Skocz do zawartości

Jak wykonać fundament pod ogrodzenie?


Recommended Posts

Napisano
witam

przymierzam sie do budowy ogrodzenia.
podmurówka z klinkieru, słupki stalowe, przęsła stalowe:

jak wykonać fundament:
Czy na całości dać poniżej strefy przemarzania poniżej 80 cm (glina)
czy tylko pod słupami stalowymi poniżej 80 cm a pomiędzy powiedzmy 60 (kak na rysunku, tylko że zamiast murowanych ja dam stalowe słupy.

DSC01446.jpg

DSC01446.jpg

Napisano
Przepis na ogrodzenie - podmurówka z klinkieru
  • wykop ok. 50 cm
  • warstwa tłucznia drogowego 10 - 15 cm
  • cokół betonowy z osadzonymi słupkami
  • izolacja z płynnej folii
  • obmurówka z cegły klinkierowej (dylatacja co ok. 15 m)
  • przęsła mocowane przesuwnie (na śruby z luzem)
  • rozetki osłaniające na osadzeniu słupków. (wypełnienie elastyczne)
Napisano
Cytat

witam
przymierzam sie do budowy ogrodzenia.

Jeżeli glina to kopać całość na głębokość strefy przemarzania,koszty można ograniczyć wrzucając do betonu-wykopu kamienie .
Napisano
Ławy fundamentu wykonaj na głębokości poniżej strefy przemarzania gruntu. Poziom ten określają cztery strefy, na które podzielono Polskę. Odpowiednio, poziom przemarzania gruntu wynosi: w I strefie klimatycznej 0,8 m, w II strefie klimatycznej 1 m, w III strefie klimatycznej 1,2 m, w IV strefie klimatycznej 1,4 m. Nie warto lekceważyć tego parametru, gdyż zamarzająca w zimie woda gruntowa powoduje uszkodzenia fundamentu, a co za tym idzie całego ogrodzenia.

Podczas budowy fundamentu uwzględnij następujące wytyczne: w ławach wykonaj dylatację pionową średnio, co 10 - 15 metrów. Zalecamy, aby szczeliny wykonać w miejscu łączenia podmurówki ze słupkiem. Pamiętaj, aby w bloczkach położonych nad szczelinami wykonać cięcie, które będzie przedłużeniem szczeliny. Zapobiegnie to pękaniu elementów ogrodzenia w przypadku ewentualnych ruchów fundamentu. Szczeliny wypełnij nienasiąkliwym trwale elastycznym materiałem uszczelniającym.

W fundamencie ułóż poziome zbrojenie, które dodatkowo usztywni fundament zapobiegając pęknięciom. Ułóż zbrojenie pionowe w narożach projektowanego rdzenia słupka. Przy wykonywaniu zbrojenia postępuj zgodnie z zaleceniami i wytycznymi projektanta konstruktora. Zbrojenie poziome i pionowe można ze sobą związać, aby zapobiec przemieszczaniu się prętów podczas zalewania betonem.

Przed wlaniem betonu do wykopu wykonaj deskowanie, zwłaszcza, jeśli grunt nie jest spoisty i osypuje się. Dzięki temu ziemia nie osypie się do wykopu i beton nie będzie się z nią mieszał. Beton do ław fundamentowych powinien być zgodny z wymaganiami normy PN-EN 206:2014, wg której do tego typu elementów przewiduje się klasę ekspozycji betonu XC2. Jeżeli mamy do czynienia z projektem indywidualnym, to wówczas należy stosować się do wymagań w nim zawartych.

Usuń deskowanie po okresie około 2-3 dni. Na fundament nałóż izolację poziomą, która zabezpieczy ogrodzenie przed kapilarnym podciąganiem wody z gruntu - izolacja znacząco zapobiegnie wystąpieniu wykwitów wapniowych oraz pęknięciom spowodowanych mrozem.
Napisano
Cytat

Ławy fundamentu wykonaj na głębokości poniżej strefy przemarzania gruntu. Poziom ten określają cztery strefy, na które podzielono Polskę. Odpowiednio, poziom przemarzania gruntu wynosi: w I strefie klimatycznej 0,8 m, w II strefie klimatycznej 1 m, w III strefie klimatycznej 1,2 m, w IV strefie klimatycznej 1,4 m. Nie warto lekceważyć tego parametru, gdyż zamarzająca w zimie woda gruntowa powoduje uszkodzenia fundamentu, a co za tym idzie całego ogrodzenia.

Podczas budowy fundamentu uwzględnij następujące wytyczne: w ławach wykonaj dylatację pionową średnio, co 10 - 15 metrów. Zalecamy, aby szczeliny wykonać w miejscu łączenia podmurówki ze słupkiem. Pamiętaj, aby w bloczkach położonych nad szczelinami wykonać cięcie, które będzie przedłużeniem szczeliny. Zapobiegnie to pękaniu elementów ogrodzenia w przypadku ewentualnych ruchów fundamentu. Szczeliny wypełnij nienasiąkliwym trwale elastycznym materiałem uszczelniającym.

W fundamencie ułóż poziome zbrojenie, które dodatkowo usztywni fundament zapobiegając pęknięciom. Ułóż zbrojenie pionowe w narożach projektowanego rdzenia słupka. Przy wykonywaniu zbrojenia postępuj zgodnie z zaleceniami i wytycznymi projektanta konstruktora. Zbrojenie poziome i pionowe można ze sobą związać, aby zapobiec przemieszczaniu się prętów podczas zalewania betonem.

Przed wlaniem betonu do wykopu wykonaj deskowanie, zwłaszcza, jeśli grunt nie jest spoisty i osypuje się. Dzięki temu ziemia nie osypie się do wykopu i beton nie będzie się z nią mieszał. Beton do ław fundamentowych powinien być zgodny z wymaganiami normy PN-EN 206:2014, wg której do tego typu elementów przewiduje się klasę ekspozycji betonu XC2. Jeżeli mamy do czynienia z projektem indywidualnym, to wówczas należy stosować się do wymagań w nim zawartych.

Usuń deskowanie po okresie około 2-3 dni. Na fundament nałóż izolację poziomą, która zabezpieczy ogrodzenie przed kapilarnym podciąganiem wody z gruntu - izolacja znacząco zapobiegnie wystąpieniu wykwitów wapniowych oraz pęknięciom spowodowanych mrozem.


zbrojenie chyba jest zbędne?
Napisano
Cytat

zbrojenie chyba jest zbędne?



No właśnie...
Ja te wszystkie zalecenia Ekspertów Joniec znałem, przemyślałem i u siebie postanowiłem się nimi niezbyt przejmować. Zastrzegam, że grunt u mnie jest piaszczysty i mało spoisty. Otóż postanowiłem nie przejmować się strefami przemarzania i fundament wykonałem na głębokość ok. 35 cm. Owszem, dałem zbrojenie poziome, bo starego drutu miałem od groma, dałem zbrojenie na winkle, no i słupki mają fundament minimum 60 cm. Płot stoi już ponad dziesięć lat i śladu jakichkolwiek szkód nie widzę.
Napisano (edytowany)
Cytat

No właśnie...
Ja te wszystkie zalecenia Ekspertów Joniec znałem, przemyślałem i u siebie postanowiłem się nimi niezbyt przejmować. Zastrzegam, że grunt u mnie jest piaszczysty i mało spoisty. Otóż postanowiłem nie przejmować się strefami przemarzania i fundament wykonałem na głębokość ok. 35 cm. Owszem, dałem zbrojenie poziome, bo starego drutu miałem od groma, dałem zbrojenie na winkle, no i słupki mają fundament minimum 60 cm. Płot stoi już ponad dziesięć lat i śladu jakichkolwiek szkód nie widzę.


Retro twoja decyzja , twoje ryzyko , twoje konsekwencje.
nie wysadziło i fajnie
ale poradzisz i wysadzi
to fajnie już nie będzie
wszelkiego rodzaju szkolenia w temacie
podejście antywysadzinowe - i z czegoś to wynika
bo komplikować dla samego komplikowania to "ONI" nie zawsze , a przynajmniej nie jednolicie Edytowano przez MTW Orle - osuszanie budynków (zobacz historię edycji)
Napisano
Cytat

Retro twoja decyzja , twoje ryzyko , twoje konsekwencje.
nie wysadziło i fajnie
ale poradzisz i wysadzi
to fajnie już nie będzie
wszelkiego rodzaju szkolenia w temacie
podejście antywysadzinowe - i z czegoś to wynika
bo komplikować dla samego komplikowania to "ONI" nie zawsze , a przynajmniej nie jednolicie


Masz rację, to była moja decyzja i brałem pod uwagę również możliwe konsekwencje. Przeważyła kwestia rodzaju gruntu. U mnie nawet po ulewnym deszczu kałuże stoją 15 - 20 minut, poza tym wszędzie dałem beleczki z drutu, tak bez żalu, wcale nie mało. Doszedłem do wniosku, że jeśli wysadzi to i tak równo.

A tak naprawdę, to leniwy jestem, nie chcialo mi się głębiej kopać... icon_redface.gif
Napisano
Na glinie to trza głęboko (tak jak animus doradza), bo to grunt wysadzinowy, ale na piasku nie ma obawy. Nawet fundamenty pod dom jeżeli grunt jest piaszczysty gdzieś czytałem, że mogą być 50 cm bo nie ma ryzyka wysadzenia podczas mrozu.
Napisano (edytowany)
ogrodzenie które planowałem miało wyglądać tak (zdjęcie pierwsze z brązowym klinkierem):
czyli jedna warstwa cegieł jako podmurówka, ze słupami stalowymi.
Trochę szkoda mi kasy na wykonywanie fundamentu na głębokośc ponad 80 cm pod jedną warstwą cegieł.Ale wiem że jeśli poszedłbym na skróty to w przyszłości by sie to zemściło np wysadzeniem podmurówki.


Zastanawiam sie zatem nad wykonaniem tylko fundamentów pod słupy a podmurówkę zastąpić w następujący sposób (uniknął bym robienia pełnego fundamentu a estetyka jest dla mnie zadowalająca) :

co o tym sądzicie?

DSC01446.jpg

DSC01446.jpg

DSC01446.jpg

DSC01446.jpg

DSC01446.jpg

Edytowano przez lukalo (zobacz historię edycji)
Napisano (edytowany)
Cytat

Zastanawiam sie zatem nad wykonaniem tylko fundamentów pod słupy a podmurówkę zastąpić w następujący sposób (uniknął bym robienia pełnego fundamentu a estetyka jest dla mnie zadowalająca) :

co o tym sądzicie?


Nie pytaj się tylko rób. icon_smile.gif Edytowano przez animus (zobacz historię edycji)
Napisano
Cytat

No właśnie...
Ja te wszystkie zalecenia Ekspertów Joniec znałem, przemyślałem i u siebie postanowiłem się nimi niezbyt przejmować. Zastrzegam, że grunt u mnie jest piaszczysty i mało spoisty. Otóż postanowiłem nie przejmować się strefami przemarzania i fundament wykonałem na głębokość ok. 35 cm. Owszem, dałem zbrojenie poziome, bo starego drutu miałem od groma, dałem zbrojenie na winkle, no i słupki mają fundament minimum 60 cm. Płot stoi już ponad dziesięć lat i śladu jakichkolwiek szkód nie widzę.




U mnie jest glina. Słupki mam wkopane na 80-60 cm,fundament pod siatkę 40 cm w głąb ziemi. Ogrodzenie ma już 8 lat i nic złego się nie dzieje.
  • 5 lata temu...
Napisano

Ciekwy i profesjonalnie napisany artykuł, widać, że ktoś ma pojęcie o czym pisze. Budowa fundamentu to nie mała inwestycja, więc lepiej to zrobić zgodnie ze sztuką, tak by później nie żałować, że się wyrzuciło pieniądze w błoto. Ale wykonywanie tradycyjnego fundamentu lanego nie zawsze jest konieczne, czasami wystarczy podbudowa prefabrykowana oraz wykonanie fundamentów punktowych tylko pod słupki. Nie dość, że jest to rozwiązanie znacznie szybsze to przede wszystkim dużo tańsze. Jeżeli chcesz zgłębić temat, wpadnij na mojego bloga - a w razie pytań pisz :)

Utwórz konto lub zaloguj się, aby skomentować

Musisz być użytkownikiem, aby dodać komentarz

Utwórz konto

Zarejestruj nowe konto na forum. To jest łatwe!

Zarejestruj nowe konto

Zaloguj się

Masz już konto? Zaloguj się.

Zaloguj się
  • Kto przegląda   0 użytkowników

    • Brak zalogowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
  • Darmowy poradnik budowlany raz w tygodniu na Twój e-mail

  • Najnowsze posty

    • A jakże! Nie wiem czy wiesz, ale nawet grill spełnia definicję tymczasowego obiektu budowlanego z art. 3 pkt 5 tej ustawy, dlatego przy karkówce i piwie też trzeba uważać. 
    • Witam, Jestem na etapie przeróbek w mojej mikro kotłowni i musze tam wstawić większy zasobnik CWU niż był wcześniej bo zakładamy pompe, ale sporo miejsca zajmuje juz butla że złożem i zbiornik hydroforowy ocynkowany 150L. Nad zbiornikiem jestem w stanie podwiesić coś góra 80L z mizerna zapewnie powierzchnia wężownicy. I teraz moje pytania do Państwa... 1.Ze względu na klasyczne przekroczenia wody Studziennej muszę wodę również napowietrzać, ale czy jest jakiś bardziej efektywny sposób na napowietrzanie z mniejszym zbiornikiem?  2. Czy ma to jakikolwiek sens ekonomiczny jeśli bym zbudował na studni domek narzędziowy dobrze wycieplony do którego przeniósł bym zbiornik hydroforowy? Zostało mi dużo drewna i styropianu po budowie plus może jakiś grzejnik na Smart gniazdku jak spadnie temperatura tam w środku? Umieszczenie w studni kręgowej odpada, bo mamy strasznie wysoki poziom wód w okresie jesien-wiosna
    • Komentarz dodany przez DJ_Rydzyk: Pierdolling. Jak postawie samochod na kobylkach w celu dluzszego remontu to tez jest samowola budowlana?
    • Podróżowanie przyczepą kempingową cieszy się dużym zainteresowaniem. Niektórzy decydują się nie tylko na wyjazdy, ale także rozważają zamieszkanie na czterech kółkach na swojej działce. Czy postawienie przyczepy na działce budowlanej, rekreacyjnej lub rolnej jest zgodne z prawem? A może niezbędne jest uzyskanie pozwolenia na budowę? Wyjaśniamy aktualne przepisy. Pełna treść artykułu pod adresem: https://budujemydom.pl/budowlane-abc/poradnik-prawny/a/115847-czy-przyczepa-kempingowa-moze-stac-na-dzialce
    • 1. Nie jak przedszkolak, lecz jak osoba która widzi, słyszy, ma doświadczenie i wyciąga wnioski. A one są jednoznaczne. O zimach z lat 40-tych, 50-tych i 60- tych można, w dającym się przewidzieć przedziale czasowym, zapomnieć.   2. Zabezpieczenie nigdy nie zaszkodzi, tym bardziej jeśli jego zrealizowanie obniży stres Autora wątku. Można nawet pod pokrywę dać jakąś matę mineralną okrywającą zbiornik i armaturę.    3. Przypomnę jeszcze nieśmiało, że pytanie nie dotyczyło sytuacji prawnej związanej ze strefami przemarzania a tego, czy obawy Autora są słuszne. Dlatego przedstawiam swoje własne przekonania, a nie ustawy czy paragrafy. Ty możesz uważać inaczej i masz do tego prawo. Tak samo, jak mam je ja.   Natomiast jeśli chodzi o szczegóły wspomniane przeze mnie wcześniej...     Nie, nie rozsadziło. Tylko musisz zdawać sobie sprawę, że ówczesna wiedza dotycząca stref i głębokości przemarzania ziemi nie była większa niż u dzisiejszej młodzieży. Instalację hydraulik wykonał "na oko", wykopu nikt nie mierzył, ale nawet to nie było istotne. Otóż nikt nie zadbał o to, żeby zagęścić glebę nad wykopem na odcinku idącym przez ogródek. Na reszcie podwórka, tam gdzie ziemia ubiła się naturalnie (bo chodziły zwierzęta i ludzie, jeździły pojazdy - bo u wujka bylo sporo maszyn z Kółka Rolniczego), właśnie nie zamarzło. Bo jak mróz ustąpił, to tam próbowali odkopywać i grzać rury. Ale bezskutecznie. O ogródku nie pomyśleli, bo tam nikt nie chciał znowu przewracać gleby. I tam odmarzło dopiero w kwietniu. Oczywiście to są przemyślenia z lat późniejszych, kiedy zaczęto dodawać dwa do dwóch i taki wynik wydaje się najwłaściwszy. Rura zamarzła na odcinku, na którym nie zadbano o zagęszczenie ziemi nad wykopem. W późniejszych latach już nigdy to się nie zdarzyło.
  • Popularne tematy

×
×
  • Utwórz nowe...