Skocz do zawartości

Technologia budowy domu z bali


Recommended Posts

Dom z bali, podobnie jak "kanadyjczyk", szybko "stygnie".
Ciekawe, w sieci można znaleźć badania dokładnie przeciwne.
Drewno ma dużą pojemność cieplną, co powoduje efekt "opóźnienia" przenikania zimna do wnętrza.
Dla litego bala o grubości ok. 18 cm wynosi on około 10-12 h.
Tzn. że nagrzany w południe dom odda to ciepło w nocy. Dla okresów przejściowych, czyli wiosna, jesień daje to ok. 30% oszczędność ciepa do innych technologii.
Pozdrawiam
Darek
Link do komentarza
  • 1 miesiąc temu...
Gość dambooo13
Domy z bali robią wrazenie :) Dobra i solindą technologie budowania ma tez Polska Drewniana, warto sobie poczytac na ich stronce. Widac,ze wkaldają cale serce w te projekty i ich realizacje.
Link do komentarza
  • 2 tygodnie temu...
@Darek, domy z bali oczywiście mają jakąś tam pojemność cieplną, ale wszystko zależy do czego chcesz to porównywać icon_smile.gif Jak do szkieletów, to zgadzam się w pełni z Twoją wypowiedzią. Jak do silki albo Porothermu, to sens porównywania się kończy. Ceramika budowlana, nawet taka do budowy dwuwarstwowej wygrywa z drewnem nie tylko masą, ale i strukturą (porowatą), która świetnie akumuluje ciepło i utrudnia przegrzewanie wnętrz w lecie i wychładzanie zimą. Dodatkowo (poniekąd z tych samych przesłanek) wynika fakt znacznie lepszej izolacyjności akustycznej domu z Porothermu, aniżeli z bali. Ciągle uważam, że domy z bali wybiera się po prostu sercem, dla idei. Jak ktoś analizuje twarde dane, to zawsze mu wyjdzie, że domy z ceramiki budowlanej są bardziej optymalne. Mam tu na myśli również koszty... ;)
Link do komentarza
icon_biggrin.gif
Do tego wektor strumienia ciepła jest "odwrotny"

Cytat

Drewno ma dużą pojemność cieplną, co powoduje efekt "opóźnienia" przenikania zimna do wnętrza.






Cytat

Ceramika budowlana, nawet taka do budowy dwuwarstwowej wygrywa z drewnem nie tylko masą, ale i strukturą (porowatą), która świetnie akumuluje ciepło i utrudnia przegrzewanie wnętrz w lecie i wychładzanie zimą.


To ta struktura porowata odpowiada za akumulacje ciepła? icon_biggrin.gif
Link do komentarza
Gość Budowlaniec
Jani_63 udajesz mądrego, a nie rozumiesz podstawowych zależności, gdzie najlepszy komfort cieplny daje materiał porowaty o dużej pojemności cieplnej, a takim materiałem jest drewno.
Link do komentarza
  • 7 miesiące temu...
Jak bal ma odpowiednio dużą średnicę, to w zasadzie nie potrzebuje dodatkowego docieplenia. U mnie w głównym surowcem był bal syberyjski, okrągły o średnicy 30 cm. Taki dom jak jest tylko odpowiednio uszczelniony, każde mrozy przetrzyma, przy oszczędnym ogrzewaniu.
Link do komentarza
  • 4 lata temu...
Gość papiss
Jak dla mnie ogólnie drewniany dom wygląda sto razy lepiej niż murowany. Taki rodzaj budowy tworzy fajny klimat, np.: https://completehome.pl/media/photos/334314501752174150.JPG. No ale przyjęło się, że co drewniane to słabe i nie przetrwa i trudno będzie coś takiego zmienić w myśleniu ludzi.
Link do komentarza
Dnia 10.08.2015 o 11:33, Gość Paweł napisał:

Jak bal ma odpowiednio dużą średnicę, to w zasadzie nie potrzebuje dodatkowego docieplenia. U mnie w głównym surowcem był bal syberyjski, okrągły o średnicy 30 cm. Taki dom jak jest tylko odpowiednio uszczelniony, każde mrozy przetrzyma, przy oszczędnym ogrzewaniu.

Mrozy domek przetrzyma - a mieszkańcy? Przy oszczędnym ogrzewaniu?

54 minuty temu, Gość papiss napisał:

przyjęło się, że co drewniane to słabe i nie przetrwa i trudno będzie coś takiego zmienić w myśleniu ludzi.

Dom drewniany ma wiele zalet. Ale na pewno jest palny i mniej trwały od murowanego. I nie zmieni się to w myśleniu ludzi dotąd, dokąd te minusy nie zredukują się.

Link do komentarza

Drewno świerka czy sosny ma przy swojej gęstości i strukturze w tym usłojeniu ma stosunkowo duży opór cieplny, przy jednocześnie dużej pojemności cieplnej, co tworzy specyficzny dla większości przyjazny mikroklimat. Oczywiście izolacyjność całego budynku powinna być w pewnej wyższej klasie. Ponadto pojemność wilgoci, pozwalająca regulować mikroklimat wnętrza

Link do komentarza

Utwórz konto lub zaloguj się, aby skomentować

Musisz być użytkownikiem, aby dodać komentarz

Utwórz konto

Zarejestruj nowe konto na forum. To jest łatwe!

Zarejestruj nowe konto

Zaloguj się

Masz już konto? Zaloguj się.

Zaloguj się
  • Kto przegląda   0 użytkowników

    • Brak zalogowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
  • Darmowy poradnik budowlany raz w tygodniu na Twój e-mail

  • Najnowsze posty

    • Musiała od razu pęknąć czy się po prostu ugięła albo powstały jakieś mocne naciski punktowe? Ściany piwnicy stoją na grubej papie, najgrubsza jaka była, nie pamiętam ile mm ale wydaje mi się że to też mogło mieć wpływ. W żadnej że ścian nie ma słupa żelbetonowego. Zanim stawiałem ściany to szukałem po forach i wszyscy doradzali takie słupy właśnie żeby unikać rys na ścianach. Rys jest więcej na ścianach piwnicy, poniżej pokazane. Praktycznie na każdym łączeniu wewnętrznych ścian nosnych i narożnikach.    A ponadto tu gdzie zaznaczono na żółto to są raczej na pewno naciski/reakcje pionowe bo jest to narożne okno tarasowe bez słupa i w tym miejscu pewne dochodzi do dużych nacisków na ściany piwnicy.     
    • Ława musiała pęknąć w miejscu pęknięcia tych bloczków betonowych, proszę poszukać na ścianach innych rys w tym pomieszczeniu z wykuszem.
    • To jest myśl, zupełnie nie brałem pod uwagę
    • to może zmień kraj, próbowałeś?
    • To wszystko do skucia do betonu, popełniłem kiedyś taką  „aranżację”.     Tynk był częściowo odparzony. To loggia, a nie balkon.   Po skuciu poszedł grunt. Następnie taką obróbkę wklejałem na skraju płyty, z którą się pan morduje, od spodu,  na silikon i kolki.   Potem styropianem 5-centymetrowym ociepliłem cały sufit i ściany loggi, wklejając go na klej i kolki do styropianu, na to przyszła siatka, klej a na koniec tynk silikonowy zewnętrzny. Wyszło tak, że tylko ten wygięty kancik wystawał poniżej sufitu.   Proszę dopytać w tej  spółdzielni czy nie planują dociepleń w tym budynku w przyszłym roku albo niech partycypują w kosztach termomodernizacji, ścian i sufitu loggii.    Ma pan podzielniki na grzejnikach?      Co by tam nie nakładał to i tak się odparzy z czasem.    Płyta zimą jest podgrzewana od strony mieszkania, to mostek termiczny, czyli w mrozy „się poci” więc  to daremny trud, natura pana zamorduje.   Tylko styropian wchodzi w grę i na nim jakiś tynk w kolorze dostosowanym do  potrzeb lub uzgodniony ze spółdzielnią.     
  • Popularne tematy

×
×
  • Utwórz nowe...