Skocz do zawartości

Energooszczędny dom a współczynnik U


Recommended Posts

W domach standardowych spełniających obowiązujące normy, zapotrzebowanie na ciepło wyrażane tzw. współczynnikiem sezonowego zapotrzebowania na ciepło wynosi EA 100–120 kWh/m²•rok. W domach energooszczędnych współczynnik ten wynosi 15–70 kWh/m²•rok.


Pełna treść artykułu pod adresem:
https://budujemydom.pl/budowlane-abc/domy-energooszczedne-i-pasywne/a/8152-przegrody-w-budynku-energooszczednym

Link do komentarza
Przytoczone w artykule obowiązujące przepisami wartości według norm na dzień dzisiejszy są już nieaktualne.
W uproszczeniu można jednak przyjąć, że zalecenia dla domów energooszczędnych są wartościami wyjściowymi obecnie
i odpowiadają warunkom technicznych jakim powinny odpowiadać budynki od stycznia 2014 roku.

Link do komentarza
Gość el-instalator
Kłopot w tym, że w Polsce brak jakichkolwiek oficjalnych regulacji (przepisów prawnych) i "energooszczędnym" można sobie nazywać dowolny dom.
Pozostaje liczyć na rozsądek i wiedzę różnych organizacji i osób promujących energooszczędność. A z tym bywa różnie.
Do tego od stycznia 2014 mamy nowelizację rozporządzenia i wymagania odnośnie ciepłochronności zaostrzono.
Link do komentarza
Właśnie o tę nowelizację Warunków Technicznych mi chodziło. Jednak dalej nie ma żadnego rozróżnienia na domy "standardowe" i "energooszczędne". Warunek nieprzekraczalnego maksymalnego wskaźnika Ep dotyczy wszystkich nowych domów, sa to więc parametry "standaardowe". O ile zaś trzeba być lepszym, aby zasłużyć na miano "energooszczędnego" nie ma ani słowa.

Cytat

Są regulacje - ostatnia obowiązuje od 01.01.2014r. ROZPORZĄDZENIE MINISTRA TRANSPORTU, BUDOWNICTWA I GOSPODARKI MORSKIEJ, z dnia 5 lipca 2013 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie - w temacie nowy § 328 i 329.


Link do komentarza
tia, a wszystkie domy są "ciepłe" icon_lol.gif
nawet te które nie mają nic wspólnego z energooszczędnością....


dla mnie zawsze energooszczędne oznaczało parametry od 15-50 kwh/m2*rok
no ale ja mam skrzywienie na tym punkcie...
Link do komentarza
Bo standardowe już są energooszczędne, bo (jeśli) spełniają określone wymagania energooszczędności - przynajmniej z założenia. Ale to z tytułu szerokiej definicji energooszczędności jako takiej, bo nakazują stosowanie takich rozwiązań, które pozwalają zaoszczędzić energię, przy określonych parametrach budynku np. minimalna temperatura wewnątrz.

Natomiast z definicji (ogólnej) domu (budynku) energooszczędnego wynika, że każdy budynek o parametrach niższych niż wymagane, będzie budynkiem (domem) energooszczędnym.

dopisałem:

Ps. Energooszczędność ma dwa oblicza, jedno to jak najniższe zużycie energii, a drugie jak najniższe zużycie energii pierwotnej - połaczenie tego nie jest łatwe Edytowano przez bajbaga (zobacz historię edycji)
Link do komentarza
Z tym niskim zużyciem energii pierwotnej może być nielichy problem. Spełnienie wymagań odnośnie izolacyjności przegród nie zapewnia wcale spełnienia wymogu wskaźnika EP. Obawiam sie, że zaowocuje to "kreatywnością" w obliczaniu EP. Albo np. w projekcie kocioł będzie na pellety (korzystny przelicznik dla EP - 0,2), a w rzeczywistości na węgiel (wskaźnik nakładu energii pierwotnej 1,1).
W wielorodzinnych domach wskaźnik Ep bedzie zaś windować ciepła woda użytkowa.
Link do komentarza

Utwórz konto lub zaloguj się, aby skomentować

Musisz być użytkownikiem, aby dodać komentarz

Utwórz konto

Zarejestruj nowe konto na forum. To jest łatwe!

Zarejestruj nowe konto

Zaloguj się

Masz już konto? Zaloguj się.

Zaloguj się
  • Kto przegląda   0 użytkowników

    • Brak zalogowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
  • Darmowy poradnik budowlany raz w tygodniu na Twój e-mail

  • Najnowsze posty

    • Podłączony będzie odpływ z umywalki i brodzika. Dziura została zabetonowana,  Wylewka poziomująca nie da rady bo byłby stopień do łazienki. Równać będziemy pod brodzikiem pianką i klejem Harmonijka bo nie wyjadę na brodzik inaczej.   Z
    • Mówię tutaj o sznurowaniu przed ukladaniem wełny, by zapewnić  przerwę między paroizolacja a wełna. Trzeba to robić?
    • Witam, jaka wełnę wybrać do ocieplenia poddasza i jego zabudowy ? Jaka taka wełna powinna mieć lambdę i jaka grubość? Czy sznurować paroizolację przed wełna?   Parametry domu:   -Dom parterowy -Powierzchnia 185m2 z dachem czterospadowym wykonanym z blachodachówki -Brak deskowania jest tylko paroizolacja.
    • Tę dziurę trzeba czymś wypełnić, a o sufit pytam, bo część budynków z tych lat miała kratkę ściekową (z wanny lub brodzika) tak wykonaną, że odpływ z tej kratki biegł przez strop i wychodził gdzieś na środku sufitu u sąsiadów z piętra niżej i y tych sąsiadów podłączony był do pionu... i przy wypełnianiu dziury po kratce ściekowej, mógłbyś zalać sąsiada... Teraz, jak odkułeś dalszą część swojej wylewki widzę, że odpływ jest ukryty  w stropie... Dziurę można zapełnić np. częściowo pianką niskoprężną i  równać zaprawą wyrównawczą...   Bardzo nie podoba mi się ta harmonijkowa rurka Nie możesz zrobić tego odpływu NORMALNYMI  kształtkami??? Co tam masz podłączone?  
    • Zapytam bardzo delikatnie, a po jakąż ciężką cholerę chcesz tak robić? Przy takim podłączeniu przewodów, w życiu różnicówki nie załączysz i będzie bardzo widowiskowa klapa. W ogóle Twój tok myślenia poszedł w złym kierunku, dlatego wróć do źródeł. Ty masz różnicówkę podłączyć standardowo i nic więcej!!! Weź to poprzednie zdanie w ramkę, wytnij i powieś nad łóżkiem, abyś to czytał każdego ranka. Schemat podłączenia RCD trójfazowego w instalacji jest klasyczny i żadnych kombinacji!!! Fazy masz podłączyć tam, gdzie są zaciski fazowe (możesz nawet wszystkie trzy fazy), neutralny tam gdzie jego miejsce, a przewodem ochronnym PE różnicówkę omijasz. I nie ma na kuchence zadnego przewodu PEN, on nie istnieje!!! Tam ma być tylko PE. A co z różnicówki wychodzi, co powinieneś wykorzystać, to już zdecydował producent. I na załączonym schemacie masz to wyraźnie narysowane.   Mała uwaga. końcówki N obwodów kuchenki mostkujesz na kuchence. Od kuchenki odchodzi jeden przewód N, który podłączasz w N różnicówki. I tyle! Czyli schemat 2 z tą zmianą, że nie ma N1 i N2. Ma być jedno N. I jedno PE. Żadnego PEN tam być nie może. I żadnego niebieskiego na zacisk fazowy!!! 
  • Popularne tematy

×
×
  • Utwórz nowe...