Skocz do zawartości

Jak szybko stygnie dom?


PeZet

Recommended Posts

Napisano
Cytat

teoria da Ci wynik teoretyczny, nie bazowałbym na tym choćby nawet Riccardo policzył, bo to tylko teoria będzie, a nie fakt ile Ci spierdziela wentylacją


Mam rozumieć, że nie da się przyjąć tej wartości w jakichś widełkach? Da się. Na bank.
Gość arturo72
Napisano
Cytat

Arturo, chodzi tym razem o dom z wentylacją grawitacyjną, a link dotyczy mechanicznej. Z mechaniczną to nie ma problemu. Chodzi o to, żeby ze wzoru mógł skorzystać każdy. Każdy. Everyman.

Najprościej ma być. Ale to jest, paradoksalnie, najtrudniejsze: wytłumaczyć tak, żeby każdy zrozumiał.


Dlatego napisałem,że ja mam prościej ;)
Niestety grawitacyjna to wielka niewiadoma i żaden wzór Ci nie pomoże bo nikt nie jest w stanie stwierdzić jakie będą wiatry dlatego to nie jest dobry sposób na wentylację domu(delikatnie mówiąc) ;)
Napisano (edytowany)
Ale czad. Super dokument. Zasysam, żeby nie zaginął.
No tak, opisują w nim kłopoty obliczeniowe, o jakich Bajbaga nieraz wspominał.
Ale podane są normy, więc przyjmując, że wentylacja grawitacyjna w chałupie działa poprawnie, to i normy spełnia.
A jeśli ktoś ma gorszą wentylację, niż normowa, a zastosuje normę do obliczenia zapotrzebowania, to jedynie może być pewien, że ma nadwyżkę mocy w stosunku do tej, której potrzeba żeby utrzymać to nieszczęsne przykładowe minimum +5*C.

I dygresja na dobranoc: prawdziwy kłopot to mają ci, co nie mają grawitacyjnych kanałów wentylacji, bo stosują rekuperację. Wentylacja musi pracować.

dopisałem: albo nie musi. Whatever. Prościej liczyć, jak nie pracuje. I łatwiej utrzymać temperaturę.

obliczanie_ciepla_went.pdf

Edytowano przez PeZet (zobacz historię edycji)
Gość arturo72
Napisano
Cytat

wódki bym się napił


ja tam se pije ;)
Napisano
Przespałem się z problemem. I wnioski są następujące:
to cośmy tak pięknie wykonali to służy liczeniu zapotrzebowania domu na ciepło. Okej.
Jednak metoda zaproponowana przez Barbossę, by ze stoperem policzyć czas w jakim dom ostygnie o jeden stopień, jest niestety do kitu. A jest do kitu dlatego, że dom stygnie nieliniowo. Inny wyjdzie ten czas, gdy pomiar będziemy robić przy dużej różnicy temperatur w domu i na zewnątrz i inny przy małej ich różnicy.W pierwszym przypadku czas będzie krótszy niż w drugim.

Choć niewątpliwie mamy wzorek - prosty! - pokazujący jak bez programu OZC obliczyć zapotrzebowanie domu na ciepło. Postaram się go w najbliższym czasie wpisać.
Napisano (edytowany)
Zbieram do kupy wczorajszą mękę twórczą.
Znalazłem jeszcze jeden dokument.
Polecam uwadze wzór (2.18), a szczególnie wzór (2.19), ponieważ podaje on prosty sposób oszacowania strumienia powietrza wentylacyjnego w pomieszczeniu z wentylacją naturalną.

Btw, dokument zawiera sporo innych cennych informacji.

Ad rem...

Krótko mówiąc, strumień powietrza szacujemy na podstawie norm opisujących minimalną ilość powietrza usuwanego z pomieszczeń mokrych.

Wzory_formuly.pdf

Edytowano przez PeZet (zobacz historię edycji)
Napisano
Tak się zastanawiam, po co komplikować sprawy proste - po kiego liczyć te przegrody?

1. Przeca PeZet zrobił OZC.

Cytat

Wychodząc od Tzewn=-20K i Twewn=20K (dt=40K), ma chata potrzebuje 4400Wh ciepła.



A z tego proste wyliczenie - ta chałupa traci 110W na każdy stopień delty T (bez uwzględnienia akumulacji).

2. Dalej.

Cytat

Jestem po drugim cyklu testów.

Po pięciu dniach temperatura w chacie spadła z 21 do 10stC.
Przy średniej dobowej Tzew = -6 (obecny okres 16-22 stycznia) tał c = 275,4



Czyli Po 120 godzinach, ten dom "tracił średnio" na 1 godzinę 1.210W. bo delta wynosi 11 stopni x 110W = 1.2010W.

Tyle stracił - a powinien stracić 16 (delta T) x 110W = 1.760W

3. Z tego można wysnuć wniosek, ze w podanym okresie czasu (120 godzin) akumulacja grzała budynek z mocą 50W na każdy 1 stopień delty T , oraz że średnia strata temperatury to około 2 stopnie na dobę (przy podanych warunkach).

Czyli po około 10 dniach (dla podanych warunków) chałupa będzie potrzebowała uzupełnienia mocą 110W na każdy wymagany/określony stopień delty T, aby nie wychłodzić jej do okolicy 0 stopnia.

4. czy można z tego zrobić wzór - pewnie można - stała jest 110W na każdy 1 stopień delty T.

5. To są szacunkowe dane, ale jak znam życie, bardziej wysublimowane wzory pokaża podobny wynik.

Napisano
Tu jest tyle zmiennych i niewiadomych, że tylko teoretycznie.



Ale przy założeniu, że PeZet dobrze wykonał OZC, to stała 110W (na każdy stopień delty T) jest prawidlowa do dalszych (ewentualnych) rozważań, bo bez sensu jest ponowne liczenie tego co już wyliczono (OZC). icon_lol.gif
Napisano
Wymęczyłem uproszczony przepis na obliczanie zapotrzebowania na ciepło:



Po znalezieniu wszystkich parametrów przegród i ich powierzchni,
oraz zsumowaniu wartości powietrza wywiewanego,

wystarczy zmieniać wartość temperatur wewnątrz i na zewnątrz,

żeby dowiedzieć się:

ile ciepła trzeba dostarczać chałupie w każdej godzinie, żeby utrzymać stałą temperaturę
czyli na przykład przy średniej dobowej temperaturze zewnętrznej Tout = -10*C i temperaturzewewnętrznej Tin = +5*C

Jeśli w powyższych obliczeniach są błędy, proszę o korektę.

Obliczenia strat przez wentylację zrobione w oparciu o wzory 2.16 - 2.18 z poniższego dokumentu:

Wzory_formuly.pdf

Napisano
Cytat

Tak się zastanawiam, po co komplikować sprawy proste - po kiego liczyć te przegrody?


A ile razy już czytałeś na forach, że ludzie nie potrafią rozkminić programu OZC? Mnie też OZC liczy różnie, w zależności jak co przestawię z wentylacją. Dlatego w podpisie mam rozjazd od 6 do 4 litrów. icon_biggrin.gif

Ta wymemłana przez nas ściągawka daje szansę każdemu, żeby przy odrobinie chęci zajarzył jak samemu oszacować zapotrzebowanie domu na ciepło.
I ile kaloryferów zostawić włączonych, żeby w czasie ferii chata nie zamarzła.

Bez programu OZC.
Na kartce.
Z kalkulatorem.

Taki jest cel.
Napisano (edytowany)
Cytat

a licząc to dla każdego pomieszczenia ogrzewanego oddzielnie masz od razu moce grzejników dla tych pomieszczeń


Hua! Super.

Pytanie mam:

Ciekawa rzecz z wentylacją...
Jeśli mam łazienkę i kuchnię,
to przyjąłbym Vi = 70+50 i uprościł to do Vi = 100 m3/h

Przy założeniu przykładowym:
Tout = -5*C
Tin = +5*C

podstawiłbym to wszystko do wzoru na straty przez wentylację i otrzymałbym straty wentylacyjne:

Fi went = 0,34 * 100 * (5*C - (-5*C)) = 340W

340 watów na samą wentylację w zimnym domu!
Te wartości normowe są chyba strasznie zawyżone, bo dotyczą sytuacji, kiedy w chacie są ludzie.
Chyba Fi went można po prostu pomijać, co nie?

...o ile chcemy policzyć podtrzymanie temperatury w domu pod naszą w nim nieobecność.

dopisałem: ostatnie zdanie Edytowano przez PeZet (zobacz historię edycji)
Napisano (edytowany)
Zrobiłem wg tego wzoru obliczenia strat ciepła Fi przegr i Fi went dla mojej chatki.
Co wyszło?

Mam trzy wyniki:

Dla Tin = 20*C
i Tout = -20*C

1. Zdaniem programu OZC wypełnianego po bożemu:
Fi przegr = 3932W
Fi went = 789W

2. Liczone wg ściągawki, ale wg ilości powierzchni przegród pokazanych przez program OZC
Fi przegr = 3829W (korekta, zapomniałem o drzwiach wejściowych)
Fi went = 2300W (jakiś bezsens)

3. Według moich kalkulacji przy zakupie materiałów.
Fi przegr = 3948W
Fi went = 2300W (jakiś bezsens)

Liczenie Fi went jest do doopy.
Reszta działa.

I chyba wiem skąd bezsensowny wynik wentylacyjnych strat ciepła. Trzeba przyjmować obliczenia na ilość wymian, czyli uzależnić od kubatury pomieszczenia wentylowanego.

Albo, prościej, trzeba przyjąć, straty na wentylację Fi went to tyle, co 25% strat przez przegrody.
Howgh

Czy ktoś to potwierdzi? (... na przykład Bajbaga....) icon_biggrin.gif

Z kolei dla temperatur Tout = -5*C i Tin = 5*C
straty ciepła przez przegrody wychodzą około 1000W.

Więc jest dokładnie tak, jak liczył Bajbaga, gdy Jemu straty wyszły 110W na każdy 1 stopień.

edit: poprawiłem własną nieuwagę Edytowano przez PeZet (zobacz historię edycji)
Napisano
Cytat

Tak się zastanawiam, (...) proste wyliczenie - ta chałupa traci 110W na każdy stopień delty T (bez uwzględnienia akumulacji).


A jednak wszystko się zgadza.
Napisano (edytowany)
Może napiszę jako pierwszy co mi wyszło
Ściany BK24cm + Styro 15cm 0,38 - 0,18 W/m2K
Fundamenty Bloczek + 8cm styro - 0,3 W/m2K
Podłoga na gruncie 14 cm styro 0,31 - 0,13 W/m2K - Według internety wychodzi mi 0,24 W/m2K ale PeZet podstawił do programu i wyszło 0,13 W/m2K
Dach 30cm wełna 0,33 - 0,14W/m2K
Okno dachowe - 1,3 W/m2K
Okna trzyszybowe adamsa - 0,8 W/m2K - dane ogólne dla okien 3 szybowych z netu
Brama garażowa - 1,07 W/m2K
Drzwi KMT Plus - 1,2 W/m2K
Strop terriva 12komorowa + 3cm styro 0,37 = 0,57 W/m2K - tego nie mogłem znaleźć nigdzie, PeZet podstawił w programie ale zdaje mi się , że jakieś duże te wartości.

Obliczenia przyjąłem dla -20' a w domu 22' czyli 42'
Fundamenty - 693W
Ściany - 1180W
Podłoga na gruncie zakładając 0,13W/m2K - 546W
Dach - 712W
Okno dachowe - 55W
Okna w domu - 806W
Brama - 225W
Drzwi - 212W
Strop terriva nad parterem - 1915W - czy to możliwe ? 80m2 stropu , więcej W niż np ściany zewnętrzne ?
Razem - 6344W

Dla wentylacji ( grawitacyjna ) , możliwe ?
0,34*150*42' = 2142W

Q= 8486W ( w projekcie miałem coś ponad 9 tyś ale miałem o połowę gorsze izolatory )

Czy widzicie gdzieś tu jakiś błąd tzn w W/m2K lub wentylacji ? Edytowano przez rustin (zobacz historię edycji)
Napisano (edytowany)
No tak. Wentylacja...
OZC wentylację grawitacyjną liczy według kubatury pomieszczenia wentylowanego.
Może Bajbaga napisze, kiedy tu zajrzy, o wymaganych normowych ilościach wymian.
Zdaje się, że sensownie jest przyjąć 0,5 wymiany na kubaturę pomieszczenia, choć normy mówią o wartości bodaj 1 wymiany na godzinę.
Ale to i tak jest bliższe chyba prawdy, bo wentylujesz na przykład:
łazienkę o kubaturze 20m3 * 1 wymiana = 20m3/h
kuchnię o kubaturze 30m3 * 1 wymiana = 30m3/h

Vi będzie wtedy = 50m3/h

I to podstawiwszy do wzoru daje Fi went = 0,34 * 50 * 42 =714W

I to chyba jest bliższe prawdy/

Stropu w takim ogólnym szacowaniu chyba nie ma co liczyć, bo on jest w środku ogrzewanego budynku. Chyba że chcesz liczyć zapotrzebowanie poszczególnych pomieszczeń, wtedy będziesz musiał uwzględnić że po obu stronach stropu masz +22*C. icon_biggrin.gif Nie ma strat.

edit: pogrubione; błąd był. Edytowano przez PeZet (zobacz historię edycji)
Napisano (edytowany)
A dlaczego teraz przyjąłeś 0,43 zamiast 0,34 ?
Ciekawe jakie są straty przez WG zakładając właśnie kuchnie, WC i łazienkę no i chyba powinno się jeszcze kotłownie bo też jest tam wentylacja czy garaż.

Czy program OZC liczy strop i jego straty ? 1915W to sporo , czyli można odjąć to od całości ?
Czy te wartości co obliczyłem mogą być prawdziwe ? Edytowano przez rustin (zobacz historię edycji)
Napisano (edytowany)
A bo się rypnąłem. :biggrin:

Jasne, że odjąć.

Już poprawiam babola..

Cytat

Czy program OZC liczy strop i jego straty ? 1915W to sporo , czyli można odjąć to od całości ?
Czy te wartości co obliczyłem mogą być prawdziwe ?


Strop w OZC ma Fi zerowe.

Podłoga na gruncie wyszła ci jakaś kiepawa, sądzę.
dopisałem: Powinno być coś w okolicach 350-400W, jeśli masz zwykłą chatę, a nie pałac kultury.
edycja edycji: pogrubione Edytowano przez PeZet (zobacz historię edycji)
Napisano (edytowany)
Czyli wychodzi u mnie ,przy największych mrozach 4429W , powiedzmy w zaokrągleniu 4500W + ta nieszczęsna WG. U siebie jak liczyłeś to przyjąłeś WG ok 700W ?
Czy dla domu EWA II B , przy podanych parametrach W/m2K wynik jest realny i podobny dla OZC z programu ? Będzie wiadomo czy wzór jest prawidłowy. Jeżeli tak to naprawdę wielki szacun bo każdy laik jak ja, będzie wstanie policzyć z grubsza OZC

Dom jak w linku 11mx10m , przyjąłem 100m2 czyli 0,13*42*100=546W
Z tej strony Kalkulator wychodzi podłoga 0,24 Edytowano przez rustin (zobacz historię edycji)
Napisano (edytowany)
Rustin,
sprawdziłem wyniki tego wzoru dla mojego przypadku. OZC jest podobny, co odnotowałem w poście #177
W dokumentach które wstawił Barbossa i Arturo72 i które znalazłem, ten wzór jest taki sam.
Wynik Bajbagi z jego szacunków jest zbieżny.

Co do wentylacyjnej grawitacyjnej, co to krową jest nie do okiełznania:
OZC dla mojego przypadku podaje niższe wartości straty wentylacyjnej niż ta liczona z kubatury.

Z Twoich wyników i moich wyników wynikałoby, że to działa.

edit: literki Edytowano przez PeZet (zobacz historię edycji)
Napisano
Cytat

Z tej strony Kalkulator wychodzi podłoga 0,24


Dla mojej podłogi ten kalkulator podał U = 0.168
W OZC moja podłoga ma 0.127

Więc raczej jesteś do przodu niż w plecy, skoro przyjąłeś wyższe straty, a i tak wynik jest dobry.

Rustin,
piszę o moich wynikach w odpowiedzi na twoje pytania nie dlatego, że się chwalę, ale dlatego, że uważam, że ten wzór działa.

Co do wentylacji (z odzyskiem):
Dla zwykłych domów wystarcza rekuperator Luna, co to ma wydajność 200m3/h

Jani_63 kiedyś minapisał, że dla mojej kubatury 330-360m3 wspomniane 200m3 tyłka nie urywa i raczej z notorycznym imprezowaniem w gronie 20 osób przy zamkniętych oknach trzeba uważać, ale chatę wywietrzy.

Więc dla bezpieczeństwa energetycznego sądzę, że gdzieś tutaj jest ta bezpieczna granica - te 200m3/h, z dużym zapasem. Ale wolałbym, żeby ktoś tę tezę potwierdził lub jej zaprzeczył.

Napisano
PeZet jak Ci wyszło w tym kalkulatorze 0,168 ? Co wpisałeś ?
Biorę podłoga na gruncie ,płytki ceramiczne , wpisuje 14cm i do tego wpisuję 0,031 dla lambdy styro i mi wychodzi 0,2188[W/m2K]
Napisano (edytowany)
Cytat

Czy dla domu EWA II B , przy podanych parametrach W/m2K wynik jest realny i podobny dla OZC z programu ? Będzie wiadomo czy wzór jest prawidłowy. 24


Mój projekt to Bellino 309, ciut mniejszy.
Twoje wyniki i moje, uwzględniając różnice wielkości tych chałup i odchyły w rozwiązaniach, moim zdaniem pokazują, że masz z grubsza dobrze policzone.

BTW, masz dobry wynik co do strat przez okna. Ja przez okna gubię coś między 1500 a 1900W przy delta T 40 (Tin=+20,*C Tout= -20*C)

Cytat

PeZet jak Ci wyszło w tym kalkulatorze 0,168 ? Co wpisałeś ?
Biorę podłoga na gruncie ,płytki ceramiczne , wpisuje 14cm i do tego wpisuję 0,031 dla lambdy styro i mi wychodzi 0,2188[W/m2K]


Wybrałem terakotę na posadzce i styropian 0,038 eps 100 oraz grubość 20cm. Tak mam.

dopisałem: mam chyba 0,036, ale kłócił się nie będę.

Cytat

(...) wpisuje 14cm i do tego wpisuję 0,031 dla lambdy styro i mi wychodzi 0,2188[W/m2K]


He, he, he.
A nawet dodam: he, he, he.
Boooo....
najwyraźniej grubość lepsiejsza jest od lambdy.
Z innej strony, kiedyś mi wyszło, że nie warto dopłacać do megaciepłego styropianu, jeśli jest poniżej 0,038, bo się nijak nie kalkulują oszczędności. Ale u Ciebie decyduje grubość, więc sobie musisz sam odpowiedzieć.
A dzięki wzorkowi MOŻESZ porównać kilowaty strat przez podłogę i odnieść to do kosztów styropianu i później do oszczędności w rachunku.
Pomnożysz wynik przez złotówki i będziesz wiedział ile zł kosztują cię straty w podłogę w ciągu godziny. Potem pomnożysz przez dobę, przez miesiąc i wiesz ile płacisz. Porównasz z tym co wydałeś na styropian i będziesz miał kawę na ławę. Edytowano przez PeZet (zobacz historię edycji)
Napisano
Znalazłem taki kalkulator termoorganiki i po wybraniu 14cm styro 0,31 wychodzi mi 0.1924 . Ty masz 20cm styro i jak wybrać lambde 0,36 to wychodzi 0,16 tak jak mówisz. Więc u mnie myślę , że trzeba przyjąć te 0,19 prawda?
Napisano
Dodam, że zapamiętam do końca świata, że po iluś takich obliczeniach zanotowałem: "w podłogę warto ładować jak największą grubość styropianu".
Jest jakaś granica co prawda, ale wziąłem to sobie do serca, w związku z czym teraz gniazdka mam lekko niżej nad blatem kuchni i nad podłogą niż chciałem.
Napisano
Cytat

Znalazłem taki kalkulator termoorganiki i po wybraniu 14cm styro 0,31 wychodzi mi 0.1924 . Ty masz 20cm styro i jak wybrać lambde 0,36 to wychodzi 0,16 tak jak mówisz. Więc u mnie myślę , że trzeba przyjąć te 0,19 prawda?


Sądzę, że tak. Albo jakoś tak. Doliczysz pospółkę pod chudziakiem i już będzie cieplej.
A jak pomyślisz o błędach wykonania, to tak jakbyś zabrał ze 2 cm z tego styropianu. icon_biggrin.gif

Moje doświadczenie z ogrzewaniem chaty skłania mnie do stwierdzenia, że nawet jak się rąbniesz, to i tak będzie dobrze.
Co ciekawe: wynik Bajbagi, który dziś rano obliczył straty mojej chałupy odnoszą się do realiów, bo wziął na warsztat wyniki z mojej nieobecności ostatnio.
Tymczasem zapotrzebowanie na ciepło, jakie uwzględnił, dotyczyło domu wykończonego, a moja chata wciąż nie ma jednej warstwy wełny w dachu!

Popatrz, takie rozbieżności, a w fakty pokazują, że to działa! icon_biggrin.gif
Więc w związku z tym wszystkim sądzę, że masz kontrolę nad ciepłem swojego domu. icon_smile.gif

Cytat

Różnica między 0,31 a 0,37 wychodzi przy 100m2 126W . Jak to przeliczyć w skali roku na kWh ?
Super sprawa to OZC.


126 W.
Ten wynik dotyczy 1h. Jednej godziny.
Cała reszta to mnożenie.
Przez 24 - będzie doba.
To z kolei przez 30 - będzie miesiąc.

Jak zestawisz sobie 2 warianty: drogi styropian i ciepły z tanim i zimnym, wyjdą ci inne waty. W skali miesiąca na przykład.
Policzysz, o ile droższy był ten ciepły. Porównasz, o ile mniej płacisz za ogrzewanie. Porównasz.
I wyjdzie ci na przykład, że za droższy dołożyłeś 1000zł.
A miesięcznie ogrzewanie podłogi jest tańsze o 10zł.
Wniosek: po 100 miesiącach oszczędności zwróci ci się ta nadwyżka ceny za ciepły styrek.
czyli tutaj 8 lat.
Warto? Odpowiedź jest kwestią własnego uznania. Ja przyjąłem 5 lat. Czy słusznie, nie wiem.
Napisano
Sezon grzewczy wg Bajbagi to zdaje się 5000 godzin. Czyli jakieś 6,5 miesiąca

Mnie osobiście lepiej pasuje szacowanie, ze sezon grzewczy to 7 miesięcy, ale to już bez znaczenia.

Cytat

czyli
126W * 24 * 30 = 90720W * 6 miesiecy sezon grzewczy ( czy 12 miesięcy ? ) = 544320 / 1000 = 544 kWh * 0,24 ( cena gazu ) = 130zł na sezon płace więcej ?
Dobrze ?


Tak jest. O to chodzi.
Gość arturo72
Napisano
Cytat

a licząc to dla każdego pomieszczenia ogrzewanego oddzielnie masz od razu moce grzejników dla tych pomieszczeń


Dokładnie tak robiłem icon_smile.gif
Gość arturo72
Napisano
Cytat

Brawo.
Powiedz więc, jak liczyłeś straty przez mostki narożne i straty przez mostek przez podłogę na gruncie. icon_biggrin.gif


Bez mostków.
U mnie przez podłogę mostek praktycznie nie istnieje.

Utwórz konto lub zaloguj się, aby skomentować

Musisz być użytkownikiem, aby dodać komentarz

Utwórz konto

Zarejestruj nowe konto na forum. To jest łatwe!

Zarejestruj nowe konto

Zaloguj się

Masz już konto? Zaloguj się.

Zaloguj się
  • Kto przegląda   0 użytkowników

    • Brak zalogowanych użytkowników przeglądających tę stronę.

  • Darmowy poradnik budowlany raz w tygodniu na Twój e-mail

  • Najnowsze posty

    • Każda inwestycja budowlana czy instalacyjna, niezależnie od jej skali, powinna być prowadzona w sposób zgodny z prawem, zasadami sztuki budowlanej i dobrymi praktykami branżowymi. Jednym z absolutnie kluczowych elementów takiej realizacji jest rzetelna dokumentacja z prowadzonych prac.   W Raccoon 24 Home od początku naszej działalności przykładamy do tego ogromną wagę. Bo dla nas liczy się nie tylko to, co widoczne na zewnątrz, ale też pełna transparentność i pewność, że każda instalacja została wykonana zgodnie z projektem, normami i oczekiwaniami inwestora.   Co powinna zawierać dokumentacja robót instalacyjnych?   Podczas prowadzenia prac instalacyjnych — czy to przy ogrzewaniu, klimatyzacji, wentylacji czy instalacjach wodnych — dokumentacja powinna obejmować: Dziennik budowy lub robót — w przypadku instalacji realizowanych w ramach zgłoszenia lub pozwolenia na budowę. Protokóły z wykonanych prób szczelności — instalacji wodnych, gazowych, wentylacyjnych. Protokoły odbioru częściowego i końcowego — dla każdej wykonanej instalacji. Protokół uruchomienia instalacji — potwierdzający poprawną pracę systemów. Protokół pomiarów i testów eksploatacyjnych — np. wydajności wentylacji, ciśnienia w instalacji C.O., parametrów pracy klimatyzacji. Dokumentację powykonawczą — czyli aktualny rysunek/schemat instalacji z naniesionymi zmianami wykonawczymi.   Kartę gwarancyjną i instrukcję użytkowania urządzeń oraz instalacji. Brak tych dokumentów to nie tylko problem w przypadku awarii czy reklamacji, ale też ryzyko przy odbiorach technicznych i problematyczne rozliczenia z inwestorem czy deweloperem.     👉 Pobierz wzór protokołu odbioru robót instalacyjnych (PDF)   Dlaczego dokumentacja jest tak ważna dla Ciebie jako inwestora?   Masz pełen wgląd w zakres wykonanych prac i potwierdzenie, że wszystko odbyło się zgodnie ze sztuką.   Łatwiejsze serwisowanie i eksploatacja — protokoły i dokumentacja powykonawcza pomagają w późniejszych modernizacjach i naprawach. Bezpieczeństwo prawne i techniczne — w przypadku kontroli, odbiorów czy ewentualnych sporów. Możliwość dochodzenia gwarancji — na podstawie podpisanych protokołów i kart gwarancyjnych.   W Raccoon 24 Home masz to w standardzie W naszej firmie każda instalacja objęta jest kompletną dokumentacją powykonawczą i protokolarną. Niczego nie robimy na słowo. Po zakończeniu robót klient otrzymuje komplet dokumentów, w tym:   protokół odbioru końcowego protokół prób szczelności protokół uruchomienia instalacji dokumentację powykonawczą   Dzięki temu masz pewność, że każda instalacja została wykonana zgodnie z projektem i przepisami.   Do pobrania — wzór protokołu odbioru robót instalacyjnych Aby ułatwić inwestorom i wykonawcom właściwe prowadzenie dokumentacji, przygotowaliśmy dla Ciebie gotowy, uniwersalny blankiet protokołu odbioru robót instalacyjnych.       Możesz go wykorzystać przy każdej inwestycji — niezależnie, czy zlecasz nam instalację, czy współpracujesz z inną ekipą. To bezpłatne narzędzie, które pomoże Ci uporządkować dokumentację i zabezpieczyć swoje interesy.   Pamiętaj: instalacja to nie tylko urządzenia i rury w ścianie. To również dokumenty, które chronią Twój budżet i bezpieczeństwo budynku na lata.   W Raccoon 24 Home nie musisz o to prosić — u nas kompletna dokumentacja to standard, a nie dodatkowa opcja.         Michał Rzepczyński +48 698 000 441  office@raccoon24.pl                       e0bdea_5761a534884c4d0988db213df10adb7f.pdf.pdf
    • Dziś niemal każdy inwestor prywatny i biznesowy, planując budowę domu, halę czy modernizację budynku, zadaje sobie jedno pytanie: kiedy zacznie się zwrot z inwestycji w instalacje? Koszty energii rosną, a systemy ogrzewania, chłodzenia, wentylacji i zasilania to nie tylko kwestia komfortu, ale też realnego wpływu na domowy i firmowy budżet. Problem w tym, że większość firm wykonawczych, kiedy słyszy od klienta hasło „zwrot z inwestycji”, zaczyna dopytywać, kalkulować, wyceniać wersję „podstawową” i „wzmocnioną”, a często finalnie proponuje rozwiązania na styk — takie, które formalnie spełnią wymogi projektu, ale realnie nie zapewnią maksymalnych oszczędności i bezawaryjności przez długie lata.   W Raccoon 24 Home nie pytamy, czy chcesz mieć instalację zoptymalizowaną pod szybki zwrot inwestycji. My od razu robimy instalacje w wersji wzmocnionej. Zawsze. Bez wyjątków. Co to znaczy wzmocniona instalacja?   W praktyce oznacza to, że każdą instalację, jaką wykonujemy — czy to ogrzewanie podłogowe, centralę wentylacyjną, instalację wodną czy systemy zasilania odnawialnego — projektujemy i montujemy w taki sposób, by:   zwiększyć jej trwałość wydłużyć bezawaryjny okres działania zminimalizować straty energii przyspieszyć zwrot inwestycji dzięki oszczędnościom na eksploatacji     Jak to robimy? Na przykład:   W ogrzewaniu płaszczyznowym stosujemy więcej rur niż minimum technologiczne. Dzięki temu system szybciej nagrzewa pomieszczenia, pracuje przy niższych temperaturach zasilania, co zmniejsza zużycie energii i przedłuża żywotność źródła ciepła. Montujemy przewymiarowane emitery ciepła, czyli większe grzejniki lub pętle podłogówki, niż wynika to z obliczeń na styk. Efekt? Lepsza wydajność przy niższym koszcie eksploatacji. System grzeje krócej, rzadziej się załącza, a Ty oszczędzasz na rachunkach.     W instalacjach wodnych i kanalizacyjnych stosujemy większe średnice rur tam, gdzie to ma sens dla bezpieczeństwa i komfortu użytkowania. W wentylacji zawsze przewymiarowujemy kanały i stosujemy lepsze izolacje, co zmniejsza opory przepływu, poprawia wydajność i ogranicza koszty pracy rekuperatora. Po co to wszystko? Żeby Twoje rachunki równały się zero.   W Raccoon 24 Home nie traktujemy instalacji jako zbędnego kosztu, tylko jako realny składnik Twojego domowego lub firmowego bilansu energetycznego. Dzięki odpowiednio zaprojektowanym i wykonanym instalacjom możesz osiągnąć bilans niemal zerowy albo znacząco ograniczyć zapotrzebowanie na energię z sieci. Wielu wykonawców ogranicza się do minimum wymaganego w projekcie lub normach. My wiemy, że warto pójść dalej. Bo im bardziej wydajna i trwała instalacja, tym mniejsze jej koszty eksploatacji i większe oszczędności dla Ciebie.   Zwrot z inwestycji — jak go przyspieszyć?   Kluczem jest odpowiedni mix energetyczny, który nie tylko zapewni Ci niezależność, ale też pozwoli zredukować rachunki praktycznie do zera.   W naszej ofercie możesz połączyć:   pompę ciepła — jako główne źródło ciepła i chłodzenia fotowoltaikę — która zasili pompę ciepła, dom i magazyn energii przydomową elektrownię wiatrową — jako uzupełnienie bilansu w okresach niskiego nasłonecznienia   Taki zestaw pozwala na uzyskanie maksymalnego efektu energetycznego i finansowego. A dzięki temu, że instalacje wykonujemy w wersji przewymiarowanej i wzmocnionej, działają one stabilnie, bez awarii i z wyższą wydajnością przez wiele lat.       Dlaczego inne firmy tego nie robią? Bo liczą na krótkoterminowy zysk i klienta, który nie zadaje pytań. Większość wykonawców chce wykonać usługę możliwie najniższym kosztem własnym, z minimalną ilością materiału, by zwiększyć swoją marżę. My w Raccoon 24 Home patrzymy inaczej. Dla nas liczy się długofalowa relacja i rekomendacje zadowolonych klientów, a to można osiągnąć tylko dzięki jakości i uczciwemu podejściu.     Podsumowanie Jeśli chcesz mieć instalacje, które: działają stabilnie i bezawaryjnie są przewymiarowane, a nie robione „na styk” realnie przyspieszają zwrot z inwestycji pozwalają ograniczyć rachunki do zera to zapraszamy do Raccoon 24 Home.   U nas nie pytamy, czy chcesz mieć wzmocnioną instalację — bo każdą robimy w wersji premium już w standardzie. Tak pracują wykonawcy, którzy naprawdę rozumieją inwestycję w energię i komfort.   Chcesz sprawdzić, jak może wyglądać Twój domowy bilans energetyczny? Skontaktuj się z nami i poznaj propozycję systemu szytego pod Twoje potrzeby.   Usługi Raccoon 24 Home   Instalacje C.O. Instalacje centralnego ogrzewania (C.O.)   Ogrzewanie Ogrzewanie grzejnikowe Ogrzewanie podłogowe   Pompy ciepła Pompy ciepła dla Twojego domu   Kotły gazowe Kotły gazowe kondensacyjne   Klimatyzacja Klimatyzatory Split Klimatyzatory Multi-Split Systemy klimatyzacji VRF Klimakonwektory Przeglądy okresowe klimatyzacji Serwis klimatyzacji   Wentylacja Rekuperacja Wentylacja mechaniczna Kanały wentylacyjne — rodzaje Serwis wentylacji Wentylatory wyciągowe Systemy odciągowe dla hal i garaży   Sterowanie Sterowanie ciepłem   Cennik usług Cennik usług instalacyjnych   O firmie O nas   Kontakt Formularz i dane kontaktowe     Michał Rzepczyński +48 698 000 441  office@raccoon24.pl
    • W świecie usług budowlanych i instalacyjnych od lat funkcjonują dwa zupełnie różne podejścia do kwestii wycen i rozliczeń z klientami. Z jednej strony mamy wykonawców, którzy nie boją się jasno przedstawiać swoich stawek, otwarcie informują o kosztach poszczególnych usług i uczciwie tłumaczą, z czego wynikają konkretne ceny. Z drugiej — wciąż istnieją firmy, które wyceniają „na oko” przez telefon, a na końcowym etapie realizacji zaskakują klienta dodatkowymi pozycjami na fakturze lub tłumaczą nieuzgodnione wcześniej koszty jako „nieprzewidziane prace dodatkowe”. Ten podział doskonale zna każdy inwestor, deweloper, zarządca nieruchomości czy zwykły klient prywatny, który choć raz zlecał wykonanie instalacji wodnej, elektrycznej, wentylacyjnej czy gazowej. Dlatego w Raccoon 24 Home od samego początku postawiliśmy na pełną przejrzystość i uczciwe zasady współpracy z klientem.     Dlaczego przejrzystość cenowa w usługach instalacyjnych jest tak ważna?   W odróżnieniu od wielu branż, w których ceny można łatwo sprawdzić w cennikach online czy porównać na popularnych porównywarkach, w usługach instalacyjnych sytuacja jest dużo bardziej skomplikowana. Każda inwestycja ma swoją specyfikę, zakres prac często ustala się indywidualnie, a ceny mogą się różnić w zależności od rodzaju budynku, zastosowanych materiałów, stopnia skomplikowania instalacji czy lokalizacji inwestycji. To sprawia, że niektórzy wykonawcy wykorzystują tę niepewność na swoją korzyść. Podają orientacyjne stawki bez szczegółów, nie pokazują klientowi dokładnego kosztorysu, a podczas realizacji pojawiają się „niespodzianki”, które trudno później zweryfikować. Dlatego uważamy, że uczciwy wykonawca nie ma powodu, by ukrywać swoje ceny. Przeciwnie — powinien udostępniać je w przejrzysty i dostępny sposób, aby klient od samego początku wiedział, ile zapłaci za usługę i z czego wynika dana kwota.   Jak to wygląda w praktyce? Transparentny kalkulator usług instalacyjnych   Właśnie z myślą o klientach stworzyliśmy na stronie Raccoon 24 Home kalkulator usług instalacyjnych. To proste i wygodne narzędzie, które pozwala w kilka chwil sprawdzić orientacyjny koszt wykonania wybranej instalacji lub prac modernizacyjnych. Dzięki temu klient ma możliwość porównania cen różnych usług jeszcze przed kontaktem z naszym doradcą technicznym i może zaplanować swój budżet inwestycyjny bez obaw o późniejsze „niespodzianki”. W kalkulatorze jasno przedstawiamy, jakie elementy składają się na cenę usługi — od kosztów materiałów, przez robociznę, aż po ewentualne dodatkowe prace towarzyszące. Dzięki temu klient wie, za co płaci i może świadomie podjąć decyzję o wyborze konkretnej usługi czy zakresu prac.   Czym różni się uczciwy wykonawca od nieuczciwego?   Różnic jest wiele, ale najważniejsze to: Jasne i przejrzyste wyceny jeszcze przed rozpoczęciem prac. Brak ukrytych kosztów, które pojawiają się na końcowej fakturze. Szczegółowe kosztorysy przedstawiane klientowi do akceptacji. Przejrzyste warunki współpracy, które określają, co wchodzi w zakres usługi, a co wymaga dodatkowych ustaleń.   Stała komunikacja z klientem na każdym etapie realizacji inwestycji.   W Raccoon 24 Home klaklulator właśnie według takich zasad prowadzimy każdą realizację. Naszym celem jest nie tylko wykonanie instalacji na najwyższym poziomie technicznym, ale również zbudowanie zaufania i poczucia bezpieczeństwa u klienta.   Wiemy, że inwestorzy i klienci prywatni mają dość niejasnych wycen, niedomówień i kosztów, które nagle pojawiają się w trakcie realizacji zlecenia. Dlatego pokazujemy pełen kosztorys jeszcze przed podpisaniem umowy, informujemy o wszystkich możliwych dodatkowych opcjach i pozwalamy klientowi samodzielnie sprawdzić ceny w naszym kalkulatorze. Dlaczego inne firmy wciąż boją się udostępniać swoje ceny?   Bo często ich polityka cenowa opiera się na „polowaniu” na nieświadomego klienta. Bez przejrzystego cennika można manipulować wyceną w zależności od sytuacji, nastroju klienta, lokalizacji czy konkurencji w danym rejonie.   My w Raccoon 24 Home uważamy, że takie praktyki powinny zniknąć z rynku. Klient ma prawo wiedzieć, ile zapłaci, a wykonawca, który jest pewny jakości swoich usług i uczciwie kalkuluje koszty, nie ma żadnego powodu, by ukrywać stawki.     Podsumowanie   Jeśli szukasz wykonawcy instalacji budowlanych, który: gra w otwarte karty nie boi się pokazać cen swoich usług oferuje transparentny kosztorys pozwala Ci sprawdzić wycenę jeszcze przed pierwszym kontaktem   to zapraszamy do Raccoon 24 Home. Na naszej stronie znajdziesz transparentny kalkulator usług instalacyjnych, dzięki któremu możesz od razu oszacować koszt planowanych prac i sprawdzić, jak wygląda uczciwa wycena w tej branży.   Nie warto ryzykować współpracy z firmami, które unikają konkretów i nie potrafią jasno określić ceny. Wybieraj wykonawców, którzy szanują Twój czas, pieniądze i nerwy.  
    • Nie zastanawiałbym się nad tym ale już zdążyłem przygotować pole pod ten garaż z kostki brukowej i teraz musiałbym to wszystko robić na nowo.    Jakie byłyby koszty starania się o pozwolenie?
    • Tak Rury wodnej podłogówki prowadzi się w warstwie wylewki. Rury pozostałych instalacji (woda, kanalizacja), także kanały wentylacji mechanicznej układa się w warstwie styropianu. Grubość warstw styropianu można dobrać do średnicy rur - to a propos optymalnej grubości styropianu. To rozstrzygnie instalator. Dylatacje wykonują fachowcy od wylewki, powinny być też zaplanowane w projekcie ogrzewania. Zwykle i tak wykonuje się je w otworach drzwiowych.
  • Popularne tematy

×
×
  • Utwórz nowe...