Skocz do zawartości

o wentylacji - co i po co


adam_mk

Recommended Posts

Napisano
Cytat

Powiem tak, miałem renault megane bez klimy. Aby się ratować zakupiłem przyciemnianie szyb a nawet wstawiłem szyberdach webasto.

Potem zmieniłem samochód na taki z klimą. I wtedy zrozumiałem ze moje wcześniejsze zabiegi były bezowocne. Niby było lepiej ale mało to miało wspólnego z prawdziwa klima. Ot tak.


Ale nikt nie mówi że jest chłodzenie podłogówką jest tak dobre jak klima. Po prostu jak nie ma klimy to można posiłkować się wentylatorami, machać gazetą, zaciemnić szyby, otworzyć lodówkę i zamrażarkę lub/i uruchomić chłodzenie podłogówką. Jak jest za gorąco to stosuje się różne sposoby aby się i wnętrze ochłodzić choć o pare stopni.
Napisano
Cytat

Ale nikt nie mówi że jest chłodzenie podłogówką jest tak dobre jak klima. Po prostu jak nie ma klimy to można posiłkować się wentylatorami, machać gazetą, zaciemnić szyby, otworzyć lodówkę i zamrażarkę lub/i uruchomić chłodzenie podłogówką. Jak jest za gorąco to stosuje się różne sposoby aby się i wnętrze ochłodzić choć o pare stopni.


... i okna można zostawić otwarte, przy takim "chłodzemiu"
Napisano
Cytat

... i okna można zostawić otwarte, przy takim "chłodzemiu"


Proszę Pana, nie zawsze można zrobić coś idealnie, i wtedy trzeba sobie radzić pół- lub nawet ćwierć-środkami. Czasem wystarczy otwarcie na przestrzał okien a czasem w czasie upałów otwieranie okien nie jest wskazane ponieważ istnieje możliwość iż powietrze z zewnątrz może być gorętsze niż to w domu - tutaj trzeba rozpatrywać to indywidualnie bo wszystko zależy: od domku, od pogody i od wielu innych indywidualnych rzeczy.
Napisano (edytowany)
Cytat

odpowiedzią jest tabelka w postach Adama
znaczy się: i tak i nie


Pewnie wpierw podłoga robi sie mokra, bo woda się skrapla. Później wszystko zamarza i masz, w upalne lato, w salonie lodowisko. icon_mrgreen.gif

Przepraszam za poprzedni brak interpunkcji. Edytowano przez vip42 (zobacz historię edycji)
  • 4 miesiące temu...
Napisano
adam_mk - podziw (nie mylić z wazeliną) za tak szczegółowy opis i wskazówki do samodzielnego wykonania wentylacji.
Ciekawość moją budzi rozprowadzenie wentylacji kanałami prostokątnymi na parterze. Czy należy to robić w podłodze parteru i później po ścianie aż do sufitu, czy lepiej jest podłogą piętra, a następnie przez otwory w stropie na sufit parteru? Na parterze mam ogrzewanie podłogowe, które powinno (?) poprawić temperaturę na nawiewie, ale tracę z wysokości pomieszczeń. Oczywiście biorę też pod uwagę opinie forumowiczów, że prostokąty bardziej hałasują.
Napisano
Cytat

Czy należy to robić w podłodze parteru i później po ścianie aż do sufitu, czy lepiej jest podłogą piętra, a następnie przez otwory w stropie na sufit parteru?


Należy robić tak by pasowało i działało, a układanie kanałów płaskich stosuje się przeważnie na podłodze piętra.
Napisano (edytowany)
W domach piętrowych parter jest "dzielony" ścianami nośnymi. Moim zdaniem trudniej tu o instalację z minimalną ilością kolanek w porównaniu do podłogi piętra.
Po zaprojektowaniu własnej instalacji powstało miejsce, w którym kanały prostokątne (150x50mm) nawiewne przecinają się z wywiewnymi. Czy w tym miejscu nie będzie niebezpieczeństwa uszkodzenia kanału? Czy z tego powodu posadzka będzie musiała być wylana na większą wysokość na całym piętrze? Edytowano przez Karlsen (zobacz historię edycji)
Napisano
No i zaczynasz zdobywać wiedzę praktyczną...
Teraz masz dwie drogi.
Zrobić fotkę, pomierzyć co trzeba i zamówić kształtkę na blacharni.
Takie skrzyżowanie kanałów, które ma nie więcej jak 5cm wysokości.
Innym rozwiązaniem jest młot udarowy i wykucie w stropie miejsca na przepuszczenie jednego pod drugim.

Można jeszcze siąść i pomyśleć jak poprowadzić inaczej te kanały...

Adam M.
Napisano
Cytat

W domach piętrowych parter jest "dzielony" ścianami nośnymi. Moim zdaniem trudniej tu o instalację z minimalną ilością kolanek w porównaniu do podłogi piętra.
Po zaprojektowaniu własnej instalacji powstało miejsce, w którym kanały prostokątne (150x50mm) nawiewne przecinają się z wywiewnymi. Czy w tym miejscu nie będzie niebezpieczeństwa uszkodzenia kanału? Czy z tego powodu posadzka będzie musiała być wylana na większą wysokość na całym piętrze?


Zapytałem montażystów... i nie spotkali z taką sytuacją, nigdy tak na stropie nie prowadzili, by sią krzyżowało.
Napisano
Odwalali fajans?
Szli na łatwiznę?

MNIE się sporadycznie zdarza...
Ostro wtedy myślę jak rozwiązać problem, żeby rozpływ strug był optymalny.

Adam M.
Napisano
Krok po kroku i rozwiązałem "krzyżówkę" - nie zawsze najkrótsze drogi są najwłaściwsze.
Aby zminimalizować potrzebę regulacji instalacji anemostatami, staram się dobrać odpowiednie długości kanałów, rodzaje trójników. I tu kolejny kazus do rozwiązania. Trójnik Y dzieli strumień symetrycznie 2x50%. A jak to "się ma" w przypadku trójnika 45* (66%/34%?) i trójnika 90* (75%/25%?)? Czy straty ciśnienia dla każdego z ww. trójników będą wynosiły 4Pa?

Jeden z kanałów prostokątnych wywiewnych wypada mi w podłodze łazienki na piętrze. Czy ogrzewanie podłogowe można pogodzić z takim kanałem, czy powinienem w innym miejscu umieścić anemostat i inną drogą poprowadzić kanał?
Napisano
Przecież te kanały układa się w technologicznej warstwie 5cm na podłodze pietra i POD płytą podłogówki...
Nie ma tu kolizji z czymkolwiek.
Adam M.
Napisano
Cytat

Aby zminimalizować potrzebę regulacji instalacji anemostatami

Dokładność sterowania anemostatem to coś koło 50m3/h --- czyli przy 100m3'h "z wentylacji" - życzę przyjemnej regulacji!
Cytat

staram się dobrać odpowiednie długości kanałów

"zakręt" 90' odpowiada 3mb kanału... również życzę przyjemnej pracy. Dodatkowo dodam, że wberw potocznej opinii, opry powietrza poniżej prędkości OPTYMALNEJ w kanale - wzrastaja!!!
Tego się na trójnikach nie robi...
I jeszcze jeden przykład z dospela ( robił to inz. Projektujący centrale Marcin W... podłączył do kanału głównego 6 odejść w równych odległościach - przy 100m3/h 60% najbliższy na końcu NIC.--- ale przy 200m3/h najwięcej "dawało" na końcu - na pierwszym trójniku było "zasysanie" – i wtedy gospel wprowadził skrzynkę rozdzielczą. http://www.berluf.com/hat_pl.php?prod=04


Cytat

Odwalali fajans?
Szli na łatwiznę?

MNIE się sporadycznie zdarza...
Ostro wtedy myślę jak rozwiązać problem, żeby rozpływ strug był optymalny.

Adam M.


To ma bardzo małą szansę się zdarzyć gdy pokoje są w środku domu bez kontaktu ze ścianą zewnętrzną , ale takich projektów jeszcze nie spotkałem
Napisano (edytowany)
Ranne ptaki z Was.
Duma prysła. Zimny kubełek wody poszedł na głowę.
Za sprawą cennych wskazówek Tomasza B. od początku chciałem zaprojektować instalację na skrzynce rozdzielczej, jednak wydało mi się to niemożliwe.
Nawiew - parter (m3/h): salon z jadalnią (90+30), gabinet 30 - suma 150, piętro - sypialnia 60, pokój1 30, pokój2 30 - suma 120.
Reku w garażu, przewody wchodzą na piętro i w pom. gosp. trójnik Y 160/2x125 dzieli na parter (kanały prostokątne) i piętro (elastyczne spiro). Parter trójnik Y 150x50 (salon/jadalnia,gabinet) i trójnik 45* 150x50 (jadalnia/ gabinet) .Piętro trójnik Y 125/2x100 (sypialnia/pokój1,pokój2) i trójnik Y 100/2x80 (pokój1/pokój2).
W którym miejscu powinienem zastosować skrzynkę?
Straty ciśnienia instalacji liczyłem posiłkując się poradnikiem pro-vent (post 216, załącznik https://forum.budujemydom.pl/Projekt-wentyl...html&st=200 ). Na stronie 15 tego opracowania są obliczenia. Pomijając, że Panowie z pro-vent piszą trójnik prze "u" obliczenia wydają się logiczne w porównaniu z innymi dostępnymi na sieci.
Nawiązując do przykładu Dospela Tomasza. Właśnie takich błędów chcę uniknąć, stąd było moje pytanie o sposoby liczenia strat na trójnikach.
Adamie - ponieważ w tym wątku drążę temat własnej instalacji, nie będę zakładał kolejnego własnego. Przepraszam za ewentualne zaśmiecenie.
A ludzisko chce zrobić perfekcyjnie i pyta i pyta, bo ma naturę pedanta. Edytowano przez Karlsen (zobacz historię edycji)
Napisano
Od początku pisałem, że ten projekt budynku nie jest łatwy dla wykonania wentylacji mechanicznej centralnej.

Moim zdaniem:
- umieszczenie centrali w garażu dodatkowo komplikuje zagadnienie,
- centrala „schowana” na „klatce” schodowej zmniejszyłaby te „komplikacje”,
Napisano
Projekt jak każdy - nic skomplikowanego. Nie ma możliwości by się krzyżowało. Ale łączenie pokoi jednym kanałem... pomijam wentylację ale słychać będzie w drugim pokoju nawet szept.
No ale zawsze, za swoje to sobie można poeksperymentować.
Napisano
Cytat

Projekt jak każdy - nic skomplikowanego...


Lakoniczna wypowiedź osoby, która od 1990 r. "żyje" z wentylacji mechanicznych. Nie planuję otwierać na Bartyckiej konkurencyjnej firmy, tak więc proszę o więcej wskazówek. To nic skomplikowanego rozdzielić świeże powietrze pomiędzy strefę dzienną i nocną?
Napisano
Cytat

Lakoniczna wypowiedź osoby, która od 1990 r. "żyje" z wentylacji mechanicznych. Nie planuję otwierać na Bartyckiej konkurencyjnej firmy, tak więc proszę o więcej wskazówek. To nic skomplikowanego rozdzielić świeże powietrze pomiędzy strefę dzienną i nocną?


Pisałem o tym wielokrotnie -
- dobieramy skrzynkę rozdzielczą do ilości anemostatów nawiewnych i wywiewnych
- umieszczamy skrzynkę tak by najłatwiej było połączyć ją z anemostatami - kanałami miękkimi izolowanymi
-"zejścia" do parteru - kanałem płaskim w styropianie przed wylewką.
-średnica kanału głównego - jak w centrali - kanałów skrzynka/anemostat wynikająca z "cichych" przepływów ( prędkość optymalna powietrza w kanałach) od 2 do 5 m/sek.

NIE MA CZEGOŚ TAKIEGO JAK DWA LUB WIĘCEJ ANEMOSTATÓW NA JEDNYM KANALE
Napisano (edytowany)
Wszystko jest dla mnie jasne. Powyższe wskazówki były już wielokrotnie przytaczane.
Proszę jednak o podpowiedź dot. mego konkretnego domu.
Parter: Salon (czasowo 4 osoby), jadalnia (czasowo 4 os.), gabinet (czasowo 1 os.). Piętro: sypialnia (2 os.), pokój1 (1 os.), pokój2 (1 os.). Nie stanowi problemu dobranie skrzynki np.1x160/6x60. Problem stanowi, w jaki sposób rozdzielić świeże powietrze pomiędzy strefę dzienną i nocną? W nocy mam wentylować salon taką samą ilością powietrza co pokój 1?
Ponadto wersja:
1. Skrzynka umieszczona na piętrze i wszystkie kanały do dwóch kondygnacji poprowadzone po podłodze piętra.
2. Skrzynka na piętrze, ale kanały "obsługujące" piętro powinny pójść poddaszem nieużytkowym nieocieplonym. Jak takim razie je poprowadzić z piętra na poddasze, skoro skrzynka będzie w posadzce.
Pytam, ponieważ żadnych zdjęć skrzynek nie mogę znaleźć. Jedynie realizacja przedstawiana przez Tomasza na innym forum, ale nie było tam przejścia na kolejne piętro.

Nie znalazłem na necie konkurencyjnych kanałów systemu Uniflexplus+. Może ktoś z Szanownych forumowiczów podrzuci link do innych producentów? Edytowano przez Karlsen (zobacz historię edycji)
Napisano
Ja tylko przypominam, ze autor boryka się z problemami technicznym związanymi z „ukryciem” i przeprowadzeniem całości instalacji, w tym konkretnym domu.
Skrzynka rozdzielcza i owszem – ale gdzie ją umieścić skoro ma wysokość około 17cm i długość około 50cm, jak konkretnie poprowadzić kanały, aby były jak najmniej widoczne?
Może to dziwne, ale dla większości doznania estetyczne są istotne.
Oczywiście można na zasadzie – „będzie Pan zadowolony”.

Cytat

Problem stanowi, w jaki sposób rozdzielić świeże powietrze pomiędzy strefę dzienną i nocną? W nocy mam wentylować salon taką samą ilością powietrza co pokój 1?



Niezależne strefy wentylacyjne to wyższa szkoła jazdy. Oczywiście, że można, tylko czy warto w takim „minimalnym” obiekcie wentylacyjnym jakim jest ten dom?
W czasie snu (nocnym) człowiek zużywa mniej powietrza, a kuchnia, łazienka, itp. nie są też „aktywne” – dlatego jest (powinna być) ta 40% redukcja nocna.
Napisano
Cytat

Niezależne strefy wentylacyjne to wyższa szkoła jazdy. Oczywiście, że można, tylko czy warto w takim „minimalnym” obiekcie wentylacyjnym jakim jest ten dom?



Żadna szkoła... zawór z regulacją 60/40 czy 20/80% atlantic takie robi, ale fakt, ze nie ma to uzasadnienia w przypadku dzień/ noc.
Zejścia na niższą kondygnację lub ( gdy rozdzielacz na dole ) wejścia na wyższą

DSC01446.jpg

DSC01446.jpg

Napisano (edytowany)
Ale jemu chodziło o strefy wentylacyjne – niezależne:
Cytat

Problem stanowi, w jaki sposób rozdzielić świeże powietrze pomiędzy strefę dzienną i nocną? W nocy mam wentylować salon taką samą ilością powietrza co pokój 1?


A uzyskanie tego samym nawiewem (regulacja) nic nie da – poza tym, ma codziennie wieczorem przekładać wajchy ?
Oczywiście są odpowiednie siłowniki i sterowniki.

Całość zagadnienia nie jest prosta – no ale ja na tym się nie znam.

Ps. W cudowny sposób zniknęła rycinka, pokazująca zupełnie inną skrzynkę, a teraz jest „cieńsza”, która i tak jest wysoka (około 10cm) – i dalej brak informacji jak (gdzie) to wszystko ukryć, a projekt domu już jest i podniesienie posadzki na piętrze o tych kilkanaście centymetrów wymusza (może wymuszać) zmiany w projekcie.

Dopisałem:

Dalej pozostaje sprawa wywiewu, też na skrzynkach? – raczej istotna ze względu na ewentualny „syf” w kanałach. Edytowano przez bajbaga (zobacz historię edycji)
Napisano (edytowany)
Otrzymałem wycenę instalacji na kanałach uniflex - osprzęt 12 960 zł. Ta sama instalacja na spiro 8 640 zł. Robocizna 5 610 zł. Jest to wystarczający argument, aby przy własnych chęciach i życzliwości forumowiczów samodzielnie wykonać projekt i instalację. Za wszystkie wskazówki dziękuję.
T. Brzęczkowski - jeżeli to nie tajemnica - po lewej uniflex+, a te białe kanały prostokątne po prawej to jakiej firmy?

bajbaga - z dotychczasowych postów na forach wynika, że skrzynki tylko na nawiew, wywiew na trójnikach 45stopni. Edytowano przez Karlsen (zobacz historię edycji)
Napisano
Miałem na uwadze to stwierdzenie:

[/quote]
Cytat

Pisałem o tym wielokrotnie -
- dobieramy skrzynkę rozdzielczą do ilości anemostatów nawiewnych i wywiewnych

NIE MA CZEGOŚ TAKIEGO JAK DWA LUB WIĘCEJ ANEMOSTATÓW NA JEDNYM KANALE



A z tego jasno chyba wynika, propozycja skrzynek także wywiewnych.

Napisano
Cytat

Miałem na uwadze to stwierdzenie:




A z tego jasno chyba wynika, propozycja skrzynek także wywiewnych.


Oczywiście, że najbezpieczniej skrzynka - z tym, że w domach o których tu piszemy najwięcej, jest 3 -4 anemostaty wywiewne. Nie ma więc sensu produkowanie takich skrzynek. Robi się je z trójników np. trójnik widłowy 160 / 2x125 i dwa 125/2x100.
Napisano (edytowany)
Cytat

Oczywiście, że najbezpieczniej skrzynka - z tym, że w domach o których tu piszemy najwięcej, jest 3 -4 anemostaty wywiewne. Nie ma więc sensu produkowanie takich skrzynek. Robi się je z trójników np. trójnik widłowy 160 / 2x125 i dwa 125/2x100.


Dokładnie:
Parter: 4 wywiewne - kuchnia, łazienka, salon (kominek) oraz wiatrołap.
Piętro 4 wywiewne: łazienka z pralnią oraz 3 garderoby.
Czy instalacja wykonana na trójnikach składająca się z 8 wywiewów będzie wielkim błędem? Oczywiście od anemostatów kanały 100 wchodzące w trójniki, dalej 125 i na końcu 160 do centrali - czyli z zachowaniem prędkości 2-5 m/sek.

Dopisałem:
Wydaje mi się, że kanały płaskie pcv łatwiej jest łączyć ze sobą, np. tu http://wentylatory.istore.pl/pl,category,1...,multiwent.html , aniżeli z blachy ocynkowanej. Ponadto pcv posiada np. kolanka łącznikowe z przedłużką do wpuszczenia w strop, które powinny ułatwić łączenie z anemostatem. Czy wybierając pomiędzy pcv a blachą ocynkowaną powinienem się kierować innymi aspektami? Edytowano przez Karlsen (zobacz historię edycji)
Napisano
Cytat

Dokładnie:
Parter: 4 wywiewne - kuchnia, łazienka, salon (kominek) oraz wiatrołap.
Piętro 4 wywiewne: łazienka z pralnią oraz 3 garderoby.
Czy instalacja wykonana na trójnikach składająca się z 8 wywiewów będzie wielkim błędem? Oczywiście od anemostatów kanały 100 wchodzące w trójniki, dalej 125 i na końcu 160 do centrali - czyli z zachowaniem prędkości 2-5 m/sek.

Dopisałem:
Wydaje mi się, że kanały płaskie pcv łatwiej jest łączyć ze sobą, np. tu http://wentylatory.istore.pl/pl,category,1...,multiwent.html , aniżeli z blachy ocynkowanej. Ponadto pcv posiada np. kolanka łącznikowe z przedłużką do wpuszczenia w strop, które powinny ułatwić łączenie z anemostatem. Czy wybierając pomiędzy pcv a blachą ocynkowaną powinienem się kierować innymi aspektami?


Ręce mi odpadły - odpadam.
Napisano (edytowany)
Cytat

Ręce mi odpadły - odpadam.


Prostowałem ilość anemostatów wywiewnych, w kontekście wypowiedzi o robieniu na trójnikach widłowych ...
Dopisując o kanałach płaskich, odnosiłem się do postu Jani_63 dot. kształtek wentylacyjnych i oczywiście nawiewu. Zupełnie nie rozumiem emocji T. B. i widzę, że w tym niezrozumieniu nie jestem samotny.
Na szczęście nad awatarem mam "Początkujący". Edytowano przez Karlsen (zobacz historię edycji)
Napisano
Nawiewy są w pokojach, wywiew w kuchni i łazienkach ( w pomieszczeniach mokrych) - wiatrołap i garderoby do nich nie należą. Ciągów komunikacyjnych się nie robi. Unikać trójników.
2-5m/sek znając ilość m3/h można wyliczyć.
Napisano
Sadzę, że najlepiej będzie, jak zlecisz wykonanie tej „prostej” instalacji fachowcowi z 20 letnim doświadczeniem.
W umowie zawrzyj tylko klauzulę, że instalacja WM, będzie wykonana zgodnie z obowiązującymi przepisami.
Napisano
Cytat

Nawiewy są w pokojach, wywiew w kuchni i łazienkach (w pomieszczeniach mokrych) - wiatrołap i garderoby do nich nie należą. ...


Poniżej "na szybko" argumenty za wywiewem z wiatrołapu i garderoby:
http://budujesz-remontujesz.blogspot.com/2...garderobie.html
http://forum.muratordom.pl/showthread.php?...i-przedsionkiem

Dyskusji na necie jest tak wiele, że dziwie się, jak można nie brać tych pomieszczeń pod uwagę podczas projektowania wentylacji mechanicznej. http://www.forumbudowlane.pl/vt/9358/0/wen...rderobie?t=9358 - w czwartym poście autor odwołuje się do kompleksowych rozwiązań.
Napisano
Dlaczego nie brać pod uwagę? Garderoba to pokój, nie łazienka czy kuchnia. Garderoba nie jest pomieszczeniem mokrym. Nie ma też sensu "zapachów" z pokojów przez garderobę wyciągać. W przypadku niższej temperatury niż w pokojach - będzie w garderobie wilgoć przy wywiewie.
Kolejna kwestia… w łazienkach i kuchni ma być silniejsza wentylacja niż w pokojach – dlatego nie ma sensu tak „rozdrabniać” wyciągów
Napisano
Garderoba bez okna, to nie pokój, tylko bezokienne pomieszczenie pomocnicze, służące do przechowywania odzieży – w tym butów.
Często w garderobach stosuje się preparaty przeciwko molom.
Nie wspominając już o obowiązujących przepisach w zakresie sposobu wentylacji takiego pomieszczenia.
Napisano
Cytat

Zupełnie nie rozumiem emocji T. B. i widzę, że w tym niezrozumieniu nie jestem samotny.
Na szczęście nad awatarem mam "Początkujący".


Nie Ty jeden, ale jako "Początkujący" masz jeszcze dużo wiary i optymizmu

Cytat

Nawiewy są w pokojach, wywiew w kuchni i łazienkach ( w pomieszczeniach mokrych) - wiatrołap i garderoby do nich nie należą. Ciągów komunikacyjnych się nie robi. Unikać trójników.
2-5m/sek znając ilość m3/h można wyliczyć.


Wiatrołap z obuwiem i okryciami wierzchnimi nie jest pomieszczeniem brudnym? To coś nowego.

Cytat

Dlaczego nie brać pod uwagę? Garderoba to pokój, nie łazienka czy kuchnia. Garderoba nie jest pomieszczeniem mokrym. Nie ma też sensu "zapachów" z pokojów przez garderobę wyciągać. W przypadku niższej temperatury niż w pokojach - będzie w garderobie wilgoć przy wywiewie.
Kolejna kwestia… w łazienkach i kuchni ma być silniejsza wentylacja niż w pokojach – dlatego nie ma sensu tak „rozdrabniać” wyciągów


No i oczywiście "mądra porada" ale już niewygodny temat wiatrołapu pominięty.
Na temat garderoby, które w większości przypadków są pomieszczeniami ślepymi wypowiedział się już bajbaga
Napisano
Cytat

Wiatrołap z obuwiem i okryciami wierzchnimi nie jest pomieszczeniem brudnym? To coś nowego.

Wiatrołap - jeżeli jest ma swoje zadanie i nie jest podłączony do rekuperatora! A już na pewno nie do wywiewu. Gdyby miał Pan zielone pojęcie o fizyce czy wentylacji nie mąciłby Pan człowiekowi!
Panu Karlsenowi wyjaśnię dlaczego... Otóż w prawidłowo działającym wiatrołapie ( nie mylić z przedpokojem) przeważnie panuje temperatura sporo niższa od pokojowej. Robiąc tam wywiew, wyciągamy ciepłe powietrze z pokojów i schładzamy je - dalej puszczamy na rekuperator... Z daleka widać, że w takim wiatrołapie buty i ubrania będą butwiały a nie schły! Powietrze z pokojów może zostawiać wilgoć A NIE JĄ ZABIERAĆ . Schładzanie powietrza przed wymiennikiem ciepła ( przed jego odzyskiem ) również nie ma uzasadnienia ekonomicznego. Dlatego radzę Panu pomijać szkodliwe uwagi Pana Jana, On się po prostu na tym nie zna.
Napisano
czyli co ???? wiatrołapu wogóle nie wpinamy w wm ???? bedzie sie tam "kisić" wszystko co zostawimy - zwłaszcza jak dążymy do szczelności pomieszczeń - ja obstawiam za wyciągiem w tym pomieszczeniu
Napisano
Kisić się będzie jak Szanowny Pan zrobi wywiew. Powietrze ogrzewane ( a tak jest gdy wywiew jest w łazience czy kuchni ) zabiera wilgoć - powietrze studzone ( jak w przypadku wiatrołapu wilgoć oddaje) - Wiatrołap jest naturalnie wentylowany, jest też ciągiem komunikacyjnym, --- Nie może się kisić w wiatrołapie dlatego nie wolno go podłączać do wywiewu!
Napisano
Cytat

Wiatrołap - jeżeli jest ma swoje zadanie i nie jest podłączony do rekuperatora! A już na pewno nie do wywiewu. Gdyby miał Pan zielone pojęcie o fizyce czy wentylacji nie mąciłby Pan człowiekowi!
Panu Karlsenowi wyjaśnię dlaczego... Otóż w prawidłowo działającym wiatrołapie ( nie mylić z przedpokojem) przeważnie panuje temperatura sporo niższa od pokojowej. Robiąc tam wywiew, wyciągamy ciepłe powietrze z pokojów i schładzamy je - dalej puszczamy na rekuperator... Z daleka widać, że w takim wiatrołapie buty i ubrania będą butwiały a nie schły! Powietrze z pokojów może zostawiać wilgoć A NIE JĄ ZABIERAĆ . Schładzanie powietrza przed wymiennikiem ciepła ( przed jego odzyskiem ) również nie ma uzasadnienia ekonomicznego. Dlatego radzę Panu pomijać szkodliwe uwagi Pana Jana, On się po prostu na tym nie zna.


Wentylacja wiatrołapu z pewnością jest potrzebna. Wady umieszczenia w nim tylko wywiewu podał TB wyżej. Umieszczenie we wiatrołapie tylko nawiewu jest już lepszym rozwiązaniem, chociaż ma wady - nawiewane powietrze będzie wypierało powietrze z chłodnego wiatrołapu w kierunku mieszkania (zakładając, że drzwi zewnętrzne są szczelne), czyli idea wiatrołapu, jako bufora pomiędzy powietrzem zewnętrznym i wnętrzem domu traci sens.
Najlepszym IMHO, rozwiązaniem jest umieszczenie we wiatrołapie zarówno nawiewu, jak i wywiewu. Nie obawiałbym się tu braku odzysku ciepła - przy niewielkiej kubaturze wiatrołapu wystarczy nawiew i wywiew rzędu 20m3/h, który nie ma większego znaczenia w bilansie ciepła odzyskiwanego dodatkowo z kuchni, łazienki, itp.

Tłumaczenie na temat wentylacji garderoby w artykule http://budujesz-remontujesz.blogspot.com/2...garderobie.html jest co najmniej pokrętne.
Inaczej podchodzą do niej gdy jest okno, inaczej gdy go nie ma. Wspominają, że może tam być chłodniej niż w pozostałej części domu, ale zalecają wywiew (ta sama uwaga, co do wywiewu we wiatrołapie).
Uważam więc, że poprawnym rozwiązaniem dla garderoby będzie jej ogrzewanie (z ogrzewania możemy zrezygnować, jeżeli będziemy pewni, że temperatura w niej nie będzie niższa niż w pomieszczeniach skąd pobierane jest powietrze, np. w garderobie otoczonej innymi ogrzewanymi pomieszczeniami) i umieszczenie w niej wywiewu (taka sama sytuacja jak w łazience), albo brak ogrzewania i umieszczenie tam nawiewu i wywiewu (tak jak we wiatrołapie).
Napisano
Widać, że Pan Henryk wentylację czuje i ją robił. Za względu na zadania wiatrołapu, problemy i koszty z dwoma kanałami na małej przestrzeni, temperaturę tam panującą - zostawiłbym w wiatrołapie szczelne drzwi zarówno do wewnątrz - i wentylował przez "wietrzenie" Otwieramy drzwi na tyle często, że o brak wentylacji w takiej klitce nie ma co się martwić.

Utwórz konto lub zaloguj się, aby skomentować

Musisz być użytkownikiem, aby dodać komentarz

Utwórz konto

Zarejestruj nowe konto na forum. To jest łatwe!

Zarejestruj nowe konto

Zaloguj się

Masz już konto? Zaloguj się.

Zaloguj się
  • Kto przegląda   0 użytkowników

    • Brak zalogowanych użytkowników przeglądających tę stronę.

  • Darmowy poradnik budowlany raz w tygodniu na Twój e-mail

  • Najnowsze posty

    • Każda inwestycja budowlana czy instalacyjna, niezależnie od jej skali, powinna być prowadzona w sposób zgodny z prawem, zasadami sztuki budowlanej i dobrymi praktykami branżowymi. Jednym z absolutnie kluczowych elementów takiej realizacji jest rzetelna dokumentacja z prowadzonych prac.   W Raccoon 24 Home od początku naszej działalności przykładamy do tego ogromną wagę. Bo dla nas liczy się nie tylko to, co widoczne na zewnątrz, ale też pełna transparentność i pewność, że każda instalacja została wykonana zgodnie z projektem, normami i oczekiwaniami inwestora.   Co powinna zawierać dokumentacja robót instalacyjnych?   Podczas prowadzenia prac instalacyjnych — czy to przy ogrzewaniu, klimatyzacji, wentylacji czy instalacjach wodnych — dokumentacja powinna obejmować: Dziennik budowy lub robót — w przypadku instalacji realizowanych w ramach zgłoszenia lub pozwolenia na budowę. Protokóły z wykonanych prób szczelności — instalacji wodnych, gazowych, wentylacyjnych. Protokoły odbioru częściowego i końcowego — dla każdej wykonanej instalacji. Protokół uruchomienia instalacji — potwierdzający poprawną pracę systemów. Protokół pomiarów i testów eksploatacyjnych — np. wydajności wentylacji, ciśnienia w instalacji C.O., parametrów pracy klimatyzacji. Dokumentację powykonawczą — czyli aktualny rysunek/schemat instalacji z naniesionymi zmianami wykonawczymi.   Kartę gwarancyjną i instrukcję użytkowania urządzeń oraz instalacji. Brak tych dokumentów to nie tylko problem w przypadku awarii czy reklamacji, ale też ryzyko przy odbiorach technicznych i problematyczne rozliczenia z inwestorem czy deweloperem.     👉 Pobierz wzór protokołu odbioru robót instalacyjnych (PDF)   Dlaczego dokumentacja jest tak ważna dla Ciebie jako inwestora?   Masz pełen wgląd w zakres wykonanych prac i potwierdzenie, że wszystko odbyło się zgodnie ze sztuką.   Łatwiejsze serwisowanie i eksploatacja — protokoły i dokumentacja powykonawcza pomagają w późniejszych modernizacjach i naprawach. Bezpieczeństwo prawne i techniczne — w przypadku kontroli, odbiorów czy ewentualnych sporów. Możliwość dochodzenia gwarancji — na podstawie podpisanych protokołów i kart gwarancyjnych.   W Raccoon 24 Home masz to w standardzie W naszej firmie każda instalacja objęta jest kompletną dokumentacją powykonawczą i protokolarną. Niczego nie robimy na słowo. Po zakończeniu robót klient otrzymuje komplet dokumentów, w tym:   protokół odbioru końcowego protokół prób szczelności protokół uruchomienia instalacji dokumentację powykonawczą   Dzięki temu masz pewność, że każda instalacja została wykonana zgodnie z projektem i przepisami.   Do pobrania — wzór protokołu odbioru robót instalacyjnych Aby ułatwić inwestorom i wykonawcom właściwe prowadzenie dokumentacji, przygotowaliśmy dla Ciebie gotowy, uniwersalny blankiet protokołu odbioru robót instalacyjnych.       Możesz go wykorzystać przy każdej inwestycji — niezależnie, czy zlecasz nam instalację, czy współpracujesz z inną ekipą. To bezpłatne narzędzie, które pomoże Ci uporządkować dokumentację i zabezpieczyć swoje interesy.   Pamiętaj: instalacja to nie tylko urządzenia i rury w ścianie. To również dokumenty, które chronią Twój budżet i bezpieczeństwo budynku na lata.   W Raccoon 24 Home nie musisz o to prosić — u nas kompletna dokumentacja to standard, a nie dodatkowa opcja.         Michał Rzepczyński +48 698 000 441  office@raccoon24.pl                       e0bdea_5761a534884c4d0988db213df10adb7f.pdf.pdf
    • Dziś niemal każdy inwestor prywatny i biznesowy, planując budowę domu, halę czy modernizację budynku, zadaje sobie jedno pytanie: kiedy zacznie się zwrot z inwestycji w instalacje? Koszty energii rosną, a systemy ogrzewania, chłodzenia, wentylacji i zasilania to nie tylko kwestia komfortu, ale też realnego wpływu na domowy i firmowy budżet. Problem w tym, że większość firm wykonawczych, kiedy słyszy od klienta hasło „zwrot z inwestycji”, zaczyna dopytywać, kalkulować, wyceniać wersję „podstawową” i „wzmocnioną”, a często finalnie proponuje rozwiązania na styk — takie, które formalnie spełnią wymogi projektu, ale realnie nie zapewnią maksymalnych oszczędności i bezawaryjności przez długie lata.   W Raccoon 24 Home nie pytamy, czy chcesz mieć instalację zoptymalizowaną pod szybki zwrot inwestycji. My od razu robimy instalacje w wersji wzmocnionej. Zawsze. Bez wyjątków. Co to znaczy wzmocniona instalacja?   W praktyce oznacza to, że każdą instalację, jaką wykonujemy — czy to ogrzewanie podłogowe, centralę wentylacyjną, instalację wodną czy systemy zasilania odnawialnego — projektujemy i montujemy w taki sposób, by:   zwiększyć jej trwałość wydłużyć bezawaryjny okres działania zminimalizować straty energii przyspieszyć zwrot inwestycji dzięki oszczędnościom na eksploatacji     Jak to robimy? Na przykład:   W ogrzewaniu płaszczyznowym stosujemy więcej rur niż minimum technologiczne. Dzięki temu system szybciej nagrzewa pomieszczenia, pracuje przy niższych temperaturach zasilania, co zmniejsza zużycie energii i przedłuża żywotność źródła ciepła. Montujemy przewymiarowane emitery ciepła, czyli większe grzejniki lub pętle podłogówki, niż wynika to z obliczeń na styk. Efekt? Lepsza wydajność przy niższym koszcie eksploatacji. System grzeje krócej, rzadziej się załącza, a Ty oszczędzasz na rachunkach.     W instalacjach wodnych i kanalizacyjnych stosujemy większe średnice rur tam, gdzie to ma sens dla bezpieczeństwa i komfortu użytkowania. W wentylacji zawsze przewymiarowujemy kanały i stosujemy lepsze izolacje, co zmniejsza opory przepływu, poprawia wydajność i ogranicza koszty pracy rekuperatora. Po co to wszystko? Żeby Twoje rachunki równały się zero.   W Raccoon 24 Home nie traktujemy instalacji jako zbędnego kosztu, tylko jako realny składnik Twojego domowego lub firmowego bilansu energetycznego. Dzięki odpowiednio zaprojektowanym i wykonanym instalacjom możesz osiągnąć bilans niemal zerowy albo znacząco ograniczyć zapotrzebowanie na energię z sieci. Wielu wykonawców ogranicza się do minimum wymaganego w projekcie lub normach. My wiemy, że warto pójść dalej. Bo im bardziej wydajna i trwała instalacja, tym mniejsze jej koszty eksploatacji i większe oszczędności dla Ciebie.   Zwrot z inwestycji — jak go przyspieszyć?   Kluczem jest odpowiedni mix energetyczny, który nie tylko zapewni Ci niezależność, ale też pozwoli zredukować rachunki praktycznie do zera.   W naszej ofercie możesz połączyć:   pompę ciepła — jako główne źródło ciepła i chłodzenia fotowoltaikę — która zasili pompę ciepła, dom i magazyn energii przydomową elektrownię wiatrową — jako uzupełnienie bilansu w okresach niskiego nasłonecznienia   Taki zestaw pozwala na uzyskanie maksymalnego efektu energetycznego i finansowego. A dzięki temu, że instalacje wykonujemy w wersji przewymiarowanej i wzmocnionej, działają one stabilnie, bez awarii i z wyższą wydajnością przez wiele lat.       Dlaczego inne firmy tego nie robią? Bo liczą na krótkoterminowy zysk i klienta, który nie zadaje pytań. Większość wykonawców chce wykonać usługę możliwie najniższym kosztem własnym, z minimalną ilością materiału, by zwiększyć swoją marżę. My w Raccoon 24 Home patrzymy inaczej. Dla nas liczy się długofalowa relacja i rekomendacje zadowolonych klientów, a to można osiągnąć tylko dzięki jakości i uczciwemu podejściu.     Podsumowanie Jeśli chcesz mieć instalacje, które: działają stabilnie i bezawaryjnie są przewymiarowane, a nie robione „na styk” realnie przyspieszają zwrot z inwestycji pozwalają ograniczyć rachunki do zera to zapraszamy do Raccoon 24 Home.   U nas nie pytamy, czy chcesz mieć wzmocnioną instalację — bo każdą robimy w wersji premium już w standardzie. Tak pracują wykonawcy, którzy naprawdę rozumieją inwestycję w energię i komfort.   Chcesz sprawdzić, jak może wyglądać Twój domowy bilans energetyczny? Skontaktuj się z nami i poznaj propozycję systemu szytego pod Twoje potrzeby.   Usługi Raccoon 24 Home   Instalacje C.O. Instalacje centralnego ogrzewania (C.O.)   Ogrzewanie Ogrzewanie grzejnikowe Ogrzewanie podłogowe   Pompy ciepła Pompy ciepła dla Twojego domu   Kotły gazowe Kotły gazowe kondensacyjne   Klimatyzacja Klimatyzatory Split Klimatyzatory Multi-Split Systemy klimatyzacji VRF Klimakonwektory Przeglądy okresowe klimatyzacji Serwis klimatyzacji   Wentylacja Rekuperacja Wentylacja mechaniczna Kanały wentylacyjne — rodzaje Serwis wentylacji Wentylatory wyciągowe Systemy odciągowe dla hal i garaży   Sterowanie Sterowanie ciepłem   Cennik usług Cennik usług instalacyjnych   O firmie O nas   Kontakt Formularz i dane kontaktowe     Michał Rzepczyński +48 698 000 441  office@raccoon24.pl
    • W świecie usług budowlanych i instalacyjnych od lat funkcjonują dwa zupełnie różne podejścia do kwestii wycen i rozliczeń z klientami. Z jednej strony mamy wykonawców, którzy nie boją się jasno przedstawiać swoich stawek, otwarcie informują o kosztach poszczególnych usług i uczciwie tłumaczą, z czego wynikają konkretne ceny. Z drugiej — wciąż istnieją firmy, które wyceniają „na oko” przez telefon, a na końcowym etapie realizacji zaskakują klienta dodatkowymi pozycjami na fakturze lub tłumaczą nieuzgodnione wcześniej koszty jako „nieprzewidziane prace dodatkowe”. Ten podział doskonale zna każdy inwestor, deweloper, zarządca nieruchomości czy zwykły klient prywatny, który choć raz zlecał wykonanie instalacji wodnej, elektrycznej, wentylacyjnej czy gazowej. Dlatego w Raccoon 24 Home od samego początku postawiliśmy na pełną przejrzystość i uczciwe zasady współpracy z klientem.     Dlaczego przejrzystość cenowa w usługach instalacyjnych jest tak ważna?   W odróżnieniu od wielu branż, w których ceny można łatwo sprawdzić w cennikach online czy porównać na popularnych porównywarkach, w usługach instalacyjnych sytuacja jest dużo bardziej skomplikowana. Każda inwestycja ma swoją specyfikę, zakres prac często ustala się indywidualnie, a ceny mogą się różnić w zależności od rodzaju budynku, zastosowanych materiałów, stopnia skomplikowania instalacji czy lokalizacji inwestycji. To sprawia, że niektórzy wykonawcy wykorzystują tę niepewność na swoją korzyść. Podają orientacyjne stawki bez szczegółów, nie pokazują klientowi dokładnego kosztorysu, a podczas realizacji pojawiają się „niespodzianki”, które trudno później zweryfikować. Dlatego uważamy, że uczciwy wykonawca nie ma powodu, by ukrywać swoje ceny. Przeciwnie — powinien udostępniać je w przejrzysty i dostępny sposób, aby klient od samego początku wiedział, ile zapłaci za usługę i z czego wynika dana kwota.   Jak to wygląda w praktyce? Transparentny kalkulator usług instalacyjnych   Właśnie z myślą o klientach stworzyliśmy na stronie Raccoon 24 Home kalkulator usług instalacyjnych. To proste i wygodne narzędzie, które pozwala w kilka chwil sprawdzić orientacyjny koszt wykonania wybranej instalacji lub prac modernizacyjnych. Dzięki temu klient ma możliwość porównania cen różnych usług jeszcze przed kontaktem z naszym doradcą technicznym i może zaplanować swój budżet inwestycyjny bez obaw o późniejsze „niespodzianki”. W kalkulatorze jasno przedstawiamy, jakie elementy składają się na cenę usługi — od kosztów materiałów, przez robociznę, aż po ewentualne dodatkowe prace towarzyszące. Dzięki temu klient wie, za co płaci i może świadomie podjąć decyzję o wyborze konkretnej usługi czy zakresu prac.   Czym różni się uczciwy wykonawca od nieuczciwego?   Różnic jest wiele, ale najważniejsze to: Jasne i przejrzyste wyceny jeszcze przed rozpoczęciem prac. Brak ukrytych kosztów, które pojawiają się na końcowej fakturze. Szczegółowe kosztorysy przedstawiane klientowi do akceptacji. Przejrzyste warunki współpracy, które określają, co wchodzi w zakres usługi, a co wymaga dodatkowych ustaleń.   Stała komunikacja z klientem na każdym etapie realizacji inwestycji.   W Raccoon 24 Home klaklulator właśnie według takich zasad prowadzimy każdą realizację. Naszym celem jest nie tylko wykonanie instalacji na najwyższym poziomie technicznym, ale również zbudowanie zaufania i poczucia bezpieczeństwa u klienta.   Wiemy, że inwestorzy i klienci prywatni mają dość niejasnych wycen, niedomówień i kosztów, które nagle pojawiają się w trakcie realizacji zlecenia. Dlatego pokazujemy pełen kosztorys jeszcze przed podpisaniem umowy, informujemy o wszystkich możliwych dodatkowych opcjach i pozwalamy klientowi samodzielnie sprawdzić ceny w naszym kalkulatorze. Dlaczego inne firmy wciąż boją się udostępniać swoje ceny?   Bo często ich polityka cenowa opiera się na „polowaniu” na nieświadomego klienta. Bez przejrzystego cennika można manipulować wyceną w zależności od sytuacji, nastroju klienta, lokalizacji czy konkurencji w danym rejonie.   My w Raccoon 24 Home uważamy, że takie praktyki powinny zniknąć z rynku. Klient ma prawo wiedzieć, ile zapłaci, a wykonawca, który jest pewny jakości swoich usług i uczciwie kalkuluje koszty, nie ma żadnego powodu, by ukrywać stawki.     Podsumowanie   Jeśli szukasz wykonawcy instalacji budowlanych, który: gra w otwarte karty nie boi się pokazać cen swoich usług oferuje transparentny kosztorys pozwala Ci sprawdzić wycenę jeszcze przed pierwszym kontaktem   to zapraszamy do Raccoon 24 Home. Na naszej stronie znajdziesz transparentny kalkulator usług instalacyjnych, dzięki któremu możesz od razu oszacować koszt planowanych prac i sprawdzić, jak wygląda uczciwa wycena w tej branży.   Nie warto ryzykować współpracy z firmami, które unikają konkretów i nie potrafią jasno określić ceny. Wybieraj wykonawców, którzy szanują Twój czas, pieniądze i nerwy.  
    • Nie zastanawiałbym się nad tym ale już zdążyłem przygotować pole pod ten garaż z kostki brukowej i teraz musiałbym to wszystko robić na nowo.    Jakie byłyby koszty starania się o pozwolenie?
    • Tak Rury wodnej podłogówki prowadzi się w warstwie wylewki. Rury pozostałych instalacji (woda, kanalizacja), także kanały wentylacji mechanicznej układa się w warstwie styropianu. Grubość warstw styropianu można dobrać do średnicy rur - to a propos optymalnej grubości styropianu. To rozstrzygnie instalator. Dylatacje wykonują fachowcy od wylewki, powinny być też zaplanowane w projekcie ogrzewania. Zwykle i tak wykonuje się je w otworach drzwiowych.
  • Popularne tematy

×
×
  • Utwórz nowe...