Skocz do zawartości

projekt a wykonanie budowy domu


Recommended Posts

Napisano
Szanowni Państwo,
liczę na pomoc. Jakiś czas temu Developer wybudował nasz segment m.in, a było ich 15. W projekcie budowy segmentu była informacja dotycząca zabudowy dachu na strychu nieużytkowym, który jednak wykorzystujemy ze względu na brak piwnicy i garażu. W tym projekcie m.in. była podana informacja o foli oraz łatach, które miały się znajdować pod blachodachówką.
Podczas jednej z wichur i dużych opadów deszczu ku naszemu zdziwieniu do pomieszczenia mieszkalnego lał się deszcz przez strop. Wezwaliśmy dekarza (na marginesie tego co wykonywał dachy na naszym osiedlu), który przeleciał silikonem złącza blach i powiedział, że to wszystko.
Ta sytuacja niestety przeraziła nas i wezwaliśmy niezależnego dekarza do oględzin naszego dachu. Stwierdził on, że brak folii oraz łat jest bezpośrednią przyczyną zalania pomieszczenia na pierwszym piętrze wodą płynąca przez strop. Również stwierdził, że wywinięcie blachy przy kominie jest zbyt małe ok. 5 cm, a powinno być 25 cm. W związku z niskim wywinięciem jak duży strumień wody pada na dach i spada wokół komina następuje "cofka" i woda dostaje się pod blachę.
Skontaktowaliśmy się z Developerem i uzmysłowiliśmy mu, że projekt wykonania dachu odbiega od rzeczywistości bo brak jest foli oraz łat pod blachą. Developer stwierdził, że każdy z 15 segmentów nie posiada foli ani łat, więc o co nam chodzi.
Pytanie nasze to : czy jest jakaś możliwa droga aby wyegzekwować od Developer uzupełnienie wykonania dachu o brakującą folię i łaty, jeżeli tak to jaka (sąd?) i czy są jakieś przepisy/standardy, że w budynku mieszkalnym który posiada dach jednospadzisty powinna być folia + łaty. Dla mnie zrobienie dachu na własny koszt jest nie możliwe i wydaje mi się, że to Developer powinien za ten brak odpowiadać. Przed każdą burzą boję się czy znowu nie będzie lało mi się na głowę.
Z góry dziękuję za profesjonalne informacje.
Gość Razmes
Napisano
Jak to nie ma łat i folii icon_eek.gif ??
Blachodachówka do krokwi jest tylko mocowana? Prosiłbym o zdjęcie...
Napisano
Niezależny dekarz mówił pewnie, że brak kontrłat i membrany paroprzepuszczalnej która jest kontrłatami mocowana do krokwi. Są tylko łaty do których mocowana jest blacha.
W projekcie musiała być membrana (potocznie zwana folią wstępnego krycia) i kontrłaty.
Jeśli deweloper wykonał zlecenie niezgodnie z projektem / umową to na początek proponowałbym udać się do rzecznika praw konsumenta - funkcjonuje taki przy każdym starostwie powiatowym. To pozwoli uzmysłowić deweloperowi, że może go to drogo kosztować i może załatwi sprawę bez sądu (zdejmie pokrycie i uzupełni i brakujące warstwy). W przypadku ostrego starcia wystąpiłbym do sądu z powództwem cywilnym i wnioskiem o zabezpieczenie na poczet roszczeń majątku dewelopera - taniej wyjdzie jeśli znajdziesz więcej zainteresowanych rozwiązaniem problemu...
Napisano
  Cytat

Jak to nie ma łat i folii icon_eek.gif ??
Blachodachówka do krokwi jest tylko mocowana? Prosiłbym o zdjęcie...

Rozwiń  



Tak blacha jest mocowana do krokwi. Zdjęcia nie mam bo nie wchodzę na razie na strych bo jest tam bardzo zimno, ale postaram się zrobic i wyslac

  Cytat

Niezależny dekarz mówił pewnie, że brak kontrłat i membrany paroprzepuszczalnej która jest kontrłatami mocowana do krokwi. Są tylko łaty do których mocowana jest blacha.
W projekcie musiała być membrana (potocznie zwana folią wstępnego krycia) i kontrłaty.
Jeśli deweloper wykonał zlecenie niezgodnie z projektem / umową to na początek proponowałbym udać się do rzecznika praw konsumenta - funkcjonuje taki przy każdym starostwie powiatowym. To pozwoli uzmysłowić deweloperowi, że może go to drogo kosztować i może załatwi sprawę bez sądu (zdejmie pokrycie i uzupełni i brakujące warstwy). W przypadku ostrego starcia wystąpiłbym do sądu z powództwem cywilnym i wnioskiem o zabezpieczenie na poczet roszczeń majątku dewelopera - taniej wyjdzie jeśli znajdziesz więcej zainteresowanych rozwiązaniem problemu...

Rozwiń  



Jestem Ci niezmiernie wdzięczna za informację. Tak masz rację o tych kontrłatach i membranie, ale jak to baba zawsze coś pomyli, ale dobrze mi wytłumaczyłeś i zrobię tak jak sugerujesz.
Jeszcze raz dziękuję.
Napisano
  Cytat

Jeśli deweloper wykonał zlecenie niezgodnie z projektem / umową to na początek proponowałbym udać się do rzecznika praw konsumenta .........

Rozwiń  



Raczej postraszyć nadzorem budowlanym, bo to w ich kompetencji. kierownikowi budowy "grozi" co najmniej "poświadczenie nieprawdy" i sankcje z tym związane.

Jeśli nadzór budowlany potwierdzi fakt niezgodności z projektem, a deweloper się wypnie - dopiero wtedy "uruchomić" rzecznika konsumentów.
Napisano
a idąc dalej, za ciosem, to:
1) skoro jakiś czas temu to miało miejsce to pierw należy sprawdzić zgodność z dokumentacją i z kiwtami przekazania budynku developer/właściciel
2) jeżeli nie jest zgodne - pisemnie do developera o usunięcie wady
3) poprosić jakiegoś budowlańca o opinię, najlepiej pisemną (ten niezależny dekarz co stwierdził, że z powodu braku folii woda się lała, to trochę przesadził icon_smile.gif )
4) vide post Bajbagi
5) vide post Irbis Strzecharstwo
6) kontakt z Pruszkowem, "zaproszenie" Developera na wycieczkę las, wiertarka do kolana i takie tam...
samospalenia nie proponuję, bo to już by była perwa

swoją drogą Kol. Irbis Strzecharstwo jest chyba wykonawcą, więc takie drastyczne na początku podejście jak RPK mnie trochę dziwi, no chyba, że sam lubi jak Go tak od razu, z twardego lacza w rozchylone pośladki icon_rolleyes.gif

a co do samej folii, to czy ona jest konieczna na nieużytkowym poddaszu? bo rozumiem, że izolacja term jest na/w stropie?
Napisano
  Cytat

Też mi to "migło"

Rozwiń  


Nazywa się "nieużytkowe", ale ja z niego korzystam do przechowywania różnych "gratów". Nie jest ocieplone bo i po co.
Ale przez niedoróbkę związaną z brakiem folii i kontrłat z dachu przecieka woda, która przez strop dostaje się do pomieszczeń na 1-szym piętrze. Już miałam powódź i nie chciałabym doświadczyć jej jeszcze raz.
Napisano
Mnie się wydawało, że proponuję łagodne rozwiązanie na początek, ale nieuchronnie prowadzące do rozwiązania konfliktu...
Rzecznik PK to nie oszołom, który weźmie dzidę i ruszy na dewelopera ;)
Myślę, że będzie po pierwsze przyjazny dla konsumenta, a po drugie pomoże sprawdzić jaki jest stan faktyczny.
Jeśli w wyniku tych czynności wstępnych stwierdzi, że coś jest na rzeczy, to w miarę skutecznie i bez większej zwłoki doprowadzi do wyjaśnienia sprawy i rozwiązania konfliktu.

Co do nadzoru budowlanego mam mieszane uczucia, bo to branża... ponadto nikt poza ludźmi z branży nie wie do końca jak to funkcjonuje i nieświadomy poszkodowany może dać się zmanipulować, a doświadczenia mam różne... - tu też RPK może być pomocny, aby uniknąć "zamglenia obrazu całości" - jeśli uzna, że warto spróbować od tej strony pewnie nie omieszka.

Co do komentarza Kol. Barbossy dotyczącego mojego podejścia: biorąc za dobrą monetę relację autorki postu (niezgodność z projektem i zlekceważenie kwestii przez dewelopera) nie wyobrażam sobie innego podejścia - razi mnie pobłażanie ewidentnym oszustwom (bo to nie jest błąd w sztuce!) i przykrywanie ich branżową kołderką.
Wyjaśnić tę kwestię ostatecznie można tylko przy udziale bezstronnej instytucji, a za taką uważam RPK.

  Cytat

a co do samej folii, to czy ona jest konieczna na nieużytkowym poddaszu?

Rozwiń  

Jeśli projekt ją przewiduje to jest konieczna i wykonawca czy deweloper nie ma prawa decydować inaczej - kropka. Skoro woda leje się podczas ulew, to jest tam pewnie więcej takich kwiatków. RPK ma na to kasę, aby uzyskać miarodajną opinię eksperta i wypływające z niej wnioski wyegzekwować.

Napisano
  Cytat

Nazywa się "nieużytkowe", ale ja z niego korzystam do przechowywania różnych "gratów". Nie jest ocieplone bo i po co.
Ale przez niedoróbkę związaną z brakiem folii i kontrłat z dachu przecieka woda, która przez strop dostaje się do pomieszczeń na 1-szym piętrze. Już miałam powódź i nie chciałabym doświadczyć jej jeszcze raz.

Rozwiń  

cóż, użytkujesz nieużytkowe może lecz nie musi to mieć jakiegokolwiek znaczenia, poruszyłem to w kontekście wybałuszania gał w temacie braku folii i świętego oburzenia całego (niemal) gremium

woda nie leje się z powodu braku folii (bo nie do tego ona jest przeznaczona) a zapewne i nie z powodu braku łat/kontrłat, bez foto możemy sobie gdybać, niemniej pozostaw wyciągnięcie wniosków z istniejącego stanu rzeczy fachowcom

skoro "projekt przewiduje" nie oznacza, że jest to wyrocznia, wcale nie koniec nie kropka, nadinterpretujesz, równie dobrze mogło to być zapisane w DB, mogło to ulec zmianie - kwestia czy uległo i czy słusznie, nie wyrokuję bo nie znam ani projektu, ani DB, ani umowy, ani protokołu przejęcia/przekazania, ani czego tam jeszcze

a co do brania za dobrą monetę - tu byłbym bardziej ostrożny, na podstawie opisu laika nie ferowałbym wyroków, najpierw wyjaśnijmy sobie wszystkie kwestie, potem osądźmy, kogo wieszamy
Napisano
  Cytat

skoro "projekt przewiduje" nie oznacza, że jest to wyrocznia, wcale nie koniec nie kropka, nadinterpretujesz, równie dobrze mogło to być zapisane w DB, mogło to ulec zmianie - kwestia czy uległo i czy słusznie, nie wyrokuję bo nie znam ani projektu, ani DB, ani umowy, ani protokołu przejęcia/przekazania, ani czego tam jeszcze

Rozwiń  


Tu rozmawiamy sobie na temat dość ogólnie i w takim sensie mówiłem o przestrzeganiu zapisów projektu - jeśli cokolwiek ulega zmianie to musi uwzględniać to, że folia była częścią systemu i likwidując tę warstwę należało zapewnić funkcjonowanie systemu. Odpowiada za to kierownik budowy (jeśli zaakceptował).

  Cytat

a co do brania za dobrą monetę - tu byłbym bardziej ostrożny, na podstawie opisu laika nie ferowałbym wyroków, najpierw wyjaśnijmy sobie wszystkie kwestie, potem osądźmy, kogo wieszamy

Rozwiń  


Właśnie o tym pisałem - nie mamy i pewnie nie będziemy mieli żadnej pewności, co do stanu faktycznego! Po co ferować wyrok, jeśli można skierować "poszkodowanego" do instytucji która jest powołana do tego aby z jednej strony ocenić zasadność, z drugiej jeśli roszczenia są zasadne pomóc je wyegzekwować?
Napisano
no właśnie - może ktoś (i to kompetentny) swierdził, że nie jest/nie musi być częścią systemu, a rozliczając inwestycję, te trzy stówki, czy tam ile, zostało "zwrócone"
Napisano
Ja bym się jeszcze zastanowił ile takich niedoróbek jest w całym budynku, bo dach może być tylko przysłowiowym czubkiem "góry lodowej".
Tak na marginesie obok mnie tez budują się szeregowce i wykonawstwo też woła o pomstę do nieba. Jak można tak budować i jak ludziom sprzedawać jako towar pełnowartościowy? Ocieplanie dzisiaj czyli 21.03.2013 gdy na noc zapowiadają minus 16 stopni? Pewnie będzie się trzymało na kołkach tylko.
Napisano
  Cytat

dziwić, się nie dziwię, ale kooor...cze to musi być męczące icon_confused.gif

Rozwiń  


zarówno ze spiskiem jak i męczeniem się to twoja interpretacja, powiedziałbym nawet nadinterpretacja icon_smile.gif
Napisano
  Cytat

Nazywa się "nieużytkowe", ale ja z niego korzystam do przechowywania różnych "gratów". Nie jest ocieplone bo i po co.
Ale przez niedoróbkę związaną z brakiem folii i kontrłat z dachu przecieka woda, która przez strop dostaje się do pomieszczeń na 1-szym piętrze. Już miałam powódź i nie chciałabym doświadczyć jej jeszcze raz.

Rozwiń  


No bez jaj, ręce opadają z tego kabaretu.
Mam stodołę pokrytą blachą, dach nie ma żadnej folii, żadnych kontrłat, ale, do jasnej cholery, kropla wody nie ma prawa przeciekać!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! Przecież bym (kuzyna, bo on to robił) zarżnął zardzewiałym nożem, gdyby mi blaszany dach przeciekał.
Więc nie picujcie o foliach, bo to nie folia ma powstrzymywać deszcz, ani kontrłaty też nie stanowią o szczelności dachu.
Tylko sprawdzić należy czy to dach przecieka, czy para się skrapla.
Napisano
  Cytat

No bez jaj, ręce opadają z tego kabaretu.
Mam stodołę pokrytą blachą, dach nie ma żadnej folii, żadnych kontrłat, ale, do jasnej cholery, kropla wody nie ma prawa przeciekać!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! Przecież bym (kuzyna, bo on to robił) zarżnął zardzewiałym nożem, gdyby mi blaszany dach przeciekał.
Więc nie picujcie o foliach, bo to nie folia ma powstrzymywać deszcz, ani kontrłaty też nie stanowią o szczelności dachu.
Tylko sprawdzić należy czy to dach przecieka, czy para się skrapla.

Rozwiń  

jak się woda leje to chyba musiałby pod dachem parowóz być aby się tak skraplała icon_smile.gif

kiepsko wykonane i tyle, ktoś skopał pokrycie, folia powinna być w stropie nad ostatnią kondygnacją, a wyżej to tylko wentylacja poddasza
Napisano
  Cytat

Jeśli deweloper wykonał zlecenie niezgodnie z projektem / umową to na początek proponowałbym udać się do rzecznika praw konsumenta - funkcjonuje taki przy każdym starostwie powiatowym. To pozwoli uzmysłowić deweloperowi, że może go to drogo kosztować i może załatwi sprawę bez sądu (zdejmie pokrycie i uzupełni i brakujące warstwy). W przypadku ostrego starcia wystąpiłbym do sądu z powództwem cywilnym i wnioskiem o zabezpieczenie na poczet roszczeń majątku dewelopera - taniej wyjdzie jeśli znajdziesz więcej zainteresowanych rozwiązaniem problemu...

Rozwiń  

Napisano
i owszem Kolego, ale do oceny tego potrzebny jest ktoś kto pełni te samodzielne funkcje, rzecznika łatwo jest spławić, podparcie się już istniejącą opinią pomoże pchnąć sprawę dalej

co od kwestionowania dokumentacji to o co Ci chodzi?
Napisano
  Cytat

i owszem Kolego, ale do oceny tego potrzebny jest ktoś kto pełni te samodzielne funkcje, rzecznika łatwo jest spławić, podparcie się już istniejącą opinią pomoże pchnąć sprawę dalej

Rozwiń  

Tym bardziej, że mogła powstać jakaś legalna dokumentacja zastępcza. Ale ktoś już chyba coś takiego wspominał.
Napisano
  Cytat

No właśnie, jeśli, bo jeśli nie to tylko droga związana z gwarancją, bo "przecieka".

Rozwiń  


Co ja dzisiaj z tymi projektami - wysyp jakiś czy co...
Oglądałem ten projekt i czegoś takiego jeszcze nie widziałem - folia paroprzepuszczalna jest jak byk, ale jakie piękne mostki termiczne pozostawiane, bo owszem na stropie jest styropian, całe 10cm, na ścianie też 10cm
a ścianą od góry (przecież dach nie ocieplony) i od nieocieplonego poddasza zimno sobie wędruje przez żelbet w dół jak się patrzy.

Nie myśl, projekt w rękę i buduj!!!!
A inwestor niech płacze i płaci, a co cię to.... icon_redface.gif

Napisano
No cóż, uczepiłem się, bo zrobiliście z projektu biblię, a jak się okazuje, że nic nie wart, to pewnie jest jakaś inna, legalna dokumentacja!!! A w domu zimno i na głowę się leje - to ja tu czegoś nie rozumiem??? Ważny ten projekt czy efekt jego zastosowania w praktyce?

Architekt nie umie zlikwidować mostka cieplnego, ale fundamenty to na pewno umie policzyć!!!
A skąd ta pewność ja się pytam tylko?
Napisano
Hmm, brak argumentów kończy się zawsze wysłaniem interlokutora.... w różne miejsca, a tym razem do łóżka.
Dzięki Barbossa za delikatność icon_wink.gif

Otóż, wracając do tematu: byli tacy na tym forum, którzy pozwolili sobie na skrót myślowy:
masz wątpliwości co do projektu, nie myśl, nie jesteś od tego - bierz projekt w rękę i buduj!
To nie ja wymyśliłem.
Napisano
  Cytat

Tu rozmawiamy sobie na temat dość ogólnie i w takim sensie mówiłem o przestrzeganiu zapisów projektu - jeśli cokolwiek ulega zmianie to musi uwzględniać to, że folia była częścią systemu i likwidując tę warstwę należało zapewnić funkcjonowanie systemu. Odpowiada za to kierownik budowy (jeśli zaakceptował).

.............

Rozwiń  

jest to odpowiedź na moje stwierdzenie o nie traktowaniu projektu jako wyroczni
też wlazłeś w cudzą skórę?
odnoszę wrażenie, że odwracasz kota ogonem
i niestety robisz chlew w tematach poruszając zagadnienia nie mające związku z wątkiem głównym

kierbud?
chyba projektant, skoro mowa o projekcie?
Gość Razmes
Napisano
Zawsze możesz zadzwonić do projektanta i zapytać co miał karwa na myśli, ewentualnie do osoby, która sprawdzała projekt.

Do Ciebie jako wykonawcy należy wyłapać oczywiste błędy w projekcie i zgłosić je inwestorowi...

Kierbud też bywa przy pracach żelbetowych...

Napisano
No chyba nie ja powinienem już iść spać - zacytowałeś fragment dokładnie pokazujący jak powinno się myśleć przy realizacji projektu - projekt to nie doktryna i jeśli coś podczas jego realizacji trzeba/można zmienić, to decyzję o tym powinno się podjąć uwzględniając jednak zachowanie jego idei, a nie w oderwaniu od niej.

Rozwiązania takiego musi dopilnować kierbud, jako odpowiedzialny właśnie za to.

Aby uniknąć zarzutów o, jak to nazywasz, "robienie chlewu" jesteśmy cały czas w temacie i sądzę, że w tym przypadku folia paroprzepuszczalna miała w pewnym sensie robić za zamknięcie poduszki powietrznej, która pozwoliłaby zmniejszyć straty ciepła spowodowane przewiewaniem przez wiatr pustki na poddaszu, a tym samym szybsze przenikania przez mostki cieplne w dół. Z folii zrezygnowano na zasadzie: a po co folia na niezamieszkałym poddaszu i tu myśląc niby poprawnie zaburzono przewidziany przez architekta układ całości. To moje zdanie - można się z nim nie zgodzić, ale zakładając, że ten architekt jednak myślał, nie mogło być inaczej icon_wink.gif



  Cytat

Zawsze możesz zadzwonić do projektanta i zapytać co miał karwa na myśli, ewentualnie do osoby, która sprawdzała projekt. Do Ciebie jako wykonawcy należy wyłapać oczywiste błędy w projekcie i zgłosić je inwestorowi...
Kierbud też bywa przy pracach żelbetowych...

Rozwiń  


A o czym mówisz?
Mówimy o przeciekającym dachu i braku zachowania rozwiązań przyjętych w projekcie.
Sądzisz, że wykonawca który nie potrafi opierzyć włazu dachowego czy komina potrafi wyłapać oczywiste błędy projektowe?

Nie ja zacząłem o pracach żelbetowych icon_wink.gif - sądzisz, ze na tym moście autostradowym był wykonawca, który zgłosił oczywisty błąd, był kierownik budowy, który tym bardziej powinien zauważyć, że zbrojenie jest bezsensownie za krótkie?
On sprawdził z projektem - zgadza się? Zgadza! To lejemy.

(niezorientowanym przypomnę historię mostu który miał zaprojektowane zbrojenie kończące się przed podporą)
Napisano
Obowiązujące u nas prawo stanowi, że:

1. Szefem wszystkich szefów jest projektant.
2. Kierbud jest nadzorcą pilnującym aby to co powiedział i ustalił szef wszystkich szefów, wykonał wykonawca.
3. Wykonawca to fizol, który ma robić to co wynika z pkt. 1 i 2.

FINITO.

Ps. Przepraszam za trywializm - nie miał on na celu obrażania kogokolwiek.
Napisano
@ bajbaga
Jeszcze jak byś był uprzejmy podać zapisy kc, które obowiązują w zakresie umów o roboty budowlane, a dotyczą omawianej kwestii projektu.

Swoją drogą nazwać mnie "filol" - wybaczam.
Napisano
Dokładnie TAK - zgodnie z tym prawem jeśli brak elementu projektu, to powinien być wpis w dzienniku, który pokazuje rozwiązanie zastępcze, równie skuteczne jak mniemam... ale w omawianym przypadku takie rozwiązanie nie zostało zrealizowane i dukaty przeciw orzechom stawiam, że zapis też nie.

A jak już jesteśmy przy prawie icon_smile.gif
Znaczy ten most zrąbali zgodnie z prawem?
I to ma nas pocieszyć?

Jak długo będziemy przyjmowali, że wykonawca to fizol od realizacji pkt1 i pkt2, nie miejmy pretensji do wykonawców, że okno do góry nogami wstawiają. Jeśli zaświta nam iskierka udzielenia im odpowiedzialności za realizację zgodnie ze sztuką budowlaną, to oni mogą mieć podobne wymagania w stosunku do pkt1 i pkt2, a to już rodzi dyskusję icon_smile.gif
Napisano
  Cytat

Dokładnie TAK - zgodnie z tym prawem jeśli brak elementu projektu, to powinien być wpis w dzienniku, który pokazuje rozwiązanie zastępcze, ..............

Rozwiń  


icon_eek.gif Od dziesięcioleci nie ma czegoś takiego. Tylko zmiany naniesione na projekcie, przez projektanta !!!!!

  Cytat

@ bajbaga
Jeszcze jak byś był uprzejmy podać zapisy kc, które obowiązują w zakresie umów o roboty budowlane, a dotyczą omawianej kwestii projektu.

Rozwiń  


Ależ proszę:
Art.648.2
  Cytat

Wymagana przez właściwe przepisy dokumentacja stanowi część składową umowy.

Rozwiń  


Art.651.
  Cytat

Jeżeli dostarczona przez inwestora dokumentacja, teren budowy, maszyny lub urządzenia nie nadają się do prawidłowego wykonania robót albo jeżeli zajdą inne okoliczności, które mogą przeszkodzić prawidłowemu wykonaniu robót, wykonawca powinien niezwłocznie zawiadomić o tym inwestora.

Rozwiń  


Art.655.
  Cytat

Gdyby wykonany obiekt uległ zniszczeniu lub uszkodzeniu wskutek wadliwości dostarczonych przez inwestora materiałów, maszyn lub urządzeń albo wskutek wykonania robót według wskazówek inwestora, wykonawca może żądać umówionego wynagrodzenia lub jego odpowiedniej części, jeżeli uprzedził inwestora o niebezpieczeństwie zniszczenia lub uszkodzenia obiektu albo jeżeli mimo zachowania należytej staranności nie mógł stwierdzić wadliwości dostarczonych przez inwestora materiałów, maszyn lub urządzeń.

Rozwiń  
Napisano
Trudno mi, nieczęsto budującemu w Polsce, dyskutować z kilkoma adwersarzami, z których każdy twierdzi coś innego, a do tego każdy twierdzi, że to ja się mylę :-)

To cytat z Barbossy kilka postów wyżej:
  Cytat

skoro "projekt przewiduje" nie oznacza, że jest to wyrocznia, wcale nie koniec nie kropka, nadinterpretujesz, równie dobrze mogło to być zapisane w DB, mogło to ulec zmianie

Rozwiń  


A to, to już uznaję za wyrafinowany masochizm:
  Cytat

Gdyby wykonany obiekt uległ zniszczeniu lub uszkodzeniu wskutek [...] wykonania robót według wskazówek inwestora, wykonawca może żądać umówionego wynagrodzenia lub jego odpowiedniej części, jeżeli uprzedził inwestora o niebezpieczeństwie zniszczenia lub uszkodzenia obiektu [...]

Rozwiń  

Robić coś, z góry wiedząc, że się zawali, ale mając podstawy do dochodzenia w sądzie wynagrodzenia za tę pracę ...
Napisano
Nie ma żadnej sprzeczności - to, że projekt przewiduje, nie znaczy wcale, ze nie można tego zmienić, bo mozna, ale zmiany może dokonać tylko projektant.

A druga poruszona sprawa, ukazuje tylko, że wykonawca nie jest "decyzyjny" w procesie budowlanym i nie ponosi odpowiedzialności za prace wykonane zgodnie z dostarczonym projektem.
Ma wykonać to czego żąda inwestor, a jest zaakceptowane przez kierbuda - patrz pkt.2.
Jak mu nie pasi - może zejść z budowy.

Utwórz konto lub zaloguj się, aby skomentować

Musisz być użytkownikiem, aby dodać komentarz

Utwórz konto

Zarejestruj nowe konto na forum. To jest łatwe!

Zarejestruj nowe konto

Zaloguj się

Masz już konto? Zaloguj się.

Zaloguj się
  • Kto przegląda   0 użytkowników

    • Brak zalogowanych użytkowników przeglądających tę stronę.

  • Darmowy poradnik budowlany raz w tygodniu na Twój e-mail

  • Najnowsze posty

    • Każda inwestycja budowlana czy instalacyjna, niezależnie od jej skali, powinna być prowadzona w sposób zgodny z prawem, zasadami sztuki budowlanej i dobrymi praktykami branżowymi. Jednym z absolutnie kluczowych elementów takiej realizacji jest rzetelna dokumentacja z prowadzonych prac.   W Raccoon 24 Home od początku naszej działalności przykładamy do tego ogromną wagę. Bo dla nas liczy się nie tylko to, co widoczne na zewnątrz, ale też pełna transparentność i pewność, że każda instalacja została wykonana zgodnie z projektem, normami i oczekiwaniami inwestora.   Co powinna zawierać dokumentacja robót instalacyjnych?   Podczas prowadzenia prac instalacyjnych — czy to przy ogrzewaniu, klimatyzacji, wentylacji czy instalacjach wodnych — dokumentacja powinna obejmować: Dziennik budowy lub robót — w przypadku instalacji realizowanych w ramach zgłoszenia lub pozwolenia na budowę. Protokóły z wykonanych prób szczelności — instalacji wodnych, gazowych, wentylacyjnych. Protokoły odbioru częściowego i końcowego — dla każdej wykonanej instalacji. Protokół uruchomienia instalacji — potwierdzający poprawną pracę systemów. Protokół pomiarów i testów eksploatacyjnych — np. wydajności wentylacji, ciśnienia w instalacji C.O., parametrów pracy klimatyzacji. Dokumentację powykonawczą — czyli aktualny rysunek/schemat instalacji z naniesionymi zmianami wykonawczymi.   Kartę gwarancyjną i instrukcję użytkowania urządzeń oraz instalacji. Brak tych dokumentów to nie tylko problem w przypadku awarii czy reklamacji, ale też ryzyko przy odbiorach technicznych i problematyczne rozliczenia z inwestorem czy deweloperem.     👉 Pobierz wzór protokołu odbioru robót instalacyjnych (PDF)   Dlaczego dokumentacja jest tak ważna dla Ciebie jako inwestora?   Masz pełen wgląd w zakres wykonanych prac i potwierdzenie, że wszystko odbyło się zgodnie ze sztuką.   Łatwiejsze serwisowanie i eksploatacja — protokoły i dokumentacja powykonawcza pomagają w późniejszych modernizacjach i naprawach. Bezpieczeństwo prawne i techniczne — w przypadku kontroli, odbiorów czy ewentualnych sporów. Możliwość dochodzenia gwarancji — na podstawie podpisanych protokołów i kart gwarancyjnych.   W Raccoon 24 Home masz to w standardzie W naszej firmie każda instalacja objęta jest kompletną dokumentacją powykonawczą i protokolarną. Niczego nie robimy na słowo. Po zakończeniu robót klient otrzymuje komplet dokumentów, w tym:   protokół odbioru końcowego protokół prób szczelności protokół uruchomienia instalacji dokumentację powykonawczą   Dzięki temu masz pewność, że każda instalacja została wykonana zgodnie z projektem i przepisami.   Do pobrania — wzór protokołu odbioru robót instalacyjnych Aby ułatwić inwestorom i wykonawcom właściwe prowadzenie dokumentacji, przygotowaliśmy dla Ciebie gotowy, uniwersalny blankiet protokołu odbioru robót instalacyjnych.       Możesz go wykorzystać przy każdej inwestycji — niezależnie, czy zlecasz nam instalację, czy współpracujesz z inną ekipą. To bezpłatne narzędzie, które pomoże Ci uporządkować dokumentację i zabezpieczyć swoje interesy.   Pamiętaj: instalacja to nie tylko urządzenia i rury w ścianie. To również dokumenty, które chronią Twój budżet i bezpieczeństwo budynku na lata.   W Raccoon 24 Home nie musisz o to prosić — u nas kompletna dokumentacja to standard, a nie dodatkowa opcja.         Michał Rzepczyński +48 698 000 441  office@raccoon24.pl                       e0bdea_5761a534884c4d0988db213df10adb7f.pdf.pdf
    • Dziś niemal każdy inwestor prywatny i biznesowy, planując budowę domu, halę czy modernizację budynku, zadaje sobie jedno pytanie: kiedy zacznie się zwrot z inwestycji w instalacje? Koszty energii rosną, a systemy ogrzewania, chłodzenia, wentylacji i zasilania to nie tylko kwestia komfortu, ale też realnego wpływu na domowy i firmowy budżet. Problem w tym, że większość firm wykonawczych, kiedy słyszy od klienta hasło „zwrot z inwestycji”, zaczyna dopytywać, kalkulować, wyceniać wersję „podstawową” i „wzmocnioną”, a często finalnie proponuje rozwiązania na styk — takie, które formalnie spełnią wymogi projektu, ale realnie nie zapewnią maksymalnych oszczędności i bezawaryjności przez długie lata.   W Raccoon 24 Home nie pytamy, czy chcesz mieć instalację zoptymalizowaną pod szybki zwrot inwestycji. My od razu robimy instalacje w wersji wzmocnionej. Zawsze. Bez wyjątków. Co to znaczy wzmocniona instalacja?   W praktyce oznacza to, że każdą instalację, jaką wykonujemy — czy to ogrzewanie podłogowe, centralę wentylacyjną, instalację wodną czy systemy zasilania odnawialnego — projektujemy i montujemy w taki sposób, by:   zwiększyć jej trwałość wydłużyć bezawaryjny okres działania zminimalizować straty energii przyspieszyć zwrot inwestycji dzięki oszczędnościom na eksploatacji     Jak to robimy? Na przykład:   W ogrzewaniu płaszczyznowym stosujemy więcej rur niż minimum technologiczne. Dzięki temu system szybciej nagrzewa pomieszczenia, pracuje przy niższych temperaturach zasilania, co zmniejsza zużycie energii i przedłuża żywotność źródła ciepła. Montujemy przewymiarowane emitery ciepła, czyli większe grzejniki lub pętle podłogówki, niż wynika to z obliczeń na styk. Efekt? Lepsza wydajność przy niższym koszcie eksploatacji. System grzeje krócej, rzadziej się załącza, a Ty oszczędzasz na rachunkach.     W instalacjach wodnych i kanalizacyjnych stosujemy większe średnice rur tam, gdzie to ma sens dla bezpieczeństwa i komfortu użytkowania. W wentylacji zawsze przewymiarowujemy kanały i stosujemy lepsze izolacje, co zmniejsza opory przepływu, poprawia wydajność i ogranicza koszty pracy rekuperatora. Po co to wszystko? Żeby Twoje rachunki równały się zero.   W Raccoon 24 Home nie traktujemy instalacji jako zbędnego kosztu, tylko jako realny składnik Twojego domowego lub firmowego bilansu energetycznego. Dzięki odpowiednio zaprojektowanym i wykonanym instalacjom możesz osiągnąć bilans niemal zerowy albo znacząco ograniczyć zapotrzebowanie na energię z sieci. Wielu wykonawców ogranicza się do minimum wymaganego w projekcie lub normach. My wiemy, że warto pójść dalej. Bo im bardziej wydajna i trwała instalacja, tym mniejsze jej koszty eksploatacji i większe oszczędności dla Ciebie.   Zwrot z inwestycji — jak go przyspieszyć?   Kluczem jest odpowiedni mix energetyczny, który nie tylko zapewni Ci niezależność, ale też pozwoli zredukować rachunki praktycznie do zera.   W naszej ofercie możesz połączyć:   pompę ciepła — jako główne źródło ciepła i chłodzenia fotowoltaikę — która zasili pompę ciepła, dom i magazyn energii przydomową elektrownię wiatrową — jako uzupełnienie bilansu w okresach niskiego nasłonecznienia   Taki zestaw pozwala na uzyskanie maksymalnego efektu energetycznego i finansowego. A dzięki temu, że instalacje wykonujemy w wersji przewymiarowanej i wzmocnionej, działają one stabilnie, bez awarii i z wyższą wydajnością przez wiele lat.       Dlaczego inne firmy tego nie robią? Bo liczą na krótkoterminowy zysk i klienta, który nie zadaje pytań. Większość wykonawców chce wykonać usługę możliwie najniższym kosztem własnym, z minimalną ilością materiału, by zwiększyć swoją marżę. My w Raccoon 24 Home patrzymy inaczej. Dla nas liczy się długofalowa relacja i rekomendacje zadowolonych klientów, a to można osiągnąć tylko dzięki jakości i uczciwemu podejściu.     Podsumowanie Jeśli chcesz mieć instalacje, które: działają stabilnie i bezawaryjnie są przewymiarowane, a nie robione „na styk” realnie przyspieszają zwrot z inwestycji pozwalają ograniczyć rachunki do zera to zapraszamy do Raccoon 24 Home.   U nas nie pytamy, czy chcesz mieć wzmocnioną instalację — bo każdą robimy w wersji premium już w standardzie. Tak pracują wykonawcy, którzy naprawdę rozumieją inwestycję w energię i komfort.   Chcesz sprawdzić, jak może wyglądać Twój domowy bilans energetyczny? Skontaktuj się z nami i poznaj propozycję systemu szytego pod Twoje potrzeby.   Usługi Raccoon 24 Home   Instalacje C.O. Instalacje centralnego ogrzewania (C.O.)   Ogrzewanie Ogrzewanie grzejnikowe Ogrzewanie podłogowe   Pompy ciepła Pompy ciepła dla Twojego domu   Kotły gazowe Kotły gazowe kondensacyjne   Klimatyzacja Klimatyzatory Split Klimatyzatory Multi-Split Systemy klimatyzacji VRF Klimakonwektory Przeglądy okresowe klimatyzacji Serwis klimatyzacji   Wentylacja Rekuperacja Wentylacja mechaniczna Kanały wentylacyjne — rodzaje Serwis wentylacji Wentylatory wyciągowe Systemy odciągowe dla hal i garaży   Sterowanie Sterowanie ciepłem   Cennik usług Cennik usług instalacyjnych   O firmie O nas   Kontakt Formularz i dane kontaktowe     Michał Rzepczyński +48 698 000 441  office@raccoon24.pl
    • W świecie usług budowlanych i instalacyjnych od lat funkcjonują dwa zupełnie różne podejścia do kwestii wycen i rozliczeń z klientami. Z jednej strony mamy wykonawców, którzy nie boją się jasno przedstawiać swoich stawek, otwarcie informują o kosztach poszczególnych usług i uczciwie tłumaczą, z czego wynikają konkretne ceny. Z drugiej — wciąż istnieją firmy, które wyceniają „na oko” przez telefon, a na końcowym etapie realizacji zaskakują klienta dodatkowymi pozycjami na fakturze lub tłumaczą nieuzgodnione wcześniej koszty jako „nieprzewidziane prace dodatkowe”. Ten podział doskonale zna każdy inwestor, deweloper, zarządca nieruchomości czy zwykły klient prywatny, który choć raz zlecał wykonanie instalacji wodnej, elektrycznej, wentylacyjnej czy gazowej. Dlatego w Raccoon 24 Home od samego początku postawiliśmy na pełną przejrzystość i uczciwe zasady współpracy z klientem.     Dlaczego przejrzystość cenowa w usługach instalacyjnych jest tak ważna?   W odróżnieniu od wielu branż, w których ceny można łatwo sprawdzić w cennikach online czy porównać na popularnych porównywarkach, w usługach instalacyjnych sytuacja jest dużo bardziej skomplikowana. Każda inwestycja ma swoją specyfikę, zakres prac często ustala się indywidualnie, a ceny mogą się różnić w zależności od rodzaju budynku, zastosowanych materiałów, stopnia skomplikowania instalacji czy lokalizacji inwestycji. To sprawia, że niektórzy wykonawcy wykorzystują tę niepewność na swoją korzyść. Podają orientacyjne stawki bez szczegółów, nie pokazują klientowi dokładnego kosztorysu, a podczas realizacji pojawiają się „niespodzianki”, które trudno później zweryfikować. Dlatego uważamy, że uczciwy wykonawca nie ma powodu, by ukrywać swoje ceny. Przeciwnie — powinien udostępniać je w przejrzysty i dostępny sposób, aby klient od samego początku wiedział, ile zapłaci za usługę i z czego wynika dana kwota.   Jak to wygląda w praktyce? Transparentny kalkulator usług instalacyjnych   Właśnie z myślą o klientach stworzyliśmy na stronie Raccoon 24 Home kalkulator usług instalacyjnych. To proste i wygodne narzędzie, które pozwala w kilka chwil sprawdzić orientacyjny koszt wykonania wybranej instalacji lub prac modernizacyjnych. Dzięki temu klient ma możliwość porównania cen różnych usług jeszcze przed kontaktem z naszym doradcą technicznym i może zaplanować swój budżet inwestycyjny bez obaw o późniejsze „niespodzianki”. W kalkulatorze jasno przedstawiamy, jakie elementy składają się na cenę usługi — od kosztów materiałów, przez robociznę, aż po ewentualne dodatkowe prace towarzyszące. Dzięki temu klient wie, za co płaci i może świadomie podjąć decyzję o wyborze konkretnej usługi czy zakresu prac.   Czym różni się uczciwy wykonawca od nieuczciwego?   Różnic jest wiele, ale najważniejsze to: Jasne i przejrzyste wyceny jeszcze przed rozpoczęciem prac. Brak ukrytych kosztów, które pojawiają się na końcowej fakturze. Szczegółowe kosztorysy przedstawiane klientowi do akceptacji. Przejrzyste warunki współpracy, które określają, co wchodzi w zakres usługi, a co wymaga dodatkowych ustaleń.   Stała komunikacja z klientem na każdym etapie realizacji inwestycji.   W Raccoon 24 Home klaklulator właśnie według takich zasad prowadzimy każdą realizację. Naszym celem jest nie tylko wykonanie instalacji na najwyższym poziomie technicznym, ale również zbudowanie zaufania i poczucia bezpieczeństwa u klienta.   Wiemy, że inwestorzy i klienci prywatni mają dość niejasnych wycen, niedomówień i kosztów, które nagle pojawiają się w trakcie realizacji zlecenia. Dlatego pokazujemy pełen kosztorys jeszcze przed podpisaniem umowy, informujemy o wszystkich możliwych dodatkowych opcjach i pozwalamy klientowi samodzielnie sprawdzić ceny w naszym kalkulatorze. Dlaczego inne firmy wciąż boją się udostępniać swoje ceny?   Bo często ich polityka cenowa opiera się na „polowaniu” na nieświadomego klienta. Bez przejrzystego cennika można manipulować wyceną w zależności od sytuacji, nastroju klienta, lokalizacji czy konkurencji w danym rejonie.   My w Raccoon 24 Home uważamy, że takie praktyki powinny zniknąć z rynku. Klient ma prawo wiedzieć, ile zapłaci, a wykonawca, który jest pewny jakości swoich usług i uczciwie kalkuluje koszty, nie ma żadnego powodu, by ukrywać stawki.     Podsumowanie   Jeśli szukasz wykonawcy instalacji budowlanych, który: gra w otwarte karty nie boi się pokazać cen swoich usług oferuje transparentny kosztorys pozwala Ci sprawdzić wycenę jeszcze przed pierwszym kontaktem   to zapraszamy do Raccoon 24 Home. Na naszej stronie znajdziesz transparentny kalkulator usług instalacyjnych, dzięki któremu możesz od razu oszacować koszt planowanych prac i sprawdzić, jak wygląda uczciwa wycena w tej branży.   Nie warto ryzykować współpracy z firmami, które unikają konkretów i nie potrafią jasno określić ceny. Wybieraj wykonawców, którzy szanują Twój czas, pieniądze i nerwy.  
    • Nie zastanawiałbym się nad tym ale już zdążyłem przygotować pole pod ten garaż z kostki brukowej i teraz musiałbym to wszystko robić na nowo.    Jakie byłyby koszty starania się o pozwolenie?
    • Tak Rury wodnej podłogówki prowadzi się w warstwie wylewki. Rury pozostałych instalacji (woda, kanalizacja), także kanały wentylacji mechanicznej układa się w warstwie styropianu. Grubość warstw styropianu można dobrać do średnicy rur - to a propos optymalnej grubości styropianu. To rozstrzygnie instalator. Dylatacje wykonują fachowcy od wylewki, powinny być też zaplanowane w projekcie ogrzewania. Zwykle i tak wykonuje się je w otworach drzwiowych.
  • Popularne tematy

×
×
  • Utwórz nowe...