Skocz do zawartości

podział na obwody elektryczne


Recommended Posts

Napisano
witam czy taki podział na obwody elektryczne w domu jest wystarczający :
PODZIAŁ NA OBWODY

Parter dół (D)
1) gniazda łazienka
2) gniazda kuchnia
3) gniazda pomieszczenia gospodarcze (kotłownia )
4) gniazda salon, korytarz
5) światło (cały dom pod 2 różnicówkami i podzielony na dwa obwody pomieszane przyległymi pomieszczeniami )


Piętro góra (G)
1) gniazda łazienka
2) gniazda kuchnia
3) gniazda salon korytarz
4) gniazda sypialnia 1, sypialnia 2
5) światło (cały dom pod 2 różnicówkami i podzielony na dwa obwody pomieszane przyległymi pomieszczeniami )
6) oświetlenie zewnętrzne , dzwonek
Dodatkowy obwód 3 fazowy do kuchni góra pod osobna różnicówkę 3 fazową i pod nią chyba tez podepnę obwód 6G



PODZIAŁ NA RÓŻNICÓWKI (3 jednofazowe )

1) 1D 2D 1G 2G
2) 3G 4G 5D
3) 3D 4D 5G 6G???
wszystkie obwody zabezpieczone eskami gniazdka b16 oswietlenie b10 + plus pozostałe w rozdzielni

proszę o ocenę czy taki podział na obwody spełnia minimum jeśli nie to co zmienić ?
Napisano
Trochę mało. Zwłaszcza dla kuchni. Przynajmniej 2 osobne "zwykłe" obwody - dla gniazdek, do tego: lodówka, zmywarka, piekarnik.
Do pralki też puść osobny. W kotłowni też zawsze robię 2 osobne. A pokoje to wystarczy. Światło też. Ważne żeby obwody zewnętrzne dać na osobnej różnicówce.
Napisano
dziekuje za odzew

a czy podział na różnicówki jest w miare ok?
co do kuchni to co proponujesz na każdą kuchnie po 5 obwodów ? ( 2 zwykłe osobny na lodówke osobny na piekarnik osobny na zmywarke ????
co do pralki czy warto osobny obwód ? jak wywali to tylko gniazdka w łazience mało to chyba uciążliwe będzie chyba ze sie myle
Napisano
Cytat

co do kuchni to co proponujesz na każdą kuchnie po 5 obwodów ? ( 2 zwykłe osobny na lodówke osobny na piekarnik osobny na zmywarke ????


przemyśl sprawę jeszcze raz, zastanów się jaki pobór prądu masz w krytycznej sytuacji i na tej podstawie podejmij decyzje co do ilości obwodów.
Z tego co zrozumiałem to kolega Paweł_elektryk sugeruje rozdzielić "zwykłe" gniazdka na dwa obwody i dodatkowo osobne obwody do urządzeń, które wymieniłeś.
Czy to jest racjonalne podejście? Według mnie nie ma to wielkiego sensu. Ale oczywiście można dawać bezpiecznik na każde gniazdko. Przepis mówi że na jeden obwód max 10 gniazd. Reszta to inwencja twórcza instalatora.

Zasada, którą ja się posługuję wynika z obliczeń oraz funkcjonalności.
Przelicz sobie krytyczną sytuacje dolicz zapas i masz gotową ilość obwodów. Plus przemyśl które urządzania chcesz osobno zabezpieczyć.

Cytat

co do pralki czy warto osobny obwód ? jak wywali to tylko gniazdka w łazience mało to chyba uciążliwe będzie chyba ze sie myle



słuszna uwaga



Pozdrawiam
Adrian Sokół
Napisano
Dla mnie osobiście mało tych obwodów. Mi wychodzi wstępnie ponad 40szt dla samych gniazdek. A skończy sie pewnie na jakichs 60. A światła ponad 30, jeszcze 27 do mat . Jak bunkier Hitlera.
Napisano
a wiec przyjmując
lodówka-300W
piekarnik- 3500W
mikrofalówka - 1000W
czajnik - 2000W
zmywarka - 2000W
okap- 100w
mikser ( inny sprzęt )-700W
myślę ze minimum na kuchnie to osobny obwód na ogólne gniazda w tym lodówka , drugi obwód zmywarka trzeci piekarnik + mikrofala ( może zabezpieczone b20 a nie b16)


Napisano
Nie można gniazdek zabezpieczać B20. MAX to B16.
2 obwody gniazd ogólnych, mają swoje uzasadnienie - czajnik, toster, mikrofalówka, sandwicz, grill elektryczny - gdy się zorganizuje imprezę może zacząć brakować. W kuchni są urządzenia prądożerne, a koszt wydzielenia 2 obwodów nie jest taki duży - ale co kto lubi.
Lodówka osobno - możemy ją zostawić podczas wyjazdu, a resztę dla bezpieczeństwa wyłączyć.
A pralka, nie wiem gdzie będzie, a zawsze puszczam osobno.
To jest moje subiektywne zdanie jako instalatora...
Napisano
ok masz racje nie ma co szukać pozornej oszczędności ,podana przez ciebie liczba obwodów ma uzasadnienie
pralka w łazience

prośba niech ktoś jeszcze napisze kilka słów o podziale na różnicówki czy taki podział jak napisałem jest w miarę ok?
Napisano
Cytat

ok masz racje nie ma co szukać pozornej oszczędności ,podana przez ciebie liczba obwodów ma uzasadnienie
pralka w łazience

prośba niech ktoś jeszcze napisze kilka słów o podziale na różnicówki czy taki podział jak napisałem jest w miarę ok?



Nie jest. Obowiązkowe jest zabezpieczenie różnicówkami obwodów gniazd. Po co tam pchasz oświetlenie? Poza tym oddzielny obwód powinno posiadać kazde urzadzenie, którego moc osiąga i przekracza 2 kW. Oddzielny obwód dla lodówki wykonuje się nie z powodu poboru mocy, tylko po to, żeby jakaś awaria nie wyłączyła nam jej zasilania. Itd., itp.,... O szczegółach za dużo pisać.
Proponuję poczytanie trochę tutaj: Instalacje elektryczne
Potem możemy pogadać o ewentualnych jeszcze niejasnościach.
Napisano
aleś kolego retrofood sie wymądrzył
wiem po co osobne zabezpieczenie na lodówke i wiem po co róznicówki na oświetleniu choc nie są obowiązkowe
zastanawiam sie jak zrobic instalacje praktyczną a nie ksiązkową niepotrzebnie przeinwestowaną stąd ten temat ale tobie koego juz dziękuje za pomoc
za to serdecznie dziękuje pozostałym za cenne wskazówki
Gość mhtyl
Napisano
Cytat

aleś kolego retrofood sie wymądrzył
wiem po co osobne zabezpieczenie na lodówke i wiem po co róznicówki na oświetleniu choc nie są obowiązkowe
zastanawiam sie jak zrobic instalacje praktyczną a nie ksiązkową niepotrzebnie przeinwestowaną stąd ten temat ale tobie koego juz dziękuje za pomoc
za to serdecznie dziękuje pozostałym za cenne wskazówki


Tak jak retrofood to malo kto sie zna na elektryce. A tak wogole to zadales pytanie wiec ludzie Ci odpowiadaja. Nie widze jakies wymadrzalej odpowiedzi ze strony retrofooda, natomiast Twoja na taka wyglada. Bez urazy ale tak to wyglada.
Napisano
Cytat

aleś kolego retrofood sie wymądrzył
wiem po co osobne zabezpieczenie na lodówke i wiem po co róznicówki na oświetleniu choc nie są obowiązkowe
zastanawiam sie jak zrobic instalacje praktyczną a nie ksiązkową niepotrzebnie przeinwestowaną stąd ten temat ale tobie koego juz dziękuje za pomoc
za to serdecznie dziękuje pozostałym za cenne wskazówki



Kolega retrofood jest czasem irytujący, ale wiedzę ma i ja bym proponował jednak wziąć pod uwagę to co pisze icon_smile.gif

Odnośnie przeinwestowania to bez przesady akurat na tym to lepiej nie oszczędzać. Im więcej obwodów tym człowiek spokojniejszy ze panuję nad instalacją i jakby co można przepiąć.
Napisano
Skoro fachowiec zebrał „jobki” – to i ja zapewne też. icon_biggrin.gif

Ale mimo tego zagrożenia napiszę. icon_cool.gif

Warto, zwłaszcza w rejonach na zadupiu, pomyśleć o zasilaniu awaryjnym (z własnego agregatu) i przewidzieć te awaryjne obwody do zasilania – przyroda jest nieobliczalna.

Gość mhtyl
Napisano
Uwazam, ze jezeli mozna na czyms zaoszczedzic to napewno nie na instalacji elektrycznej. Na etapie kladzenia elektryki koszty sa znikome w porownaniu z poprawkami po calkowitym wykonczeniu domu. I nie ma co sie spierac z wachowcami, w koncu oni sie pod tym podpisuja.
Napisano
Cytat

Uwazam, ze jezeli mozna na czyms zaoszczedzic to napewno nie na instalacji elektrycznej. Na etapie kladzenia elektryki koszty sa znikome w porownaniu z poprawkami po calkowitym wykonczeniu domu. I nie ma co sie spierac z wachowcami, w koncu oni sie pod tym podpisuja.


Uważam, że to nadmiar optymizmu. Wachowcy może i się podpisują, ale zadziwiająco często mają głęboko w du... żym palcu, czy później wynikną z ich roboty jakieś problemy, czy nie!
Napisano
Cytat

Uważam, że to nadmiar optymizmu. Wachowcy może i się podpisują, ale zadziwiająco często mają głęboko w du... żym palcu, czy później wynikną z ich roboty jakieś problemy, czy nie!


Nie tak jest do końca jak piszesz, bo w razie gdy komuś stanie się krzywda to już nie będą mieli w du.... czy w palcu. A jeżeli są tacy co się nie przejmują co będzie pózniej to są niepoważni i nieodpowiedzialni.
Napisano
Cytat

Nie tak jest do końca jak piszesz, bo w razie gdy komuś stanie się krzywda to już nie będą mieli w du.... czy w palcu. A jeżeli są tacy co się nie przejmują co będzie pózniej to są niepoważni i nieodpowiedzialni.



Jestem tego samego zdania ....
Można sobie oszczędzić na glazurniku - najwyżej kafelka odpadnie ..... można oszczędzić na montażu płyt k-g - najwyżej sufit popęka .... można też na malarzu - najwyżej farba się złuszczy ..... ale cholerka nie można oszczędzać na instalacjach...
Nie można - bo w instalacji CO i wodno-kanalizcyjnej bardzo ciężko poprawić potem usterki - kuć trzeba posadzki i ściany i borykać się z dużymi problemami ..... a w instalacji elektrycznej w życiu przez głowę by mi nie przeszło wziąć jakiegoś laika który by spierniczył robotę bo to kwestia nie estetyki - tylko bezpieczeństwa użytkowników.....
Na szczęście elektryka miałam " z głową" - więc nie ma mowy o żadnych reklamacjach , instalacja elektryczna jest bezpieczna ..... ale wiem, że jest u mnie na każde zawołanie w razie jakiegokolwiek problemu .... wykonał instalację , podpisał się na papierku odbiorczym i ręczy swoją doopą - ale też swoim imieniem co w sytuacji kiedy ma się prace " z poleceń" nie jest tak błahą sprawą - tylko kwestią : mieć na chleb albo nie....

Więc nie można absolutnie uznać za normę sytuacji kiedy instalator spierniczy robotę i się wypnie na poprawki czy reklamację .... on gwarantuje bezpieczeństwo domowników .... natomiast "paproki" zdarzają się w każdym fachu i takich trzeba z budowy gonić od razu kiedy są tego pierwsze symptomy a nie czekać na trzęsienie ziemi lub na to , że sprawa sama się rozwiąże tudzież na "jakoś to będzie" ....
nie będzie ....
Napisano
i robić zdjęcia wszystkich instalacji - koniecznie


(bo potem na ten przykład, próg się chce zamontować i można rurkę od podłogówki przewiercić.... podobno były takie przypadki icon_wink.gif )
Napisano
Cytat

i robić zdjęcia wszystkich instalacji - koniecznie


(bo potem na ten przykład, próg się chce zamontować i można rurkę od podłogówki przewiercić.... podobno były takie przypadki icon_wink.gif )



co Ty powiesz? icon_lol.gif icon_lol.gif icon_lol.gif icon_razz.gif icon_wink.gif

p.s. foty były , ino jedno z rodziny (i nie byłam to ja) szło na pewniaka, ze w tym miejscu podłogówka nie idzie icon_lol.gif
  • 2 miesiące temu...
Napisano
Cytat

witam czy taki podział na obwody elektryczne w domu jest wystarczający :
PODZIAŁ NA OBWODY

Parter dół (D)
1) gniazda łazienka
2) gniazda kuchnia
3) gniazda pomieszczenia gospodarcze (kotłownia )
4) gniazda salon, korytarz
5) światło (cały dom pod 2 różnicówkami i podzielony na dwa obwody pomieszane przyległymi pomieszczeniami )


Piętro góra (G)
1) gniazda łazienka
2) gniazda kuchnia
3) gniazda salon korytarz
4) gniazda sypialnia 1, sypialnia 2
5) światło (cały dom pod 2 różnicówkami i podzielony na dwa obwody pomieszane przyległymi pomieszczeniami )
6) oświetlenie zewnętrzne , dzwonek
Dodatkowy obwód 3 fazowy do kuchni góra pod osobna różnicówkę 3 fazową i pod nią chyba tez podepnę obwód 6G



PODZIAŁ NA RÓŻNICÓWKI (3 jednofazowe )

1) 1D 2D 1G 2G
2) 3G 4G 5D
3) 3D 4D 5G 6G???
wszystkie obwody zabezpieczone eskami gniazdka b16 oswietlenie b10 + plus pozostałe w rozdzielni

proszę o ocenę czy taki podział na obwody spełnia minimum jeśli nie to co zmienić ?



W zasadzie jest OK. Trzeba tylko zwrócić uwagę na takie wydzielenie obwodów jednofazowych aby uzyskać możliwie równomierne obciążenie poszczególnych faz.

Napisano
Proponuję jednak uwzględnić to co pisał Retrofood o oddzielnym różnicowym dla lodówki. Nie zawsze się zgadzaliśmy (jak to instalator z instalatorem...) ale tu ma absolutnie rację. Za to zdecydowanie zabezpieczyłbym różnicówkami oświetlenie. Pamiętaj też żeby mieć w pobliżu schodów zasilanie oświetlenia z 2 niezależnych obwodów - łażenie po zchodach po ciemku do przyjemnych i bezpiecznych nie należy. Poza tym nie jestem zwolennikiem "podpinania" pod różnicówki obwodów na dwóch różnych kondygnacjach.

Utwórz konto lub zaloguj się, aby skomentować

Musisz być użytkownikiem, aby dodać komentarz

Utwórz konto

Zarejestruj nowe konto na forum. To jest łatwe!

Zarejestruj nowe konto

Zaloguj się

Masz już konto? Zaloguj się.

Zaloguj się
  • Kto przegląda   0 użytkowników

    • Brak zalogowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
  • Darmowy poradnik budowlany raz w tygodniu na Twój e-mail

  • Najnowsze posty

    • Jeśli szukacie sposobu na dekoracyjne i trwałe wykończenie drewnianych podłóg, mebli czy ścian – warto zwrócić uwagę na bejce olejne OSMO. To produkty, które zdobyły uznanie zarówno wśród profesjonalistów, jak i użytkowników domowych ceniących naturalne składniki, jakość oraz ekologiczne podejście do wykończenia wnętrz. Czym jest bejca olejna OSMO? Bejca OSMO to profesjonalny, barwiony podkład do drewna na bazie naturalnych olejów roślinnych. Dzięki brakowi wosków w składzie, bejca daje ogromne możliwości w zakresie intensywności koloru – od delikatnego podkreślenia struktury drewna po intensywne, nasycone barwy. Co istotne, nie tworzy na powierzchni warstwy lakieru – pigmenty wnikają głęboko w drewno, wyrównując jego odcień i podkreślając naturalne usłojenie. Gdzie można stosować bejcę? Bejce OSMO przeznaczone są wyłącznie do zastosowań wewnętrznych, idealnie sprawdzą się na: drewnianych podłogach, deskach i parkietach, stopniach schodów, blatach, meblach, ścianach i sufitach z drewna, a także na zabawkach dziecięcych i przyborach drewnianych – po wyschnięciu są całkowicie bezpieczne i przyjazne środowisku. Jak działa? Bejca sama w sobie nie jest pełnoprawnym wykończeniem – to etap barwienia, który należy zabezpieczyć woskiem twardym olejnym OSMO. Takie połączenie daje nie tylko wyjątkowy efekt wizualny, ale również trwałość i odporność na codzienne użytkowanie. Dlaczego warto? Naturalne składniki: cztery rodzaje oczyszczonych olejów roślinnych i wysokiej jakości pigmenty. Możliwość pracy z utwardzaczem – istotne dla profesjonalistów. Idealne do przestrzeni komercyjnych, gdzie czas to pieniądz – powierzchnia może być gotowa do użytku już następnego dnia. Ogromna paleta kolorów – od klasycznych odcieni drewna po nowoczesne, designerskie barwy. Podsumowanie Bejce olejne OSMO to doskonałe rozwiązanie dla tych, którzy szukają naturalnych i trwałych produktów do barwienia drewna. Ich elastyczność, ekologiczny skład oraz profesjonalne właściwości użytkowe czynią je wyborem godnym uwagi – zarówno w domach, jak i w przestrzeniach komercyjnych.
    • Albo tylko znajdował się w miejscu, obok którego uderzył piorun. Bo piorun może zabić również z dalszej odległości, to zależy od okoliczności wyładowania atmosferycznego.  A do artykułu polecam ten temat   Jak sprawdzić, czy instalacja odgromowa jest niezbędna?
    • Komentarz dodany przez Paweł: Zgadza się, uderzenie pioruna jest rzadkie, ale nie niemożliwe. Wczoraj ogłoszono śmierć Auduna Groenvolda, norweskiego olimpijczyka w narciarstwie dowolnym, który został uderzony przez piorun podczas wycieczki do domku letniskowego.
    • W Polsce każdego roku burze powodują szkody warte miliony złotych. Zniszczone urządzenia, pożary dachów i porażenia prądem to realne skutki, które dotykają nie tylko właścicieli domów na odludziu. Czy wiesz, że piorun może spalić sprzęt, nawet jeśli uderzy kilometr od twojego domu? Sprawdź, jak skutecznie i tanio zabezpieczyć dom przed burzą. Pełna treść artykułu pod adresem: https://budujemydom.pl/instalacje/instalacja-odgromowa/a/116255-piorunochron-chroni-dom-przed-burza
    • Komentarz dodany przez inżynier Mirek: Niestety w artykule zapomniano o podstawowym zadaniu jaki ma spełniać dach - szczelność, pełna ochrona przed warunkami atmosferycznymi, przede wszystkim opadami, aby wnętrze budynku było bezpieczne. Każdy wie, że obecnie układane dachówki, blachodachówki, blacha czy inne pokrycia dachowe nie są szczelne. Zwłaszcza w narożach, koszach praktycznie nie ma szans na szczelne wykonanie pokrycia. Dlatego ważne jest aby pod tą dachówką, blachą, blachodachówką wykonać w 100% szczelną warstwę. Niestety membrany paroprzepuszczalne nie nadają się do wykonania takiej szczelnej izolacji. Mają bardzo małą odporność na promieniowanie UV, przeważnie 2-3 miesiące, a najlepsze do 6 miesięcy. To nic w porównaniu do pap czy membran bitumicznych, które mają odporność na kilka a nawet kilkanaście lat. Poza tym podczas układania takiej membrany paroprzepuszczalnej często dochodzi do naderwań, rozdarć, które ciężko załatać. A poza tym trzeba pamiętać, że każda membran jest przebijana przez setki gwoździ, którymi przybijamy kontrłaty i łaty. A każde przebicie membrany paroprzepuszczalnej gwoździem to dziura, która jest potencjalnym miejscem przecieku wody. Przy papach nie ma takiego problemu - gwóźdź przebija papę, ale bitum uszczelnia się wokół tego gwoździa i nie ma zagrożenia, że woda będzie przeciekała. A co do paroprzepuszczalności to oczywiście jest ona ważna i potrzebna, ale tylko w niektórych przypadkach. Ogólnym założeniem jest, że izolacja termiczna nie może być narażona na zawilgocenie. Skoro od strony pomieszczenia ocieplenie jest chronione folią paroizolacyjną, która ma za zadanie nie przepuszczać wilgoci, pary wodnej to izolacja termiczna jest dobrze chroniona od spodu (od strony wnętrza budynku). A od góry ? No właśnie, żadna membrana paroprzepuszczalna nie ochroni izolacji termicznej przed wilgocią a nawet wodą. Potrzebna jest szczelna izolacja, która daje 100% gwarancji szczelności. Dlatego stosowanie membrany paroprzepuszczalnej montowanej tylko na krokwiach to igranie z wilgocią. A zawilgocona izolacja termiczna to strata ciepła, bo wilgotna izolacja termiczna przepuszcza ciepło. A to kosztuje. Więc to, że deskowanie i dobra papa czy membrana bitumiczna nieco zwiększają koszt budowy, to w bardzo krótkim czasie ten koszt zostaje odrobiony przez oszczędność na ogrzewaniu. I na koniec coś, co żadna membrana paroprzepuszczalna nigdy nie wytrzyma. Chodzi o ostatnio występujące gwałtowne burze i mocne porywy wiatru. Nie ma roku abyśmy w mediach nie widzieli tragedii ludzi, którzy doświadczyli zerwania dachu. Jak wygląda zerwany dach wykonany w wersji ekonomicznej to chyba każdy widział. Zerwana dachówka, blacha, membrany paroprzepuszczalnej praktycznie nie ma, widać strzępy ocieplenia. A deszcz pada i zalewa wnętrze. Tragedia. Natomiast dach wykonany w technologi pełnego deskowania po zerwaniu dachówek, blachy pozostaje sprawny i nadal zabezpiecza wnętrze przed deszczem. Takie pełne deskowanie z dobrą papą czy membrana bitumiczną jest praktycznie drugim dachem. Czy wobec tego stać nas na ekonomiczny dach z membraną paroprzepuszczalną? Czy jednak lepiej wybrać bezpieczne rozwiązanie dachu z pełnym deskowaniem i papą lub membraną bitumiczną? Odpowiedź jest prosta. Każdy potrafi wskazać bezpieczne rozwiązanie.
  • Popularne tematy

×
×
  • Utwórz nowe...