Skocz do zawartości

jak głęboki fundament?


Kubulus

Recommended Posts

Napisano
Witam. Na wiosnę zaczynam kopać fundamenty. Będą one wylewane od dna wykopu aż pod samą powierzchnię gruntu z litego betonu. Nad grunt będą wyciągnięte i wyrównane do poziomu bloczkami. Problem w tym, że teren od jednego końca domu do drugiego ma 70 cm różnicy w poziomie i tutaj moje pytanie. Czy na całej długości domu (pamiętajmy o spadzie) mogę kopać na 1,2 metra pod powierzchnią gruntu i wtedy ława ze zbrojeniem będzie leżała na dnie wykopu pod takim samym spadkiem jaki jest na powierzchni gruntu. Czy też ta ława musi na dole być wypoziomowana? Wtedy fundament w jednym końcu musiałby mieć 1,2 a w drugim 1.9m. Bardzo proszę o pomoc w rozwiązaniu problemu. Z góry dzięki.

DSC01446.jpg

Napisano

Podpucha ? icon_biggrin.gif Bo na odwalenie TAKIEGO babola to nie wiem kto wpadł zalamka.jpg

Nie słyszałem żeby ława mogła nie trzymać poziomu ...wogóle to jak to wylać - nie do poziomu blink.gif ? (jeszcze z taaaakim upadem icon_eek.gif )

Aaaacha ! Krzywo wykopać , wrzucić pare drutów i laaaaać , aż będzie poziom ? beer.gif





Napisano
Powinien być fundament schodkowy albo wykop równy a nie po spadku.

Cytat

A jak masz w projekcie ? , czy robisz samowolkę budowlaną ?.


Projekt to raczej tego nie uwzględnia.
Dopiera adaptacja budynku do danej działki powinna odpowiedzieć na to pytanie.
Napisano
Cytat

Projekt to raczej tego nie uwzględnia.
Dopiera adaptacja budynku do danej działki powinna odpowiedzieć na to pytanie.



Adaptacja jest częścią projektu (po uzyskaniu pozwolenia na budowę). Zresztą, w samym projekcie też powinny być naniesione zmiany.
Napisano
Różnica w poziomie 0,7 metra to tak naprawdę żaden problem . Z tej niższej strony zdejmujesz tylko humus i kopiesz poziomo ile trzeba . Po zalaniu tam gdzie niżej tylko obsypujesz i tyle żadne tam schodkowe fundamenty na które chyba trzeba mieć osobny projekt .
Napisano
Cytat

Adaptacja jest częścią projektu (po uzyskaniu pozwolenia na budowę). Zresztą, w samym projekcie też powinny być naniesione zmiany.


Miałem na myśli projekt gotowy,taki jak kupujesz .A autor tematu to raczej ma już a raczej powinien mieć naniesione zmiany skoro na wiosnę ma zamiar kopać fundamenty (tak domniemywam) chyba ,że adaptacja była robiona tak na sztukę aby była.

Cytat

Różnica w poziomie 0,7 metra to tak naprawdę żaden problem . Z tej niższej strony zdejmujesz tylko humus i kopiesz poziomo ile trzeba . Po zalaniu tam gdzie niżej tylko obsypujesz i tyle żadne tam schodkowe fundamenty na które chyba trzeba mieć osobny projekt .


Może i masz racje tak samo jak i ja icon_biggrin.gif Ale ,żeby coś konkretnego napisać to nie wiadomo po pierwsze jaki duży ten dom jest a po drugie jakiego rodzaju jest grunt.
Napisano
Poziom musi być icon_smile.gif

Ja bym to widział tak:
1) usuwasz całosć ziemi z tej niby skarpy ( tą różnicę 70cm )
2) robisz wykopy pod ławę na głębokość 50cm
4) wkładasz zbrojenie i zalewasz betonem.
i teraz możesz:
5) robić szalunki obsypać je ziemią i zalać betonem do własciwej wysokości
5a wymurować z bloczków fundamentowych
5b połączenie obu metod: wymurować narożniki z bloczka, dostawić szalunki i zalać betonem

Jak masz ekipę do tych robót to bym ci radził wybrać metodę 5a icon_smile.gif

Na sam koniec zasypujesz wystającą część fundamentów - o ile masz miejsce na działce
Napisano
Cytat

Poziom musi być icon_smile.gif

Ja bym to widział tak:
1) usuwasz całosć ziemi z tej niby skarpy ( tą różnicę 70cm )
2) robisz wykopy pod ławę na głębokość 50cm
4) wkładasz zbrojenie i zalewasz betonem.
i teraz możesz:
5) robić szalunki obsypać je ziemią i zalać betonem do własciwej wysokości
5a wymurować z bloczków fundamentowych
5b połączenie obu metod: wymurować narożniki z bloczka, dostawić szalunki i zalać betonem

Jak masz ekipę do tych robót to bym ci radził wybrać metodę 5a icon_smile.gif

Na sam koniec zasypujesz wystającą część fundamentów - o ile masz miejsce na działce


...co Ty tam Wieeeesz icon_cool.gif ...0,7metra to pikuś icon_cool.gif , a poziomice są dla frajerów icon_razz.gif icon_wink.gif



Czy jest na sali lekarz ? (admin)
Napisano
Cytat

Powinien być fundament schodkowy albo wykop równy a nie po spadku.


Projekt to raczej tego nie uwzględnia.
Dopiera adaptacja budynku do danej działki powinna odpowiedzieć na to pytanie.




Nie rozumiem, nie ma rzutu ław fundamentowych i przekroju ???? I zbrojenia ław też nie ma ???? I o rodzaju posadowienia też nie ma mowy w projekcie.
Napisano (edytowany)
Cytat

...co Ty tam Wieeeesz icon_cool.gif ...0,7metra to pikuś icon_cool.gif , a poziomice są dla frajerów icon_razz.gif icon_wink.gif

Czy jest na sali lekarz ? (admin)



Nie bardzo rozumiem o co chodzi w twojej odpowiedzi icon_cool.gif
Mi chodziło o coś takiego.



A na sam koniec po wykonaniu fundamentu zasypać/obsypać ścianę fundamentową by uzyskać odpowiednią wysokość dla strefy przemarzania Edytowano przez Draagon (zobacz historię edycji)
Napisano
Cytat

Nie bardzo rozumiem o co chodzi w twojej odpowiedzi icon_cool.gif



Mój post - to komentarz do tego :


Cytat

Różnica w poziomie 0,7 metra to tak naprawdę żaden problem . Z tej niższej strony zdejmujesz tylko humus i kopiesz poziomo ile trzeba . Po zalaniu tam gdzie niżej tylko obsypujesz i tyle żadne tam schodkowe fundamenty na które chyba trzeba mieć osobny projekt .



My sie tu pocimy , żeby zrozumiale wyjaśnić - a tu - babol goni babola .
Napisano (edytowany)
Cytat

Czy jest na sali lekarz ? (admin)


Podobnie jak Draagon nie wiem za bardzo o co ci chodzi , ale na wszelki wypadek zapytam czy ty aby nie sugerujesz że jestem chory ? .
No więc może odpowiesz jednak na pytanie nr. 1 cytowane przez redakcję a mojego autorstwa .
Myślę też że zwrot użyty przez ciebie :
Cytat

My sie tu pocimy , żeby zrozumiale wyjaśnić


jest w odniesieniu do twojej osoby , użyty mocno na wyrost . Edytowano przez demo (zobacz historię edycji)
Napisano
Cytat

Podobnie jak Draagon nie wiem za bardzo o co ci chodzi , ale na wszelki wypadek zapytam czy ty aby nie sugerujesz że jestem chory ? .
No więc może odpowiesz jednak na pytanie nr. 1 cytowane przez redakcję a mojego autorstwa .
Myślę też że zwrot użyty przez ciebie :

jest w odniesieniu do twojej osoby , użyty mocno na wyrost .




Merytorycznie poproszę, starczy już tych cytatów do cytatów.
Wracając do fundamentu.

1. posadowienie należy uzależnić od rodzaju gruntu i poziomu wód gruntoych czyli - warunki gruntowo-wodne.
2. fundamenty schodkowe - tutaj chyba działanie na wyrost. Popularna metoda przy budynku częściowo-podpiwniczonym lub przy większych spadkach w celu oszczedności.
3. Tu prawdopodobnie wystarczy poziomy fundament poniżej strefy przemarzania i to co wystaje nalezy obsypać.
4. Kierownik budowy- gdzie jest kierownik budowy?
5. Wszelkie adaptacje i zmiany to nie zabawa w "Adama Słodowego", tylko projekt wykonany przez osobę uprawnioną

"Warunki wodno - gruntowe
W ramach adaptacji projektu gotowego do warunków miejscowych niezbędne jest również określenie rodzaj gruntu i sposobu posadowienia obiektu oraz nośności gruntu, na którym będą posadowione fundamenty. Warunki te określić może projektant lub geolog (przy wielkich obiektach wymagana jest dokumentacja geotechniczna).
Na podstawie dokonanych ustaleń zostaną dostosowane fundamenty wybranego przez Państwa projektu do warunków gruntowych panujących na działce. Może się okazać, iż ze względu na nośność gruntu trzeba będzie dokonać pewnych zmiany w fundamentach budynku lub poziom wody grntowej spowoduje, iż budynek będzie wymagał pewnych zmian.

Czynność do wykonania

Muszą Państwo zleć projektantowi, posiadającemu uprawnienia architektoniczne i konstrukcyjno-budowlane, adaptację wybranego projektu według swoich potrzeb i adekwatnie do warunków gruntowo-wodnych, jakie występują w miejscu lokalizacji projektowanego obiektu.".

I teraz opcjonalnie, niektóre urzędy powiatowe mogą wymagać:
- przeprowadzenie badań gruntów z określeniem poziomu wód gruntowych
- wykonania adaptacji posadowienia fundamentów
- wykonanie adaptacji konstrukcji do warunków posadowienia
Napisano
Cytat

Nie rozumiem, nie ma rzutu ław fundamentowych i przekroju ???? I zbrojenia ław też nie ma ???? I o rodzaju posadowienia też nie ma mowy w projekcie.


To był mój pierwszy post w tym temacie ,tak odruchowo napisany icon_biggrin.gif

Cytat

Może i masz racje tak samo jak i ja icon_biggrin.gif Ale ,żeby coś konkretnego napisać to nie wiadomo po pierwsze jaki duży ten dom jest a po drugie jakiego rodzaju jest grunt.


Ale po rozpoznaniu tematu napisałem.

Cytat

Miałem na myśli projekt gotowy,taki jak kupujesz .A autor tematu to raczej ma już a raczej powinien mieć naniesione zmiany skoro na wiosnę ma zamiar kopać fundamenty (tak domniemywam) chyba ,że adaptacja była robiona tak na sztukę aby była.


I jeszcze to ,tez napisałem icon_biggrin.gif
A resztę to już Ty dopełniłeś opisując problem profesjonalnie.
Tylko co tego naszego pisania ,skoro autor tematu nie daje oznak życia.
Napisano
Cytat

To był mój pierwszy post w tym temacie ,tak odruchowo napisany icon_biggrin.gif


Ale po rozpoznaniu tematu napisałem.


I jeszcze to ,tez napisałem icon_biggrin.gif
A resztę to już Ty dopełniłeś opisując problem profesjonalnie.
Tylko co tego naszego pisania ,skoro autor tematu nie daje oznak życia.




Oby ktoś skorzystał - teraz urzędy powiatowe to Państwa w Państwie (a przynajmniej początkujący inwestor może odnieść czasem takie wrażenie) i trzeba pod ich dyktando papierologię uprawiać. Co nie zmienia faktu, że mają specjalnych "śledczych" i czasem ci śledczy idą w teren icon_smile.gif
Węch ustawiony na nowe place budowy - to nie żart.
Napisano
A miało się podobno lepiej i prościej budować ,znaczy się załatwiać PnB.
Napisano
witam Dzięki, że mój temat spotkał się z takim zaciekawieniem. Zapomniałem napisać, że przy różnicy w terenie 70cm długość domu to 13,5 m co daje odchył od poziomu ok. 3 stopnie. Uważam że przy tak znikomym spadku nie ma mowy o zjeżdżaniu budynku tym bardziej, że dom będzie stał na wzniesieniu a grunt to żwir dołem tak twardy że szpadel ciężko wbić. Wody gruntowe podobno dopiero 5-6m pod powierzchnią terenu. Jeśli chodzi o moje pomysły to wynikają z oszczędności i tego, że co się da to będę robił sam (nie każdy jest milionerem). A to, że trochę niezgodne z projektem to wybaczcie,ale nie oszukujmy się - kierownik dostaje kasę, kierownik wpis zrobi - oczywiście jeśli się to nie zawali, a jestem przekonany, że się na pewno nie zawali.
Napisano
Cytat

witam Dzięki, że mój temat spotkał się z takim zaciekawieniem. Zapomniałem napisać, że przy różnicy w terenie 70cm długość domu to 13,5 m co daje odchył od poziomu ok. 3 stopnie. Uważam że przy tak znikomym spadku nie ma mowy o zjeżdżaniu budynku tym bardziej, że dom będzie stał na wzniesieniu a grunt to żwir dołem tak twardy że szpadel ciężko wbić. Wody gruntowe podobno dopiero 5-6m pod powierzchnią terenu. Jeśli chodzi o moje pomysły to wynikają z oszczędności i tego, że co się da to będę robił sam (nie każdy jest milionerem). A to, że trochę niezgodne z projektem to wybaczcie,ale nie oszukujmy się - kierownik dostaje kasę, kierownik wpis zrobi - oczywiście jeśli się to nie zawali, a jestem przekonany, że się na pewno nie zawali.



Doczytałeś ,że "Różnica w poziomie 0,7 metra to tak naprawdę żaden problem" ?
"Z tej niższej strony zdejmujesz tylko humus" - to też ważne ! bo granica przemarzania - to ponoć jakaś bzdura ?

Uważasz teraz , że możesz zrobić fundament po skosie ? Z upadem ? na szpadel i szlus icon_razz.gif icon_cool.gif ?

PS
Brawo demo ! To Forum czytają tysiace ludzi ! Tak się rodzą babole ...
Napisano (edytowany)
Cytat

Doczytałeś ,że "Różnica w poziomie 0,7 metra to tak naprawdę żaden problem" ?
"Z tej niższej strony zdejmujesz tylko humus" - to też ważne ! bo granica przemarzania - to ponoć jakaś bzdura ?


No masz a ten dalej swoje ,człeku jeden co ty piszesz ? , napisałem wyraźnie że z tej niższej strony czyli tam gdzie jest ten fundament płytko po zdjęciu humusu trzeba zasypać i jak myślisz po co ?, właśnie żeby mieć zachowaną tę granicę przemarzania .Też chyba oczywistym jest to że po postawieniu na tym fundamencie stanu zero . No i weź tu zachowaj kulturę jak ma się z taką sztuka do czynienia . icon_lol.gif
Umiesz czytać to masz jeszcze raz pierdoło saska :
Cytat

Różnica w poziomie 0,7 metra to tak naprawdę żaden problem . Z tej niższej strony zdejmujesz tylko humus i kopiesz poziomo ile trzeba . Po zalaniu tam gdzie niżej tylko obsypujesz i tyle żadne tam schodkowe fundamenty na które chyba trzeba mieć osobny projekt .



Kabulus - człowieku tak się nie buduje nawet w Kabulu jak masz zamiar bo to wbrew sztuce budowlanej i logice , fundament musi być poziomo i koniec . Owszem mogą być odstępstwa ale wtedy stosuje się systemy palowania .
Człowieku co Ci szkodzi wykopać poziomo, w końcu i tak fundament musi być zagłębiony poza granicę przemarzania i jak zrobisz poziomo to dokładne tyle będziesz miał z tej głębszej strony a z drugiej po wymurowaniu zera zasypiesz ziemią z wykopu .

Cytat

PS
Brawo demo ! To Forum czytają tysiace ludzi ! Tak się rodzą babole ...


i tysiące ocenią że bredzisz . Edytowano przez demo (zobacz historię edycji)
Napisano
Cytat

Baranie jeden co ty piszesz ? , napisałem wyraźnie że z tej niższej strony czyli tam gdzie jest ten fundament płytko po zdjęciu humusu trzeba zasypać i też chyba oczywiste że po postawieniu na nim stanu zero , właśnie żeby mieć zachowaną tę granicę przemarzania . No i weź tu zachowaj kulturę jak ma się z taką sztuka do czynienia . icon_lol.gif
Umiesz czytać to masz jeszcze raz pierdoło saska
...
i tysiące ocenią że bredzisz .



cripes.gif
Napisano (edytowany)
może ktoś wytłumaczyć temu człowiekowi o co chodzi ?
Patrz punkt trzeci nadredaktora Budujemy Dom o tym właśnie mówi co ja napisałem . Też powiesz że to babol ?.
cyt :
Cytat

3.Tu prawdopodobnie wystarczy poziomy fundament poniżej strefy przemarzania i to co wystaje nalezy obsypać.


to kapujesz ? czy ni ? .

Cytat

Daj sspokój ...szkoda czasu.


Będziesz go miał 1,8 m pod glebą żebyś nie przemarzł icon_biggrin.gif . Edytowano przez demo (zobacz historię edycji)
Napisano
Cytat

może ktoś wytłumaczyć temu cymbałowi o co chodzi ?
Patrz punkt trzeci nadredaktora Budujemy Dom o tym właśnie mówi co ja napisałem . Też powiesz że to babol ?.
cyt :

to kapujesz ? czy ni ? .


Będziesz go miał 1,8 m pod glebą żebyś nie przemarzł icon_biggrin.gif .



krótko . Za całokształt Twoich wypowiedzi powinieneś zarobić bana

EOT
Napisano (edytowany)
r-32 - nie gniewaj się na mnie ale sam prowokujesz a ja nie wiem o co Ci chodzi . Pytam o co biega a Ty nie odpowiadasz i robisz mnie w bambuko . Wymazałem babole , he he .Wywal cytaty bo ja nic nie mówiłem . icon_lol.gif Edytowano przez demo (zobacz historię edycji)
Napisano
Cytat

witam Dzięki, że mój temat spotkał się z takim zaciekawieniem. Zapomniałem napisać, że przy różnicy w terenie 70cm długość domu to 13,5 m co daje odchył od poziomu ok. 3 stopnie. Uważam że przy tak znikomym spadku nie ma mowy o zjeżdżaniu budynku tym bardziej, że dom będzie stał na wzniesieniu a grunt to żwir dołem tak twardy że szpadel ciężko wbić. Wody gruntowe podobno dopiero 5-6m pod powierzchnią terenu. Jeśli chodzi o moje pomysły to wynikają z oszczędności i tego, że co się da to będę robił sam (nie każdy jest milionerem). A to, że trochę niezgodne z projektem to wybaczcie,ale nie oszukujmy się - kierownik dostaje kasę, kierownik wpis zrobi - oczywiście jeśli się to nie zawali, a jestem przekonany, że się na pewno nie zawali.



Drogi Kolego 3 stopnie to się daje by woda spływała z balkonu i to w zupełnosci wystarcza.

Jeżeli nie jesteś milionerem to zrób to porządnie, byś potem nie płakał - nie na darmo określa się fundamentem coś solidnego. A ty na dzień dobry chesz sobie takie pozorne oszczędności robić.
Bierzesz koparko-ładowarkę i ona spokojnie zgarnie ci tą ilość byś miał wszystko równo - zapłacisz za to może z 85zł/h -
2h i będziesz miał zrobione.
Szpadlem sobie później ławy wykopiesz ( i tak sie narobisz - polecałbym kilof ), a urobkiem zebranym z wykopu przez ładowarkę obsypiesz sobie fundamenty.
Szukaj oszczędności ale z głową.

PS.
Możesz sobie samemu wynająć sprzęt jak masz blisko - ok 350 zł/doba lub weekend + kaucja. Poszukaj EWPA lub RAMIRENT

Utwórz konto lub zaloguj się, aby skomentować

Musisz być użytkownikiem, aby dodać komentarz

Utwórz konto

Zarejestruj nowe konto na forum. To jest łatwe!

Zarejestruj nowe konto

Zaloguj się

Masz już konto? Zaloguj się.

Zaloguj się
  • Kto przegląda   0 użytkowników

    • Brak zalogowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
  • Darmowy poradnik budowlany raz w tygodniu na Twój e-mail

  • Najnowsze posty

    • u mnie gaz wygrywa - rachunki dużo niższe niż przy indukcji, a gotuję sporo. mam dużą płytę solgaz optimex 4+2 i bardzo sobie chwalę. wygląda nowocześnie, gotuje się na szkle, więc łatwo się czyści, a dzięki technologii bezpłomieniowej gaz zużywa się dużo mniej niż w tradycyjnych palnikach.
    • Bedzie 12-14 cm perlitu wsypane w podloge. Rurki nie beda zalane jastrychem. Plan jest polozyc na  legarach plyty włóknowo-cementowe lub włóknowo-gipsowej dla usztywnienia i  wzmocnienie podloza, nastepnie plyty farmacel 25 lub dfe *jak na zdjeciu* wloknowo-gipsowe powrotne na calej powierzchni zeby weszko mi rurek w spirale co 10 cm. potem hydroizolacja i terakota. jest maly grzejniczek ok 60x60 jedno plytowy. woda do niego trafia goraca, niewiem pewnie ze 60 st.    Bedzie tam brodzik kompozutowy schedpol ktory raczej bedzie izolowal cieplo z podlogowki.    niestety elektryczna mata potrzebuje pradu ktory tani nie jest
    • Dzień dobry, Robię generalny remont na poddaszu 22 letniego domu parterowego o powierzchni poddasza 140mkw po podłodze, dachu wielospadowym ze słupami i dachówką betonową na 390mkw. W związku z tym usunąłem wylewkę i styropian i chce upewnic sie ze nie bede musial kuć nowej. Generalnie mimo braku dykatacji na takiej powierzchni strop wygląda dobrze poza jednym fragmentem jak na zdjęciu. Wydaje mi się, że to jakoś wzmacniano przed pierwszą wylewką? Co to jest? Widzę że i tak pęknięcie poszło i zrobiło się takie U. Czy tam coś trzeba dodatkowo wzmacniać? Niby stoi 20 lat dom, ale będzie podłogówka i 2 cm wyżej wylewki i nowe ścianki GK, meble, płytki zamiast paneli, więc trochę wagi dojdzie. Ponadto zauważyłem że ktoś beztrosko sobie wykuł wzmocnienie stropu i tak zostawił. Teraz mam szanse to jakoś wzmocnić bo prętów nie przeciął a naprężenia tam będą ściskające. Czym to uzupełnić? Gotowa masa naprawcza wymieszana z kamieniami? To jest aż 5cm głębokie. Nie sypie się, trzeba gruntować? Poza tym w narożnikach domu widzę pęknięcia po przekątnej. Chyba mniej niebezpieczne, ale czy na pewno? Szkoda, że nie pomyśleli o dylatacji!
    • Od dołu folia paroizolacyjna bezpośrednio pod płyty g-k, chociaż jeżeli zaraz nad nimi jest OSB to i tak para wodna zbytnio przez nią nie przejdzie. Bardziej mnie zastanawia całość od góry, bo skuteczność wentylacji przestrzeni z wełną będzie bardzo słaba, gdy zostawimy 2 cm poziomej szczeliny pomiędzy wełną i płytą OSB, płyty też rozsuniemy po 2 m. Bezpieczniej byłoby od góry ułożyć deski i pomiędzy nimi zrobić odstępy po 2 cm. Płyty to jest jednak duża ciągłą powierzchnia. 
    • Po pierwsze, skoro to podłoga na legarach to jak wygląda sprawa z konstrukcją i izolacją tej podłogi? Ile tam jest lub będzie izolacji? Czy rurki mają być zalane w warstwie jastrychu? Po drugie, skoro w tej łazience jest dość chłodno to czym jest teraz ogrzewana? Jakimś grzejnikiem? Na ile gorąca woda do niego trafia? Wtedy będzie można ocenić jaką ma moc. Po trzecie, mam nadzieję, że podłogówka ma tu uzupełniać ogrzewanie grzejnikiem, nie je całkowicie zastąpić? Bo prawdopodobnie w takiej słabo izolowanej łazience nie będzie w stanie tego zrobić. Ta łazienka jest mała, powierzchni z podłogówką będzie tam więc ok. 1,5 m2. Nawet naprawdę mocno grzejąca podłoga (jak na podłogówkę) nie odda więc do pomieszczenia więcej jak ok. 200-300 W mocy. To mało, jako jedyne źródło ciepła się nie sprawdzi. Przy okazji, dlaczego nie zaplanowano ogrzewania pod prysznicem? Po czwarte, nie wiem czy warto w takiej łazience męczyć się z robieniem wodnej podłogówki. Efekt ciepłej podłogi z powodzeniem zapewniłaby tam elektryczna mata pod płytkami. 
  • Popularne tematy

×
×
  • Utwórz nowe...