Ola132 Napisano 10 sierpnia 2013 Udostępnij #1 Napisano 10 sierpnia 2013 (edytowany) Czesc wszystkim.Nazywam sie Ola czytam forum juz od jakiegos czasu.Im wiecej czytam tym bardziej "glupia" jestem w tym wszystkim dlatego postanwilam zapytac Was rady.W przyszlym roku start - Mam taka nadzieje - Dom w Bonsai (Archon)Pytan mnóstwo odnosnie materialów a przede wszystkim sposobu ogrzewania.W projekcie:Fundament - na lawach , zastanwiamy sie nad plyta grzewcza.Sciany - Ytong 24 +12 styropian. I tak dzis doczytalam ze na BK nie daje sie styro tylko welne. Do tego chcialam dzis porownac ceny ytong i solbetu i wyszlo ze solbet drozszy o 5tys tylko na podstawowych bloczkach - Mozliwe to czy ja juz zle licze.Ogrzewanie - na paliwo stale i wentylacja grawitacyjna - myslelismy o mechanicznej z reku ale ja juz nie wiem jak to wszystko polaczyc.Budownictwo to nie moja dziedzina - ale jak chce sie dom to trzeba sie ksztalcic. Im wiecej materialow i opcji na rynku tym czlowiek durniejszy co wybrac, wiec POMOCY!!Nie chcialabym zeby jakis Pan w sklepie naciagnal mnie na kase jak zda sobie sprawe ze ma do czynienia z blondynka Pozdrawiam wszystkich forumowiczow i dziekuje z gory za porady Edytowano 10 sierpnia 2013 przez Ola132 (zobacz historię edycji) Link do komentarza
PeZet Napisano 10 sierpnia 2013 Udostępnij #2 Napisano 10 sierpnia 2013 Walcz, blondynko. Będziemy czytać. Link do komentarza
solange63 Napisano 10 sierpnia 2013 Udostępnij #3 Napisano 10 sierpnia 2013 Cytat W projekcie:Fundament - na lawach , zastanwiamy sie nad plyta grzewcza. będzie drożej. w moim domu parterowym różnica między ławami, a płytą (nie grzewczą) miała wynieść 30 tys. Cytat Sciany - Ytong 24 +12 styropian. I tak dzis doczytalam ze na BK nie daje sie styro tylko welne. tu zdania (jak ze wszystkim) są podzielone. Cytat Do tego chcialam dzis porownac ceny ytong i solbetu i wyszlo ze solbet drozszy o 5tys tylko na podstawowych bloczkach - Mozliwe to czy ja juz zle licze. weź zestawienie materiałów, wyślij do składu budowlanego. policzą za Ciebie. Cytat Ogrzewanie - na paliwo stale i wentylacja grawitacyjna - myslelismy o mechanicznej z reku ale ja juz nie wiem jak to wszystko polaczyc. a co ma piernik, do wiatraka? Cytat Budownictwo to nie moja dziedzina - ale jak chce sie dom to trzeba sie ksztalcic. Im wiecej materialow i opcji na rynku tym czlowiek durniejszy co wybrac, wiec POMOCY!! nie ma jedynego, słusznego rozwiązania. wszystkie systemy mają swoje wady i zalety. musicie sami sobie odpowiedzieć na pytanie, co jest dla Was najważniejsze i na tej podstawie decydować. Link do komentarza
Ola132 Napisano 10 sierpnia 2013 Autor Udostępnij #4 Napisano 10 sierpnia 2013 Oj to w takim razie chyba bedzie na lawach Chcemy miec wszedzie podlogowe ogrzewanie wiec myslelismy o plycie grzewczej, w tym przypadku chyba jednak jej nie bedzie :-(Jesli chodzi o ogrzewanie to tu juz kompletnie nie wiem. Moglabym zainwestowac w pompe z GWC ale nie jestem przekonana czy da mi to zadana temperature w zimie przy mrozach? Dlatego bardziej bym sie sklaniala na piec na groszek. Tutaj pytanie jak grzac wode w lecie? Moze pompa powietrze - woda? A jak do tego wszystkiego ma sie wentylacja mechaniczna z reku? czy w lecie mozna sobie normalnie otworzyc okna i ja wylaczec czy jak?Jesli chodzi o koszt tego wszystkiego to jesli mam wydac 20 tys wiecej a miec pozniej nizsze rachunki to OK, ale jak mam wydac juz 50 tys wiecej no to kwestia przemyslenia tych inwestycji. Link do komentarza
Jani_63 Napisano 10 sierpnia 2013 Udostępnij #5 Napisano 10 sierpnia 2013 Cytat będzie drożej. w moim domu parterowym różnica między ławami, a płytą (nie grzewczą) miała wynieść 30 tys. Nie strasz Oli.Pisałem już że z tą kalkulacją coś u Ciebie jest nie tak. Na gruntach niewysadzinowych płyta wychodzi kosztowo podobnie, choć różnice kilka do kilkunastu % mogą być.Ale za jednym zamachem załatwiasz sprawę "ciepłego" posadowienia budynku, podłogi na gruncie i ogrzewania płaszczyznowego. Zasadniczy wpływ na koszt mają prace ziemne, czyli ilość/grubość podkładu żwirowego którym trzeba zastąpić grunt rodzimy jak konieczność lub jej brak wykonania odpowiedniego drenażu.To trzeba dokładnie policzyć dla każdego projektu i każdej lokalizacji (warunki gruntowe i takie tam).Ola, dom należy traktować jako całość. Decydując się na płytę fundamentową grzewczą, którą należy dobrze odizolować od gruntu, warto się zastanowić nad ograniczeniem strat ciepła przez inne przegrody zewnętrzne.Projekt gotowy zakłada izolację przegród tylko na poziomie jakie stawiają normy. Do przyszłego roku zdążysz się podciągnąć jeśli idzie o wiedzę potrzebną inwestorowi Cytat Jesli chodzi o ogrzewanie to tu juz kompletnie nie wiem. Moglabym zainwestowac w pompe z GWC ale nie jestem przekonana czy da mi to zadana temperature w zimie przy mrozach? Dlatego bardziej bym sie sklaniala na piec na groszek. Tutaj pytanie jak grzac wode w lecie? Moze pompa powietrze - woda? A jak do tego wszystkiego ma sie wentylacja mechaniczna z reku? czy w lecie mozna sobie normalnie otworzyc okna i ja wylaczec czy jak? Pompa ciepła nie ma nic wspólnego z GWC, a skoro u tylu użytkowników daje radę to czemu akurat u Ciebie ma nie dać? WM możesz w każdej chwili wyłączyć, wystarczy "wyjąć wtyczkę z gniazdka".To że będziesz miała WM wcale nie obliguje Cię do zastąpienia normalnych okien, które zawsze można otworzyć, Fixami.Jeszcze raz powtórzę:Do przyszłego roku zdążysz się podciągnąć jeśli idzie o wiedzę potrzebną inwestorowi Link do komentarza
Ola132 Napisano 10 sierpnia 2013 Autor Udostępnij #6 Napisano 10 sierpnia 2013 Jani 63 przez te inne przegrody zewnetrzne co masz na mysli? Drzwi, okna, strop? Link do komentarza
PeZet Napisano 10 sierpnia 2013 Udostępnij #7 Napisano 10 sierpnia 2013 Ola132,popieram Twoją troskę o sposób ogrzewania domku i wentylacji!W moim odczuciu są to kluczowe sprawy. Przekonuję się o tym teraz na własnej skórze; na początku budowy lekką ręką skreśliłem komin, zmniejszyłem kotłownię, a nie wiedziałem jak wygląda ogrzewanie domu - węglem (piec, kotłownia, podajnik), gazem (zbiornik, przyłącze, koszty), prądem (koszty), pompą ciepła (odwierty, koszty), kominkiem (zasobnik na gorącą wodę), instalacje solarne (sezonowość).Jani_63 idealnie ujął sprawę - masz czas. Link do komentarza
Jani_63 Napisano 10 sierpnia 2013 Udostępnij #8 Napisano 10 sierpnia 2013 Zapomniałaś o chyba najważniejszej - ściany zewnętrzne.A strop zamiennie z dachem w zależności od wybranego wariantu ocieplenia. Link do komentarza
Ola132 Napisano 10 sierpnia 2013 Autor Udostępnij #9 Napisano 10 sierpnia 2013 No jesli chodzi o te inne przegrody zewnetrzne to myslelismy o zmianie stropu (projekt ma drewniany) a takze okna z dobrym wspolczynnikiem montowane w warstwie ocieplenia. U mnie jednak chyba fachowców w regionie jak na lekarstwo wiec zobaczymy jak z tym bedzie. Wiem ze z tym wszystkim to moze jeszcze za wczesnie ale pewne decyzje musze juz podjac wczesniej podczas adaptacji projektu.Jani czy ta warstwa ocieplenia scian w projekcie to malo? Link do komentarza
solange63 Napisano 10 sierpnia 2013 Udostępnij #10 Napisano 10 sierpnia 2013 Cytat Jani czy ta warstwa ocieplenia scian w projekcie to malo? raczej normalnie. Jeśli myślisz o domu energooszczędnym, powinno być więcej lub zamiast styro pianka poliuretanowa. Cytat Nie strasz Oli.Pisałem już że z tą kalkulacją coś u Ciebie jest nie tak. wiesz, co z tego, że ktoś mi napisze; z tą kalkulacją jest coś nie tak, powinno wyjść mniej, jeśli firma przedstawia mi kosztorys i twierdzi, że taniej się nie da i oni tego nie zrobią (a budowa rozgrzebana i nie ma czasu na szukanie nowej ekipy). Link do komentarza
Jani_63 Napisano 10 sierpnia 2013 Udostępnij #11 Napisano 10 sierpnia 2013 Cytat Jani czy ta warstwa ocieplenia scian w projekcie to malo? Norma mówi (na dzień dzisiejszy) że współczynnik przenikania ciepła ściany zewnętrznej nie może być wyższy niż U=0,3W/mKTwoja ściana w/g projektu będzie miała w przybliżeniu:U=0,25W/mK dla zaprawy c-w i styro o lambdzie = 0,04W/mK U=0,21W/mK dla zaprawy c-w i styro o lambdzie = 0,031W/mK W przypadku zaprawy ciepłochronnej będzie to wyglądało mniej więcej tak:U=0,24W/mK styropian o lambdzie = 0,04W/mK U=0,2 W/mK styropian o lambdzie = 0,031W/mK Obliczenia są szacunkowe, oparte na lambdzie materiału przegrody, ale nie uwzględniają tkz. błędów wykonawczych.Coraz głośniej mówi się jednak że w niedługim czasie norma odnośnie przenikalności ścian zewnętrznych zostanie obniżona.Dom energooszczędny powinien mieć "U" ścian zewnętrznych poniżej 0,2W/mK ze wskazaniem jednak na 0,15-0,17W/mKCiepły montaż okien przy takiej grubości ocieplenia jest trochę bez sensu, choćby ze względów wizualnych.Wyobraź sobie 82-90mm ramiak wysunięty/wsunięty w 120mm ocieplenie.Jeszcze raz powtórzę - dom należy traktować jako całość.Zastosowanie jednego rozwiązania poprawiającego energooszczędność niesie za sobą konieczność zastosowania innych.Stosowanie pojedynczych rozwiązań nie przyniesie na 100% spodziewanego efektu, a wręcz może doprawić do frustracji związanej z utopieniem kasy. A żeby było całkiem śmiesznie, to należy zacząć od prawidłowego pozycjonowania domu względem stron świata.Zapytasz zapewne co z tymi co budują normalnie.Ano nic. Budują, mieszkają i są zadowoleni.Wszystko zależy od efektu jaki się chce uzyskać.Nie znaczy to jednak że gotowego projektu nie da się zoptymalizować i poprawić, ale to wszystko musi ze sobą współgrać Link do komentarza
PeZet Napisano 10 sierpnia 2013 Udostępnij #12 Napisano 10 sierpnia 2013 Cytat raczej normalnie. Jeśli myślisz o domu energooszczędnym, powinno być więcej lub zamiast styro pianka poliuretanowa. Ola, poczytaj o tych wszystkich technologiach, bo jest tego sporo. Jedne przypasują do Twojej budowy, inne nie. Jedne są bardzo kosztowne inne niekoniecznie.Polecam lekturę dziennika Solange, dziennika Autorusa - to są skrajności jeśli chodzi o trudny teren czy o niecodzienny kształt domu.Odnośnie wypowiedzi Janiego_63 dodam, że często inwestorzy zapędzają się w dodawanie ocieplenia w podłogę zapominając o tym, że mają już sufit i okna. Nagle pojawia się kłopot jak tu wsadzić większą ilość ocieplenia nie tracąc wysokości pomieszczeń. Wcześniej nie doczytali o tym, że warto (a warto!!!) dać izolację grubszą niż w projekcieA typowy projekt to 10cm styropianu w podłodze i sufit 2,65m nad głową.Ja wpakowałem w podłogę 20cm styropianu i w ściany 20cm i nie mam wrażenia, że to jest za grubo. Dałbym i więcej, ale to rodzi trudności choćby takie, że kiedyś o wielu sprawach nie wiedziałem.Ale Ty masz jeszcze rok. Doczytasz. Link do komentarza
Ola132 Napisano 10 sierpnia 2013 Autor Udostępnij #13 Napisano 10 sierpnia 2013 Jani no wlasnie sie zastanawiam czy te wszystkie instalacje maja sens i na ile bedzie to oplacalne. Wlasnie wiem ze jesli zastosuje jedna to bede musiala wykonac pewnie 5 innych (gorzej z dostepnoscia materialow i bardziej uslug). Moim celem nie jest zbudowanie domu pasywnego ani tez energooszczednego. Ale dazyc w tym kierunku jak najbardziej. Najpewniej na energooszczedny nie bedzie nas stac ale jesli za pomoca extra docieplenia czy tez WM moge obnizyc koszt ogrzewania o jakis tam % -byloby super.Kwestia taka ze na etapie budowy mozna powiedziec moge przeznaczyc dodatkowe srodki natomiast po wybudowaniu juz pewnie nie. Co do stron swiata: Budynek polozony elewacja frontowa na Wschód. Od pólnocy scianka z garazem (praktycznie bez okien). Od poludnia duze przeszklone okno tarasowe do salonu. ~(Patrz rysunek powyzej tylko lustrzane odbicie). Mysle wiec ze parametry usytuowania na dzialce calkiem niezle.Wiem ze jeszcze duuuuzo czytania przede mna- jak pisalam wczesniej glupieje jeszcze bardziej od tego Chyba najwiekszy problem to Ile osób tyle opini. Link do komentarza
Ola132 Napisano 11 sierpnia 2013 Autor Udostępnij #14 Napisano 11 sierpnia 2013 (edytowany) Jani cos mi sie nie zgadzalo w tych obliczeniach i z refleksem blondynki po calej przespanej nocy stwierdzilam ze to ja jestem d*** wolowa. Napisalam ze dom ocieplony 12 styro - mialo byc 20 (tak jest w projekcie). Rozumiem ze ten wspolczynnik przenikania ciepla troche sie zmieni a i ten cieply montaz okien tez ma chyba wiekszy sens przy 20. Hehe tak to jest z niektórymi ze musza "zaskoczyc". Ale cóż, mózg jeszcze na urlopie ostatni dzien, jutro do pracy wiec obiecuje poprawe Edytowano 11 sierpnia 2013 przez Ola132 (zobacz historię edycji) Link do komentarza
Gość mhtyl Napisano 11 sierpnia 2013 Udostępnij #15 Napisano 11 sierpnia 2013 Cytat Hehe tak to jest z niektórymi ze musza "zaskoczyc". Ale cóż, mózg jeszcze na urlopie ostatni dzien, jutro do pracy wiec obiecuje poprawe Bo wiesz czym się różni blondynka od żaby?Żaba nieraz kuma Link do komentarza
Jani_63 Napisano 11 sierpnia 2013 Udostępnij #16 Napisano 11 sierpnia 2013 Cytat Rozumiem ze ten wspolczynnik przenikania ciepla troche sie zmieni a i ten cieply montaz okien tez ma chyba wiekszy sens przy 20. Oj zmieni się, zmieni, trafiając w preferowane "U" ściany zewnętrznej dla domu energooszczędnego, lub nawet niżej w zależności od zastosowanego styropianu i rodzaju zaprawy.Sprawa okien w tym przypadku też będzie się przedstawiała zgoła inaczej.Uwagę PeZeta odnośnie izolacji podłogi na gruncie proponuję zapisać w kajeciku i ... wężykiem, wężykiem Link do komentarza
Ola132 Napisano 12 sierpnia 2013 Autor Udostępnij #17 Napisano 12 sierpnia 2013 Cytat Bo wiesz czym się różni blondynka od żaby?Żaba nieraz kuma Oj to chyba jednak żaba jestem - czasem mi sie zdarzy zakumac hehe nawet zarechotac A notatki od PEZET juz wpisane i podkreslone szlaczkiem jak w 1-wszej klasie Link do komentarza
PeZet Napisano 12 sierpnia 2013 Udostępnij #18 Napisano 12 sierpnia 2013 Ola, moje doświadczenia to... wiesz... są doświadczenia osoby, która jest takim samym jak Ty żółtodziobem, tyle że po kilku latach samodzielnych zmagań z budową. Jani_63 natomiast... lekuchno się nie obnosi i nie narzuca ze swą wiedzą, jednakże z nim jako z mentorem - bądź pewna - nie zginiesz w meandrach budowy, szczególnie tej energooszczędnej. Tak więc moje - wężykiem, a Janiego_63 - czerwonym długopisem i pod linijkę. Link do komentarza
Ola132 Napisano 13 sierpnia 2013 Autor Udostępnij #20 Napisano 13 sierpnia 2013 No to sobie chlopaki poslodzili Link do komentarza
Gość mhtyl Napisano 13 sierpnia 2013 Udostępnij #21 Napisano 13 sierpnia 2013 Cytat No to sobie chlopaki poslodzili Widzisz Ola same wariaty tu na forum (ze mną włącznie) Link do komentarza
Ola132 Napisano 13 sierpnia 2013 Autor Udostępnij #22 Napisano 13 sierpnia 2013 Tak sobie siedze i czytam o tych wszyskich fundamentach i stwierdzam ze mi sie podobaja te na plycie. W sumie to nie wiem z jakiego powodu. ( to cos jakby kobiecie dac do wyboru niebieska skode czy brazowe BMW - ona wybierze skode bo NIEBIESKA ).I najszlo mnie takie pytanie na ktoreż to nie moge znalec odpowiedzi.Skoro plyta fundamentowa jest juz "podloga"na ktora ida kafle badz tam panele, to jak to zrobic zeby dzwi balkonowe badz okna(moje az do podlogi) byly tak wkomponowane w ta plyte zeby nie bylo progu? Link do komentarza
Gość mhtyl Napisano 13 sierpnia 2013 Udostępnij #23 Napisano 13 sierpnia 2013 Cytat I najszlo mnie takie pytanie na ktoreż to nie moge znalec odpowiedzi.Skoro plyta fundamentowa jest juz "podloga"na ktora ida kafle badz tam panele, to jak to zrobic zeby dzwi balkonowe badz okna(moje az do podlogi) byly tak wkomponowane w ta plyte zeby nie bylo progu? Płyta fundamentowa sama w sobie nie jest podłogą,jest to jakby podwalina pod gotową podłogę. Link do komentarza
Ola132 Napisano 13 sierpnia 2013 Autor Udostępnij #24 Napisano 13 sierpnia 2013 (edytowany) Gdzieś przeczytalam ze jezeli ma sie plyte fundamentowa a nie fundament na lawach to ta na ta plyte nie trzeba juz wylewac zadnej posadzki tylko mozna od razu klasc kafle badz co tam chcemy. W tym przypadku przy montazu okien próg bedzie wystawal ponad ta posadzke.Chyba mam problem z wyrazeniem swoich mysli hehe ale tak to jest jak dziecko z drugiej strony wola" Mamo kiedy te nalesniki beda" Edytowano 13 sierpnia 2013 przez Ola132 (zobacz historię edycji) Link do komentarza
Gość mhtyl Napisano 13 sierpnia 2013 Udostępnij #25 Napisano 13 sierpnia 2013 Wiesz Ola nie chce Cie wprowadzać w błąd (aż tak dokładnie tematu płyty fundamentowej nie zgłębiałem) bo być może bywają takie przypadki ale tak na mój rozum to chcąc mieć np ogrzewanie podłogowe to musisz chciał czy nie chciał posadzkę wylewać.A dzieciom wytłumacz ,że ważą się losy ich nowego domku więc muszą poczekać na naleśniczki a z czym są te naleśniczki mniam,mniam Link do komentarza
Ola132 Napisano 13 sierpnia 2013 Autor Udostępnij #26 Napisano 13 sierpnia 2013 No chyba ze plyta fundamentowa grzewcza to juz bedzie w fundamencie ogrzewanie. Nic, musze wiecej zglebic temat plyty fundamentowej , a 3 latkowi to ciezko cokolwiek wytlumaczyc bo wszystko ma byc najlepiej "na wczoraj" Link do komentarza
Gość mhtyl Napisano 13 sierpnia 2013 Udostępnij #27 Napisano 13 sierpnia 2013 No chyba,że płyta grzewcza, ale wtedy to chyba wyjdzie drożej a chyba każdemu zależy aby było dobrze i tanio Link do komentarza
Jani_63 Napisano 13 sierpnia 2013 Udostępnij #28 Napisano 13 sierpnia 2013 Płyta fundamentowa grzewcza może być zrealizowana na dwa sposoby.Pierwszy to ogrzewanie (powietrzne lub wodne) umocowane do zbrojenia płyty konstukcyjnej.Drugi sposób to płyta konstrukcyjna bez ogrzewania, a ogrzewanie ułożone na płycie konstrukcyjnej przykryte jastrychem.Jastrych w takim układzie jest odizolowany od płyty konstrukcyjnej tylko folią, a całość stanowi potężny akumulator ciepła.I w jednym i w drugim przypadku bezwładność konstrukcji jest znacznie większa niż w przypadku normalnego ogrzewania podłogowego, ale tez taki układ pozwala w 100% na korzystanie z dobrodziejstwa taryfy G12 obojętnie czy grzanie jest realizowane bezpośrednio prądem, czy za pośrednictwem pompy ciepła.Przy gazie ten poważny plus znika, choć wydłużają się np. cykle pracy kotła, co przekłada się na jego dłuższą żywotność.Ola, poczytaj sobie o systemie Legalett. Nie jest to oczywiście jedynie słuszne rozwiązanie, ale przybliży Ci zagadnienie.PS Cytat Skoro plyta fundamentowa jest juz "podloga"na ktora ida kafle badz tam panele, to jak to zrobic zeby dzwi balkonowe badz okna(moje az do podlogi) byly tak wkomponowane w ta plyte zeby nie bylo progu? Między innymi system MOWO pozwala na obniżenie ramiaka względem poziomu podłogi jeśli zachodzi taka konieczność.Oczywiście mowa cały czas o ciepłym montażu. Link do komentarza
Recommended Posts
Utwórz konto lub zaloguj się, aby skomentować
Musisz być użytkownikiem, aby dodać komentarz
Utwórz konto
Zarejestruj nowe konto na forum. To jest łatwe!
Zarejestruj nowe kontoZaloguj się
Masz już konto? Zaloguj się.
Zaloguj się