Skocz do zawartości

Czym różnią się wełny mineralne?


Recommended Posts

Napisano
Czy ktoś może mi powiedzieć czym różni się wełna w płycie (sprasowana) od wełny tej samej grubości w rolce?
Czy sprasowana ma lepsze (inne) właściwości?
Gdybym chciał wykorzystać ją na elewację zewnętrzną w konstrukcji:
max24cm>tynk ciepłochronny 4cm>wełna 5cm>pustka 2cm>folia wiatroizolacyjna>deski 22mm to lepiej użyć wełny sprasowanej czy nie ma to znaczenia?
Czy wełna w zastosowaniu jak wyżej, musi być o jakichś szczególnych właściwościach higroskopowych, czy może być pierwsza lepsza?
Napisano
Tynk ciepłochronny na bazie perlitu jaki chce zrobic, na drodze przewodnictwa bedzie gorszy od wełny
(warstwa 4cm będzie odpowiadała około 2cm wełny), ale stworzy jednolitą warstwę hamującą ucieczkę ciepła
przez promieniowanie podczerwone. W sumie będzie to jakiś kompromis.
Co do grubości wełny - tutaj opinie są różne.

Znalazłem informację, że przy takim układzie:

24cm cegła porowana,
7,5cm wełny,
folia wiatroszczelna,
2cm pustka,
20mm deska

λ wyniesie 0,23 W/m2K

Trzeba by jeszcze doliczy tynk wewnętrzny.
To chyba wystarczy?
Napisano
wystarczy do czego?
do zrobienia przegrody o kiepskich parametrach?
to tak

mógłbyś rozwinąć myśl dot. tynku z perlitem i jego właściwościach hamujących?

a jczym się różnią wełny to lektury w necie na ładnych kilka godzin, wystarczy poszukać
Napisano
A jaka jest Twoja "niekiepska" przegroda
??
Co do tynku z perlitem największe doświadczenie ma w tym temacie Adam_mk a ja nie mam powodu by mu nie wierzyć.
Nie mam palnika, by przebadać kawałek skorupy z perlitu, ale mam doświadczenie w skali mikro (ocieplony bufor).
Adam twierdzi, że możesz grzać go nawet 3000stC przez pół godziny i nie poczujesz z drugiej strony ciepła.
Ja obserwuję to "tylko" przy 90stC.

Jeśli 4cm perlitu gasi 3000 stC to już to samo o czymś świadczy.
Do tego warstwa jest spójna, beż żadnych mostków. Jest paroprzepuszczalna,
chemicznie i biologicznie obojętna, odporna na wilgoć i mróz, niepalna.
Napisano
Cytat

Czy ktoś może mi powiedzieć czym różni się wełna w płycie (sprasowana) od wełny tej samej grubości w rolce?
Czy sprasowana ma lepsze (inne) właściwości?



Wełna mineralna produkowana w postaci płyt ma podwyższoną sztywność oraz gęstość, co pozwala, na jej wykorzystanie np. przy podwyższonych wymaganiach ochrony przeciwpożarowej. Dodatkowo wysoka wytrzymałość wełny mineralnej w postaci płyt na rozciąganie, zapewnia trwałość ocieplenia przy działaniu sił wiatru (a więc znajduje zastosowanie np. w przypadku termoizolacji ścian zewnętrznych, metodą BSO).

Wełna mineralna produkowana w postaci mat i pakowana w rolki znajduje zastosowanie zazwyczaj wewnątrz pomieszczeń - np. jako ocieplenie dachów skośnych lub izolacja cieplna i akustyczna ścian działowych. Taką wełnę można także zastosować do ociepleń ścian zewnętrznych - ale montaż metodą lekką-suchą.
Napisano
Dziękuję pani za rzeczową odpowiedź.
Czy taką wełnę z rolki o grubości powiedzmy 10cm mogę przy robieniu elewacji trochę ścisnąć, czy też straci ona wtedy swoje właściwości?
Napisano
Cytat

Jeśli 4cm perlitu gasi 3000 stC to już to samo o czymś świadczy.
Do tego warstwa jest spójna, beż żadnych mostków. Jest paroprzepuszczalna,
chemicznie i biologicznie obojętna, odporna na wilgoć i mróz, niepalna.


Mylisz odporność temperaturową z współczynnikiem przewodzenia ciepła.
Z tymi 3000oC toś przesadził na maxa, mimo wszystko.
Temperatura topnienia perlitu to 950 - 1300ºC, a początek mięknięcia - 850ºC.
Robi się z niego cegły i betony termoizolacyjne, ale temperatura pracy jest ograniczona do 800oC.
Perlit ma λ 0,045 - 0,059W/mK więc gorszą niż styropian i wełna mineralna, a jedno centymetrowa warstwa tynku perlitowego, pod względem izolacyjności cieplnej jest wstanie zastąpić 0,5cm styropianu.
Więc jak pisze Barbossa, fundujesz sobie słabą izolację termiczną dokładając do tego tylko 5-7,5cm wełny skalnej.

Cytat

Znalazłem informację, że przy takim układzie:

24cm cegła porowana,
7,5cm wełny,
folia wiatroszczelna,
2cm pustka,
20mm deska

λ wyniesie 0,23 W/m2K

Trzeba by jeszcze doliczy tynk wewnętrzny.
To chyba wystarczy?


Weź to jeszcze raz policz, dobrze radzę
Napisano
Cytat

Mylisz odporność temperaturową z współczynnikiem przewodzenia ciepła.
Weź to jeszcze raz policz, dobrze radzę


Pardon - to z rozpędu.
Policzę - bo nie daje mi to spokoju.
Napisano (edytowany)
Zatem liczę:
Tynk wewnętrzny λ = 0,7 ; R = 0,015/0,7 = 0,02
Mur (z cegły max) λ = 0,62 ; R = 0,24/0,62 = 0,39
Perlit λ = 0,07 ; R = 0,04/0,07 = 0,57
Wełna λ = 0,037 ; R = 0,05/0,037 = 1,35
Pustka λ = 0,025 ; R = 0,03/0,025 = 1,2
Deska λ = 0,2 ; R = 0,02/0,2 = 0,1
Opór przejmowania R=0,17
Razem R=3,8
--
U=1/3,8=0,26 W/m2K
--
Przy wełnie 8cm U = 0,22 W/m2K
--
Wydawało mi się, że satysfakcjonujące jest już U=0,3 W/m2K?
-- Edytowano przez MrTomo (zobacz historię edycji)
Napisano
Cytat

Czy taką wełnę z rolki o grubości powiedzmy 10cm mogę przy robieniu elewacji trochę ścisnąć, czy też straci ona wtedy swoje właściwości?



Wełna mineralna przy metodzie lekkiej-suchej montowana jest na "lekki wcisk". Oznacza to, że jest szersza o ok 1-2cm niż rozstaw profili konstrukcyjnych i dzięki temu nie trzeba jej dodatkowo mocować do ściany w sposób mechaniczny. Większe ściskanie wełny mineralnej spowoduje zmniejszenie przestrzeni powietrznych pomiędzy włóknami wełny - to z kolei będzie skutkowało gorszą termoizolacją, ponieważ powietrze także pełni funkcję izolacyjną.

Napisano
Cytat

ośmieliłbym się powiedzieć, że nie też, a właśnie ono, odpowiednio "ograniczone"
a U=0,3 to kicha nie satysfakcja


Przy moim obecnym U= 2,43 W/m2K to więcej niż satysfakcja
Napisano
Cytat

Zatem liczę:
Tynk wewnętrzny λ = 0,7 ; R = 0,015/0,7 = 0,02
Mur (z cegły max) λ = 0,62 ; R = 0,24/0,62 = 0,39
Perlit λ = 0,07 ; R = 0,04/0,07 = 0,57
Wełna λ = 0,037 ; R = 0,05/0,037 = 1,35
Pustka λ = 0,025 ; R = 0,03/0,025 = 1,2
Deska λ = 0,2 ; R = 0,02/0,2 = 0,1
Opór przejmowania R=0,17
Razem R=3,8
--
U=1/3,8=0,26 W/m2K
--
Przy wełnie 8cm U = 0,22 W/m2K
--
Wydawało mi się, że satysfakcjonujące jest już U=0,3 W/m2K?
--



Wrzuciłem Twoje dane do programu obliczeniowego i coś nie jest nie tegens, bo wychodzi zupełnie inne "U"
Druga sprawa to opór pustki powietrznej osłoniętej deską.
Żeby zapewniała taką izolacyjność szczelina ta powinna być całkowicie niewentylowana, a to będzie ciężko osiągnąć.

DSC01446.jpg



Jak widać krzywa temperatury praktycznie się nie zmienia przy przejściu z ceramiki do tynku perlitowego (praktycznie taka sama lambda w/g Twoich założeń).
Tynk więc spełni tylko funkcję uszczelnienia ewentualnych przedmuchów przez mur.

Napisano
Cytat

Wrzuciłem Twoje dane do programu obliczeniowego i coś nie jest nie tegens, bo wychodzi zupełnie inne "U"
Druga sprawa to opór pustki powietrznej osłoniętej deską.
Żeby zapewniała taką izolacyjność szczelina ta powinna być całkowicie niewentylowana, a to będzie ciężko osiągnąć.
Jak widać krzywa temperatury praktycznie się nie zmienia przy przejściu z ceramiki do tynku perlitowego (praktycznie taka sama lambda w/g Twoich założeń).
Tynk więc spełni tylko funkcję uszczelnienia ewentualnych przedmuchów przez mur.


Po pierwsze dziękuję za "namiar" na prosty programik - nie muszę liczyć na piechotę.
Po drugie, pomyliłeś się przy pelicie, bo jego lambda wynosi nie 0,7 tylko w 0,07 (a nawet jak sam pisałeś wcześniej
"λ 0,045 - 0,059W")
Po trzecie pustka i owszem będzie wentylowana (BO MUSI BYĆ!), ale przed przedmuchami przez mur chronić ma folia wiatroizolacyjna.
Po czwarte tynk perlitowy ma odciąć promieniowanie podczerwone i to jest jego główne zadanie.
Jego gorsza lambda ma tu mniejsze znaczenie.
Inna sprawa, że w murze między cegłami miejscami mam wprost dziury zamiast spoiny. To wszystko doskonale uszczelnię tynkiem.
Dziękuję jednak za pomocne rady!
ps
Przy założeniu λ perlit = 0,5; λ cegły max = 0,44; grubość wełny 8cm - U wynosi: 0,20 Wm2K

DSC01446.jpg

Napisano
Fakt, jedno zero mi umknęło. icon_redface.gif
Ale i tak nie wiem czy zbyt optymistycznie nie podszedłeś do tego współczynnika przenikania ciepła.
Jednak tynk perlitowy to nie perlit i dwukrotnie gorszy współczynnik przenikania ciepła w stosunku do styropianu przyjąłbym na poziomie 0,08-0,088 (normalny styropian ma lambdę 0,042-0,044W/mK)

Pustka wentylowana to pustka wentylowana i w takim układzie zarówno jej opór cieplny jak i osłony (w Twoim przypadku deska) powinien być pominięty.
Parametry wzięte do obliczeń dotyczyły przestrzeni niewentylowanej, gdzie ruch powietrza jest znacznie ograniczony.
Osobiście byłbym bardziej ostrożny w założeniach
Napisano
Cytat

Fakt, jedno zero mi umknęło. icon_redface.gif
Ale i tak nie wiem czy zbyt optymistycznie nie podszedłeś do tego współczynnika przenikania ciepła.
...
Pustka wentylowana to pustka wentylowana i w takim układzie zarówno jej opór cieplny jak i osłony (w Twoim przypadku deska) powinien być pominięty.


Tu masz pewnie rację.
Wiem, że powietrze ma najlepsze właściwości izolacyjne pozostając w bezruchu.
Z drugiej strony wszystkie te lambda, które podają producenci to tez jakieś przybliżenie, bo trzeba by brać pod uwagę temperaturę, wilgotność (i pewnie jeszcze kilka innych czynników) aby to po ludzku wyliczyć.
Może znasz jakiś bardziej zaawansowany kalkulator, uwzględniający różne czynniki zewnętrzne?
Może też powiesz jaki wg. Ciebie model ściany dwuwarstwowej jest optymalny?
Napisano
Cytat

wszystkie te lambda, które podają producenci to tez jakieś przybliżenie, bo trzeba by brać pod uwagę temperaturę, wilgotność (i pewnie jeszcze kilka innych czynników) aby to po ludzku wyliczyć.



Wszelkie podawane parametry techniczne materiałów do termoizolacji są obliczane zgodnie z obowiązującymi normami. Deklarowany współczynnik przewodzenia ciepła λD jest wyliczany dla wełny mineralnej wg norm: EN 12 667, EN 12 939. Z pewnością w tych dokumentach znajdzie Pan informacje dotyczące szczegółowego postępowania oraz parametrów wyjściowych i założeń, jakie są brane pod uwagę do wyliczeń.
Napisano
Cytat

Może też powiesz jaki wg. Ciebie model ściany dwuwarstwowej jest optymalny?


W/g mnie ściana 2W jest optymalna, bo rozdziela funkcje konstrukcyjną od izolacyjności cieplnej
Co się tyczy jej konstrukcji (grubości poszczególnych warstw), to wiadomo że powinna iść w kierunku jak najniższego współczynnika przenikania ciepła, bo to procentuje na przyszłość.
Ale, wzrost jej izolacyjności wiąże się z kosztami, a te musi pokryć inwestor z własnej kieszeni.
I to on - inwestor - wie w jakim zakresie (cenie) może się poruszać, tak więc doradzać można komuś w przedziale jaki jest wstanie udźwignąć.
Choć np taki TB każdego kto nie dawał 30cm uważał za ignoranta niedouczonego.

Ogólnie można powiedzieć że najkorzystniej jest jak konstrukcja nośna jest stosunkowo cienka, ale o grubości wystarczającej dla wymogów obciążeniowych, a warstwa izolacji możliwie jak najgrubsza - oczywiście w granicach rozsądku.
Ale... zawsze jest jakieś ale.
Rdzeń betonowy grubości 15cm w szalunku styropianowym jest wystarczający żeby przenieś obciążenia, ale z kolei ściana słabo izoluje dźwięki.

Ściana szkieletowa czy to drewniana, czy stalowa składa się z kolei "z samej" izolacji, więc jej grubość może być dojść znacznie ograniczona, ale nie każdemu taki typ ścian odpowiada.
I nie wnikam w to czy jest ona lepsza czy gorsza, tańsza czy droższa... po prostu każdy ma swoje oczekiwania i priorytety jak np szybkość budowania.
Napisano
Cytat

W/g mnie ściana 2W jest optymalna, bo rozdziela funkcje konstrukcyjną od izolacyjności cieplnej

Ogólnie można powiedzieć że najkorzystniej jest jak konstrukcja nośna jest stosunkowo cienka, ale o grubości wystarczającej dla wymogów obciążeniowych, a warstwa izolacji możliwie jak najgrubsza - oczywiście w granicach rozsądku.
Ale... zawsze jest jakieś ale.



Izolacja to zawsze temat do szerokiej dyskusji.

Ocieplając w "nieskończoność" będziemy czekac długo na zwrot inwestycji - wiadomo, ze ceny materiałow izolacyjnych od kilku lat "zwariowały". To już lepiej zainwestować w grubszą warstwę konstrukcyjną i dopiero docieplać.

Współczynnik U to nie jedyne kryterium, ale to najprościej wytłumaczyć inwestorowi, bo poda się wartość 0,3 czy niższą i już wiadomo, ze opału na zimę wykorzystamy mniej.

Tak czy inaczej - budynek to nie tylko ściany - fakt, że ich powierzchnia w stosunku do pozostałych przegród jest największa.

Tak jak mówiłem - temat rzeka a gdzieś po drodze jest kompromis - tylko trzeba postawić sobie pytanie - między czym a czym?

Utwórz konto lub zaloguj się, aby skomentować

Musisz być użytkownikiem, aby dodać komentarz

Utwórz konto

Zarejestruj nowe konto na forum. To jest łatwe!

Zarejestruj nowe konto

Zaloguj się

Masz już konto? Zaloguj się.

Zaloguj się
  • Kto przegląda   0 użytkowników

    • Brak zalogowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
  • Darmowy poradnik budowlany raz w tygodniu na Twój e-mail

  • Najnowsze posty

    • Hoe Toegankelijke AI Leren, Onderzoek en Doceren Transformeert In het snel veranderende landschap van onderwijs en academisch onderzoek staan studenten, docenten en onderzoekers voor diverse uitdagingen. Denk aan de enorme hoeveelheid informatie die verwerkt moet worden, de noodzaak om complexe concepten snel te doorgronden, of de tijdrovende taak van het schrijven en redigeren van academische teksten. Vaak ontbreekt het aan persoonlijke begeleiding op maat of de middelen voor gespecialiseerde software. Dit is waar de mogelijkheid om ChatGPT Gratis te gebruiken een revolutionaire kans biedt. Het democratiseert de toegang tot krachtige kunstmatige intelligentie (AI) die u kan helpen bij het leren, onderzoeken en doceren, zonder hoge financiële drempels. ChatGPT Gratis transformeert de manier waarop kennis wordt verworven, verwerkt en overgedragen. Het stelt u in staat om snel informatie samen te vatten, complexe onderwerpen uit te leggen in begrijpelijke taal, ideeën te genereren voor onderzoek of zelfs concepten voor lesmateriaal te creëren. Het is niet alleen een hulpmiddel voor kostenbesparing, maar een strategische partner die helpt bij het versnellen van leerprocessen, het verdiepen van onderzoek en het efficiënter maken van educatieve praktijken. Dit alles draagt bij aan een rijkere en productievere academische en educatieve ervaring voor iedereen. De Essentiële Voordelen van ChatGPT Gratis voor Educatie en Academie Het slim benutten van de gratis AI-opties levert directe en tastbare voordelen op die de academische en educatieve processen aanzienlijk verbeteren: 1. Verhoogde Begrip en Personalisatie van Leermateriaal Studenten hebben vaak moeite met complexe onderwerpen of het samenvatten van grote hoeveelheden tekst. Met ChatGPT Gratis kunt u: Complexe Concepten Vereenvoudigen: Voer complexe academische teksten, theorieën of definities in en vraag de AI om deze in eenvoudigere taal uit te leggen, met voorbeelden of analogieën. Samenvatten van Bronnen: Laat de AI lange artikelen, onderzoeksrapporten of boekenhoofdstukken samenvatten tot de kernpunten, wat essentieel is voor literatuurstudie. Aanpassen aan Leerstijl: Vraag de AI om uitleg in verschillende stijlen (bijv. als een leraar, een vriend, of in de vorm van een verhaal) om het begrip te vergroten. Dit bevordert een dieper begrip en maakt leren toegankelijker en efficiënter, wat cruciaal is voor academisch succes. 2. Ondersteuning bij Onderzoek en Analyse Voor onderzoekers is het verwerken van informatie en het formuleren van hypothesen tijdrovend. AI kan hierin een waardevolle partner zijn: Brainstormen over Onderwerpkeuzes: Genereer ideeën voor onderzoeksvragen, scriptieonderwerpen of potentiële onderzoeksmethoden binnen een bepaald vakgebied. Literatuuroverzicht: Krijg hulp bij het identificeren van belangrijke concepten of auteurs binnen een literatuuroverzicht (door relevante teksten in te voeren en te laten analyseren). Hypothese Formulering: Stel duidelijke en testbare hypotheses op voor experimenten of analyses. Dit versnelt de onderzoeksprocessen, waardoor onderzoekers zich meer kunnen richten op analyse en interpretatie. 3. Hulp bij Academisch Schrijven en Redigeren Het schrijven van essays, scripties en publicaties vereist precisie en helderheid. Hoewel AI geen vervanging is voor origineel denkwerk, kan het wel fungeren als schrijfassistent: Structuuradvies: Krijg suggesties voor de structuur van een academisch essay, inclusief inleiding, hoofdtekst en conclusie. Zinsbouw en Stijl: Optimaliseer zinsconstructies, verbeter de woordkeuze en zorg voor een consistente academische toon. Referentieformattering (basis): Vraag naar de basisopzet van referenties in verschillende stijlen (bijv. APA, MLA), hoewel altijd handmatige controle nodig is. Dit helpt studenten en onderzoekers om hun academische schrijfvaardigheden te verbeteren en hun boodschap effectiever over te brengen. De mogelijkheid om te profiteren van ChatGPT Gratis stelt u in staat om zonder financiële druk de basisbeginselen van AI te begrijpen en te zien hoe deze technologie uw dagelijkse operaties kan verbeteren. 4. Innovatie in Lesmateriaal en Educatieve Hulpmiddelen Docenten kunnen AI gebruiken om hun lesmateriaal te verrijken en diverse leermiddelen te creëren: Lesplannen en Oefeningen: Genereer ideeën voor lesplannen, discussievragen of interactieve oefeningen die aansluiten bij de leerdoelen. Toetsvragen: Creëer concepten voor multiple-choice vragen, open vragen of casestudy's voor toetsen en examens. Uitlegvideo Scripts: Ontwikkel scripts voor korte uitlegvideo's over complexe onderwerpen, waardoor de stof toegankelijker wordt. Dit ondersteunt docenten bij het ontwikkelen van boeiend en effectief lesmateriaal dat tegemoetkomt aan verschillende leerstijlen. Praktische Toepassingen van ChatGPT Gratis in Educatieve Context De toepassingen van de gratis AI-functionaliteiten zijn breed en direct bruikbaar voor studenten, docenten en onderzoekers: Samenvatten van colleges: Voer je eigen notities in en vraag om een beknopte samenvatting van de kernpunten. Begrip van concepten: Vraag AI om een concept, zoals "kwantumfysica" of "economische recessie", op verschillende niveaus uit te leggen. Essaystructuur: Krijg een gedetailleerde outline voor een essay over een specifiek onderwerp. Grammatica en spellingcheck: Plak tekst in en vraag om correcties of suggesties voor verbetering. Brainstormen voor presentaties: Genereer ideeën voor de inhoud en structuur van een academische presentatie. Oefenvragen genereren: Vraag om een set oefenvragen over een specifiek hoofdstuk of onderwerp voor zelfstudie. Uitleg van grafieken/tabellen (basis): Beschrijf de data in een tabel en vraag AI om een interpretatie van de belangrijkste trends. De Toekomst van Leren: Slimmer, Toegankelijker en AI-Gedreven Het integreren van AI in academische en educatieve processen is geen vervanging van menselijke interactie, kritisch denken of de expertise van docenten en onderzoekers, maar een krachtige aanvulling. ChatGPT Gratis biedt een unieke kans om de voordelen van geavanceerde AI-modellen te ervaren in een leer- en onderzoekscontext, zonder de gebruikelijke drempels. Grijp deze kans om uw leerervaring te verdiepen, uw onderzoek te versnellen en uw onderwijs te verrijken. Begin vandaag nog met het verkennen van de onverwachte krachtbron die AI kan zijn voor uw academische en educatieve doeleinden, en ontdek hoe u met slimme inzet uw potentieel volledig kunt benutten. Tạo Tổng quan bằng âm thanh Contactgegevens & Locatie Bedrijf: ChatGPT ONL – ChatGPTOnl.com Telefoonnummer: +31 6 47348335 Website: https://chatgptonl.com/ E-mailadres: chatgptnl.com@gmail.com Adres: Wibautstraat 5, 1091 GH Amsterdam, Nederland
    • Cześć Kochani!!!!!!!!!!!!!!!   Z dziką przyjemnością Was zobaczę  Czy podany termin jest już ostateczny? Wtedy jesteśmy zapisani na wycieczkę    I stoimy w rozkroku  
    • Solona pewnie solą oceaniczną.
    • Dopisałam kilka minut temu w pierwszym wpisie, że zapraszamy ... oczywiście  
    • no a jak zapraszamy także tych, którzy do tej pory nie brali udziału z wrodzonej nieśmiałości  
  • Popularne tematy

×
×
  • Utwórz nowe...