Skocz do zawartości

Zmiana stropu


Recommended Posts

Napisano
Witam,
Może ktoś z Was miał kiedyś podobny problem:
W projekcie domku jednorodzinnego mam strop żelbetowy. Jednak ze względów ekonomicznych (tańsza robocizna) chciałbym go zmienić na strop teriva.
Jak mogę to zrobić, żeby zamiana była legalna?

Dzwoniłem do Inspektoratu, Starostwa, pytałem kierownika budowy, projektanta i praktycznie każdy z nich ma inne zdanie na ten temat (że jest to zmiana istotna i trzeba wystąpić o zamienne pozwolenie na budowę, inni: że wystarczy tylko wpis do dziennika budowy, jeszcze inni: wykonać u projektanta adaptującego projekt nowego stropu).

A może koszt materiałów na strop gęstożebrowy jest wyższy niż za monolit i zmiana jest nieopłacalna (pomimo tańszej robocizny)?
Będę wdzięczny za sugestie.
Pozdrawiam!
Napisano
  Cytat

Witam,
Może ktoś z Was miał kiedyś podobny problem:
W projekcie domku jednorodzinnego mam strop żelbetowy. Jednak ze względów ekonomicznych (tańsza robocizna) chciałbym go zmienić na strop teriva.
Jak mogę to zrobić, żeby zamiana była legalna?

Dzwoniłem do Inspektoratu, Starostwa, pytałem kierownika budowy, projektanta i praktycznie każdy z nich ma inne zdanie na ten temat (że jest to zmiana istotna i trzeba wystąpić o zamienne pozwolenie na budowę, inni: że wystarczy tylko wpis do dziennika budowy, jeszcze inni: wykonać u projektanta adaptującego projekt nowego stropu).

A może koszt materiałów na strop gęstożebrowy jest wyższy niż za monolit i zmiana jest nieopłacalna (pomimo tańszej robocizny)?
Będę wdzięczny za sugestie.
Pozdrawiam!

Rozwiń  


Jeżeli by wyszedł nawet drożej to wybrał bym strop żelbetowy monolityczny .-
Napisano
u nas najtaniej wyszedł z płyt pref. w projekcie była teriva ale to od razu zmienilismy. myslelismy o monolicie - drogo i trzeba było projektować zbrojenie. a 120 2 plyt - 10 000 plus 150 godz dzwigu i 600 transport. kladziemy w poniedzialek, relacja w dzienniku budowy.
Napisano
oj Panie Cezary, szeryf nie jest projektantem, nośność dla żelbetowego nie jest standardem, który bierze się z tabelki producenta do porównania, a taki wpis, jaki Pan proponuje to nadinterpretacja

z pewnością wymaga to PRZEPROJEKTOWANIA i nie zawsze wystarczy prosta zamiana,
najprostsze przeprojektowanie może polegać na wpisie projektanta, że należy wykonać strop teriva typu XX, na zasadach określonych przez dostawcę systemu, bądż na wykonaniu całego projektu konstukcyjnego-zamiennego dla stropu, uwzględniającego np dodatkowe elementy żelbetowe do umieszczenia w stropie, samo bla bla bla o nośnościach to za mało

do tego dochodzi adnotacja PROJEKTANTA, że jest to zmiana nieistotna, bo tak jest (zgodnie z obowiązującymi przepisami), co pozwala uniknąć zmian pozwolenia na budowę

co do kosztów to nie bedę się wypowiadał, każdy musi sobie to sam policzyć, biorąc pod uwagę lokalne warunki
Napisano
Wg prawa budowlanego:

[...] Nieistotne odstąpienie od zatwierdzonego projektu budowlanego lub innych warunków pozwolenia na budowę nie wymaga uzyskania decyzji o zmianie pozwolenia na budowę i jest dopuszczalne, o ile nie dotyczy:
[...]
2) charakterystycznych parametrów obiektu budowlanego: kubatury, powierzchni zabudowy, wysokości, długości, szerokości i liczby kondygnacji,
[...]
6. Projektant dokonuje kwalifikacji zamierzonego odstąpienia oraz jest obowiązany zamieścić w projekcie budowlanym odpowiednie informacje (rysunek i opis) dotyczące odstąpienia, o którym mowa w ust. 5. [...]

Problem z tym, że strop żelbetowy wg projektu ma grubość 14 cm a strop teriva z 10 cm więcej. A więc albo zwiększam wysokość budynku, albo wysokość pomieszczeń a przez to kubaturę. To znaczy że wg pkt 2 jest to zmiana istotna...
Napisano
no tak zmiany istotne,bo jak zamienisz materiał na ściany nośne, zrobisz 2W zamiast 1W, dasz gładź zamiast tynku, dechy zamiast gresu, w podłogę dwadzieścia centow styro, zamiast 5cm, dołożysz słupek, bądź go zlikwidujesz, wywalisz kawałek ściany działowej.....
trzeba zmienić PnB, bo inaczej....
Napisano
  Cytat

trzeba zmienić PnB, bo inaczej....

Rozwiń  


Może trochę przesadziłem z interpretacją...


Muszę napisać, że w przedmiotowej sprawie dzwoniłem do Powiatowego Inspektoratu Nadzoru Budowlanego (bo w końcu to oni robią kontrole i powinni wiedzieć najlepiej).
Niestety dwa pierwsze telefony były bez rezultatu - albo nie wiedzieli, albo odsyłali mnie do Starostwa (tam też nie wiedzieli).
Jako że jestem uparty zadzwoniłem do PINB trzeci raz i tym razem Pani (tradycyjnie niemiła i sprawiająca wrażenie wszech wiedzącej) poinformowała mnie, że w prawie budowlanym jest odpowiedź na moje pytanie. Ja jej na to, że PB jest dość nieprecyzyjne w tej kwestii. Ona na to: "Zmiana stropu jest zmianą konstrukcyjną czyli jest odstępstwem istotnym... Musi Pan wystąpić o zamienne pozwolenie na budowę".

I tak sobie myślę: co oni robią w tych urzędach i za co biorą pieniądze???
Napisano
  Cytat

Z tego co wiem u nas sprawdzają potem tylko zewnętrzny wygląd budynku, nikt nie wnika w zmiany w środku...

Rozwiń  


Teoretycznie można wszystko robić niezgodnie z projektem, żeby tyko wygląd budynku mniej więcej się zgadzał icon_smile.gif
Pozdrawiam!
Napisano
czyli zmiany technologii raczej nie wymuszają ekstremalnych posunięć w stylu zmiany PnB
ale bez jakiejkolwiek pracy projektanta się nie obejdzie

oczywiście tu należy powiedzieć, że zapewne Pan Cezary zdobył uprawnienia przed '94 i posiada możliwość wpisu, o którym wspomniał, ale nie sprowadzałbym takiego przedsięwzięcia tylko do takiego wysiłku, zresztą wtedy wpis taki i tak jest wpisem projektanta, nie szeryfa, nawet jeśli to 2w1
Napisano (edytowany)
  Cytat

Witam,
Może ktoś z Was miał kiedyś podobny problem:
W projekcie domku jednorodzinnego mam strop żelbetowy. Jednak ze względów ekonomicznych (tańsza robocizna) chciałbym go zmienić na strop teriva.
Jak mogę to zrobić, żeby zamiana była legalna? ...

Rozwiń  


co do interpretacji przepisów - rację ma Barbossa

  Cytat

... I tak sobie myślę: co oni robią w tych urzędach i za co biorą pieniądze???

Rozwiń  

  Cytat

Z tego co wiem u nas sprawdzają potem tylko zewnętrzny wygląd budynku, nikt nie wnika w zmiany w środku...

Rozwiń  


o ile wogóle gdzieś sie zechca "przejechać" - to tak jak pisze katee porównuja obrazki elewacji z tym co jest w rzeczywistosci

w swoim życiu zaś nie spotkałem sie z tym aby przyjechali z młotowiertarka i sprawdzali z czego zrobiono strop ... icon_surprised.gif

a pieniadze biorą za to, że najpierw dają zezwolenia, a później odbierają
- domy stawiane nad sama rzeką /jak w Bogatyni/

- domy stawiane na skarpach / na podkarpaciu , domy które poźniej pękają lub odjeżdżają wraz ze skarpą,

- domy stawiane na terenach zalewiskowych - polderach /jak we Wrocławiu /

- budynki - nowoczesne "stworki - potworki" stawiane wśród zabytkowej zabudowy /vide Kraków/

no i biora bo im płacą /a w swietle kodeksu pracy pracownik nie może odmówć wziecia wypłaty /

poza tym nudzą sie jak mopsy


icon_confused.gif Edytowano przez brzoza (zobacz historię edycji)
Napisano
urzędnicy to temat rzeka
ktoś nasycony empatią może powiedzieć, że przecież tak mało zarabiają,
ja bym się skłaniał, że tylko nieprzystosowani idą tam do roboty
(mam na mysli większe miejscowości, gdzie tę robotę można znależć, w małych - pewnie jedyne wyjście)
ale, biorąc pod uwagę naszą stolycę, są też i tacy, co się nieźle wycwanili,
a wszystko to jest otoczone skorupką bezkaroności
Napisano
  Cytat

... a wszystko to jest otoczone skorupką bezkaroności

Rozwiń  


dokładnie
mimo, ze urzędnik ma komputer i internet i mógłby sprawdzić np. czy dany architekt czy KB jest członkiem IZB Inżynierów
ale nie
nie ruszy dupska z fotela i nie sprawdzi sam ... icon_evil.gif
każe sobie tylko dostarczyć/dowieźć/ kserokopie świstka i goni bez potrzeby petenta

to po co mu komputer i internet ?
aby gołe baby oglądać ?
Napisano



A może koszt materiałów na strop gęstożebrowy jest wyższy niż za monolit i zmiana jest nieopłacalna (pomimo tańszej robocizny)?


Zgadzam się z wypowiedzią -ja14- , zdecydowanie polecam strop monolityczny lub żerański. W moim projekcie też jest strop Terriva, a my zdecydowaliśmy się na płyty bo bardziej wytrzymałe, cichsze i tylko trzeba dokonać wpisu do dziennika. Nasz kierownik budowy nie robił wpisu bo grubość stropu nie uległa znacznym zmianom, a wytrzymałość jest większa.

Dlatego nie polecam gęstożebrowego.


pozdro icon_biggrin.gif
Napisano
Z tego co słyszałam /konsutlacje z doświadczonymi i zaprzyjaźnionymi budowlańcami/ monolit jest najlepszy... Tylko najwięcej z nim roboty. Teriva jest popularna, ale mam wrażenie że to ukłon w stronę wykonawców.... Praca przy niej lekka, a trochę to trwa... Robocizna wychodzi drogo... A tak w ogóle - zdecydowałeś już?
Napisano
tak się zastanawiam, dlaczego praca przy terivie ma być lekka?
Mam głównie terivę i wylewany wykusz. Położenie tych wszystkich belek i garnków, na to zbrojenia, zajęło kupę czasu i wyglądało na bardziej pracochłonne, niż zaszalowanie kawałka wykusza i położenie zbrojenia. Potem i tak przyjechała pompa i zalała.
Co do cen - teriva raczej nie wyjdzie taniej. Niedawno był wątek, pisałam ile płaciłam, pisali inni o monolicie, wychodziło w sumie podobnie.
Ja też zmieniałam w projekcie (ale na etapie adaptacji) tylko z jednego względu - wiedziałam, że mam kiepską ekipę a położenie terivy wydawało mi się łatwiejsze, niż dobre zazbrojenie i wylanie stropu monolitycznego.
Napisano
  Cytat

tak się zastanawiam, dlaczego praca przy terivie ma być lekka?
Mam głównie terivę i wylewany wykusz. Położenie tych wszystkich belek i garnków, na to zbrojenia, zajęło kupę czasu i wyglądało na bardziej pracochłonne, niż zaszalowanie kawałka wykusza i położenie zbrojenia. Potem i tak przyjechała pompa i zalała.
Co do cen - teriva raczej nie wyjdzie taniej. Niedawno był wątek, pisałam ile płaciłam, pisali inni o monolicie, wychodziło w sumie podobnie.
Ja też zmieniałam w projekcie (ale na etapie adaptacji) tylko z jednego względu - wiedziałam, że mam kiepską ekipę a położenie terivy wydawało mi się łatwiejsze, niż dobre zazbrojenie i wylanie stropu monolitycznego.

Rozwiń  


Jak sama piszesz - trochę to trwa... ale szczególnie forsowne nie jest. A stawka robocizny za metr... Po prostu wykonawcom opłaca się ją kłaść...
Napisano
ten co gary układa niekoniecznie musi młotkiem biegle władać, zbrojenie kręcić, ot taka subtelna różnica, dla niektórych ekip nie do pokonania
a tak z ciekawości - jaki metr? bieżący?
Napisano
  Cytat

ten co gary układa niekoniecznie musi młotkiem biegle władać, zbrojenie kręcić, ot taka subtelna różnica, dla niektórych ekip nie do pokonania
a tak z ciekawości - jaki metr? bieżący?

Rozwiń  


raczej kwadratowy... Słyszałam o stawce od 5000 do 10000 zł za 100m2. Spotkałam się też ze stawką godzinową /co w przypadku tego stropu jest dla mnie porażką/ 10 zł/h... My w poniedziałek położyliśmy płyty/szczegóły w dzienniku/. Jak narazie - rewelacja. Zobaczymy tylko, czy później nie będzie pękać sufit, ale podobno nie powinien...
Napisano
  Cytat

raczej kwadratowy... Słyszałam o stawce od 5000 do 10000 zł za 100m2. Spotkałam się też ze stawką godzinową /co w przypadku tego stropu jest dla mnie porażką/ 10 zł/h... My w poniedziałek położyliśmy płyty/szczegóły w dzienniku/. Jak narazie - rewelacja. Zobaczymy tylko, czy później nie będzie pękać sufit, ale podobno nie powinien...

Rozwiń  


sufit nie będzie pękał jeżeli zostanie wykonane połączenie z elastycznych materiałów podczas obrabiania sufitu.
czyli zaprawa szpachlowa semin i gładź szpachlowa semin lub masa akrylowa do płyt gk semin i gładź semin. Sam wypróbowałem na swoich płytach i drugi sezon mam spokój. A przy okazji przy zalewaniu połączeń (zamków) płyt warto także zastosować solidną zaprawę. W moim przypadku była to gotowa mieszanka b25 z betoniarni.

pozdro icon_biggrin.gif
Napisano
  Cytat

sufit nie będzie pękał jeżeli zostanie wykonane połączenie z elastycznych materiałów podczas obrabiania sufitu.
czyli zaprawa szpachlowa semin i gładź szpachlowa semin lub masa akrylowa do płyt gk semin i gładź semin. Sam wypróbowałem na swoich płytach i drugi sezon mam spokój. A przy okazji przy zalewaniu połączeń (zamków) płyt warto także zastosować solidną zaprawę. W moim przypadku była to gotowa mieszanka b25 z betoniarni.

pozdro icon_biggrin.gif

Rozwiń  

Dzięki za radęicon_smile.gif
  • 2 tygodnie temu...
Napisano
ja u siebie mialem gestozebrowy w projekcie zmienilem na monolit, szalunki wypozyczylem (60gr za 1m2 za dobe) beton mozna policzyc ile wyjdzie (zalezy od grubosci), zbrojenie tez nie wychodzi tak zle. Moim zdaniem taniej wyjdzie monolit.

Utwórz konto lub zaloguj się, aby skomentować

Musisz być użytkownikiem, aby dodać komentarz

Utwórz konto

Zarejestruj nowe konto na forum. To jest łatwe!

Zarejestruj nowe konto

Zaloguj się

Masz już konto? Zaloguj się.

Zaloguj się
  • Kto przegląda   0 użytkowników

    • Brak zalogowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
  • Darmowy poradnik budowlany raz w tygodniu na Twój e-mail

  • Najnowsze posty

    • Brzmi bardzo profesjonalnie i kompleksowo Widać że Top Sport zna się na rzeczy i dba o każdy etap realizacji Fajnie że oferują też serwis i renowacje bo to równie ważne jak sam montaż
    • Krótki unboxing pilarki tarczowej Dewalta DCS579N Akcja serwisowa zepsutej piły szablastej DCS382N zakończona sukcesem!    
    • Witam. Mam problem z wodą zalewającą mi garaz. Garaz to duzy budynek o dlugosci ściany 50m. Większość sciany stanowia bramy wjazdowe. Wjazd jest podlany progiem aby woda sie nie wlewala. Problem w tym, ze ostatnia brama jest w dolku i woda z polowy podworka i reszty dachu garazu plynie wlasnie tam i przelewa sie przez próg i zalewa garaz. Jedyna możliwość jaka ja widze to przekopac przy samej ścianie i tych bramach wjazdowych dziure i polozyc jakis drenaż aby woda spod tej ostatniej bramy odplywala w drugi rog podworka gdzie jest dolek i studzienka. Nie bylo by problemu gdyby do tego garazu wjezdzaly tylko samochody. To zwykla plastikowa drena by moga byc. Problem w tym, ze mozna to zakopac na max 20cm i do tego garazu wjezdzaja maszyny przekraczajace 20t wagi... Z czego zrobic ten odplyw aby to wytrzynalo? Myslalem nad metalowa rura. Tylko, ze to bedzie rdzewiec i predzej czy pozniej przerdzewieje. Myslalem tez nad metalowym profilem 100x100x3 ale to ta sama sytuacja z rdza. Jest cos innego co tam wytrzyma
    • Woski dekoracyjne transparentne OSMO to niezwykle wszechstronny produkt, który łączy estetykę naturalnego wykończenia drewna z praktycznym zastosowaniem w aranżacjach wnętrz. Choć najczęściej stosowane są jako warstwa wykończeniowa, z powodzeniem mogą pełnić także rolę barwnika – działając podobnie jak bejca. Dzięki temu otwierają się szerokie możliwości ich wykorzystania w zależności od potrzeb oraz rodzaju powierzchni drewnianej. Idealne do Zastosowań Wewnętrznych Transparentne woski dekoracyjne OSMO doskonale sprawdzają się jako ostateczna warstwa ochronna dla drewna wewnątrz budynków. Można je stosować na ścianach, sufitach, meblach, a nawet dekoracyjnych panelach drewnianych. Ich półtransparentna formuła pozwala zachować naturalny rysunek słojów drewna, nadając mu jednocześnie subtelny kolor i jedwabisty połysk. To idealne rozwiązanie dla osób ceniących naturalne wykończenie z nutą indywidualnego charakteru. Wosk Dekoracyjny jako Bejca – Kolor i Styl Co ciekawe, woski OSMO mogą być również stosowane jako kolorowa baza, podobnie jak bejca. Wystarczy nałożyć cienką warstwę wosku dekoracyjnego, aby nadać drewnu pożądany odcień – od ciepłego dębu, przez elegancki orzech, aż po nowoczesne szarości. Dzięki transparentnej formule, drewno zyskuje głębię koloru bez utraty swojej naturalnej struktury. Po zabarwieniu powierzchni warto zastosować dodatkową warstwę zabezpieczającą – szczególnie tam, gdzie drewno narażone jest na intensywne użytkowanie. Ochrona i Trwałość – Wosk Twardy Olejny na Podłogi i Fronty Kuchenne W miejscach szczególnie wymagających – takich jak podłogi, schody, czy fronty kuchenne – samo zabarwienie woskiem dekoracyjnym nie wystarczy. W takich przypadkach najlepszym rozwiązaniem jest nałożenie na zabarwioną powierzchnię warstwy wosku twardego olejnego OSMO. Produkt ten tworzy wyjątkowo trwałą powłokę odporną na ścieranie, działanie wody oraz zabrudzenia. Jest łatwy w pielęgnacji i w razie potrzeby można go miejscowo naprawiać bez konieczności szlifowania całej powierzchni. Podsumowanie Transparentne woski dekoracyjne OSMO to idealne rozwiązanie dla tych, którzy chcą podkreślić naturalne piękno drewna, nadać mu delikatny kolor, a jednocześnie zabezpieczyć je przed codziennym użytkowaniem. Stosowane jako warstwa ostateczna – sprawdzą się świetnie w mniej eksploatowanych miejscach. W przypadku intensywnych powierzchni, takich jak podłogi czy kuchenne fronty, najlepiej połączyć je z woskiem twardym olejnym, uzyskując zarówno estetyczny, jak i trwały efekt.
    • No a komu płacą kasę? Przecież ktoś to musi pompować.  A jest kanalizacja?
  • Popularne tematy

×
×
  • Utwórz nowe...