Skocz do zawartości

Czy można układać parkiet na podłogówce?


Recommended Posts

Napisano

Opinie o posadzkach drewnianych na podłogówce nie są jednoznaczne. Część z nich wynika z zaszłości, kiedy faktycznie właściwości drewna, jak i charakterystyka cieplna budynków nie pozwalały na kojarzenie drewna z grzejnikiem. Budynki budowane dziś są solidnie ocieplone, szczelne, z dobrą stolarką i wentylacją ograniczająca straty ciepła.


Pełna treść artykułu pod adresem:
https://budujemydom.pl/wykanczanie/podlogi-i-posadzki/a/21456-czy-mozna-ukladac-parkiet-na-podlogowce

Gość Justyna
Napisano
Czy to oznacza, że jeżeli zamiast płytek położę deskę dwuwarstwową, to nie będzie różnicy w kosztach grzania? Mam ciepły dom z rekuperacją i 30 cm styropianu pod podłogą.
Napisano
Cytat

Czy to oznacza, że jeżeli zamiast płytek położę deskę dwuwarstwową, to nie będzie różnicy w kosztach grzania? Mam ciepły dom z rekuperacją i 30 cm styropianu pod podłogą.


Nie, parkiet na podłogówce generuje większy koszt eksploatacji. Cytuję "[..]należy liczyć się ze zwiększonymi kosztami inwestycyjnymi oraz eksploatacji parkietu na podłogówce."
Napisano
Cytat

Podyskutujmy icon_smile.gif


Grubość parkietu, oraz wielkość mocy cieplnej - temperatura podłogi przyczynia się do wzrostu temperatury podkładu grzewczego.

Różnica w kosztach będzie, ale będzie ona tym mniejsza im lepsza będzie izolacja.

W praktycznym wydaniu, przy tak solidnej izolacji (30 cm styropianu), różnica w kosztach będzie niewielka.

Jak to może wyglądać przy Twojej podłodze?

Biorąc pod uwagę izolację podłogi, oraz inne, uśrednione uwarunkowania (grunt, poziom wody gruntowej, kształt budynku itd.) można założyć "U" 0,1 W/m2K.

W tak ocieplonym budynku podłoga w okresie grzewczym będzie miała średnią temperaturę ok. 23oC, co da do 30 W z 1m2.

Przy tej mocy podłogi różnica temperatur podkładu grzewczego, płytki - parkiet będzie w granicach 2oC.

W przełożeniu na koszt eksploatacji ogrzewania, z tytułu zamiany płytek na 15 mm parkiet będzie to dla 1m2:

0,1W/m2K x 2K x 4800h ≈ 1,0 kWh/m2 na rok.

Przy średnich kosztach energii - 0,15 zł/kWh = 0,15 zł/m2 rok.

Jeżeli Twoja podłoga ma założmy 100 m2 to roczny koszt z tytułu zamiany płytek na warstwówkę będzie od 15 zł na rok.(0,15 zł/kWh - koszt energii dla kotłów eko, PC, kotły gazowe średnio 0,25 zł/kWh)

Powyższy przykład dotyczy tylko kosztów zwiększonych strat do gruntu.

Oddzielnym tematem jest sprawność pompy ciepła, tu zamiana płytek na parkiet kosztuje więcej, stosownie do rodzaju pompy.

Pozdrawiam.
Napisano
Cytat

Grubość parkietu, oraz wielkość mocy cieplnej - temperatura podłogi przyczynia się do wzrostu temperatury podkładu grzewczego.

Różnica w kosztach będzie, ale będzie ona tym mniejsza im lepsza będzie izolacja.

W praktycznym wydaniu, przy tak solidnej izolacji (30 cm styropianu), różnica w kosztach będzie niewielka.

Jak to może wyglądać przy Twojej podłodze?

Biorąc pod uwagę izolację podłogi, oraz inne, uśrednione uwarunkowania (grunt, poziom wody gruntowej, kształt budynku itd.) można założyć "U" 0,1 W/m2K.

W tak ocieplonym budynku podłoga w okresie grzewczym będzie miała średnią temperaturę ok. 23oC, co da do 30 W z 1m2.

Przy tej mocy podłogi różnica temperatur podkładu grzewczego, płytki - parkiet będzie w granicach 2oC.

W przełożeniu na koszt eksploatacji ogrzewania, z tytułu zamiany płytek na 15 mm parkiet będzie to dla 1m2:

0,1W/m2K x 2K x 4800h ≈ 1,0 kWh/m2 na rok.

Przy średnich kosztach energii - 0,15 zł/kWh = 0,15 zł/m2 rok.

Jeżeli Twoja podłoga ma założmy 100 m2 to roczny koszt z tytułu zamiany płytek na warstwówkę będzie od 15 zł na rok.(0,15 zł/kWh - koszt energii dla kotłów eko, PC, kotły gazowe średnio 0,25 zł/kWh)

Powyższy przykład dotyczy tylko kosztów zwiększonych strat do gruntu.

Oddzielnym tematem jest sprawność pompy ciepła, tu zamiana płytek na parkiet kosztuje więcej, stosownie do rodzaju pompy.

Pozdrawiam.



Uzupełnienie postu powyżej.

O wiele gorzej wygląda sytuacja kiedy podłoga pracuje ze średnią mocą 50W/m2, płytki chcemy zamienić na grubszy parkiet np. 20 mm, a izolacja podłogi daje U 0,3 W/m2K.

Wówczas 0,3 W/m2K x 5K x 4800h daje nam 7,2 kWh/m2 na rok.

Jeżeli do tego dołożymy kosztowną energię rzędu 0,4 zł/kWh (olej opał. LPG) to w ciągu roku, przy zamianie płytek na grubszy parkiet, będziemy musieli dołożyć 3zł do każdego m2, a do 100m2 - 300zł.

Ogólna zasada: im grubszy parkiet i większa moc podłogi, tym lepsza izolacja, oczywiście wszystko w granicach zdrowego rozsądku.


Pozdrawiam.

Gość Justyna
Napisano
Dzięki, znajomy mi liczył i wychodziło podobnie, w sumie niewielkie pieniądze, można przeżyć.
  • 6 lata temu...
Napisano
Podłogowe ogrzewanie pod deską można położyć, kto bogatemu zabroni, ceny gazu i prądu idą cały czas do góry. Co z tego, że dzisiejsze budynki mają lepsze parametry izolacyjne, to znaczy że można wywalić tyle samo hajsu na ogrzewanie co w starym budynku, bo komuś zamarzyła się podłogowa i drewno? Mało logiczne i czysto nieekonomiczne. Jak deską to grzejniki.
Napisano
40 minut temu, Gość . napisał:

Podłogowe ogrzewanie pod deską można położyć, kto bogatemu zabroni, ceny gazu i prądu idą cały czas do góry.  

Ciepło też idzie do góry. I jeśli dobrze zaizolować spód i boki, to wg Ciebie gdzie to ciepło pójdzie? Przecież nie za Odrę.

Napisano (edytowany)

 Przy drewnianej podłodze będzie mniejsza wydajność ogrzewania podłogowego, więc pewnie trzeba będzie podnieść temperaturę czynnika grzewczego, czyli wody. Drewno jednak jest gorszym przewodnikiem niż kafle czy beton.

Co przy pompach ciepła jest mniej korzystne i może powodować większe koszty eksploatacyjne, ale myślę że mało znaczące.

Edytowano przez demo (zobacz historię edycji)
  • 3 miesiące temu...

Utwórz konto lub zaloguj się, aby skomentować

Musisz być użytkownikiem, aby dodać komentarz

Utwórz konto

Zarejestruj nowe konto na forum. To jest łatwe!

Zarejestruj nowe konto

Zaloguj się

Masz już konto? Zaloguj się.

Zaloguj się
  • Kto przegląda   0 użytkowników

    • Brak zalogowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
  • Darmowy poradnik budowlany raz w tygodniu na Twój e-mail

  • Najnowsze posty

    • Oto instrukcja krok po kroku, jak skutecznie odszarzyć i odnowić taras drewniany za pomocą Osmo -Gel 6609:     Krok 1: Przygotowanie tarasu Usuń meble ogrodowe i inne przedmioty z tarasu. Zamiataj taras, aby usunąć luźny brud, liście i inne zanieczyszczenia. Dokładnie zwilż powierzchnię wodą – to pomoże żelowi równomiernie wniknąć w drewno. Zabezpiecz metalowe elementy i rośliny – przykryj je np. folią, aby uniknąć uszkodzeń przez preparat. Krok 2: Aplikacja Osmo żel do odszarzania ;6609 Dokładnie wymieszaj preparat przed użyciem. Nałóż żel obficie pędzlem lub szczotką wzdłuż słojów drewna. Żel ma konsystencję zapobiegającą ściekaniu, więc nadaje się również na powierzchnie pionowe. Pozostaw żel na około 20 minut, nie dopuszczając do jego wyschnięcia. W razie potrzeby możesz lekko zwilżyć powierzchnię wodą w trakcie działania. Krok 3: Czyszczenie powierzchni Po upływie 20 minut, wyszoruj powierzchnię szczotką tarasową (np. Osmo szczotka do tarasów) zgodnie z kierunkiem słojów drewna. Dokładnie spłucz wodą, najlepiej z użyciem węża ogrodowego lub myjki niskociśnieniowej. Pozostaw drewno do całkowitego wyschnięcia – minimum 24–48 godzin. Krok 4: Ochrona drewna po odszarzeniu Po wyschnięciu drewna, zabezpiecz taras odpowiednim olejem do drewna Osmo, np.: Osmo Tarasowy Olej Ochronny (dla naturalnego wyglądu) Osmo Olej do tarasów z pigmentem (jeśli chcesz odświeżyć kolor) Aplikuj olej cienką warstwą pędzlem lub aplikatorem do oleju, zgodnie z instrukcją producenta. Wskazówki dodatkowe: Pracuj w pochmurny, ale suchy dzień – nie stosuj środka w pełnym słońcu ani przed deszczem. Nie rozcieńczaj żelu – produkt jest gotowy do użycia. Wydajność: ok. 10 m² z 1 litra przy jednej aplikacji (w zależności od stopnia poszarzenia). Chcesz, żebym przygotował z tego wersję do druku lub do umieszczenia na stronie/sklepie?
    • Ostatnio wchodzę na poddaszę pod wieczór, a nagle się zachmurzyło, drzwi na przestrzał otwarte. Ubieram podkoszulek i nie wiem o co chodzi, bo podkoszulek mokry. Patrzę na higrometr, a tu 89%. Wysłane z mojego SM-A520F przy użyciu Tapatalka
    • Dobrze, ze się w końcu dowiedziałeś. Przecież mrówki mają "mszycowe" farmy (albo fermy) i nie dadzą ich tknąć, bo mają darmową spadź, żarelko do oporu. Ja od dawna kleję lepem pnie wszystkich drzew i co się tylko da. To taka taśma, dwustronnie klejona. Jedna strona klei do drzewa (korę pnia trzeba w tym miejscu delikatnie zrównać, żeby szparami nie przechodziły pod spodem) i dookoła pociągnąć pasek, taki na 5 centymetrów. A wtedy warstwy wierzchniej żadna mrówka nie przejdzie. I po zawodach. Na rok jest spokój.     Nie skłaniaj się. Mnie schły gałązki wiśnio-czereśni. Wyszukałem gdzieś, ze to szkodnik, którego larwy żyją pod warstwą kory i stamtąd szkodzą. I ze walka z nimi jest bardzo trudna. Wiec drzewka poszły pod siekierę i mam spokój. U Ciebie też może być coś, co mieszka w ukryciu.  
    • Są układy do sterowania żyrandolem na dwóch przewodach + PE oddzielny (nawet w sklepie AVT są), więc nie ma problemu. 
    • Zrobiłem dziś doświadczenie ekologiczne. Zabrałem z Katalpy dwie żywotne larwy biedronki i przeniosłem na słoneczniki zaatakowane mszycami. W momencie zaczęły mszyce pożerać. Dwie minuty. Mrówki które o mszyce dbają, w momencie je zaatakowały. Tak agresywnie, że larwy biedronki okaleczone odpadły z rośliny jedna po drugiej. Wniosek? Tępić mrówki! Tępić! Nie ma z nich w ogrodzie pożytku.
  • Popularne tematy

×
×
  • Utwórz nowe...