Skocz do zawartości

Dobor kotla kondensacyjnego


Recommended Posts

Witam
Stoje przed dylematem wyboru kotla gazowego kondensacyjnego do mojego domu:
Ogrzewana powierzchnia 230m2 w podlogowce+ 300l cwu
Dom podpiwniczony, wybudowany z maksa, ocieplenie scian 20cm styropian, ocieplenie poddasza welna 33cm+pelne deskowanie+dachowka, okna Vetrex v90+, wentylacja mechaniczna z rekuperacja. Innymi slowy niezle ocieplony dom.

Moje pytanie brzmi:
-czy 24kW to wystarczajaca moc kotla?czy zastosowany kociol 24kW bedzie pracowal z maksymalna sprawnoscia (optymalne zuzycie gazu, optymalne zuzycie kotla), brak wystopienia ryzyka pracy kotla jak kotla niekondensacyjnego (kociol bedzie pracowal na ciaglym maksimum mocy a co za tym idzie nie bedzie wytwarzal odpowiedniej ilosci
- czy w zwiazku z powyzszym zastosowac kociol 30kW?
- czy w zwiazku z powyzszym kociol 30kW jest przewymiarowany co spowoduje powstawanie zbyt duzej liczby kondensatow?

Kociol jaki chcialbym zastosowac to kociol jednofunkcyjny Vaillant EcoTEC Plus 24kW lub 30kW

Prosze o wszelkie konstruktywne wypowiedzi.
W razie niejasnosci doprecyzuje moje pytania.
Dziekuje bardzo za wszelka pomoc
Jerry Edytowano przez jerrykrakow (zobacz historię edycji)
Link do komentarza
Udało się uzyskać odpowiedź od dwóch specjalistów z firmy Vaillant.

Cytat

Witam Wszystkich.

Według opisu domu wystarczy 40-50 W/m2 powierzchni ogrzewanej.
Doradzałbym kocioł jednofunkcyjny 14 kW - (VC 146/5-5), dla co i cwu. (nadwyżka mocy ok. 40%)
Jeśli inwestor ma jakieś obawy, najwyżej 20 kW - (VC 206/5-5). (nadwyżka mocy ok. 100%)
Większe moce to już przesada.

Pozdrawiam,
Jan Siedlaczek



Cytat

Witam,

Przy doborze kotła na potrzeby ogrzewania powinniśmy znać obliczeniowe straty ciepła dla tego budynku. W tym przypadku budynek jest dobrze izolowany i z rekuperacją, stąd moc potrzebna do pokrycia strat ciepła to maks. 8-10 kW. A więc kocioł 20 kW byłby tu w zupełności wystarczający nawet dla bezpośredniego zasilania podłogówki co obniża koszty (brak mieszacza, sprzęgła hydraulicznego itp.). Ale jeśli klient ma dylemat: kocioł 24 kW czy 30 kW, to oczywiście należy przyjąć kocioł 24 kW co zapewni również komfort c.w.u. jako że planowany jest zasobnik 300 litrów i być może potrzeby ciepłej wody są duże (wanny, ilość osób itp.)

Pozdrawiam
Witold Markiewicz

Link do komentarza
Ja tylko dodam, że to nie jest tak, że większa moc zawsze jest lepsza - np. taktowanie kotła.

I duże uznanie dla specjalistów z firmy - dobrze radzą.
Natomiast "instalatora", który zaproponował tak dużą moc kotła, radzę omijać szerokim łukiem - bardzo szerokim łukiem.

Ps. OZC robił ktoś dla tego domu ?
Link do komentarza
Cytat

Ja tylko dodam, że to nie jest tak, że większa moc zawsze jest lepsza - np. taktowanie kotła.

I duże uznanie dla specjalistów z firmy - dobrze radzą.
Natomiast "instalatora", który zaproponował tak dużą moc kotła, radzę omijać szerokim łukiem - bardzo szerokim łukiem.

Ps. OZC robił ktoś dla tego domu ?



Niestety nie :(

Czy ktos ma na ten temat podobne wyjasnienie? A moze ktos ma inne zdanie i umie je uzadadnic?
Bylbym bardzo wdzieczny.
Link do komentarza
Cytat

Niestety nie :(

Czy ktos ma na ten temat podobne wyjasnienie? A moze ktos ma inne zdanie i umie je uzadadnic?
Bylbym bardzo wdzieczny.


Na tym forum przynajmniej kilka razy już ten temat był wałkowany.
Na drugim też.
Trzeba poszukać i poczytać.

Padaj jaką masz kubaturę to coś na szybko policzymy - będziesz miał jako-taki przybliżony "cel"
Link do komentarza
Cytat

Ja tylko dodam, że to nie jest tak, że większa moc zawsze jest lepsza - np. taktowanie kotła.

I duże uznanie dla specjalistów z firmy - dobrze radzą.
Natomiast "instalatora", który zaproponował tak dużą moc kotła, radzę omijać szerokim łukiem - bardzo szerokim łukiem.

Ps. OZC robił ktoś dla tego domu ?



Nie do końca jestem przekonany.

Nie znamy co prawda wysokości, ale przyjmując 2,60 jako standard
i przyjmując 40W/m2 jakim sposobem zalecają 8-10 czy nawet 14KW?

Jak dla mnie wychodzi 40x2,6x230=24KW.
I to bez CWU.



PS.
Wróć 40W/m2 nie 40W/m3
Zagalopowałem się
icon_biggrin.gif
Link do komentarza
Cytat

Nie do końca jestem przekonany.

Nie znamy co prawda wysokości, ale przyjmując 2,60 jako standard
i przyjmując 40W/m2 jakim sposobem zalecają 8-10 czy nawet 14KW?

Jak dla mnie wychodzi 40x2,6x230=24KW.
I to bez CWU.



PS.
Wróć 40W/m2 nie 40W/m3
Zagalopowałem się
icon_biggrin.gif



Patrzac na sugestie to jest 40m/m2 a Ty liczysz na metr szescienny :/
Ktos robi czeski blad-inzynierowie z Vaillanta czy Ty ?:/
Link do komentarza
Cytat

Kubatura 650m3


Zakładając 15W/m3 to wyjdzie 9750W.
Przy 20W/m3 13KW.

Ważne żeby wiedzieć ile W/m3 potrzebuje twój budynek ...




Cytat

Patrzac na sugestie to jest 40m/m2 a Ty liczysz na metr szescienny :/
Ktos robi czeski blad-inzynierowie z Vaillanta czy Ty ?:/


Przecież napisałem że się przeoczyłem.
Link do komentarza
  • 4 miesiące temu...
  • 4 miesiące temu...
Cytat

Witam
Stoje przed dylematem wyboru kotla gazowego kondensacyjnego do mojego domu:
Ogrzewana powierzchnia 230m2 w podlogowce+ 300l cwu
Dom podpiwniczony, wybudowany z maksa, ocieplenie scian 20cm styropian, ocieplenie poddasza welna 33cm+pelne deskowanie+dachowka, okna Vetrex v90+, wentylacja mechaniczna z rekuperacja. Innymi slowy niezle ocieplony dom.

Moje pytanie brzmi:
-czy 24kW to wystarczajaca moc kotla?czy zastosowany kociol 24kW bedzie pracowal z maksymalna sprawnoscia (optymalne zuzycie gazu, optymalne zuzycie kotla), brak wystopienia ryzyka pracy kotla jak kotla niekondensacyjnego (kociol bedzie pracowal na ciaglym maksimum mocy a co za tym idzie nie bedzie wytwarzal odpowiedniej ilosci
- czy w zwiazku z powyzszym zastosowac kociol 30kW?
- czy w zwiazku z powyzszym kociol 30kW jest przewymiarowany co spowoduje powstawanie zbyt duzej liczby kondensatow?

Kociol jaki chcialbym zastosowac to kociol jednofunkcyjny Vaillant EcoTEC Plus 24kW lub 30kW

Prosze o wszelkie konstruktywne wypowiedzi.
W razie niejasnosci doprecyzuje moje pytania.
Dziekuje bardzo za wszelka pomoc
Jerry



Witam,

Dobór kotła powinien być przeprowadzony w oparciu o wykonany projekt strat ciepła w budynku.
Dla porównania mogę podać przykłady gdzie dla budynku o powierzchni 310 m2 na podstawie obliczeń dobrany został kocioł 16 kW marki JUNKERS CERAPUR Comfort. Późniejsza eksploatacja tego kotła potwierdziła poprawność doboru. W związku z powyższym zachęcam do wykonania projektu i doboru kotła na podstawie wykonanych obliczeń, szczególnie, ze dom ma być wyposażony w odzysk ciepła.
W celu pomocy w doborze kotła kondensacyjnego polecam kontakt z jednym z autoryzowanych instalatorów marki Junkers, których wyszukiwarkę można znaleźć na stronie internetowej www.junkers.pl, lub pod numerem infolinii 801 600 801.
Pozdrawiam,
________________________________
Konsultant marki Junkers
Link do komentarza
  • 1 rok temu...
Dnia 21.12.2016 o 08:57, Budujemy Dom - budownictwo ogólne napisał:

Nawiązując do tego tematu - widać wyraźnie, że przy obecnie projektowanych budynkach moc urządzeń grzewczych do 20 kW wystarczy do obsługi instalacji c.o i c.w.u w budynku 100-200 m2, dla modelu rodziny 2+2. To oczywiście spekulacje, które trzeba potwierdzić, jak nadmienił Przedmówca, obliczeniami.

Dodam, że z moich osobistych, bardzo subiektywnych obserwacji mojego otoczenia w którym trochę się buduje, większość domów trudno nazwać "energooszczędnymi". Dla kogoś kto rzeczywiście wybuduje dom energooszczędny o powierzchni do około 200 m2 starczy nawet kocioł 10-12 kW.
Moje zdanie nie jest podparte żadnymi wyliczenia, jedynie własnymi i otocznia doświadczeniami.

Link do komentarza
  • 3 tygodnie temu...

Raczej nie warto kupować przewymiarowanego kotła. Co prawda wsółczesne kotły mają modulowane palniki, niektóre modele nawet w zakresie 90% ale koszt zakupu / montażu / serwisowania większego kotła musi być większy. Mój przyszły dom po podłodze będzie miał 170 m2. Na razie staneło że kupię kocioł 20 kW - jednofunkcyjny + zasobnik 150 l na przygotowanie CWU. Kupiłbym mniejszy piec ale trochę brakuje mi sensownych propozycji. Na razie obstawiam za Termetem.

Link do komentarza

Oczywiście masz rację z tą modulacją jednak zwróć uwagę że gdy wzrasta górna granica mocy kotła to wraz z tym wzrasta też dolna granica modulacji. Wynika to po prostu z wielkości palnika. Moc kotłów kondensacyjnych POWINNO dobierać się w oparciu o obliczeniowe straty ciepła dla danego budynku. Naprawdę dziwię się inwestorom mają zamiar wydać kilka tyś złotych za kocioł, a żałują tych 200 lub 300 złotych za OZC . Tu także chodzi o późniejsze koszty eksploatacji które w wyniku złego doboru kotła wcale nie są takie oszczędne. Znajomy z pod Warszawy eksploatuje kocioł kondensacyjny 14 kW z zasobnikiem 120 l  i mając dom o powierzchni 140 mkw stwierdził że maksymalna moc z jaką ten kocioł pracował w ostatnich pięciu latach to 68% 

Link do komentarza
4 godziny temu, Niziol napisał:

A jak u Ciebie z wodą? Nie wiem czy wiesz ale przed tego typu piecem wskazane jest żeby woda była zmiękczona bo inaczej szybko się zawali kamieniem i będziesz w plecy trochę kasy.

Sprecyzuj co się zawali akurat w tym typie kotla kamieniem. Bo nie bardzo rozumiem. A generalnie to powinno się po zakończeniu każdego sezonu grzewczego wezwać serwisanta by dokonał przeglądu i czyszczenia wymiennika. Kociol gazowy podczas jednego sezonu grzewczego pracuje średnio 2000 godzin . Wtym samym casie samód przejedzie około 100 tyś km.Zakladając ze nic się nie psuje to ile razy wymieniono w nim olej , filtry powietrza , oleju i to nikogo nie dziwi. Proces spalania w komorze kotla nigdy nie jest do końca " czysty " drobiny powstałe w trakcie spalania osadzają się na wymienniku i wewnątrz komory spalania. Brak okresowego przeglądu i konserwacji powoduje odkładanie się zanieczyszczeń na tych elementach  powodując krótszą ich żywotność jak również zwiększone zużycie gazu.

Link do komentarza
  • 2 tygodnie temu...
Dnia 1/9/2017 o 15:41, tomo31 napisał:

Raczej nie warto kupować przewymiarowanego kotła. Co prawda wsółczesne kotły mają modulowane palniki, niektóre modele nawet w zakresie 90% ale koszt zakupu / montażu / serwisowania większego kotła musi być większy. Mój przyszły dom po podłodze będzie miał 170 m2. Na razie staneło że kupię kocioł 20 kW - jednofunkcyjny + zasobnik 150 l na przygotowanie CWU. Kupiłbym mniejszy piec ale trochę brakuje mi sensownych propozycji. Na razie obstawiam za Termetem.

Witam,

Czy zastanawiał się Pan nad wyborem kotła kondensacyjnego marki Junkers?

W swojej ofercie posiadamy szeroki wybór kotłów kondensacyjnych jednofunkcyjnych oraz dwufunkcyjnych o szerokiej modulacji mocy palnika. Dobierając kocioł warto w pierwszej kolejności wykonać obliczenia strat ciepła budynku i na tej podstawie dokonać wyboru kotła. Dla przykładu jednofunkcyjny kocioł kondensacyjny Cerapur Compact ZSB 24-1 DE o mocy nominalnej 24kW posiada modulację mocy palnika w zakresie 3,8 - 25,4kW (przy parametrach ogrzewania 40/30°C). Jednak z doświadczenia mogę powiedzieć, że dla większości budynków o powierzchniach 150–200 m2 wyliczone zapotrzebowanie na cele c.o. nie będzie przekraczało 7 -  10 kW. W związku z tym proponuję kocioł Cerapur Smart ZSB14-5C  modulujący w zakresie 2–14 kW.
Jeżeli chce Pan dokładnie dobrać kocioł, zachęcam do kontaktu z autoryzowanym instalatorem marki Junkers. Na stronie internetowej www.junkers.pl znajduje się wyszukiwarka instalatorów w zależności od miejsca zamieszkania. Można również skorzystać z całodobowej infolinii pod numerem telefonu: 801 600 801.
Zachęcam również do odwiedzenia strony internetowej, na której znajdują się szczegółowe informacje odnośnie kotłów kondensacyjnych z rodziny Cerapur: http://www.junkers.pl/produkty/kotly/kotly-kondensacyjne/
Pozdrawiam, 
________________________________ 
Konsultant marki Junkers

Link do komentarza

Utwórz konto lub zaloguj się, aby skomentować

Musisz być użytkownikiem, aby dodać komentarz

Utwórz konto

Zarejestruj nowe konto na forum. To jest łatwe!

Zarejestruj nowe konto

Zaloguj się

Masz już konto? Zaloguj się.

Zaloguj się
  • Kto przegląda   0 użytkowników

    • Brak zalogowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
  • Darmowy poradnik budowlany raz w tygodniu na Twój e-mail

  • Najnowsze posty

    • no jasne - chciałoby się OHP zrobić na forum - a Stach   znowu chętnie by tępe łby oświecał słusznymi referatami dla trudnego elementu jako światły inteligent właściwie myślący  i przewodnik dla ciemnych i niedouczonych    wytłuściłem - bo to tekst do kabaretu dobry  ale oddaje twój zacofany sposób myślenia   no wypisz wymaluj egzekutywa partyjna z lat 60 - tych się kłania i radzenie przy baniaku wódki czerwonych półanalfabetów o braniu za mordę bękartów kapitalizmu...   wiem że wspomnienia z młodości sa fajne, człowiek był rześki i skory do działania no ale takimi reminiscencjami bym się nie dzielił  w końcu dobrze że minęło to, co powinno minąć    tu nie szkoła ani hufiec tu są dorośli ludzie, wkolo jaka taka demokracja - komuna się skończyła 30 lat temu obudź się Stachu - jest wolność słowa i myslenia, nie ma politruków do lamania kręgosłupów, przynajmnie na takich forach     otóż to ale najpierw przeczytaj te swoje marzenia z czasów tow. Wiesława a może ty to z jakiejs broszury zacytowałeś? jak znam życie, to pewnie z pamięci bo to były takie teksty, jak mantry powtarzane i celebrowane, dopóki Gierek nie nastał    No nie myslałem, że z takim tekstem wyskoczysz zamordystycznym ale jaja           
    • Witam, może mi ktoś podpowiedzieć, czy taki rodzaj zamocowania komina jak na załączonym zdjęciu jest w porządku? Chodzi mi o odległość - na dole przy podstawie odległość od ściany do końca komina to 107 cm. Komin założony prawie 2 tygodnie temu i nie wiem, czy to jest dobrze zrobione, czy jakiś mocniejszy wiatr nie wyrwie? Oglądałem na YT filmy (niestety już po zamontowaniu u mnie) i firma Poujoulat zaleca (chociaż to nie wymóg) na styropianie podkładkę z blachy, której też jak widać nie mam.
    • Dokręć śruby które wystają ze ściany. Spróbuj o jeden obrót, jak będzie mało, to powtórz. I porządnie dokręć z góry.
    • Polynora sporo ostatnio używałem, rozpręża się tak na moje oko dwukrotnie, czyli tak jak producent określa. Ale jakbym miał to wsadzać do ziemi, to raczej słabo. Od 6tej minuty jest test na chłonność. Wysłane z mojego SM-A520F przy użyciu Tapatalka
    • Nie "oboje", tylko obydwaj, jeśli już. I nie nakręcamy się, bo nie ma takiej potrzeby. Obydwaj sporo w życiu widzieliśmy i obydwaj sporo wiemy. Natomiast takie poglądy jakie masz  Ty, to ja miałem w czasach, gdy byłem zuchem. To dlatego pytam czy się przypadkiem wczoraj nie urodziłeś. Bo jesteś taki zdziwiony rzeczywistością jak dziecię we mgle. Obudź się! Świat wygląda inaczej niż w Twoich marzeniach sennych.   Jeszcze niedawno wściekałeś się gdy napisałem, że oczka wodne to wylęgarnie komarów. I głosiłeś, że jestem kłamcą. Otóż nie jestem, bo Ty jesteś teoretykiem i pewnie chciałbyś, żeby wszystko wyglądało tak jak sobie zamarzyłeś. Ale ja teoretykiem byłem kilkadziesiąt lat temu, teraz z praktyki wiem bo widziałem, że świat nie jest tym z naszych marzeń i ludziom wystarcza zapału na rok, dwa, u najlepszych najwyżej trzy. Potem jest proza życia i po zapale NIE MA ŚLADU!!!. Zostaje sadzawka z wylęgarnią komarów.    Ja Cię nawet rozumiem, Denerwujesz się, gdy widzisz, że coś nie idzie tak, jakbyś chciał. Wierzysz, że ruszysz z posad bryłę świata. Ale jeśli masz więcej niż 15 lat, to czas byłby zrozumieć, że inni mogą tego nie chcieć i robić będą to, co Tobie się nie podoba, A Twój sprzeciw będą mieć w d...alekim poważaniu. . Dlatego prześpij się i spuść z tonu, bo szkodzisz wyłącznie sobie, a kolejki do kardiologów wciąż się wydłużają.
  • Popularne tematy

×
×
  • Utwórz nowe...