Skocz do zawartości

"Kolektory słoneczne" z blachodachówki


Brum

Recommended Posts

Napisano
Witam,

Dach mam pokryty ciemno brązową blachodachówką, jedna połać jest pod mniejszym kątem centralnie na południe. Blacha w przeciwieństwie do dachówek mocno się nagrzewa, pod blacha jest deskowanie i papa. Co sądzicie o wsunięciu pod blachę rury (np. pex/al/pex) i dogrzewanie w ten sposób CWU? icon_smile.gif
Koszt minimalny bo kilkanaście metrów niedrogiej rury i trochę pracy... a jak by działało to zamknąć obieg i zalać glikolem by w zimę nie rozwaliło albo po prostu spuszczać wodę.

Pozdrawiam
Napisano
Cytat

Koszt minimalny bo kilkanaście metrów niedrogiej rury i trochę pracy... a jak by działało to zamknąć obieg i zalać glikolem by w zimę nie rozwaliło albo po prostu spuszczać wodę.


Miałem tak zrobione i ... nie polecam :(.
Zyski nie zrównoważą kosztów poniesionych na rurki, pracę włożoną w ich ułożenie, glikol, pompkę obiegową, podgrzewacz lub wymiennik płytowy, sterowanie.
Więcej na ten temat pisałem tutaj : http://forum.muratordom.pl/showthread.php?...l=1#post3908764 icon_smile.gif.
Napisano
Cytat

Miałem tak zrobione i ... nie polecam :(.
Zyski nie zrównoważą kosztów poniesionych na rurki, pracę włożoną w ich ułożenie, glikol, pompkę obiegową, podgrzewacz lub wymiennik płytowy, sterowanie.
Więcej na ten temat pisałem tutaj : Array="" target="_blank" rel="nofollow">http://forum.muratordom.pl/showthread.php?...l=1#post3908764 Array="" style="vertical-align:middle" Array border="0" alt="icon_smile.gif">.



A co to za badziewie jest?

http://allegro.pl/przenosne-kolektory-slon...1707470512.html


Napisano
Cytat

Na jednej aukcji piszą :
Cytat

Dostawa natychmiastowa - wszystkie oferowane produkty posiadamy na stanie magazynowym.


a na innej już :
Cytat

Ze wględu na ogromne zainteresowanie: termin dostawy: 14-21 dni!!!


jeszcze ciekawszy opis :
Cytat

1 kolektor wystarcza do podwyższenia temperatury wody w basenie o 5-6 stopni w ciągu kilku godzin ( ok. 5000-6000 litrów - jeden kolektor. Ilość kilkunastu tysięcy litrów podawany prze firmy sprzedające chińskie podróbki kolektorów Bubblesun jest nieprawdziwy).


Problem w tym, że ich ich dane również są nieprawdziwe - kolektor ma powierzchnię nie większą niż 1m2, czy li w ciągu kilku godzin dostarczy nie więcej jak kilka kWh energii, natomiast do podgrzania 5000litrów wody o 5 stopni potrzeba ok. 29kWh.
Napisano
Cytat

Dach mam pokryty ciemno brązową blachodachówką, jedna połać jest pod mniejszym kątem centralnie na południe. Blacha w przeciwieństwie do dachówek mocno się nagrzewa, pod blacha jest deskowanie i papa. Co sądzicie o wsunięciu pod blachę rury (np. pex/al/pex) i dogrzewanie w ten sposób CWU? icon_smile.gif

O rurkach już pisałem - taki sposób nie wypali, bo za mała jest powierzchnia wymiany (powierzchnia zewnętrzna rurek stykająca się z powietrzem). Trzeba by tę powierzchnię zwiększyć, np. poprzez dodatkowy radiator (mogą to być panele, jakie stosuje się niekiedy przy ogrzewaniu podłogowym), albo poprzez specjalny wymiennik powietrze woda.
Bardzo dobrze do tego celu będzie nadawał się np. taki klimakonwektor : http://allegro.pl/klimakonwektor-aux-kanal...1704176287.html wyciągający gorące powietrze spod blachodachówki. Dodatkową zaletą będzie ochłodzenie połaci dachowej, czyli mniejsze przegrzewanie poddasza.
Oczywiście do tego będzie potrzebna pompka obiegowa i jakieś sterowanie. Da się to wykonać tak, aby nie wymagało stosowania glikolu.
Napisano
Cytat

Do tego, sporo wody się tam na rurkach wykrapla...
Deszcz sobie pod dachem można zrobić...

To wykraplanie wody oczywiście będzie na samym początku, gdy do rurek dociera zimna woda, chociaż latem ma ona też powyżej +10 st. C. Gdy woda się nagrzeje powyżej punktu rosy, wykraplanie ustaje.
Napisano
Cytat

O rurkach już pisałem - taki sposób nie wypali, bo za mała jest powierzchnia wymiany (powierzchnia zewnętrzna rurek stykająca się z powietrzem). Trzeba by tę powierzchnię zwiększyć,.....




Trochę to przypomina robienie kolektora w garażu. To tylko sugestia, ale to pokrycie powinno być ze szkła a rurki miedziane. To i tak jest dzieło pod tytułem - zadziała/nie zadziała/wybuchnie albo nie wybuchnie.

Co poza tym nocą. Jak zapewnisz sobie cwu???? Zakładam, że do zmagazynowania ciepłej wody potrzebny będzie wymiennik, pompa etc. To już nie lepiej pomyśleć o solarach i zrobić to "po ludzku".

Na początek cytat z artykułu - możesz potraktować jako ciekawostkę, broń Boże jako instrukcję. A poza tym - nie ma co wracać do punktu wyjścia.

"Kolektor słoneczny jako rozwiązanie użytkowe został opatentowany w 1891 r. w USA. Pierwsze kolektory miały prymitywną izolację polegającą na osłonie elementów metalowych drewnianą obudową z przegrodą szklaną. Rozwiązanie to przetrwało do 1973 r., kiedy wybuchł pierwszy światowy kryzys energetyczny. Dokonano wówczas modyfikacji tych urządzeń – kolektory skrzynkowe zostały spłaszczone, drewnianą obudowę zamieniono na aluminiową, a do jej wnętrza włożono grubą warstwę wełny mineralnej (10–15 cm w zależności od typu rozwiązania) jako izolację (fot. 1). Kolektor od góry wyposażony został w przegrodę szklaną, pod szybą natomiast umieszczono miedziany poczerniony absorber do przechwytywania promieniowania słonecznego. Od spodu absorbera zamontowano miedziane rurki do transportu czynnika roboczego (związki glikolu lub alkoholu) odbierającego ciepło i przekazującego je do wymiennika pojemnościowego. Od spodu i po bokach w aluminiowej skrzynce zastosowano warstwę izolacyjną zabezpieczającą przed stratami ciepła do otoczenia.


Z biegiem czasu warstwa izolacyjna z wełny mineralnej zastępowana była pianką poliuretanową, poliestrową, styropianem lub też zestawami warstwowymi. Producenci zaczęli też przywiązywać wagę do optymalnego doboru izolacji transparentnej, czyli przegrody szklanej. Najbardziej trafne okazały się pierwsze rozwiązania – z zastosowaniem jednej warstwy szybowej – gdyż im większa liczba szyb, tym większa ilość odbitej energii słonecznej, a więc tym mniej energii dociera do absorbera. Sprawność kolektora płaskiego z jedną przegrodą szklaną wynosi 72–78% przy szkle o grubości 3–4 mm. Jednak lepsze efekty izolacyjne uzyskuje się w kolektorach próżniowych, gdzie izolację stanowi wysoka próżnia, a powłoka szklana ma grubość 0,8 mm."

Cały artykuł

Utwórz konto lub zaloguj się, aby skomentować

Musisz być użytkownikiem, aby dodać komentarz

Utwórz konto

Zarejestruj nowe konto na forum. To jest łatwe!

Zarejestruj nowe konto

Zaloguj się

Masz już konto? Zaloguj się.

Zaloguj się
  • Kto przegląda   0 użytkowników

    • Brak zalogowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
  • Darmowy poradnik budowlany raz w tygodniu na Twój e-mail

  • Najnowsze posty

    • Pytałem dlatego, ze do przenośnych lepszy jest przewód z oplotem bawełnianym, taki jak przy żelazkach, Ale do stacjonarnego ten może być. 
    • Dzięki za szybką odp. To jest zwykły piekarnik do zabudowy (Whirlpool), więc stacjonarny.
    • Podsumujmy sytuację, bo nie jestem pewien czy dobrze rozumiem. Jeżeli coś jest inaczej to proszę o sprostowanie. Ciśnienie i przepływ wody zimnej są wystarczające.  Zbyt niskie jest ciśnienie i/lub przepływ wody ciepłej. Tu proszę o doprecyzowanie - jest mały strumień wody pod dobrym ciśnieniem, czy duży strumień wody pod zbyt niskim ciśnieniem? Jak jest przygotowywana woda ciepła? Bo z opisu wnioskuję, że jest ona jakoś centralnie podgrzewana w budynku, jednak nie jest wystarczająco ciepła i dopiero na poddaszu dogrzewa ją do wystarczającej temperatury elektryczny podgrzewacz.    Układ jest więc nieco dziwny, ale tak zrozumiałem opis.  Trzeba przede wszystkim sprawdzić jakie jest ciśnienie i jak duży jest strumień wody przed tym podgrzewaczem. Jeżeli przed podgrzewaczem, na jego przyłączach jest wszystko w porządku to problem tkwi w podgrzewaczu. On może bardzo zmniejszać strumień (przepływ) wody i jej ciśnienie. To typowa cecha modeli przepływowych. Jak się to ustali to można myśleć co robić dalej.
    • Nie chodzi mi nawet o formalną ekspertyzę, ale o to żeby temu przyjrzał się konstruktor. Bo o ile płytkie rysy nie są zmartwieniem, to głębokie pęknięcia mogą stanowić już poważny problem. A na odległość nikt tego nie jest w stanie sprawdzić.  Warstwa wyrównująca ze styrobetonu lub jakiegoś innego betonu z lekkim kruszywem (keramzyt, perlit) jak najbardziej może być. Trzeba tylko pilnować pewnej minimalnej grubości bo takie lekkie betony są słabe. Próby wyrównywania dużych nierówności samym styropianem zdecydowanie odradzam, tego się faktycznie nie da zrobić dobrze. Co jest na dole, jakie są pomieszczenia poniżej tego stropu? Bo od tego oraz źródła ciepła zależy na ile skutecznej izolacji cieplnej potrzebujemy. Jeżeli i tak są tam pomieszczenia ogrzewane, zaś ciepło zapewnia kocioł to izolacja cieplna może być słaba, po prostu strop będzie się nieco bardziej nagrzewał i część ciepła oddawał ku dołowi. Wtedy wystarczy styrobeton, bez warstwy styropianu.  Przy czym nawet w tym wariancie dałbym folię budowlaną na styrobeton. Jako warstwę rozdzielającą go od jastrychu. Na to rury ogrzewania podłogowego, na nie siatka stalowa i jastrych. Dzięki siatce dość cienka warstwa jastrychu będzie pewniejsza, a tu raczej nie będzie można zbytnio go pogrubiać ze względu na masę. Ale dopuszczalne obciążenie to właśnie powinien określić wezwany konstruktor.  Przy okazji uprzedzam, że mocowanie rur, gdy pod folia nie ma styropianu jest nieco upierdliwe. Ale się da to zrobić. Dajemy dwie warstwy w miarę grubej folii i spinki wbijamy w nią pod skosem. 
    • Może i więcej, bo metr przewodu to jakieś 4 PLN, a wtyczka w sklepie 3,95 PLN.
  • Popularne tematy

×
×
  • Utwórz nowe...