Skocz do zawartości

Okap - jaki wybrać?


Recommended Posts

Napisano
Będzie remont kuchni.... W związku z powyższym mam pytanie. Nie wiem do końca co wybrać. A kupować próbować i ewentualnie zmieniać.... Chodzi o okap w kuchni. Mam dwie możliwości, albo sam okap z podłączeniem do komina (nie wiem tylko czy nie będzie problemów przy wizycie kominiarza - kratka jest jedna i jak "podłączę" do niej okap "na stałe" to co w "wentylacją" ze względu na kuchenkę gazową. Drugie rozwiązanie to okap z wiszącej szafce i jakimś wkładem węglowym, a kratka do komina zostaje jak jest. Co lepiej wybrać?
Napisano (edytowany)
Cytat

Będzie remont kuchni.... W związku z powyższym mam pytanie. Nie wiem do końca co wybrać. A kupować próbować i ewentualnie zmieniać.... Chodzi o okap w kuchni. Mam dwie możliwości, albo sam okap z podłączeniem do komina (nie wiem tylko czy nie będzie problemów przy wizycie kominiarza - kratka jest jedna i jak "podłączę" do niej okap "na stałe" to co w "wentylacją" ze względu na kuchenkę gazową. Drugie rozwiązanie to okap z wiszącej szafce i jakimś wkładem węglowym, a kratka do komina zostaje jak jest. Co lepiej wybrać?

Okap w wiszącej szafce i jakiś wkład węglowy pozbędziesz się zapachów włączając wentylator .
Jak założysz w kanał nawet go rozgałęziając wentylator wymusi wyrzucanie większej ilości powietrza ,to spowoduje że w innym pomieszczeniu i innym kanale wentylacyjnym w twoim mieszkaniu będziesz miał cofkę powietrze będzie wchodzić do domu przez brudny kanał .Mieszanie jest najgorsze albo grawitacja w całym domu albo wentylacja mechaniczna . Edytowano przez animus (zobacz historię edycji)
Gość mhtyl
Napisano
Okap z wkładem węglowym jest kosztowny w utrzymaniu bo często trzeba w nim wymieniać filtr a i jego funkcjonowanie ma dużo do życzenia. Ja bym zamontował okap mechaniczny z wentylatorem z podłączeniem do komina .A kuchnię masz na gaz ziemny czy z butli?
Napisano
Cytat

Okap z wkładem węglowym jest kosztowny w utrzymaniu bo często trzeba w nim wymieniać filtr a i jego funkcjonowanie ma dużo do życzenia. Ja bym zamontował okap mechaniczny z wentylatorem z podłączeniem do komina .A kuchnię masz na gaz ziemny czy z butli?


Gaz ziemny i wywietrznik (kratka) jest tylko jedna, a komin z jakimś wkładem aluminiowym, że nie ma możliwości wybicia innego podłączenia, więc jak zrobię "na sztywno" poprzez jakąś rurę połączeniową na zasadzie okap-kratka, to kuchnia zostaje w pewnym sensie bez wentylacji
Gość mhtyl
Napisano
Cytat

Gaz ziemny i wywietrznik (kratka) jest tylko jedna, a komin z jakimś wkładem aluminiowym, że nie ma możliwości wybicia innego podłączenia, więc jak zrobię "na sztywno" poprzez jakąś rurę połączeniową na zasadzie okap-kratka, to kuchnia zostaje w pewnym sensie bez wentylacji


Przepisy zezwalają na montowanie okapu mechanicznego podłączonego do kanału wentylacyjnego przy gazie ziemnym,problem może być ale nie musi że brak jest drugiej kratki. Z tego co wiem ,a teraz właśnie szwagierka przerabiała taki sam temat to ma tylko okap mechaniczny i drugiej kratki nie ma ,zezwolił na to jej kominiarz.
Gość stach
Napisano
Można kupić kratę wentylacyjną, która obok, a w zasadzie pod lub nad (zależnie jak kratkę ustawisz icon_lol.gif ) otworu okrągłego ma szczeliny odprowadzające powietrze obok rury z okapu. Przy niezbyt drożnym kanale wentylacyjnym i przy zbyt dużym nadmuchu z okapu może zdażyć się dmuchanie z powrotem do kuchni icon_cry.gif
W jakim budynku masz tę kuchnię? W wieżowcu jest niedopuszczalne montowanie wentylatorów w kratkach wentylacyjnych. W budynkach niższych, jeśli jest wystarczająca ilość kanałów wentylacyjnych - każde piętro ma swój kanał - żaden kominiarz nie powinien mieć obiekcji...
Napisano
Ja także proponowałbym najpierw zapytać o rade kominiarza,czy tego typu rozwiązanie sprawdzi się w Twojej kuchni, on będąc na miejscu wyda opinie. Bo sam model okapu to kwestia tego jaki budżet posiadasz na ten cel.
Napisano
A do mniejszej kuchni lepiej brać teleskopowy czy kominowy? Kuchnia o wymiarach 3,5x4m. Jest możliwość instalacji kominowego, ale też nie wiem, czy potrzebny aż taki, bo chyba są droższe.
  • 3 tygodnie temu...
Napisano
Cytat

A do mniejszej kuchni lepiej brać teleskopowy czy kominowy? Kuchnia o wymiarach 3,5x4m. Jest możliwość instalacji kominowego, ale też nie wiem, czy potrzebny aż taki, bo chyba są droższe.



Zdecydowanie lepiej sprawdzi się teleskopowy.
Napisano
Stach ma rację, mieszkałam w wieżowcu i kominiarz nie pozwolił na montaż okapu z podpięciem do wentylacji, więc zdecydowałam się na pochłaniacz. Biorąc pod uwagę, że nie mieliśmy w domu przeciągu i każde smażenie kotletów kończyło się przesiąknięciem całego mieszkania tłuszczem, pochłaniacz zdał egzamin. Włączałam go i po 20-30 minutach miałam spokój. Plusem jest to, że jest mały, więc w mojej małej kuchni się sprawdził.
  • 7 miesiące temu...
Napisano
Cytat

do małej kuchni lepiej teleskopowy, tańszy z lepszymi funkcjami szybciej trafisz teleskopowy niz kominowy, amice za 400zl



Jakie jest prawdopodobieństwom, że okap za taką cenę, będzie pracować głośno jak kombajn?
  • 2 miesiące temu...
  • 3 miesiące temu...
Napisano
Oczywiście
Miele, Gutmann, Elica, Bora, Kage, De Dietrich.
Firmy te mają w ofercie po kilka modeli (Elica ma chyba ich najwięcej) więc będziesz miała w czym wybierać.
Napisano
Gwiezdne wojny:) Dzięki bardzo!
Wprawdzie nie wiem czy na Miele będzie mnie stać, bo jak kojarzę ich agd samo to ceny wysokie, ale jeszcze pooglądam pozostałych. W międzyczasie wczoraj trafiłam jeszcze na firmę toflesz (tu link) - to z tego co wyczytałam polski producent okapów - może orientujecie się jak ich jakość na tle konkurencji?
Napisano
Wyboru najlepszego jakiego dokonasz to wybierając pod względem wizualnym a potem cenowym. Bo swoje funkcje podstawowe jakie ma spełnić wyciąg to każdy spełni, no może niektóre trochę gorzej icon_biggrin.gif
Napisano
No właśnie, nie chciałabym trafić na to "trochę gorzej",
poza tym mąż dał mi misję kupienia, a jak kupię patrząc na wygląd cud miód, a okaże się, że średnio ciągnie, to on mnie poszlachtuje (czytaj. będzie się nabijał że "baba kupiła"). No to robię research:)
Napisano
Cytat

No właśnie, nie chciałabym trafić na to "trochę gorzej",
poza tym mąż dał mi misję kupienia, a jak kupię patrząc na wygląd cud miód, a okaże się, że średnio ciągnie, to on mnie poszlachtuje (czytaj. będzie się nabijał że "baba kupiła"). No to robię research:)


Nie ma obawy, że jak to piszesz słabo będzie ciągnął, każdy okap ma kilka biegów prędkości wentylatora.
Jeżeli masz problem z wyborem to najpierw wyznacz sobie górną kwotę jaką chcesz na to przeznaczyć a potem szukaj w ofercie cenowej okapów takich które podobają się Tobie wizualnie i porównywaj dane techniczne okapów. Wtedy wybór powinien być jak najbardziej trafny.
Napisano
Pochłaniacz:) nie wiem czy to fachowa nazwa ale o taki mi chodzi - w każdym razie dzięki za wskazówki, nawet nie wiedziałam, że kilka prędkości wentylatora to znaczy kilka "mocy" pochłaniania.
Napisano
Cytat

(...) jak kupię patrząc na wygląd cud miód, a okaże się, że średnio ciągnie, to on mnie poszlachtuje...


Jeśli będziesz wiedziała co czym czym sie je, znaczy będziesz wiedziała dokładnie czego oczekujesz od okapu to na pewno dobrze kupisz.
Oprócz zróżnicowanej wydajności realizowanej poprzez różne prędkości obrotowe (3-7), o czym wspomniał wcześniej kolega, okapy przede wszystkim są o różnej wydajności i to na prawdę w bardzo szerokim zakresie (270m3 - 1100m3)

Parametrem na który warto zwrócić uwagę to głośność i jeśli ma pracować w funkcji pochłaniacza - koszt filtrów węglowych, jako elementu stało-wymiennego podczas używania.
Napisano
Wszystko też zależy od tego, w jakim zakresie cenowym się chcesz zamknąć, kupując ten okap. Możesz od razu pochodzić po sklepach internetowych i wybrać coś dla siebie, albo zapytać doradcy w sklepie stacjonarnym. Dziś jest tyle możliwości wyboru, warto z nich korzystac.
  • 2 tygodnie temu...
Napisano
Cytat

a kojarzycie może jakieś okapy, które nie są produkowane w Chinach?


Odradzam okapy cylindryczne marki Falmec....Mam taki w wersji wyspowej (Polar). Same problemy...Nie jest w stanie wciągnąć oparów znad garnków nawet na największym biegu, mimo,że pracuje, podobno, z siłą 850 m3/h ! Opary płożą się nad garnkami i rozchodzą w przeróżnych kierunkach po pomieszczenia, tylko niewielka ilość z nich jest pochłaniana przez okap. Montaż szklanego "daszku" tylko pogłebił problem. Odpowiedź producenta na reklamację brzmiała: okap ma za zadanie wymianę powietrza w pomieszczeniu, a nie wciąganie oparów znad garnków!! Kolejny problem pojawił się zaledwie po kilku miesiącach użytkowania - rdza na obudowie, która podobno jest ze stali nierdzewnej. Dodatkowo, cała stalowa obudowa jest w smugach, pokryta kropelkami pary na całej długości już po 1 h gotowania...Odpowiedź producenta na reklamację brzmiała: rdza na obudowie pojawiła się z powodu zaniedbań użytkownika ( bo z pewnością dopuszcza do tego,żeby okap był mokry!!! i czyści go niewłasciwymi inwazyjnymi środkami, co jest absolutną nieprawdą..!). Drobiazgiem jest to,że jest naprawdę głośny i ze nie ma elektronicznego wyświetlacza...Podsumowując , okap cylindryczny marki Falmec to fatalna jakość za duże pieniądze.....Jak widać, marketing producenta dziala jednak sprawnie ...:-(
Napisano
Instrukcje obsługi przeczytaj, bo nawet nie wiesz co kupiłeś.
Ten okap nie jest ze stali nierdzewnej (i nigdy nie był).
Nigdy nie miał (mieć) wyświetlacza.

Po drugie nie napisałeś czy to jest wyciągowy (podłączony do kratki), czy pochłaniacz (bez kratki).
Jest to istotne, bo objawy wskazują na wadliwe zamontowanie tego okapu.
Napisano
Cytat

Instrukcje obsługi przeczytaj, bo nawet nie wiesz co kupiłeś.
Ten okap nie jest ze stali nierdzewnej (i nigdy nie był).
Nigdy nie miał (mieć) wyświetlacza.

Po drugie nie napisałeś czy to jest wyciągowy (podłączony do kratki), czy pochłaniacz (bez kratki).
Jest to istotne, bo objawy wskazują na wadliwe zamontowanie tego okapu.



Okap, a właściwie wyciąg ( bo opary są wyrzucane z budynku) Polar marki Falmec jest wykonany , jak podaje sam producent na stronie internetowej, ze "stali Inox AISI 304, o stopie zawierającym 18% chromu i 8% niklu. Higieniczna, łatwa do czyszczenia, odporna na korozję (jak wykazały badania laboratoryjne w mgle solnej), stal AISI 304 jest bez wątpienia najlepszym materiałem do zastosowania w kuchni...." Koń by się uśmiał.....!!!!
Oczywiście, okap nie ma i nie miał mieć wyświetlacza....Przy tej cenie mógłby jednak mieć.....Ale, nie to jest głownym problemem.To drobiażdzek w w zderzeniu z tym,jak generalnie pracuje to urządzenie... (opisane w porzednim poście). Porażka absolutna...Co do instrukcji obsługi, została bardzo dokładnie przeczytana przeze mnie przed zakupem , podobnie jaki i wszelkie inne materiały, informacje techniczne etc. dostępne na stronie producenta... A montażu urządzenia dokonało studio meblowe polecone przez przedstawiciela handlowego firmy....
Napisano
Cytat

Okap, a właściwie wyciąg ( bo opary są wyrzucane z budynku)...........

... A montażu urządzenia dokonało studio meblowe polecone przez przedstawiciela handlowego firmy....



To sprawdź, czy kanał wentylacyjny jest drożny.
Pod nie pracującym okapem, sprawdź świeczką lub zapalniczką, czy "odchyla" płomień.
Przy pracującym, świeczkę (płomień), "cug" powinien zgasić.

Sprawdź również stan filtrów - być może są "fabrycznie" zaślepione.

I na marginesie.
Jeśli ten okap zakupiono nie wcześniej jak 24 miesiące temu, to podlega jeszcze ustawie konsumenckiej.
Zgłoś sprzedawcy niezgodność towaru z umową i nie dyskutuj z nim (sprzedawcą) o gwarancji fabrycznej - dla Ciebie ona (gwarancja) nie istnieje.
Jedyny "dokument" jaki musisz posiadać, to dowód zakupu tego okapu. Jeśli w cenie była także usługa instalacyjna, to wezwij sprzedawcę do poprawienia błędów instalacyjnych - wszystko na jego (sprzedawcy) koszt.
Napisano
Cytat

To sprawdź, czy kanał wentylacyjny jest drożny.
Pod nie pracującym okapem, sprawdź świeczką lub zapalniczką, czy "odchyla" płomień.
Przy pracującym, świeczkę (płomień), "cug" powinien zgasić.

Sprawdź również stan filtrów - być może są "fabrycznie" zaślepione.

I na marginesie.
Jeśli ten okap zakupiono nie wcześniej jak 24 miesiące temu, to podlega jeszcze ustawie konsumenckiej.
Zgłoś sprzedawcy niezgodność towaru z umową i nie dyskutuj z nim (sprzedawcą) o gwarancji fabrycznej - dla Ciebie ona (gwarancja) nie istnieje.
Jedyny "dokument" jaki musisz posiadać, to dowód zakupu tego okapu. Jeśli w cenie była także usługa instalacyjna, to wezwij sprzedawcę do poprawienia błędów instalacyjnych - wszystko na jego (sprzedawcy) koszt.



To już zostało zrobione...Czlowiek ze studia meblowego, który montował urządzenie przyjechał do mnie wraz z przedstawicielem handlowym producenta oraz serwisem firmy. Rozkręcili urządzenie, dotarli do silnika i w jego okolicy zmierzyli jakimś urządzonkiem siłę ciągu, która podobno okazala się zgodna z prametrami deklarowanymi w karcie produktu. Na moją uwagę, ze złożone z powrotem urządzenie nie jest w stanie wciągnąć oparów znad garnków na płycie ( nie obyło się bez prezentacji tego dość dziwnego zjawiska) odpowiedzieli,że nie takie jest zadanie wyciągu. On ma tylko wymieniać określoną ilość powietrza w określonym czasie, a nie wciągać opary znad garnków ( nikt tego w karcie produktu nie obiecuje...:-((( Sytuacji nie ułatwia fakt,iż mam płytę 5 polową ( nieco szerszą niż ta z 4 polami).
Napisano
Zrób ten "świeczkowy" test.

800m3/h to prawie tajfun - garnki powinno porywać z płyty.

Dla przykładu i porównania - cały dom potrzebuje (ustawowo) około 150m3/h

Ciemnotę Ci wcisnęli, a Ty łykasz jak pingwin narybek.

Cytat

Rozkręcili urządzenie, dotarli do silnika i w jego okolicy zmierzyli jakimś urządzonkiem siłę ciągu, która podobno okazala się zgodna z prametrami deklarowanymi w karcie produktu.



To tylko dowodzi, ze urządzenie jest OK, ale nie ma nic wspólnego z drożnością kanału (wentylacyjnego) do którego wpięto ten wyciąg.

Ps. A masz jakąś opinię, stanowisko serwisanta na piśmie ?

Utwórz konto lub zaloguj się, aby skomentować

Musisz być użytkownikiem, aby dodać komentarz

Utwórz konto

Zarejestruj nowe konto na forum. To jest łatwe!

Zarejestruj nowe konto

Zaloguj się

Masz już konto? Zaloguj się.

Zaloguj się
  • Kto przegląda   0 użytkowników

    • Brak zalogowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
  • Darmowy poradnik budowlany raz w tygodniu na Twój e-mail

  • Najnowsze posty

    • 2.   Sander Standard Alu (płyta z folią aluminiową): W tym systemie rura grzewcza leży w styropianowym rowku, a na całej powierzchni płyty znajduje się cienka warstwa laminowanej folii aluminiowej. Folia ma za zadanie rozprowadzić ciepło z rury na boki, aby ogrzać powierzchnię między rurami. Jej skuteczność jest jednak ograniczona przez jej grubość – jest bardzo cienka. Działa, ale transfer ciepła z rury do płyty i na jej powierzchnię nie jest idealny.   System z radiatorami (płytami aluminiowymi): W tym rozwiązaniu w rowkach styropianu umieszcza się specjalnie wyprofilowane, znacznie grubsze (ok. 0,5 mm) płyty aluminiowe. Rura jest w nie wciśnięta, co zapewnia niemal idealny, maksymalny styk na dużym fragmencie jej obwodu. Taka płyta działa jak radiator – bardzo skutecznie "wysysa" ciepło z rury i rozprowadza je na swojej dużej powierzchni. Taki system jest w stanie przekazać do wylewki i podłogi trochę więcej ciepła przy tej samej temperaturze zasilania. Jest to rozwiązanie po prostu wydajniejsze.     Trudny temat, chyba nieopłacalne i prawdopodobnie nie przyniesie oczekiwanych rezultatów.   Nie powinien Pan traktować zakupu płyt Sandera jako błędu. To jest standardowy, popularny system, który w ocieplonym budynku sprawdza się dobrze. W Pana przypadku jego niższa (w porównaniu do radiatorów) efektywność jest po prostu brutalnie obnażana przez ogromne zapotrzebowanie budynku na ciepło.   Patrząc na przedstawiony problem z perspektywy ekonomicznej, optymalna strategia działania wydaje się jasna.   Należy zakończyć montaż ogrzewania podłogowego w oparciu o zakupiony system płyt Sander, a w następnej kolejności potraktować priorytetowo termomodernizację budynku. .   Takie podejście przynosi podwójną korzyść: po pierwsze, unika Pan strat finansowych, wykorzystując posiadany materiał. Po drugie, inwestycja w termomodernizację szybko się zwróci dzięki znacznemu ograniczeniu strat ciepła.      
    • 1.   Różnica temperatur (delta T) na poziomie 3°C na belkach rozdzielacza. W teorii, dla ogrzewania podłogowego za optymalną uznaje się deltę w przedziale 5-8°C. Pana wynik jest poniżej tego zakresu i wbrew pozorom, w tej konkretnej sytuacji, nie świadczy to dobrze o pracy instalacji.   Niska różnica temperatur między zasilaniem a powrotem oznacza, że woda przepływająca przez pętlę grzewczą nie zdążyła oddać wystarczająco dużo ciepła do podłogi. Woda wraca na rozdzielacz prawie tak samo ciepła, jak z niego wypłynęła. Może to wynikać z dwóch głównych przyczyn, zbyt szybkiego przepływu czynnika grzewczego oraz podłoga nie była w stanie "odebrać" więcej ciepła.   W Pana przypadku najprawdopodobniej mamy do czynienia z połączeniem obu tych czynników.   System grzewczy "próbuje" wtłoczyć więcej ciepła w podłogę (stąd wysoka temperatura zasilania), ale ta, z powodu dużych strat, nie jest w stanie go zakumulować. Woda krąży więc w obiegu, oddając tylko niewielką część swojej energii, a reszta wraca do kotła.   Proszę spróbować delikatnie zmniejszyć przepływ na rotametrze dla tej  pętli. Należy to robić stopniowo, np. o 0,2-0,4 l/min i odczekać kilka godzin na stabilizację systemu. Celem jest sprawdzenie, czy delta T wzrośnie (np. do 5-7°C). Jeśli tak, oznaczać to będzie, że woda ma więcej czasu na oddanie ciepła. Proszę jednak pamiętać, że w warunkach dużych strat ciepła efektem może być niewielki spadek temperatury.   1.5-metrowy odcinek do pokoju jest cieplejszy, to jest normalne. Na tak krótkim odcinku strata ciepła z  rury PEX jest minimalna. Dopiero na dużej powierzchni w pokoju następuje właściwa wymiana ciepła.   Zasadą, której należy się trzymać, jest utrzymywanie optymalnej różnicy temperatur (ΔT) w przedziale 5-8°C. Jeśli pomieszczenie wciąż pozostaje niedogrzane, jest to jednoznaczny sygnał, że wydajność systemu podłogowego jest zbyt niska, by pokryć straty ciepła generowane przez budynek. W tej sytuacji niezbędne jest przeprowadzenie termomodernizacji (izolacja ścian, wymiana okien), która ograniczy ucieczkę ciepła i sprawi, że istniejący system podłogowy bez problemu poradzi sobie z ogrzaniem budynku.       
    • Przepisy narzucają minimalny przekrój kanału (np. 196 cm², co odpowiada kanałowi 14x14 cm). Nie można więc po prostu zbudować węższego kanału, wentylacyjnego, równoważąc przepływ średnicą.    Poprzez częściowe przymknięcie (zastosowanie dławika) w kanale o zbyt silnym ciągu, zwiększylibyśmy opór w tym kanale. Skutkowałoby to zmniejszeniem ilości przepływającego powietrza i teoretycznie pozwoliłoby na zrównanie jego wydajności z kanałami słabszymi murowanymi.   Mimo że teoria brzmi sensownie, w praktyce stosowanie dławików do  regulacji wentylacji grawitacyjnej jest zdecydowanie odradzane i uznawane za błąd w sztuce budowlanej.   Kluczem jest projektowanie zrównoważonego systemu, a nie dokładanie jednego bardziej sprawnego przewodu wentylacyjnego.
    • Zgodnie z polskimi przepisami, zawartymi w rozporządzeniu Ministra Infrastruktury w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie, minimalna długość kanału wentylacji grawitacyjnej, liczona od kratki wentylacyjnej do wylotu ponad dach, powinna wynosić od 2,5 do 3 metrów. Źródła podają również, że dla zapewnienia optymalnej wydajności, wysokość ta powinna wynosić co najmniej 4 metry.   Przepisy dotyczące minimalnej wysokości kominów wentylacyjnych  powstawały w czasach, gdy dominującą technologią były murowane, nieocieplone kominy. Inżynierowie i prawodawcy opierali się na dekadach obserwacji i obliczeń dla tych właśnie, "klasycznych" rozwiązań. Minimalna wysokość została ustalona jako bezpieczny margines, który gwarantował wytworzenie minimalnego, stabilnego ciągu w różnych, także niesprzyjających warunkach:   Należy pamiętać, że wszystkie kanały wentylacyjne w jednym systemie grawitacyjnym powinny mieć zbliżoną długość. Znaczne różnice mogą prowadzić do zakłóceń w działaniu, gdzie dłuższe kanały o silniejszym ciągu mogą "wysysać" powietrze z krótszych, powodując ciąg wsteczny.   Wentylacja grawitacyjna w domu to system naczyń połączonych, potrzebny jest też nawiew świeżego powietrza, żeby można było usunąć zużyte. Zasada równowagi: Aby system działał poprawnie, wszystkie kanały wywiewne powinny mieć zbliżoną siłę ciągu. Zastosowanie jednego, bardzo sprawnego (ocieplonego, z mniejszymi oporami przepływu) kanału w systemie z innymi, (murowanymi) mniej sprawnymi, może pogorszyć działanie w tej części  wentylacji! Przepisy nie nadążają za technologią: Prawo budowlane często jest aktualizowane wolniej, niż rozwija się technologia. Minimalna wysokość pozostaje w przepisach jako uniwersalna, bezpieczna wartość gwarantująca działanie systemu w każdych warunkach, niezależnie od użytej technologii.  Ocieplony kanał jest sprawniejszy, ale przepisy pozostają konserwatywne. Co więcej, jego wysoka sprawność, jeśli nie będzie  zrównoważona w całym systemie, może prowadzić do problemów z działaniem wentylacji.
    • Raz jeszcze dziękuję za wyczerpującą odpowiedź.    Chciałbym jeszcze poruszyć dwie kwestie związane z tym tematem:   1. Rozdzielacz mam na korytarzu, umiejscowiony w takim miejscu, że rura po podłodze od rozdzielacza do pokoju ma ok. 1.5m długości. Na tym odcinku także nie zauważyłem aby podłoga była dużo cieplejsza niż w pokoju, mimo że korytarz jest w centralnym punkcie domu. Jednakże w tym miejscu nie ma żadnego grzejnika i przechodzi tylko 2x1.5 metra rury (zasilenie i powrót). Mimo to mam jednak obawy, że nieocieplony dom to tylko 1 z kilku powodów dla których podłogówka słabo grzeje. No i ostatecznie, woda w rurze też drastycznie się nie wychładza. Nakleiłem taśmę malarską na belki rozdzielacza aby precyzyjniej zmierzyć ich temperature za pomocą pirometru i wyszło że różnica między nimi to ok 3*C. Delta T wydaje się być w normie, ale specjalistą nie jestem.  Tak jak pisałem, jest to pierwsze pomieszczenie z uruchomioną podłogówką. Niejako cieszę się że tak wyszło, bo w kolejnych pomieszczeniach jest jeszcze szansa na ew. poprawki aby grzało to lepiej.   2. Ostatnio usłyszałem że Sander Standard Alu to był kiepski pomysł i lepiej było wziąć styropian bez aluminium, i powkładać w rowki aluminiowe radiatory które lepiej odbierają ciepło z rury. Niestety nie wiem ile w tym prawdy, a płyty Sandera zostały juz zakupione na całe piętro (poza łazienką i korytarzem, gdzie pójdzie XPS pozwalający na zagęszczenie rur co 10cm). Chyba że jakiś radiator by pasował do nich, to mógłbym jeszcze dodatkowo dokupić o ile miałoby to pomóc. Nie wiem niestety na ile mogłoby to pomóc i czy ma to jakikolwiek sens?   Raz jeszcze dziękuję za odpowiedzi i cierpliwość do laika.
  • Popularne tematy

×
×
  • Utwórz nowe...