Skocz do zawartości

Recommended Posts

Napisano
Witam,

Przeglądam internet i forum ale jakoś nie mogę znaleźć odpowiedzi/porad jak ustawić najlepiej podłogówkę, dlatego postanowiłem założyć ten temat gdzie może będziecie mogli mi doradzić.
A więc w zeszłym roku wprowadziliśmy się do nowo wybudowanego bliźniaka. Jest to pierwsza zima jak grzejemy w tym domu. Na całym parterze ok 80m2 mamy rozprowadzoną podłogówkę. Od początku sezonu grzewczego próbuję ustawić grzanie tak żeby było najbardziej optymalne. Piec mamy Viessmann Vitodens 222 z regulatorem Vitotronic 200. Obecnie przy ustawieniach jakie mam to temperatura mi się wacha od 20 (z rana) do 21,5 (wieczorem). Chciałbym aby w domu efektywnie od rana, czyli tak od około 8:00 do wieczora 20:00 utrzymywała się temperatura 22 st. (w domu jest małe dziecko cały dzień). Chciałbym się dowiedzieć jak ustawić konkretnie:
- krzywą grzewczą
- program czasowy ogrzewania
- wymuszoną temperaturę i zredukowaną (gdzieś wyczytałem że zredukowana temperatura i wymuszona temperatura powinny być bardzo zbliżone do siebie?)

Będę wdzięczny za wszelkie porady icon_smile.gif
Napisano
Podstawowa kwestia, to ustalenie skąd wynika różnica pomiędzy temperaturą oczekiwana, a panującą w budynku? A do tego trzeba zrozumieć jak taki układ działa.
Przede wszystkim polecam lekturę tego tekstu, tłumaczącego zasady doboru krzywej grzewczej i ustawienia regulatora pogodowego:
https://budujemydom.pl/instalacje/kotly-i-podgrzewacze/a/18345-ustawienie-regulatora-pogodowego

Przede wszystkim regulator pogodowy, a takim jest Vitodens 200 ma czujnik temperatury zewnętrznej (tzw. automatyka pogodowa) i nie mierzy faktycznej temperatury panującej we wnętrzu budynku, lecz na podstawie przyjętej zależności określającej związek pomiędzy temperaturą zewnętrzną i wewnętrzna oraz temperaturą wody w obiegu grzewczym. Najprościej mówiąc, przy spadku temperatury zewnętrznej podnosi temperaturę wody w obiegu, tak żeby utrzymać zadaną temperaturę wewnątrz budynku. Jak bardzo trzeba podnieść temperaturę wody określa właśnie nachylenie krzywej.
Ale zanim zacznie Pan zmieniać krzywą, czy uwzględnił Pan bezwładność w działaniu ogrzewania podłogowego?
Czy ustawia Pan nocne obniżenie temperatury? Jeżeli tak, to gdy ustawi Pan obniżenie np. do 20°C w godzinach 22.00-6.00, zrost temperatury do pożądanych 22°C zajmie nieco czasu. Mogą to być 2-3 godziny. Z takim opóźnieniem reakcji trzeba się zawsze liczyć w przypadku ogrzewania podłogowego (wolno się nagrzewa ale i wolno stygnie). Jeżeli więc ustawia Pan niższą temperaturę nocną, to proszę najpierw spróbować, jaki będzie efekt skrócenia czasu tego obniżenia, np. do 4.00 zamiast 6.00 rano.
Jeżeli nie stosuje Pan nocnego obniżenia temperatury, proszę spróbować zmienić krzywą grzewczą zgodnie z zasadami opisanymi w podlinkowanym artykule. Jednak cały czas pamiętajać, że reakcja na zmiany może nastąpić ze sporym opóźnieniem.
Kolejna sprawa to prawidłowość doboru miejsca na czujnik zewnętrzny. Czy jego wskazań nie fałszuje umieszczenie w zbyt dobrze osłoniętym miejscu, albo działa na niego promieniowanie cieplne oddawane przez ścianę budynku? W takiej sytuacji jego wskazania będą zafałszowane, bo będzie wykrywał wyższą temperaturę zewnętrzna niż faktyczna.
Napisano (edytowany)
Krzywa grzewcza + czujnik temperatury zewnętrzny nie nadaje się do terowania podłogówką. Dokładnie tak jak pisał ekspert Budujemy Dom - porady budowlane i instalacyjne: o godzinie 5 rano będziesz miał powiedzmy -10stopni będzie piękniście grzało i co? Ano o 9 wyjdzie słońce, przez szyby nagrzeje pomieszczenia a temperatura powietrza wzrośnie do -2. Efekt - podłoga "gorąca", w domu piekarnik i tak do 15 bo tyle czasu będziesz pewnie schładzał pomieszczenie. A wieczorem robi Ci się zimno bo: zaszło słońce, bo na dworze -7, bo podłoga dopiero powoli się rozgrzewa... Znaczy koło 24 masz fajną temperaturę....

Ja ustawiam swoją trochę na czuja. Ale myślę, że regulator pokojowy w połączeniu z pompą podłogówki powinien zdać egzamin, a i koszt nie jest jakiś masakryczny. Chyba, że bezprzewodowy to już drożej. Albo program czasowy ogrzewania na czuja. Edytowano przez Qubacen (zobacz historię edycji)
Gość arturo72
Napisano
Cytat

Krzywa grzewcza + czujnik temperatury zewnętrzny nie nadaje się do terowania podłogówką. Dokładnie tak jak pisał ekspert Budujemy Dom - porady budowlane i instalacyjne: o godzinie 5 rano będziesz miał powiedzmy -10stopni będzie piękniście grzało i co? Ano o 9 wyjdzie słońce, przez szyby nagrzeje pomieszczenia a temperatura powietrza wzrośnie do -2. Efekt - podłoga "gorąca", w domu piekarnik i tak do 15 bo tyle czasu będziesz pewnie schładzał pomieszczenie. A wieczorem robi Ci się zimno bo: zaszło słońce, bo na dworze -7, bo podłoga dopiero powoli się rozgrzewa... Znaczy koło 24 masz fajną temperaturę....

Ja ustawiam swoją trochę na czuja. Ale myślę, że regulator pokojowy w połączeniu z pompą podłogówki powinien zdać egzamin, a i koszt nie jest jakiś masakryczny. Chyba, że bezprzewodowy to już drożej. Albo program czasowy ogrzewania na czuja.


Mylisz się totalnie i nie znasz specyfiki nowych domow z cywikizowanymi źródłami ciepła i z takimi odbiornikami, niedługo przedstawię Ci cytaty grzejacych gazem w nowych domach z pogodowka to może coś znowu się nauczysz icon_wink.gif
Od tego jest krzywa grzewcza i pogodowka żeby właśnie ustrzec się tego o czym piszesz.
U mnie sprawdza się to rewelacyjnie i nie ma ani przegrzania ani nie dogrzania.
Znowu sąsiad tak mówił ? ;)


Ty nie masz wyboru,bo u Ciebie jest wieczne ognisko którego nie można wygasic ;)
Cywilizowane źródła ciepła "gasza" się jak nie potrzeba grzać icon_biggrin.gif
Gość arturo72
Napisano
Obiecane cytaty bo musiałem wyszukać ;)
Dwóch gostków grzejących gazem ziemnym w nowych domach z pogodówką i podłogówką ;)
Do analizy...
Cytat

1. Mam sondę zewnętrzną i sterowanie pogodowe.
2. 98m2
3. Grzeję przedziałami: 4:30-7:30 i 16:00-22:00 - 22,7 - komfortowa. Poza tymi przedziałami temp. ekonomiczna 22,2. Grzanie sprowadza się często do tego że kocioł włącza się nad ranem i podciąga temperaturę do 22,7. Później wyłącza się na wiele godzin. Jeśli w międzyczasie temperatura spadnie poniżej 22,2 to nadgania, ale przy takich temperaturach jak teraz to się nie zdarza. Przed naszym powrotem do domu podbija do 22,7, chyba że dzień był słoneczny, to wtedy nie włącza się już do rana.
Takie ustawienia pozwala na uniknięcie taktowania przy stosunkowo dużej mocy kotła, modulacja jest bodajże od 3 do 21kW. Kocioł pracuje stosunkowo rzadko, a podłogówka buforuje zmiany.
Spotkałem się też na forum z wieloma opiniami, o "odczuciu ciepła". Według termometru temperatura jest wystarczająca, ale ze względu na to, że dawno nic nie emitowało ciepła, to jest wrażenie chłodu. Z drugiej strony może być chłodniej, ale jeśli coś emituje ciepło to wydaje nam się, że jest cieplej niż wskazuje termometr. Stąd też czasy emisji ciepła ustawialiśmy wtedy kiedy najbardziej go oczekujemy - żeby trochę było go rano i wieczorem, ale z odpowiednim wyprzedzeniem - start 4:30, a w stajemy 2 godz. później.
4. Nie wiem jaka jest temperatura powrotu, ale temperatura zasilania ostatnio jak patrzyłem wynosiła 29 stopni. Niezależnie od tego w ciągu dnia włącza się pompka bez odpalania kotła, wtedy wyświetla się temperatura 24-25.

Generalnie nie patrzę za bardzo na ustawienia. Krzywą bawiłem się przez pierwszy tydzień.


Cytat

@gorbag: jak bym to ja pisał tego posta (#7931)
Mam praktycznie takie same nastawy, tyle, że ja mam komfortową 22.3, ekonomiczną 21.7 (lecz kocioł sie nie włącza przy niej, bo nigdy az tak nie spada) w tych samych przedziałach czasu.

Własnie pogo, by uzyskać większy komfort pracującego grzejnika podłogowego, choć popołudniami póki co się nie włącza



Napisano
Cytat

Znowu sąsiad tak mówił ? ;)




Tiaaaa , Ty i cytowane osoby, to kto - naukowcy prowadzący badania modelowe w określonej metodyce i w takich samych warunkach ?

Też sąsiad (czyjś) tyle, ze bardzo zadufany w sobie. Lustereczko - brzdęk.
Napisano
arturo72 oraz aaaa jak zwykle macie rację icon_smile.gif

Tyle, że wyraźnie napisał podłogówka na dole - stąd prosty wniosek o instalacji mieszanej którą to nieco trudniej wysterować. O czym akurat Ty arturo wiedzieć powinieneś. To raz, dwa to to: cytując stary kabaret "praw fizyki pan nie zmienisz i nie bądź pan głąb" - a myślę tu o bezwładności podłogówki. Oczywiście, że to co napisałem to była skrajność i to mocna ale jasno obrazująca o co się rozchodzi. (Zresztą przykład z teraz: strona północna u mnie na termometrach w okolicach -11 strona południowa -3,5).

Pisząc wczorajszego posta miałem Cię zacytować gdzie mówiłeś o tym, że wahania temp w nowych domach to około 1 stopień. Stąd da się ustawić na pogodówce jakieś optimum - ale w punkt nie trafi.

Resztę niech oceni autor wątku.

A i jeszcze jedno arturo - po raz kolejny zamiast pisać jak człowiek to obrażasz ludzi...
Napisano
Cytat

Od początku sezonu grzewczego próbuję ustawić grzanie tak żeby było najbardziej optymalne. Piec mamy Viessmann Vitodens 222 z regulatorem Vitotronic 200. Obecnie przy ustawieniach jakie mam to temperatura mi się waha od 20 (z rana) do 21,5 (wieczorem). Chciałbym aby w domu efektywnie od rana, czyli tak od około 8:00 do wieczora 20:00 utrzymywała się temperatura 22 st. (w domu jest małe dziecko cały dzień). Chciałbym się dowiedzieć jak ustawić konkretnie:
- krzywą grzewczą
- program czasowy ogrzewania
- wymuszoną temperaturę i zredukowaną (gdzieś wyczytałem że zredukowana temperatura i wymuszona temperatura powinny być bardzo zbliżone do siebie?)


Z tekstu wynika, że podstawowym Twoim problemem nie jest regulacja temperatury w domu, a ogrzanie pomieszczenia do temperatury oczekiwanej, czyli 22st. Nie piszesz też czy zastosowanie się do wskazówek przyniosło jakieś rezultaty.
Ja próbowałbym na Twoim miejscu wymusić pożądaną temperaturę w domu przez sterowanie ręczne, a dopiero po jej uzyskaniu najpierw zbadałbym bezwładność systemu, a dopiero później pobawiłbym się automatyką.
Z linka od Budujemy Dom - porady budowlane i instalacyjne Ustawienie regulatora pogodowego dowiesz się, że gdy w domu jest za zimno, to krzywą przesuwa się w górę.
Pobaw się trochę, sprawdź czy coś z porad zadziałało i napisz icon_smile.gif

Utwórz konto lub zaloguj się, aby skomentować

Musisz być użytkownikiem, aby dodać komentarz

Utwórz konto

Zarejestruj nowe konto na forum. To jest łatwe!

Zarejestruj nowe konto

Zaloguj się

Masz już konto? Zaloguj się.

Zaloguj się
  • Kto przegląda   0 użytkowników

    • Brak zalogowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
  • Darmowy poradnik budowlany raz w tygodniu na Twój e-mail

  • Najnowsze posty

    • Z fotografii wynika, że minimalny spadek da się zachować, będziesz tylko musiał tę rurę kanalizy zabudować, bo pod nią będzie trudno utrzymać porządek i czystość. Jak u mnie, niemal dokładnie, tylko ja mam w drugą stronę. .  Jak to potem "schować" to już kwestia wyobraźni, może nad nią jakąś szafeczkę da się zmieścić?  
    • Witam, dziękuję za wszystkie odpowiedzi.   Pytanie padły dwa: 1. Odnośnie statusu mieszkania. Jest to stan developerski w budynku wielorodzinnym oddanym do użytkowania. Jest zarządca na budynku. 2. Wymiar od ściany to około 60 cm      
    • Temat dotyczy wiaty, która została postawiona za zgodą właściciela działki "A" na działce "B". Wiata przez wiele lat miała konstrukcję na czterech słupach oraz dach z blachy. Z przodu zamontowana została roleta. Budynek "A" postawiony został na granicy działki.    W tym roku właściciel działki B zdecydował się bez zgłoszenia na domurowanie z betonu komórkowego ścian. Co zostało zgłoszone do nadzoru budowlanego. Inspektor stwierdził, że nadal jest to konstrukcja lekka i nie zabudowana z 4 stron, więc nadal pełni rolę wiaty. Właściciel działki "B" po kontroli zamiast rolety wstawił drzwi prowadzące do budynku w ścianie z bloczków komórkowych oraz dokończył wszystkie ściany.    Czy posiadając zgodę na wybudowanie wiaty właściciel działki nr B ma prawo dokonać zabudowy tej wiaty bez zachowania dystansu pomiędzy budynkami ? (wg. inspektora tak), jak również czy może dobudować piętro ?  (wg. inspektora tak).   Czy ktoś może pomóc w tym temacie ?
    • Dzień dobry, posiadam działkę na której jest już wybudowany fundament (szerokość 40cm) o wymiarach 8 x 9m co daje po obrysie zabudowę 72 m2 - miał na nim powstać budynek gospodarczy. Szukam projektu domu na zgłoszenie który mógł bym na nim postawić. Interesuje mnie dom parterowy z poddaszem do adaptacji, dach dwuspadowy. Technologii jeszcze nie wybrałem, ale skłaniał bym się ku murowanemu. Nie jestem obeznany z tematem i czy mógł bym wybrać np.: Projekt domu Z73 o zbliżonych wymiarach 7,86 x 9,06 m lub Projekt domu A-130 Dom lipowa 7,86 m x 8,86 m i go adaptować do istniejącego fundamentu?   Załączam poglądowo stare plany domu gospodarczego.  
    • Taki grzejnik (jedna płyta i ożebrowanie) o wymiarach 60×60 cm maa moc ok. 610 W dla parametrów 75/65/20°C.  To praktycznie tyle samo co największy z wymienionych  grzejników drabinkowych (618 W, grzejnik 25×165 cm) przy identycznych parametrach zasilania.  Czyli w tym przypadku mamy zastąpienie starego grzejnika nowym o tej samej mocy. Przy innych parametrach zasilania zmiany mocy obu grzejników też będą niemal identyczne.  Natomiast mniejszy grzejnik drabinkowy 25×77 cm będzie miał prawie dwa razy niższą moc niż stary model płytowy - 363 W, dla parametrów 75/65/20°C. Wymiana na taki jest już mocno ryzykowna, z utrzymaniem pożądanej temperatury w łazience może być problem.  
  • Popularne tematy

×
×
  • Utwórz nowe...