Skocz do zawartości

Wentylacja mechaniczna z rekuperatorem


Recommended Posts

Bo "mucha ogłuchła" icon_biggrin.gif

To nie silnik hałasuje, tylko przetłaczane powietrze.

Inaczej mówiąc - z przewodów WM, będzie porównywalnie "hałasowało" przy np. 150m3/h, bez względu na to, czy wentylator pracuje z 30% wydajnością, czy z 100% - oczywiście przy założeniu że w dokładnie w takiej samej instalacji WM (poza centralą).

W składowej "akustycznej", sama praca silnika (głośność napędu wentylatora) jest praktycznie marginalna.

Link do komentarza
Gość arturo72
Cytat

Bo "mucha ogłuchła" :icon_biggrin:

To nie silnik hałasuje, tylko przetłaczane powietrze.

Inaczej mówiąc - z przewodów WM, będzie porównywalnie "hałasowało" przy np. 150m3/h, bez względu na to, czy wentylator pracuje z 30% wydajnością, czy z 100% - oczywiście przy założeniu że w dokładnie w takiej samej instalacji WM (poza centralą).

W składowej "akustycznej", sama praca silnika (głośność napędu wentylatora) jest praktycznie marginalna.


Bzdura nad bzdury.
Mówiłem żebyś nie paplal jak nie masz pojęcia o tym i nie doswiadczyles tego.
Nie pisze o głośności całego systemu wentylacji tylko o samym rekuperatorze bo czy chodzi na maksa czy na 20% instalacja jest kompletnie nie slyszalna.

Przykład na zrozumienie tematu.
Nie masz reku ale masz kompa,tam masz też wentyl.
Powinieneś mieć tam narzędzie z płyty głównej gdzie możesz mieć reczne sterowanie wentylatorem. Użyj tego narzędzia,zmniejszając i zwiększając prędkość wentyla,bez przystwienia ucha usłyszysz różnicę w głośności :icon_biggrin:

 

 

 

Link do komentarza
Gość mhtyl
Cytat

Heniu, to nie jest ani spam, ani "promocja".
Tam ma zamieszczone swoje dane (co do tego tematu), to pokazuje.

Być może, pewna "przyzwoitość" nakazywałaby skopiowanie i wpisanie tego w post, ale nie ma takiego obowiązku. icon_lol.gif


To, że non stop odsyła i wkleja linki do FM do chyba spam.
Ale mi własnie o to chodzi co nazwałeś "przyzwoitość" że dyskusja toczy się na tym forum a nie na innym, a takie odsyłanie mąci niepotrzebnie dyskusję.

Cytat

Też masz kilka latek ????
icon_biggrin.gif


Tak mam kilka latek X naście.

Cytat

Mówiłem żebyś nie paplal jak nie masz pojęcia o tym i nie doswiadczyles tego.


No przecież jak On mógł zalamka.jpg ? Sprzeciwiać się takiemu doświadczonemu i świadomemu inwestorowi co konstruktorów prostuje, normalnie pełen szacun arturo.
Link do komentarza
Gość arturo72
Cytat

To, że non stop odsyła i wkleja linki do FM do chyba spam.
Ale mi własnie o to chodzi co nazwałeś "przyzwoitość" że dyskusja toczy się na tym forum a nie na innym, a takie odsyłanie mąci niepotrzebnie dyskusję.


icon_biggrin.gif
Masz kilka latek jednak albo latek masz więcej a gdzieś coś tam nie tak... ;)

mhtyl,zawnioskuj do Admina,żeby link z mojej stopki usunął bo to reklama FM i spam icon_biggrin.gif


Cytat

No przecież jak On mógł zalamka.jpg ? Sprzeciwiać się takiemu doświadczonemu i świadomemu inwestorowi co konstruktorów prostuje, normalnie pełen szacun arturo.


Może mówić co chce,jest wolnym człowiekiem,nawet największą bzdurę tak jak Ty to robisz.
Ale bzdury się właśnie prostuje. Edytowano przez arturo72 (zobacz historię edycji)
Link do komentarza
Cytat

Bzdura nad bzdury.
Mówiłem żebyś nie paplal jak nie masz pojęcia o tym i nie doswiadczyles tego.
Nie pisze o głośności całego systemu wentylacji tylko o samym rekuperatorze bo czy chodzi na maksa czy na 20% instalacja jest kompletnie nie slyszalna.

Przykład na zrozumienie bo widzę że masz problem z tym.
Nie masz reku ale masz kompa,tam masz też wentyl.
Powinieneś mieć tam narzędzie z płyty głównej gdzie możesz mieć reczne sterowanie wentylatorem. Użyj tego narzędzia,zmniejszając i zwiększając prędkość wentyla,bez przystwienia ucha usłyszysz różnicę w głośności i rozum wróci icon_biggrin.gif



Bo - "mucha ogłuchła" - niestety, dalej Twój styl pisania jest daleki od np. uprzejmego, a szkoda.


Jeszcze raz - to co jest słyszalne, to jest ruch powietrza, które rozprawiczają łopatki wentylatora z np. 150m3/h i czy moc tego wentylatora będzie 30% czy 100%, to ilość powietrza napierdzielanego przez wentylator, będzie dokładnie taka sama i tak samo się będzie "darło", czyniąc słyszalny lament, a przewody WM (bez tłumika akustycznego) przenoszą go (mogą przenieść) do kratki, ale także, przenosi to obudowa centrali. Im mniej wytłumiona akustycznie obudowa, tym bardziej słychać lament napierdzielanego powietrza - dokładnie taki sam przy takich samych wydajnościach.

Stwierdzenie, że im większa wydajność wentylatora, tym bardziej słyszalne jest słuszne i prawdziwe - ale wnioski są "mucha ogłuchła"
Link do komentarza
Gość arturo72
Cytat

Bo - "mucha ogłuchła" - niestety, dalej Twój styl pisania jest daleki od np. uprzejmego, a szkoda.


Jeszcze raz - to co jest słyszalne, to jest ruch powietrza, które rozprawiczają łopatki wentylatora z np. 150m3/h i czy moc tego wentylatora będzie 30% czy 100%, to ilość powietrza napierdzielanego przez wentylator, będzie dokładnie taka sama i tak samo się będzie "darło", czyniąc słyszalny lament


No i tu się mylisz,grzecznie próbuje Ci to uświadomić.
Sąsiad ma Optimala 600 i dla niego 300m3/h to polowa wydajności jego wentyli i cicha praca samej centrali,u mnie 300m3/h to max wydajności i głośna praca samej centrali.

Link do komentarza
Gość mhtyl
Cytat

No i tu się mylisz,grzecznie próbuje Ci to uświadomić.
Sąsiad ma Optimala 600 i dla niego 300m3/h to polowa wydajności jego wentyli i cicha praca samej centrali,u mnie 300m3/h to max wydajności i głośna praca samej centrali.


No, nie wierzę Ty podpierasz się doświadczeniem sąsiada? icon_mrgreen.gif
Link do komentarza
Gość arturo72
Cytat

No, nie wierzę Ty podpierasz się doświadczeniem sąsiada? icon_mrgreen.gif


Nie doświadczeniem sąsiada,czytaj ponownie ze zrozumieniem.
Nie wiem czy Wy macie ogólnie taki problem czy jakoś specjalnie ?
Byłem u sąsiada i słuchałem jego reku czyli Optimal600,zresztą pomagałem mu montować jego wentylację na PE icon_smile.gif

mhtyl,a ja mam taki:
http://forum.muratordom.pl/showthread.php?...l=1#post5606853

icon_biggrin.gif Edytowano przez arturo72 (zobacz historię edycji)
Link do komentarza
Przyznaję, ze jestem jakja to dziecko we mgle które buduje zamek z piasku.
Sąsiadów ani nikogo nie słucham bo się nie znają, mają jak to kiedyś okresliles szałasu z ogniskiem na środku.
Dlatego pytam ciebie, skoro zaczynasz temat wiec kogo mam pytać? nie każdy ma taka wiedze ze poprawia konstruktora itd.

1.czyli według PIB czyli ciebie mogę spokojnie robić na parterze wylewke 4 cm bo juz się pogubilem?

2. po co kazałeś mi liczyć nawiew i wywiew według norm skoro moc ręku proponujesz 2x taka jak potrzeba? czyli bez liczenia można było założyć maksymalny ręku do domku jednorodzinnego jak ten. czy taki duży ręku nie.zużywa więcej prądu? nie jest droższy? jak to ma się do przemyślanych inwestorów? do ozc i całej tej reszty? czy to na zasadzie doboru jak twojego kominka?

3. nie odpowiedziałeś ile taki ręku 300-400m3h kosztuje, budżetowy ale godny polecenia.
Link do komentarza
Gość arturo72
Cytat

Przyznaję, ze jestem jakja to dziecko we mgle które buduje zamek z piasku.
Sąsiadów ani nikogo nie słucham bo się nie znają, mają jak to kiedyś okresliles szałasu z ogniskiem na środku.
Dlatego pytam ciebie, skoro zaczynasz temat wiec kogo mam pytać? nie każdy ma taka wiedze ze poprawia konstruktora itd.

1.czyli według PIB czyli ciebie mogę spokojnie robić na parterze wylewke 4 cm bo juz się pogubilem?

2. po co kazałeś mi liczyć nawiew i wywiew według norm skoro moc ręku proponujesz 2x taka jak potrzeba? czyli bez liczenia można było założyć maksymalny ręku do domku jednorodzinnego jak ten. czy taki duży ręku nie.zużywa więcej prądu? nie jest droższy? jak to ma się do przemyślanych inwestorów? do ozc i całej tej reszty? czy to na zasadzie doboru jak twojego kominka?

3. nie odpowiedziałeś ile taki ręku 300-400m3h kosztuje, budżetowy ale godny polecenia.


1.a czemu 4cm jak pisałeś o 7cm ? Rób 7cm.
2.po to,żebyś policzył teraz prędkość w kanałach dla poszczególnych wydajności do poszczególnych pomieszczeń.
3.już Ci pisałem,najmniejszy Brink,Onyx,Aeris,to renomowane reku. Nie wiem,bo nie siedzę w tym teraz i może inni producenci wprowadzili jakieś zmiany u siebie.
Na FM zapytaj się Kaszpira,jemu TB opylił dobry reku,też jest warty uwagi. Edytowano przez arturo72 (zobacz historię edycji)
Link do komentarza
Cytat

Sąsiad ma Optimala 600 i dla niego 300m3/h to polowa wydajności jego wentyli i cicha praca samej centrali,u mnie 300m3/h to max wydajności i głośna praca samej centrali.



No popatrz - Twoja centrala przy wydajności 195m3/h ma Lwa=50, a taka goowniana Luna, przy 200m3/h ma Lwa=51 (dane z DT).
Wychodzi na to, że Dospel, po prostu umie lepiej izolować akustycznie swoje centrale.

Cytat

1.a czemu 4cm jak pisałeś o 7cm ? Rób 7cm.



Ponawiam pytanie.
Rury od ogrzewania podłogowego, pod czy nad przewodami?kanałami i skrzynką WM ?
Link do komentarza
Gość arturo72
Cytat

Ponawiam pytanie.
Rury od ogrzewania podłogowego, pod czy nad przewodami?kanałami i skrzynką WM ?


Kanał wystaje mu ponad izolację 2cm i nie wiem w czym widzisz problem z umieszczeniem rur od ogrzewania ?
Link do komentarza
1. skoro na górze mogę dać 4 cm wylewki albo mniej pod podlogowke to dlaczego nie mogę na dole aby zaoszczędzić jako świadomy inwestor? przypomnę,na poddaszu mam tylko 10cm na styro i wylewke. może jak to napisałeś jestem dzieckiem z zerowki ale dodawać i odejmowac umiem. rury peflex maja 5cm a trochę ich by było aby zwentylowac tyle co obliczylismy, wiec zostaje 5 cm wylewki. skrzynki mają 7cm tez ich parę będzie więc wylewki 3cm. źle liczę?
2. skoro jest obliczone na 2x takie zapotrzebowanie to po co mi taka prędkość? po mi dodatkowe rury? przecież to koszta.
3. to w końcu najmniejszy reku czy min 300m3 na h ? czy cena ręku 200m3 jest taka sama jak 300m3
Link do komentarza
Gość arturo72
Cytat

1. skoro na górze mogę dać 4 cm wylewki albo mniej pod podlogowke to dlaczego nie mogę na dole aby zaoszczędzić jako świadomy inwestor? przypomnę,na poddaszu mam tylko 10cm na styro i wylewke. może jak to napisałeś jestem dzieckiem z zerowki ale dodawać i odejmowac umiem. rury peflex maja 5cm a trochę ich by było aby zwentylowac tyle co obliczylismy, wiec zostaje 5 cm wylewki. skrzynki mają 7cm tez ich parę będzie więc wylewki 3cm. źle liczę?
2. skoro jest obliczone na 2x takie zapotrzebowanie to po co mi taka prędkość? po mi dodatkowe rury? przecież to koszta.
3. to w końcu najmniejszy reku czy min 300m3 na h ? czy cena ręku 200m3 jest taka sama jak 300m3


1.Na górze też dajesz 7cm czy o czymś nie wiem ?
2.O czym ty gadasz bo nie jarzę ?
3.To Ty decydujesz a nie ja,ja bym wziął 300m3 a co Ty zrobisz to już Twoja sprawa i kasa.
Link do komentarza
Rustin, odpowiadam na twoje pytanie:

Nie mam went mechanicznej jeszcze, i sam się z tym biedzę.
Trzeba przyjąć ilość m3/h nawiewu i wywiewu. To już wiesz. Jakie wartości? Różnie piszą ludzie. Ale ci co już mają rekuperację pisali, że generalnie o wiele mniej potrzeba wymian powietrza niż wychodzi z obliczeń. Myślę więc, że jeśli się przyjmie jakieś optimum, to będzie dobrze.

Jak już masz ilość m3/h nawiewu i wywiewu, to też wiesz już ile powietrza płynie do poszczególnych anemostatów. Lub też ile powietrza z nich jest wysysane.

I wtedy trzeba policzyć średnicę rury.

Pole przekroju rury to =

ilość powietrza w m3/h
dzielona przez
prędkość przepływu w m/s mnożona przez 3600

Wynik wychodzi w metrach kwadratowych.

Prędkość przepływu przyjmij nie większą niż 5m/s. To jest wartość graniczna, jaką podaje Adam_mk i tego trzeba się trzymać. W obliczeniach ja przyjąłem 3m/s średnice rur wyszły mi max 100mm, a przeważnie mniej.

Tym sposobem policzysz jakie średnice muszą mieć rury wentylacji - te, którymi wieje i te, które zasysają zużyte powietrze.

Dalej jest bieda, bo zrównoważenie ciśnień w poszczególnych rurach jest niezwykle trudne. A jest tak dlatego, że te rury mają różne długości.

Podsumowując: naprawdę świadome wykonanie działającej wentylacji mechanicznej jest niezwykle trudne. I w tym sensie jest przessssrane.

Jeśli jednak zrobi się wszystko w miarę poprawnie, to ta wentylacja będzie działać. Nie ma bata. Będzie.

edit: takie tam... Edytowano przez PeZet (zobacz historię edycji)
Link do komentarza
Gość mhtyl
Cytat

Wiesz co, jak tak miłujesz FM to wyp.... tam i się wymądrzaj.
Powiedz mi łaskawie dlaczego na FM twój DB ma 118 stron(2342 posty w DB) i 10962 ogółem napisanych postów a na FBD zaledwie 32 posty i 1268 ogółem napisanych postów. Olałeś FBD totalnie a teraz przylazłeś łaski szukać czy co?
A teraz jak Cię wypier.... z FM to bruździsz tu i na siłę reklamujesz FM po co? ano po to aby z powrotem cię tam przyjęli.
Admin sam powinien dojrzeć twoje szydercze cele i wykasować wszystkie linki odsyłające do tamtego forum jak również i twoja poroniona stopkę.
Link do komentarza
Gość arturo72
Cytat

A teraz jak Cię wypier.... z FM to bruździsz tu i na siłę reklamujesz FM po co?


Mnie wypier... ? Taką zacną i zasłużoną dla inwestorów osobę jakim jest arturo72 ?
http://forum.muratordom.pl/showthread.php?...l=1#post7062472
icon_biggrin.gif


Wiem,że w tematach budowlanych mało konkretów masz do powiedzenia a do tych celów powinno służyć forum budowlane ale bez paniki,na spokojnie Ci wszystko tłumaczę i przestawiam ;)
Link do komentarza
Cytat

1.Na górze też dajesz 7cm czy o czymś nie wiem ?
2.O czym ty gadasz bo nie jarzę ?
3.To Ty decydujesz a nie ja,ja bym wziął 300m3 a co Ty zrobisz to już Twoja sprawa i kasa.


1. a czytałeś co wogole co pisałem ? daje 3 cm styro i 7 wylewki pod podlogowke.
nadal pytam, mam 10cm do wypełnienia, rury 5 ćmy czyli zostaje 5cm, skrzynki 7cm wiec zostaje 3cm na wylewke a w tym podlogowka.
można tak?
2. bo czytasz co ci pasuje. 2x taka wymiana powietrza niż obliczona według norm.chcesz mi powiedzieć, ze rur i skrzynek potrzeba tyle samo na to co ty kazałeś policzyć, czyli 250m3 na h a to co wyszło według norm ok 170m3 na h ? chcesz mi powiedzieć ze cena ręku 400m3 będzie taka sama jak 200m3?
3. czekaj czekaj, jak ja decyduje? a co to widzi mi się czy po co się robi obliczenia? widzę jak to wygląda, do wszystkich pijesz i mas i za głupków bo nie liczą a sam każesz brać jak widzi mi się, cos jak twój kominek 16kw
Link do komentarza
Gość arturo72
Cytat

1. a czytałeś co wogole co pisałem ? daje 3 cm styro i 7 wylewki pod podlogowke.
nadal pytam, mam 10cm do wypełnienia, rury 5 ćmy czyli zostaje 5cm, skrzynki 7cm wiec zostaje 3cm na wylewke a w tym podlogowka.
można tak?
2. bo czytasz co ci pasuje. 2x taka wymiana powietrza niż obliczona według norm.chcesz mi powiedzieć, ze rur i skrzynek potrzeba tyle samo na to co ty kazałeś policzyć, czyli 250m3 na h a to co wyszło według norm ok 170m3 na h ? chcesz mi powiedzieć ze cena ręku 400m3 będzie taka sama jak 200m3?
3. czekaj czekaj, jak ja decyduje? a co to widzi mi się czy po co się robi obliczenia? widzę jak to wygląda, do wszystkich pijesz i mas i za głupków bo nie liczą a sam każesz brać jak widzi mi się, cos jak twój kominek 16kw


1.można i nic w tym podłogówka nie przeszkadza bo jak się postarasz i pomyślisz to podłogówka wogóle nie skoliduje z kanałami na stropie.
2.jaka 2x taka wymiana ? mistrz bajbaga na czerwono poprawił Ci wywiew na 260m3/h to gdzie masz 2x przy 300m3/h ? Myślisz i czytasz co pisze się ? Jak dla mnie możesz kupić i Lule o wydajnosci 200m3,Twój dom,Twoja kasa.
3.oczywiście,że Ty decydujesz,to Twój dom,Twoja kasa,obliczenia po to,żebyś całkowicie świadomie ją wydał,skąd mam wiedzieć,że Ty jesteś burżuj i kupisz se reku za 20tys.zł o wydajnosci 300m3 zamiast 5tys.zł za taką samą wydajność ?

A papier toaletowy kupuje rumiankowy icon_biggrin.gif Edytowano przez arturo72 (zobacz historię edycji)
Link do komentarza
Gość mhtyl
Cytat

Mnie wypier... ? Taką zacną i zasłużoną dla inwestorów osobę jakim jest arturo72 ?
http://forum.muratordom.pl/showthread.php?...l=1#post7062472
icon_biggrin.gif


Wiem,że w tematach budowlanych mało konkretów masz do powiedzenia a do tych celów powinno służyć forum budowlane ale bez paniki,na spokojnie Ci wszystko tłumaczę i przestawiam ;)


Chłopcze, bidny jesteś, a czemu bidny boś głupi.
Żebyś choć w połowie miał tyle wypowiedzi w tematach budowlanych co ja to moglibyśmy się mierzyć. A wyznaje jedną zasadę, na czym się nie znam to się nie wypowiadam bo są tu lepsze autorytety ale niestety ty się do nich jeszcze nie zaliczasz.
Do zasłużonego to jeszcze ci od groma brakuje, więc sobie nie pochlebiaj.
Link do komentarza
Cytat

1.można i nic w tym podłogówka nie przeszkadza bo jak się postarasz i pomyślisz to podłogówka wogóle nie skoliduje z kanałami na stropie.
2.jaka 2x taka wymiana ? mistrz bajbaga na czerwono poprawił Ci wywiew na 260m3/h to gdzie masz 2x przy 300m3/h ? Myślisz i czytasz co pisze się ? Jak dla mnie możesz kupić i Lule o wydajnosci 200m3,Twój dom,Twoja kasa.
3.oczywiście,że Ty decydujesz,to Twój dom,Twoja kasa,obliczenia po to,żebyś całkowicie świadomie ją wydał,skąd mam wiedzieć,że Ty jesteś burżuj i kupisz se reku za 20tys.zł o wydajnosci 300m3 zamiast 5tys.zł za taką samą wydajność ?

A papier toaletowy kupuje rumiankowy icon_biggrin.gif



1. ja jestem jak to dziecko , więc nie wymyślę. Skoro się chwalisz to powiedz jak to rozłożyć taką plątaninę aby nie kolidować z podłogówką która zajmuje całe pomieszczenia z rozstawem rur co np 10cm ? Na foto są rury 75mm u mnie by musiały być 50mm wiec zapewne było by ich jeszcze więcej

Pytam ponownie , czy wylewka 3cm wystarczy tam gdzie będą skrzynki ????

2. Tak, Mistrz bajbaga powiedział , że policzyłem dobrze według norm i wychodzi 175m3/h a po twoich profesjonalnych poprawkach wychodzi 260m3/h . I to nie ma żadnego znaczenie w układanie rur, ich ilości , skrzynek ? Jeżeli według normy potrzeba np na kuchnię 50m3/h a według pana konstruktora i świadomego inwestora 80m3/h to będzie tyle samo potrzeba materiału ?

3. To w końcu te obliczenia są ważne czy nie ? Najpierw piszesz , żeby liczyć , wychodzi mi , że reku 200m3/h a po twojemu , że 400m3/h . Oba reku będą w takiej samej cenie ? Bo jak patrzę to cena między tymi dwoma w tej samej firmie to różnica 1-2tyś zł. To jest ta świadomość inwestora aby nie potrzebnie przepłacać jak za kominek 16kW ? U siebie też tak liczyłeś z tym kominkiem jak mi proponujesz? Policzyć według norm ale wziąć 100% większy niż potrzeba ?

Jak ja jestem dzieckiem w zerówce to kim ty jesteś ?

Na FM masz kilku pucybutów np myjka i tym podobnych , wielcy ekolodzy i znafffcy pomp którzy nawet na oczy ich nie widzieli ale ci przytakują nie mając pojęcia. Tutaj jak widać już nie ma tak kolorowo bo jest dużo osób co się zna i nawet osoba jak ja , co się nie zna widzi, kto ma rację.

Ostro chciałeś pomóc, nabijasz się i wyzywasz od dzieci itd itp a jak co do czego to proponujesz mi kupować 2x taki reku jak potrzeba ?
Gdzie ten projekt który jest jak bułka z masłem ?

Już wiem, dlaczego twój dziennik tutaj skończył się szybciej niż zaczął.

I co mają udowodnić te wpisy na FM do mthyla ?
Link do komentarza
Cytat

Pytam ponownie , czy wylewka 3cm wystarczy tam gdzie będą skrzynki ???? (...)


Jeśli te skrzynki nie są zbyt rozłożyste, to takie miejscowe odchudzenie wylewki raczej nie zaszkodzi.
Na wszelki wypadek rozważ, w jakim miejscu będą ulokowane te skrzynki - czy aby tam akurat nie stanie noga jakiegoś ciężkiego sprzętu.
Choć mnie osobiście pomysł pakowania tych rur w podłogę kompletnie się nie widzi. Ale to moja ocena. Ja bym jechał z tymi rurami nad najwyższy strop i tam, na stryszku, plątał tę ośmiornicę.
Link do komentarza
Mi też się nie widzi bo nie jestem tak świadomym inwestorem jak aruturek , że wiem co gdzie będzie dokładnie stało. Nie jedna rzecz mogła być zrobiona lepiej i nie chcę robić kolejnej ' bo może się uda' i nie pęknie.
Skrzynki jak skrzynki , też trochę ich będzie , ale rury 50mm to by pewnie zajmowały 1/3 pomieszczenia i tam też by było tylko 4-5 cm wylewki.


PeZet , będziesz robił u siebie WM ? będziesz liczył według norm czy za podwójnym narzutem ?
Link do komentarza
Gość arturo72
Cytat

1. ja jestem jak to dziecko , więc nie wymyślę. Skoro się chwalisz to powiedz jak to rozłożyć taką plątaninę aby nie kolidować z podłogówką która zajmuje całe pomieszczenia z rozstawem rur co np 10cm ? Na foto są rury 75mm u mnie by musiały być 50mm wiec zapewne było by ich jeszcze więcej

Pytam ponownie , czy wylewka 3cm wystarczy tam gdzie będą skrzynki ????

2. Tak, Mistrz bajbaga powiedział , że policzyłem dobrze według norm i wychodzi 175m3/h a po twoich profesjonalnych poprawkach wychodzi 260m3/h . I to nie ma żadnego znaczenie w układanie rur, ich ilości , skrzynek ? Jeżeli według normy potrzeba np na kuchnię 50m3/h a według pana konstruktora i świadomego inwestora 80m3/h to będzie tyle samo potrzeba materiału ?

3. To w końcu te obliczenia są ważne czy nie ? Najpierw piszesz , żeby liczyć , wychodzi mi , że reku 200m3/h a po twojemu , że 400m3/h . Oba reku będą w takiej samej cenie ? Bo jak patrzę to cena między tymi dwoma w tej samej firmie to różnica 1-2tyś zł. To jest ta świadomość inwestora aby nie potrzebnie przepłacać jak za kominek 16kW ? U siebie też tak liczyłeś z tym kominkiem jak mi proponujesz? Policzyć według norm ale wziąć 100% większy niż potrzeba ?

Jak ja jestem dzieckiem w zerówce to kim ty jesteś ?

Na FM masz kilku pucybutów np myjka i tym podobnych , wielcy ekolodzy i znafffcy pomp którzy nawet na oczy ich nie widzieli ale ci przytakują nie mając pojęcia. Tutaj jak widać już nie ma tak kolorowo bo jest dużo osób co się zna i nawet osoba jak ja , co się nie zna widzi, kto ma rację.

Ostro chciałeś pomóc, nabijasz się i wyzywasz od dzieci itd itp a jak co do czego to proponujesz mi kupować 2x taki reku jak potrzeba ?
Gdzie ten projekt który jest jak bułka z masłem ?

Już wiem, dlaczego twój dziennik tutaj skończył się szybciej niż zaczął.

I co mają udowodnić te wpisy na FM do mthyla ?


rustin,na Ciebie szkoda słów.
mistrz bajbaga proponował,żebyś na 500m3 miał Lunę 200m3/h pracującą na maksa to łykaj.
Dla mnie w domu o wiele mniejszym taka Luna byłaby za mała ale jak mistrz bajbaga tak twierdzi to spoko icon_biggrin.gif
Ale tamtych nie sieją,sami się rodzą icon_smile.gif Edytowano przez arturo72 (zobacz historię edycji)
Link do komentarza
Gość arturo72
A co do poprowadzenia kanalów,myśl bo Bozia dala Ci rozumek,można to zrobić bez żadnej uciązliwości dla podłogówki.


Cytat

No i tak właśnie jest jak ktoś się nie zna. Niby konstruktor świadomy inwestor z kominkiem 16kW a odpowiedzieć nie potrafi, przyparty do mury.
Brak słów to do ciebie. Dzięki za pomoc.


Ja już swoje powiedzialem,bajbaga chcę cię wdupczyć na minę pakując do tego domu reku o wydajności 200m3/h pracującego cały czas na max obrotów.
A do muru przyprzeć się nie dam,za cianki jesteś na to icon_smile.gif Edytowano przez arturo72 (zobacz historię edycji)
Link do komentarza
Gość arturo72
Cytat

Zapomniałeś , że ja mam rozumek dziecka ? Pomóż geniuszu. Jak to zrobić ?
A co do reszty pytań ?
Jakby mógł przyprzeć do muru takiego kafara jak ty, Nawet bym nie śmiał próbować


Nie znam twojego domu,nie wiem gdzie chcesz umieścić reku i skrzynki.Sam powinieneś wejść na poddasze i oczami wyobraźni sobie wszystko ułożyć gdzie najkorzystniej reku,jak kanały,gdzie skrzynki,jak podłogówka itp.
Jak wyobraźnie masz za małą to na karce sobie to rozrysuj.
Można po obwodzie,pod ścianami puścić,można między odstępami,nie wiem,to Twój dom,myśl nad tym.
Gdyby był to mój dom,dałbym 5cm styro i byłby problem z głowy.
Na zdjęciu który zapodałeś podkuty jest strop tak,żeby się pomiesciło.
Co do reku,swoje powiedziałem i napisałem ale opierasz się na mistrzu bajbadze,który za dużo pojęcia nie ma o praktyce i ma małą wyobraźnię:
Cytat

Kupienie większego wentylatora niż potrzeba skutkuje tylko tym że tenże wentylator będzie pracował na niskim biegu a jak będzie trzeba mocniej i szybcjej przewietrzyć dom zrobi to znacznie lepiej niż wentylator dobrany pod minimum.
Ja mam 7 biegów reku...
Mistrzu,obudź się.

Reku nastawiony na maks wydajności pracuje głośno,na 50% cichutko.



Chcesz mieć w domu cały czas ryczącego na maksa potwora,który za dużo nie potrafi wywietrzyć czyli takie szmaciarstwo zamiast wentylacji łykaj Lunę 200m3/h jak ci mistrz bajbaga radzi ale wtedy w stosunku do kubatury będziesz miał wymianę 0,4 non stop ma max.obrotach reku,Ty masz kubaturę prawie 500m3 czyli jakby radził adam_mk,1 wymianę na h czyli musiałbyś mieć reku 500m3/h.
Jak coś robić to tak,żeby to miało ręce i nogi a nie prymitywnie. Edytowano przez arturo72 (zobacz historię edycji)
Link do komentarza
Cytat

(...)
1. Skrzynki jak skrzynki , też trochę ich będzie , ale rury 50mm to by pewnie zajmowały 1/3 pomieszczenia i tam też by było tylko 4-5 cm wylewki.
2. PeZet , będziesz robił u siebie WM ? będziesz liczył według norm czy za podwójnym narzutem ?


ad 1 Gdybym był w twojej sytuacji, to unikałbym układania tych rur w wylewce. Ale ja się nie znam.
ad 2 Tak. W tym roku chcę rozłożyć kanały.
Wartości przyjmuję wg normy, a i z lekkim zapasem.

Baza to 30m3 na osobę.

Dmuchanie:
salon: 3*30m3/h = 90m3/h
pokoje: 30m3/h

Zasysanie:
łazienka 50m3/h
kuchnia 50m3/h
okap kuchenny 15m3/h
pomieszczenie gosp. i garderoby 15m3/h

Z obliczeń wyszło mi nawiew: 210m3/h, wywiew podobnie.

Link do komentarza
Tu jeszcze znalazłem rozmowę o rekuperacji: rekuperator może samemu by zrobić
Rustin, w moim dzienniku... rozpiżdżone rozmowy tak, że nie wiem gdzie co jest, a było sporo cennych konkretnych uwag o rekuperacji i wentylacji.

Cytat

Dość mało materiał. 50m rury do 400zł, skrzynki po 80zl.


Podeślij do MrTomo adres mailowy, to dostaniesz od niego wytyczne spisane przez Adama_mk, jak układać rury.
Nie kupię gotowych rur. Kupię flexy i je owinę wełną i folią stretch.
Koszt 10mb rury to 30zł.
DO tego dwie paczki wełny 5cm i rolka folii. Edytowano przez PeZet (zobacz historię edycji)
Link do komentarza
Zasada, obliczenia wentylacji", jest dokładnie taka sama jak przy liczeniu mocy kotła - tyle, że tu liczymy wymaganą minimalną wydajność centrali.

Czyli:

Parter - wywiew
Kuchnia - 50m3/h (do 70m3/h przy kuchence gazowej)
WC - 30m3/h
Spiżarka - nie ma obowiązku
Wiatrołap - nie ma obowiązku
Suma - 80m3/h lub (przy kuchence gazowej) 100m3/h

Poddasze - wywiew
Garderoba - nie ma obowiazku
Łazienka z WC - 50m3/h
Suma - 50m3/h

Parter + poddasze = 130m3/h lub 150m3/h czyli minimalna i wymagana przepisami wydajność centrali WM

Jest to też wartość do obliczeń strat przez wentylację (w ciągu 16h + 60% z tego 8h w nocy) - co daje średnią 113m3/h lub 130m3/h przy kuchence gazowej.

Wymagane nawiewy to - poddasze:
Sypialnia 2 os - 40m3/h
2 pokoje 1osobowe - 40m3/h
Klatka schodowa - bez wymagań
razem 80m3/h

Parter nawiew - w sumie bez wymagań, równoważy się ilość powietrza wywiewnego, czyli nawiew 50m3/h lub 70m3/h

Takie są "dane ustawowe" na podstawie których powinno się projektować wentylację dla tego budynku - minimalne dane, czyli cała instalacja musi co najmniej takie warunki spełniać.

Link do komentarza
Gość arturo72
Cytat

Zasada, obliczenia wentylacji", jest dokładnie taka sama jak przy liczeniu mocy kotła - tyle, że tu liczymy wymaganą minimalną wydajność centrali.

Czyli:

Parter - wywiew
Kuchnia - 50m3/h (do 70m3/h przy kuchence gazowej)
WC - 30m3/h
Spiżarka - nie ma obowiązku
Wiatrołap - nie ma obowiązku
Suma - 80m3/h lub (przy kuchence gazowej) 100m3/h

Poddasze - wywiew
Garderoba - nie ma obowiazku
Łazienka z WC - 50m3/h
Suma - 50m3/h

Parter + poddasze = 130m3/h lub 150m3/h czyli minimalna i wymagana przepisami wydajność centrali WM

Jest to też wartość do obliczeń strat przez wentylację (w ciągu 16h + 60% z tego 8h w nocy) - co daje średnią 113m3/h lub 130m3/h przy kuchence gazowej.

Wymagane nawiewy to - poddasze:
Sypialnia 2 os - 40m3/h
2 pokoje 1osobowe - 40m3/h
Klatka schodowa - bez wymagań
razem 80m3/h

Parter nawiew - w sumie bez wymagań, równoważy się ilość powietrza wywiewnego, czyli nawiew 50m3/h lub 70m3/h

Takie są "dane ustawowe" na podstawie których powinno się projektować wentylację dla tego budynku - minimalne dane, czyli cała instalacja musi co najmniej takie warunki spełniać.


No to jeszcze raz:
Cytat

A co ma jedno do drugiego wspólne ?
Przewymiarowanie kotła i jego praca na niskiej wydajności skutkuje jego katastrofalna sprawnością.
Kupienie większego wentylatora niż potrzeba skutkuje tylko tym że tenże wentylator będzie pracował na niskim biegu a jak będzie trzeba mocniej i szybcjej przewietrzyć dom zrobi to znacznie lepiej niż wentylator dobrany pod minimum.
Ja mam 7 biegów reku...
Mistrzu,obudź się.

Reku nastawiony na maks wydajności pracuje głośno,na 50% cichutko.




Już pisałem,że nie masz pojęcia o praktyce a swoimi wywodami takim inwestorom jak rustin cxyli bez wyobraźni robisz krzywdę typu "daj Pan 10cm na ściany bo tyle wymaga norma i jest ciepło" icon_biggrin.gif
Nie danie wywiewow w garderobach czy we wiatrolapie bo nie trzeba w normach to głupota. Nie zwiększenie wywiewow w łazienkach ponad normę to głupota i nie patrzenie na przyszłość,nie zwiększenie nawiewow w salonie ponad normę to głupota i nie patrzenie na przyszłość,nie zwiększenie wywiewu w kuchni bo norma nie wymaga to głupota.
Ale to jest tak bajbaga jak się nie ma pojęcia jak to w praktyce funkcjonuje.

Jak myślisz,czemu w rekuperatorach jest opcja "turbo" czyli nagłego i szybkiego zwiększenia wydajności wentylacji ?
Osobiście często korzystam z tej opcji.
A dlaczego tak to Twoja wyobraźnia tego nie ogarnia. Edytowano przez arturo72 (zobacz historię edycji)
Link do komentarza
Gość Razmes
Noooo dobra, temat arcy ciekawy, wasze wywody powiedzmy, że również.
Pytanie mam takie. Mamy budynek: Piwnica, parter, piętro i poddasze.
Piętro i poddasze zamieszkałe. Parter nie. W piwnicy dwa pomieszczenia, które można by użytkować często.
W którym miejscu najlepiej centralę zamontować i czy podoła bez problemu trzem kondygnacjom?
Link do komentarza
Gość arturo72
Obojętnie w którym,tam gdzie Ci jest najwygodniej,centrala dobrze dobrana do obliczonych wydajności zawsze podola.
Toż to tylko dwa wentyle i wymiennik.

Byle by nie w sypialni bo pracująca jest slyszalna icon_smile.gif
Link do komentarza
  • 3 tygodnie temu...
Cytat

Ale tamtych nie sieją,sami się rodzą icon_smile.gif



Czyli kogo?? Czy ja mówię po chińsku - prosiłem o umiar w "nieomylności" i dobieraniu słów na miarę piękna języka polskeigo.

Mam wrażenie, że zaczynacie "rozkładać zagadnienie na czynniki pierwsze" zamiast położyć nacisk na stronę praktyczną.
Głośna instalacja wentylacyjna to chyba temat bardziej złożony niż wydajność jednostki centralnej.

I widzę Kolego arturo72, że w kolejnej dziedzinie osiągasz mistrzostwo. Zalecam jednak umiar w wyrażaniu opinii o pozostałych Uczestnikach dyskusji.
Link do komentarza

Utwórz konto lub zaloguj się, aby skomentować

Musisz być użytkownikiem, aby dodać komentarz

Utwórz konto

Zarejestruj nowe konto na forum. To jest łatwe!

Zarejestruj nowe konto

Zaloguj się

Masz już konto? Zaloguj się.

Zaloguj się
  • Kto przegląda   0 użytkowników

    • Brak zalogowanych użytkowników przeglądających tę stronę.

  • Darmowy poradnik budowlany raz w tygodniu na Twój e-mail

  • Najnowsze posty

    • Witam serdecznie pierwszy raz na forum i proszę o poradę.   Chciałbym przeprowadzić kompleksową termo-modernizację sporego domu z lat 80-tych, tj. w pierwszym etapie wymienić okna i docieplić ściany. Dom wybudowany jest w powszechnej wówczas technice ściany 3-warstwowej, patrząc od wewnątrz: warstwa nośna pustak "Max" - pustka powietrzna ~5cm - warstwa osłonowa cegła kratówka Dom wybudowany jest bardzo solidnie bo budował go architekt dla siebie.    I tu pojawia się podstawowy problem na który nigdzie nie znalazłem żadnego fachowego opisu, stąd niniejsze pytanie na tym forum. Chciałbym wymienić okna skrzynkowe na nowoczesne drewniane oraz ocieplić ściany styropianem lub płytami PIR ale nie wiem w którym miejscu ściany zamontować okna. Teoretycznie okna powinny zostać zamontowane w warstwie nośnej, tylko że wtedy bo dodaniu docieplenia płaszczyzna okna będzie oddalona od lica ściany o ponad 30 cm, co będzie wyglądać komicznie. Czy da się zamontować okna w warstwie osłonowej z cegieł żeby uniknąć tego problemu?   Z w/w wiąże się drugie pytanie: czy do warstwy osłonowej z cegły można przymocować ocieplenie?   Z góry dziękuję za wszelkie podpowiedzi.  
    • Takie spalanie ma plusy i minusy, na plus to bezpieczniejsze spalanie drewna, na minus niestety z dużą stratą kominową, powietrze niebiorące udziału w procesie spalania wychładza kominek.     Szyber na kominie trzeba usunąć dla własnego bezpieczeństwa.   Procesy spalania paliwa reguluje się doprowadzaniem powietrza do komory spalania, a nie zmniejszaniem przekroju kanału odprowadzającym spaliny.    Powietrze pierwotne w palenisku powinno być podawane  u dołu z „pleców”  kominka.(Powietrze doprowadzone z zewnątrz budynku).    Powietrze wtórne powinno być podawane od wnętrza paleniska  na szybę wkładu.(Powietrze doprowadzone z zewnątrz budynku, czasami z pomieszczenia, w którym znajduje się kominek, zależne od budowy kominka).   Powietrze do paleniska nie powinno być podawane z wnętrza pomieszczenia to spora strata na ogrzewaniu.   Dno kominka powinno być pełne wyłożone szamotem, ściany boczne również, u góry  nad paleniskiem powinien wisieć  deflektor. Proszę sobie kupić i postawić.   Czujnik tlenku węgla (czadu) Kidde K10LLDCO LCD (10 lat bateria)    https://allegro.pl/oferta/czujnik-czadu-kidde-k10lldco-z-wyswietlaczem-lcd-12171431511?bi_s=ads&bi_m=productlisting:desktop:query&bi_c=YzQxNjE1ZmItNGYxNS00Njk4LWE0MzUtYjYwNzA0YzNkMTExAA&bi_t=ape&referrer=proxy&emission_unit_id=bf605530-0a24-4b81-946b-75cf2d5cd1b8    
    • Napotkałem artykuł https://freelancehunt.com/pl/blog/jak-wystawic-fakture-vat-bez-wlasnej-firmy/. To pierwszy raz, kiedy dowiedziałem się, że nie jest obowiązkowe posiadanie JDG, aby wystawiać fakturę. Czy ktoś już korzysta z takiego rozwiązania? Mój budowlaniec zaproponował i nie wiem jak na to reagować
    • To dokładanie powinno wyglądać inaczej, żar przesuwasz na bok i układasz drewno, następnie masz dwa wyjścia, albo szufelką wsypujesz żar na górę wsadu bardziej od tylnej ścianki, drugi sposób to przysuwasz żar z boku drewna i spalasz go sposobem kroczącym.  Jak położysz polano na żar, to gaz drzewny się nie spali, tylko ucieknie kominem, a to spora strata w opale.  Ruszt jest zbędny, powoduje stratę w trakcie spalania drewna.
    • Ja mam piec kaflowy, ale zasady palenia są takie same. Tylko szybra nie ruszam, a reguluję jedynie dopływ powietrza. I zauważyłem, ze wyznacznikiem dobrego palenia są dwie rzeczy. Brak sadzy, o czym wspominaliśmy, oraz obecność popiołu na drugi dzień. Przy czym tu jest dokładnie odwrotnie niż z sadzą. Im więcej popiołu (czystego popiołu) w popielniku, tym lepsze było spalanie. Ekonomiczniejsze. Bo ciąg powietrza ani nie wywiewał ciepła, ani popiołu. Bo nie czarujmy się, duży ciąg oznacza wywiewanie popiołu przez komin. A wraz z nim ucieka i ciepło.    A szybra nie ruszam, bo go zwyczajnie nie mam.  Kanał z pieca do komina jest wykonany na stałe. Z tego też powodu nie kupuję czujnika czadu, bo nie ma racji bytu. Jeśli rozpalam i nie ma ciągu (bardzo rzadko, ale to się zdarza), to po prostu nie palę, bo się nie da. A jak już rozpalę i ciąg kominowy jest, to nie ma siły, wszystkie produkty spalania pójdą w komin, bo nie ma jak tej drogi zamknąć. Chyba, że ktoś zatkałby wylot komina na dachu.   Kiedyś tak bywało, w wieczór wigilijny złym sąsiadom kładziono na kominie szybę. Żeby światło prześwitywało, gdy będą szukać przyczyny.
  • Popularne tematy

×
×
  • Utwórz nowe...