Skocz do zawartości

Wilgoć na poddaszu - skropliny czy przeciek?


Recommended Posts

Gdy na poddaszu pojawiają się zacieki, zwykle odpowiedzialnością obarcza się dekarza, upatrując przyczyny w nieszczelnym pokryciu. A to nie zawsze jest słuszne. W naszym klimacie równie prawdopodobne jest powstanie zacieków wewnątrz dachu.


Pełna treść artykułu pod adresem:
https://budujemydom.pl/stan-surowy/termoizolacja/a/14143-wilgoc-na-poddaszu-skropliny-czy-przeciek

Link do komentarza
Gość Skier43@gmail.com
Jak zwykle duzo powtórzen o rzeczach oczywistych- np o punkcie rosy pisza wszędzie natomiast na temat meritum mętny nieobjasniony rysunek na ktorym nie wiadomo czy jest" fatalnie , realnie czy idealnie". brak wyjasnienia co to jest mwk ,jakie najczestsze błędy wykonawcze, na co zwracać uwagę. jedyna konkretna info to o otworach na halogeny (znowu brak objaśn jak powinno byc prawidlowo) skier43@gmail.com.
Link do komentarza
Gość Piotr30 Nicosia
nareszcie rozsądny artykuł. Jak widzę nowe budowy jeszcze bez okien, a juz steropianem obkładane to sie chwytam za głowe. cała woda technologiczna musi odparować wtedy do wewnątrz. w budownictwie tradycyjnym nie mozna sie wprowadzac w tym samym roku!!!!!!! Ja jedną zime przetrzymałem budynek tylko z zafoliowanymi oknami, mury przeschły na 100%. Wiosną okna, tynki i całe lato ich suszenie- przeciągi (dom 150mkw, na same tynki cem.-wap i wylewki weszło 9000litrów wody!) na jesień steropian-elewacja, dodatkowo dokręciłem wszystkie śruby w konstrukcji dachu - luzy były niewiarygodne, wtedy dopiero wełna i żółta folia. Jak ktoś nie pozwoli murom i tynkom wyschnąć, zasadzi sobie grzyby których nigdy nie wygoni, preparaty działają powierzchniowo . gruby2012@interia.pl..
Link do komentarza
  • 4 tygodnie temu...
  • 2 tygodnie temu...
  • 4 lata temu...

do Piorta30 - potwierdzam - u mnie w tynki poszło też 9m3 wody, a w wylewki jakieś 3 jeśli dobrze pamiętam, dom 200m2. pierwszą zimę po wymurowaniu (zacząłem budowę w sierpniu) dom stał bez okien i wiatr hulał w środku, dopiero w kwietniu wstawiłem okna, potem instalacje, w czerwcu tynki, wietrzenie nonstop przez wakacje, we wrześniu wylewki, w październiku wygrzanie, w zimie zabudowa poddasza (wełna i folia z ekranem), na kolejną wiosnę styropian i elewacja na ścianach, przeprowadzka w październiku. długo, kosztownie ale zdrowo.

Link do komentarza
  • 2 lata temu...
Gość Stanisław
Dobry artykuł. Tylko błąd polega na nieuwzględnieniu wpływu zawilgocenia na temperaturę w wełnie i na poddaszu, która dla mokrej wełny jest niższa - wełna działa jako klimatyzator wodny (odparowanie zabiera ciepło)
Link do komentarza
  • 1 miesiąc temu...
Gość Coś cieknie
Witam na poddaszu domalowalismy pokój na drugi dzień w miejscu gdzie znajduje się bela zaraz pod nią po ścianie coś cieknie czego nigdy nie było co zrobić gdzie szukać problemu czy na strychu coś może się dziać ?
Link do komentarza
  • 3 lata temu...
  • 11 miesiące temu...
Tak czytam te miliony artykułów i zdurniałem. Chcę ocieplić stary dom drewniany. Od wnętrza jest tynk wapienny na trzcinę plus 100 warstw różnych farb. Ściana ma 15cm grubości, od zewnątrz pomalowana elewacja z desek. Ocieplał będę wełną. Dawać paroizolację między wełnę a ścianę (zatrzyma wilgoć, ale może się skraplać) czy nie dawać (ilość przenikniętej wilgoci będzie znikoma, wełna sobie poradzi i wyschnie) Oczywiście za wełną będzie wiatroizolacja, szczelina delatacyjna i dopiero nowy szalunek. Ktoś podpowie?
Link do komentarza
  • 1 miesiąc temu...
Gość Bezradny
Mam taki problem. Dach wykonany z osb pokryty papą, na to gont bitumiczny. Całe osb na strychu jest mokre. W zeszłym roku poprawialiśmy wentylację bo była źle wykonana ale w tym roku problem powrócił. Czy można zrobić coś dodatkowo aby woda nie skraplała się na dachu?
Link do komentarza
22 godziny temu, Gość Bezradny napisał:

Mam taki problem. Dach wykonany z osb pokryty papą, na to gont bitumiczny. Całe osb na strychu jest mokre. W zeszłym roku poprawialiśmy wentylację bo była źle wykonana ale w tym roku problem powrócił. Czy można zrobić coś dodatkowo aby woda nie skraplała się na dachu?

Obniżyć temperaturę wewnątrz tego pomieszczenia do zbliżonej do temperatury na zewnątrz.

 

Jak to zrobić? 

 

Zwiększyć ilość kratek wentylacyjnych w tej przestrzeni  strychu, oraz zwiększyć grubość izolacji ostatniej kondygnacji.

 

Jeżeli  strych jest wykorzystywany, użytkowy, to jest tam podłoga, najłatwiej  zastosować panel SIP, czyli styro+OSB, albo zdjąć podłogę dołożyć wełny na legarach, rozłożyć styropian i kręcić długimi wkrętami nową OSB na tym.

Może masz tam jeszcze polepę stary dom to trzeba otworzyć strop od góry wywalić glinę wypełnić wełną na  40-50cm, przykręcić podłogę.

Wykrapla się woda dlatego, że masz słabą izolację stropu, "ucieczka ciepła"  powoduje podwyższenie temperatury na strychu, a wyższa temperatura rosi płytę OSB.

 

Teraz już wiesz co się tam dzieje.:D

 

Jak tylko zwiększysz wentylację, to owszem temperatura spadnie na stryszku ale zapłacisz więcej za ogrzewanie mieszkania.

 

Powodzenia.

:biggrin:

 

  

Link do komentarza
  • 1 miesiąc temu...
  • 2 tygodnie temu...

Utwórz konto lub zaloguj się, aby skomentować

Musisz być użytkownikiem, aby dodać komentarz

Utwórz konto

Zarejestruj nowe konto na forum. To jest łatwe!

Zarejestruj nowe konto

Zaloguj się

Masz już konto? Zaloguj się.

Zaloguj się
  • Darmowy poradnik budowlany raz w tygodniu na Twój e-mail

  • Najnowsze posty

    • Komentarz dodany przez agata: czy ktos wie czy kostka z brukbet jest warta uwagi? przymierzamy sie w koncu do zakupu
    • To chyba chybiony i fałszywy argument, bo klimatyzator jednak dmucha powietrzem zagrzanym do o wiele wyższej temperatury niż te 22 stopnie, chcąc osiągnąć zadaną temperaturę i pewnie to jest o wiele wyższa temperatura niż 30 st. Nie mierzyłem ale tak na wyczucie to znacznie przkracza trzydziestkę. Więc to akurat w drugą stronę działa, jeśli chodzi o tę "róznicę temperatur", czyli na korzyść hydrauliki. 
    • Ogrzewanie hydrauliczne, które występuje w 99% nowych polskich domach jest mniej efektywne i droższe niż bezpośrednie ogrzewanie pompą powietrze-powietrze, bo COP zależy od różnicy temperatur, a wodę trzeba ogrzać do ok 30°C, za powietrze do 22°. Proponuję zainteresować się systemem HVAC. V-wentylacja z odzyskiem ciepła wykonana pod ilość mieszkańców, a nie na kubaturę. Musi być, gdy chcemy używać klimatyzacji, bo latem przy chłodzeniu wentylacja grawitacyjna nie działa i oddychamy coraz bardziej zużytym powietrzem, co prowadzi do różnych dolegliwości. AC- jakość powietrza, za którą odpowiadają rewersyjne pompy ciepła (klimatyzatory). Temperatura cały rok, a wilgotność, która tworzy zaduch latem (tryb dry). H- ogrzewanie, czyli w przypadku, gdy klimatyzacja nie da rady (zazwyczaj kilka dni w roku) do uruchamiają się maty grzewcze. Ogrzewanie oporowe to COP 1, ale ono jest w tym systemie tylko wspomaganiem na wypadek ekstremalnych mrozów, awarii, czy dla komfortu, gdy ktoś chce bardziej dogrzać pokój. Poza tym pompy ciepła wciąż działają, więc zużycie jest śladowe. Dlaczego potrzebne są maty? Czy nie można dobrać większej mocy klim? Chodzi o to, że sezon grzewczy trwa ponad pół roku, a średnia temperatura w tym czasie w ostatnich latach to +5C i wciąż rośnie. Jeśli pompa będzie za duża to przez większość sezonu będzie działać on-off i łączne zużycie wyjdzie 2-3x większe. Jeśli rekuperacja jest zrobiona zgodnie ze sztuką, czyli działa na 20-30m3//osobę to klimy 30W/m2 są wystarczające. Cały system wychodzi przy okazji najtaniej i zapewnia zużycie poniżej 15kWh/m2. Ponadto warto wiedzieć, że powietrze nawiewane z anemostatów po odzysku ciepła jest tylko o kilka stopni chłodniejsze od domowego. Gdy podajemy je z góry to zapobiega ścieleniu się ciepłego przy suficie, a samo zanim opadnie zdąży się ogrzać. Daje to komfort w strefie przebywania ludzi. System musi być kompletny i dobrze przemyślany. 
    • A stoją zapewne obok siebie... więc jak zrobi się z nich  "kątownik" - będą stały jeszcze stabilniej...
    • Może być różnie, bo one są dość wiotkie. Zależy też, jak równa jest posadzka w garażu.
  • Popularne tematy

×
×
  • Utwórz nowe...