Skocz do zawartości

Czy wystarczy sam kominek?


Recommended Posts

Napisano
Witam.
Jestem miesiąc przed terminem budowy domku w konstrukcji szkieletowej(drewnianej) o bardzo małej powierzchni 60 m kw. i proszę o odpowidź,czy sam kominek wystarczy do ogrzania takiego metrażu.Dodam,iż domek jest całoroczny,ocieplony po sam dach a góra nie jest podzielona,lecz oddzielona od klatki schodowej drzwiami.Wykonawca twierdzi,że wkład ogrzeje w zupełności taki domek bez konieczności zakładania jakichkolwiek nawiewów.
Bardzo proszę o opinię lub doświadczenia.Zależy mi na czasie.
Napisano
W zasadzie będziesz miał kłopot w utrzymaniu znośnej temperatury w poszczególnych pomieszczeniach – może być zbyt gorąco.
Szkieletory mają do siebie to, że posiadają znikomą bezwładność.
Kominek o mocy większej niż 3kW będzie trudny do „opanowania”.
Jeśli ocieplenie jest grubsze niż 20cm, może warto zastanowić się nad ogrzewaniem elektrycznym każdego pomieszczenia.
Napisano
Bajbaga-a gdyby zastosować w pomieszczeniach zamykanych tj.łazienka czy poddasze kratek z jakiegoś rodzaju regulatorem temperatury (jeśli takie istnieją),to uważasz,że można by to było ogarnąć?
Napisano
Bez problemu dasz rade ogrzać ten domek kominkiem, ale na tym kończą się dobre wiadomości.
Nie będziesz w stanie zapanować nad ilością ciepła jaką kominek będzie produkować, choć na rynku są dostępne wkłady o mocy 4-6kW.
Konstrukcja szkieletowa nie będzie współpracować z kominkiem.
Jej bardzo słaba akumulacyjność nie będzie stanie przyjąć pików mocy (ciepła) kominka,
a co za tym idzie dom będzie się łatwo przegrzewał, a po zaprzestaniu palenia bardzo szybko wychładzał.
Rozwiązaniem może być zastosowanie innego ogrzewania, zdecydowanie bardziej sterowalnego,
albo budowa ciężkiego kominka (Hypokaustum).
Masa kumulacyjna takiego kominka pozwoli przyjąć nadmiar ciepła, jednocześnie oddając je później do pomieszczenia, po zaniku palenia. Ograniczy to w znacznym stopniu rolę palacza wśród domowników.
Napisano
Cytat

Bez problemu dasz rade ogrzać ten domek kominkiem, ale na tym kończą się dobre wiadomości.
Nie będziesz w stanie zapanować nad ilością ciepła jaką kominek będzie produkować, choć na rynku są dostępne wkłady o mocy 4-6kW.
Konstrukcja szkieletowa nie będzie współpracować z kominkiem.
Jej bardzo słaba akumulacyjność nie będzie stanie przyjąć pików mocy (ciepła) kominka,
a co za tym idzie dom będzie się łatwo przegrzewał, a po zaprzestaniu palenia bardzo szybko wychładzał.
Rozwiązaniem może być zastosowanie innego ogrzewania, zdecydowanie bardziej sterowalnego,
albo budowa ciężkiego kominka (Hypokaustum).
Masa kumulacyjna takiego kominka pozwoli przyjąć nadmiar ciepła, jednocześnie oddając je później do pomieszczenia, po zaniku palenia. Ograniczy to w znacznym stopniu rolę palacza wśród domowników.



A teraz zastanówmy się jak stare drewniane chałupy były ogrzewane piecem/piecami. Fakt faktem, że chałupa szybko stygła, a o innej opcji nie było mowy.
Jeśli zapotrzebowanie na ciepło jest "minimalne", może warto pomyśleć o czymś bardziej sterowalnym, a kominek potraktować jako źródło dogrzewania.
Prąd w niektórych przypadkach jest najlepszą opcją. Słynne powiedzenie mojego wykładowcy, który zachwycał się grubością ocieplenia w "kanadyjczykach" - "Te domy można ogrzac 100 W żarówką, a Skandynawowie wiedzą, co to znaczy marznąć icon_smile.gif
Gość mhtyl
Napisano
Cytat

starczy sam kominek


A tak coś bliżej, dokładniej jakiej mocy,typ itp.itd.
Napisano
To, że wystarczy, to jedna strona medalu.
A druga sprawa, czy nie będziesz miał problemów z odebraniem budynku. Jeśli jest to budynek mieszkalny, to (podobno - podaję za ostatnim Muratorem, ale sam nie sprawdzałem) "zgodnie z polskimi przepisami kominek nie może być jedynym źródłem ciepła".
Gość adiqq
Napisano
Cytat

To, że wystarczy, to jedna strona medalu.
A druga sprawa, czy nie będziesz miał problemów z odebraniem budynku. Jeśli jest to budynek mieszkalny, to (podobno - podaję za ostatnim Muratorem, ale sam nie sprawdzałem) "zgodnie z polskimi przepisami kominek nie może być jedynym źródłem ciepła".



zabuduje 1-2 grzejniki elektryczne i wpisze ogrzewanie elektryczne...
tak mały dom spokojnie można grzać prądem
Gość mhtyl
Napisano
Cytat

To, że wystarczy, to jedna strona medalu.
A druga sprawa, czy nie będziesz miał problemów z odebraniem budynku. Jeśli jest to budynek mieszkalny, to (podobno - podaję za ostatnim Muratorem, ale sam nie sprawdzałem) "zgodnie z polskimi przepisami kominek nie może być jedynym źródłem ciepła".


Ja też nie sprawdzałem,bo mnie to aż tak bardzo nie interesuje, ale widziałem projekty domów gdzie tylko był kominek więc chyba można.
Napisano
Cytat

To, że wystarczy, to jedna strona medalu.
A druga sprawa, czy nie będziesz miał problemów z odebraniem budynku. Jeśli jest to budynek mieszkalny, to (podobno - podaję za ostatnim Muratorem, ale sam nie sprawdzałem) "zgodnie z polskimi przepisami kominek nie może być jedynym źródłem ciepła".

 

 


Tam powołano się na:

Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 12 kwietnia 2002 r. w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie (Dz. U. nr 75 z dnia 15 czerwca 2002 r. poz. 690) - w tekście niniejszym zwane dalej „Rozporządzeniem" - stanowi tak (§ 132.1): „Budynek, który ze względu na swoje przeznaczenie wymaga ogrzewania, powinien zostać wyposażony w instalację ogrzewczą lub inne urządzenia ogrzewcze, niebędące (pisownia oryginalna, uw. autora) piecami, trzonami kuchennymi lub kominkami".

Tyle, że kominek z płaszczem wodnym to kocioł na paliwo stałe w ujęciu technicznym. O tym już ustawodawcy raczyli zapomnieć.

Tutaj szeroka rozprawka na ten temat.

Jeśli mowa jedynie o kominku bez płaszcza to po temacie. Musisz chociaż zamontowac kocioł elektryczny dla zasady. Nie będzie sz używał to Twoja sprawa, ale źródło zasilania musi być inne niz kominek.

 

 

 

 

 

Cytat

Oni zdaje się budują domy których głównym źródłem ciepła są kominki

 



Tak ale kominki z płaszczem wodnym jako jeden ze sposobów pozyskiwania energii. W przykładach realizacji budynków z linku zastosowano (jedna z opcji) system ERS (Energy Recycling System), który musi wykonać wyspecjalizowana ekipa.

Na kolejnej stronie poświęconej Ekologicznym/Naturalnym domom znalazłem to:

"W NATURALnym DOMu zastosowano, zgodny z prawami przyrody, system ERS (Energy Recycling System), którego podstawowymi elementami są:

* Pochłaniacz energii – umieszczony na szczycie domu, służy do pozyskiwania energii słonecznej oraz odzyskiwania energii cieplnej przenikającej przez warstwę izolacyjną zewnętrzną i odzyskiwania energii z pary wodnej.
* Kominek z płaszczem wodnym – służy do uzupełniania energii w systemie w czasie zimy poprzez spalanie drewna (biomasa).
* Grzałka elektryczna – działająca w taryfie nocnej służy do awaryjnego uzupełnienia energii.

Zgromadzone w wymienione sposoby ciepło magazynowane jest w akumulatorach i służy do przygotowania ciepłej wody użytkowej przez cały rok oraz do ogrzewania domu w sezonie grzewczym."

 

Napisano
Tak w ramach dyskusji.

Cytat

Tyle, że kominek z płaszczem wodnym to kocioł na paliwo stałe w ujęciu technicznym. O tym już ustawodawcy raczyli zapomnieć.




Niekoniecznie, bo w noweli z 2009r. zmieniono trochę zapis i dodano nowy dot. kotłów do 10kW. (par. 136).
Ale i tak kotłów nie można stosować w pomieszczeniach mieszkalnych.

A jak się weźmie pod uwagę przepisy dot. wentylacji w pomieszczeniach w których zainstalowano kocioł, to cały misterny plan w p…


Cytat

Jeśli mowa jedynie o kominku bez płaszcza to po temacie. Musisz chociaż zamontowac kocioł elektryczny dla zasady. Nie będzie sz używał to Twoja sprawa, ale źródło zasilania musi być inne niz kominek.



Także można spekulować, czy kominek (bez płaszcza wodnego) jest piecem (co raczej jest możliwe do wykazania) – jeśli w sposobie ogrzewania domu napisze „ogrzewanie piecem na paliwo stałe z zamkniętą komorą spalania”, to wypełni uwarunkowania par.132.2.

Natomiast faktem jest, że najprościej jest podać, że ogrzewanie za pomocą grzejników elektrycznych – unika się zbędnej dyskusji, a jakieś grzejniki elektryczne tak czy siak zapewne będą.
Napisano
Cytat

Tak w ramach dyskusji.




Niekoniecznie, bo w noweli z 2009r. zmieniono trochę zapis i dodano nowy dot. kotłów do 10kW. (par. 136).
Ale i tak kotłów nie można stosować w pomieszczeniach mieszkalnych.

A jak się weźmie pod uwagę przepisy dot. wentylacji w pomieszczeniach w których zainstalowano kocioł, to cały misterny plan w p…




Także można spekulować, czy kominek (bez płaszcza wodnego) jest piecem (co raczej jest możliwe do wykazania) – jeśli w sposobie ogrzewania domu napisze „ogrzewanie piecem na paliwo stałe z zamkniętą komorą spalania”, to wypełni uwarunkowania par.132.2.

Natomiast faktem jest, że najprościej jest podać, że ogrzewanie za pomocą grzejników elektrycznych – unika się zbędnej dyskusji, a jakieś grzejniki elektryczne tak czy siak zapewne będą.




Dlatego też podałem link do, jak to nazwałem, rozprawki. Tam właśnie autor porusza te i inne dylematy. Świadczy to tylko o jednym - ustawy sobie a życie sobie.

Tak czy siak ustawodawcy jeszcze przez kilka lat powinni wydawać nowelizację do nowelizacji zanim zdążą za technologią.

Wracając do urządzeń do 10 kW - dom musi miec minimalne zapotrzebowanie na energię, by taki kominek dał radę.

Utwórz konto lub zaloguj się, aby skomentować

Musisz być użytkownikiem, aby dodać komentarz

Utwórz konto

Zarejestruj nowe konto na forum. To jest łatwe!

Zarejestruj nowe konto

Zaloguj się

Masz już konto? Zaloguj się.

Zaloguj się
  • Kto przegląda   0 użytkowników

    • Brak zalogowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
  • Darmowy poradnik budowlany raz w tygodniu na Twój e-mail

  • Najnowsze posty

    • Jeśli szukacie sposobu na dekoracyjne i trwałe wykończenie drewnianych podłóg, mebli czy ścian – warto zwrócić uwagę na bejce olejne OSMO. To produkty, które zdobyły uznanie zarówno wśród profesjonalistów, jak i użytkowników domowych ceniących naturalne składniki, jakość oraz ekologiczne podejście do wykończenia wnętrz. Czym jest bejca olejna OSMO? Bejca OSMO to profesjonalny, barwiony podkład do drewna na bazie naturalnych olejów roślinnych. Dzięki brakowi wosków w składzie, bejca daje ogromne możliwości w zakresie intensywności koloru – od delikatnego podkreślenia struktury drewna po intensywne, nasycone barwy. Co istotne, nie tworzy na powierzchni warstwy lakieru – pigmenty wnikają głęboko w drewno, wyrównując jego odcień i podkreślając naturalne usłojenie. Gdzie można stosować bejcę? Bejce OSMO przeznaczone są wyłącznie do zastosowań wewnętrznych, idealnie sprawdzą się na: drewnianych podłogach, deskach i parkietach, stopniach schodów, blatach, meblach, ścianach i sufitach z drewna, a także na zabawkach dziecięcych i przyborach drewnianych – po wyschnięciu są całkowicie bezpieczne i przyjazne środowisku. Jak działa? Bejca sama w sobie nie jest pełnoprawnym wykończeniem – to etap barwienia, który należy zabezpieczyć woskiem twardym olejnym OSMO. Takie połączenie daje nie tylko wyjątkowy efekt wizualny, ale również trwałość i odporność na codzienne użytkowanie. Dlaczego warto? Naturalne składniki: cztery rodzaje oczyszczonych olejów roślinnych i wysokiej jakości pigmenty. Możliwość pracy z utwardzaczem – istotne dla profesjonalistów. Idealne do przestrzeni komercyjnych, gdzie czas to pieniądz – powierzchnia może być gotowa do użytku już następnego dnia. Ogromna paleta kolorów – od klasycznych odcieni drewna po nowoczesne, designerskie barwy. Podsumowanie Bejce olejne OSMO to doskonałe rozwiązanie dla tych, którzy szukają naturalnych i trwałych produktów do barwienia drewna. Ich elastyczność, ekologiczny skład oraz profesjonalne właściwości użytkowe czynią je wyborem godnym uwagi – zarówno w domach, jak i w przestrzeniach komercyjnych.
    • Albo tylko znajdował się w miejscu, obok którego uderzył piorun. Bo piorun może zabić również z dalszej odległości, to zależy od okoliczności wyładowania atmosferycznego.  A do artykułu polecam ten temat   Jak sprawdzić, czy instalacja odgromowa jest niezbędna?
    • Komentarz dodany przez Paweł: Zgadza się, uderzenie pioruna jest rzadkie, ale nie niemożliwe. Wczoraj ogłoszono śmierć Auduna Groenvolda, norweskiego olimpijczyka w narciarstwie dowolnym, który został uderzony przez piorun podczas wycieczki do domku letniskowego.
    • W Polsce każdego roku burze powodują szkody warte miliony złotych. Zniszczone urządzenia, pożary dachów i porażenia prądem to realne skutki, które dotykają nie tylko właścicieli domów na odludziu. Czy wiesz, że piorun może spalić sprzęt, nawet jeśli uderzy kilometr od twojego domu? Sprawdź, jak skutecznie i tanio zabezpieczyć dom przed burzą. Pełna treść artykułu pod adresem: https://budujemydom.pl/instalacje/instalacja-odgromowa/a/116255-piorunochron-chroni-dom-przed-burza
    • Komentarz dodany przez inżynier Mirek: Niestety w artykule zapomniano o podstawowym zadaniu jaki ma spełniać dach - szczelność, pełna ochrona przed warunkami atmosferycznymi, przede wszystkim opadami, aby wnętrze budynku było bezpieczne. Każdy wie, że obecnie układane dachówki, blachodachówki, blacha czy inne pokrycia dachowe nie są szczelne. Zwłaszcza w narożach, koszach praktycznie nie ma szans na szczelne wykonanie pokrycia. Dlatego ważne jest aby pod tą dachówką, blachą, blachodachówką wykonać w 100% szczelną warstwę. Niestety membrany paroprzepuszczalne nie nadają się do wykonania takiej szczelnej izolacji. Mają bardzo małą odporność na promieniowanie UV, przeważnie 2-3 miesiące, a najlepsze do 6 miesięcy. To nic w porównaniu do pap czy membran bitumicznych, które mają odporność na kilka a nawet kilkanaście lat. Poza tym podczas układania takiej membrany paroprzepuszczalnej często dochodzi do naderwań, rozdarć, które ciężko załatać. A poza tym trzeba pamiętać, że każda membran jest przebijana przez setki gwoździ, którymi przybijamy kontrłaty i łaty. A każde przebicie membrany paroprzepuszczalnej gwoździem to dziura, która jest potencjalnym miejscem przecieku wody. Przy papach nie ma takiego problemu - gwóźdź przebija papę, ale bitum uszczelnia się wokół tego gwoździa i nie ma zagrożenia, że woda będzie przeciekała. A co do paroprzepuszczalności to oczywiście jest ona ważna i potrzebna, ale tylko w niektórych przypadkach. Ogólnym założeniem jest, że izolacja termiczna nie może być narażona na zawilgocenie. Skoro od strony pomieszczenia ocieplenie jest chronione folią paroizolacyjną, która ma za zadanie nie przepuszczać wilgoci, pary wodnej to izolacja termiczna jest dobrze chroniona od spodu (od strony wnętrza budynku). A od góry ? No właśnie, żadna membrana paroprzepuszczalna nie ochroni izolacji termicznej przed wilgocią a nawet wodą. Potrzebna jest szczelna izolacja, która daje 100% gwarancji szczelności. Dlatego stosowanie membrany paroprzepuszczalnej montowanej tylko na krokwiach to igranie z wilgocią. A zawilgocona izolacja termiczna to strata ciepła, bo wilgotna izolacja termiczna przepuszcza ciepło. A to kosztuje. Więc to, że deskowanie i dobra papa czy membrana bitumiczna nieco zwiększają koszt budowy, to w bardzo krótkim czasie ten koszt zostaje odrobiony przez oszczędność na ogrzewaniu. I na koniec coś, co żadna membrana paroprzepuszczalna nigdy nie wytrzyma. Chodzi o ostatnio występujące gwałtowne burze i mocne porywy wiatru. Nie ma roku abyśmy w mediach nie widzieli tragedii ludzi, którzy doświadczyli zerwania dachu. Jak wygląda zerwany dach wykonany w wersji ekonomicznej to chyba każdy widział. Zerwana dachówka, blacha, membrany paroprzepuszczalnej praktycznie nie ma, widać strzępy ocieplenia. A deszcz pada i zalewa wnętrze. Tragedia. Natomiast dach wykonany w technologi pełnego deskowania po zerwaniu dachówek, blachy pozostaje sprawny i nadal zabezpiecza wnętrze przed deszczem. Takie pełne deskowanie z dobrą papą czy membrana bitumiczną jest praktycznie drugim dachem. Czy wobec tego stać nas na ekonomiczny dach z membraną paroprzepuszczalną? Czy jednak lepiej wybrać bezpieczne rozwiązanie dachu z pełnym deskowaniem i papą lub membraną bitumiczną? Odpowiedź jest prosta. Każdy potrafi wskazać bezpieczne rozwiązanie.
  • Popularne tematy

×
×
  • Utwórz nowe...