odparowania" posadzki (nawet jak wygrzewana nie była), bo przez całą zimę, w domu, chyba, nie było dostatecznej wentylacji.

Obstawiam - "chyba".

Cytat

Tak wiec od dzisiaj zaczynam za dnia wietrzyc noca ogrzewac.



Błąd - jeśli już grzanie, to + dobra wentylacja, bo inaczej powtórka z rozrywki (wilgoć będzie się "odkładała" tam gdzie jest teraz).
Link do komentarza
Cytat

Dom ogrzewany jest od polowy listopada



Czyli już bez "chyba".


1. Zalecam uważne oględziny zdjęcia z #1 - bo tego dotyczy problem.
2. Przytoczę:

Cytat

Na betonowych elementach wykropliła się para wodna, a warstwa ocieplenia nie pozwala na odparowanie na zewnątrz.



3. Tam gdzie jest wilgoć (zdjęcie) temperatura ściany/sufitu jest najniższa (można sprawdzić pirometrem) - a brak intensywnej wentylacji i ogrzewanie spowoduje (może spowodować) dalsze wykraplanie wody w tym miejscu.

Wniosek - ja bym nie grzał, zwłaszcza bez dobrej (intensywnej) wentylacji.
Link do komentarza

Przemek, jak Ci nie zależy na czasie, to wyłącz ogrzewanie i zostaw uchylone okna. Zaoszczędzisz na kosztach. Kiedy np. za m-c wszystko powysycha (wizualnie), to wstaw higrometr, pozamykaj na dobę okna i sprawdź czy i o ile wzrosła wilgotność.

Jak jednak zależy Ci na czasie, to grzej, ale skup się na intensywnym wentylowaniu tego domu. W każdym przypadku wentylator na tę mokrą belkę.

Woda się będzie jeszcze jakiś czas skraplała, bo powietrze masz w domu jeszcze mokre i ciepłe, a betonowa belka jest zimna. Przecież dopiero co dom ociepliłeś, więc się nie wygrzała i wytrąca wilgoć z powietrza.

Grzejesz od listopada nieocieplony dom i nadal jest pełen wilgoci. Masz podłogówkę?

W moim przypadku wilgoć budowlana pozostała po murowaniu (silka na cienką spoinę) była niewielka w chwili, kiedy przykryłem to dachem i zabudowałem okna. Zdążyło już wyparować. Higrometr nie różnił się wskazaniami w środku domu i na zewnątrz.
Dlatego spokojnie ocieplałem mury, bo założyłem sobie, że będę wygrzewał wylewki zimą, gdyż nieogacony silikat nieco mnie przerażał. :icon_smile:

Link do komentarza
Cytat

Ja mam dom z ytonga 24 cm na cienka spoine i zalezy mi na czasie. Chcialbym wybrac najrozsadniejsze rozwiaznie zeby wyschlo wszystko mozliwie najszybciej.


Grzać i wietrzyć, z naciskiem na to drugie - tak ja bym zrobił.
Wentylator/y pokojowy i rozganiać tam, gdzie się kisi.

Kiedy były wylewki? Ogrzewanie podłogowe?
Link do komentarza
Cytat

Tez w listopadzie. Koniec pazdziernika zaczete.


A miałeś Ty potem okna pootwierane?

Napisałeś też, że grzejesz od listopada, ale przecież wtedy dopiero robiłeś wylewki. Trzeba było jeszcze trochę odczekać, potem zrobić kotłownię, rozdzielacze...
No bo, jak na podłogówkę, to trochę długawo to wszystko Ci schnie.

Czy dobrze rozumiem, że te tynki to miałeś całe mokre, a teraz pozostało tylko tam, gdzie na zdjęciu?
Link do komentarza
Cytat

Popatrz na okno - zamknięte a nawiewników brak.


icon_mrgreen.gif

No bo tam Rysiu widać, że chłopaki robiły sufity obniżane. Przy otwartych oknach zimno im, więc póki się nie leje po ścianach, to lepiej w smrodku, niż w chłodku. icon_biggrin.gif
Coś o tym wiem, bo do siebie jak przyjeżdżałem, to zaczynałem od opierdalania bałwanów za notoryczne zamykanie okien, a potem pokazywania im, co pokazuje higrometr.

Dopiero jednak jak potrąciłem, to się nauczyli. icon_biggrin.gif Edytowano przez Leszek4 (zobacz historię edycji)
Link do komentarza
Po mojemu to wygląda na zacieki/przecieki wody. Może być to spowodowane wodą która dostała się do stropu (podczas np ulewnego deszczu gdy jeszcze nie był przykryty dachem, jakiego typu masz strop?) albo przecieka dach jeżeli jest to dom parterowy. Dziwne, że na ścianach tynk wysechł ładnie a tylko w rogach i częściowo na suficie jest mokro.
Po tylu miesiącach powinien tynk być jednolity suchy na całej powierzchni. Edytowano przez mhtyl (zobacz historię edycji)
Link do komentarza
Cytat

Dach nie przecieka z moich obserwacji wynika ze jest to skutek roszenia tak jak ktorys z uzytkownikow wczesniej napisal.


W każdym pomieszczeniu masz takie kfiatki? Bo na fotce widać tylko jedno, chyba to salon.
Jaki masz strop?
Link do komentarza
Cytat

W sumie to w kazdym ale co ciekawe pojawia sie to tylko na scianach zewnetrznych na wewnetrznych na betonie jest suchutko.


Bo wewnątrz ten beton ogrzał się już wcześniej (dyć grzejesz od listopada), a te, które miały ciągle styczność z powietrzem zewnętrznym, ciągle są zimne, więc wytrącają wodę z wilgotnego powietrza w domu. One też się ogrzeją, skoro je niedawno ociepliłeś.
Pogadamy za tydzień, dwa. icon_smile.gif
Link do komentarza

Utwórz konto lub zaloguj się, aby skomentować

Musisz być użytkownikiem, aby dodać komentarz

Utwórz konto

Zarejestruj nowe konto na forum. To jest łatwe!

Zarejestruj nowe konto

Zaloguj się

Masz już konto? Zaloguj się.

Zaloguj się
  • Kto przegląda   0 użytkowników

    • Brak zalogowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
  • Darmowy poradnik budowlany raz w tygodniu na Twój e-mail

  • Najnowsze posty

    • Naturalny wygląd Podkreśla strukturę drewna – słoje i naturalne usłojenie stają się bardziej widoczne i wyraziste. Matowe lub satynowe wykończenie – wygląda bardziej naturalnie niż połysk lakieru. Oddychająca powierzchnia Drewno zachowuje zdolność do oddychania, co pomaga w regulacji wilgotności w pomieszczeniu. Mniejsze ryzyko wypaczeń przy zmianach temperatury i wilgotności. Łatwa konserwacja i naprawa Nie trzeba cyklinować całej podłogi przy uszkodzeniu – można punktowo odnowić fragment. Regularna konserwacja (np. środkiem do pielęgnacji olejowosków) wydłuża żywotność wykończenia. Przyjemność użytkowania Ciepłe i przyjemne w dotyku – idealne dla osób chodzących boso lub z małymi dziećmi. Mniej śliskie niż lakierowane podłogi. Ekologia i zdrowie Produkty olejowoskowe są często na bazie naturalnych olejów i wosków – bezpieczne dla zdrowia. Brak intensywnego zapachu chemii, przyjazne alergikom.   Osmo to jedna z najbardziej znanych marek oferujących wysokiej jakości olejowoski do podłóg drewnianych (i nie tylko). Produkty tej firmy są bardzo cenione zarówno przez profesjonalistów, jak i osoby samodzielnie wykańczające wnętrza.
    • Zgadza się, dlatego uważam że w skrajnych przypadkach, czyli pewnie dwie noce w roku lepiej dogrzać grzałką, niż przepłacać za większą pompę i martwić się o taktowanie. Wysłane z mojego SM-A520F przy użyciu Tapatalka
    • Mam człowieka na miejscu. Będzie obserwował.
    • Dziś po południu test obciążeniowy z tego co mi tutaj alert pogodowy wysyła.  
    • To nie do końca tak. Po pierwsze T-CAP nie są jedynymi pompami na rynku, które utrzymują nominalną moc grzewczą w skrajnie niskich temperaturach (-20°C lub mniej). Ale inne o takiej charakterystyce są od nich wyraźnie droższe.  Po drugie, zdolność do utrzymywania mocy nominalnej w trudnych warunkach nie oznacza większej skłonności do taktowania. W praktyce jest wręcz odwrotnie. Taka pompa jest w stanie utrzymać moc nominalną w całym przewidywanym zakresie pracy (mniej więcej od -20 do +15°C). Ale równocześnie to i tak są pompy inwerterowe, czyli z możliwością automatycznego dostosowywania mocy do chwilowych potrzeb. Dla większości pomp powietrze/woda minimum to 30%. Czyli pompa nominalnie np. 9 KW jest w stanie działać w sposób ciągły już z mocą ok. 3 kW.  Natomiast w typowych pompach, których moc spada wraz ze spadkiem temperatury zewnętrznej, też mamy nominalnie np. 9 kW. Ale osiągane dopiero np. przy +7°C na zewnątrz. Natomiast przy -10°C taka pompa będzie miała np. 5-6 kW mocy. Właśnie wtedy będzie potrzebne użycie grzałek. Natomiast przy wysokiej temperaturze zewnętrznej i tak potrzebne będzie wykorzystanie funkcji inwertera. Ale co się stanie, jeżeli wiedząc o spadku mocy wraz z temperaturą zewnętrzną, zdecydujemy się na pompę nominalnie już nie 9 lecz 12 kW? Wtedy powyżej 0°C zakresu regulacji mocy może już zabraknąć.
  • Popularne tematy

×
×
  • Utwórz nowe...