Skocz do zawartości

Adaptacja poddasza - strop drewniany


Recommended Posts

Napisano
Witam,
Jestem w trakcie adaptacji poddasza. W związku z tym mam kilka pytań dot. stropu drewnianego (belki stropowe mają wymiary 14x24 i są rozstawione co 58cm).
1. Jaka powinna być grubość ocieplenia z wełny? Planowałem dać 10-15cm
2. Na belki dać płytę OSB, czy MFP? Chciałem dać OSB, ale przypadkiem trafiłem na MFP o którym wcześniej nie słyszałem. Parametry ma od tej pierwszej trochę lepsze przy tej samej (czasami niższej) cenie.
Dodam, że chcę dać dwie warstwy płyty (każda 18mm) i położyć je 'na krzyż'
3. Płytę OSB/MFP chcę do belek przykleić (jakiego użyć kleju)? Widziałem ostatnio klej uniwersalny w Castoramie w puszce jak pianka poliuretanowa. Nadałoby się to?

Pzdr.

Napisano
Ad 1 Ocieplenie na stropie międzypiętrowym jest zbędne - wełnę układa się jedynie w celu wyciszenia
AD 2 Płyty OSB i MFP można stosować zamiennie, przy czym MFP charakteryzuje się jednakową wytrzymałością wzdłuż obu osi, zatem nie ma znaczenia kierunek ich układania.
Ad 3 Klejenie płyt do belek klejem piankowym jest dość problematyczne ze względów wykonawczych - nie ma możliwości korekty poziomowania płyt i wymaga idealnego wyrównania wierchu belek stropowych.
Napisano
  Cytat

Ad 1 Ocieplenie na stropie międzypiętrowym jest zbędne - wełnę układa się jedynie w celu wyciszenia
AD 2 Płyty OSB i MFP można stosować zamiennie, przy czym MFP charakteryzuje się jednakową wytrzymałością wzdłuż obu osi, zatem nie ma znaczenia kierunek ich układania.
Ad 3 Klejenie płyt do belek klejem piankowym jest dość problematyczne ze względów wykonawczych - nie ma możliwości korekty poziomowania płyt i wymaga idealnego wyrównania wierchu belek stropowych.

Rozwiń  

1. Czy jeżeli nie dam ocieplenia, to ciepło z parteru nie będzie uciekało do mnie na poddasze? Chodzi o to, żeby osoby mieszkające na dole nie zmarzły.
3. W takim razie jakiego kleju lepiej użyć? Jeżeli chodzi o co jak są położone belki, to jest niemal idealnie równo. Na 16 belek delikatnie 4 odbiegają od poziomu o jakieś 5mm.

Czy drugą warstwę OSB/MFP do pierwszej także kleić? Chodzi o to, żeby jak najbardziej zminimalizować dźwięk skrzypiącego drewna podczas chodzenia.
Dodatkowo między płytami będę robił dylatację jakieś 3-5mm. Czy tę dylatację wypełnić sylikonem?
Napisano
Ad 1. Ciepło przenika z pomieszczenia wyższej temperaturze do zimniejszego, ale zakładając, że i góra i dół będą ogrzewane takie zjawisko oczywiście nie wystąpi. Wełnę warto ułożyć ze względu na tłumienie hałasu.

Ad 2. Typowy sposób mocowania poszycia na stropie drewnianym to ułożenie na belkach pasów z wojłoku, wykładziny i przykręcenie płyt. Przy podanym rozstawie z powodzeniem można płyty kłaść jednowarstwowo o grubości 22-25 mm (płyty frezowane). Szczelin dylatacyjnych nie wypełnia się.
Napisano
Ok, w takim razie nie będę bawił się z klejeniem. Zamiast tego dam filc techniczny o gramaturze 600g/m2, grubość ok 6mm.

Dziękuję za cenne rady.
Pzdr.
Napisano
  Cytat

Witam,
Jestem w trakcie adaptacji poddasza. W związku z tym mam kilka pytań dot. stropu drewnianego (belki stropowe mają wymiary 14x24 i są rozstawione co 58cm).
1. Jaka powinna być grubość ocieplenia z wełny? Planowałem dać 10-15cm
2. Na belki dać płytę OSB, czy MFP? Chciałem dać OSB, ale przypadkiem trafiłem na MFP o którym wcześniej nie słyszałem. Parametry ma od tej pierwszej trochę lepsze przy tej samej (czasami niższej) cenie.
Dodam, że chcę dać dwie warstwy płyty (każda 18mm) i położyć je 'na krzyż'
3. Płytę OSB/MFP chcę do belek przykleić (jakiego użyć kleju)? Widziałem ostatnio klej uniwersalny w Castoramie w puszce jak pianka poliuretanowa. Nadałoby się to?

Pzdr.

Rozwiń  


Grubość ocieplenia z wełny zależy od rodzaju wełny i warunków technicznych, najlepiej zwrócić się do instrukcji producentów wełny.

https://forum.budujemydom.pl/Adaptacja-podd...tml#entry370693
Grubość wełny winna być taka, aby w górnej przestrzeni (nad wełną) pozostała pusta przestrzeń wentylacyjna (ok. 1 cm). MFP ma o 1/3 większą odporność na wilgoć i dwa razy wyższą wytrzymałość w osi poprzecznej, ponadto ma szlifowaną powierzchnię.

Producent zaleca przykręcenie płyt, podobnie tak jak g-k. W przypadku klejenia należy postępować jak z materiałem drewnianym i sprawdzić czy klej wytrzyma ciężar płyty plus to co będzie ew. wisieć.
Napisano
  Cytat

Witam,
Jestem w trakcie adaptacji poddasza. W związku z tym mam kilka pytań dot. stropu drewnianego (belki stropowe mają wymiary 14x24 i są rozstawione co 58cm).
1. Jaka powinna być grubość ocieplenia z wełny? Planowałem dać 10-15cm
2. Na belki dać płytę OSB, czy MFP? Chciałem dać OSB, ale przypadkiem trafiłem na MFP o którym wcześniej nie słyszałem. Parametry ma od tej pierwszej trochę lepsze przy tej samej (czasami niższej) cenie.
Dodam, że chcę dać dwie warstwy płyty (każda 18mm) i położyć je 'na krzyż'
3. Płytę OSB/MFP chcę do belek przykleić (jakiego użyć kleju)? Widziałem ostatnio klej uniwersalny w Castoramie w puszce jak pianka poliuretanowa. Nadałoby się to?

Pzdr.

Rozwiń  

Tak na szybko ;)
Pomiędzy belki np. wełnę mineralną 0,039 o grubości 180mm. I nie ma zmartwienia ile pod płytą zostawić pustki gdy poddasze będzie przez cały czas użytkowania tylko jednym pomieszczeniem.
Dla poddasza mieszkalnego zalecam wykonanie posadzki pływającej z płyt 2x12mm osb/mfp łatwo je łączyć z suchym jastrychem w łazience icon_smile.gif. A dodatkowo poprawia izolacyjność akustyczną pomiędzy pomieszczeniami poddasza. I nie będzie problemu z tym gdzie i jak ułożyć wełnę pomiędzy belkami.
Napisano
Wychodzi na to, że wszystko jasne. Mogę brać się za tzw. ślepą podłogę i kolejne warstwy.
Muszę jeszcze pokombinować gdzie ulokować rurę PP od CO. Myślę, żeby położyć ją na belkach stropowych na wysokości płyt MFP (w tym miejscu zamiast płyty byłaby rura. Może też puścić je na MFP, tylko jak to potem zaizolować.

Jest jeszcze trzecia opcja. Obecnie sufity na parterze mam zdjęte (są gołe belki stropowe). Można by dać rurę PP pod belkami stropowymi (była by zakryta płytą G-K Tworząca strop podwieszany na parterze). Jednak przy tym rozwiązaniu awaria rury wiąże się ze sporym bałaganem w domu. Tu muszę dobrze pokombinować jak się z tym uporać sensownie.
Napisano
Dziurawienie belek odpada - szkoda mi ich ;)
Pion będzie jeden główny. Z niego będzie rozprowadzenie na kolejne kaloryfery. Dokładnie najsensowniej jest puścić w warstwie izolacji, ale nie wszędzie się tak da. Muszę podumać nad tym.

Dzięki raz jeszcze za pomoc.
Napisano
Po prostu nie wiem, czy grubość MFP+panele podłogowe wystarczą, aby zakryć rurę. Muszę jeszcze policzyć jakiej grubości będzie główna rura.
Napisano
Nie lubię niszczyć/osłabiać czegoś, co kupiłem za ciężko zarobioną kasę, a wiercenie takich otworów powoduje osłabienie belek.
  • 4 miesiące temu...
Napisano
Witam,

ja również borykam się z problemem zaadoptowania poddasza. dom został wybudowany w latach '40 i podłoga na strychu wygląda tak (patrząc od dołu): deski, krokwie, między krokwiami w ramach ocieplenia jest ziarno ze słomą albo jakimś innym zbożem, na to deski i druga taka sama warstwa. Krokwie są co 90-95 cm, szerokie na 10 cm. Ciepło z parteru zmyka do góry, w nocy temperatura spada ok. 1,5'C na godzinę przy +2'C - dla mnie to horror. Chcę zrobić nową podłogę na strychu, bo tam urządzę sobie kiedyś sypialnię i pokój dla córki, może małą łazienkę. Zatem strych będzie intensywnie użytkowany. Chciałabym przy okazji trochę ocieplić tą podłogę, żeby póki co na dole było cieplej. Cały strych (wewnątrz) ma ok. 65m2. Nie będę ukrywać, że budżet jest mocno okrojony. Mój pomysł z początku mówił, żeby od góry stare deski zerwać (są już bardzo słabe i zeżarte przez korniki), wybrać jedną warstwę tych ziaren i wówczas poniższe belki wraz z deskami porządnie zaimpregnować, dać folię dachową (paroizolacyjną) na to 10 cm wełnę, folię paro-przepuszczalną i teraz zaczyna się problem.. albo dać dwie warstwy płyty OSB o grubości 12 mm na krzyż albo deski 32 mm grube. Żeby nic nie skrzypiało, to myślałam o przyklejeniu filcu abo gumy do belek. Nie wiem co będzie lepsze w takim przypadku - deski czy płyta OSB? Zależy mi na kosztach ale chyba bardziej na jakości. Bardzo proszę o porady.

Pozdrawiam.
Napisano
A może najpierw dać deski 25 mm i na wierzch płyty OSB 12 mm? I jeśliby było takie rzwiązanie to co powinno być między deskami a płytą OSB, żeby nie skrzypiało?
Napisano
Usystematyzujmy odrobinę to co napisałaś:
  Cytat

podłoga na strychu wygląda tak (patrząc od dołu): deski, krokwie,

Rozwiń  

Rozumiem, że pisząc "krokwie" masz na myśli belki stropowe?

  Cytat

między krokwiami w ramach ocieplenia jest ziarno ze słomą albo jakimś innym zbożem, na to deski i druga taka sama warstwa.

Rozwiń  

To znaczy, że do belek stropowych w połowie ich wysokości nabite są listwy, a do nich warstwa desek dzieląca przestrzeń pomiędzy nimi na dwie części? Obie te części są wypełnione sieczką z otrębami...?

  Cytat

Krokwie są co 90-95 cm, szerokie na 10 cm. Ciepło z parteru zmyka do góry, w nocy temperatura spada ok. 1,5'C na godzinę przy +2'C - dla mnie to horror. Chcę zrobić nową podłogę na strychu, bo tam urządzę sobie kiedyś sypialnię i pokój dla córki, może małą łazienkę. Zatem strych będzie intensywnie użytkowany. Chciałabym przy okazji trochę ocieplić tą podłogę, żeby póki co na dole było cieplej. Cały strych (wewnątrz) ma ok. 65m2. Nie będę ukrywać, że budżet jest mocno okrojony. Mój pomysł z początku mówił, żeby od góry stare deski zerwać (są już bardzo słabe i zeżarte przez korniki), wybrać jedną warstwę tych ziaren i wówczas poniższe belki wraz z deskami porządnie zaimpregnować, dać folię dachową (paroizolacyjną) na to 10 cm wełnę, folię paro-przepuszczalną i teraz zaczyna się problem..

Rozwiń  

Jak robić porządnie, to usunąć wszystko spomiędzy belek, zakonserwować je preparatem dopuszczonym do stosowania w pomieszczeniach przeznaczonych na pobyt ludzi, a później folia paroizolacyjna, wełna mineralna. Jeśli poddasze masz zamiar użytkować, to jednak poszedłbym w kierunku ślepej podłogi, ale skoro chcesz tanim kosztem, to musisz zaakceptować przenoszenie odgłosów z poddasza na niższą kondygnację.

  Cytat

albo dać dwie warstwy płyty OSB o grubości 12 mm na krzyż albo deski 32 mm grube. Żeby nic nie skrzypiało, to myślałam o przyklejeniu filcu abo gumy do belek.

Rozwiń  

Wystarczą paski wełny mineralnej ułożone na belkach stropowych.

  Cytat

Nie wiem co będzie lepsze w takim przypadku - deski czy płyta OSB? Zależy mi na kosztach ale chyba bardziej na jakości. Bardzo proszę o porady.

Rozwiń  

Co ma stanowić podłogę poddasza? Jeśli sama płyta OSB, to chyba musisz jeszcze to przemyśleć...
Jeśli podłoga z desek, to 32mm stanowi standard - musisz tylko pamiętać, aby użyć deski podłogowej - frezowanej na pióro-wpust, a nie zwykłej deski...

Temat ostatnio popularny - poszukaj na forum, a znajdziesz podobne wątki.

Utwórz konto lub zaloguj się, aby skomentować

Musisz być użytkownikiem, aby dodać komentarz

Utwórz konto

Zarejestruj nowe konto na forum. To jest łatwe!

Zarejestruj nowe konto

Zaloguj się

Masz już konto? Zaloguj się.

Zaloguj się
  • Kto przegląda   0 użytkowników

    • Brak zalogowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
  • Darmowy poradnik budowlany raz w tygodniu na Twój e-mail

  • Najnowsze posty

    • Z tego co wiem, obecnie do samego PnB nie wymaga się już pisemnych gwarancji od dostawców mediów. Ale najlepiej i tak zasięgnąć informacji w miejscowym wydziale budownictwa, bo interpretacja prawa przez urzędników bywa różna.
    • Witam,   Z tego co udało mi się wyszukać i zrozumieć, w celu uzyskania pozwolenia na budowę potrzebne są min. warunki przyłączenia mediów.   Czy ktoś orientuje się jak to jest w kwestii uzbrojonej działki budowlanej, czy chcąc uzyskać „pozwolenie na budowę” lub czy wykonując „zgłoszenie budowy” mimo wszystko będę potrzebował warunki przyłączenia mediów?   Pytanie wydaje się absurdalne bo przecież media są już na działce, ale prawo często niestety działa inaczej niż myślimy.   Pozdrawiam,
    • Budowa jest w toku, przynajmniej na papierach. Zostało wydane pozwolenie na budowę budynku jednorodzinnego, został założony dziennik budowy, na bramie wisi nawet tablica informacyjna oznajmiająca budowę domu, zostały zainstalowane skrzynki: elektryczna z prądem budowlanym, na geoportalu wszystko pięknie wrysowane... Papier przyjmie wszystko, a ciężki sprzęt jeździ sobie bezkarnie po drodze o ograniczonym tonażu, gdyż inwestor ma pozwolenie na przejazd ciężkim sprzętem ze względu na rozpoczętą inwestycję. 
    • A to Polska właśnie.      Wszystko się zgadza i powołujesz się na odpowiednie przepisy. Taka sytuacja jednak w tej chwili nie leży w kompetencjach PINB. Dopóki nie ma nic wybudowanego nie PINB a Wydział Budownictwa jest właściwym organem mającym obowiązek zająć się tą sprawą. Choć wydaje się to nieco dziwne, ale tak jest i musisz się zwrócić do właściwego organu. Do pisma warto dołączyć jakieś wyroki sądowe w podobnych sprawach, które znajdziesz bez problemu w necie, a także jakąś opinię prawną np. takie coś: https://prawobudowlane-blog-buniak.pl/samowolna-zmiana-zagospodarowania-terenu/ dlatego że Wydziały Budownictwa interpretują zapisy na które się wyżej powołujesz, bardzo dowolnie. Więc warto naprowadzić ich na właściwy tor rozumowania. Dla normalnie działającego Wydziału Budownictwa już samo utwardzenie całej działki powinno być dowodem na zmianę sposobu zagospodarowania niezgodnego z WZ i oczywiście do tego datowane zdjęcia, bo przed kontrolą zapewne ucieknie z pojazdami.   To co piszę nie jest teorią bo miałem dwa podobne do Twojego przypadki na dwóch niemal sąsiadujących ze sobą działkach. Jedna sprawa została definitywnie załatwiona, druga jest jeszcze w toku z dobrymi rokowaniami.    
    • W każdym piśmie cytuję art. 59 ust. 3 ustawy o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym : Samowolna zmiana zagospodarowania terenu to pojęcie ukształtowane przez doktrynę i orzecznictwo, do którego stosuje się przepis art. 59 ust. 3 ustawy o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym. Jest to faktyczna, funkcjonalna zmiana wykorzystywania terenu w sposób niezgodny z jego przeznaczeniem.   ŻADEN URZĄD NIE ODNIÓSŁ SIĘ DO TEGO ARTYKUŁU 
  • Popularne tematy

×
×
  • Utwórz nowe...