Skocz do zawartości

Rekuperacja - pomocy!!!


Recommended Posts

Proszę Was o pomoc przy kilku kwestiach dotyczących wentylacji mechanicznej. Mam kilka pytań i będę bardzo wdzięczny za informacje. Moja rodzina to 5 osób. Instalację chcę robić na rurach pe flex 75.
1. Ile powietrza potrzebuję do mojego domu:
Parter:
Salon - 36,8 m2
Pokój - 11,5 m2
Kuchnia z kuchenką gazową - 9 m2
Wiatrołap - 3,5 m2
Kotłownia (piec kondensacyjny z zamkniętą komorą spalania) - 3,5 m2
Łazienka - 3,5 m2

Poddasze użytkowe:
Pokój 1 - 22,5 m2
Pokój 2 - 15 m2
Pokój 3 - 23 m2
Pokój 4 - 30 m2
Łazienka - 11,5 m2
Pralnio - suszarnia - 11,5 m2

2. Czy można anemostaty umieścić w ścianie zamiast w suficie? Dotyczy poddasza użytkowego.
3. Będę miał rekuperator AirPack 400. Średnica otworów wyw/naw to 160 mm. Czy wystarczy że poprowadzę od rekuperatora rurę 160 do skrzynki rozdzielczej a potem rury peflex 75 do anemostatów?
4. O co chodzi z tą krotnością wymian?
5. Skoro przepisy mówią że np. do pokoju z oknem potrzeba 30 m3/h świeżego powietrza to czy te 30 m3/h ma nawiewać przy najniższym biegu rekuperatora czy najwyższym. Zakładając że rekuperator ma 3 biegi.
6. Jak ustawić/wyregulować ilość wywiewanego/nawiewanego powietrza?

Trochę tego jest, ale mam nadzieję, że ktoś mi pomoże.
Z góry serdeczne dzięki.

Link do komentarza
Post sprowadza się do pytania "Jak zaprojektować wentylację" i na forum raczej nie uzyskasz wyczerpującej odpowiedzi. Do rozwiązania jest wiele kwestii związanych choćby z układem pomieszczeń czy intensywnością ich użytkowania, co wymaga przeprowadzenia przynajmniej wstępnych obliczeń.

Generalnie wentylacja ma zapewnić komfort "świeżego powietrza" dla mieszkańców co zależy nie tylko od intensywności wymiany powietrza, ale i sterowania pracą całego systemu.
Link do komentarza
Jak pisze Sławomir - układ pomieszczeń jest tu ważny, np połączenie łazienki z pralnią.

Cytat

Mam kilka pytań i będę bardzo wdzięczny za informacje.


1- 200-250m3. To wartości jakim centrala musi podołać.
2- Można, tyle że pod sufitem. Można też na skosach.
3- Wystarczy. Tyle że przy maksymalnej wydajności centrali spadek ciśnienia będzie ponad normatywny i mogą się pojawiać szumy związane z prędkością strugi.
4- O nic. Tej zależności się już nie stosuje. Można się nią ewentualnie posłużyć (pomocniczo) dla określenie możliwości przewietrzania. Zapewniające komfort to >0,6kubatury/godzinę - optymalne 0,8.
Ale jak lubisz grać w brydża lub pokera, a karta lubi dym, to możesz sobie i zaprojektować 1,2 krotności. icon_biggrin.gif
5-Przepisy mówią że musi być zapewnione możliwość nawiewu/wywiewu określonej ilości m3 powietrza. Nic nie mówi o żadnych biegach. Od Ciebie zależy, czy chcesz żeby centrala pracowała na najniższym (najcichszym) biegu, czy ma "fyrlać" na najwyższych obrotach. W drugim przypadku opcja przewietrzania raczej nie będzie miała możliwości zadziałać... ale też nie każdy musi ją u siebie realizować.
6- Nie rozumiem.
Link do komentarza
"3- Wystarczy. Tyle że przy maksymalnej wydajności centrali spadek ciśnienia będzie ponad normatywny i mogą się pojawiać szumy związane z prędkością strugi."

Co zrobić aby takie szumy się nie pojawiały? Może od rozdzielacza dać po dwie rury 75 do każdego anemostatu nawiewnego i po 3 rury do anemostatów wywiewnych (z łazienek i kuchni).

Jaka może być max długość rury od rozdzielacza do anemostatu?

Czy w pralnio-suszarni powinien być nawiew czy wywiew?
Link do komentarza
Cytat

Jaka może być max długość rury od rozdzielacza do anemostatu?
Czy w pralnio-suszarni powinien być nawiew czy wywiew?


Oj!
To są tzw. pytania podstawowe.
Czy naprawdę chcesz sam wykonać tę instalację?
Jeżeli tak, to gdy już będziesz miał wszystko połączone i włączone, to do wyregulowania będzie Tobie potrzebny anemometr.
Masz takowy?
Link do komentarza
Anemometr to ostatecznej regulacji. :-)
Jak źle policzy, to bez przepustnic na poszczególnych nitkach się nie obejdzie.


Cytat

Co zrobić aby takie szumy się nie pojawiały? Może od rozdzielacza dać po dwie rury 75 do każdego anemostatu nawiewnego i po 3 rury do anemostatów wywiewnych (z łazienek i kuchni).

Jaka może być max długość rury od rozdzielacza do anemostatu?

Czy w pralnio-suszarni powinien być nawiew czy wywiew?


Ja pisałem o odcinku między centralą a skrzynką rozprężna (ɸ 160), bo o to wcześniej pytałeś.

Co do odległości anemostatu od skrzynki rozprężnej, to wszystko zależy jakie opory na przepływie będzie generował ten odcinek i jaki spręż dyspozycyjny Ci pozostanie dostępny po stronie nawiewnej.
Cytat

Czy w pralnio-suszarni powinien być nawiew czy wywiew?


To pytanie jest tak banalne, że zaczynam się zastanawiać czy nie porywasz się z motyką na słońce, próbując sobie samemu to poskładać.
Link do komentarza
Czy ktoś z Was mógłby wykonać projekt rekuperacji mojego domu? Oczywiście odpłatnie.

Już sam nie wiem. Im więcej czytam tym mniej rozumiem.... Jedni piszą żeby do pralnio suszarni robić nawiew inni że wywiew, jedni piszą że długość rury 75 od skrzynki do anemostatu to 8 m inni że 11m.
Ktoś napisał że wystarczy jak skrzynkę rozdzielczą połączę z rekuperatorem rurą 160, a potem wystarczy dać po jednej rurze 75 do każdego anemostatu nawiewnego.

[attachment=20943:037._Rzut_parteru.pdf]
[attachment=20944:039._Rzut_poddasza.pdf]
[attachment=20942:042._Przekr_j_A_A.pdf]

042._Przekr_j_A_A.pdf

037._Rzut_parteru.pdf

039._Rzut_poddasza.pdf

Edytowano przez mikic (zobacz historię edycji)
Link do komentarza
Cytat

"Czy w pralnio-suszarni powinien być nawiew czy wywiew?"
To pytanie jest tak banalne, że zaczynam się zastanawiać czy nie porywasz się z motyką na słońce, próbując sobie samemu to poskładać.



Jani, niby jest banalne. Ale np u mnie mam pralnie bez okien, a przed nią łazienkę, w której będzie wyciąg. Czyli łazienka jest pomieszczeniem przelotowym do pralni (pomieszczenia technicznego powiedzmy. I co teraz? Dawać w pralni nawiew i wywiew, skoro 3m dalej jest juz wywiew? Mam zamiar dać tam tylko nawiew, bo znikąd tam powietrza nie będzie, a wywieje to juz łazienką... Taką mam koncepcję
Link do komentarza
Cytat

Jani, niby jest banalne. Ale np u mnie mam pralnie bez okien, a przed nią łazienkę, w której będzie wyciąg. Czyli łazienka jest pomieszczeniem przelotowym do pralni (pomieszczenia technicznego powiedzmy. I co teraz? Dawać w pralni nawiew i wywiew, skoro 3m dalej jest juz wywiew? Mam zamiar dać tam tylko nawiew, bo znikąd tam powietrza nie będzie, a wywieje to juz łazienką... Taką mam koncepcję


Nikt tu nie jest wróżbitą.
Cytat

Jak pisze Sławomir - układ pomieszczeń jest tu ważny, np połączenie łazienki z pralnią.


Ty to widzisz i kombinujesz jak zrobić... może lepiej, może gorzej... nie wiem - nie widzę.
A koncepcja taka sobie -raczej zła.
Osobiście bym się skłaniał - chyba, bo nic nie wiem o układzie pomieszczeń, do potraktowania (dla wentylacji) łazienki i pralni jako jedne pomieszczenie.
Jedna odnoga wywiewna - dwa anemostaty

edit: literówka Edytowano przez Jani_63 (zobacz historię edycji)
Link do komentarza
Cytat

Wstaw projekt to będzie prościej coś doradzać.



A wrzuce, czemu nie. Jedna odnoga wywiewna, a dwa anemostaty nic nie da, dlatego, że skąd wziąść powietrze w pralni, kiedy to jest ostatnie pomieszczenie. Wrzucam rysunki, sami spórzcie mądrym okiem i powiedzcie, co sądzicie...





Pomijam to, jak doprowadzić przewody do pokoi, bo to moje zmartwienie. Zakładam na 1 przewód pe-flex 73/63 wydajność 30m3/h. Wiecej da radę, ale nie będzie potrzeby raczej. Dom 200m2, 4 osoby zamieszkałe. Reku 400 m3/h. Na parterze taka zmiana, że 3 wywiewy w łazience, a dwa w kuchni. I co poprawić? Edytowano przez Ifarrg (zobacz historię edycji)
Link do komentarza
Ja tam bym wziął, znaczy wywiew weźmie w pralni powietrze z pokoji.

Cytat

I co poprawić?


Wszystko.
Za wyjątkiem salonu w każdym pomieszczeniu źle rozmieszczone anemostaty.
Pokoje na piętrze "06" i 07" będą słabo wentylowane, chyba że przepustnicami będziesz ograniczał strugę do pokojów "04" i "05".
Dodatkowy wywiew w holu na piętrze poprawił by bilans nawiewów do wywiewy.
Link do komentarza
Cytat

Ja tam bym wziął, znaczy wywiew weźmie w pralni powietrze z pokoji.




Pralnia, to jest pomieszczenie 1/8, czyli to po lewej stronie za łazienką. Jak tam trafi powietrze z pokoi, kiedy wczesniej est łazienka z 3 wywiewami?

Cytat

Wszystko.
Za wyjątkiem salonu w każdym pomieszczeniu źle rozmieszczone anemostaty.
Pokoje na piętrze "06" i 07" będą słabo wentylowane, chyba że przepustnicami będziesz ograniczał strugę do pokojów "04" i "05".
Dodatkowy wywiew w holu na piętrze poprawił by bilans nawiewów do wywiewy.



Anemostaty są rozmieszczone może nie książkowo, czyli nie w najdalszych rogach budynku, ale też nie nad drzwiami. Powietrze tak czy siak się wyrówna, przecież to nie gęsta maź, tylko gaz.
Przykładowo,
- w salonie będzie sufit podwieszany, to tam pójdzie przewód nad nim, ale już w tym pokoju obok nie będzie takiego sufitu, więc anemostat planuję dac w ścianie między tymi pomieszczeniami, a przewód do niego doprowadzić sufitem salonu.
- Wywiew w kuchni przed nią, dlatego, żeby zapachy z niej nie przedostawały się albo przedostawały mnie na dom.
- przedpokój - nie wiem, czy będę tam dawał wyciąg.
- pokoje na górze - albo będe dawał po stropie i w tym celu musze wywiercić dziury w nim, albo zrobię kanały po ścianach zabudowane GK i dam na tej samej zasadzie rury, co na dole między salonem a biurem, czyli rury puszczone jednym pomieszczeniem, przebicie przez ścianę i w jednym pomieszczeniu anemostat na suficie, w drugim na ścianie.
- czy będzie mniej powietrza w pokojach nr 6,7? Hmm, instalacja na skrzynkach rozprężnych, odległość trochę większa niż do pomieszczeń 4,5, ale tam można dac jakiś zakręt i opory są już takie same. Chyba, że chodzi ci o inne aspekty...

Podobno nie daje sie wywiewow w korytarzach. Ale raczej nie bedzie tego w garderobie, wiec moze jakis tam jednak trzeba bedzie zrobic...

ja tak to widze, stąd tak zaprojektowalem sobie to w glowie, a nie inaczej, jak jest zle, to chetnie poprawie, ale najpierw musze sie dowiedziec, co i dlaczego..
Link do komentarza
Cytat

Pralnia, to jest pomieszczenie 1/8, czyli to po lewej stronie za łazienką. Jak tam trafi powietrze z pokoi, kiedy wczesniej est łazienka z 3 wywiewami?


Anemostaty są rozmieszczone może nie książkowo, czyli nie w najdalszych rogach budynku, ale też nie nad drzwiami. Powietrze tak czy siak się wyrówna, przecież to nie gęsta maź, tylko gaz.


Aaa, jak już są (jest) to zmienia postać rzeczy. Myślałem że to dopiero założenia, że tak będzie a nie inaczej.
A'propos, z jaki trzema wywiewami?

Rozumiem że narożniki zewnętrzne pokoi to najcieplejsze miejsca tych pokoi, i nigdy, pod żadnym pozorem mimo silnego wiatru
ich temperatura nie spadnie tak żeby mogła się pojawić wilgoć w tynku. OK, OK.
Zrobisz nie książkowo, to też może, choć wcale nie musi, działać nie książkowo.

Mówisz że nie daje się wywiewów w korytarzach. A gdzie przeczytałeś że całe piętro ma obsługiwać jeden wywiew?
Przy zamkniętych drzwiach do łazienki na piętrze, ssanie pod drzwiami będzie takie, że Ci kota przeciągnie przez tą szparę na drugą stronę. icon_biggrin.gif ... choć jeszcze gwizdać nie będzie.
Garderoba nie jest omywana w żaden sposób struga powietrza, to czemu chcesz tam likwidować wywiew? Przecież to pomieszczenie pomocnicze.
Wynika z tego że musi być mozliwość usuwania z niego 15m3/h powietrza.

I na koniec taka uwaga, choć już ją tyle razy powtarzałem że zaczyna mi się nie chcieć.

Powietrze głupie jest i poleci (popłynie) sobie najkrótszą drogą tam gdzie mu będzie mu najłatwiej.
To że Ty założyłeś dla niego inną trasę, to wcale znaczy że ono musi Twój plan realizować.
Chyba że mu to umożliwisz, albo je do tego zmusisz... inaczej to się możenie udać.
Pamiętaj też, że doprowadzenie powietrza poprzez anemostaty przy małym wydatku jest nawiewem bezciśnieniowym, o ograniczonej strefie oddziaływania.

Link do komentarza
Tak - Jani_63 ma rację - nawiewy mogą być nieskuteczne (te w pokojach 06, 07)

W garderobie ja zrobiłbym nawiew - nie wywiew.
Wydaje mi się, że w garażu też zrobiłbym wywiew - chyba, że planujesz dać tam wentylację grawitacyjną?
Nie widzę komina? Jeśli tak to szczelne drzwi.

Co to są "3 wywiewy w łazience, a dwa w kuchni" - chcesz rozmieścić 3 anemostaty czy po prostu 3 rury do jednego?
Planujesz jakiś kominek?

Przemyśl jak to zrównoważyć, żeby to w miarę cicho działało.

PS
Z tym wyciągiem z garażu to trzeba by doczytać jakie są przepisy, bo to trzeba by zrobić wyciąg gdzieś przy posadzce i u góry.
Tam chyba lepiej wentylować grawitacyjnie (lub przez ścianę na zewnątrz)?
Link do komentarza
Bez cytwania po kolei to, co mi się rzuciło w oczy.

3 wywiewy w sensie 1 anemostat, 3 rurki wyciągowe 75/63 do niego podłączone.

Tak jak pisałem, anemostaty są tam, gdzie są w pokojach i tak raczej zostanie. Teraz mieszkam w domu , gdzie wentylacja jest w 25% pomieszczeń. Nigdzie nie ma wilgoci, w żadnym z nich, ale czesto jest zaduch i trzeba wietrzyć. Norma. Ale właśnie świeże powietrze chcę mieć w domu, a sprawna wentylacja usunie i powietrze zużyte i wilgoć. A położenie anemostatów metr w tą czy w tą na prawde niewiele zmieni...

Wywiewy na piętrze mi się nie bilansują i to nie jest ok. Ale umieszczenie anemostatu na korytarzu spowoduje, że powietrze właśnie pójdzie sobie tam, dzie mu najłatwiej, czyli na korytarz, a do łazienki może trafić go znaaacznie mniej, a może w ogóle? Ale być może trzeba będzie dać na korytarzu anemostat wyciągowy z jednym wężem.

Garderoba - troche mnie zastanawiają te "normy". Sa dla ludzi i dla pomieszczeń. Ale w garderobie nic nie ma opróćz ciuchów. Dlatego nie daję tam nawiewów, bo po co mam wentylować coś, gdzie będe siedział 1/500 tygodnia? W drugą stronę chyba jeszcze gorzej - bo wyciąg w pomieszczeniu, gdzie sa czyste ubrania też za bardzo nie pasuje. Za to w garderobie będzie wyjście na strych. Ocieplone, ale i tak pewnie powietrze znajdzie sobie drogę, jak tamtędy sobie umknąć

Uwaga o powietzu, że jest głupie. Wiem. Dlatego też chciałem dać tylko wywiew w łazience na górze, żeby głupie powietrze zmusić do podróży do łazienki. Wylot na korytarzu z kazdego punktu ma bliżej właśnie tam, niż do łazienki, choćby o 1 drzwi mniej...

Garaz - nieogrzewany, wentylacja w ścianie, bo dla samego garażu nie uśmiechało mi się robić kominów.

Nadal jakoś nie jestem przekonany, że powietrze w tych pokojach na górze może nie dochodzić tak, jak trzeba? Bo niby czemu? Inaczej tych przewodów położyć się nei da, znaczy da, ale albo będą krótsze, ale nad drzwiami, albo dłuższe w rogach, ale to jeszcze gorzej dla przesyłanego nimi powietrza...
Link do komentarza
Widzę że wątek się rozrasta icon_smile.gif Super.

Pozwolę sobie na wrzucenie mojego projektu wentylacji mechanicznej. Proszę o jakieś wskazówki co należałoby poprawić. Wentylacja na rurach peflex (pisałem wcześniej)

[attachment=20973:reku_d__.pdf]
[attachment=20974:reku_g_ra.pdf]

reku_d__.pdf

reku_g_ra.pdf

Edytowano przez mikic (zobacz historię edycji)
Link do komentarza
Cytat

Widzę że wątek się rozrasta icon_smile.gif Super.

Pozwolę sobie na wrzucenie mojego projektu wentylacji mechanicznej. Proszę o jakieś wskazówki co należałoby poprawić. Wentylacja na rurach peflex (pisałem wcześniej)

[attachment=20973:reku_d__.pdf]
[attachment=20974:reku_g_ra.pdf]



Parter 3 nawiewy, 3 wywiewy, ale 3 rury nawiewowe, a 7 wywiewowych? Czyli powiedzmy, ze tłoczysz 22m3/h na jedną rurkę, czyli nawiewasz 66m3, a wywiewać możesz 154m3. Bez sensu. NIe wywiejesz więcej, niz nawiejesz. Poza tym wywiew w kotłowni? A masz tam doprowadzone powietrze z zewnątrz dla pieca? Jaki piec w ogóle?

Góra - też nie masz zbilansowane.

Lepiej tłoczyć więcej, niż mniej czyli lepiej mieć nadciśnienie, niż podciśnienie w budynku. Na górze odejmij 2 rury na wywiewach w pralni.. Na dole ja bym zlikwidowal wywiew w kotlowni, dal jeszcze jedną rure do któregos anemostatu w salonie, odjął jedna rure w kuchni i łazience.

Poza tym masz strasznie daleko rekuperator, a to nie wróży dobrze dla cisnienia i długości rur, przestaw go blizej sciany nosnej tej srodkowej.

Tyle ode mnie. Edytowano przez Ifarrg (zobacz historię edycji)
Link do komentarza
Cytat

A co za innowacyjna metoda liczenia wydajności na podstawie ilości rur?
To nie solar/kolektor próżniowy. icon_lol.gif



A Ty chcesz z tego wszystkiego robić jakąś straszną matematykę? Im więcej rury, tym większe koszty, ale akurat tutaj te rury niewiele dają. Fakt, najlepiej dać projekt do jakiejś firmy, co robi instalacje, albo handluje materiałami i wtedy dostaniemy wszędzie po 3 rury. Bo co to, inwestor chce, to będzie miał, zapłaci jak za zboże...

Ja widzę co widzę. Wentylacja to nie jest aż tak złożona sprawa, żeby wielkie równania robić i dumać pół dnia. Można, ale dla mnie to akurat co napisałem powyżej rzuca się w oczy i wg mnie jest tak, jak napisałem. Można teraz porysowac kanały i policzyć opory. Przy takich długich kanałach nawet trzeba.

Tylko nie róbmy z wentylacji jakiejś wiedzy tajemnej...

Jani, ja na prawdę chętnie posłucham/poczytam co Ty myślisz o projekcie mikica... nie jestem specjalistą, Ty znasz się pewnie lepiej, napisz coś czego obaj z mikicem jeszcze nie wiemy...
Link do komentarza
Cytat

Widzę że wątek się rozrasta icon_smile.gif Super.

Pozwolę sobie na wrzucenie mojego projektu wentylacji mechanicznej. Proszę o jakieś wskazówki co należałoby poprawić. Wentylacja na rurach peflex (pisałem wcześniej)

[attachment=20973:reku_d__.pdf]
[attachment=20974:reku_g_ra.pdf]



Patrząc tak na szybko, ja nie dawałbym wyciągu w kotłowni (co to za kotłownia?)
i dałbym dwa nawiewy w pokoju 6 (30m2)
Musisz też przeanalizować krotność tych rur wyciągowych.
Wg mnie o ile w kuchni może 3 rury są adekwatne o tyle w tych małych łazienkach wystarczyłoby dać po dwie.
Gdzie jest wejście do pomieszczenia pralnia+rekuperator?


Dopisałem:
Długość kanałów jest bez znaczenia, powinny być "mniej więcej równe"
Jeśli sumarycznie długość wywiewów będzie krótsza to poprawi działanie układu.
Długość czerpni i wyrzutni nie ma większego znaczenia.
Link do komentarza
Kotłownia jest z piecem z zamkniętą komorą spalania.
Czyli dać po dwie rury wywiewne do każdego anemostatu w łazienkach.
Czy wystarczy po jednej rurze do każdego pokoju (oprócz salonu bo tam będą dwa anemostaty po jednej rurze)?
Drzwi do pralni z reku będą zaraz przy schodach. Tam chyba też dwie rury powinny wystarczyć.
Czy tak będzie dobrze?
Link do komentarza
Cytat

Kotłownia jest z piecem z zamkniętą komorą spalania.
Czyli dać po dwie rury wywiewne do każdego anemostatu w łazienkach.
Czy wystarczy po jednej rurze do każdego pokoju (oprócz salonu bo tam będą dwa anemostaty po jednej rurze)?
Drzwi do pralni z reku będą zaraz przy schodach. Tam chyba też dwie rury powinny wystarczyć.
Czy tak będzie dobrze?


Kocioł gazowy?
Skąd będzie nawiew?
Wiesz, że z zależności od rodzaju gazu należy odpowiednio umieścić wywiew?

Co do kanałów - mogę Ci jedynie podpowiedzieć, żebyś spróbował sobie narysować jak poprowadzisz kanały, gdzie rozgałęźniki (skrzynki rozdzielcze), jakieś przepustnice.
To pozwoli ci wyeliminować jakieś absurdy, przemyśleć najkrótsze drogi.
Genialnie byłoby jakbyś powyliczał sobie ile powietrza przepchniesz przez rury w danym czasie i dostosował to do swoich oczekiwań dla konkretnych pomieszczeń.
Rekuperator powinieneś umieścić gdzieś w miarę centralnym miejscu.
Wybrać miejsce gdzie z rekuperatora zejść rurami (w jakimś kącie, który łatwo zabudować).
Jak planujesz dać anemostaty dla dolnej kondygnacji - w suficie podwieszanym, w stropie?

Link do komentarza
Gość Strawman
Cytat

A co za innowacyjna metoda liczenia wydajności na podstawie ilości rur?
To nie solar/kolektor próżniowy. icon_lol.gif


Z powyższego wnioskuję, że nie masz uwag do tego projektu?
Ciekawe... :scratching:

Podane są przekroje, więc bez problemu można policzyć jaką ilość powietrza da się nimi przepchnąć przy zachowaniu prędkości zapewniającej cichą pracę...

Ja zmieniłbym nieco ich rozkład:
Parter:
- kotłownia "hermetyczna" z własnym nawiewem i wywiewem pod sufitem (gaz!)
- kuchnia (co z okapem kuchennym?) 3x75/63
- łazienka 2x75/63
- salon 2 anemostaty po 2x75/63
- pokój 1x75/63
Poddasze:
- 2x75/63 łazienka
- 2x75/63 pralnia/suszarnia
- pokoje 4x 1x75/63

Można by jeszcze ewentualnie dodać nawiew w przedsionku Edytowano przez Strawman (zobacz historię edycji)
Link do komentarza
Cytat

Ja zmieniłbym nieco ich rozkład:
Parter:
- kotłownia "hermetyczna" z własnym nawiewem i wywiewem pod sufitem (gaz!)


Chcesz powiedzieć że kotłownia w tym przypadku powinna mieć nawiew i wywiew? icon_eek.gif
Link do komentarza
Cytat

Kocioł gazowy?
Skąd będzie nawiew?
Wiesz, że z zależności od rodzaju gazu należy odpowiednio umieścić wywiew?

Co do kanałów - mogę Ci jedynie podpowiedzieć, żebyś spróbował sobie narysować jak poprowadzisz kanały, gdzie rozgałęźniki (skrzynki rozdzielcze), jakieś przepustnice.
To pozwoli ci wyeliminować jakieś absurdy, przemyśleć najkrótsze drogi.
Genialnie byłoby jakbyś powyliczał sobie ile powietrza przepchniesz przez rury w danym czasie i dostosował to do swoich oczekiwań dla konkretnych pomieszczeń.
Rekuperator powinieneś umieścić gdzieś w miarę centralnym miejscu.
Wybrać miejsce gdzie z rekuperatora zejść rurami (w jakimś kącie, który łatwo zabudować).
Jak planujesz dać anemostaty dla dolnej kondygnacji - w suficie podwieszanym, w stropie?



Kocioł kondensacyjny.

Rekuperator miałby stać w pralnio-suszarni. Od niego chciałem puścić rurę nad sufitem na poddaszu i zrobić zejście pionowe w korytarzu na poddaszu do skrzynki rozdzielczej, a potem od skrzynki puścić rury po stropie (na poddaszu) do miejsc gdzie mają być anemostaty na dole. Przebić się przez strop i już. Z kolei do anemostatów na poddaszu rury puścić też po stropie a potem w górę w ściankach działowych. Długość rur mniej więcej mogłaby być porównywalna. Mam tylko problem z tym pokojem na poddaszu (nr 6 - nad garażem). Tam powinny być chyba dwa anemostaty a nie jeden....
Link do komentarza
Gość Strawman
Cytat

Tak wg. mnie dwa jak już wyżej pisałem.
Napisz jeszcze co to za kocioł [...]?


Kondensacyjny z zamkniętą komorą spalania - czy coś zmieniło się w kwestii wentylacji kotłowni w stosunku do normy
PN-B-02431-1:1999 ?
Link do komentarza
Gość Strawman
Cytat

Raczej nie.
Kolega jednak nie uściślił jaki rodzaj kotła kondensacyjnego będzie miał.
Po pierwsze czy gazowy, po drugie na jaki rodzaj gazu - jeśli tak - bo być może trzeba będzie zastosować wywiew przy podłodze, oprócz tego w suficie.


W przypadku gazu ziemnego nawiew kratką 200cm2 (fi160) i wywiew kratką 200cm2 - wywiew pod sufitem.
I szczelne drzwi do kotłowni...

edit: kursywa Edytowano przez Strawman (zobacz historię edycji)
Link do komentarza
Gość Strawman
Cytat

Nic - nigdy ta norma nie została przywołana w zakresie wentylacji.



Cytat

tylko (w zakresie) na paliwa gazowe o gęstości względnej mniejszej niż 1



"Nigdy", a "tylko (w zakresie) na paliwa gazowe o gęstości względnej mniejszej niż 1" to ogromna różnica!
Szczególnie dla odbiorców gazu ziemnego, których wśród użytkowników kotłów gazowych jest znaczna większość... Dla nich i ich najbliższych może to być kwestia żyć albo nie żyć!!!

edit: stylistyka

Bardzo podobnie rzecz się ma w przypadku lansowanego na forum sposobu usuwania spalin z kuchenki gazowej w kuchni, przy wentylacji mechanicznej w budynku! Przepuszczenie spalin przez pochłaniacz z filtrem tłuszczowym i swobodne wyrzucenie ich w "kierunku wywiewu" może skutkować zwiększonym stężeniem tlenku węgla w kuchni.
Edytowano przez Strawman (zobacz historię edycji)
Link do komentarza
Cytat

"Nigdy", a "tylko (w zakresie) na paliwa gazowe o gęstości względnej mniejszej niż 1" to ogromna różnica!
Szczególnie dla odbiorców gazu ziemnego, których wśród użytkowników kotłów gazowych jest znaczna większość... Dla nich i ich najbliższych może to być kwestia żyć albo nie żyć!!!

edit: stylistyka

Bardzo podobnie rzecz się ma w przypadku lansowanego na forum sposobu usuwania spalin z kuchenki gazowej w kuchni, przy wentylacji mechanicznej w budynku! Przepuszczenie spalin przez pochłaniacz z filtrem tłuszczowym i swobodne wyrzucenie ich w "kierunku wywiewu" może skutkować zwiększonym stężeniem tlenku węgla w kuchni.



Te czarne robaczki to literki ................

Nigdy rzeczona norma, nie została przywołana w zakresie wentylacji kotłowni na paliwo gazowe o ..... - NIGDY.
to była jedna sprawa.
Tylko w zakresie ...... odpowiedź do drugiego zagadnienia co do stosowania wymogów (normy) w kotłowniach olejowych.
to była druga sprawa.

Obie odpowiedzi dotyczą innych zagadnień, ale związanych z ta normą - łączenie ich w całość dowodzi tylko ......
Link do komentarza
Cytat

Bardzo podobnie rzecz się ma w przypadku lansowanego na forum sposobu usuwania spalin z kuchenki gazowej w kuchni, przy wentylacji mechanicznej w budynku! Przepuszczenie spalin przez pochłaniacz z filtrem tłuszczowym i swobodne wyrzucenie ich w "kierunku wywiewu" może skutkować zwiększonym stężeniem tlenku węgla w kuchni.



coś dzwoni, ale jak zwykle tylko dzwoni....
czyli
Cytat

miedź brzęcząca albo cymbał brzmiący


Link do komentarza
Gość Strawman
Cytat

Te czarne robaczki to literki ................

Uhmm.... I nie wystarczy ich poskładać - trzeba jeszcze zrozumieć jaką treść ze sobą niosą!

Cytat

Nigdy rzeczona norma, nie została przywołana w zakresie wentylacji kotłowni na paliwo gazowe o ..... - NIGDY.
Tylko w zakresie ...... [...] w kotłowniach olejowych.

Odnoszę wrażenie, że umyka Ci treść tego, co sam napisałeś w odpowiedzi na stwierdzenie (słuszne!) MrTomo:
"Ale są w niej sprecyzowane wymagania co do wykonania kotłowni na paliwa gazowo-olejowe"

Uszczegółowiłeś to zdaniem: "tylko (w zakresie) na paliwa gazowe o gęstości względnej mniejszej niż 1"

Więc jak najbardziej dotyczy ona gazu ziemnego, którego gęstość właściwa jest mniejsza niż 1 (coś ok. 0,8)

Ty twierdzisz teraz, że gaz ziemny ma gęstość większą niż 1 (???) i wspomniana norma nie dotyczy kotłowni z kotłami na gaz ziemny...??? Przyznać trzeba, że wijesz się jak w konwulsjach i każdy, kto potrafi czytać ze zrozumieniem pewnie nieźle się dziwi tym akrobacjom mieszającym olej z gazem......... a ja pytam się "po co?"

Cytat

coś dzwoni, ale jak zwykle tylko dzwoni....



A jakaś istotna dla pytającego konkluzja???
Bo w przeciwnym wypadku to dzwonienie dotyczy ciebie...
Link do komentarza
Napiszę bardziej zrozumiale - no może bardziej dobitnie.

Po raz kolejny powołujesz się na zapisy normy, która akurat danego problemu nie dotyczy, albo nie jest w danym przypadku obowiązkową.

Przepisy nie nakazują stosowania normy PN-B-02431-1:1999 w zakresie wentylacji kotłowni. Ta norma w tym zakresie nie obowiązuje.

A zamiast rozmydlania tematu, bardziej na miejscu byłoby przepraszam (?).

Ps. A łączenie w całość (w jednym cytacie) dwóch różnych wypowiedzi, w różnych zagadnieniach - jest prostacką manipulacją. icon_evil.gif

P)s.2. Cytowana norma dotyczy tylko kotłowni na gaz lżejszy od powietrza - nie dotyczy innych paliw, np. oleju, gazu cięższego od powietrza, węgla, drewna, itp.
Link do komentarza
Cytat

napisz coś czego obaj z mikicem jeszcze nie wiemy...


Najsilniejszym przedstawicielem świata zwierząt jest żuk z gatunku Onthophagus taurus. icon_biggrin.gif



Cytat

Z powyższego wnioskuję, że nie masz uwag do tego projektu?
Ciekawe... :scratching:


A widziałeś w grafiku że nie miałem akurat ostrego dyżuru..., ba - nie miałem nawet dyżuru On call. icon_biggrin.gif
Nawet nie widziałem tego projektu, więc dlaczego mam mieć jakieś uwagi do niego.


Cytat

W przypadku gazu ziemnego nawiew kratką 200cm2 (fi160) i wywiew kratką 200cm2 - wywiew pod sufitem.
I szczelne drzwi do kotłowni...


A te szczelne drzwi to po co?
Link do komentarza
Gość Strawman
Cytat

Po raz kolejny powołujesz się na zapisy normy, która akurat danego problemu nie dotyczy, albo nie jest w danym przypadku obowiązkową.

Przepisy nie nakazują stosowania normy PN-B-02431-1:1999 w zakresie wentylacji kotłowni. Ta norma w tym zakresie nie obowiązuje.

Cytowana norma dotyczy tylko kotłowni na gaz lżejszy od powietrza (czyli kotłowni na gaz ziemny!!! - dopisek Strawman) - nie dotyczy innych paliw, np. oleju, gazu cięższego od powietrza, węgla, drewna, itp.


Sądzisz, że ja sieję zamęt, wprowadzając do wątku kwestie których nie dotyczy... kto tu pisał o węglu, oleju, gazie cięższym od powietrza???

Na jakiej podstawie twierdzisz, że norma dotycząca kotłowni na gaz ziemny, nie jest obowiązkowa w przypadku ich realizacji? Czytając zalecenia na stronach producentów kotłów gazowych, wyciągam zgoła odmienne wnioski.

Mieliśmy miesiąc wcześniej odbiór instalacji gazowej. Wiesz na co przede wszystkim zwrócili uwagę przedstawiciele dostawcy gazu - ano właśnie na wentylację grawitacyjną w pomieszczeniu kotłowni, z obowiązkowym nawiewem niezależnym od wentylacji mechanicznej.

Znaczy producenci kotłów dbają o bezpieczeństwo użytkownika ich produktów, kominiarz dba o bezpieczeństwo użytkowników, gazownia dba o bezpieczeństwo odbiorców, ale użytkownik ma być postępowy, za radą forum budowlanego mądrzejszy od normy, która nie jest jak mówisz obowiązkowa (ale obowiązująca wg. powyższych podmiotów) i sobie zrobić wbrew zalecanym metodom - tak będzie ok!?...

Cytat

A te szczelne drzwi to po co?


Po to aby nie mieszać dwóch rodzajów niezależnych wentylacji.
Edytowano przez Strawman (zobacz historię edycji)
Link do komentarza
Cytat

...
Mieliśmy miesiąc wcześniej odbiór instalacji gazowej. Wiesz na co przede wszystkim zwrócili uwagę przedstawiciele dostawcy gazu - ano właśnie na wentylację grawitacyjną w pomieszczeniu kotłowni, z obowiązkowym nawiewem niezależnym od wentylacji mechanicznej.
...



I to była kotłownia z kotłem z zamkniętą komorą spalania?

A widziałeś kiedyś kocioł kondensacyjny w łazience?
Czy też wydzielisz wtedy wentylację nawiewno-wywiewną od tej łazienki i zrobisz szczelne drzwi do tejże łazienki a w łazience dasz komin i uruchomisz wentylację grawitacyjną?
Nie sadzę...

Link do komentarza
Cytat

Na jakiej podstawie twierdzisz, że norma dotycząca kotłowni na gaz ziemny, nie jest obowiązkowa w przypadku ich realizacji? Czytając zalecenia na stronach producentów kotłów gazowych, wyciągam zgoła odmienne wnioski.



Na podstawie przepisów, w tym przypadku na podstawie rozporządzenia Ministra Infrastruktury w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie - konkretnie § 176 tegoż.

I nie obowiązuje m.in. w zakresie wentylacji (takiej) kotłowni, bo w tym zakresie obowiązują inne zapisy dot. wentylacji przywołanego Rozporządzenia.
Link do komentarza
Cytat

Mieliśmy miesiąc wcześniej odbiór instalacji gazowej. Wiesz na co przede wszystkim zwrócili uwagę przedstawiciele dostawcy gazu - ano właśnie na wentylację grawitacyjną w pomieszczeniu kotłowni, z obowiązkowym nawiewem niezależnym od wentylacji mechanicznej.

Znaczy producenci kotłów dbają o bezpieczeństwo użytkownika ich produktów, kominiarz dba o bezpieczeństwo użytkowników, gazownia dba o bezpieczeństwo odbiorców, ale użytkownik ma być postępowy, za radą forum budowlanego mądrzejszy od normy, która nie jest jak mówisz obowiązkowa (ale obowiązująca wg. powyższych podmiotów) i sobie zrobić wbrew zalecanym metodom - tak będzie ok!?...


Oczywiście Ty cały czas mówisz o kotłowni wyposażonej w kocioł typu "C"? Edytowano przez Jani_63 (zobacz historię edycji)
Link do komentarza
Generalnie - żeby nie było - też jestem zwolennikiem oddzielania wentylacji z mieszkania i z kotłowni (p. post #25) ale nie we wszystkich przypadkach jest to konieczne.
Dlatego zawsze lepiej się dopytać o jaki kocioł chodzi.

PS.
Zupełnie inna i niezrozumiała rzecz dla mnie jest taka, że trzech (3) na trzech (3) kominiarzy zapytanych o wentylację kotłowni ma zawsze inne zdanie
Link do komentarza

Utwórz konto lub zaloguj się, aby skomentować

Musisz być użytkownikiem, aby dodać komentarz

Utwórz konto

Zarejestruj nowe konto na forum. To jest łatwe!

Zarejestruj nowe konto

Zaloguj się

Masz już konto? Zaloguj się.

Zaloguj się

  • Darmowy poradnik budowlany raz w tygodniu na Twój e-mail

  • Najnowsze posty

    • Ile wytrzyma dom z kontenerów?   Wobec rosnącego zainteresowania nietradycyjnymi formami mieszkalnictwa, domy z kontenerów cieszą się coraz większą popularnością. Ich unikalna estetyka, możliwość szybkiego montażu i stosunkowo niski koszt budowy przyciągają uwagę wielu osób poszukujących alternatywy dla tradycyjnego budownictwa. Jednak jedno z ważnych pytań, jakie nasuwają się przy rozważaniu tej formy mieszkania, dotyczy trwałości.  Kontenery z płyt warstwowych, które są powszechnie stosowane w budowie domów kontenerowych, znane są ze swojej wytrzymałości oraz zapewnienia komfortu termicznego. Są projektowane tak, aby wytrzymać trudy transportu i ekstremalne warunki atmosferyczne, co czyni je odpowiednimi do adaptacji na cele mieszkalne. Mimo to, podobnie jak każda konstrukcja, domy kontenerowe wymagają odpowiedniej konserwacji i po około 25-30 latach użytkowania mogą potrzebować renowacji.   Ile może stać kontener?   Ten aspekt jest szczególnie istotny w kontekście wykorzystania kontenerów w celach innych niż stałe mieszkanie. Zgodnie z przepisami, kontener jako tymczasowa konstrukcja nie może być trwale połączony z gruntem, a maksymalny czas jego użytkowania bez konieczności uzyskania pozwolenia wynosi 180 dni. To sprawia, że kontenery są idealnym rozwiązaniem jako tymczasowe zaplecze na placach budowy. W trakcie tworzenia zaplecza kontenerowego dla inwestycji budowlanych, na ogół nie wymaga się pozwolenia na postawienie kontenera na tym etapie. Jednak po upływie wspomnianych 180 dni, w przypadku dalszego użytkowania kontenera na danym terenie, niezbędne jest uzyskanie stosownego pozwolenia. To wymaganie prawne ma na celu zapewnienie, że tymczasowe konstrukcje są używane zgodnie z przeznaczeniem i nie stają się stałymi elementami krajobrazu bez odpowiedniej kontroli.   Kontenery mieszkalne całoroczne – czy to możliwe?    Czy w domu kontenerowym można mieszkać cały rok? W odpowiedzi na to pytanie, z pewnością można stwierdzić, że tak, mieszkanie w kontenerze przez cały rok jest możliwe i praktyczne. Elementem, który umożliwia komfortowe użytkowanie kontenera mieszkalnego przez wszystkie pory roku, jest płyta warstwowa, z której jest zbudowany. Dzięki swoim właściwościom, płyta warstwowa stanowi doskonałą izolację termiczną, co jest niezbędne, aby utrzymać odpowiednią temperaturę wewnątrz, zarówno latem, jak i zimą. Istnieje też możliwość zainstalowania dodatkowych udogodnień, takich jak klimatyzacja dla chłodzenia latem i odpowiednie systemy grzewcze na zimowe miesiące. Dzięki tym rozwiązaniom, kontenery mieszkalne mogą być używane jako całoroczne domy, zapewniając mieszkańcom komfort niezależnie od panujących na zewnątrz warunków atmosferycznych. Nowoczesne domy z kontenerów – jakie mają udogodnienia?  Ewolucja domów kontenerowych od prostych, funkcjonalnych konstrukcji do pełnowartościowych, nowoczesnych domów mieszkalnych jest imponująca. Dziś, domy te nie tylko zachwycają nowoczesnym designem, ale także mogą być wyposażone w szereg udogodnień, które podnoszą standard życia i komfort mieszkańców. Do najbardziej popularnych należy zaliczyć możliwość zainstalowania w pełni funkcjonalnej toalety, systemu klimatyzacyjnego oraz efektywnych grzejników, które zapewniają optymalną temperaturę w każdych warunkach.    www.apexconstruction.pl
    • Czy kontener socjalny jest budynkiem?  Kontener socjalny to pojęcie, które często kojarzy się z prostotą, szybkością realizacji i przede wszystkim funkcją społeczną. Takie kontenery są dostarczane jako gotowe do użytku jednostki mieszkalne, mające za zadanie zaspokajać podstawowe potrzeby mieszkaniowe w sposób natychmiastowy. Pytanie, czy kontener socjalny może być uznany za budynek, otwiera dyskusję nie tylko na temat technicznych aspektów takich rozwiązań, ale również ich miejsca w prawie budowlanym, normach urbanistycznych oraz w percepcji społecznej. Baraki kontenery socjalne Wprowadzenie kontenerów socjalnych "pod klucz" na rynek mieszkaniowy stanowi odpowiedź na rosnące zapotrzebowanie na przystępne cenowo i elastyczne rozwiązania mieszkaniowe. Ta forma zakwaterowania, choć czasem postrzegana jako rozwiązanie tymczasowe, może być również traktowana jako pełnoprawne miejsce zamieszkania, spełniające wszystkie funkcje domu. W tym kontekście, ważne jest zrozumienie, jak kontenery te są klasyfikowane z punktu widzenia prawnego i budowlanego, a także jakie wyzwania i możliwości niesie za sobą taka klasyfikacja.    Baraki kontenery socjalne, funkcjonujące jako tymczasowe lub długoterminowe rozwiązania mieszkaniowe, odgrywają ważną rolę w systemie wsparcia społecznego dla osób znajdujących się w trudnej sytuacji życiowej. Ich podstawową funkcją jest zapewnienie bezpiecznego, choć często minimalistycznego, schronienia dla osób bezdomnych, ofiar katastrof naturalnych, czy rodzin znajdujących się w kryzysie mieszkaniowym. Oprócz podstawowego schronienia, baraki te mogą oferować również ograniczone udogodnienia, takie jak dostęp do wody, elektryczności i podstawowych urządzeń kuchennych, co pozwala na odzyskanie poczucia normalności i niezależności. W zależności od potrzeb i możliwości lokalnych społeczności, kontenery socjalne mogą być również wykorzystywane jako przestrzenie edukacyjne, punkty doradcze lub centra integracji społecznej, wspierając tym samym nie tylko fizyczne, ale i psychologiczne potrzeby mieszkańców. Mimo swojej tymczasowości, baraki kontenery socjalne stanowią ważny element w strategiach radzenia sobie z problemami mieszkaniowymi, oferując elastyczne i stosunkowo szybkie rozwiązania w obliczu rosnących wyzwań społecznych. Uziemienie kontenera socjalnego Uziemienie kontenera socjalnego to ważny aspekt zapewniający bezpieczeństwo użytkowania takich jednostek mieszkaniowych, zwłaszcza w kontekście ochrony przed wyładowaniami elektrycznymi i zapewnienia stabilności elektrycznej instalacji wewnątrz. Proces uziemienia polega na stworzeniu bezpośredniego połączenia konstrukcji kontenera z ziemią, co umożliwia bezpieczne odprowadzenie potencjalnych przepięć elektrycznych bezpośrednio do gruntu, chroniąc tym samym mieszkańców przed porażeniem elektrycznym. Ponadto, prawidłowo wykonane uziemienie minimalizuje ryzyko uszkodzeń sprzętu elektrycznego spowodowanych przez niestabilne napięcie lub przepięcia. Realizacja tego procesu wymaga zastosowania odpowiednich materiałów i technik instalacyjnych, zgodnie z obowiązującymi normami bezpieczeństwa i przepisami budowlanymi. Uziemienie kontenerów socjalnych jest więc nie tylko wymogiem technicznym, ale również środkiem zapewniającym komfort i bezpieczeństwo ich użytkowników, stanowiąc nieodłączny element przygotowania tych tymczasowych przestrzeni mieszkalnych do użytku.   Klasyfikacja środków trwałych to proces grupowania aktywów trwałych lub majątku firmy według określonych kryteriów. W zależności od celu klasyfikacji, środki trwałe mogą być dzielone na różne kategorie.    Kontenery socjalne zakwalifikowane mogą być jako : Kioski, budki, baraki, domki kempingowe – niezwiązane trwale z gruntem, stawka amortyzacyjna 10%. Stawka amortyzacyjna dla takiego rodzaju kontenerów wynosi 10%.   Rodzaj ten obejmuje różne obiekty wolno stojące, niezwiązane trwale z gruntem, w tym kontenery socjalne. Jednak nie obejmuje on innych rodzajów budynków lub obiektów, które zostały wymienione jako wyłączenia, takie jak kioski handlowo-usługowe, budynki transformatorni, budynki portierni, baraki składane itp.  Kontener socjalny mieszkalny - czy sprawdzi się jako miejsce do życia?  Kontenery socjalne mieszkalne mogą stanowić tymczasowe lub prowizoryczne miejsce do życia w określonych sytuacjach, ale ich przydatność i wygodę zależy od wielu czynników. Często są stosowane jako rozwiązanie tymczasowe w przypadku nagłych sytuacji, takich jak katastrofy naturalne lub dla pracowników na placach budowy. Mogą być odpowiednie jako krótkoterminowe schronienie, ale niekoniecznie nadają się na dłuższy okres.   Standardy życia w nich mogą być ograniczone w porównaniu do tradycyjnych mieszkań. Konieczne jest dostosowanie się do niewielkiej przestrzeni i podstawowych udogodnień. W zależności od dostosowania i wyposażenia, kontenery socjalne mogą mieć ograniczone udogodnienia, takie jak toaleta, prysznic, kuchnia, ogrzewanie, i klimatyzacja. Komfort użytkowania może być niższy niż w tradycyjnych mieszkaniach.   Zatem warto podkreślić, że kontenery socjalne mieszkalne mogą się sprawdzić jako tymczasowe lub prowizoryczne miejsce do życia, szczególnie w określonych sytuacjach, takich jak nagłe kryzysy lub prace na placach budowy. Jednakże, ich przydatność i komfort zależą od wielu czynników, takich jak cel użytkowania, standardy życia, wyposażenie, przepisy lokalne i koszty. Przed podjęciem decyzji o zamieszkaniu w takim obiekcie, warto dokładnie rozważyć wszystkie te aspekty i dostosować je do własnych potrzeb i okoliczności.   www.apexconstruction.pl
    • Czemu miałyby polecieć? Chwieją się? Jeśli nie, to skąd obawy?   A to, ze złapałeś je trytytkami to im nie zaszkodzi. Zresztą, jeśli się bardzo boisz, to przecież możesz je zamocować do ściany. Sposób obojętny.
    • Panowie te regały stoją na płaskim podłożu e garażu jeden obok drugiego ,na płasko ponieważ wylewka samopoziomujące poszła na to .Boję się aby nie poleciały na samochód ,zobaczyłem na dole i na górze trytytkami długimi .Nie poleca one na samochód ?
    • Ostatnio przeglądałem takie małe pompki do wody, na 12 V. Rozrzut cen od 18 PLN do 94 PLN. Ten sam model. 
  • Popularne tematy

×
×
  • Utwórz nowe...