Skocz do zawartości

Kanał wentylacyjny - czy można?


Recommended Posts

Napisano
W domu, który zakupiłem przewidywane jest ogrzewanie piecem gazowym zlokalizowanym w kuchni.
Ponieważ kuchnia jest dość mała, a mam pomieszczenie gospodarcze, które aż się prosi żeby je wykorzystać do celu ogrzewania zastanawiam się czy mógłbym tam umieścić piec.
Dokładnie byłby to kondensacyjny piec gazowy z zamknięta komorą spalania, ewentualnie z niedużym zasobnikiem 50l, o mocy do 21kW. Przewód kominowy wyprowadziłbym wtedy poziomo za ścianę zewnętrzną pomieszczenia.
Ponieważ pomieszczenie to nie posiada dojścia do kanału wentylacyjnego zastanawiam się czy mógłbym w ścianie wykuć otwór wentylacyjny i czy piec w takim układzie spełniałby wymagania przepisów i czy byłoby to funkcjonalne.

Jeżeli takie rozwiązanie byłoby niemożliwe, to kolejne jakie przychodzi mi do głowy, to przeniesienie pieca na piętro do łazienki. Z tym, że nie wiem, czy w tym wypadku nie ma jakiś uwarunkowań odnośnie minimalnej wysokości komina.

Prosiłbym o sugestie w tej sprawie kompetentnych Forumowiczów oraz o opinie ekspertów
(w załącznikach podaję rozkład pomieszczeń z projektu).

DSC01446.jpg

DSC01446.jpg

Napisano
Otwór w ścianie nie wypełnia przepisu o kanale (kominie) wentylacyjnym.
Co do zastosowania kotła kondensacyjnego na kondygnacji wyższej i obawy o wysokość komina (że może będzie zbyt niska) - proszę mieć na uwadze, że minimalna wysokość efektywna komina to zaledwie 2 m. Proszę sprawdzić na przekroju pionowym czy można ją w Pana warunkach uzyskać.
Napisano
Przepisy dopuszczają wyprowadzenie przewodu powietrzno spalinowego przez ścianę domu jednorodzinnego. Jeśłi moc kotła nie przekracza 21 kW. Należy jedynie zachować odległość 1 m między oknem a wylotem spalin.

Kocioł kondensacyjny ma ciąg wymuszony wentylatorem i wysokość komina nie ma żadnego znaczenia - chyba, że będzie za wysoki (opory przepływu).
Napisano
Proponuje wykonać przewód spalinowo powietrzny, z wyjściem na zewnątrz przez ścianę i wyprowadzonym przewodem spalinowo powietrznym ponad dach. Kocioł kondensacyjny będzie potrzebował doprowadzenia powietrza do komory spalania. Mozna oczywiście próbować podłaczyć tak, aby kocioł zasysał powietrze z pomieszczenia, ale najlepiejbędzie wykonać system tak jak na rysunku:

Gdyby wybór padł na kocioł Viessmann, to w ofercie mamy kompletny system kominowy.
Brak obrazka
Napisano
Cytat

Przepisy dopuszczają wyprowadzenie przewodu powietrzno spalinowego przez ścianę domu jednorodzinnego. Jeśłi moc kotła nie przekracza 21 kW. Należy jedynie zachować odległość 1 m między oknem a wylotem spalin.

Kocioł kondensacyjny ma ciąg wymuszony wentylatorem i wysokość komina nie ma żadnego znaczenia - chyba, że będzie za wysoki (opory przepływu).



Kotły na gaz ziemny, których moc nie przekracza 30 kW mogą być instalowane w pomieszczeniach

Polecam tą propozycję Redakcji Budujemy Dom jest najłatwiejsza i najtańsza w budowie .

Koszt mat. to niecałe 300zł

ZESTAW KOMINOWY KOMIN TURBO ZA SCIANE NOWY
Napisano
Najbardziej zależało mi na zabudowie pieca gazowego w pomieszczeniu gospodarczym, gdzie nie ma wyprowadzonego przewodu wentylacyjnego, ani kominowego. Odpowiedział mi Pan ekspert od systemów Schiedel, że nie mogę zastąpić przewodu wentylacyjnego otworem w murze. Trudno icon_sad.gif

Kolejne pomieszczenia, gdzie piec może stać to łazienka i kuchnia (wg. przytaczanej kolejności) - tam nie mam problemów z przewodami, ani kominowymi, ani wentylacyjnymi.
Ubikacja jest niestety za mała objętościowo icon_sad.gif
Napisano
Cytat

Kotły na gaz ziemny, których moc nie przekracza 30 kW mogą być instalowane w pomieszczeniach

Polecam tą propozycję Redakcji Budujemy Dom jest najłatwiejsza i najtańsza w budowie .

Koszt mat. to niecałe 300zł

ZESTAW KOMINOWY KOMIN TURBO ZA SCIANE NOWY



Animus, ja mam właśnie zrobione w swoim domu wyprowadzenie przewodu spalinowego tak jak pokazuje sprzedawca na allegro, tzn. przewód koncentryczny wychodzi mi przez scianę i jest zakończony specjalna kształtką. Dzisiaj był u mnie kominiarz i powiedział że z punktu widzenia technicznego jest Ok tylko funkcjonalnego będzie uciążliwa sprawa bo będzie brudzić mi elewację i podbitkę. Czy miał rację tak twierdząc? Zasugerował aby przewód koncentryczny pociągnąć dalej tak aby wyszedł ponad dach.
Napisano
Cytat

Animus, ja mam właśnie zrobione w swoim domu wyprowadzenie przewodu spalinowego tak jak pokazuje sprzedawca na allegro, tzn. przewód koncentryczny wychodzi mi przez scianę i jest zakończony specjalna kształtką. Dzisiaj był u mnie kominiarz i powiedział że z punktu widzenia technicznego jest Ok tylko funkcjonalnego będzie uciążliwa sprawa bo będzie brudzić mi elewację i podbitkę. Czy miał rację tak twierdząc? Zasugerował aby przewód koncentryczny pociągnąć dalej tak aby wyszedł ponad dach.


Jestem przekonany, że kominiarz ma rację. No, ale mogę być posądzony o stronniczość. Radę kominiarza o wydłużenie przewodów uważam za rozsądną.
Napisano
Cytat

Dzisiaj był u mnie kominiarz i powiedział że z punktu widzenia technicznego jest Ok tylko funkcjonalnego będzie uciążliwa sprawa bo będzie brudzić mi elewację i podbitkę. 



Jeżeli jest dość wystający od ściany,  nie powinien brudzić jej. Poza tym to kocioł kondensacyjny, więc spaliny są "uprane"  białe i nie śmierdzą za to są wilgotne . 

Przy wyjściu przez ścianę istotną rolę odgrywa  długość rury oraz orientacja względem najczęściej wiejących  wiatrów.

Skierowanie rury pod wiatr może spowodować  nawiewanie wilgotnych spalin na elewację 
kłopoty z tynkiem mogą pojawić się jeśli jest nasiąkliwy a z podbitką jeśli jest nasiąkliwa i płaszczyzna dachu jest za blisko.

Mogą pojawić się ślady na elewacji w promieniu ok. 0,5 m od wyprowadzenia, ale w sytuacji gdy  rura wystająca ze ściany nie przekracza  długości  0,5 m.

Można zapobiegawczo obłożyć to miejsce płytkami gresowymi .

Większym zagrożeniem jest oszranianie  wlotu powietrza zimą na  sitkach wlocie powietrza   . Powietrze na wlocie ma tendencję do wytrącania wilgoci co w ujemnych temperaturach oznacza szronienie i zarastanie otworów a sitko to jest rusztowanie dla hodowli kryształków lodu najlepszy jest jeden większy otwór od dołu .

Przy pochyleniu rury na zewnątrz zimą wykraplające krople wody spływają i kapią na ziemię tworząc twory jaskiniowe .

Nic jednak nie przebije ceny tego ustrojstwa . 
Napisano (edytowany)
Witaj -sepoy-,z uwagi na to ze mieszkam w Holandii gdzie 90% ogrzewa sie gazem z czego jakies 60% kondesatami mam i ja doswiadczenie(3 lata) z takim kominem(wylotem przez sciane domu) jednoczesnie zasysajacym powietrze do spalania.Nic sie nie brudzi(ja mam wylot 15cm pod plyta balkonu,pod balkonem),nie zauwazylem zmian z uwagi na wilgoc,ostatniej zimy mialem w nocy do -12 oC i nic nie zamarzalo za to faktycznie pod kominem(wylotem)powstawaly piekne rzezby.Od sciany budynku wylot jakies 50cm,od drzwi balkonowych z uwagi na rozklad domu jakies 40cm i zero problemow.Jesli sie obawiasz jednak wilgoci to faktycznie wydluz wszystko poza dach i gitara.A w ogole ten durny przepis ze przez sciane mozna wypuscic komin tylko z pieca o mocy do 21kW to powinni jak najpredzej zmienic,tu gdzie mieszkam wszyscy tak robia do wszystkich piecow(kotlow) niezaleznie od mocy,to na prawde ulatwia sprawe ale oczywiscie u nas w kraju zawsze robia ludziom pod gore wiec przyzwolenia na takie praktyki nie ma.Moj kociol to Remeha Avanta 24/28kW dwufunkcyjny,w Polsce jesli dobrze sie dowiedzialem De Dietrich=ten sam producent.Tutaj po Vailancie to sa najpopularniejsze kotly.Pozdrawiam Edytowano przez rijswijker (zobacz historię edycji)
Napisano
Witaj rijswijker icon_smile.gif
Dzięki za odzew. Nie tyle chodzi o komin dla kotła, bo z tym poradziłbym sobie bez problemów. Domek jest mały, to i moc większa niż 15kW za bardzo mi niepotrzebna.
Wg. projektu kocioł powinien być ustawiony w kuchni, a mi najbardziej pasowało by pomieszczenie gospodarcze.
I wszystko byłoby fajne, gdyby nie to, że pomieszczenie to nie posiada przewodu wentylacyjnego czyli w myśl przepisów nie można w nim umieścić kotła.
Chciałem mały dom więc i mało miejsc na kocioł. Mówi się trudno, szuka się dalej. Coś wymyślę icon_wink.gif
Napisano
Cytat

Witaj rijswijker Array="" style="vertical-align:middle" Array border="0" alt="icon_smile.gif">
Dzięki za odzew. Nie tyle chodzi o komin dla kotła, bo z tym poradziłbym sobie bez problemów. Domek jest mały, to i moc większa niż 15kW za bardzo mi niepotrzebna.
Wg. projektu kocioł powinien być ustawiony w kuchni, a mi najbardziej pasowało by pomieszczenie gospodarcze.
I wszystko byłoby fajne, gdyby nie to, że pomieszczenie to nie posiada przewodu wentylacyjnego czyli w myśl przepisów nie można w nim umieścić kotła.
Chciałem mały dom więc i mało miejsc na kocioł. Mówi się trudno, szuka się dalej. Coś wymyślę



A gdzie ma Pan  to  pomieszczenie gospodarcze  jeżeli to (1/03) to te pomieszczenie posiada 2 kanały w tym jeden wentylacyjny . sleep.gif
Napisano
Cytat

A gdzie ma Pan  to  pomieszczenie gospodarcze  jeżeli to (1/03) to te pomieszczenie posiada 2 kanały w tym jeden wentylacyjny . sleep.gif


Oczywiście, że chodzi o pomieszczenie 1/03 ale tam niestety nie ma kanałów wentylacyjnych.
Owszem, w ściance działowej pomiędzy pomieszczeniem, a ubikacją jest coś, co mogło by uchodzić za kanały - chodzi Panu o te plamki? Proszę zauważyć iż nad pomieszczeniem gospodarczym tej ścianki już nie ma - tam jest środek pokoju.
Napisano
Cytat

Oczywiście, że chodzi o pomieszczenie 1/03 ale tam niestety nie ma kanałów wentylacyjnych.
Owszem, w ściance działowej pomiędzy pomieszczeniem, a ubikacją jest coś, co mogło by uchodzić za kanały - chodzi Panu o te plamki? Proszę zauważyć iż nad pomieszczeniem gospodarczym tej ścianki już nie ma - tam jest środek pokoju.


Ale Pan powinien wyprowadzić 2  kanały pod sufitem od komina  z  pomieszczenia ubikacji do pomieszczenia 1/03 przez tą ściankę zgodnie z projektem linią przerywaną są oznaczane takie kanały proszę dobrze się przypatrzeć . Nawet piec jest wrysowany w tym pomieszczeniu. happy.gif
Napisano
Cytat

Ale Pan powinien wyprowadzić 2  kanały pod sufitem od komina  z  pomieszczenia ubikacji do pomieszczenia 1/03 przez tą ściankę zgodnie z projektem linią przerywaną są oznaczane takie kanały proszę dobrze się przypatrzeć . Nawet piec jest wrysowany w tym pomieszczeniu. happy.gif


Sory sepoy za zamieszanie.Zauwaze tylko ze faktycznie kanaly wentylacyjne powinny dochodzic do pomieszczenia 1/03 wedlug projektu oczywiscie...
Napisano
Cytat

Sory sepoy za zamieszanie.Zauwaze tylko ze faktycznie kanaly wentylacyjne powinny dochodzic do pomieszczenia 1/03 wedlug projektu oczywiscie...




Brak obrazka



Jeden (prawy) jest oznaczony jako spalinowy . closedeyes.gif

A nie zdziwiło to Pana ze w kibelku ma Pan otwarte 3 kanały w tym jeden spalinowy excl.gif
Napisano
Widzę icon_biggrin.gif
Wspólnie z deweloperem budowlańcem (on budował ten dom, a teraz równolegle wykańcza drugą połówkę) szukaliśmy najlepszej lokalizacji dla pieca. Kanały miały być niby dla pieca w kuchni.
Za zamieszanie przepraszam ja, ale gdyby nie ono pewnie zagraciłbym sobie łazienkę lub kuchnię.
Serdecznie dziękuję za wytrwałość w przekładaniu projektu, szczególnie Panu animus.
Napisano
Cytat

Widzę Array="" style="vertical-align:middle" Array border="0" alt="icon_biggrin.gif">
Wspólnie z deweloperem budowlańcem (on budował ten dom, a teraz równolegle wykańcza drugą połówkę) szukaliśmy najlepszej lokalizacji dla pieca. Kanały miały być niby dla pieca w kuchni.
Za zamieszanie przepraszam ja, ale gdyby nie ono pewnie zagraciłbym sobie łazienkę lub kuchnię.
Serdecznie dziękuję za wytrwałość w przekładaniu projektu, szczególnie Panu animus.


Nic się nie stało po to jest forum  Budujemy Dom żeby pomóc ,wyjaśniać .

"Trudno znać się na wszystkim"


Te rury pod sufitem w kibelku  może Pan ukryć  w suficie podwieszanym (jakieś lampki do tego) a kanał z kratką  do kibelka wykuć poniżej tego sufitu .




Utwórz konto lub zaloguj się, aby skomentować

Musisz być użytkownikiem, aby dodać komentarz

Utwórz konto

Zarejestruj nowe konto na forum. To jest łatwe!

Zarejestruj nowe konto

Zaloguj się

Masz już konto? Zaloguj się.

Zaloguj się
  • Kto przegląda   0 użytkowników

    • Brak zalogowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
  • Darmowy poradnik budowlany raz w tygodniu na Twój e-mail

  • Najnowsze posty

    • Wie ktoś? Od ubiegłego roku ani widu, ani słychu, ani kukuryku. Wniosek zgłoszony, uznany za prawidłowy, przyjęty i... cisza. Może pieniądze gdzieś '"wyszły" i teraz ministerstwo czeka aż wrócą? Jak można tak lekceważyć ludzi? Jak się człowiek dzień spóźni z opłatą, to wielkie larum, procenty karne... A tu? Mamy was w doopie, mówi nam państwo. I miesiącami milczy.  A procenty na kredycie lecą.
    • Witam. Mam na oku działkę budowlaną. Dwa dni temu były robione badania geotechniczne i na ten moment sprawa wygląda tak, że w dwóch na trzy odwiertach wyszedł muł na głębokości 3,5m i 2,7m. W ostatnim z odwiertów były mady. Wody gruntowe na głębokości 2,5m. Na razie to tylko strzępki danych podanych na dzień po badaniu. Czekamy na dokumentację od geologa, ale jednak nieco mnie to zmartwiło - zwłaszcza te mady (nie wdawał się w szczegóły). Generalnie gość mówił, że dom da się postawić, ale trzeba wymienić muł, raczej zrobić płytę fundamentową. Na razie na opinię, jak wspomniałam, jeszcze musimy poczekać parę dni. Wiem, że bez konkretów ciężko coś wywróżyć. Niemniej, czy ktoś z obecnych miał styczność z takimi glebami i jest w stanie uchylić nieco rąbka tajemnicy, jak z takim fantem sobie poradził? Przekopałam wiele grup/forum i o ile o mule coś tam dało się wyczytać, tak na temat mad nie ma kompletnie nic. Z góry dzięki.  
    • A jak jest z grubością blachy? Pytam ze wzglądu na fakt, że w wielu przypadkach blacha stanowiła element instalacji piorunochronnej, a przy zmniejszaniu jej grubości ta rola staje się mocno wątpliwa. Rzekłbym nawet, ze "jednorazowa" 
    • Dzień dobry,   Analizując wybór blachodachówki, kluczowe jest rozważenie typu zastosowanej powłoki: poliestrowej lub poliuretanowej. Różnica w cenie, gdzie poliuretan jest droższy o około 30-40%, wynika bezpośrednio z odmiennych właściwości użytkowych i przewidywanej trwałości tych rozwiązań.   Powłoka poliestrowa stanowi standardową i bardziej ekonomiczną opcję. Zapewnia ona podstawowy poziom ochrony antykorozyjnej, a producenci zazwyczaj oferują na nią gwarancję do 15 lat. Jednakże, istotną cechą poliestru jest jego niższa odporność na zarysowania i uszkodzenia mechaniczne. Może to skutkować pojawieniem się defektów estetycznych podczas transportu, montażu, a także w późniejszej eksploatacji, na przykład w wyniku gradobicia. Ponadto, w miarę upływu lat, powłoka poliestrowa jest bardziej podatna na matowienie i blaknięcie koloru pod wpływem ekspozycji na promieniowanie słoneczne, co może obniżać estetykę dachu. Jest to odpowiednie rozwiązanie w przypadku ograniczonych środków finansowych oraz dla obiektów, gdzie dach nie będzie narażony na ekstremalne warunki środowiskowe czy mechaniczne.   Z kolei powłoka poliuretanowa, choć wiąże się z wyższym kosztem początkowym, oferuje znacząco lepsze parametry użytkowe. Jej wyróżniającą cechą jest wyjątkowa odporność na zarysowania i ścieranie, co minimalizuje ryzyko uszkodzeń mechanicznych i zapewnia dłuższą żywotność powłoki. Poliuretan tworzy grubszą i bardziej elastyczną warstwę ochronną, co przekłada się na doskonałą ochronę antykorozyjną elementu. Kluczowym atutem jest również niezwykła odporność na promieniowanie UV, która gwarantuje długotrwałe zachowanie intensywności i świeżości koloru dachu. Gwarancje producentów na powłoki poliuretanowe często wynoszą 30 lat lub więcej, a po wieloletniej eksploatacji dachy te zazwyczaj zachowują niemal pierwotny wygląd.   Decyzja o wyborze między poliestrem a poliuretanem powinna być podyktowana bilansem między kosztem początkowym a długoterminową wartością. Jeśli priorytetem jest maksymalna trwałość, niezmienny wygląd estetyczny oraz minimalizacja przyszłych kosztów konserwacji czy ewentualnej wymiany, inwestycja w poliuretan jest uzasadniona, pomimo wyższego nakładu początkowego. W dłuższej perspektywie, jego superiorne właściwości mogą przynieść wymierne korzyści. W sytuacji, gdy budżet jest ściśle ograniczony i akceptowane są potencjalne, delikatne zmiany estetyczne w kolorze po kilku latach, wybór wysokiej jakości poliestru od renomowanego producenta może być wystarczającym kompromisem. _____________________________ Blachodachówki panelowe - Blachy Pruszyński https://pruszynski.com.pl/produkt/pokrycia-dachowe/blachodachowka-panelowa-modulowa/
    • Jeśli tapeta jest rozciągliwa, to ten facet robi to źle. Ruchy raklą na połowie pasa rozciągają go i pas się wygina jak tory kolejowe na zakręcie. .  To się powinno robić rolką gumową,  Ale jeśli tapeta jest nierozciągliwa, to dobrze. Jednak nierozciągliwą tapetę klei się inna technologią. Klej nanosi się na powierzchnię (dużo kleju, tak żeby położoną tapetę można było przesuwać ręką), a tapeta jest sucha.
  • Popularne tematy

×
×
  • Utwórz nowe...