Skocz do zawartości

Ogieg cyrkulacyjny wody


Skwarol

Recommended Posts

Czy warto zamontować cyrkulacyjny obieg ciepłej wody w domu jednorodzinnym. Instalator wspomniał mi o tym podczas spisywania materiałów (koszt pompa 300zł plus złączki, rury oczywiście w cenie roboty). Od pieca to najdalej oddalonego miejsca do podłączenia cieplej wody jest około 8 metrów, poza tym istnieje możliwość podłączenia wyłącznika czasowego który w porach nieużywania ciepłej wody rozłączy pompę.
Link do komentarza
Cytat

Czy warto zamontować cyrkulacyjny obieg ciepłej wody w domu jednorodzinnym. Instalator wspomniał mi o tym podczas spisywania materiałów (koszt pompa 300zł plus złączki, rury oczywiście w cenie roboty). Od pieca to najdalej oddalonego miejsca do podłączenia cieplej wody jest około 8 metrów, poza tym istnieje możliwość podłączenia wyłącznika czasowego który w porach nieużywania ciepłej wody rozłączy pompę.



Przy ośmiu metrach to rzecz dyskusyjna wszystko zależy jeszcze ile osób i jak często pobiera wodę ciepłą co dziennie .


Przy takich odległościach korzyści wielkich nie ma bo wody się trochę zaoszczędzi ale za to wydaje na prąd +koszt pompy co jakiś czas ,straty ciepła przez cyrkulację są oraz materiał dodatkowy trzeba wbudować .
Niewątpliwie jest to komfort jak leci ciepła woda od razu icon_smile.gif

Nie powinno się cyrkulacji robić zbyt blisko baterii bo bateria jest niezaizolowana i działa jak radiator więc chłodzi wodę w obiegu krążącym .Ponadto puszczając zimną wodę ochładza się ją .Bateria będzie się bardziej pocić icon_smile.gif
Link do komentarza
Miałem - wyłączyłem. Długość obiegu ok, 30 m a straty na przesyle + pompa to ok. 150W w cyklu 12/24h daje to zużycie ok. 2 kWh na dobę. Przy napełnianiu wanny cyrkulacja bez sensu - najpierw zleci chłodna później uzupełni gorąca. W w.c. zainstalowałem elekt. podgrzewacz przepływowy zasilany ciepłą wodą - zużycie dzienne prądu 0,3 - 0,5 kW w pozostałych bateriach po dłuższej przerwie czekam 15 - 20 sek na dopływ dobrze ciepłej wody.
Link do komentarza
Do czego zmierzam. Na wejściu do ciepłej wody w domu chcę umieścić zawór termostatyczny ustawiony na 45stC - czyli wszystko co wejdzie do instalacji będzie miało 45stC. Ale....
Ale przecież to co wejdzie na dystansie od wejścia do punktu poboru wody będzie się wychładzało - więc chciałbym to zcyrkulować.
I pytanie jest jak to podłączyć, żeby mi cyrkulacja po prostu całego zasobnika nie wychłodziła na 45stC.
Podłączenie na trójniku do zimnej strony zaworu z zaworem zwrotnym na cyrkulacji?
Proszę o wskazanie jakiejś konkretnej metody bo odpowiedzi, że się da pomogły bardzo - ale chciałbym zobaczyć jak to jest praktykowane.
Link do komentarza
Cytat

Do czego zmierzam. Na wejściu do ciepłej wody w domu chcę umieścić zawór termostatyczny ustawiony na 45stC - czyli wszystko co wejdzie do instalacji będzie miało 45stC. Ale....
Ale przecież to co wejdzie na dystansie od wejścia do punktu poboru wody będzie się wychładzało - więc chciałbym to zcyrkulować.
I pytanie jest jak to podłączyć, żeby mi cyrkulacja po prostu całego zasobnika nie wychłodziła na 45stC.
Podłączenie na trójniku do zimnej strony zaworu z zaworem zwrotnym na cyrkulacji?
Proszę o wskazanie jakiejś konkretnej metody bo odpowiedzi, że się da pomogły bardzo - ale chciałbym zobaczyć jak to jest praktykowane.



Woda z cyrkulacji musi mieć możliwość wejścia do zasobnika oraz do podmieszania zaworu termostatycznego
Zimna woda musi mieć możliwość wejścia do zasobnika ,oraz do o podmieszania zaworu termostatycznego,
Woda w zasobniku krąży akurat u mnie grawitacyjnie z połączonym piecem który utrzymuje zadaną temperaturę przeze mnie ale można z pompą i termostatem kontrolującym temp. zasobnika .

Mam tak zrobione ale nawet z tego nie korzystam bo piec jest ustawiony na 45 st. więc jeżeli wchodzi tylko 45 st to co tu korygować .
Miałem obawy że w zasobniku będzie brakować wody jeżeli zejdę do takiej temperatury ale okazało się że wyszło dobrze .

Czym wyższą temp. będzie Pan utrzymywał na zasobniku będą większe straty ciepła .
Link do komentarza
Problem jest w tym, że jak puszczę cyrkulację do zasobnika - to nie tylko będę miał straty z powodu tego co ucieknie w rurkach przez pewien czas - ale dodatkowo wpakuje do zasobnika zimną wodę podmieszaną na zaworze.
Jak temu zapobiec - bo ze względu na podmieszanie generuje bardzo duże straty.
Link do komentarza
Rozumiesz jak działa podłogówka?
Zrób drugi zestaw mieszająco pompwy ustawiony na 45stC, taki jak do podłogowego, gdzie też niezależnie od temperatury w buforze puszcza się stałą temperaturę pod podłogę (tu będzie w obieg cyrkulacji).
Zasady i mechanizmy takie same.
Schemat też, a w necie jest tego do nagłej krwi.
Tyle, że tu układ ciśnieniowy i pompa cyrkulacyjna a nie CO ma być...
Gdzieś tam też jaki zaworek zwrotny, lub i nie i naczynie wzbiorcze (jak ten zaworek jest).
Adam M.
Link do komentarza
Cytat

Rozumiesz jak działa podłogówka?
Zrób drugi zestaw mieszająco pompwy ustawiony na 45stC, taki jak do podłogowego, gdzie też niezależnie od temperatury w buforze puszcza się stałą temperaturę pod podłogę (tu będzie w obieg cyrkulacji).
Zasady i mechanizmy takie same.
Schemat też, a w necie jest tego do nagłej krwi.
Tyle, że tu układ ciśnieniowy i pompa cyrkulacyjna a nie CO ma być...
Gdzieś tam też jaki zaworek zwrotny, lub i nie i naczynie wzbiorcze (jak ten zaworek jest).
Adam M.



icon_smile.gif
Z armatą na muchy?
Żeby pchać się w ten sposób do obiegu cyrkulacyjnego który z założenia miał powstać przez dołożenie trójnika i kawałki 1/2 calowej rurki z małą pompką ca.200zł z jakimś timerem czyli koszt rzędu 250zł - a tu buduję cały system dla cyrkulacji.
Ja chcę to zrobić w domu jednorodzinnym z 5-6 punktami poboru CWU.
Link do komentarza
Czy warto zamontować cyrkulacyjny obieg ciepłej wody w domu jednorodzinnym. Instalator wspomniał mi o tym podczas spisywania materiałów (koszt pompa 300zł plus złączki, rury oczywiście w cenie roboty). Od pieca to najdalej oddalonego miejsca do podłączenia cieplej wody jest około 8 metrów, poza tym istnieje możliwość podłączenia wyłącznika czasowego który w porach nieużywania ciepłej wody rozłączy pompę.


Też sie tak zastanawiam nad tą cyrkulacją, ale może lepiej w najdalej oddalonej kuchni założyć przepływowy ogrzewacz - woda ciepła natychmiast, a pompki brak. Pozostałe pobory wody są stosunkowo blisko, a ile tej ciepłej wody używa się w kuchni? gdy gary myje zmywarka.
Link do komentarza
Zapytałeś to odpowiedziałem.

Jak zapytasz - co robić, cyrkulacja migiem wychładza mi zbiornik CWU - to się nie odezwę.
Może inni powiedzą Ci jak zaradzić przy pomocy spinacza do papieru (bo prosto i tanio).

Bez urazy.
Albo coś jest potrzebne - to robi się to zgodnie ze sztuką...
Albo nie jest - to się tego nie robi.

W zbiorniku bywa, że będzie z 85stC.
Puść to sobie do kranu, jak lubisz....
Dzieciaki czasem łapy myją?

Adam M.
Link do komentarza
Cytat

Zapytałeś to odpowiedziałem.

Jak zapytasz - co robić, cyrkulacja migiem wychładza mi zbiornik CWU - to się nie odezwę.
Może inni powiedzą Ci jak zaradzić przy pomocy spinacza do papieru (bo prosto i tanio).

Bez urazy.
Albo coś jest potrzebne - to robi się to zgodnie ze sztuką...
Albo nie jest - to się tego nie robi.

W zbiorniku bywa, że będzie z 85stC.
Puść to sobie do kranu, jak lubisz....
Dzieciaki czasem łapy myją?

Adam M.


Mam cyrkulację a woda z zasobnika idzie przez zawór mieszający i nawet jeśli na zasobniku jest 80C to w układzie jest tyle ile nastawione na zaworze.
Link do komentarza
Cytat

Warto instalaować bo komfort jest duży jak masz wodę ciepłą bez czekania. Warto też dobrze zaizolować rurę od cyrkulacji. Niektóre kotły mają możliwość podpięcia sterowania pompą cyrkulacyjną. pozdr adam

Nie tylko rurkę od cyrkulacji należy zaizolować, ale rurki od ciepłej wody także. Minimum to otulina o grubości 20mm. Jeżeli kocioł nie ma możliwości sterowania pompka cyrkulacyjną, to można użyć prostego programatora czasowego elektronicznego lub elektromechanicznego.
Link do komentarza
A w jaki sposób zaizolować porządnie rury obiegu cyrkulacji?
Co myślicie o zapianowaniu takich rur, które biegną pod wylewką w styropianie? Tak około 5 cm pianki poliuretanowej wokół AluPexa 16 mm.
Załóżmy, że się nie da więcej, bo styropian pod wylewką to około 10 cm.
Pianka ma chyba znacznie mniejszy współczynnik przenikania ciepła niż styropian...
No i dodatkowo przyjmijmy, że instalacja jest na rozdzielaczach, także rur jest więcej i straty mogą być spore.
Te fabryczne, czerwone otuliny są takie... Uff... Co najwyżej do izolowania rur C.O. bo ciepło i tak zostanie w budynku.
Link do komentarza
Cytat

W zbiorniku bywa, że będzie z 85stC.
Puść to sobie do kranu, jak lubisz....
Dzieciaki czasem łapy myją?



A co ja napisałem?

Priorytetem jest zawór mieszający termostatyczny - ale ten rozładuje gorący bufor bardzo szybko. Z drugiej strony mam zasobnik CWU 300l i nie ma potrzeby i sensu go grzać grubo powyżej 60st (ze względu na wytrącanie kamienia).
Cyrkulacja to opcja w zależności od opłacalności - oczywiście opłacalności komfortu a nie opłacalności ogólnie.
Link do komentarza
Cytat

A co ja napisałem?

Priorytetem jest zawór mieszający termostatyczny - ale ten rozładuje gorący bufor bardzo szybko. Z drugiej strony mam zasobnik CWU 300l i nie ma potrzeby i sensu go grzać grubo powyżej 60st (ze względu na wytrącanie kamienia).
Cyrkulacja to opcja w zależności od opłacalności - oczywiście opłacalności komfortu a nie opłacalności ogólnie.




Sorry że się nie przyłożyłem ale mało czasu icon_smile.gif

Grawitacja zawsze będzie wychładzać zasobnik bo musi skądś brać ciepło .

http://img528.imageshack.us/img528/1696/p1080480.jpg
Link do komentarza
Cytat

Sorry że się nie przyłożyłem ale mało czasu icon_smile.gif
Grawitacja zawsze będzie wychładzać zasobnik bo musi skądś brać ciepło .



Główną zmianą w stosunku do tradycyjnego rozwiązania jest przeniesienie powrotu z cyrkulacji z zasobnika do linii podmieszającej z możliwością powrotu wody do zasobnika (jako zimnej).
Problemem było to co stanie się z wodą chłodną kiedy zawór mieszający doda ciepłej do obiegu cyrkulacji. Tu już widzę, pójdzie w zasilenie zasobnika. Czyli wszystko się dopina.
Dziękuje bardzo.
Link do komentarza
Cytat

Główną zmianą w stosunku do tradycyjnego rozwiązania jest przeniesienie powrotu z cyrkulacji z zasobnika do linii podmieszającej z możliwością powrotu wody do zasobnika (jako zimnej).
Problemem było to co stanie się z wodą chłodną kiedy zawór mieszający doda ciepłej do obiegu cyrkulacji. Tu już widzę, pójdzie w zasilenie zasobnika. Czyli wszystko się dopina.
Dziękuje bardzo.




Proszę pamiętać żeby pompa była spięta z termostatem i dobrze jak by miała zegar żeby nie pracowała nocą .
Mam na sprzedaż GRUNDFOS UP 15-14 BU kupiłem dwie i trzymałem na zapas ale widocznie tego typu sprzęt się nie psuje icon_smile.gif
Link do komentarza

Utwórz konto lub zaloguj się, aby skomentować

Musisz być użytkownikiem, aby dodać komentarz

Utwórz konto

Zarejestruj nowe konto na forum. To jest łatwe!

Zarejestruj nowe konto

Zaloguj się

Masz już konto? Zaloguj się.

Zaloguj się
  • Darmowy poradnik budowlany raz w tygodniu na Twój e-mail

  • Najnowsze posty

    • To chyba chybiony i fałszywy argument, bo klimatyzator jednak dmucha powietrzem zagrzanym do o wiele wyższej temperatury niż te 22 stopnie, chcąc osiągnąć zadaną temperaturę i pewnie to jest o wiele wyższa temperatura niż 30 st. Nie mierzyłem ale tak na wyczucie to znacznie przkracza trzydziestkę. Więc to akurat w drugą stronę działa, jeśli chodzi o tę "róznicę temperatur", czyli na korzyść hydrauliki. 
    • Ogrzewanie hydrauliczne, które występuje w 99% nowych polskich domach jest mniej efektywne i droższe niż bezpośrednie ogrzewanie pompą powietrze-powietrze, bo COP zależy od różnicy temperatur, a wodę trzeba ogrzać do ok 30°C, za powietrze do 22°. Proponuję zainteresować się systemem HVAC. V-wentylacja z odzyskiem ciepła wykonana pod ilość mieszkańców, a nie na kubaturę. Musi być, gdy chcemy używać klimatyzacji, bo latem przy chłodzeniu wentylacja grawitacyjna nie działa i oddychamy coraz bardziej zużytym powietrzem, co prowadzi do różnych dolegliwości. AC- jakość powietrza, za którą odpowiadają rewersyjne pompy ciepła (klimatyzatory). Temperatura cały rok, a wilgotność, która tworzy zaduch latem (tryb dry). H- ogrzewanie, czyli w przypadku, gdy klimatyzacja nie da rady (zazwyczaj kilka dni w roku) do uruchamiają się maty grzewcze. Ogrzewanie oporowe to COP 1, ale ono jest w tym systemie tylko wspomaganiem na wypadek ekstremalnych mrozów, awarii, czy dla komfortu, gdy ktoś chce bardziej dogrzać pokój. Poza tym pompy ciepła wciąż działają, więc zużycie jest śladowe. Dlaczego potrzebne są maty? Czy nie można dobrać większej mocy klim? Chodzi o to, że sezon grzewczy trwa ponad pół roku, a średnia temperatura w tym czasie w ostatnich latach to +5C i wciąż rośnie. Jeśli pompa będzie za duża to przez większość sezonu będzie działać on-off i łączne zużycie wyjdzie 2-3x większe. Jeśli rekuperacja jest zrobiona zgodnie ze sztuką, czyli działa na 20-30m3//osobę to klimy 30W/m2 są wystarczające. Cały system wychodzi przy okazji najtaniej i zapewnia zużycie poniżej 15kWh/m2. Ponadto warto wiedzieć, że powietrze nawiewane z anemostatów po odzysku ciepła jest tylko o kilka stopni chłodniejsze od domowego. Gdy podajemy je z góry to zapobiega ścieleniu się ciepłego przy suficie, a samo zanim opadnie zdąży się ogrzać. Daje to komfort w strefie przebywania ludzi. System musi być kompletny i dobrze przemyślany. 
    • A stoją zapewne obok siebie... więc jak zrobi się z nich  "kątownik" - będą stały jeszcze stabilniej...
    • Może być różnie, bo one są dość wiotkie. Zależy też, jak równa jest posadzka w garażu.
    • Komentarz dodany przez G: Beton nie kosztuje 200-250. Ceny z przed pandemi
  • Popularne tematy

×
×
  • Utwórz nowe...