Skocz do zawartości

:!: Grzyb - okna i rogi pomieszczenia - zdjęcia


Recommended Posts

Napisano
Witam,


To mój pierwszy post na forum więc wszystkich witam. icon_biggrin.gif

W moje rączki wpadło mieszkanie w budynku dwupiętrowym. Mieszkanko nie było remontowane od ponad 10 lat, więc sytuacja jest dramatyczna. Zagrzybienie mieszkania skutecznie blokuje możliwości jakiegokolwiek poważniejszego remontu. Nie chciałbym pomalować ścian a potem patrzeć jak cały wysiłek idzie na marne przez grzybka.

Dokładniejszy opis:

Grzyb jest rozmieszczony głównie przy ramach plastikowych okien oraz w rogach pomieszczeń. Nie jest skoncentrowany przy podłodze. Budynek jest podpiwniczony. Wcześniejsze próby chemiczne (proste środki pryskane na grzyba) dawały bardzo krótkotrwałe rezultaty.

Wentylacja:

Grawitacyjna, nie widziała kominiarza chyba nigdy.
Przy mocnym wietrze występuje zjawisko cofania się powietrza do środka.
Niektóre pomieszczenia pozbawione jakiejkolwiek wentylacji.
Poprzedni właściciele zatykali kratki, żeby im ciepło nie uciekało.

Ogrzewanie

Centralne, piec stosunkowo nowy i wydajny ale grzejniki mają małą powierzchnię.
Poprzedni właściciele oszczędzali na ogrzewaniu. Koszt gazu w skali roku wynosi około 7k złotych (ogrzewanie + woda), rachunki widziałem na oczy. Chciałbym uniknąć stosowania dodatkowej wentylacji mechanicznej żeby nie podbić tej kwoty.

Kuchnia i łazienka

W kuchni i w łazience mechaniczne wywietrzniki,które praktycznie nie chodzą.
Zapchany okap.

Wilgotność i temperatura powietrza

Na razie nie mam możliwości dokładnego sprawdzenia tych wartości, więc podaje swoje wrażenia "organoleptyczne".

W mieszkanku jest raczej chłodno.
W większości pomieszczeń powietrze jest świeże.
W pomieszczeniach niewentylowanych pachnie trupem.
Powietrze nie wydaje się być bardzo wilgotne.


Jak się do tego zabrać??? Co zrobić żeby umordować parszywca? Jak myślicie co w tym przypadku powoduje jego wzrost?

Co najpierw:

Odetkać wentylację?
Ocieplić glify?
Zniszczyć go mechanicznie i chemicznie?
Skuć tynki wokół okien i zobaczyć czy okna są poprawnie zamontowane?

Z góry przepraszam jeśli zdjęcia są uciążliwe do oglądania.


Brak obrazka
Brak obrazka
Brak obrazka
Brak obrazka
Brak obrazka
Brak obrazka
Brak obrazka
Brak obrazka
Brak obrazka
Gość stach
Napisano
Przede wszystkim nie zmiataj, nie skrob grzyba, nie usuwaj go mechanicznie, zanim go nie wytrujesz!!! Możesz go rozsiać na całą kubaturę mieszkania icon_sad.gif
Zresztą chyba takie zalecenia są na opakowaniach ze środkami grzybobójczymi.
Jakieś środki na bazie podchlorynu, jeśli nie mieszkasz - nie przejmuj się smrodem chloru - te środki są chyba najskuteczniejsze. Spryskaj raz grzyba i okolice, po zalecanym okresie powtórz oprysk.
Dopiero wtedy zeskrob z wierzchu farbę i jakąś warstewkę tynku, gipsu, co tam jest pod farbą...
Kolor Ci zasugeruje, czy dalej usuwać warstwę tynku. Przy okazji sprawdzisz, czy fachowcy montujący okna dobrze zapiankowali szczeliny. Najprawdopodobniej będziesz musiał usunąć tynk w zagrzybionej okolicy, zagruntować ścianę i uzupełnić ubytki gipsem.
No i teraz solidnie musisz zabrać się za uzdatnianie wentylacji!!!
Przeczyścić - przy pomocy kominiarzy -kominy, przewody wentylacyjne, powyganiać wszystkie kawki wrony i inne szpaki, wyrzucić wentylatory z kratek wentylacyjnych.
GRZAĆ I WIETRZYĆ!!!
Po remoncie nie dopuścić do powstania warunków do ponownego rozwoju grzyba.
Poczytaj:
https://forum.budujemydom.pl/index.php?show...amp;#entry95828
Jest tu ładnie zebrane do kupy dużo pouczającej wiedzy icon_biggrin.gif
Napisano
Cytat

Przeczyścić - przy pomocy kominiarzy -kominy, przewody wentylacyjne, powyganiać wszystkie kawki wrony i inne szpaki, wyrzucić wentylatory z kratek wentylacyjnych.


Staszku, czy wyrzucić wentylatory na stałe bo są złe, czy wyrzuć je bo są niesprawne. Może po prostu wymienić na nowe? Wiem ,że wentylatory są podłączone do innego pionu niż centralne więc nie powinny mnie zaczadzić.

Cytat

https://forum.budujemydom.pl/index.php?show...amp;#entry95828
Jest tu ładnie zebrane do kupy dużo pouczającej wiedzy icon_biggrin.gif


Wspaniały artykuł. Dzięki za link.
Gość stach
Napisano
Cytat

Staszku, czy wyrzucić wentylatory na stałe bo są złe, czy wyrzuć je bo są niesprawne. Może po prostu wymienić na nowe? Wiem ,że wentylatory są podłączone do innego pionu niż centralne więc nie powinny mnie zaczadzić.
[...]


Wentylacja - moim zdaniem - może być albo mechaniczna, albo grawitacyjna. Mieszanie ich obu wcześniej czy później okazuje się nie do końca dobrym pomysłem icon_sad.gif
Jeśli mechaniczna, to musi być skorelowana z odpowiednim dozowaniem świeżego powietrza (np. z dodatkowym odzyskiem ciepła - rekuperacja).
Jeśli grawitacyjna, to bez żadnych wentylatorów - okap nad kuchnią działa tylko jako filtr z cyrkulacją wewnątrz kuchni.
Zawilgocenie - nawet duże - np. łazienki po kąpieli przy dobrze działającej wentylacji jest stanem przejściowym i nie zagraża żadnymi rewelacjami, typu: grzyb.
Napisano (edytowany)
Haha. To się nie przestrasz moich (pod)grzybków icon_biggrin.gif

Kondensacja przy oknie:

DSC01446.jpg



Kondensacja na mostku tworzonym przez belkę stropową:

DSC01446.jpg



Róg pomieszczenia:

DSC01446.jpg



Proszę zwrócić uwagę na kropelki wody na listwie i odłażącą od plastikowej listwy okleinę:

DSC01446.jpg



Swojego czasu był prawie do połowy ściany icon_biggrin.gif :

DSC01446.jpg


Oczywiście nie rośnie tylko na scianie, ostatnio polubił też powierzchnię podłogi.

Zbliżenie:

DSC01446.jpg




Akurat tu bardzo nie widać grzyba bo był usuwany chlorowymi środkami, przeważnie jest to robione na bieżąco (+/- co miesiąc).
Grzybki moje rosną w sezonie grzewczym (tzn. jak na zewnątrz jest zimno). Apogeum wilgoć osiągała jak było -30 na zewnątrz w tym roku.
No ale co poradzić - bez ocieplenia domu się tego nie pozbędę. Choć jest to w planach. Panele też pod ścianą się rozklejają od wody cieknącej po listwie (w kanale w listwie wręcz płynie icon_surprised.gif ), a całej sytuacji nadaje barw fakt, że pod panelami jest drewniana, niewentylowana podłoga na legarach.
Meble stoją 30 cm od ściany, inaczej pewnie książki byłyby mokre. Edytowano przez Michcio (zobacz historię edycji)
Napisano
Usuwanie grzybka nie ma ani sensu, ani celu, ani przyszłości!
Bo?
Bo to syzyfowa praca!

Radykalnym rozwiązaniem problemu jest ZAWSZE przesunięcie warunków klimatycznych pomieszczenia POZA ZAKRES tego, co grzybek lubi i gdzie może żyć.

Bieda w tym, że czasem koniecznie trzeba chałupę ocieplić...
Koszt, kłopot, robota...
Ale warto!

Wszelkie chlorowe środki są skuteczne, nawet bardzo, ale TU I TERAZ!!!
Są tak wściekle reaktywne, że szybko sobie poreagują z czym mogą (od grzybka zaczynając) że wkrótce i śladu po nich nie ma...
To też dobre...
Ale...
Domy budowano od tak dawna, że z tym problemem już od stuleci świetnie sobie radzono!!!

WAPNEM!
Generalnie - zasadą wapienną.
Wapno palone to CaO - tlenek wapnia.
Ślad wody prowadzi do CaOH - wodorotlenku wapnia, który jest silną zasadą.
A tego grzybki bardzo nie lubią.
Wszelkie mikre organizmy tego nie lubią.
Więc?
Duluksy, śnieżki i podobne - WON!

A na starcie...

Remont!
Ocieplić z zewnątrz na ile się da.
Skuć tynk.
Ugotować drania! (wypłomieniować ostro ścianę palnikiem do papy pilnując, żeby się chałupa nie sfajczyła i jakie kable czy rury w ścianie nie ucierpiały)
Potem otynkować tynkiem cw z małym dodatkiem soli miedzi (siarczanu, takich błękitnych kryształków).
TEGO żaden grzybek nie zniesie...
No, wieczny sposób to nie jest, ale na parę lat starczy, jak się tego ocieplenia nie zrobi uczciwie i na stałe warunków grzybkowi nieprzyjaznych (za suchych) nie zrobi...

Adam M.

O skutecznym przywróceniu/naprawie czy uruchomieniu wentylacji to już nawet nie wspominam.
Bez wentylacji, która działa, to i na worku wapna grzybek wyrośnie po jakimś czasie...
A.M.
  • 3 tygodnie temu...
Napisano
O rany! Można sobie narobić kłopotów! Z moich doświadczeń wynika, że grzyba bardzo trudno wynszczyć. Zresztą metody podane przez przedpiścę najlepiej o tym świadczą icon_sad.gif
Napisano
Cytat

A co mi tam, wstawię to najlepsze icon_biggrin.gif

[attachment=5903:Zagrzybienie.jpg]




boszzzz... Ty z tym mieszkasz?!? icon_eek.gif Współczuję icon_sad.gif

W naszym obecnym mieszkaniu tez był straszny grzyb ale na szczęście jakoś się uporaliśmy z nim. Poprzedni właściciele (z dwójką małych dzieci) baaardzo oszczędzali na ogrzewaniu.W pokoju ściana zastawiona segmentem była do 3/4 wysokości porośnięta czarnym paskudztwem. Usunęliśmy świństwo razem z tynkiem.Wysuszyliśmy mieszkanie - intensywne palenie i wietrzenie na zmianę. Zagruntowaliśmy ściany, otynkowaliśmy, pomalowaliśmy farbą z dodatkiem preparatu przeciw grzybom. 6 lat mamy spokój. Zdaję sobie sprawę,że nie wszędzie jest tak łatwo icon_sad.gif Życzę powodzenia w walce z ta zmorą.
Napisano
Ściana była zastawiona meblami w tamtym roku przez jakieś 2-3 miesiące i właśnie wtedy to urosło, oczywiście natychmiast zostało to usunięte. Staram się nie dopuszczać do powstawania grzyba i na bierząco używam chemii - jak na razie spokój.
Napisano
W walce z zagrzybiałymi pomieszczeniami dobrze się sprawdzają lampy z promieniowaniem nadfioletowym UV-C .

Jako,że to promieniowanie jest szkodliwe dla człowieka,to na czas naświetlań domu należy opuścić pomieszczenie.

Zaletą tego rodzaju dezynfekcji są niskie koszty jego stosowania oraz fakt, że bakterie, wirusy, pleśni i grzyby nie uodparniają się na nie, oraz ta metoda nie jest szkodliwa dla środowiska....

Brak obrazka
  • 3 tygodnie temu...
Napisano
Cytat

Witam,


To mój pierwszy post na forum więc wszystkich witam. icon_biggrin.gif

W moje rączki wpadło mieszkanie w budynku dwupiętrowym. Mieszkanko nie było remontowane od ponad 10 lat, więc sytuacja jest dramatyczna. Zagrzybienie mieszkania skutecznie blokuje możliwości jakiegokolwiek poważniejszego remontu. Nie chciałbym pomalować ścian a potem patrzeć jak cały wysiłek idzie na marne przez grzybka.


1. udrożnić kanały wentylacyjne.
2. okna są źle obrobione przestrzeń oscieża-mur nie posiadają dostatecznej izolacji.
3. wykonać czy też naprawić nawietrzniki w oknach.
4. kratki w dolnej części drzwi do kuchni i łazienki.
5. pozbyc sie grzyba.

Jeżeli ten stan rzeczy pozostawiacie (wentylacja i mostki okna) to, nie polecam do wykończeń materiałow na bazie gipsu.
Napisano
Tak, żadnego gipsu! Mam podobnie i znalazłem tynk wapienno cementowy z perlitem Maxit. Ociepla i ma ph nie pozwalające grzybom na rozwój.
Napisano
Cytat

W walce z zagrzybiałymi pomieszczeniami dobrze się sprawdzają lampy z promieniowaniem nadfioletowym UV-C .

Jako,że to promieniowanie jest szkodliwe dla człowieka,to na czas naświetlań domu należy opuścić pomieszczenie.

Zaletą tego rodzaju dezynfekcji są niskie koszty jego stosowania oraz fakt, że bakterie, wirusy, pleśni i grzyby nie uodparniają się na nie, oraz ta metoda nie jest szkodliwa dla środowiska....

Brak obrazka


Ciekawy pomysł! IMHO
Napisano
Cytat

A ktoś używa? To naprawdę działa?





Cytat

Dezynfekcja lampami UV - (naświetlenie lampami wytwarzającymi promieniowanie nadfioletowe skutecznie niszczące bakterie, pleśnie, wirusy, grzyby oraz wszelkie inne drobnoustroje).
Urządzenia tego typu są coraz powszechniejsze z uwagi na łatwość wykonywania zabiegu i skuteczność,są one od stosowane w szpitalach i zakładach farmaceutycznych tam gdzie jest wymagana sterylność pomieszczeń i powietrza.




Ja nie stosuję,po prostu nie mam potrzeby,mieszkanie mam suche....

A w szpitalach to takie lampy są od "parady" ?




Napisano
Cytat

Ściana była zastawiona meblami w tamtym roku przez jakieś 2-3 miesiące i właśnie wtedy to urosło, oczywiście natychmiast zostało to usunięte. Staram się nie dopuszczać do powstawania grzyba i na bierząco używam chemii - jak na razie spokój.


To półśrodki. Zawsze wraca! Trzeba kompleksowo wziąć się za ściany i... wentylację?
Napisano
przy takim zagrzybieniu, to co widać to nie jest nawet połowa grzyba. Gdybyś mógł zobaczyć tego grzyba w odpowiednim świetle, to zobaczyłbyś jak się rozciąga na całej ścianie. Wygląda to trochę jak ośmiornica która zaczyna obejmować całą ścianę swoimi mackami. Tam trzeba radykalnych środków, to co napisali przedmówcy. Z pewnością cały tynk do skucia, i pracy odgrzybiającej trzeba poddać całe pomieszczenie, a nie tylko tam gdzie widać gołym okiem grzyba.

Utwórz konto lub zaloguj się, aby skomentować

Musisz być użytkownikiem, aby dodać komentarz

Utwórz konto

Zarejestruj nowe konto na forum. To jest łatwe!

Zarejestruj nowe konto

Zaloguj się

Masz już konto? Zaloguj się.

Zaloguj się
  • Kto przegląda   0 użytkowników

    • Brak zalogowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
  • Darmowy poradnik budowlany raz w tygodniu na Twój e-mail

  • Najnowsze posty

    • Komentarz dodany przez inżynier Mirek: Niestety w artykule zapomniano o podstawowym zadaniu jaki ma spełniać dach - szczelność, pełna ochrona przed warunkami atmosferycznymi, przede wszystkim opadami, aby wnętrze budynku było bezpieczne. Każdy wie, że obecnie układane dachówki, blachodachówki, blacha czy inne pokrycia dachowe nie są szczelne. Zwłaszcza w narożach, koszach praktycznie nie ma szans na szczelne wykonanie pokrycia. Dlatego ważne jest aby pod tą dachówką, blachą, blachodachówką wykonać w 100% szczelną warstwę. Niestety membrany paroprzepuszczalne nie nadają się do wykonania takiej szczelnej izolacji. Mają bardzo małą odporność na promieniowanie UV, przeważnie 2-3 miesiące, a najlepsze do 6 miesięcy. To nic w porównaniu do pap czy membran bitumicznych, które mają odporność na kilka a nawet kilkanaście lat. Poza tym podczas układania takiej membrany paroprzepuszczalnej często dochodzi do naderwań, rozdarć, które ciężko załatać. A poza tym trzeba pamiętać, że każda membran jest przebijana przez setki gwoździ, którymi przybijamy kontrłaty i łaty. A każde przebicie membrany paroprzepuszczalnej gwoździem to dziura, która jest potencjalnym miejscem przecieku wody. Przy papach nie ma takiego problemu - gwóźdź przebija papę, ale bitum uszczelnia się wokół tego gwoździa i nie ma zagrożenia, że woda będzie przeciekała. A co do paroprzepuszczalności to oczywiście jest ona ważna i potrzebna, ale tylko w niektórych przypadkach. Ogólnym założeniem jest, że izolacja termiczna nie może być narażona na zawilgocenie. Skoro od strony pomieszczenia ocieplenie jest chronione folią paroizolacyjną, która ma za zadanie nie przepuszczać wilgoci, pary wodnej to izolacja termiczna jest dobrze chroniona od spodu (od strony wnętrza budynku). A od góry ? No właśnie, żadna membrana paroprzepuszczalna nie ochroni izolacji termicznej przed wilgocią a nawet wodą. Potrzebna jest szczelna izolacja, która daje 100% gwarancji szczelności. Dlatego stosowanie membrany paroprzepuszczalnej montowanej tylko na krokwiach to igranie z wilgocią. A zawilgocona izolacja termiczna to strata ciepła, bo wilgotna izolacja termiczna przepuszcza ciepło. A to kosztuje. Więc to, że deskowanie i dobra papa czy membrana bitumiczna nieco zwiększają koszt budowy, to w bardzo krótkim czasie ten koszt zostaje odrobiony przez oszczędność na ogrzewaniu. I na koniec coś, co żadna membrana paroprzepuszczalna nigdy nie wytrzyma. Chodzi o ostatnio występujące gwałtowne burze i mocne porywy wiatru. Nie ma roku abyśmy w mediach nie widzieli tragedii ludzi, którzy doświadczyli zerwania dachu. Jak wygląda zerwany dach wykonany w wersji ekonomicznej to chyba każdy widział. Zerwana dachówka, blacha, membrany paroprzepuszczalnej praktycznie nie ma, widać strzępy ocieplenia. A deszcz pada i zalewa wnętrze. Tragedia. Natomiast dach wykonany w technologi pełnego deskowania po zerwaniu dachówek, blachy pozostaje sprawny i nadal zabezpiecza wnętrze przed deszczem. Takie pełne deskowanie z dobrą papą czy membrana bitumiczną jest praktycznie drugim dachem. Czy wobec tego stać nas na ekonomiczny dach z membraną paroprzepuszczalną? Czy jednak lepiej wybrać bezpieczne rozwiązanie dachu z pełnym deskowaniem i papą lub membraną bitumiczną? Odpowiedź jest prosta. Każdy potrafi wskazać bezpieczne rozwiązanie.
    • 💰 Opłaty urzędowe – pozwolenie na budowę garażu: 1. ✅ Opłata skarbowa za wydanie pozwolenia na budowę: 0 zł – jeśli garaż budujesz na własne potrzeby (na działce prywatnej, nie zarobkowo). 112 zł – jeśli garaż ma być użytkowany komercyjnie (np. wynajem, działalność gospodarcza). 2. ✅ Mapa do celów projektowych (potrzebna do projektu): od 800 zł do 2 000 zł, w zależności od lokalizacji i geodety. 3. ✅ Wypisy i wyrysy z MPZP lub decyzja o WZ (jeśli nie ma planu): Wypis i wyrys z MPZP: ok. 50–150 zł Decyzja o warunkach zabudowy (WZ): 0 zł – ale może zająć 2–3 miesiące. 4. ✅ Warunki przyłączy mediów (jeśli potrzebne): zwykle bezpłatne, ale mogą być długie terminy oczekiwania. Za przyłącze energii elektrycznej możesz zapłacić od 100 do 200 zł za warunki, natomiast budowa przyłącza to już osobny koszt (nawet kilka tys. zł, jeśli garaż ma być z prądem). 5. ✅ Opłata za wpis do dziennika budowy: od 50 zł do 100 zł (czasem geodeta lub projektant załatwia to w pakiecie). 💰 Koszt projektu garażu – orientacyjne ceny w 2025: 1. ✅ Projekt gotowy (typowy) + adaptacja: Projekt gotowy garażu: od 500 zł do 1 500 zł Adaptacja przez lokalnego architekta: od 1 000 zł do 3 000 zł 🔹 Łącznie: 1 500–4 000 zł 2. 🛠 Projekt indywidualny (na zamówienie): od 3 000 zł do 6 000 zł (zależnie od wielkości, konstrukcji – np. murowany, z płaskim dachem, z poddaszem itp.)   https://chatgpt.com/
    • Witam Serdecznie.Panowoe pytanie mam ,ponieważ od czasu do czasu leci dużym strumieniem woda z WC .Gdy nacisne parę razy przycisk i naładuje wodę to przestaje lecieć .WC pod zabudową.Czy winny temu wszystkiemu jest pływak ?Nie wyciągałem tego przycisku to nie wiem co tam jest . https://zapodaj.net/plik-Gq429kMu9L
  • Popularne tematy

×
×
  • Utwórz nowe...