Skocz do zawartości

wodna podłogówka - samodzielnie


Recommended Posts

Napisano
Chudziak.
Izolacja.
Ocieplenie.
Izolacja.
Rurki.
Wylewka. Zbrojenie rozproszone.

Da radę?
Styropian rozłożę.
Rurki też.

Jastrych/wylewka. Tu jest sprawa.
Jak samodzielnie zalać podłogówkę?

Jakieś uwagi? Wskazówki? Sugestie?
  • 2 tygodnie temu...
Napisano
Z uwagi na burzliwą dyskusję w tym wątku, uporządkujmy zeznania: czy jest ktoś, kto sam zalał betonem rury podłogówki? Bez ekipy z miksokretem? icon_smile.gif
Napisano
cześc Pezet - Twój dzienniek budowy the best -icon_smile.gif co do podłogówki i zalania - lepiej dogadaj się z firma - chyba że masz mixokreta i kogos do pomocy - nie jest to wielka filozofia ale cały bajer we właściwym przygotowaniu betonu - taki praktycznie suchy - rozsypuwany kupkami - pewnie z jakąs dodatkowoą chemia dla polepszenia właściwości gotowej posadzki i ze zbrojeniem rzproszonym - czyli tymi włóknami polipropylenowymi lub drucikami , no i takie siatki 2x1m też warto stosować

ja na razie idąc Twoim tokiem rozumowania pojęcia "budowa systemem gospodarczym" każdego popołudnia stawiam pare bloczków betonu komórkowego w ścianach parteru - rozpocząłem w zeszłym roku fundamenty - do końca maja mam nadzieje skończyć parter a w tym sezonie jak sie uda sso icon_smile.gif Buduję sam z pomoca ojca i brata z doskoku icon_smile.gif Niestety nie mam takiego fajnego Wuja jak Ty icon_smile.gif

Mój blog:
BLOG BUDOWLANY NORBIWOLOW
Napisano
Odnośnie samodzielnego wylewania posadzek to byłbym ostrożny. Posadzka jest bardzo ważnym elementem w ogrzewaniu podłogowym. Powinna mieć odpowiednią wytrzymałość i grubość. Powinna być też równa, co jest niezmiernie ważne przy układaniu wykończeń takiej podłogi np panele . Chociaż przy płytkach można pewne niedoskonałości wyrównać ale nie wszystkie.

Co do zbrojenia to w budynkach mieszkalnych , gdzie nie przewiduje się niestandardowych obciążeń nie ma potrzeby stosowania zbrojenia jastrychu. jego zastosowanie w żaden sposób nie będzie widoczne i nie wpływa na prawidłową pracę betonu czy samej podłogówki.

Tak więc zalecam aby jastrych wykonała firma zajmująca się posadzkami. Wykona to szybko, równo i o odpowiedniej grubości.
Napisano
jeszcze parę lat temu nie robiło się jastrychu na podłogóce, inaczej niż ręcznie,
i podłogówki chodzą bez zarzutu do dzisiaj
Napisano
Cytat

Z uwagi na burzliwą dyskusję w tym wątku, uporządkujmy zeznania: czy jest ktoś, kto sam zalał betonem rury podłogówki? Bez ekipy z miksokretem? icon_smile.gif




Co to autorytet jak napiszę że robiłem? Tak robiłem ale co to ma za znaczenie .Ważne żeby zrobić to dobrze i żeby spełniało swoją funkcję .

Bez miksokreta też można to robić z takim samym powodzeniem icon_smile.gif

Nie ma w tym wielkiej filozofii. Każda wężownica ma ograniczoną długość ,jest zdylatowana z następną więc można to robić etapami , nie jest to jakaś olbrzymia powierzchnia ,którą zajmuje taka jedna wężownica żeby nie dało się tego zalać jednego dnia np. w dwóch ludzi + betoniarka .
Napisano
Wreszcie puściło. Oto siła marketingu. Dziękuję.

1950, no właśnie! Już się zaczynałem zastanawiać, czy czasem podłogówka nie została wynaleziona dzięki skonstruowaniu miksokreta. icon_smile.gif

Animus, czyli trzeba robić po jednym polu grzejnym do miejsca dylatacji - bez przerw technologicznych. Dać zbrojenie rozproszone.

Robiąc samodzielnie można się nawet pokusić o to, by wspomniane kratki znalazły się tam, gdzie mają być, czyli nie na folii, jak często w efekcie wychodzi, ale w otulinie betonu, pod rurkami. Można na dystansach oprzeć, bo nie ma strachu o ekipę z miksokretem, że sprawę zignorują.

Tylko czy zbrojenie kratką jest potrzebne, skoro stosujemy zbrojenie rozproszone?

Napisano
Cytat

Wreszcie puściło. Oto siła marketingu. Dziękuję.

1950, no właśnie! Już się zaczynałem zastanawiać, czy czasem podłogówka nie została wynaleziona dzięki skonstruowaniu miksokreta. icon_smile.gif

Animus, czyli trzeba robić po jednym polu grzejnym do miejsca dylatacji - bez przerw technologicznych. Dać zbrojenie rozproszone.



Robiąc samodzielnie można się nawet pokusić o to, by wspomniane kratki znalazły się tam, gdzie mają być, czyli nie na folii, jak często w efekcie wychodzi, ale w otulinie betonu, pod rurkami. Można na dystansach oprzeć, bo nie ma strachu o ekipę z miksokretem, że sprawę zignorują.

Tylko czy zbrojenie kratką jest potrzebne, skoro stosujemy zbrojenie rozproszone?




Jeżeli uda Ci się wylać w jednym dniu więcej niż jedną posadzkę to czemu nie icon_smile.gif Przerwa technologiczna oczywiście w miejscu dylatacji a dylatacja podparta z jednej strony cegłami żeby przeciwdziałać parciu betonu .

Jeżeli zbrojenie kratka 2 x 1m to nie potrzeba zbrojenia rozproszonego i na odwrót .

Do betonu powinien być zastosowany odpowiedni plastyfikator żeby zwiększyć otulenie rur betonem co prowadzi do lepszego oddawania ciepła przez wężownicę ,można też lekko zawibrować .
Napisano
siatka jest też wynalazkiem ostatnich lat,
i moim zdaniem jest niepotrzebna,
jeżeli przy wygrzewaniu coś pęknie,
należy wyżyłować uzupełnić klejem do podłoówki i spać spokojnie,
Napisano
Cytat

siatka jest też wynalazkiem ostatnich lat,
i moim zdaniem jest niepotrzebna,
jeżeli przy wygrzewaniu coś pęknie,
należy wyżyłować uzupełnić klejem do podłoówki i spać spokojnie,



Już w latach 70-tych stosowano siatki w budownictwie icon_smile.gif

Siatki Rabitza
Siatka Rabitza o oczkach prostokątnych z drutu żelaznego.

Wymiary oczka: 10x20 mm
Szerokość siatki: do 1000 mm

Siatki Leduchowskiego
Siatka Leduchowskiego wykonywana jest z blachy cięto-ciągnionej.
Grubość blachy: 0,3 mm - 0,5 mm
Szerokość: do 1000 mm
Napisano
Cytat

tak ale nie do podłogówki
chyba że byłem aż tak zacofany,
ale nie sądzę icon_biggrin.gif



Stosowano do posadzek tynków na trzcinie owijano dwuteowniki itd. a podłogówka przyszła długo potem .
  • 3 tygodnie temu...
  • 3 tygodnie temu...
Napisano
Cytat

Można spróbować z suchym jastrychem z płyt g-w.

Ja najprawdopodobniej tak będę robił.


A na czym on polega? Wrzuć ze dwa słowa rozjaśnienia, jak możesz. icon_smile.gif
Napisano
Mateuszlor, wodna - podłogówka - z gipsu? To absurd. Odpuść sobie, nie układaj płyt gipsowo-włóknowych. Popsujesz podłogę. Wylewka ma być betonowa, w niej zatopione rurki.
Napisano
dokładnie - beton to super akumulator ciepła i pięknie oddaje ciepło z podłogówki - odealnym rozwiązaniem byłaby goła posadzka betonowa - wypolerowana na lustro - ma to swój urok i przeleciało mi to przez myśl aby zrobić taką posadzkę na całym dole - tylko gorzej chyba pod kątem ewentualnych plam na takim betonie - tutaj juz płytki wygrywają icon_smile.gif
Napisano
Cytat

dokładnie - beton to super akumulator ciepła i pięknie oddaje ciepło z podłogówki - odealnym rozwiązaniem byłaby goła posadzka betonowa - wypolerowana na lustro - ma to swój urok i przeleciało mi to przez myśl aby zrobić taką posadzkę na całym dole - tylko gorzej chyba pod kątem ewentualnych plam na takim betonie - tutaj juz płytki wygrywają icon_smile.gif


Norbiwolow,
dokładnie. Płytki sa pokryte jakąś warstwą, że łatwo myć. Beton też trzebaby czymś zabezpieczyć. Pewnie dlatego wymyślili podłogę przemysłową (?), w marketach, magazynach. A to chyba droższe jest od płytek - tych nienajdroższych. icon_smile.gif
Mi też się surowy beton podoba. icon_smile.gif
Napisano
Kupiliśmy gotowy zestaw na podlogowk.pl
dokupiliśmy styropian klejony razem z folią, wszystko ułożyliśmy i zmontowaliśmy sami - ale posadzki wylała ekipa z miksokretem, beton ze zbrojeniem włóknami+plastyfikator dla poprawienia właściwości posadzki.
W tą zimę wygrzana podłoga pokryta gresem - wszystko super full wypasik.

Samemu wylewać nie polecam - maszyna wymiesza, dostarczy a chłopaki pięknie wygładzili, że płytki to się chciało układać na tak prostej powierzchni.


pozdro
Napisano
Wracam do pytania:
Wylewając podłogówkę samodzielnie bez miksokreta i ekipy, jaki powinien być skład mieszanki i w jakich proporcjach?
1 część cementu i 3 części piachu? Do tego plastyfikator? Ile wody?
Napisano
Cytat

Wracam do pytania:
Wylewając podłogówkę samodzielnie bez miksokreta i ekipy, jaki powinien być skład mieszanki i w jakich proporcjach?
1 część cementu i 3 części piachu? Do tego plastyfikator? Ile wody?



Proporcji dokładnie nie znam, ale nie może być piach tylko żwir do posadzki.
W żwirowni dobiorą odpowiednią frakcję lub poradzić się jakiegoś majstra.
Napisano
Panowie,

Z jakiego materiału robicie dylatacje w wylewce w miejscu gdzie są drzwi ? Na brzegi ścian są taśmy z pianki i jest ich do wyboru do koloru ale czy nadają się one do dylatacji w drzwiach ? nie są "za wiotkie" ? Widziałem w necie takie gotowe profile dylatacyjne, ale w sklepie nie można tego uświadczyć. W tym profilu Pex ma być zabezpieczony rurką typu peszel. Z czego zrobić tą dylatację ? Acha, czy taka dylatacja idzie centralnie w środku drzwi czy raczej po zewnętrznej stronie ?

newpeter
Napisano
Cytat

Panowie,

Z jakiego materiału robicie dylatacje w wylewce w miejscu gdzie są drzwi ? Na brzegi ścian są taśmy z pianki i jest ich do wyboru do koloru ale czy nadają się one do dylatacji w drzwiach ? nie są "za wiotkie" ? Widziałem w necie takie gotowe profile dylatacyjne, ale w sklepie nie można tego uświadczyć. W tym profilu Pex ma być zabezpieczony rurką typu peszel. Z czego zrobić tą dylatację ? Acha, czy taka dylatacja idzie centralnie w środku drzwi czy raczej po zewnętrznej stronie ?

newpeter



Dylatacja w miejscu pod drzwiami zamkniętymi ,czyli nie widać jej przy drzwiach zamkniętych .Dylatacja z pianki lub cienkiego styropianu .w trakcie zalewania z jednej strony dylatacji przeciwdziała się parciu betonu układając cegły, lub beton po obu stronach dylatacji jak zalewa się obydwie dylatowane posadzki .

Trzeba pamiętać że w miejscach gdzie rury podłogówki  przechodzą przez dylatację muszą mieć kawałki  ( peszla  ) rury osłonowej

d1-Otulina-Climaflex-Stabil-w-kolorze-czerwonym.jpg

żeby zrekompensować pracę dylatowanych posadzek.  


Napisano
Cytat

Proporcji dokładnie nie znam, ale nie może być piach tylko żwir do posadzki.
W żwirowni dobiorą odpowiednią frakcję lub poradzić się jakiegoś majstra.


Toć po to pytam, żeby się poradzić, a ty mi piszesz żeby się poradzić. Inaczej mówiąc, napisz, co piszesz, bo nie zrozumiałem, albo odpowiedz na jakie pytanie odpowiadasz, bo może nie wiem o co pytałem. icon_biggrin.gif
Napisano
Cytat

Wracam do pytania:
Wylewając podłogówkę samodzielnie bez miksokreta i ekipy, jaki powinien być skład mieszanki i w jakich proporcjach?
1 część cementu i 3 części piachu? Do tego plastyfikator? Ile wody?


Łopatologia! Kupić 


Żwir płukany frakcja 2-16 mm ,siwy proszek (cement) w workach 25 kg ,Superplastyfikator FM-2/20,woda ,prąd ,betoniarka  .


Na 1 worek 25 kg tego siwego proszku trzeba  wsypać 20 łopat tego płukanego świństwa do tego od 0,4-2,0% w stosunku do masy użytego cementu w mieszance betonowej plastyfikatora wlewa się do wiadra z wodą miesza i wlewa do betoniary ,włącz i dolewaj delikatnie   wodę tylko tyle żeby wyszła taka papka  .

Napisano
Animus, chwilunia,
skoro ma być żwir płukany, to dlaczego w workach kupowany jastrych jest jak pył drobny?
Konkretnie chodzi mi o "Optiroc 1000 Weber.Floor Base 10"
Dedykowany jest do podłogówki.

Możesz rozjaśnić temat?
Napisano
Cytat

Animus, chwilunia,
skoro ma być żwir płukany, to dlaczego w workach kupowany jastrych jest jak pył drobny?
Konkretnie chodzi mi o "Optiroc 1000 Weber.Floor Base 10"
Dedykowany jest do podłogówki.

Możesz rozjaśnić temat?



Zmieszaj na sucho cement ze żwirem suchym  do tego plastyfikatory też w proszku to będziesz miał swój pył .Stosowanie żwiru drobniejszej frakcji powoduje zwiększenie zapotrzebowania na cement. A w  Optiroc 1000 Weber.Floor Base 10 nie można zastosować grubszego kruszywa bo producent nie zrobił jej tylko dla Ciebie to posadzka uniwersalna od 1cm - 8 cm i nie zmieszczą się większe kamloty przy grubości 1 cm .

(w 1m3 żwiru cement musi otoczyć większą powierzchnię kamyczków i skleić w jedną całość  np.0-4 mm niż w 1m3 żwiru od 8 - 16 mm) .

Nie można też stosować wyłącznie grubych kamlotów  bo powstaną przestrzenie pomiędzy nimi otrzymamy słabszy beton .

Optiroc 1000 Weber.Floor Base 10 -stosowana systemach ogrzewania podłogowego

ATLAS POSADZKA CEMENTOWA 25kg  -stosowana systemach ogrzewania podłogowego

Jest już gotową, suchą mieszanką cementów, wypełniaczy mineralnych oraz środków modyfikujących, . Charakteryzuje się dobrą przyczepnością, wysoką plastycznością i zwiększoną wytrzymałością na zginanie.

Łatwość przygotowania masy  

parametry robocze  

jest materiałem bardzo prostym w stosowaniu,

wygodnym ale czy ekonomicznym ?.

Jeżeli masz mamonę to kup "gotowca" pozostanie Ci tylko dolanie wody  ,możesz też kupić kilkanaście worków i dodawać po worku  do zwykłego betonu ,to go trochę uszlachetnisz bo "gotowiec"  ma np.  początkowy spowalniacz wiązania . 


Napisano
Animus,
nareszcie zrozumiałem, o co chodzi z tymi kamlotami w ogóle w betonach.

A gotowce tanie nie są. optiroc 1000 - w Castoramie 9,55 za worek.
Łazienkę zrobię jeszcze na gotowcu (3,5m2), żeby w ogóle złapać o co chodzi.
Ale na cały parter to już, panie, z torbami bym poszedł.
Będę robił mieszankę żwit+cement+plastyfikator.

Napisano
Cytat

Animus,
nareszcie zrozumiałem, o co chodzi z tymi kamlotami w ogóle w betonach.

A gotowce tanie nie są. optiroc 1000 - w Castoramie 9,55 za worek.
Łazienkę zrobię jeszcze na gotowcu (3,5m2), żeby w ogóle złapać o co chodzi.
Ale na cały parter to już, panie, z torbami bym poszedł.
Będę robił mieszankę żwit+cement+plastyfikator.


Pamiętaj o wodzie- to nie jest zupa (krupnik)

Jeżeli wlejesz zbyt dużą ilość  wody osłabisz sobie beton obojętnie   "gotowiec czy robiony ".Woda umyje wtedy kamyczki i kamloty z cementu one opadną na dno ,cement będzie pływał na wierzchu twojego  betonu w postaci ciemnej skórki ,która po kilku dniach złuszczy się z niego .

 Plastyfikator zmniejsza zapotrzebowanie na wodę  w betonie daje taki "smar " że kamyczki i kamlot ślizgają się bardziej między sobą  i szybciej układają się gęściej w kawał betonu . 


  • 2 tygodnie temu...
Napisano
Cytat

(...)
kup "gotowca" pozostanie Ci tylko dolanie wody  ,możesz też kupić kilkanaście worków i dodawać po worku  do zwykłego betonu ,to go trochę uszlachetnisz bo "gotowiec"  ma np.  początkowy spowalniacz wiązania . 



Czy do Optiroca 1000 dodaje się plastyfikator?

Na worku stoi jak byk, żeby "Niedopuszczalne jest ulepszanie wyrobu innymi dodatkami." Ewentualnie producent pozwala dodać Deiterman Europlan HL, żeby mieć szybszy przyrost wytrzymałości większą wytrzymałość końcową.

Wydaje mi się, że ta gotowa mieszanka zawiera plastyfikator.
Napisano
proponowałbym rozejrzeć się w okolicznych wytwórniach i obczaić ile kosztuje sucha mieszanka,
podrzucić na budowę byle wywrotką i wtedy działać, podejrzewam, że wyszłoby wcale nieźle cenowo,a czasowo o wiele lepiej
rozumiem, że lubisz sam, ale i tak się z tym uchetasz, więc może drobne ułatwienie nie będzie takie złe
Napisano
Cytat

proponowałbym rozejrzeć się w okolicznych wytwórniach i obczaić ile kosztuje sucha mieszanka,
podrzucić na budowę byle wywrotką i wtedy działać, podejrzewam, że wyszłoby wcale nieźle cenowo,a czasowo o wiele lepiej
rozumiem, że lubisz sam, ale i tak się z tym uchetasz, więc może drobne ułatwienie nie będzie takie złe


Barbosa,
tak, jak opisujesz, robiłem chudziak, w części. Zamówiłem 3m3 B-10. Sucha mieszanka tylko z nazwy jest sucha. Jest jak mokry piach. Trzeba się z nią uwijać. I chyba warto lekko wymieszać z wodą. Robiłem sam. Masakra. Po wierzchu beton się spalił.
Wydaje mi się, że robiąc samemu mniej się natyram szykując mieszankę na miejscu.
Cement, żwir, plastyfikator, woda, wiórki polipropylenowe.
Mam pod kontrolą ilość, zawsze mogę zrobić pauzę w robocie.
A optiroc - to z myślą wyłącznie o łazience, gdzie powierzchnia to marne 3,5m2. 250litrów.
Napisano
Cytat

Mateuszlor, wodna - podłogówka - z gipsu? To absurd. Odpuść sobie, nie układaj płyt gipsowo-włóknowych. Popsujesz podłogę. Wylewka ma być betonowa, w niej zatopione rurki.



Suchy jastrych to u mnie konieczność. Robię poddasze i nie mogę podnieść podłogi o te 15-20 cm

A widziałeś kiedyś specjalne płyty do ogrzewania ściennego? One też są z płyt g-w, tylko że mają fabrycznie zatopione rurki. Chciałem dać coś takiego na podłogę. Tylko nie wiem jak z wytrzymałością.

Jak napisałem do jednej firmy produkującej takie płyty z pytaniem o położenie tego na podłogę to odpisali, że nie, ale bez żadnego uzasadnienia, podając jedynie inny swój system (styropian formowany).
Napisano
Cytat

Suchy jastrych to u mnie konieczność. Robię poddasze i nie mogę podnieść podłogi o te 15-20 cm

A widziałeś kiedyś specjalne płyty do ogrzewania ściennego? One też są z płyt g-w, tylko że mają fabrycznie zatopione rurki. Chciałem dać coś takiego na podłogę. Tylko nie wiem jak z wytrzymałością.

Jak napisałem do jednej firmy produkującej takie płyty z pytaniem o położenie tego na podłogę to odpisali, że nie, ale bez żadnego uzasadnienia, podając jedynie inny swój system (styropian formowany).


Mateuszlor,
zrób zdjęcia ze swojej realizacji, koniecznie.

Ogrzewanie poddasza... to jest temat. O ściennym słyszałem, czytałem w jakimś dzienniku. Człowiek miał problem, bo mu się zapowietrzało, ale to się może przytrafić zawsze.

A może ścienne zwyczajnie? Rurki w ścianę? Zdaje się, że działa. Niewiele różni się od podłogówki.
Napisano
Cytat

Czy do Optiroca 1000 dodaje się plastyfikator?

Na worku stoi jak byk, żeby "Niedopuszczalne jest ulepszanie wyrobu innymi dodatkami." Ewentualnie producent pozwala dodać Deiterman Europlan HL, żeby mieć szybszy przyrost wytrzymałości większą wytrzymałość końcową.

Wydaje mi się, że ta gotowa mieszanka zawiera plastyfikator.



 Optiroc 1000 to gotowiec w odpowiednich proporcjach .(cement to też plastyfikator)  

 Deiterman Europlan HL- to plastyfikator ,producent podaje nazwę plastyfikatora po to żeby przypadkiem nie zaszła niepożądana reakcja z innymi środkami użytymi do produkcji Optiroca .


Nieznajomość Chemii , użycie dwóch rożnych środków chemicznych w jednej mieszance może spowodować neutralizację preparatów co może pogorszyć parametry wyrobu .   

Napisano
Cytat

 Optiroc 1000 to gotowiec w odpowiednich proporcjach .(cement to też plastyfikator)  

 Deiterman Europlan HL- to plastyfikator ,producent podaje nazwę plastyfikatora po to żeby przypadkiem nie zaszła niepożądana reakcja z innymi środkami użytymi do produkcji Optiroca .


Nieznajomość Chemii , użycie dwóch rożnych środków chemicznych w jednej mieszance może spowodować neutralizację preparatów co może pogorszyć parametry wyrobu .   


Nie dodałem. Zalałem 7 dni temu. Wszystko ok.
Napisano
Jest to zwykły styropian grubości 33 mm z folią 14,05zł netto za płytę, czyli ok. 34 zł/m2 brutto

Styropian EPS 200 kosztuje ok. 8zł/m2 (253zł/m3)
Styropian EPS 100 kosztuje ok. 5zł/m2 (155zł/m3)
Do tego folia za max 2zł/m2

Czyli kilka razy droższa jest płyta systemowa TBS, niż jak się robi samemu.
Napisano
Cytat

Jest to zwykły styropian grubości 33 mm z folią 14,05zł netto za płytę, czyli ok. 34 zł/m2 brutto

Styropian EPS 200 kosztuje ok. 8zł/m2 (253zł/m3)
Styropian EPS 100 kosztuje ok. 5zł/m2 (155zł/m3)
Do tego folia za max 2zł/m2

Czyli kilka razy droższa jest płyta systemowa TBS, niż jak się robi samemu.


Dzięki za odpowiedź icon_smile.gif

Utwórz konto lub zaloguj się, aby skomentować

Musisz być użytkownikiem, aby dodać komentarz

Utwórz konto

Zarejestruj nowe konto na forum. To jest łatwe!

Zarejestruj nowe konto

Zaloguj się

Masz już konto? Zaloguj się.

Zaloguj się
  • Kto przegląda   0 użytkowników

    • Brak zalogowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
  • Darmowy poradnik budowlany raz w tygodniu na Twój e-mail

  • Najnowsze posty

    • Komentarz dodany przez SoSo: Może warto przytoczyć badania turbiny... A nie, zaraz, nie ma żadnych, bo to bubel który się kręci i nie produkuje użytecznej energii.
    • W dobie rosnących cen energii i potrzeby zwiększenia niezależności energetycznej, właściciele domów jednorodzinnych coraz chętniej sięgają po rozwiązania odnawialne. Czy oprócz paneli fotowoltaicznych warto zainteresować się również energią wiatrową? Turbina Dragon od Dospel udowadnia, że tak. Pełna treść artykułu pod adresem: https://budujemydom.pl/instalacje/wentylacja-i-klimatyzacja/a/115529-turbina-wiatrowa-dragon-od-dospel-domowa-energia-z-natury
    • 🟩 SIATKI I PRĘTY KOMPOZYTOWE GRP – MĄDRA ALTERNATYWA DLA STALI ✅ 3x tańsze. ✅ 9x lżejsze. ✅ Bez rdzy. ✅ Z CE i ISO. Jeśli nadal zbroisz beton stalą, to wiedz, że istnieje sprawdzone i certyfikowane rozwiązanie: kompozytowe zbrojenie z włókna szklanego GRP od TROKOTEX – polskiego producenta z 40-letnim doświadczeniem. 🧱 Co oferujemy: 🔹 Siatki kompozytowe GRP – na fundamenty, wylewki, posadzki, podłogi, prefabrykaty 🔹 Pręty kompozytowe GRP (w kręgach i odcinkach) – od fi6 do fi16 mm 🔹 Produkty z certyfikatem CE, ISO 9001, ISO 14001, KOT 💪 Dlaczego kompozyt? Nie koroduje – odporność na sól, wilgoć, chemię Nie przewodzi ciepła – idealny pod ogrzewanie podłogowe Lekki – łatwy transport i montaż bez ciężkiego sprzętu Wytrzymały – nie ustępuje stalowym zamiennikom Ekonomiczny – mniej strat, niższe koszty robocizny Ekologiczny – żywotność do 100 lat, zero rdzy i strat 📦 Kup online: 👉 https://sklep.trokotex.pl/ Próbki wysyłamy GRATIS.
    • A to już zależy od zastosowanego impregnatu i efektu jaki chce uzyskać inwestor.
    • To nie przepisy się zmieniły tylko ich interpretacja.  Te zawarte w rozporządzeniu w sprawie warunków technicznych w tym względzie nie zmieniły się od ich przyjęcia w 2002 r. Prawie tak samo brzmiały stosowne zapisy w rozporządzeniu z roku 1994 (to też § 14), chociaż były nieco bardziej szczegółowe i lepiej sformułowane. Największe znaczenie mają więc zapisy rozporządzenia Ministra Infrastruktury w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie (Dz. U. 2022 Poz. 1225, z późniejszymi zmianami).   § 14. 1. Do działek budowlanych oraz do budynków i urządzeń z nimi związanych należy zapewnić dojście i dojazd umożliwiający dostęp do drogi publicznej, odpowiednie do przeznaczenia i sposobu ich użytkowania oraz wymagań dotyczących ochrony przeciwpożarowej, określonych w przepisach odrębnych. Szerokość jezdni stanowiącej dojazd nie może być mniejsza niż 3 m. 2. Dopuszcza się zastosowanie dojścia i dojazdu do działek budowlanych w postaci ciągu pieszo-jezdnego, pod warunkiem że ma on szerokość nie mniejszą niż 5 m, umożliwiającą ruch pieszy oraz ruch i postój pojazdów. 3. Do budynku i urządzeń z nim związanych, wymagających dojazdów, funkcję tę mogą spełniać dojścia, pod warunkiem że ich szerokość nie będzie mniejsza niż 4,5 m.   Obecnie te przepisy są przez część urzędników interpretowane w ten sposób, że zasadniczo droga prowadząca do budynku powinna mieć przynajmniej 5 m. To jest niejako punkt wyjścia. Natomiast 4,5 m dojścia to przypadek szczególny, co do którego nie ma jasnej interpretacji. Natomiast 3 m to w tej interpretacji minimalna szerokość samej jezdni, jeżeli jest ona częścią drogi, obejmującej również choćby chodnik.  Natomiast dawniej interpretowano to w ten sposób, że wystarczająca minimalna szerokość drogi wynosi 3 m i przynajmniej tyle musi mieć jej jezdnia. Na tej podstawie akceptowano drogi o szerokości 3 m. Ponadto przypominam, że w razie braku chodnika pieszy może zgodnie z prawem poruszać się po jezdni, kierowca ma zaś obowiązek zachowania w takiej sytuacji szczególnej ostrożności.   Dotychczasowe stanowisko sądów i opinie prawników przychylają się jednak do starej interpretacji, uznając 3 m za wystarczającą szerokość drogi dojazdowej. Polecam do przeczytania:   https://www.mpoia.pl/index.php/dzialalnosc/zespol-rzeczoznawcow?view=article&id=1790&catid=39 https://serwisy.gazetaprawna.pl/nieruchomosci/artykuly/1494335,jaka-szerokosc-drogi-dojazdowej-do-dzialki-nowe-prawo-budowlane.html   Generalnie stanowisko jest takie, że to właśnie § 14.1 zawierający wymóg dostosowania drogi do potrzeb, a przy tym zapewnienia jezdni o szerokości nie mniejszej niż 3 m jest podstawową ogólną regulacją. Natomiast te zawarte w kolejnych (§ 14.2 oraz § 14.3) są przypadkami szczególnymi. Na to wskazuje sama konstrukcja tego przepisu, kolejność podania wymagań. Ponadto wskazuje na to również brzmienie § 14 w wersji z roku 1994.   Jest więc podstawa, żeby odwoływać się od decyzji. Tu przepisy prawa nie są jednoznaczne, to kwestia ich interpretacji. Ewentualnie jest też możliwość wystąpienia do właściwego ministra o jednorazową zgodę o odstępstwo od przepisów techniczno-budowlanych. Jest tu jeszcze jedno ważne zastrzeżenie. Jeżeli w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego lub w decyzji o warunkach zabudowy określono minimalną szerokość dróg dojazdowych to podważyć te zapisy będzie trudno. Samorząd ma bowiem prawo zamieścić tam wymagania ostrzejsze, niż przewidują to przepisy ogólne. Ale i tak nie jest to sytuacja bez szans, skoro przy tej drodze już są zabudowane działki. Wymóg zapewnienia szerszej drogi tylko w odniesieniu do niektórych działek prowadzi przecież w takiej sytuacji do absurdu. Ale to trudna droga i należałoby się powoływać już na tzw. klauzule generalne. PS. w załączniku umieszczam stary wariant rozporządzenia z 1994 r. Nowy zacytowałem w odpowiedzi.    WT 1994 D19950046.pdf
  • Popularne tematy

×
×
  • Utwórz nowe...