Skocz do zawartości
Róża Ocean Niebo Wiosna Betoniarka Jajoszczypiorny Bruk Wrota Hadesu Purpurowy obłęd Smok
Zaloguj się, aby obserwować  
win13

Adaptacja poddasza - strop drewniany

Recommended Posts

Witam,
Jestem w trakcie adaptacji poddasza. W związku z tym mam kilka pytań dot. stropu drewnianego (belki stropowe mają wymiary 14x24 i są rozstawione co 58cm).
1. Jaka powinna być grubość ocieplenia z wełny? Planowałem dać 10-15cm
2. Na belki dać płytę OSB, czy MFP? Chciałem dać OSB, ale przypadkiem trafiłem na MFP o którym wcześniej nie słyszałem. Parametry ma od tej pierwszej trochę lepsze przy tej samej (czasami niższej) cenie.
Dodam, że chcę dać dwie warstwy płyty (każda 18mm) i położyć je 'na krzyż'
3. Płytę OSB/MFP chcę do belek przykleić (jakiego użyć kleju)? Widziałem ostatnio klej uniwersalny w Castoramie w puszce jak pianka poliuretanowa. Nadałoby się to?

Pzdr.

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
Ad 1 Ocieplenie na stropie międzypiętrowym jest zbędne - wełnę układa się jedynie w celu wyciszenia
AD 2 Płyty OSB i MFP można stosować zamiennie, przy czym MFP charakteryzuje się jednakową wytrzymałością wzdłuż obu osi, zatem nie ma znaczenia kierunek ich układania.
Ad 3 Klejenie płyt do belek klejem piankowym jest dość problematyczne ze względów wykonawczych - nie ma możliwości korekty poziomowania płyt i wymaga idealnego wyrównania wierchu belek stropowych.
  • Lubię to 1

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
Cytat

Ad 1 Ocieplenie na stropie międzypiętrowym jest zbędne - wełnę układa się jedynie w celu wyciszenia
AD 2 Płyty OSB i MFP można stosować zamiennie, przy czym MFP charakteryzuje się jednakową wytrzymałością wzdłuż obu osi, zatem nie ma znaczenia kierunek ich układania.
Ad 3 Klejenie płyt do belek klejem piankowym jest dość problematyczne ze względów wykonawczych - nie ma możliwości korekty poziomowania płyt i wymaga idealnego wyrównania wierchu belek stropowych.


1. Czy jeżeli nie dam ocieplenia, to ciepło z parteru nie będzie uciekało do mnie na poddasze? Chodzi o to, żeby osoby mieszkające na dole nie zmarzły.
3. W takim razie jakiego kleju lepiej użyć? Jeżeli chodzi o co jak są położone belki, to jest niemal idealnie równo. Na 16 belek delikatnie 4 odbiegają od poziomu o jakieś 5mm.

Czy drugą warstwę OSB/MFP do pierwszej także kleić? Chodzi o to, żeby jak najbardziej zminimalizować dźwięk skrzypiącego drewna podczas chodzenia.
Dodatkowo między płytami będę robił dylatację jakieś 3-5mm. Czy tę dylatację wypełnić sylikonem?

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
Ad 1. Ciepło przenika z pomieszczenia wyższej temperaturze do zimniejszego, ale zakładając, że i góra i dół będą ogrzewane takie zjawisko oczywiście nie wystąpi. Wełnę warto ułożyć ze względu na tłumienie hałasu.

Ad 2. Typowy sposób mocowania poszycia na stropie drewnianym to ułożenie na belkach pasów z wojłoku, wykładziny i przykręcenie płyt. Przy podanym rozstawie z powodzeniem można płyty kłaść jednowarstwowo o grubości 22-25 mm (płyty frezowane). Szczelin dylatacyjnych nie wypełnia się.
  • Lubię to 1

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
Ok, w takim razie nie będę bawił się z klejeniem. Zamiast tego dam filc techniczny o gramaturze 600g/m2, grubość ok 6mm.

Dziękuję za cenne rady.
Pzdr.

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
Cytat

Witam,
Jestem w trakcie adaptacji poddasza. W związku z tym mam kilka pytań dot. stropu drewnianego (belki stropowe mają wymiary 14x24 i są rozstawione co 58cm).
1. Jaka powinna być grubość ocieplenia z wełny? Planowałem dać 10-15cm
2. Na belki dać płytę OSB, czy MFP? Chciałem dać OSB, ale przypadkiem trafiłem na MFP o którym wcześniej nie słyszałem. Parametry ma od tej pierwszej trochę lepsze przy tej samej (czasami niższej) cenie.
Dodam, że chcę dać dwie warstwy płyty (każda 18mm) i położyć je 'na krzyż'
3. Płytę OSB/MFP chcę do belek przykleić (jakiego użyć kleju)? Widziałem ostatnio klej uniwersalny w Castoramie w puszce jak pianka poliuretanowa. Nadałoby się to?

Pzdr.



Grubość ocieplenia z wełny zależy od rodzaju wełny i warunków technicznych, najlepiej zwrócić się do instrukcji producentów wełny.

https://forum.budujemydom.pl/Adaptacja-podd...tml#entry370693
Grubość wełny winna być taka, aby w górnej przestrzeni (nad wełną) pozostała pusta przestrzeń wentylacyjna (ok. 1 cm). MFP ma o 1/3 większą odporność na wilgoć i dwa razy wyższą wytrzymałość w osi poprzecznej, ponadto ma szlifowaną powierzchnię.

Producent zaleca przykręcenie płyt, podobnie tak jak g-k. W przypadku klejenia należy postępować jak z materiałem drewnianym i sprawdzić czy klej wytrzyma ciężar płyty plus to co będzie ew. wisieć.

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
Cytat

Witam,
Jestem w trakcie adaptacji poddasza. W związku z tym mam kilka pytań dot. stropu drewnianego (belki stropowe mają wymiary 14x24 i są rozstawione co 58cm).
1. Jaka powinna być grubość ocieplenia z wełny? Planowałem dać 10-15cm
2. Na belki dać płytę OSB, czy MFP? Chciałem dać OSB, ale przypadkiem trafiłem na MFP o którym wcześniej nie słyszałem. Parametry ma od tej pierwszej trochę lepsze przy tej samej (czasami niższej) cenie.
Dodam, że chcę dać dwie warstwy płyty (każda 18mm) i położyć je 'na krzyż'
3. Płytę OSB/MFP chcę do belek przykleić (jakiego użyć kleju)? Widziałem ostatnio klej uniwersalny w Castoramie w puszce jak pianka poliuretanowa. Nadałoby się to?

Pzdr.


Tak na szybko ;)
Pomiędzy belki np. wełnę mineralną 0,039 o grubości 180mm. I nie ma zmartwienia ile pod płytą zostawić pustki gdy poddasze będzie przez cały czas użytkowania tylko jednym pomieszczeniem.
Dla poddasza mieszkalnego zalecam wykonanie posadzki pływającej z płyt 2x12mm osb/mfp łatwo je łączyć z suchym jastrychem w łazience icon_smile.gif. A dodatkowo poprawia izolacyjność akustyczną pomiędzy pomieszczeniami poddasza. I nie będzie problemu z tym gdzie i jak ułożyć wełnę pomiędzy belkami.

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
Wychodzi na to, że wszystko jasne. Mogę brać się za tzw. ślepą podłogę i kolejne warstwy.
Muszę jeszcze pokombinować gdzie ulokować rurę PP od CO. Myślę, żeby położyć ją na belkach stropowych na wysokości płyt MFP (w tym miejscu zamiast płyty byłaby rura. Może też puścić je na MFP, tylko jak to potem zaizolować.

Jest jeszcze trzecia opcja. Obecnie sufity na parterze mam zdjęte (są gołe belki stropowe). Można by dać rurę PP pod belkami stropowymi (była by zakryta płytą G-K Tworząca strop podwieszany na parterze). Jednak przy tym rozwiązaniu awaria rury wiąże się ze sporym bałaganem w domu. Tu muszę dobrze pokombinować jak się z tym uporać sensownie.

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
Jeżeli konstruktor zezwoli to instalację można poprowadzić przewiercajac belkę w osi wysokości.
Najwygodniej prowadzić piony lub w warstwie izolacji pomiędzy podłoga a posadzka.

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
Dziurawienie belek odpada - szkoda mi ich ;)
Pion będzie jeden główny. Z niego będzie rozprowadzenie na kolejne kaloryfery. Dokładnie najsensowniej jest puścić w warstwie izolacji, ale nie wszędzie się tak da. Muszę podumać nad tym.

Dzięki raz jeszcze za pomoc.

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
Po prostu nie wiem, czy grubość MFP+panele podłogowe wystarczą, aby zakryć rurę. Muszę jeszcze policzyć jakiej grubości będzie główna rura.

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
Nie lubię niszczyć/osłabiać czegoś, co kupiłem za ciężko zarobioną kasę, a wiercenie takich otworów powoduje osłabienie belek.

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
Witam,

ja również borykam się z problemem zaadoptowania poddasza. dom został wybudowany w latach '40 i podłoga na strychu wygląda tak (patrząc od dołu): deski, krokwie, między krokwiami w ramach ocieplenia jest ziarno ze słomą albo jakimś innym zbożem, na to deski i druga taka sama warstwa. Krokwie są co 90-95 cm, szerokie na 10 cm. Ciepło z parteru zmyka do góry, w nocy temperatura spada ok. 1,5'C na godzinę przy +2'C - dla mnie to horror. Chcę zrobić nową podłogę na strychu, bo tam urządzę sobie kiedyś sypialnię i pokój dla córki, może małą łazienkę. Zatem strych będzie intensywnie użytkowany. Chciałabym przy okazji trochę ocieplić tą podłogę, żeby póki co na dole było cieplej. Cały strych (wewnątrz) ma ok. 65m2. Nie będę ukrywać, że budżet jest mocno okrojony. Mój pomysł z początku mówił, żeby od góry stare deski zerwać (są już bardzo słabe i zeżarte przez korniki), wybrać jedną warstwę tych ziaren i wówczas poniższe belki wraz z deskami porządnie zaimpregnować, dać folię dachową (paroizolacyjną) na to 10 cm wełnę, folię paro-przepuszczalną i teraz zaczyna się problem.. albo dać dwie warstwy płyty OSB o grubości 12 mm na krzyż albo deski 32 mm grube. Żeby nic nie skrzypiało, to myślałam o przyklejeniu filcu abo gumy do belek. Nie wiem co będzie lepsze w takim przypadku - deski czy płyta OSB? Zależy mi na kosztach ale chyba bardziej na jakości. Bardzo proszę o porady.

Pozdrawiam.

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
A może najpierw dać deski 25 mm i na wierzch płyty OSB 12 mm? I jeśliby było takie rzwiązanie to co powinno być między deskami a płytą OSB, żeby nie skrzypiało?

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
Usystematyzujmy odrobinę to co napisałaś:
Cytat

podłoga na strychu wygląda tak (patrząc od dołu): deski, krokwie,


Rozumiem, że pisząc "krokwie" masz na myśli belki stropowe?

Cytat

między krokwiami w ramach ocieplenia jest ziarno ze słomą albo jakimś innym zbożem, na to deski i druga taka sama warstwa.


To znaczy, że do belek stropowych w połowie ich wysokości nabite są listwy, a do nich warstwa desek dzieląca przestrzeń pomiędzy nimi na dwie części? Obie te części są wypełnione sieczką z otrębami...?

Cytat

Krokwie są co 90-95 cm, szerokie na 10 cm. Ciepło z parteru zmyka do góry, w nocy temperatura spada ok. 1,5'C na godzinę przy +2'C - dla mnie to horror. Chcę zrobić nową podłogę na strychu, bo tam urządzę sobie kiedyś sypialnię i pokój dla córki, może małą łazienkę. Zatem strych będzie intensywnie użytkowany. Chciałabym przy okazji trochę ocieplić tą podłogę, żeby póki co na dole było cieplej. Cały strych (wewnątrz) ma ok. 65m2. Nie będę ukrywać, że budżet jest mocno okrojony. Mój pomysł z początku mówił, żeby od góry stare deski zerwać (są już bardzo słabe i zeżarte przez korniki), wybrać jedną warstwę tych ziaren i wówczas poniższe belki wraz z deskami porządnie zaimpregnować, dać folię dachową (paroizolacyjną) na to 10 cm wełnę, folię paro-przepuszczalną i teraz zaczyna się problem..


Jak robić porządnie, to usunąć wszystko spomiędzy belek, zakonserwować je preparatem dopuszczonym do stosowania w pomieszczeniach przeznaczonych na pobyt ludzi, a później folia paroizolacyjna, wełna mineralna. Jeśli poddasze masz zamiar użytkować, to jednak poszedłbym w kierunku ślepej podłogi, ale skoro chcesz tanim kosztem, to musisz zaakceptować przenoszenie odgłosów z poddasza na niższą kondygnację.

Cytat

albo dać dwie warstwy płyty OSB o grubości 12 mm na krzyż albo deski 32 mm grube. Żeby nic nie skrzypiało, to myślałam o przyklejeniu filcu abo gumy do belek.


Wystarczą paski wełny mineralnej ułożone na belkach stropowych.

Cytat

Nie wiem co będzie lepsze w takim przypadku - deski czy płyta OSB? Zależy mi na kosztach ale chyba bardziej na jakości. Bardzo proszę o porady.


Co ma stanowić podłogę poddasza? Jeśli sama płyta OSB, to chyba musisz jeszcze to przemyśleć...
Jeśli podłoga z desek, to 32mm stanowi standard - musisz tylko pamiętać, aby użyć deski podłogowej - frezowanej na pióro-wpust, a nie zwykłej deski...

Temat ostatnio popularny - poszukaj na forum, a znajdziesz podobne wątki.

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach

Utwórz konto lub zaloguj się, aby skomentować

Musisz być użytkownikiem, aby dodać komentarz

Utwórz konto

Zarejestruj nowe konto na forum. To jest łatwe!

Zarejestruj nowe konto

Zaloguj się

Masz już konto? Zaloguj się.

Zaloguj się
Zaloguj się, aby obserwować  

×
×
  • Utwórz nowe...