PeZet Napisano 24 stycznia 2016 Autor Udostępnij #151 Napisano 24 stycznia 2016 Cytat teoria da Ci wynik teoretyczny, nie bazowałbym na tym choćby nawet Riccardo policzył, bo to tylko teoria będzie, a nie fakt ile Ci spierdziela wentylacją Mam rozumieć, że nie da się przyjąć tej wartości w jakichś widełkach? Da się. Na bank. Link do komentarza
Gość arturo72 Napisano 24 stycznia 2016 Udostępnij #152 Napisano 24 stycznia 2016 Cytat Arturo, chodzi tym razem o dom z wentylacją grawitacyjną, a link dotyczy mechanicznej. Z mechaniczną to nie ma problemu. Chodzi o to, żeby ze wzoru mógł skorzystać każdy. Każdy. Everyman. Najprościej ma być. Ale to jest, paradoksalnie, najtrudniejsze: wytłumaczyć tak, żeby każdy zrozumiał. Dlatego napisałem,że ja mam prościej ;)Niestety grawitacyjna to wielka niewiadoma i żaden wzór Ci nie pomoże bo nikt nie jest w stanie stwierdzić jakie będą wiatry dlatego to nie jest dobry sposób na wentylację domu(delikatnie mówiąc) ;) Link do komentarza
PeZet Napisano 24 stycznia 2016 Autor Udostępnij #153 Napisano 24 stycznia 2016 Na pewno da się przyjąć tę wartość w jakichś widełkach. Na bank da się.Pozdrowienia. PeZet Link do komentarza
Barbossa Napisano 24 stycznia 2016 Udostępnij #154 Napisano 24 stycznia 2016 tu znowu jakiś opór, pewnie ta poraz netu:str 339 pkt 4 1 Link do komentarza
PeZet Napisano 24 stycznia 2016 Autor Udostępnij #155 Napisano 24 stycznia 2016 (edytowany) Ale czad. Super dokument. Zasysam, żeby nie zaginął. No tak, opisują w nim kłopoty obliczeniowe, o jakich Bajbaga nieraz wspominał.Ale podane są normy, więc przyjmując, że wentylacja grawitacyjna w chałupie działa poprawnie, to i normy spełnia. A jeśli ktoś ma gorszą wentylację, niż normowa, a zastosuje normę do obliczenia zapotrzebowania, to jedynie może być pewien, że ma nadwyżkę mocy w stosunku do tej, której potrzeba żeby utrzymać to nieszczęsne przykładowe minimum +5*C.I dygresja na dobranoc: prawdziwy kłopot to mają ci, co nie mają grawitacyjnych kanałów wentylacji, bo stosują rekuperację. Wentylacja musi pracować.dopisałem: albo nie musi. Whatever. Prościej liczyć, jak nie pracuje. I łatwiej utrzymać temperaturę. obliczanie_ciepla_went.pdf Edytowano 24 stycznia 2016 przez PeZet (zobacz historię edycji) Link do komentarza
Barbossa Napisano 24 stycznia 2016 Udostępnij #156 Napisano 24 stycznia 2016 mogę iść spać? Link do komentarza
PeZet Napisano 24 stycznia 2016 Autor Udostępnij #157 Napisano 24 stycznia 2016 Cytat mogę iść spać? Idź! Link do komentarza
Barbossa Napisano 24 stycznia 2016 Udostępnij #158 Napisano 24 stycznia 2016 q_rwa, odechciało się Link do komentarza
PeZet Napisano 24 stycznia 2016 Autor Udostępnij #159 Napisano 24 stycznia 2016 (edytowany) Dzięki, Barbossa, i Arturo72edit: Edytowano 24 stycznia 2016 przez PeZet (zobacz historię edycji) Link do komentarza
Barbossa Napisano 24 stycznia 2016 Udostępnij #160 Napisano 24 stycznia 2016 wódki bym się napił Link do komentarza
Gość arturo72 Napisano 24 stycznia 2016 Udostępnij #161 Napisano 24 stycznia 2016 Cytat wódki bym się napił ja tam se pije ;) Link do komentarza
PeZet Napisano 24 stycznia 2016 Autor Udostępnij #162 Napisano 24 stycznia 2016 No, ja coś se strzelę, od dwóch godzin wstaję żeby sięgnąć... od trzech nawet. Link do komentarza
Barbossa Napisano 24 stycznia 2016 Udostępnij #163 Napisano 24 stycznia 2016 brendy se sczelez gwinta, bo kielonka nie widze... Link do komentarza
PeZet Napisano 24 stycznia 2016 Autor Udostępnij #164 Napisano 24 stycznia 2016 (edytowany) U mnie żołądkowa czysta. Piwo wyparowało po pierwszej godzinie nad tabelką.Ciepła, bo mi się chata zagrzała. Edytowano 24 stycznia 2016 przez PeZet (zobacz historię edycji) Link do komentarza
PeZet Napisano 24 stycznia 2016 Autor Udostępnij #165 Napisano 24 stycznia 2016 Przespałem się z problemem. I wnioski są następujące:to cośmy tak pięknie wykonali to służy liczeniu zapotrzebowania domu na ciepło. Okej. Jednak metoda zaproponowana przez Barbossę, by ze stoperem policzyć czas w jakim dom ostygnie o jeden stopień, jest niestety do kitu. A jest do kitu dlatego, że dom stygnie nieliniowo. Inny wyjdzie ten czas, gdy pomiar będziemy robić przy dużej różnicy temperatur w domu i na zewnątrz i inny przy małej ich różnicy.W pierwszym przypadku czas będzie krótszy niż w drugim.Choć niewątpliwie mamy wzorek - prosty! - pokazujący jak bez programu OZC obliczyć zapotrzebowanie domu na ciepło. Postaram się go w najbliższym czasie wpisać. Link do komentarza
Barbossa Napisano 24 stycznia 2016 Udostępnij #166 Napisano 24 stycznia 2016 na mój gust jest to niemal liniowa zależność, przynajmniej do 0stC Link do komentarza
PeZet Napisano 24 stycznia 2016 Autor Udostępnij #167 Napisano 24 stycznia 2016 Well, nie jest liniowa. Czego dowodem są wzory wyciśnięte przez MrTomo. Przytaczam dla przypomnienia:post #72I dokument, do którego donoszą się wzory:artykułOpis użycia wzorów znajdziesz kilka postów za postem #72 Link do komentarza
PeZet Napisano 24 stycznia 2016 Autor Udostępnij #168 Napisano 24 stycznia 2016 (edytowany) Zbieram do kupy wczorajszą mękę twórczą. Znalazłem jeszcze jeden dokument. Polecam uwadze wzór (2.18), a szczególnie wzór (2.19), ponieważ podaje on prosty sposób oszacowania strumienia powietrza wentylacyjnego w pomieszczeniu z wentylacją naturalną.Btw, dokument zawiera sporo innych cennych informacji.Ad rem...Krótko mówiąc, strumień powietrza szacujemy na podstawie norm opisujących minimalną ilość powietrza usuwanego z pomieszczeń mokrych. Wzory_formuly.pdf Edytowano 24 stycznia 2016 przez PeZet (zobacz historię edycji) Link do komentarza
bajbaga Napisano 24 stycznia 2016 Udostępnij #169 Napisano 24 stycznia 2016 Tak się zastanawiam, po co komplikować sprawy proste - po kiego liczyć te przegrody? 1. Przeca PeZet zrobił OZC. Cytat Wychodząc od Tzewn=-20K i Twewn=20K (dt=40K), ma chata potrzebuje 4400Wh ciepła. A z tego proste wyliczenie - ta chałupa traci 110W na każdy stopień delty T (bez uwzględnienia akumulacji).2. Dalej. Cytat Jestem po drugim cyklu testów.Po pięciu dniach temperatura w chacie spadła z 21 do 10stC.Przy średniej dobowej Tzew = -6 (obecny okres 16-22 stycznia) tał c = 275,4 Czyli Po 120 godzinach, ten dom "tracił średnio" na 1 godzinę 1.210W. bo delta wynosi 11 stopni x 110W = 1.2010W.Tyle stracił - a powinien stracić 16 (delta T) x 110W = 1.760W3. Z tego można wysnuć wniosek, ze w podanym okresie czasu (120 godzin) akumulacja grzała budynek z mocą 50W na każdy 1 stopień delty T , oraz że średnia strata temperatury to około 2 stopnie na dobę (przy podanych warunkach).Czyli po około 10 dniach (dla podanych warunków) chałupa będzie potrzebowała uzupełnienia mocą 110W na każdy wymagany/określony stopień delty T, aby nie wychłodzić jej do okolicy 0 stopnia.4. czy można z tego zrobić wzór - pewnie można - stała jest 110W na każdy 1 stopień delty T.5. To są szacunkowe dane, ale jak znam życie, bardziej wysublimowane wzory pokaża podobny wynik. 1 Link do komentarza
Barbossa Napisano 24 stycznia 2016 Udostępnij #170 Napisano 24 stycznia 2016 to i tak jest mocno teoretyczne Link do komentarza
bajbaga Napisano 24 stycznia 2016 Udostępnij #171 Napisano 24 stycznia 2016 Tu jest tyle zmiennych i niewiadomych, że tylko teoretycznie.Ale przy założeniu, że PeZet dobrze wykonał OZC, to stała 110W (na każdy stopień delty T) jest prawidlowa do dalszych (ewentualnych) rozważań, bo bez sensu jest ponowne liczenie tego co już wyliczono (OZC). Link do komentarza
Barbossa Napisano 24 stycznia 2016 Udostępnij #172 Napisano 24 stycznia 2016 ależ oczywiście,a całe te dywagacje odbywały się wokół tabeli Link do komentarza
PeZet Napisano 24 stycznia 2016 Autor Udostępnij #173 Napisano 24 stycznia 2016 Wymęczyłem uproszczony przepis na obliczanie zapotrzebowania na ciepło: Po znalezieniu wszystkich parametrów przegród i ich powierzchni, oraz zsumowaniu wartości powietrza wywiewanego, wystarczy zmieniać wartość temperatur wewnątrz i na zewnątrz,żeby dowiedzieć się:ile ciepła trzeba dostarczać chałupie w każdej godzinie, żeby utrzymać stałą temperaturęczyli na przykład przy średniej dobowej temperaturze zewnętrznej Tout = -10*C i temperaturzewewnętrznej Tin = +5*CJeśli w powyższych obliczeniach są błędy, proszę o korektę.Obliczenia strat przez wentylację zrobione w oparciu o wzory 2.16 - 2.18 z poniższego dokumentu: Wzory_formuly.pdf Link do komentarza
PeZet Napisano 24 stycznia 2016 Autor Udostępnij #174 Napisano 24 stycznia 2016 Cytat Tak się zastanawiam, po co komplikować sprawy proste - po kiego liczyć te przegrody? A ile razy już czytałeś na forach, że ludzie nie potrafią rozkminić programu OZC? Mnie też OZC liczy różnie, w zależności jak co przestawię z wentylacją. Dlatego w podpisie mam rozjazd od 6 do 4 litrów. Ta wymemłana przez nas ściągawka daje szansę każdemu, żeby przy odrobinie chęci zajarzył jak samemu oszacować zapotrzebowanie domu na ciepło. I ile kaloryferów zostawić włączonych, żeby w czasie ferii chata nie zamarzła. Bez programu OZC. Na kartce.Z kalkulatorem.Taki jest cel. Link do komentarza
Barbossa Napisano 24 stycznia 2016 Udostępnij #175 Napisano 24 stycznia 2016 a licząc to dla każdego pomieszczenia ogrzewanego oddzielnie masz od razu moce grzejników dla tych pomieszczeń 1 Link do komentarza
PeZet Napisano 24 stycznia 2016 Autor Udostępnij #176 Napisano 24 stycznia 2016 (edytowany) Cytat a licząc to dla każdego pomieszczenia ogrzewanego oddzielnie masz od razu moce grzejników dla tych pomieszczeń Hua! Super.Pytanie mam:Ciekawa rzecz z wentylacją... Jeśli mam łazienkę i kuchnię, to przyjąłbym Vi = 70+50 i uprościł to do Vi = 100 m3/hPrzy założeniu przykładowym: Tout = -5*CTin = +5*Cpodstawiłbym to wszystko do wzoru na straty przez wentylację i otrzymałbym straty wentylacyjne:Fi went = 0,34 * 100 * (5*C - (-5*C)) = 340W340 watów na samą wentylację w zimnym domu! Te wartości normowe są chyba strasznie zawyżone, bo dotyczą sytuacji, kiedy w chacie są ludzie.Chyba Fi went można po prostu pomijać, co nie?...o ile chcemy policzyć podtrzymanie temperatury w domu pod naszą w nim nieobecność.dopisałem: ostatnie zdanie Edytowano 24 stycznia 2016 przez PeZet (zobacz historię edycji) Link do komentarza
PeZet Napisano 24 stycznia 2016 Autor Udostępnij #177 Napisano 24 stycznia 2016 (edytowany) Zrobiłem wg tego wzoru obliczenia strat ciepła Fi przegr i Fi went dla mojej chatki.Co wyszło?Mam trzy wyniki:Dla Tin = 20*Ci Tout = -20*C1. Zdaniem programu OZC wypełnianego po bożemu:Fi przegr = 3932W Fi went = 789W 2. Liczone wg ściągawki, ale wg ilości powierzchni przegród pokazanych przez program OZCFi przegr = 3829W (korekta, zapomniałem o drzwiach wejściowych)Fi went = 2300W (jakiś bezsens)3. Według moich kalkulacji przy zakupie materiałów.Fi przegr = 3948WFi went = 2300W (jakiś bezsens)Liczenie Fi went jest do doopy. Reszta działa.I chyba wiem skąd bezsensowny wynik wentylacyjnych strat ciepła. Trzeba przyjmować obliczenia na ilość wymian, czyli uzależnić od kubatury pomieszczenia wentylowanego. Albo, prościej, trzeba przyjąć, straty na wentylację Fi went to tyle, co 25% strat przez przegrody.HowghCzy ktoś to potwierdzi? (... na przykład Bajbaga....) Z kolei dla temperatur Tout = -5*C i Tin = 5*C straty ciepła przez przegrody wychodzą około 1000W.Więc jest dokładnie tak, jak liczył Bajbaga, gdy Jemu straty wyszły 110W na każdy 1 stopień.edit: poprawiłem własną nieuwagę Edytowano 24 stycznia 2016 przez PeZet (zobacz historię edycji) Link do komentarza
PeZet Napisano 24 stycznia 2016 Autor Udostępnij #178 Napisano 24 stycznia 2016 Cytat Tak się zastanawiam, (...) proste wyliczenie - ta chałupa traci 110W na każdy stopień delty T (bez uwzględnienia akumulacji). A jednak wszystko się zgadza. Link do komentarza
MrTomo Napisano 24 stycznia 2016 Udostępnij #179 Napisano 24 stycznia 2016 Wow - "ale żeśta dali czadu" Link do komentarza
rustin Napisano 24 stycznia 2016 Udostępnij #180 Napisano 24 stycznia 2016 (edytowany) Może napiszę jako pierwszy co mi wyszłoŚciany BK24cm + Styro 15cm 0,38 - 0,18 W/m2KFundamenty Bloczek + 8cm styro - 0,3 W/m2KPodłoga na gruncie 14 cm styro 0,31 - 0,13 W/m2K - Według internety wychodzi mi 0,24 W/m2K ale PeZet podstawił do programu i wyszło 0,13 W/m2KDach 30cm wełna 0,33 - 0,14W/m2KOkno dachowe - 1,3 W/m2KOkna trzyszybowe adamsa - 0,8 W/m2K - dane ogólne dla okien 3 szybowych z netuBrama garażowa - 1,07 W/m2KDrzwi KMT Plus - 1,2 W/m2KStrop terriva 12komorowa + 3cm styro 0,37 = 0,57 W/m2K - tego nie mogłem znaleźć nigdzie, PeZet podstawił w programie ale zdaje mi się , że jakieś duże te wartości.Obliczenia przyjąłem dla -20' a w domu 22' czyli 42'Fundamenty - 693WŚciany - 1180WPodłoga na gruncie zakładając 0,13W/m2K - 546WDach - 712WOkno dachowe - 55WOkna w domu - 806WBrama - 225WDrzwi - 212WStrop terriva nad parterem - 1915W - czy to możliwe ? 80m2 stropu , więcej W niż np ściany zewnętrzne ?Razem - 6344WDla wentylacji ( grawitacyjna ) , możliwe ?0,34*150*42' = 2142WQ= 8486W ( w projekcie miałem coś ponad 9 tyś ale miałem o połowę gorsze izolatory )Czy widzicie gdzieś tu jakiś błąd tzn w W/m2K lub wentylacji ? Edytowano 24 stycznia 2016 przez rustin (zobacz historię edycji) Link do komentarza
PeZet Napisano 24 stycznia 2016 Autor Udostępnij #181 Napisano 24 stycznia 2016 (edytowany) No tak. Wentylacja...OZC wentylację grawitacyjną liczy według kubatury pomieszczenia wentylowanego. Może Bajbaga napisze, kiedy tu zajrzy, o wymaganych normowych ilościach wymian. Zdaje się, że sensownie jest przyjąć 0,5 wymiany na kubaturę pomieszczenia, choć normy mówią o wartości bodaj 1 wymiany na godzinę.Ale to i tak jest bliższe chyba prawdy, bo wentylujesz na przykład:łazienkę o kubaturze 20m3 * 1 wymiana = 20m3/hkuchnię o kubaturze 30m3 * 1 wymiana = 30m3/hVi będzie wtedy = 50m3/hI to podstawiwszy do wzoru daje Fi went = 0,34 * 50 * 42 =714WI to chyba jest bliższe prawdy/Stropu w takim ogólnym szacowaniu chyba nie ma co liczyć, bo on jest w środku ogrzewanego budynku. Chyba że chcesz liczyć zapotrzebowanie poszczególnych pomieszczeń, wtedy będziesz musiał uwzględnić że po obu stronach stropu masz +22*C. Nie ma strat.edit: pogrubione; błąd był. Edytowano 24 stycznia 2016 przez PeZet (zobacz historię edycji) Link do komentarza
rustin Napisano 24 stycznia 2016 Udostępnij #182 Napisano 24 stycznia 2016 (edytowany) A dlaczego teraz przyjąłeś 0,43 zamiast 0,34 ? Ciekawe jakie są straty przez WG zakładając właśnie kuchnie, WC i łazienkę no i chyba powinno się jeszcze kotłownie bo też jest tam wentylacja czy garaż.Czy program OZC liczy strop i jego straty ? 1915W to sporo , czyli można odjąć to od całości ?Czy te wartości co obliczyłem mogą być prawdziwe ? Edytowano 24 stycznia 2016 przez rustin (zobacz historię edycji) Link do komentarza
PeZet Napisano 24 stycznia 2016 Autor Udostępnij #183 Napisano 24 stycznia 2016 (edytowany) A bo się rypnąłem. Jasne, że odjąć.Już poprawiam babola.. Cytat Czy program OZC liczy strop i jego straty ? 1915W to sporo , czyli można odjąć to od całości ?Czy te wartości co obliczyłem mogą być prawdziwe ? Strop w OZC ma Fi zerowe.Podłoga na gruncie wyszła ci jakaś kiepawa, sądzę.dopisałem: Powinno być coś w okolicach 350-400W, jeśli masz zwykłą chatę, a nie pałac kultury.edycja edycji: pogrubione Edytowano 24 stycznia 2016 przez PeZet (zobacz historię edycji) Link do komentarza
rustin Napisano 24 stycznia 2016 Udostępnij #184 Napisano 24 stycznia 2016 (edytowany) Czyli wychodzi u mnie ,przy największych mrozach 4429W , powiedzmy w zaokrągleniu 4500W + ta nieszczęsna WG. U siebie jak liczyłeś to przyjąłeś WG ok 700W ?Czy dla domu EWA II B , przy podanych parametrach W/m2K wynik jest realny i podobny dla OZC z programu ? Będzie wiadomo czy wzór jest prawidłowy. Jeżeli tak to naprawdę wielki szacun bo każdy laik jak ja, będzie wstanie policzyć z grubsza OZCDom jak w linku 11mx10m , przyjąłem 100m2 czyli 0,13*42*100=546WZ tej strony Kalkulator wychodzi podłoga 0,24 Edytowano 24 stycznia 2016 przez rustin (zobacz historię edycji) Link do komentarza
PeZet Napisano 24 stycznia 2016 Autor Udostępnij #185 Napisano 24 stycznia 2016 (edytowany) Rustin,sprawdziłem wyniki tego wzoru dla mojego przypadku. OZC jest podobny, co odnotowałem w poście #177W dokumentach które wstawił Barbossa i Arturo72 i które znalazłem, ten wzór jest taki sam.Wynik Bajbagi z jego szacunków jest zbieżny.Co do wentylacyjnej grawitacyjnej, co to krową jest nie do okiełznania:OZC dla mojego przypadku podaje niższe wartości straty wentylacyjnej niż ta liczona z kubatury. Z Twoich wyników i moich wyników wynikałoby, że to działa.edit: literki Edytowano 24 stycznia 2016 przez PeZet (zobacz historię edycji) Link do komentarza
Barbossa Napisano 24 stycznia 2016 Udostępnij #186 Napisano 24 stycznia 2016 strop? jak nad nim są pomieszczenia ogrzewane to nie liczysz - tylko te przegrody, gdzie Delta t różna od 0to było do rustin'a Link do komentarza
PeZet Napisano 24 stycznia 2016 Autor Udostępnij #187 Napisano 24 stycznia 2016 Cytat Z tej strony Kalkulator wychodzi podłoga 0,24 Dla mojej podłogi ten kalkulator podał U = 0.168 W OZC moja podłoga ma 0.127 Więc raczej jesteś do przodu niż w plecy, skoro przyjąłeś wyższe straty, a i tak wynik jest dobry.Rustin, piszę o moich wynikach w odpowiedzi na twoje pytania nie dlatego, że się chwalę, ale dlatego, że uważam, że ten wzór działa. Co do wentylacji (z odzyskiem): Dla zwykłych domów wystarcza rekuperator Luna, co to ma wydajność 200m3/h Jani_63 kiedyś minapisał, że dla mojej kubatury 330-360m3 wspomniane 200m3 tyłka nie urywa i raczej z notorycznym imprezowaniem w gronie 20 osób przy zamkniętych oknach trzeba uważać, ale chatę wywietrzy. Więc dla bezpieczeństwa energetycznego sądzę, że gdzieś tutaj jest ta bezpieczna granica - te 200m3/h, z dużym zapasem. Ale wolałbym, żeby ktoś tę tezę potwierdził lub jej zaprzeczył. Link do komentarza
rustin Napisano 24 stycznia 2016 Udostępnij #188 Napisano 24 stycznia 2016 PeZet jak Ci wyszło w tym kalkulatorze 0,168 ? Co wpisałeś ?Biorę podłoga na gruncie ,płytki ceramiczne , wpisuje 14cm i do tego wpisuję 0,031 dla lambdy styro i mi wychodzi 0,2188[W/m2K] Link do komentarza
PeZet Napisano 24 stycznia 2016 Autor Udostępnij #189 Napisano 24 stycznia 2016 (edytowany) Cytat Czy dla domu EWA II B , przy podanych parametrach W/m2K wynik jest realny i podobny dla OZC z programu ? Będzie wiadomo czy wzór jest prawidłowy. 24 Mój projekt to Bellino 309, ciut mniejszy. Twoje wyniki i moje, uwzględniając różnice wielkości tych chałup i odchyły w rozwiązaniach, moim zdaniem pokazują, że masz z grubsza dobrze policzone.BTW, masz dobry wynik co do strat przez okna. Ja przez okna gubię coś między 1500 a 1900W przy delta T 40 (Tin=+20,*C Tout= -20*C) Cytat PeZet jak Ci wyszło w tym kalkulatorze 0,168 ? Co wpisałeś ?Biorę podłoga na gruncie ,płytki ceramiczne , wpisuje 14cm i do tego wpisuję 0,031 dla lambdy styro i mi wychodzi 0,2188[W/m2K] Wybrałem terakotę na posadzce i styropian 0,038 eps 100 oraz grubość 20cm. Tak mam.dopisałem: mam chyba 0,036, ale kłócił się nie będę. Cytat (...) wpisuje 14cm i do tego wpisuję 0,031 dla lambdy styro i mi wychodzi 0,2188[W/m2K] He, he, he. A nawet dodam: he, he, he. Boooo....najwyraźniej grubość lepsiejsza jest od lambdy. Z innej strony, kiedyś mi wyszło, że nie warto dopłacać do megaciepłego styropianu, jeśli jest poniżej 0,038, bo się nijak nie kalkulują oszczędności. Ale u Ciebie decyduje grubość, więc sobie musisz sam odpowiedzieć. A dzięki wzorkowi MOŻESZ porównać kilowaty strat przez podłogę i odnieść to do kosztów styropianu i później do oszczędności w rachunku.Pomnożysz wynik przez złotówki i będziesz wiedział ile zł kosztują cię straty w podłogę w ciągu godziny. Potem pomnożysz przez dobę, przez miesiąc i wiesz ile płacisz. Porównasz z tym co wydałeś na styropian i będziesz miał kawę na ławę. Edytowano 24 stycznia 2016 przez PeZet (zobacz historię edycji) Link do komentarza
rustin Napisano 24 stycznia 2016 Udostępnij #190 Napisano 24 stycznia 2016 Znalazłem taki kalkulator termoorganiki i po wybraniu 14cm styro 0,31 wychodzi mi 0.1924 . Ty masz 20cm styro i jak wybrać lambde 0,36 to wychodzi 0,16 tak jak mówisz. Więc u mnie myślę , że trzeba przyjąć te 0,19 prawda? Link do komentarza
PeZet Napisano 24 stycznia 2016 Autor Udostępnij #191 Napisano 24 stycznia 2016 Dodam, że zapamiętam do końca świata, że po iluś takich obliczeniach zanotowałem: "w podłogę warto ładować jak największą grubość styropianu". Jest jakaś granica co prawda, ale wziąłem to sobie do serca, w związku z czym teraz gniazdka mam lekko niżej nad blatem kuchni i nad podłogą niż chciałem. Link do komentarza
rustin Napisano 24 stycznia 2016 Udostępnij #192 Napisano 24 stycznia 2016 (edytowany) Różnica między 0,31 a 0,37 wychodzi przy 100m2 126W . Jak to przeliczyć w skali roku na kWh ?Super sprawa to OZC. Edytowano 24 stycznia 2016 przez rustin (zobacz historię edycji) Link do komentarza
PeZet Napisano 24 stycznia 2016 Autor Udostępnij #193 Napisano 24 stycznia 2016 Cytat Znalazłem taki kalkulator termoorganiki i po wybraniu 14cm styro 0,31 wychodzi mi 0.1924 . Ty masz 20cm styro i jak wybrać lambde 0,36 to wychodzi 0,16 tak jak mówisz. Więc u mnie myślę , że trzeba przyjąć te 0,19 prawda? Sądzę, że tak. Albo jakoś tak. Doliczysz pospółkę pod chudziakiem i już będzie cieplej.A jak pomyślisz o błędach wykonania, to tak jakbyś zabrał ze 2 cm z tego styropianu. Moje doświadczenie z ogrzewaniem chaty skłania mnie do stwierdzenia, że nawet jak się rąbniesz, to i tak będzie dobrze.Co ciekawe: wynik Bajbagi, który dziś rano obliczył straty mojej chałupy odnoszą się do realiów, bo wziął na warsztat wyniki z mojej nieobecności ostatnio. Tymczasem zapotrzebowanie na ciepło, jakie uwzględnił, dotyczyło domu wykończonego, a moja chata wciąż nie ma jednej warstwy wełny w dachu!Popatrz, takie rozbieżności, a w fakty pokazują, że to działa! Więc w związku z tym wszystkim sądzę, że masz kontrolę nad ciepłem swojego domu. Cytat Różnica między 0,31 a 0,37 wychodzi przy 100m2 126W . Jak to przeliczyć w skali roku na kWh ?Super sprawa to OZC. 126 W.Ten wynik dotyczy 1h. Jednej godziny.Cała reszta to mnożenie. Przez 24 - będzie doba.To z kolei przez 30 - będzie miesiąc.Jak zestawisz sobie 2 warianty: drogi styropian i ciepły z tanim i zimnym, wyjdą ci inne waty. W skali miesiąca na przykład.Policzysz, o ile droższy był ten ciepły. Porównasz, o ile mniej płacisz za ogrzewanie. Porównasz.I wyjdzie ci na przykład, że za droższy dołożyłeś 1000zł.A miesięcznie ogrzewanie podłogi jest tańsze o 10zł.Wniosek: po 100 miesiącach oszczędności zwróci ci się ta nadwyżka ceny za ciepły styrek.czyli tutaj 8 lat.Warto? Odpowiedź jest kwestią własnego uznania. Ja przyjąłem 5 lat. Czy słusznie, nie wiem. Link do komentarza
rustin Napisano 24 stycznia 2016 Udostępnij #194 Napisano 24 stycznia 2016 (edytowany) czyli 126W * 24 * 30 = 90720W * 6 miesiecy sezon grzewczy ( czy 12 miesięcy ? ) = 544320 / 1000 = 544 kWh * 0,24 ( cena gazu ) = 130zł na sezon płace więcej ?Dobrze ? Edytowano 24 stycznia 2016 przez rustin (zobacz historię edycji) Link do komentarza
PeZet Napisano 24 stycznia 2016 Autor Udostępnij #195 Napisano 24 stycznia 2016 Sezon grzewczy wg Bajbagi to zdaje się 5000 godzin. Czyli jakieś 6,5 miesiącaMnie osobiście lepiej pasuje szacowanie, ze sezon grzewczy to 7 miesięcy, ale to już bez znaczenia. Cytat czyli 126W * 24 * 30 = 90720W * 6 miesiecy sezon grzewczy ( czy 12 miesięcy ? ) = 544320 / 1000 = 544 kWh * 0,24 ( cena gazu ) = 130zł na sezon płace więcej ?Dobrze ? Tak jest. O to chodzi. Link do komentarza
rustin Napisano 24 stycznia 2016 Udostępnij #196 Napisano 24 stycznia 2016 PeZet jesteś wielki No i gdzie jest Arturo ? zawsze pyta czy mam OZC.Wentylację przyjmę 800W , chyba będzie ok ? Link do komentarza
Gość arturo72 Napisano 24 stycznia 2016 Udostępnij #197 Napisano 24 stycznia 2016 Cytat a licząc to dla każdego pomieszczenia ogrzewanego oddzielnie masz od razu moce grzejników dla tych pomieszczeń Dokładnie tak robiłem Link do komentarza
PeZet Napisano 24 stycznia 2016 Autor Udostępnij #198 Napisano 24 stycznia 2016 Cytat Dokładnie tak robiłem Brawo.Powiedz więc, jak liczyłeś straty przez mostki narożne i straty przez mostek przez podłogę na gruncie. Link do komentarza
rustin Napisano 24 stycznia 2016 Udostępnij #199 Napisano 24 stycznia 2016 Jeszcze w sprawie fundamentów. Nie czaje w tym kalkulatorze czy w kalkulatorze organiki , jak wybrać. U mnie fundament jest wylana ława a na nim bloczki fundamentowa ocieplone styro 8cm. Jaki będzie [W/m2K] ? 0,3 ? Link do komentarza
Gość arturo72 Napisano 24 stycznia 2016 Udostępnij #200 Napisano 24 stycznia 2016 Cytat Brawo.Powiedz więc, jak liczyłeś straty przez mostki narożne i straty przez mostek przez podłogę na gruncie. Bez mostków.U mnie przez podłogę mostek praktycznie nie istnieje. Link do komentarza
Recommended Posts
Utwórz konto lub zaloguj się, aby skomentować
Musisz być użytkownikiem, aby dodać komentarz
Utwórz konto
Zarejestruj nowe konto na forum. To jest łatwe!
Zarejestruj nowe kontoZaloguj się
Masz już konto? Zaloguj się.
Zaloguj się