Skocz do zawartości

Tynk gipsowy czy tynk tradycyjny


Recommended Posts

Napisano
Mam mały dylemat do rozwiązania.

Dom, który buduję nie będzie zamieszkany w tym sezonie, ale chcę go jak najszybciej zakończyć. Teraz chciałem zrobić tynki wewnętrzne najlepiej gipsowe. Czy takie tynki są odporne na zimno, tj. czy nic im się nie stanie jeśli dom będzie nieogrzewany przez jeden lub więcej sezonów?
Jak dotąd słyszałem wiele opnii - może Redakacja BD pomoże mi w tej kwestii?

Pozdrawiam
Darek
Napisano
Podstawową zasadą jest utrzymywanie temperatury przynajmniej na poziomie 8 -10 st C w budynkach o wykończonym wnętrzu. W przeciwnym razie - przy braku intensywnej wentylacji - w wyniku kondensacji pary wodnej dochodzi do poważnego zawilgocenia pomieszczeń, a przy spadku temperatury wewnątrz poniżej 0 st C również mogą wystąpić zniszczenia mrozowe. W takich przypadkach rodzaj nałożonego tynku nie ma większego znaczenia, gdyż tak tynk gipsowy jak i tradycyjny w podobnym stopniu będą narażone na uszkodzenie.
Napisano
Witam icon_wink.gif

Proponuję zdecydowanie wykonanie tynku gipsowego. Dwa lata temu miałam ten sam dylemat. Na parterze wykonany został tynk tradycyjny, a na poddaszu tynk gipsowy. Przy wykończeniach tynk gipsowy okazał się łatwiejszy w obróbce. Tynki tradycyjne trzeba było dodatkowo szpachlować co w ostatecznej wersji wyszło drożej.
Napisano
Lila
Super, wielkie dzięki. Jak sobie zrobiłem orientacyjne podliczenia to faktycznie niby tańsze tynki tradycyjne wychodzą drożej.

A czy ktoś może miał taki dylemat jak ja - dom będzie niezamieszkany w tym sezonie, ale chcę go otynkować i chciałbym wiedzieć czy coś się stanie tynkom gipsowym jak dom nie będzie ogrzewany przez zimę?

pozdrawiam
Darek
Napisano
DarekN,

Spotkałem się z opinią, że tynki gipsowe absorbują wilgoć z otoczenia (bardziej niż tradycyjne), tak więc może się okazać, że w pomieszczeniach, w których będą stosowane poziom wilgoci może być niewystarczający dla niektórych rodzajów podłóg drewnianych.

Wśród budujących panuje przekonanie, że t.gipsowe z definicji są lepsze, tj. bardziej równe, pamiętaj, że tynki gipsowe też można źle zrobić, spotkałem się takimi przypadkami. Efekt końcowy zależy od ekipy, która je kładzie, niezależnie moim zdaniem od technologii. Tynki tradycyjne można zrobić w ten sposób, aby już ich nie „cekolować”. Niestety ja się o tym dowiedziałam po fakcie. Mam tynki tradycyjne „cekolowane”, ale jestem zadowolony.
Napisano
Witam icon_wink.gif

U mnie na budowie pierwszą zimę również nie były ogrzewane pomieszczenia z tynkiem gipsowym. Jakoś nic się nie stało. Najważniejsze, że budynek jest zamknięty. Powiedz, gdzie budujesz. Jeśli chcesz mam sprawdzoną ekipę, ale ona jest ze Suchelowa (dawne woj. zielonogórksie). Są bardzo solidni i robotę wykonują super. Widziałam to na swoim domku, jak rownież u kilkunastu znajomych.

Pozdrawiam

Lila
Napisano
O to do mnie bardzo daleko, buduje koło Trójmiasta, ale już znalazłem super polecaną ekipę. Dzięki za pomoc i pozdrawiam.
To już jestem pewny że wybiorę tynki gipsowe.
Darek
Napisano
Witam
Wybór tynku zależy również od rodzaju ściany, jak i równiez od pomieszczenia. Pamiętaj że nie musisz wszędzie kłaść takiego samego tynku. Tynk gipsowy ciągnie wilgoć więc nie bardzo się on nadaje do pomieszczeń mokrych, tam proponowałbym tradycyjny cementowy, zwłaszcza że i tak położysz na nim kafelki (powieżchnie bez kafelków wygładzisz po ich ułożeniu, już nie będzie to całość).
pozdrawiam
  • 3 lata temu...
Napisano
Wykonując instalację w nowych budynkach widziałem setki domów z obydwoma rodzajami tynków. Bywam też w tych domach później serwisując to i owo.
Zdecydowanie odradzam tynki gipsowe. Nadają się jedynie do domu zamieszkałego przez starszych, spokojnych ludzi. Tam gdzie są dzieci, takie tynki po kilku latach nadają się do naprawy.
Nawet pies wskakujący na ścianę, np.żeby wyjrzeć przez okno, nieźle je wyżłobi.
  • 4 miesiące temu...
Napisano
Oj ludzie ludzie co wy możecie wiedzieć o tynkach. Od wielu lat moja firma zajmuje się wyłącznie tynkami, kiedyś robiliśmy gipsowe i tradycyjne , aktualnie wykonujemy tylko i wyłącznie tynki tradycyjne czyli w technologii cementowo-wapiennej.Ponieważ mało kto juz chce robić u siebie tynk gipsowy, ze względu(wytłumacze wam kilka rzeczy z grubsza)
1.czy ktoś zastanawiał sie z czego jest wykonany tynk gipsowy?-sadza wypalana z komina, bardzo niezdrowa, nie przepuszczajaca powietrza, z czego po latach powstaje wilgoć.
2. materiał na m2 tynku gipsowego kosztuje około 10zł ,a tynku tradycyjnego 3,5zł.
3. oba tynki są pod szpachle, nie znam takiego fachowca który zrobi tynk pod malowanie, jeśli tak twierdzi to jest oszustem i nie powinien znajdować się na rynku
A więc sami teraz możecie zdecydować jaki tynk warto u siebie wykonać.pozdrawiam Hryniewicki kom.508586161

DSC01446.jpg

  • 2 tygodnie temu...
Napisano
A skoro o tynkach mowa to co sądzicie o tynku mineralnym Solbetu TERAZYT S. Będę miał na parterze ok 250 m2 ściany do otynkowania i koszt materiału wychodzi mi ok 1200 zł. Można położyć go od razu na ścianę z bloczków komórkowych i jest gotowy do malowania. Czy ktoś ma z tym doświadczenie?
Napisano
  Cytat

Oj ludzie ludzie co wy możecie wiedzieć o tynkach. Od wielu lat moja firma zajmuje się wyłącznie tynkami, kiedyś robiliśmy gipsowe i tradycyjne , aktualnie wykonujemy tylko i wyłącznie tynki tradycyjne czyli w technologii cementowo-wapiennej.Ponieważ mało kto juz chce robić u siebie tynk gipsowy, ze względu(wytłumacze wam kilka rzeczy z grubsza)
1.czy ktoś zastanawiał sie z czego jest wykonany tynk gipsowy?-sadza wypalana z komina, bardzo niezdrowa, nie przepuszczajaca powietrza, z czego po latach powstaje wilgoć.
2. materiał na m2 tynku gipsowego kosztuje około 10zł ,a tynku tradycyjnego 3,5zł.
3. oba tynki są pod szpachle, nie znam takiego fachowca który zrobi tynk pod malowanie, jeśli tak twierdzi to jest oszustem i nie powinien znajdować się na rynku
A więc sami teraz możecie zdecydować jaki tynk warto u siebie wykonać.pozdrawiam Hryniewicki kom.508586161

Rozwiń  

no, nie masz racji co do ekipy ja taqką znam robią śwoetne tynki gipsowe;co do wyższości tradycyjnych nad gipsowymi zgadzam się w pełni
Napisano
  Cytat

no, nie masz racji co do ekipy ja taqką znam robią śwoetne tynki gipsowe;co do wyższości tradycyjnych nad gipsowymi zgadzam się w pełni

Rozwiń  



Jeśli odbierałeś te tynki wizualnie gołym okiem to może i ujdą, ale poświeć tylko halogenem z boku ściany i zauważysz różnicę. NIE DA SIĘ UWIERZ!!!

DSC01446.jpg

Napisano
  Cytat

A skoro o tynkach mowa to co sądzicie o tynku mineralnym Solbetu TERAZYT S. Będę miał na parterze ok 250 m2 ściany do otynkowania i koszt materiału wychodzi mi ok 1200 zł. Można położyć go od razu na ścianę z bloczków komórkowych i jest gotowy do malowania. Czy ktoś ma z tym doświadczenie?

Rozwiń  



1200zł : 250 m2 = 4.8zł m2 Jestem ciekawy jaka cena wyjdzie jak będzie trzeba ściany doprowadzić do pionu no i wyprowadzić kąty. 2-2,5 kg/m2 przy grubości 1mm Przy 250m2 to jest 625kg tynku. To jest przy 1 mm grubości, a co bedzie jak trzeba bedzie podrównac ściane ? i nażucić około 5 cm , moim zdaniem odpada...ale pozdrawiam

DSC01446.jpg

Napisano
  Cytat

Jeśli odbierałeś te tynki wizualnie gołym okiem to może i ujdą, ale poświeć tylko halogenem z boku ściany i zauważysz różnicę. NIE DA SIĘ UWIERZ!!!

Rozwiń  

ja nie odbieram po prostu znam takich ,którzy je wykonują nieżle(a to już duzo),jeśli chodzi o halogen to nie ma takich odbiorów icon_smile.gif
Napisano
  Cytat

1200zł : 250 m2 = 4.8zł m2 Jestem ciekawy jaka cena wyjdzie jak będzie trzeba ściany doprowadzić do pionu no i wyprowadzić kąty. 2-2,5 kg/m2 przy grubości 1mm Przy 250m2 to jest 625kg tynku. To jest przy 1 mm grubości, a co bedzie jak trzeba bedzie podrównac ściane ? i nażucić około 5 cm , moim zdaniem odpada...ale pozdrawiam

Rozwiń  


Ok, może i tak jest choć zakładam dobre wykonanie ścian z bloczków na pióro i wpust (nie dopuszczam odchyłek 5 cm bo to jest już kszywa ściana).Choć z drugiej strony to wiem że życie może to zweryfikować icon_biggrin.gif .

Jaka jest Twoja opnia co do samego materiału Terazyt S?
Napisano
  Cytat

ja nie odbieram po prostu znam takich ,którzy je wykonują nieżle(a to już duzo),jeśli chodzi o halogen to nie ma takich odbiorów icon_smile.gif

Rozwiń  


No dobra Krzysiek29 to w jaki sposób odbierasz ściany już pod malowanie? pod lupą hehehe przecież to normalne że trzeba przy halogenie, bo jeśli pod szpachle to w zupełności poziomica dwumetrowa wystarczy. pozdrawiam

DSC01446.jpg

Napisano
  Cytat

Ok, może i tak jest choć zakładam dobre wykonanie ścian z bloczków na pióro i wpust (nie dopuszczam odchyłek 5 cm bo to jest już kszywa ściana).Choć z drugiej strony to wiem że życie może to zweryfikować icon_biggrin.gif .

Jaka jest Twoja opnia co do samego materiału Terazyt S?

Rozwiń  


No dobrze Rafał może i ten tynk jest dobry nie mówię że nie ale trzeba liczyć się z tym ze 1200zł jakie podałeś to wystarczą na jakieś 500m2 tynku o grubości 1mm. przeciętny domek ma właśnie 500m2 tynków. A Norma grubości tynków jaka jest przyjęta to 1,5cm. na przykład przykrycie kabli itp. a więc 1200X15=18000zł to jest przeciętny koszt materiału oczywiście jeżeli jak wcześniej wspominałem ściany nie mają za dużego odchyłu od pionu.pozdrawiam

DSC01446.jpg

Napisano
Cóż hryniewicki ma rację, właśnie teraz życie weryfikuje co warte są tynki gipsowe, czyli są z mini poważne problemy a trzeba pamiętać że tynki robi się na lata a nie tylko na wejście, tynki zaś tradycyjne stosuje się od dziesiątków lat i nie słychać o reklamacjach.
Napisano
  Cytat

No dobra Krzysiek29 to w jaki sposób odbierasz ściany już pod malowanie? pod lupą hehehe przecież to normalne że trzeba przy halogenie, bo jeśli pod szpachle to w zupełności poziomica dwumetrowa wystarczy. pozdrawiam

Rozwiń  

z metra przy świetle dziennym; co to są szpachle -uściślij?
  • 2 lata temu...
Napisano (edytowany)
  Cytat

szpachla jest to samo co u kobiety na twarzy fluid hehe:) zakrywa wszelkie niedoskonałości, niedociągnięcia,ryski dziurki itp...

Rozwiń  


A ja smiem twierdzic, ze pojecia nie masz o czym mowisz. Po pierwsze nie znasz sie na wykonczeniach, po drugie nie radzisz sobie na tynkach gipsowych, bo jak ktos wspomnial powyzej, trzeba umiec je zrobic, zeby w ogole ich nakładanie na mury mialo sens. Jak dla mnie to wpadaj z halogenem gdzie chcesz, ale nigdy nie uwierze Ci, ze przy halogenie odebralbys jakiekolwiek "szpachlowanie" (chodzi o gladzie gipsowe, a nie szpachle - jak rozumiem). Jak ktos powyzej wspomnial odbiera sie z odleglosci kilku krokow - metra, dwoch, przy swietle dziennym nie padajacym bezposrednio na sciane. A dla wszystkich niedowiarkow - wezcie sobie halogenik, z zarnikiem chocby 300W i przypatrzcie sie swoim doskonalym scianom - zamuruje Was (fajna gra slowna wyszla, nieprawdaz? ;P )

Rob sobie dalej te swoje tynki cementowo wapienne, ale nie wciskaj ludziom ciemnoty. My robimy tynki gipsowe, cem-wap, kwarcowe, wapienne, takie zupelnie tradycyjne i ciagle podejmujemy nowe wyzwania. Ale nie wciskamy nikomu ciemnoty dlatego, ze mamy gdzies taniej material albo nie umiemy czegos innego robic i probujemy za wszelka cene zlapac klienta. Uwierz - to sie na dluzsza mete nie oplaca. Jest wiele obiektow, gdzie tynki gipsowe sprawdzaja sie ze wzgledu na swoje lepsze wlasciowosci izolacyjne - cieplne i akustyczne czy elastycznosc i odpornosc na naprezenia (to chyba to samo) i ciezar. Jakies glupie gadanie o uszkodzeniach mechanicznych wynikajacych z uzytkowania sa bezsensowne, bo na wszystkich innych powszechnie stosowanych rodzajach tynkow wewnetrznych naklada sie grubą, czesto nawet 2-3 mm warstwe szpachli (start), gladzi (finish) i farby, ktora to warstwa jest tak samo odporna jak sama farba na tynkach gipsowych. Stukniesz w gipsowe - odpadnie Ci farba, moze troche tynku. Stukniesz w cem-wap, wap, kwarc (chociaz tu sa sposoby zrobienia ze mucha nie siada - ale CENA)- odpadnie Ci farba i przynajmniej gladz. Bo jak mocniej, to pojdzie razem ze startowa szpachla z tynkiem, na ktorym sie trzyma.

A na koniec: w razie W - jak nas spali czy zaleje, to nie ma tynku, ktorego nie trzeba by skuwac i zaczynac od zera. no i historie z grzybem to nie rodzaj tynku, a sposob wykonania. Jak zostawicie puste przestrzenie, do ktorych dostaje sie wilgosc i cieplo, to chocby tynki byly ze szkla (chocby kwarcowe wykonczenie icon_smile.gif ) to i tak sie grzyb zalegnie. No i tynk gipsowy jest lekki - jak masz krzywy sufit, to owszem - wyrownasz go cementowymi zaprawami - ale rownanie do linii i oczka sufitu zajmie Ci tyle, ze cala budowa - bo nie zapominaj, ze aby zrobic to wlasciwie, musisz dac przerwe kazdej wartwie na wyschniecie, jesli nie chcesz, zeby kogos to kiedys zabilo jak grom z jasnego sufitu. A ze pewnie nigdy nikogo nie zabiles, to zaraz zaoponujesz te slowa. Ale uwierz mi, wypadki chodza po ludziach i ja bym na Twoim miejscu nie ryzykowal. Natomiast tynkiem gipsowym mozesz w ciagu jednego dnia wyrownac kilkucentymetrowe odchylenia - wystarczy dobry grunt, moze czasem metalowa "rapica".

Zreszta, moglbym tak w nieskonczonosc. Powiedz mi: dlugo siedzisz w tynkach? Tak na serio, pol roku, mzoe dopiero wchodzisz i tak sie probujesz zareklamowac?

EDIT: widze, ze posta stary. Moze do dzisiaj juz masz inne zdanie. Utrzymales sie w ogole na rynku? Edytowano przez tynkarze_z_elbląga (zobacz historię edycji)
  • 2 miesiące temu...
Napisano
To raczej Ty tynkarzyku z Elbląga nie masz pojęcia o tynkowaniu jeśli wciskasz swoim klientom tynki gipsowe, tynki gipsowe tak jak z hukiem na rynek weszły tak z większym hukiem wyszły, bo ludzie nie są już głupi by dać się namówić na tą tablice Mendelejewa. do twojej wiadomości - wykonujemy każdy rodzaj tynku. ale nie wciskamy klientom tynków które nie są nawet odporne na zarysowania a niemuwiąć już o wilgoci. Tynkuj dalej gipsem tam sobie w Elblągu i nie żałuj innym wyboru lepszego materiału. bo tu w tym poście chyba o to chodziło by wyjaśnić co jest lepsze oraz tańsze a nie że ktoś komuś chce robotę podebrać, nie bój się Elbląg to nie nasz rejon, nie podbierzemy Ci prac
z poważaniem wł.
Napisano
Twoja strona internetowa powstała pół roku temu. Widać, że od niedawna robisz to co robisz. Wsyzstkie Twoje ogłoszenia są nowe w internecie, z tego lub z końcówki poprzedniego roku. Próbujesz promować jedyne co umiesz robić poprzez negatywny PR innych komplementarnych usług. Bardzo nieladnie z Twojej strony, nie powinno się tak robić. Ja nikogo nie namawiam do robienia tynków gipsowych czy cementowo wapiennych. Dla mnie jest to zupełnie bez różnicy jakie tynki mam wykonać. Pieniądze i czas ten sam. Swoje wszędzie trzeba wypracować, nie ma nic za darmo. Naucz sie wykonywac tynki gipsowe. Troche trudniej niz cementowo wapienne sie je naklada, ale klienci sa zadowoleni, tak samo jak ci, ktorzy wybieraja tynki ekologiczne czy tradycyjne. A z ta chemia, to wez sobie doczytaj sklad glupiego cementu czy wapna. Wszedzie masz chemie, praktycznie w kazdym materiale budowlanym masz, jak napisales pol tablicy Mendelejewa. Powodzenia z Twoim biznesem. I pamietaj, nie podkladaj innym klod pod nogi. Lepiej wspolpracowac, bo moze kiedys spotkamy sie przy jakiejs wiekszej budowie, grilla zrobimy, piwko wypijemy przy weekendzie. Lepiej miec przyjaciol w branzy niz wrogow. Pozdrawiam i zycze udanego zblizajacego sie sezonu. Oby nas ten kryzys nie dopadl, o ktorym tak trabia i zeby ludzie mieli pieniadze, to i nam bedzie dobrze.
Napisano
Jak byś dokładnie poczytał na mojej stronie, to dowiedział byś się od kiedy działamy na rynku. Ale nieważne od kiedy jest założona firma, lecz jak wykonana usługa. Również pozdrawiam icon_biggrin.gif
  • 1 miesiąc temu...
  • 1 miesiąc temu...
Napisano
Tynk gipsowy wytrzyma nawet w nieogrzewanym budynku, jednak trzeba mu zapewnić odpowiednie warunki, czyli dobrą wentylację, która zabezpieczy przed nadmiernym zawilgoceniem a w konsekwencji zamarzaniem wilgoci z zimie i niszczeniem tynku. Tynk gipsowy jest delikatniejszy od cemento-wapiennego ale też łatwiejszy do samodzielnego naprawienia w przypadku uszkodzeń, a naprawy są praktycznie niewidoczne czego prawie nie da się uzyskać w przypadku tynku cem-wap. Dobra wentylacja to podstawa zabezpiecznia przed grzybami i glonami, dodatkowo można podeprzeć się środkami chemicznymi.
  • 7 lata temu...
Napisano

U nas również gipsowy. I jak na razie widzę same plusy

ściana bardzo gładka, nie było konieczności kładzenia gładzi

dobrze to wyglada

akcja była szybka

niema ziarnistości

wybraliśmy rowniez diamant knauf tak więc jest twardy

 

Napisano

Szanowni Państwo,

Nie ma żadnych przeciwwskazań do położenia tynku gipsowego w domu, który jeszcze przez jakiś czas nie będzie zamieszkany, należy jednak pamiętać, że w okresie zimowym, nie powinniśmy dopuścić do spadku temperatury poniżej +5 stopni C.

Utwórz konto lub zaloguj się, aby skomentować

Musisz być użytkownikiem, aby dodać komentarz

Utwórz konto

Zarejestruj nowe konto na forum. To jest łatwe!

Zarejestruj nowe konto

Zaloguj się

Masz już konto? Zaloguj się.

Zaloguj się
  • Kto przegląda   0 użytkowników

    • Brak zalogowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
  • Darmowy poradnik budowlany raz w tygodniu na Twój e-mail

  • Najnowsze posty

    • Dzień Dobry,   Cześć, szukam właśnie sobie jakiegoś projektanta/firmy, która zaprojektuje mi mieszkanie. I interesuje mnie nadzór inwestorski. Mieszkanie w Warszawie - 67 metrów  - Firma 1 - projekt 19430 PLN(290 p m2) + nadzór 11250 PLN(4500 za miesiąc) - Firma 2 - projekt 13400 (200 m2) + nadzór 13400 PLN (200 za m2)   Waszym zdaniem - dużo - za mało? jak to stoi rynkowo w Warszawie.  
    • Naprawa podłogi olejowanej produktem Osmo jest stosunkowo prosta, ponieważ jedną z największych zalet olejowanych powierzchni (w przeciwieństwie do lakierowanych) jest możliwość miejscowej renowacji bez konieczności cyklinowania całej podłogi. Oto jak krok po kroku naprawić olejowaną podłogę Osmo: 1. OCENA USZKODZENIA Drobne zarysowania lub matowość – wystarczy odświeżenie powierzchni. Głębokie rysy lub plamy – konieczne będzie miejscowe szlifowanie i ponowne olejowanie. 2. CZYSZCZENIE PODŁOGI Użyj środka Osmo Wisch-Fix (koncentrat do czyszczenia i pielęgnacji podłóg olejowanych), by usunąć brud, tłuszcz i resztki poprzednich środków pielęgnacyjnych. 3. MIEJSCOWA NAPRAWA (punktowa renowacja) Jeśli masz do czynienia z lokalnymi uszkodzeniami (np. rysa, plama): Delikatnie zeszlifuj uszkodzone miejsce drobnym papierem ściernym (np. 180–240). Oczyść pył – najlepiej odkurzaczem lub ściereczką z mikrofibry. Nałóż cienką warstwę odpowiedniego oleju Osmo (np. Osmo TopOil, Osmo Olej do Podłóg lub Hardwax-Oil – ten sam, którym była wcześniej olejowana podłoga). Pozostaw do wyschnięcia (ok. 8–12 h). W razie potrzeby powtórz. Uwaga do w/w - nowość w ofercie Osmo 1. środek do usuwania plam 2. pasta do usuwania rys 4. ODŚWIEŻENIE CAŁEJ PODŁOGI (jeśli całość wygląda na zużytą) Użyj Osmo 8019 (do usunięcia trudnych plam) oraz Osmo Olej do Renowacji np. 3079: Umyj całą podłogę Intensywnym środkiem myjącym nr 8019. Nałóż cienką warstwę renowacyjnego oleju Osmo za pomocą pada lub szmatki np. 3081. Poleruj do równomiernego rozprowadzenia. Pozostaw do wyschnięcia. Nie ma potrzeby całkowitego szlifowania ani zdejmowania starych warstw, co oszczędza czas i materiał. Wskazówki: Zawsze wykonuj próbę na niewidocznym fragmencie. Używaj tylko oryginalnych produktów Osmo, ponieważ są one ze sobą kompatybilne. Unikaj stosowania zwykłych środków czystości – mogą zniszczyć powierzchnię olejowaną.
    • Bez przesady... Przecież to na pierwszy rzut oka ten "przepis utylizacji" wygląda nacytat/zrzut ekranu z FB...
    • Ale innym czytającym sugerujesz że ja manipuluję. To jest niezbyt uczciwe.
    • Nie ma żadnej zabudowy, również działka na sprzedaż lecz ona względem sąsiada tego z lewej strony jest jakieś 5 m poniżej bo myśleliśmy nad nią również ale niestety dla nas jest zbyt nisko.
  • Popularne tematy

×
×
  • Utwórz nowe...