Skocz do zawartości

Ile obwodów instalacji elektrycznej?


Recommended Posts

Napisano
Witam! Czy ktoś może mi udzielić informacji odnośnie tego,na ile obwodów powinna być podzielona instalacja elektryczna w domu jednorodzinnym?Muszę zaznaczyć iż dom ma 260m2 w tym garaż dwu stanowiskowy pralnia i kotłownia.Czy są jakieś kryteria odnośnie ilości obwodów?

Proszę o informacje na ten temat
Napisano
Najprościej powiedzieć, że na tyle ile potrzeba. Za mało danych. Zasilanie 1-fazowe czy 3-fazowe? Osobno światło i gniazda. Osobno pomieszczenia mokre. Osobno kuchnia. Osobno urządzenia pobierające > 2kW. Osobno obwody zewnętrzne. Osobno obwody urządzeń "wrażliwych"- rtv, komp. Osobno zasilanie instalacji alarmowej. Osobno urządzenia zasilane z trzech faz. Osobno obwody oświetlenia awaryjnego. I pomieszaj fazy oświetlenia i gniazd w poszczególnych pomieszczeniach: żebyś mógł włączyć lampkę do gniazdka, jak ci padnie żarówka w żyrandolu. I pomieszaj fazy na kondygnacjach, żeby nie padły ci wszystkie gniazda na kondygnacji na raz. To samo zrób z oświetleniem na kondygnacjach. I sensownie podziel to na osobne wyłączniki różnicowo-prądowe.

...dlatego mówię, że za mało danych. icon_smile.gif
Napisano
  Cytat

Najprościej powiedzieć, że na tyle ile potrzeba. Za mało danych. Zasilanie 1-fazowe czy 3-fazowe? Osobno światło i gniazda. Osobno pomieszczenia mokre. Osobno kuchnia. Osobno urządzenia pobierające > 2kW. Osobno obwody zewnętrzne. Osobno obwody urządzeń "wrażliwych"- rtv, komp. Osobno zasilanie instalacji alarmowej. Osobno urządzenia zasilane z trzech faz. Osobno obwody oświetlenia awaryjnego. I pomieszaj fazy oświetlenia i gniazd w poszczególnych pomieszczeniach: żebyś mógł włączyć lampkę do gniazdka, jak ci padnie żarówka w żyrandolu. I pomieszaj fazy na kondygnacjach, żeby nie padły ci wszystkie gniazda na kondygnacji na raz. To samo zrób z oświetleniem na kondygnacjach. I sensownie podziel to na osobne wyłączniki różnicowo-prądowe.

...dlatego mówię, że za mało danych. icon_smile.gif

Rozwiń  


Dzięki za informacje! Faktycznie mogłem się bardziej rozpisać na ten temat.lecz nie ukrywam że jest to dla mnie pilna sprawa,bo na dniach mam zacząć robienie instalacji.Przyłącz mam 3-fazowy,moc jaką mi przydzielił zakład energetyczny to 11 Kw. A bezpieczniki przed licznikowe mam 20 A.Nie wiem tylko czy oddzielnie podpiąć każdą łazienkę pod różnicówkę czyli 2 łazienki = 2 różnicówki. Czy też mogę podpiąć obie pod jedną.Z tego co piszesz wynika że tych obwodów będzie sporo.Czy to jest naprawdę potrzebne tyle obwodów,przecież będzie ich ze 20?
Napisano
Tak, to konieczne.
W moim domu 200 m2 wychodzi ich około 40 także 20 to wcale nie dużo.

Typowo powinny być takie obwody:
-gniazda kuchenne
-zmywarka
-piekarnik
-3f do płyty grzejnej
-łazienka (razy ilość łazienek)
-pralka
-suszarka
-bramy
-kotłownia (kocioł oddzielnie)
-gniazda w pokojach (na jednym obwodzie ze 2 pokoje)
-koniecznie oddzielnie alarm
-teleinformatyka
-kilka obwodów oświetlenia (po 2-3 na kondygnację)
-wentylacja (jeśli jest centrala wentylacyjna)
-gniazda garaż
+ ewentualne inne urządzenia, które tego wymagają.

Oczywiście zabezpieczenie wyłącznikami różnicowoprądowymi.
Tylko w żadnym wypadku nie jeden na cały dom. Przynajmniej 2-3 (raczej trójfazowe). Np. jeden na oświetlenie (ale nie wszystkie obwody, np. bez tego w przedpokoju), drugi na gniazda w pomieszczeniach mokrych, trzeci na gniazda w pom. suchych. Ewentualnie czwarty jeśli będą obwody oświetlenia ogrodu czy gniazda na zewnątrz do np. dekoracji świątecznych (potrafią wyrzucać różnicówkę, a brak prądu w domu przez padający śnieg nie jest miły...).

No i ochrona przepięciowa. I połączenia wyrównawcze (ale to konieczność).

Ale to tylko przykład. To powinien ustalić elektryk. Każdy dom to inny dom.
Tylko żeby elektryk nie był zatrzymany w edukacji na poziomie ukończenia szkoły, bo faktycznie zmieści cały dom w rozdzielnicy 20x20 cm, no i w żadnym wypadku nie złota rączka pan "Zdzisio" co robi kompleksowo od murowania aż po elektrykę...

Pozdrawiam icon_biggrin.gif
Napisano
I obwody trójfazowe zabezpieczaj trójfazowymi wyłącznikami rożnicowoprądowymi, a obwody jednofazowe wyłącznikami jednofazowymi.

U mnie skrzynka na razie wygląda tak:

w sumie 96 pól
Napisano
  Cytat

ja na dom (200m po podłodze) mam skrzyneczke na 36 bezpieczników (3 szyny). 2 szyny na 24 obowdy, a trzecia na różnicówki, kontrole faz i przepięcia( pioruny)

Rozwiń  

Mógłbyś wstawić fotkę bez obudowy? Popatrzyłoby się, czegoś dowiedziało...

U mnie część (25%) jest rezerwą na przyszłość: sterowanie roletami, których nie ma i długo nie będzie i zasilanie garażu, którego nie ma i długo nie będzie.
Napisano
  Cytat

Witam! Czy ktoś może mi udzielić informacji odnośnie tego,na ile obwodów powinna być podzielona instalacja elektryczna w domu jednorodzinnym?Muszę zaznaczyć iż dom ma 260m2 w tym garaż dwu stanowiskowy pralnia i kotłownia.Czy są jakieś kryteria odnośnie ilości obwodów?

Proszę o informacje na ten temat

Rozwiń  



Warto zastanowić się nad instalacją bezpuszkową. Nie jest może oszczędna, ale łatwiej ją zaplanować i każdy obwód można prowadzić osobno, gdzie kontrola nad odbiornikami prądu może być dokładniejsza. No i przede wszystkim estetyka i bezpieczeństwo.
U mnie na 150 m dom mam 16 obwodów+kuchnia+garaż+3fazy+alarm+ogród+piec.
3 róznicówki, 2 przeciwprzepięciowe.
pozdro icon_smile.gif
Napisano
  Cytat

Tak, to konieczne.
W moim domu 200 m2 wychodzi ich około 40 także 20 to wcale nie dużo.

Typowo powinny być takie obwody:
-gniazda kuchenne
-zmywarka
-piekarnik
-3f do płyty grzejnej
-łazienka (razy ilość łazienek)
-pralka
-suszarka
-bramy
-kotłownia (kocioł oddzielnie)
-gniazda w pokojach (na jednym obwodzie ze 2 pokoje)
-koniecznie oddzielnie alarm
-teleinformatyka
-kilka obwodów oświetlenia (po 2-3 na kondygnację)
-wentylacja (jeśli jest centrala wentylacyjna)
-gniazda garaż
+ ewentualne inne urządzenia, które tego wymagają.

Oczywiście zabezpieczenie wyłącznikami różnicowoprądowymi.
Tylko w żadnym wypadku nie jeden na cały dom. Przynajmniej 2-3 (raczej trójfazowe). Np. jeden na oświetlenie (ale nie wszystkie obwody, np. bez tego w przedpokoju), drugi na gniazda w pomieszczeniach mokrych, trzeci na gniazda w pom. suchych. Ewentualnie czwarty jeśli będą obwody oświetlenia ogrodu czy gniazda na zewnątrz do np. dekoracji świątecznych (potrafią wyrzucać różnicówkę, a brak prądu w domu przez padający śnieg nie jest miły...).

No i ochrona przepięciowa. I połączenia wyrównawcze (ale to konieczność).

Ale to tylko przykład. To powinien ustalić elektryk. Każdy dom to inny dom.
Tylko żeby elektryk nie był zatrzymany w edukacji na poziomie ukończenia szkoły, bo faktycznie zmieści cały dom w rozdzielnicy 20x20 cm, no i w żadnym wypadku nie złota rączka pan "Zdzisio" co robi kompleksowo od murowania aż po elektrykę...

Pozdrawiam icon_biggrin.gif

Rozwiń  


Dzięki za wyczerpującą odpowiedź, mam nadzieje że teraz będę mógł rzeczowo porozmawiać z moim elektrykiem na ten temat i uzgodnię z nim szczegóły.Oby gość się okazał prawdziwym fachowcem.

Pozdrawiam
Napisano
W przypadku obwodów dedykowanych dla poszczególnych urządzeń czy części instalacji (ogrzewanie podłogowe, sieć komputerowa, gniazda: pralki, kuchenki itp.) warto zastosować wyłączniki kombinowane (nadprądowe z członem różnicowoprądowym). Ich zaletą w porównaniu do oddzielnie stosowanych wyłączników nadprądowych i różnicowoprądowych jest oszczędność miejsca w rozdzielnicy, a także wygoda przy montażu.
Napisano
  Cytat

Witam! Czy ktoś może mi udzielić informacji odnośnie tego,na ile obwodów powinna być podzielona instalacja elektryczna w domu jednorodzinnym?Muszę zaznaczyć iż dom ma 260m2 w tym garaż dwu stanowiskowy pralnia i kotłownia.Czy są jakieś kryteria odnośnie ilości obwodów?

Proszę o informacje na ten temat

Rozwiń  


witam, nie powinno sie stawiać w ten sposób sprawy podziału instalacji.
1. Chyba jakaś dokumentacja domu jest , bo przecież na jakiejś podstawie została wydana zgoda na budowę.
Tam jest również i projekt instalacji.
2. Jeśli projekt został indywidualnie zmieniony w poważnym stopniu( co nie powinno mieć miejsca,ale często ma ) to życie pisze dwa scenariusze;
- kumaty elektryk
- pseudo elektryk
W pierwszym wypadku podzieli sam na logiczną ilośc obwodów zapewniająca trwałośc instalacji i wybiórczość w przypadkach awaryjnych wyłączeń obwodów.
W przypadku drugim żadne dobre rady na forum nic nie dadzą, bo trzeba określić ilość punków odbiorów ich charakter, obciążenia itp., a taki i tego nie jest w stanie zrobić.
Napisano
  Cytat

witam, nie powinno sie stawiać w ten sposób sprawy podziału instalacji.
1. Chyba jakaś dokumentacja domu jest , bo przecież na jakiejś podstawie została wydana zgoda na budowę.
Tam jest również i projekt instalacji.
2. Jeśli projekt został indywidualnie zmieniony w poważnym stopniu( co nie powinno mieć miejsca,ale często ma ) to życie pisze dwa scenariusze;
- kumaty elektryk
- pseudo elektryk
W pierwszym wypadku podzieli sam na logiczną ilośc obwodów zapewniająca trwałośc instalacji i wybiórczość w przypadkach awaryjnych wyłączeń obwodów.
W przypadku drugim żadne dobre rady na forum nic nie dadzą, bo trzeba określić ilość punków odbiorów ich charakter, obciążenia itp., a taki i tego nie jest w stanie zrobić.

Rozwiń  


Tak się składa,że projektant nie dał mi żadnego projektu jakiejkolwiek instalacji.Oczywiście zdziwiony zapytałem dlaczego nie ma wyrysowanych instalacji,odpowiedział że nie trzeba mi projektu branżowego dla domu jednorodzinnego,a pozwolenie na budowę dostałem bez problemu.
Natomiast odnośnie elektryka to ten z którym rozmawiałem wydaje się że jest kumaty.Nie mogę tylko z nim dojść do porozumienia odnośnie ilości obwodów bo On twierdzi że 8-10 wystarczy.I nie potrzeba więcej.Ja natomiast nie chciałbym później żałować gdy już będzie po tynkach a okaże się że jednak ta ilość obwodów jest za mała.
Nie wiem też jakie przewody mam zastosować bo na pewno instalacja będzie w peszlu w wykutych bruzdach,do gniazdek 2,5 mm,do siły 4 mm,a do oświetlenia 1,5 mm.Tylko czy pojedyncze czy może YDY4x2.5.
Pozdrawiam i proszę o info.
Napisano
Mikek, zazwyczaj stosowane są przewody o przekrojach takich jak napisałeś, 3x1,5mm2 i 3x2,5mm2.

Z żyrandolami jest sprawa, bo potrzeba 4 przewodów, by móc włączać żyrandol w połowie i w całości... wiesz o co chodzi... A cztery dlatego, że czwarty to PE, który być powinien, choć nie zawsze. Elektrycy powinni zrobić na czterech, żeby było na zaś.

Warto zrobić tyle obwodów, by mieć wygodę użytkowania. Wymyśl sobie kilka wariantów ustawienia mebli, pomyśl o różnych sytuacjach typu "Idę z kompem do kuchni. Czy potrzebuję mieć tu dostęp do netu?" albo "Zwarcie się zrobiło, jak grzebałem przy lampie. Wywaliło korek. Gdzie mam inne najbliższe gniazdko z prądem?" albo "Jest burza. Nie ma jednej fazy. Co nie chodzi? Gdzie w domu nie ma światła? Gdzie nie ma prądu?" i takie tam powymyślaj sobie sytuacje, to będziesz wiedział ile obwodów warto zrobić.
Mi to pomogło.
Napisano
  Cytat

Tak się składa,że projektant nie dał mi żadnego projektu jakiejkolwiek instalacji.Oczywiście zdziwiony zapytałem dlaczego nie ma wyrysowanych instalacji,odpowiedział że nie trzeba mi projektu branżowego dla domu jednorodzinnego,a pozwolenie na budowę dostałem bez problemu.
Natomiast odnośnie elektryka to ten z którym rozmawiałem wydaje się że jest kumaty.Nie mogę tylko z nim dojść do porozumienia odnośnie ilości obwodów bo On twierdzi że 8-10 wystarczy.I nie potrzeba więcej.Ja natomiast nie chciałbym później żałować gdy już będzie po tynkach a okaże się że jednak ta ilość obwodów jest za mała.
Nie wiem też jakie przewody mam zastosować bo na pewno instalacja będzie w peszlu w wykutych bruzdach,do gniazdek 2,5 mm,do siły 4 mm,a do oświetlenia 1,5 mm.Tylko czy pojedyncze czy może YDY4x2.5.
Pozdrawiam i proszę o info.

Rozwiń  

Witam.
Moje pytanie: dlaczego w peszlu?
Czy są jakieś specjalne wymagania obiektu, czy to tylko życzanie.

Przekrój przewodu uzależniony jest od obciązenia długotrwałego przewodu. Załączam tabelę w celu zrozumienia zasad bez potrzeby samodzielnego wyliczania przekrojów.
Jeżeli mamy obwód gniazdowy wykonany przewodem wielożyłowym np. YDY 3x1,5mm2 to możemy zabezpieczyć go wyłącznikiem nadmiarowo-prądowym o wielkości 16A, bo obciązalność długotrw. przewodu w grupie B2 (wielożyłowy w rurach w ścianie) wynosi 17,5A

Na oświetleniowe obwody proponuję 3x1mm2 lub 4x1mm2 i zabezpieczenie 10A

Jeśli chodzi o podział instalacji nie ma sztywnych zasad, nie mniej ilość obwodów przy powierzchni powyżej 125m2 nie powinna być mniejsza niż 6 obwodów gniazd ogólnych.

Liczba gniazd wtyczkowych w poszczególnych pomieszczeniach mieszkania powinna
być na tyle duża, aby nie było kłopotliwe użytkowanie różnych odbiorników, również ręcznych,
bez konieczności stosowania przedłużaczy o większej liczbie gniazd. Wymagana liczba
wypustów oświetleniowych i gniazd wtyczkowych ogólnego przeznaczenia w mieszkaniach
o przeciętnym standardzie wykonania nie powinna być mniejsza od podanych w tabeli 2
w kolumnie 1.

Przy wyższym standardzie wykonania należy przyjmować dane zestawione w kolumnach
odpowiadających kategorii II lub nawet III. W takich przypadkach może być konieczne wykonanie większej
liczby obwodów, niż wynika to z zaleceń.
Trzeba pamiętać o logice, a wtedy możliwe, że należy wykonać więcej obwodów.

Obwody oświetlenia i gniazd wtyczkowych ogólnego przeznaczenia należy wykonywać
przewodami miedzianymi o przekroju 1,5 mm2 i zabezpieczyć wyłącznikami instalacyjnymi
o prądzie znamionowym ciągłym 16 A i charakterystyce czasowo-prądowej typu B (rys. poglądowy podziału).

Obwody zasilające wydzielone odbiorniki o większej mocy znamionowej powinny być
wykonane przewodami o obciążalności odpowiedniej do ich prądu znamionowego, jednak
o przekroju nie mniejszym niż 1,5 mm2 Cu.

DSC01446.jpg

DSC01446.jpg

DSC01446.jpg

Napisano
  Cytat

Mikek, zazwyczaj stosowane są przewody o przekrojach takich jak napisałeś, 3x1,5mm2 i 3x2,5mm2.

Z żyrandolami jest sprawa, bo potrzeba 4 przewodów, by móc włączać żyrandol w połowie i w całości... wiesz o co chodzi... A cztery dlatego, że czwarty to PE, który być powinien, choć nie zawsze. Elektrycy powinni zrobić na czterech, żeby było na zaś.

Warto zrobić tyle obwodów, by mieć wygodę użytkowania. Wymyśl sobie kilka wariantów ustawienia mebli, pomyśl o różnych sytuacjach typu "Idę z kompem do kuchni. Czy potrzebuję mieć tu dostęp do netu?" albo "Zwarcie się zrobiło, jak grzebałem przy lampie. Wywaliło korek. Gdzie mam inne najbliższe gniazdko z prądem?" albo "Jest burza. Nie ma jednej fazy. Co nie chodzi? Gdzie w domu nie ma światła? Gdzie nie ma prądu?" i takie tam powymyślaj sobie sytuacje, to będziesz wiedział ile obwodów warto zrobić.
Mi to pomogło.

Rozwiń  


Dzięki PeZet za wypowiedź i za zainteresowanie moim tematem.Tu przy okazji muszę też podziękować Ekspertowi z KNX za pomocną i wyczerpującą odpowiedź na mój post.Tabele bardzo pomocne! Dzięki-icon_smile.gif
  • 2 tygodnie temu...
Napisano
  Cytat

I obwody trójfazowe zabezpieczaj trójfazowymi wyłącznikami rożnicowoprądowymi, a obwody jednofazowe wyłącznikami jednofazowymi.

U mnie skrzynka na razie wygląda tak:

w sumie 96 pól

Rozwiń  

To nie skrzynka a 6 rozdzielnic - można było zastosować jedną a większą - a z ciekawości to gdzie tu jest WLZ
bo ciężko zobaczyć - pozdrawiam
Napisano
  Cytat

To nie skrzynka a 6 rozdzielnic - można było zastosować jedną a większą - a z ciekawości to gdzie tu jest WLZ
bo ciężko zobaczyć - pozdrawiam

Rozwiń  


Witam.
Może to modułówka?
A, może czysta ekonomia. Nie ma znaczenia, chłopu podoba się. O gustach nie należy się wypowiadać. Jeżeli bedzie spełniało swoją funkcję i w 100% chroniło domowników i instalację - O.K.

NIedawno składałem klijentowi dwie rozdzielnie 4x12 wtynkowe osadzone bardzo blisko siebie. Zapytany dlaczego dwie, a nie jedna duża odpowiedzał -była okazja kupuć za psie pieniądze, to kupiłem.
  • 3 tygodnie temu...
Napisano
KNX, masz rację. To czysta ekonomia. Za dwie szafki 56-polowe zapłaciłbym 6x więcej.
WLZ planuję na trzy sposoby - liczę na Waszę radę, bo za cholerę nie wiem:
wariant 1: lewe górne pole (rozdzielnica icon_smile.gif)

wariant 2: na ściance obok wstawiłbym 4-polową małą rozdzielnicę do zaplombowania

wariant3: zostawić wył różn prąd w skrzynce w granicy, prąd mam odebrany, RCD zaplombowane, więc niech jest jak jest, tylko kabel podpiąć. Wtedy w domku w lewym górnym polu będzie odgromówka, lampki, blok rozdzielczy i główny wyłącznik FR303 (bez odłączania przewodu N, mogę mylić nazwę)

Co wy na to?
Napisano
Na pradzie sie za bardzo nie znam wiec sorry jak cos palne ale wariant 3 to taki, ze jak pralka nawali to lecisz to sprawdzic do skrzynki w ogrodzeniu?
Napisano
Ja14, masz rację, wiem, pomyliłem się. Nie chodzi o RDC, tylko zabezpieczenie główne plombowane przez Zakład energ. U mnie jest to 25A. Mam to już wstawione w skrzynkę w granicy działki i zaplombowane. I wariant trzeci to pozostawienie tego wyłącznika tam, gdzie jest. A główny wył różn prąd 100mA byłby w lewym górnym polu.
  • 3 tygodnie temu...
Napisano
  Cytat

wariant3: zostawić wył różn prąd w skrzynce w granicy, prąd mam odebrany, RCD zaplombowane, więc niech jest jak jest, tylko kabel podpiąć. Wtedy w domku w lewym górnym polu będzie odgromówka, lampki, blok rozdzielczy i główny wyłącznik FR303 (bez odłączania przewodu N, mogę mylić nazwę)

Co wy na to?

Rozwiń  


To nie jest najszczęśliwszy wariant. Po co RCD na granicy? Żeby chroniło kabel zasilający? Przed czym? On powinien być zakopany tak, aby żadna łopata go nie dostała. Poza tym nalezy unikać sytuacji, kiedy cała nasza instalacja "wisi" na jednej różnicówce. A w ogóle jaki tam jest prąd różnicowy? Jesli 30 mA, to kiepsko. Przy zadziałaniu biegaj do płota. A jak będzie w nocy?
Muszę Ci się zrewanżować za baner icon_biggrin.gif więc pytaj.

Utwórz konto lub zaloguj się, aby skomentować

Musisz być użytkownikiem, aby dodać komentarz

Utwórz konto

Zarejestruj nowe konto na forum. To jest łatwe!

Zarejestruj nowe konto

Zaloguj się

Masz już konto? Zaloguj się.

Zaloguj się
  • Kto przegląda   0 użytkowników

    • Brak zalogowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
  • Darmowy poradnik budowlany raz w tygodniu na Twój e-mail

  • Najnowsze posty

    • Standardowo, w gotowych zestawach drzwiowych, prześwit pod spodem (czyli odległość między dolną krawędzią skrzydła a podłogą) wynosi zwykle od 1 do 2 cm (10-20 mm). To umożliwia swobodne otwieranie drzwi.
    • Ja jednak wolałbym zrobić to z kostki brukowej i mieć to już  z głowy, zaoszczędziłbym, dając swoją robociznę. Materiał jest to koszt stosunkowo tani.   Koszt materiałów na taras z nasypem około 30 cm, o wymiarach 6,0 × 4,0 m, z krawężnikami betonowymi antracyt i kostką brukową Stylbruk, będzie zależał od kilku czynników, takich jak lokalne ceny materiałów, wybór konkretnego typu kostki i krawężników, a także ewentualne dodatkowe elementy. Oto szacunkowe koszty poszczególnych elementów:   Materiały na nasyp piasek około 15 do 30 zł/m³  Przy nasypie 30 cm pod powierzchnią, potrzebujesz około 7,2 m³ (6 m × 4 m × 0,3 m + schodek), co daje koszt około 360-720 zł.   Krawężniki betonowe antracyt: koszt ok.  15 do 25 zł za metr bieżący. Przy długości obwodu tarasu (2×6 + stopień = ok. 30 mb), to wydatek od 300 do 450 zł.   Kostka brukowa Stylbruk: ceny wahają się od 70 do 80 zł/m². Dla powierzchni 30 m² (6×4 m + schodek), koszt materiału to od 2100 do 2400 zł. Dodatkowe materiały: np. cement, piasek do wyrównania, folie, kity, mogą kosztować 200 do 300 złotych.   Podsumowanie szacunkowego kosztu materiałów: Element Szacunkowy koszt (zł) Nasyp 300 - 450 Krawężniki 360 - 450 Kostka brukowa 2100 - 2400 Dodatkowe materiały 200 - 300 Razem 2960 - 3600 zł   Pamiętaj, że są to orientacyjne kwoty, ze sklepu  Liroy Merlin, ceny mogą się różnić w zależności od lokalnych cen i wybranych materiałów.   
    • Witam, Temat stary jak świat ale może dowiem się czegoś nowego, tym bardziej, że jestem amatorem. Zastanawiam się nad wyborem ogrzewania dla nowobudowanego domu o powierzchni 137m2, ocieplonego z ogrzewaniem podłogowym w projekcie i ku takiemu też się skłaniam. Dodam jedynie, że szukam rozwiązania jak najbardziej samoobsługowego. Póki co waham się między pompą ciepła a gazem przy czym na razie faworyzuję pompę. W miejscu budowania nie ma instalacji gazowej więc zostaje mi zbiornik na gaz. 1. Instalacja gazowa tańsza od pompy ciepła     Często słyszę, że instalacja gazowa jest znacznie tańsza od pompy ciepła i rozwiązanie z pompą zwróci się za 100 lat:     link     Wysłałem oferty do kilku firm a poniżej zestawienie dwóch:     Pompa ciepła:     - Daikin Altherma - 33 480 zł     - konsola do montażu - 648 zł     - montaż kotłowni - 13 500 zł     - dofinansowanie - 7 000 zł     Łącznie: 40 628 zł     Kocioł gazowy:     - Vitodens 100-W B1HF + 100 litrów - 11 098 zł (jedna z trzech opcji która została mi zaproponowana, ta jest tą średnią pod względem cenowym)     - prace ziemne - 1 700 zł     - butla własna - 14 944 zł     - instalacja wewnętrzna w budynku - 1630 zł     - dofinansowanie - 0 zł (chociaż gdzieś widziałem jakieś lokalne dofinansowanie 5 000 zł)     - dochodzą jeszcze jakieś  koszta kierownika budowy, wydania dokumentów, może coś jeszcze?     Łącznie: 30 074 zł     Generalnie różnica nieco ponad 10 000  zł na korzyść ogrzewania gazowego te "32 tysiące w kieszeni" to chyba nie w tym przypadku 2.  Prognozy cen      Zarówno gaz jak i prąd z roku na rok drożeją. Jednak ceny prądu nie rosną tak szybko jak ceny gazu. Poza tym biorąc pod uwagę, że Unia Europejska chce do 2040 roku zrezygnować całkowicie z korzystania z gazu na     korzyść energii ze źródeł odnawialnych można raczej się spodziewać, że ceny za prąd będą malały (coraz więcej prądu ze źródeł odnawialnych, zachęty poprzez dofinansowania do pomp czy innych źródeł odnawialnych i zniechęcanie do innych - ets) a ceny za gaz będą rosły. Dodatkowym czynnikiem wpływającym na koszty gazu będą zapewne opłaty związane z ETS. Jakieś ostrożne wyliczenia, które znalazłem w sieci mówią, że będzie to koszt około 500 złotych rocznie dla gospodarstwa.    Z powyższego wynika, że jestem raczej zwolennikiem pompy ciepła ale z drugiej strony podkreślam, że jestem amatorem i słabo znam realia stąd też ten mail aby ktoś ewentualnie mnie uświadomił o błędzie. Albo ktoś podpowie jakąś inną technologię, ogrzewanie podczerwienią?   Co o tym sądzicie?
    • Czyli to ma być taki "Miś" na miarę Twoich możliwości... Wysłane z mojego SM-A520F przy użyciu Tapatalka
    • Witam Kupilem panele Swiss Krono, napisane na nich jest ze to system angle-angle. Myslalem ze sa na zatrzask jednak chyba nie. Jak je ukladac, pytam dlatego ze bardzo ciezko sie je uklada juz od drugiego rzedu.    
  • Popularne tematy

×
×
  • Utwórz nowe...