Skocz do zawartości

Wykucie bramy garażowej - jakie nadproża


Recommended Posts

Napisano

Witam.

Chciałbym przerobić wiatę (pomieszczenie w kształcie położonego na dłuższej ścianie prostopadłościanu, jedna długa ściana obecnie otwarta).
Otwartą ścianę potrzebuję zamurować a w drugiej wybić dwie bramy garażowe (typowe, automatycznie otwierane)

Oczywiście niezbędne będzie wmurowanie nadproży przed wybiciem bram. Zastanawiam się jak to zrobić, bo o ile wykuwanie bram jak i zamurowanie długiej ściany nie stanowi problemu (do zrobienia we własnym zakresie), to zastanawiam się czy dostanę gdzieś (Castorama?) tak długie nadproża (nie wiem, 2m...3m na bramę?) oraz jak je zamontuję. Betonowe nadproża muszą być nieźle ciężkie, nie wiem czy da się to w ogóle zrobić bez specjalistycznych maszyn. Podnieść taki ciżar na wysokość 2,5m to wyczyn, a co dopiero wmurować je...

Wynająć firmę, coby wmurowali nadproża a resztę zrobić we własnym zakresie? Proszę o podpowiedzi.

PS. Jestem z Wrocławia (Leśnica).

Napisano
Formalnie potrzebna będzie zmiana sposobu użytkowania, a że ma to być garaż, to raczej PnB .

Ps. A nie jest to przypadkiem wiata, którą ktoś zabudował ścianami ?

Ps.2. I zapomnij o nadprożach betonowych - przy takiej konstrukcji podciągi z belek stalowych.
Napisano
Cytat

Formalnie potrzebna będzie zmiana sposobu użytkowania, a że ma to być garaż, to raczej PnB .



Zastanawiam się jak to zakwalifikować. Co czyni z pomieszczenia garaż? Brama garażowa, czy stojące w nim auto?
Napisano
Cytat

Zastanawiam się jak to zakwalifikować. Co czyni z pomieszczenia garaż? Brama garażowa, czy stojące w nim auto?



Jedno i drugie, a do tego nazwanie tak przez urzędników. Szczególnie podatkowych.
Napisano
Cytat

Generalnie wygląda to tak:


Na Twoim miejscu sam bym tego nie tykał.
Konsultacja i projekt... to podstawa, bo inaczej zwalisz sobie na łeb kłopoty. I to o wymiernej masie.



PS.
Na na "jakiś" ceownikach lub dwuteownikach ze złomu tego zrobisz.
Napisano
Cytat

Ps. A nie jest to przypadkiem wiata, którą ktoś zabudował ścianami ?



Spójrz na rysunek mokrych spoin tynku i układ pustaków na fotce. Przecież tu nie ma slupów! To nie jest wiata!


Chyba, że jakieś słupy i belki są wewnątrz, ale... gdzie?
Napisano
Cytat

Spójrz na rysunek mokrych spoin tynku i układ pustaków na fotce.


popatrz jaka krótka linia życia - jeżeli jesteś w środku - UCIEKAJ.

PS nie mogłem się powstrzymać icon_redface.gif
Napisano
Mesmariusz, to nie jest budynek, to lepianka. Kryta azbestem. Bez wieńca, bez stropu.
Rozwal toto, stal sprzedaj, kup projekt garażu, z bloczków rozbiórkowych postaw ściany.
Całą resztę musisz i tak mieć nowe - nadproże, dach.
Możesz lepić - wykuwać, ale niebawem stara konstrukcja zwali ci się na samochód - albo dwa samochody.
Gość stach
Napisano
Cytat

Mesmariusz, to nie jest budynek, to lepianka. Kryta azbestem. Bez wieńca, bez stropu.Rozwal toto, stal sprzedaj, kup projekt garażu, z bloczków rozbiórkowych postaw ściany.
Całą resztę musisz i tak mieć nowe - nadproże, dach.
Możesz lepić - wykuwać, ale niebawem stara konstrukcja zwali ci się na samochód - albo dwa samochody.


Absolutnie popieram!!!
Tym bardziej, że przecież zamierzasz przedłużyć centralne ogrzewanie i grzać ten garaż icon_rolleyes.gif Przy tej konstrukcji, przy tych ścianach, bez dodatkowego ocieplenia dachu, zaoszczędzisz (MOŻE???) na materiale na ściany, ale szybko pójdziesz z torbami przy regulowaniu opłat za ogrzewanie...

A już ogłosiłeś "przetarg" na belki, z których zamierzasz zrobić nadproża icon_eek.gif
Gość Razmes
Napisano
takie to długie ustrojstwo, że nie wiem, czy 126p tam wejdzie... tak a propos "garażu"...
Gość stach
Napisano
Cytat

takie to długie ustrojstwo, że nie wiem, czy 126p tam wejdzie... tak a propos "garażu"...


No, właściwie to masz rację, bramy garażowe będą porządne, ale na szerokość garażu polonez się nie zmieści:(
Gość mhtyl
Napisano
Cytat

No, właściwie to masz rację, bramy garażowe będą porządne, ale na szerokość garażu polonez się nie zmieści:(


A kto wie jak właściciel będzie parkował, mi sie wydaje że w poprzek bo przecież mają być dwie bramy.Jedna będzie wjeżdżał a druga wyjeżdżał icon_biggrin.gif
Gość stach
Napisano
Cytat

jedną
będzie wjeżdżał a druga wyjeżdżał icon_biggrin.gif


chyba rowerem icon_mrgreen.gif
Gość mhtyl
Napisano
Cytat

chyba rowerem icon_mrgreen.gif


Pisze się Rover-em icon_mrgreen.gif icon_lol.gif
Napisano (edytowany)
Panowie miarki w oczach kiepskie macie. Chyba, że macie na uwadze skrzyżowanie malucha z limuzyną...





Jeszcze uzupełnienie jak to wygląda od środka:














Jeśli chodzi o wydłubanie bram, myślę o czymś takim:







Zakładam jednak, że oparcie 25 cm może być zbyt małe. Zatem (brama 2,5) nadproża będą musiały mieć długość przynajmniej 3,3 m

Wygląda to na pewno lepiej:


Edytowano przez mesmariusz (zobacz historię edycji)
Gość Razmes
Napisano
Cytat

Panowie miarki w oczach kiepskie macie. Chyba, że macie na uwadze skrzyżowanie malucha z limuzyną...



Czyli wewnątrz 4,5m, zwykły sedan może wejdzie, może nie icon_biggrin.gif
Gość stach
Napisano (edytowany)
Jak wyglądają fundamenty? Jak wylana jest posadzka, czy masz zamiar wykonania kanałów?
Pod ten słup z dwuteownika, który ma trzymać belkę podtrzymującą konstrukcję dachu, będziesz musiał zrobić solidną stopę fundamentową tuż przy ścianie (sama posadzka nie przejmie obciążenia konstrukcji dachu), czy przy robieniu wykopu nie naruszy się fundamentu, czy wytrzyma ściana - już pęknięta nad otworem drzwiowym icon_exclaim.gif icon_exclaim.gif icon_exclaim.gif - (zakładam, że słup będzie przylegał do obecnej ściany i będzie z nią jakoś związany icon_rolleyes.gif bez wkuwania w nią tego dwuteownika)
Ta cała operacja, przy dużej wyobraźni (co się może wydarzyć) wykonawców, przy dużej ilości szczęścia może się udać icon_rolleyes.gif , ale chyba lepiej będzie zrobić tak jak radzi PeZet:
"Rozwal toto, stal sprzedaj, kup projekt garażu, z bloczków rozbiórkowych postaw ściany.
Całą resztę musisz i tak mieć nowe - nadproże, dach.Możesz lepić - wykuwać, ale niebawem stara konstrukcja zwali ci się na samochód - albo dwa samochody." Edytowano przez stach (zobacz historię edycji)
Gość stach
Napisano
Cytat

Dokładnie tak. Taniej i prościej jest zrobić od nowa, te kombinacje alpejskie jakie planujesz sobie zafundować, nie mają sensu.


Niby tak, ale inwestor pewnie chciałby jeszcze taniej, samemu (bo przecież co to takiego wykuć dziury na jakieś tam drzwi - i tak dobrze, że pomyślał o jakichkolwiek nadprożach icon_eek.gif ) i najlepiej bez jakichkolwiek papierów i wędrówek po urzędach, a tak trzeba nowy projekt, pozwolenia na budowę, potem podatki od garażu i takie tam...

Utwórz konto lub zaloguj się, aby skomentować

Musisz być użytkownikiem, aby dodać komentarz

Utwórz konto

Zarejestruj nowe konto na forum. To jest łatwe!

Zarejestruj nowe konto

Zaloguj się

Masz już konto? Zaloguj się.

Zaloguj się
  • Kto przegląda   0 użytkowników

    • Brak zalogowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
  • Darmowy poradnik budowlany raz w tygodniu na Twój e-mail

  • Najnowsze posty

    • Komentarz dodany przez SoSo: Może warto przytoczyć badania turbiny... A nie, zaraz, nie ma żadnych, bo to bubel który się kręci i nie produkuje użytecznej energii.
    • W dobie rosnących cen energii i potrzeby zwiększenia niezależności energetycznej, właściciele domów jednorodzinnych coraz chętniej sięgają po rozwiązania odnawialne. Czy oprócz paneli fotowoltaicznych warto zainteresować się również energią wiatrową? Turbina Dragon od Dospel udowadnia, że tak. Pełna treść artykułu pod adresem: https://budujemydom.pl/instalacje/wentylacja-i-klimatyzacja/a/115529-turbina-wiatrowa-dragon-od-dospel-domowa-energia-z-natury
    • 🟩 SIATKI I PRĘTY KOMPOZYTOWE GRP – MĄDRA ALTERNATYWA DLA STALI ✅ 3x tańsze. ✅ 9x lżejsze. ✅ Bez rdzy. ✅ Z CE i ISO. Jeśli nadal zbroisz beton stalą, to wiedz, że istnieje sprawdzone i certyfikowane rozwiązanie: kompozytowe zbrojenie z włókna szklanego GRP od TROKOTEX – polskiego producenta z 40-letnim doświadczeniem. 🧱 Co oferujemy: 🔹 Siatki kompozytowe GRP – na fundamenty, wylewki, posadzki, podłogi, prefabrykaty 🔹 Pręty kompozytowe GRP (w kręgach i odcinkach) – od fi6 do fi16 mm 🔹 Produkty z certyfikatem CE, ISO 9001, ISO 14001, KOT 💪 Dlaczego kompozyt? Nie koroduje – odporność na sól, wilgoć, chemię Nie przewodzi ciepła – idealny pod ogrzewanie podłogowe Lekki – łatwy transport i montaż bez ciężkiego sprzętu Wytrzymały – nie ustępuje stalowym zamiennikom Ekonomiczny – mniej strat, niższe koszty robocizny Ekologiczny – żywotność do 100 lat, zero rdzy i strat 📦 Kup online: 👉 https://sklep.trokotex.pl/ Próbki wysyłamy GRATIS.
    • A to już zależy od zastosowanego impregnatu i efektu jaki chce uzyskać inwestor.
    • To nie przepisy się zmieniły tylko ich interpretacja.  Te zawarte w rozporządzeniu w sprawie warunków technicznych w tym względzie nie zmieniły się od ich przyjęcia w 2002 r. Prawie tak samo brzmiały stosowne zapisy w rozporządzeniu z roku 1994 (to też § 14), chociaż były nieco bardziej szczegółowe i lepiej sformułowane. Największe znaczenie mają więc zapisy rozporządzenia Ministra Infrastruktury w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie (Dz. U. 2022 Poz. 1225, z późniejszymi zmianami).   § 14. 1. Do działek budowlanych oraz do budynków i urządzeń z nimi związanych należy zapewnić dojście i dojazd umożliwiający dostęp do drogi publicznej, odpowiednie do przeznaczenia i sposobu ich użytkowania oraz wymagań dotyczących ochrony przeciwpożarowej, określonych w przepisach odrębnych. Szerokość jezdni stanowiącej dojazd nie może być mniejsza niż 3 m. 2. Dopuszcza się zastosowanie dojścia i dojazdu do działek budowlanych w postaci ciągu pieszo-jezdnego, pod warunkiem że ma on szerokość nie mniejszą niż 5 m, umożliwiającą ruch pieszy oraz ruch i postój pojazdów. 3. Do budynku i urządzeń z nim związanych, wymagających dojazdów, funkcję tę mogą spełniać dojścia, pod warunkiem że ich szerokość nie będzie mniejsza niż 4,5 m.   Obecnie te przepisy są przez część urzędników interpretowane w ten sposób, że zasadniczo droga prowadząca do budynku powinna mieć przynajmniej 5 m. To jest niejako punkt wyjścia. Natomiast 4,5 m dojścia to przypadek szczególny, co do którego nie ma jasnej interpretacji. Natomiast 3 m to w tej interpretacji minimalna szerokość samej jezdni, jeżeli jest ona częścią drogi, obejmującej również choćby chodnik.  Natomiast dawniej interpretowano to w ten sposób, że wystarczająca minimalna szerokość drogi wynosi 3 m i przynajmniej tyle musi mieć jej jezdnia. Na tej podstawie akceptowano drogi o szerokości 3 m. Ponadto przypominam, że w razie braku chodnika pieszy może zgodnie z prawem poruszać się po jezdni, kierowca ma zaś obowiązek zachowania w takiej sytuacji szczególnej ostrożności.   Dotychczasowe stanowisko sądów i opinie prawników przychylają się jednak do starej interpretacji, uznając 3 m za wystarczającą szerokość drogi dojazdowej. Polecam do przeczytania:   https://www.mpoia.pl/index.php/dzialalnosc/zespol-rzeczoznawcow?view=article&id=1790&catid=39 https://serwisy.gazetaprawna.pl/nieruchomosci/artykuly/1494335,jaka-szerokosc-drogi-dojazdowej-do-dzialki-nowe-prawo-budowlane.html   Generalnie stanowisko jest takie, że to właśnie § 14.1 zawierający wymóg dostosowania drogi do potrzeb, a przy tym zapewnienia jezdni o szerokości nie mniejszej niż 3 m jest podstawową ogólną regulacją. Natomiast te zawarte w kolejnych (§ 14.2 oraz § 14.3) są przypadkami szczególnymi. Na to wskazuje sama konstrukcja tego przepisu, kolejność podania wymagań. Ponadto wskazuje na to również brzmienie § 14 w wersji z roku 1994.   Jest więc podstawa, żeby odwoływać się od decyzji. Tu przepisy prawa nie są jednoznaczne, to kwestia ich interpretacji. Ewentualnie jest też możliwość wystąpienia do właściwego ministra o jednorazową zgodę o odstępstwo od przepisów techniczno-budowlanych. Jest tu jeszcze jedno ważne zastrzeżenie. Jeżeli w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego lub w decyzji o warunkach zabudowy określono minimalną szerokość dróg dojazdowych to podważyć te zapisy będzie trudno. Samorząd ma bowiem prawo zamieścić tam wymagania ostrzejsze, niż przewidują to przepisy ogólne. Ale i tak nie jest to sytuacja bez szans, skoro przy tej drodze już są zabudowane działki. Wymóg zapewnienia szerszej drogi tylko w odniesieniu do niektórych działek prowadzi przecież w takiej sytuacji do absurdu. Ale to trudna droga i należałoby się powoływać już na tzw. klauzule generalne. PS. w załączniku umieszczam stary wariant rozporządzenia z 1994 r. Nowy zacytowałem w odpowiedzi.    WT 1994 D19950046.pdf
  • Popularne tematy

×
×
  • Utwórz nowe...