Skocz do zawartości

Jaki materiał na podjazd?


Wiolcia

Recommended Posts

Napisano
Szukam fajnego materiału na podjazd. Czy można na nim ułożyć płyty nawierzchniowe? Chodzi o takie ładne betonowe płyty, trochę ozdobne (z fakturą kamienia). Będą na tarasie i ścieżkach. Fajnie by było, jakby podjazd był tym samym wykończony (i chyba będzie).

Myślicie, że nie popękają? Bo nie wiem, czy zależy to od samych płyt, czy od tego, co pod nimi się znajdzie.

Pozdrawiam!
Napisano
My mamy tak 60m płyt (balkonowych) z rozbiórki starych bloków. Generalnie miało to być na chwilę, ale okazuje się, że te płyty będą świetnym materiałem pod kostkę (w przyszłości).
Napisano
Zbrojone płyty na pewno byłyby mocne, ale nie jestem co do nich przekonana, bo trochę mi się nie podobają... Poza tym nie jestem pewna czy wygodnie się będzie po nich chodzić.

Na nawierzchnię będą wjeżdżać głównie dwa samochody osobowe.
Podjazd powinien się łączyć wizualnie ze ścieżkami w płyt tarasowych a'la kamienne...
Napisano
Cytat

Szukam fajnego materiału na podjazd. Czy można na nim ułożyć płyty nawierzchniowe? Chodzi o takie ładne betonowe płyty, trochę ozdobne (z fakturą kamienia). Będą na tarasie i ścieżkach. Fajnie by było, jakby podjazd był tym samym wykończony (i chyba będzie).

 

 


Płyty tarasowe nie nadają się do wykańczania podjazdów. Z powodzeniem można je za to stosować na wszelkich ogrodowych traktach dla pieszych.

Na nawierzchnię podjazdu doskonale nadają się wspomniane ażurowe płyty ze zbrojonego betonu. Jednak ich grubość powinna wynosić przynajmniej 10 cm (cieńszych płyt używa się do umacniania skarp i brzegów zbiorników wodnych). Obecnie mają one rozmaite wzornictwo (różne kolory i kształty prześwitów - kwadratowe, okrągłe). Niektóre wyroby mają prześwity o nieregularnych kształtach - po ułożeniu przypominają bruk kamienny. Wolne miejsca obsypuje się ozdobnym kruszywem albo żyzną ziemią i sieje trawę.

Odpowiedni będzie też oczywiście bruk betonowy i kamienny (grubość elementów musi wynosić co najmniej 6 cm) oraz klinkierowy (grubość 5,2 cm). W przypadku nawierzchni, po której będą poruszać się ciężkie pojazdy ciężarowe, kostka powinna mieć 8-10 cm grubości.

 

 

Napisano (edytowany)
Coś takiego mnie przekonuje. To są podobno betonowe płyty na podjazd, a wyglądają trochę jak kamienie. Nigdzie wcześniej się z tym nie spotkałam (a może nie zwróciłam uwagi że to płyty icon_smile.gif
https://budujemydom.pl/wokol-domu/ogrod/aktualnosci/14371-plyty-kamienia-sjenenskiego-firmy-bruk-bet



Pierwotnie chodziło mi o taką nawierzchnię - w stylu tarasowym.
Edytowano przez Wiolcia (zobacz historię edycji)
Napisano
Cytat

ja mam żwirek na pojeździe i się sprawdza


Napisz koniecznie czym go kleiłeś do tej blachy.
Ale pomysł zaiste hipsterski z tymi kamykami na karoserii. icon_lol.gif
Napisano
Cytat

ja mam żwirek na pojeździe i się sprawdza



Jak ze żwiru zrobić podjazd? Wystarczy wysypać żwir na ubitą ziemię? Podjazd nie będzie się rozjeżdżał?
Napisano
Cytat

Jak ze żwiru zrobić podjazd? Wystarczy wysypać żwir na ubitą ziemię? Podjazd nie będzie się rozjeżdżał?



Aby nawierzchnia z kruszywa była wystarczająco wytrzymała i mogła pełnić funkcję podjazdu do garażu, musi być wykonana z kilku warstw materiału o różnym uziarnieniu – im wyżej, tym drobniejszy. Wykop pod podjazd powinien mieć głębokość 30–40 cm (jeśli grunt na działce jest dobrze przepuszczalny, wykop może być nieco płytszy – 15–30 cm – a podbudowa cieńsza). Na dnie dołu warto rozłożyć geowłókninę, a następnie ułożyć tłuczeń (ok. 20 cm warstwa), gruby żwir lub grys (warstwa grubości ok. 10 cm) oraz wierzchnią, ok. 5 cm warstwę z miału kamiennego lub żwiru (np. dekoracyjnego).

Pamiętajmy, że nawierzchni nie należy wykańczać kruszywem z miękkich skał (marmuru, dolomitu) i pokruszonymi cegłami, ponieważ się pylą. Nieodpowiedni będzie też żwir rzeczny, bo źle się klinuje, co utrudni poruszanie się po podjeździe.

Układając kolejne warstwy, trzeba polewać je wodą i ubijać zagęszczarką wibracyjną tak długo, aż podłoże przestanie ustępować pod naciskiem urządzenia.
Napisano
Ja zrobiłem błąd i w starym domu położyłem płytki nieszlifowane - zimą można bybło się zabić :/ Teraz mam kostkę brukową z ozdobnym trawnikiem i wygląda to o wiele lepiej niż płytki podjazdowe.
Napisano
Cytat

Jak ze żwiru zrobić podjazd? Wystarczy wysypać żwir na ubitą ziemię? Podjazd nie będzie się rozjeżdżał?


Też się nad tym zastanawiam. Czy taki żwir po prostu nie zostanie wbity w ziemię? Może trzeba zrobić utwardzone podłoże, a dopiero na to żwir. Mam co prawda w ogródku ścieżki wysypane Kamienną Korą Bruk-Betu, ale nie sa narazone na duży nacisk tak jak podjazd.
Napisano
Tak jak już wcześniej napisałam - pod nawierzchnię podjazdu zdecydowanie zaleca się solidną podbudowę. Dopiero na to warstwa wierzchnia/wykończeniowa. icon_smile.gif

Ładnie wygląda jasne kruszywo dekoracyjne.
Popularna kostka brukowa też się sprawdzi - dziś mamy naprawdę duży wybór bruku - ciekawe wzory, faktury. Kostka betonowa może nieźle imitować kamienną czy też bruk drewniany.
  • 2 tygodnie temu...
Napisano
Zgadzam się ze zdaniem odnośnie kostki brukowej - dzisiejsze wzory robią 3x te, które jeszcze były dostępne 5 czy 10 lat temu, a zwracam uwagę szczególną na większego formatu płyty betonowe - eleganckie wielkomiejskie wykończenie.
  • 3 tygodnie temu...
Napisano
Cytat

Zgadzam się ze zdaniem odnośnie kostki brukowej - dzisiejsze wzory robią 3x te, które jeszcze były dostępne 5 czy 10 lat temu, a zwracam uwagę szczególną na większego formatu płyty betonowe - eleganckie wielkomiejskie wykończenie.



Ale masz na myśli płyty betonowe, które mogą być na podjazd? Jakie konkretnie?
Napisano
Cytat

dzieki
Płyty moze nie najtansze, ale ciekawa opcja jak sie szuka czekos innego niz kostka
kolory rozne, wiec pewnie dopasuje cos do tarasowych



Koszty trzeba liczyć powierzchniowo. icon_smile.gif Mnie się opcja dużych płyt bardziej zdecydowanie podoba niż kostka. icon_smile.gif
  • 2 tygodnie temu...
Napisano
Postawiłbym na kostkę brukową, jezeli zalezy Ci nie tylko na trwałości, ale również estetyce. Bruk Epoka to idealny przykład jak powinien wyglądać podjazd. W Pozbruk występuje w 4 kolorach.
Napisano
Cytat

Ja polecam kostkę płukaną - z kruszywem na wierzchu - nie poslizniesz się niej i ladnie wyglada. I trwala jest.



Nono, szczerze mówiąc masz rację, mnie się podoba, patrząc na zdjęcia w Googlach kostka Creativ odpowiada takim wymogom. Generalnie kostka z gładką powierzchnią też nie jest jakoś specjalnie śliska, płukana jednak całkiem fajnie wygląda. Tylko czy nie przyjmuje brudu bardziej niż zwykła, gładka powierzchnia?
Napisano
Raz w roku to nawet nie minimum. Jak tylko pewnie śniegi stopnieją to już będę się brał za myjkę ciśnieniową. W ciągu ciepłego okresu w roku staram się wyczyścić podjazd i ścieżki raz na dwa miesiące, niemniej warstwa w rodzaju hydrostopu utrudnia wnikanie brudu w pory kostki.
  • 1 rok temu...
Napisano

Ja używałem kostki brukowej Tibet Dark Grey. Wcześniej miałem bardzo długo betonowy podjazd do garażu, ale niestety warunki i deszcz i wiatr spowodowały, że beton popękał, poodpadała wierzchnia część i utworzyły się dziury. Musiałem go skuć bo raz, że wyglądało to brzydko, a dwa, że dziury robiły się coraz głębsze..

  • 3 tygodnie temu...
Napisano

Jeżeli zależy Ci na jak najlepszej jakości, to zdecydowanie polecam wybrać dobra kostkę brukową i zadbać o jej odpowiednie położenie, tak aby po jednym sezonie nie zaczęła się podnosić lub opadać co często ma miejsce.

  • 2 miesiące temu...
Napisano

A coś takiego jak lepiszcze specjalne nada się na podjazd? Z tego się robi ścieżki rowerowe. Ładnie wygląda i chyba jest trwałe.  Co myślicie na ten temat? 

  • 6 miesiące temu...
  • 1 rok temu...
  • 8 miesiące temu...
Napisano

U mnie jest zwykła kostka brukowa:D Jest solidna, wytrzymała, a do tego fajnie wygląda, można zawsze jakieś ciekawe wzory ułożyć, dobrać kolor. Mój teść miał beton na podjeździe i nie wyglądał za ciekawie, kruszył się, powstały dziury i w końcu sam postanowił ułożyć kostkę na podjeździe.

Utwórz konto lub zaloguj się, aby skomentować

Musisz być użytkownikiem, aby dodać komentarz

Utwórz konto

Zarejestruj nowe konto na forum. To jest łatwe!

Zarejestruj nowe konto

Zaloguj się

Masz już konto? Zaloguj się.

Zaloguj się
  • Kto przegląda   0 użytkowników

    • Brak zalogowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
  • Darmowy poradnik budowlany raz w tygodniu na Twój e-mail

  • Najnowsze posty

    • 🟩 SIATKI I PRĘTY KOMPOZYTOWE GRP – MĄDRA ALTERNATYWA DLA STALI ✅ 3x tańsze. ✅ 9x lżejsze. ✅ Bez rdzy. ✅ Z CE i ISO. Jeśli nadal zbroisz beton stalą, to wiedz, że istnieje sprawdzone i certyfikowane rozwiązanie: kompozytowe zbrojenie z włókna szklanego GRP od TROKOTEX – polskiego producenta z 40-letnim doświadczeniem. 🧱 Co oferujemy: 🔹 Siatki kompozytowe GRP – na fundamenty, wylewki, posadzki, podłogi, prefabrykaty 🔹 Pręty kompozytowe GRP (w kręgach i odcinkach) – od fi6 do fi16 mm 🔹 Produkty z certyfikatem CE, ISO 9001, ISO 14001, KOT 💪 Dlaczego kompozyt? Nie koroduje – odporność na sól, wilgoć, chemię Nie przewodzi ciepła – idealny pod ogrzewanie podłogowe Lekki – łatwy transport i montaż bez ciężkiego sprzętu Wytrzymały – nie ustępuje stalowym zamiennikom Ekonomiczny – mniej strat, niższe koszty robocizny Ekologiczny – żywotność do 100 lat, zero rdzy i strat 📦 Kup online: 👉 https://sklep.trokotex.pl/ Próbki wysyłamy GRATIS.
    • A to już zależy od zastosowanego impregnatu i efektu jaki chce uzyskać inwestor.
    • To nie przepisy się zmieniły tylko ich interpretacja.  Te zawarte w rozporządzeniu w sprawie warunków technicznych w tym względzie nie zmieniły się od ich przyjęcia w 2002 r. Prawie tak samo brzmiały stosowne zapisy w rozporządzeniu z roku 1994 (to też § 14), chociaż były nieco bardziej szczegółowe i lepiej sformułowane. Największe znaczenie mają więc zapisy rozporządzenia Ministra Infrastruktury w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie (Dz. U. 2022 Poz. 1225, z późniejszymi zmianami).   § 14. 1. Do działek budowlanych oraz do budynków i urządzeń z nimi związanych należy zapewnić dojście i dojazd umożliwiający dostęp do drogi publicznej, odpowiednie do przeznaczenia i sposobu ich użytkowania oraz wymagań dotyczących ochrony przeciwpożarowej, określonych w przepisach odrębnych. Szerokość jezdni stanowiącej dojazd nie może być mniejsza niż 3 m. 2. Dopuszcza się zastosowanie dojścia i dojazdu do działek budowlanych w postaci ciągu pieszo-jezdnego, pod warunkiem że ma on szerokość nie mniejszą niż 5 m, umożliwiającą ruch pieszy oraz ruch i postój pojazdów. 3. Do budynku i urządzeń z nim związanych, wymagających dojazdów, funkcję tę mogą spełniać dojścia, pod warunkiem że ich szerokość nie będzie mniejsza niż 4,5 m.   Obecnie te przepisy są przez część urzędników interpretowane w ten sposób, że zasadniczo droga prowadząca do budynku powinna mieć przynajmniej 5 m. To jest niejako punkt wyjścia. Natomiast 4,5 m dojścia to przypadek szczególny, co do którego nie ma jasnej interpretacji. Natomiast 3 m to w tej interpretacji minimalna szerokość samej jezdni, jeżeli jest ona częścią drogi, obejmującej również choćby chodnik.  Natomiast dawniej interpretowano to w ten sposób, że wystarczająca minimalna szerokość drogi wynosi 3 m i przynajmniej tyle musi mieć jej jezdnia. Na tej podstawie akceptowano drogi o szerokości 3 m. Ponadto przypominam, że w razie braku chodnika pieszy może zgodnie z prawem poruszać się po jezdni, kierowca ma zaś obowiązek zachowania w takiej sytuacji szczególnej ostrożności.   Dotychczasowe stanowisko sądów i opinie prawników przychylają się jednak do starej interpretacji, uznając 3 m za wystarczającą szerokość drogi dojazdowej. Polecam do przeczytania:   https://www.mpoia.pl/index.php/dzialalnosc/zespol-rzeczoznawcow?view=article&id=1790&catid=39 https://serwisy.gazetaprawna.pl/nieruchomosci/artykuly/1494335,jaka-szerokosc-drogi-dojazdowej-do-dzialki-nowe-prawo-budowlane.html   Generalnie stanowisko jest takie, że to właśnie § 14.1 zawierający wymóg dostosowania drogi do potrzeb, a przy tym zapewnienia jezdni o szerokości nie mniejszej niż 3 m jest podstawową ogólną regulacją. Natomiast te zawarte w kolejnych (§ 14.2 oraz § 14.3) są przypadkami szczególnymi. Na to wskazuje sama konstrukcja tego przepisu, kolejność podania wymagań. Ponadto wskazuje na to również brzmienie § 14 w wersji z roku 1994.   Jest więc podstawa, żeby odwoływać się od decyzji. Tu przepisy prawa nie są jednoznaczne, to kwestia ich interpretacji. Ewentualnie jest też możliwość wystąpienia do właściwego ministra o jednorazową zgodę o odstępstwo od przepisów techniczno-budowlanych. Jest tu jeszcze jedno ważne zastrzeżenie. Jeżeli w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego lub w decyzji o warunkach zabudowy określono minimalną szerokość dróg dojazdowych to podważyć te zapisy będzie trudno. Samorząd ma bowiem prawo zamieścić tam wymagania ostrzejsze, niż przewidują to przepisy ogólne. Ale i tak nie jest to sytuacja bez szans, skoro przy tej drodze już są zabudowane działki. Wymóg zapewnienia szerszej drogi tylko w odniesieniu do niektórych działek prowadzi przecież w takiej sytuacji do absurdu. Ale to trudna droga i należałoby się powoływać już na tzw. klauzule generalne. PS. w załączniku umieszczam stary wariant rozporządzenia z 1994 r. Nowy zacytowałem w odpowiedzi.    WT 1994 D19950046.pdf
    • Podobno z tego co nam urzędnik dzisiaj powiedział to że od tego roku ściśle trzymają się tych 5M bo w 2024 roku jeszcze by z tym nie było problemu... Z tego co podpowiedział to napisać odwołanie i możliwe że uda się uzyskać ustępstwo od tych wytycznych i otrzymać pozytywną decyzję, muszę liczyć na trochę szczęścia
  • Popularne tematy

×
×
  • Utwórz nowe...