Skocz do zawartości
Róża Ocean Niebo Wiosna Betoniarka Jajoszczypiorny Bruk Wrota Hadesu Purpurowy obłęd Smok

Wavin

Uczestnik
  • Posty

    11
  • Dołączył

  • Ostatnio

Reputacja

0 Neutralny

O Wavin

  • Ranga
    Początkujący
  1. instalacja w plastiku

    Wybór systemu tworzywowego na instalacje wody pitnej (ciepłą i zimną) jest wbrew pozorom dość trudny w przypadku kiedy nie zna się preferencji inwestora. Najszybszym i pewnym sposobem jest zastosowanie systemów opartych na rurach wielowarstwowych (PEX/Al/PE) i kształtkach zaprasowywanych, których średnica zewnętrzna nieznacznie tylko jest większa od średnicy rury. Tego typu rozwiązanie jest dość drogie w stosunku np do systemów polipropylenoywch rur zgrzewanych. Zaleta jednak jest to, że średnice rur i kształtek są prawie takie same, co umożliwa bezproblemowe izolowanie cieplne tej instalacji (zarówno zimna jak i ciepła woda powinny być izolowana.). Możliwe jest zastosowanie systemu polipropylenowego, zgrzewanego, który jest tańszym rozwiązaniem ale wymaga większych bruzd do prowadzenia instalacji (kształtki mają średnice zewnętrzne znacznie większe od ruru) co jest kłopotliwe przy prowadzeniu instalacji w cienkich ściankach (6, 8,12cm). W instalacji z Poplipropylenu (PP) ważne jest aby woda ciepła była wykonana z rur stabilizowanych aby zmniejszyć rozszerzalność cieplną pracujących rur. W zależności od kryterium jakim kieruje się inwestor (cena czy bezproblemowy i mniej kosztowny montaż) należy wybrać odpowiedni system instalacji tworzywowej.
  2. Drenaż

    Jeśli sąsiad ma działkę wywyższoną w stosunku do Pańskiej i nie ma wykonanego odprowadzenia do kanalizacji deszczowej lub zagospodarowania wód deszczowych np. zbieranie tych wód do zbiornika retencyjnego lub rozsączającego, to rzeczywiście woda deszczowa może spływać na Pana działkę i powodować okresową stagnację wód na jej terenie, zwłaszcza że są na niej grunty nieprzepuszczalne. Wcześniejsza rada, by rozwiązać problem wspólnie z sąsiadem jest jak najbardziej zasadna. Woda deszczowa z jego działki nie powinna spływać na Pańską, ponieważ zgodnie z prawem budowlanym właściciel posesji jest odpowiedzialny za zagospodarowanie wody deszczowej nanoszonej w obrębie działki. Jeśli chodzi o Pana działkę, to warto byłoby wykonać dwa działania. Pierwsze to odprowadzenie wód deszczowych z sąsiedztwa budynku, czyli zebranie wód z rynien oraz powierzchni nieprzepuszczalnych jak podjazdy w szczelny system i skierowanie ich do sieci kanalizacji deszczowej. Alternatywą wartą rozważenie jest budowa zbiornika retencyjnego i wykorzystanie wody deszczowej do podlewania ogrodu, a dopiero jej nadmiar odprowadzać do sieci kanalizacji deszczowej. Ze względu na grunty nieprzepuszczalne (gliniaste) sensownie byłoby wykonać zabezpieczenie fundamentów w postaci drenażu opaskowego. Jeśli ma Pan hydroizolację odległość rur drenarskich od ściany fundamentowej wynosząca 50 cm jest wystarczająca. Proszę zwrócić też uwagę na głębokość posadowienia rur drenarskich, które powinny być ułożone na wysokości ław fundamentowych, ale nie głębiej. W sprawach bardziej szczegółowych (obsypka filtracyjna, typ rur drenarskiej, studzienki rewizyjne i zbiorcze) odsyłam do materiałów na temat drenażu opaskowego dostępnych np. na stronach internetowych firmy Wavin. pozdrawiam Agnieszka Przybył
  3. Podpięcie rynny do drenażu

    Drenaż opaskowy ma za zadanie ograniczenie dopływu wody gruntowej i/lub deszczowej do fundamentów budynku. Nie jest zalecane łączenie rur spustowych systemu rynnowego z systemem drenażu opaskowego (tj. wprowadzenie rur spustowych do studzienek rewizyjnych lub bezpośrednio do rur drenarskich). Możliwe jest jedynie połączenie obu systemów poprzez studzienkę drenarską zbiorczą i z tego punktu odprowadzenie wody do zbiornika lub cieku wodnego. Należy jednak pamiętać, że woda deszczowa spłukuje z rynien różne zanieczyszczenia, które, jeśli dostaną się do układu drenarskiego (np. poprzez cofanie się wody podczas deszczy nawalnych), mogą powodować jego szybsze zamulenie. Agnieszka Przybył
  4. Odnośnie samodzielnego wylewania posadzek to byłbym ostrożny. Posadzka jest bardzo ważnym elementem w ogrzewaniu podłogowym. Powinna mieć odpowiednią wytrzymałość i grubość. Powinna być też równa, co jest niezmiernie ważne przy układaniu wykończeń takiej podłogi np panele . Chociaż przy płytkach można pewne niedoskonałości wyrównać ale nie wszystkie. Co do zbrojenia to w budynkach mieszkalnych , gdzie nie przewiduje się niestandardowych obciążeń nie ma potrzeby stosowania zbrojenia jastrychu. jego zastosowanie w żaden sposób nie będzie widoczne i nie wpływa na prawidłową pracę betonu czy samej podłogówki. Tak więc zalecam aby jastrych wykonała firma zajmująca się posadzkami. Wykona to szybko, równo i o odpowiedniej grubości.
  5. Wszystko zależy od producenta rury która jest używana w instalacji ogrzewania podłogowego W przypadku naszej rura alupex żywotność rury wynosi 50 lat Starzenie rury w przypadku ogrzewania podłogowego może wydłużyć jeszcze bardziej ten czas ponieważ instalacja o.p pracuje na niskiej temperaturze zasilania oraz niskim ciśnieni ( temp.30-35 stopni celsjusza , ciśnienie 1.5-2.5 bara) Marcin Biedrzycki
  6. Instalacja wodnego ogrzewania podłogowego

    Jeśli chodzi o stosowanie folii aluminiowej do ogrzewania podłogowego to pełni ona głównie funkcję zabezpieczającą izolację termiczną przed zawilgoceniem. Zawilgocenie izolacji termicznej zmniejsza jej właściwości ochrony cieplnej, co w konsekwencji przyczynia się do większych strat ciepła do gruntu, niż założono przy danej grubości izolacji termicznej. Folia aluminiowa pełni również rolę materiału promieniującego cieplnie, dzięki czemu zwiększa się ilość ciepła oddawana do warstwy wylewki betonowej. Nie jest to element instalacji bezwzględnie konieczny przy prawidłowej pracy instalacji, ale zwiększa on sprawność oddawania ciepła grzejnika połogowego. Stosowanie miksokreta jest dość powszechne przy wykonywaniu wylewek betonowych jednak, aby wykonać odpowiednio wylewkę, należy zwrócić uwagę na to, aby rury były jak najlepiej oblane betonem, zaprawą betonową czy anhydrytową. Bardziej precyzyjną metodą, która daje prawidłowe oblanie rury to stosowanie wylewek płynnych. Wylewanie posadzki z zastosowaniem miksokreta przy odpowiedniej wprawie fachowca zapewnia również poprawny sposób wykonania wylewki nad ogrzewaniem podłogowym. Wymaga to jednak znacznie większego doświadczenia i umiejętności oraz dokładności wykonania.
  7. zakonczenie drenazu

    Aby odprowadzić wody drenażowe do odbiornika usytuowanego ok. 2m powyżej poziomu drenażu, należy zastosować przepompownię wód zanieczyszczonych. Dobór takiej minipompowni może zostać wykonany po przesłaniu wypełnionego formularza doboru przepompowni i przesłaniu zapytania do producenta tego rodzaju rozwiązań, w przypadku firmy Wavin Metalplast-Buk Sp.z o.o. na skrzynkę mailową: kontakt_pl@wavin.pl
  8. Drenaż odwadniający

    Pytanie zostało postawione bardzo ogólnie, dlatego trudno dokładnie opisać wykonanie takiego odwodnienia. Jeżeli chodzi o drenaż podpowierzchniowy, to odwodnienie działki można wykonać za pomocą rur drenarskich. W przypadku odwodnienia powierzchniowego stosuje się np.odwodnienia liniowe, dobór takiego odwodnienia uzależniony jest od powierzchni odwadnianej. W odwodnieniu działki z zastosowaniem drenażu bardzo ważne są warunki gruntowo-wodne. Na podstawie tych danych i powierzchni odwadniania dobiera się odpowiednio średnicę rury drenarskiej. Dla uniknięcia przenikania otaczającej gleby do rury może okazać się konieczne zastosowanie filtru. Najczęściej rury drenarskie układa się na wyrównanej warstwie ok. 5 cm, z min. spadkiem 0,3 % . Rura powinna być obsypana ok. 20-30 cm wokół rury, materiałem przepuszczalnym np. piasek, żwir. W przypadku drenażu opaskowego budynku, drenaż układa się nie głębiej niż ława fundamentowa.
  9. Rury z tworzywa

    "Stosowanie rur z tworzyw sztucznych w kontakcie z wodą pitną nie stanowi większego zagrożenia związanego z rozwojem bakterii niż z wykorzystaniem innych materiałów. Jeżeli system instalacji wodociągowej jest poprawnie zaprojektowany , wykonany przez instalatora to nie ma żadnych zagrożeń zdrowotnych. Należy jednak pamiętać aby: - nie dopuszczać do tworzenia martwych stref w instalacji (z braku cyrkulacji wody dochodzi tam do zużycia wolnego chloru, który zabezpiecza przed rozwojem bakterii znajdujących się w wodzie. Po takim zużyciu bakterie znajdujące się w wodzie mogą zacząć się intensywnie rozwijać. Dotyczy to nie tylko materiałów z tworzyw ale również metali.) - w instalacjach wody zimnej panowała temperatura niższa niż 25stC - w instalacjach ciepłej wody użytkowej panowała temperatura min. 60 stC. Jeśli temperatura niższa niż 60 stC (wg Polskich wymagań min. 55 st C) to należy stosować dezynfekcję termiczną całej instalacji. Szczegółowe dane można znaleźć w Rozporządzeniu Ministra Infrastruktury w sprawie Warunków technicznych jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie. W wielu studiach naukowych i intensywnych badaniach dopuszczających, zostało udowodnione, że rury z tworzyw sztucznych nie wpływają na jakość wody pitnej i spełniają z dużym marginesem bezpieczeństwa różne surowe wymogi dotyczące ludzkiego zdrowia. Dotyczy to wszystkich rodzajów wody pitnej, niezależnie od wartości pH wody i innych aspektów jej jakości. Według KIWA (www.kiwawaterresearch.eu) i badań wykonanych przez Ofi (www.ofi.co.at) praktycznie nie ma istotnych różnic pomiędzy poszczególnymi materiałami stosowanymi do budowy instalacji ciepłej i zimnej wody tak w przypadku tworzyw sztucznych jak i innych materiałów. Szczegółowe informacje można znaleźć na w/w stronach oraz na stronie Polskiego Stowarzyszenia Producentów Rur i Kształtek z Tworzyw Sztucznych (PRIK), na której to znajduje się biuletyn informacyjny wydany przez PRIK i TEPPFA pt." Tworzywa sztuczne bezpiecznym i trwałym materiałem w instalacjach ciepłej i zimnej wody oraz centralnego ogrzewania." (www.prik.pl/publikacje.php)".
  10. Rury z tworzywa

    Wszystkie rury i kształtki (systemy) do instalacji do wody pitnej muszą posiadać atest PZH (Państwowy Zakład Higieny), atest ten jest dopuszczeniem systemu do stosowania w instalacjach służących do przesyłania wody do spożycia. Rury i kształtki tworzywowe (PVC, PE czy PP) są stosowane w instalacjach do wody pitnej od kilkudziesięciu lat w Europie i producenci posiadają dopuszczenia wydawane przez PZH.
  11. Wodne ogrzewanie podłogowe a pompa

    Wodne ogrzewanie podłogowe w związku z tym, że bazuje na wymuszonym ruchu wody wymaga stosowania pomp obiegowych. Pompy montowane są w zależności od rozwiązania instalacji na poziomie kotłowni - centralne przygotowanie parametrów grzewczych, oprócz pompy obiegowej montowany jest zawór dwu, trzy lub czterodrogowy, którego zadaniem jest dopasowanie (obniżenia) parametrów temperaturowych wody grzewczej do zasilenia instalacji ogrzewania podłogowego. Efekt podmieszania jest również możliwy do wykonania poprzez montaż przy rozdzielaczu obwodów grzewczych tzw. grup pompowo-mieszających
×