Skocz do zawartości

Pompa ciepła woda-powietrze-powietrze


vega1

Recommended Posts

Napisano
pomęcze jeszcze trochę o tych pompach. Ale cóż, zanim zacznę budowę chcę mieć jasność w głowie.

Z tego co wiem PC powietrze-powietrze działa w miarę poprawnie i opłacalnie do -5 C'

Wychodzi z tego że wtedy gdy potrzebujemy jej najbardziej (mroźne dni) ona najmniej jest sprawna. ALe przyszło mi coś do głowy. Nosiłem się z zamiarem montażu PC woda-woda ale skutecznie mnie odstraszono w tym wątku:

https://forum.budujemydom.pl/index.php?showtopic=9493

Ale człowiek uparty, i lubi szukać czasem nietypowych rozwiązań.

Więc do rzeczy.
Montujemy PC powietrze-powietrze a przed nią robimy tunel doprowadzający powietrze potrzebne do pracy tej pompy. W tunelu montujemy 2 chłodnice (załóżmy od Stara) i puszczamy przez nie wodę o temperaturze 7,8 C' czyli wodę studzienną. Do tłoczenia wody przez chłodnice używamy zwykłej dobrej pompy CO. Woda ochłodzona wraca do drugiej studni.

1. Zyskujemy na podgrzaniu zmrożonego powietrza (no właśnie, ile się może podnieść temp. powietrza gdy wlotowa temperatura wynosi -25 c') które zasysa PC.
2. Zyskujemy też na niezawodności systemu. O ile w układzie PC woda-woda jest się co zepsuć, to w tym układzie te możliwości są dużo mniejsze.

czy to może zadziałać?
Napisano
Zadziałać zadziała, ale cóż po tym. Dokładasz kolejny stopień wymiany ciepła obniżając znowu COP.
To już lepiej zrób sobie płaski kolektor na glikolu, zrobisz to sam, zapłacisz za kilkanaście godzin pracy koparki i masz niezawodny przyzwoicie działający system. Po co komplikować sobie życie icon_wink.gif
Napisano
ten wymiennik działałby tylko w najzimniejsze dni. We wszystkie inne dni, kiedy temp. nie zejdzie poniżej 0 C'
pracowałaby sama powietrzna PC. A to chyba najlepsze rozwiązanie o najlepszej wydajności (mówimy o temperaturach powyżej 0 C')
Cały ten system, wspomagał by tą PC tylko w zimne dni. Jak pokazuje natura, tych dni jest coraz mniej, ale jednak są.
Napisano
Cytat

Cały ten system, wspomagał by tą PC tylko w zimne dni. Jak pokazuje natura, tych dni jest coraz mniej, ale jednak są.


Oj, żebyś się nie zdziwił tej zimy icon_smile.gif
Napisano
czy jeśli temperatura powietrza wynosi -20 C' to do jakiej wartości można podnieść temperaturę tegoż powietrza maksymalnie, zakładając że do podgrzewania używamy wody o temperaturze 7 lub 8 C' (czyli studzienna).
Czy jeśli nawet odbierzemy z wody 8 stopni i schłodzimy ją do 0 to te 8 stopni dodać do -20 (temp. powietrza) to wyjdzie -12 C'. Czy dobrze to sobie liczę, czy to się liczy inaczej?

I jeszcze jedno. Tutaj na forum kiedyś przypadkiem trafiłem na artykuł odnośnie powietrznych PC. Czyli dokładnie wyjaśnione i pokazane jaka wydajność jest przy jakiej temperaturze. Nie mogę tego znaleźć teraz. Czy ktoś ma ten artykuł, lub może dokładnie opisać jak pracują powietrzne PC przy mrozach??
Napisano
Cytat

czy jeśli temperatura powietrza wynosi -20 C' to do jakiej wartości można podnieść temperaturę tegoż powietrza maksymalnie, zakładając że do podgrzewania używamy wody o temperaturze 7 lub 8 C' (czyli studzienna).
Czy jeśli nawet odbierzemy z wody 8 stopni i schłodzimy ją do 0 to te 8 stopni dodać do -20 (temp. powietrza) to wyjdzie -12 C'. Czy dobrze to sobie liczę, czy to się liczy inaczej?



Tego za nic nie rozumiem, wytłumacz raz jeszcze.


Cytat

I jeszcze jedno. Tutaj na forum kiedyś przypadkiem trafiłem na artykuł odnośnie powietrznych PC. Czyli dokładnie wyjaśnione i pokazane jaka wydajność jest przy jakiej temperaturze. Nie mogę tego znaleźć teraz. Czy ktoś ma ten artykuł, lub może dokładnie opisać jak pracują powietrzne PC przy mrozach??



Artykułu nie kojarzę, ale podaj temperatury jakie Cię interesują (powietrze/woda) to pi*oko policzę tę tzw. sprawność. Tzw. wydajność to masz na myśli moc grzewczą?

Tak czy inaczej, przy mrozach zapomnijmy może o pompach ciepła z dolnym źródłem powietrznym, bo to jest nieporozumienie. Delikatnie mówiąc.

Pod względem trwałości (żywotności) czy okresie przewidywanej bezawaryjnej pracy, pompa ciepła powietrze/woda z pompą ciepła glikol/woda (czy też woda/woda) ma wspólną tylko nazwę.
Pod względem trwałości i niezawodności między tymi pompami jest przepaść.
Napisano
Cytat

Tego za nic nie rozumiem, wytłumacz raz jeszcze.


Jak napisałem na początku artykułu, teoretyzując, założę PC powietrze woda. Pompa ta dobrze sprawdza się w lecie, ale gorzej zimą. Na forum Muratora, jest wątek o GWC nazwany: Wodny1
W mojej głowie na podstawie niektórych postów w tamtym temacie, narodził się pomysł, aby zimą w mroźne dni, ogrzewać powietrze które zasysa powietrzna PC (PC=pompa ciepła). W tym celu przed PC zbuduję tunel, w którym zamontuje 2 chłodnice/nagrzewnice od jakiegoś dużego auta. Przez te chłodnice puszcze wodę studzienną, która oddając swoje ciepło, ogrzeje powietrze zasysane przez PC co znacznie podniesie jej wydajność. I teraz pytanie. O ile jest w stanie taki układ podnieść temp. powietrza gdy na wlocie do tunelu ma ono -20 C;??
Cytat

Artykułu nie kojarzę, ale podaj temperatury jakie Cię interesują (powietrze/woda) to pi*oko policzę tę tzw. sprawność. Tzw. wydajność to masz na myśli moc grzewczą?


Ok. interesują mnie temp. 0, -5, -10, -15 C'
Cytat

Pod względem trwałości (żywotności) czy okresie przewidywanej bezawaryjnej pracy, pompa ciepła powietrze/woda z pompą ciepła glikol/woda (czy też woda/woda) ma wspólną tylko nazwę.
Pod względem trwałości i niezawodności między tymi pompami jest przepaść.


przepaść na czyją korzyść? Które są trwalsze?
Napisano
Cytat

Jak napisałem na początku artykułu, teoretyzując, założę PC powietrze woda. Pompa ta dobrze sprawdza się w lecie, ale gorzej zimą. Na forum Muratora, jest wątek o GWC nazwany: Wodny1
W mojej głowie na podstawie niektórych postów w tamtym temacie, narodził się pomysł, aby zimą w mroźne dni, ogrzewać powietrze które zasysa powietrzna PC (PC=pompa ciepła). W tym celu przed PC zbuduję tunel, w którym zamontuje 2 chłodnice/nagrzewnice od jakiegoś dużego auta. Przez te chłodnice puszcze wodę studzienną, która oddając swoje ciepło, ogrzeje powietrze zasysane przez PC co znacznie podniesie jej wydajność. I teraz pytanie. O ile jest w stanie taki układ podnieść temp. powietrza gdy na wlocie do tunelu ma ono -20 C;??



Odradzałem już kiedyś taki pomysł, bo drogi w wykonaniu w porównaniu do ewentualnych zysków.
Ale jeśli już się upierać przy takiej idei, to ja po prostu dołożyłbym drugi parownik do PC -płytowy lub jakiś JAD z Secespol'u i w chłodne dni PC pracowałaby "na wodzie". Tylko na wodzie. Parownik powietrzny i wodny oczywiście na oddzielnych elektrozaworach.
Tylko zrzut wody z PC do drugiej studni, ewentualnie w inny "kanał". W przeciwnym razie szybko zamrozisz parownik i zgon pompy ciepła.
Napisano
Cytat

przepaść na czyją korzyść? Które są trwalsze?



Przepaść na korzyść gruntowej.

DLACZEGO?

Po dwudziestu, czy 25, czy nawet po 30 latach używania, w pompie glikol/woda zużyciu ulegnie sprężarka, ewentualnie po tylu latach wypada wymienić też zawór rozprężny (zużycie dyszy i gniazda) czy presostaty (dla spokojności sumienia). Koszt dodatków pomijalnie mały jak na 25 lat pracy.
Najważniejsze - wymienniki - praktycznie nie zużywają się, ewentualne osady na ściankach po stronie wody i glikolu są bez znaczenia bo i tak są przewymiarowane.

A jak wygląda pompa powietrzna po tylu latach?
Oprócz tego co wymieniłem, dochodzi parownik. Jaką sprawność ma parownik po tylu latach w ciężkich warunkach atmosferycznych, przy ciągłej obecności skroplin, przy ciągłym zamrażaniu i topieniu wody na parowniku przy temperaturach ujemnych i bliskich zeru, to już przemilczę. Zainteresowanym mogę podpowiedzieć, że taki element jest wykonany z kilkudziesięciu rur miedzianych z nałożonymi lamelami aluminiowymi. Jak się "lubi" para tych metali to niektórzy wiedzą.

W każdym razie po tylu latach PC powietrzna jest w zasadzie cała do wymiany a nie do naprawy.

Jeszcze coś co jest pomijane przez producentów. Elektronika pracująca na zewnątrz ale bynajmniej nie zamknięta hermetycznie. To już proszę ocenić samemu.

Przed zakupem urządzenia warto zapytać ile kosztuje taki moduł do zewnętrznej jednostki invertera icon_wink.gif
Napisano
Cytat

Odradzałem już kiedyś taki pomysł, bo drogi w wykonaniu w porównaniu do ewentualnych zysków.
Ale jeśli już się upierać przy takiej idei, to ja po prostu dołożyłbym drugi parownik do PC -płytowy lub jakiś JAD z Secespol'u i w chłodne dni PC pracowałaby "na wodzie". Tylko na wodzie. Parownik powietrzny i wodny oczywiście na oddzielnych elektrozaworach.
Tylko zrzut wody z PC do drugiej studni, ewentualnie w inny "kanał". W przeciwnym razie szybko zamrozisz parownik i zgon pompy ciepła.



tylko czy wtedy, ta pompa nie była by zwykłą pompą woda-woda?
Napisano
Cytat

interesują mnie temp. 0, -5, -10, -15 C'



Przykładowe orientacyjnie oszacowane parametry PC powietrze/woda.
Nie uwzględniają pomp obiegowych po stronie górnej. (w zasadzie moim zdaniem te pompy nie powinny być brane pod uwagę bo przy innych źródłach ciepła także pracują a kosztów energii el. do ich napędu nikt nie dodaje do kosztów opału)

Przyjąłem moc wentylatora parownika na 0,3kW. Jest to moc zaniżona, dokładne dane u konkretnych producentów. Realnie COP będzie niższy!

NIE UWZGLĘDNIŁEM energii traconej na odszranianie parownika!! Im zimniej tym odszranianie dłuższe i częstsze, tym bardziej spada COP. Producenci w folderach także nie uwzględniają.... Realnie COP będzie niższy!

1. Powietrze 0C / woda +40C
Moc grzewcza 11,6kW
COP ~3,3

2. Powietrze -10C / woda +40C
Moc grzewcza 8,0kW
COP ~2,5

3. Powietrze -15C / woda +40C
Moc grzewcza 6,7kW
COP ~2,2

Proszę pamiętać, że powyższe nie uwzględnia odszraniania parownika. REALNE parametry będą gorsze.
Żaden producent o tym nie wspomina, a przy okazji takich pytań sprytnie zmienia temat i uwypukla zalety takiej pompy w okresie letnim...
Napisano
Cytat

tylko czy wtedy, ta pompa nie była by zwykłą pompą woda-woda?


Tak, ale nie ja wymyśliłem kombinacje z podgrzewaniem powietrza icon_wink.gif
To już rozsądniej byłoby zastosować PC w/w niż kombinować z powietrzem i studniami naraz icon_wink.gif

BTW: Cały czas się zastanawiam. Dlaczego tak lubimy kombinować i utrudniać sobie życie.....
Dlaczego próbę pomocy/rady traktujemy jako złe rozwiązanie. Nie dlatego odradzam w/w i p/w bo mam w tym jakiś skryty interes. Od początku sugerowałem optymalne (moim zdaniem) rozwiązanie a Ty jak widzę jak nie w/w to teraz p/w icon_wink.gif
Napisano
Cytat

Cały czas się zastanawiam. Dlaczego tak lubimy kombinować i utrudniać sobie życie.....
Dlaczego próbę pomocy/rady traktujemy jako złe rozwiązanie


Też myślę dlaczego? Po co utrudniać sobie życie skoro skuteczniej, taniej, bezawaryjnie i trwle można zmniejszyć zużycie energii izolacją. I ma Pan rację jak takie oczywiste prawdy są traktowane, nawet spotyka się agresję.
Napisano
Cytat

Przykładowe orientacyjnie oszacowane parametry PC powietrze/woda.
Nie uwzględniają pomp obiegowych po stronie górnej. (w zasadzie moim zdaniem te pompy nie powinny być brane pod uwagę bo przy innych źródłach ciepła także pracują a kosztów energii el. do ich napędu nikt nie dodaje do kosztów opału)

Przyjąłem moc wentylatora parownika na 0,3kW. Jest to moc zaniżona, dokładne dane u konkretnych producentów. Realnie COP będzie niższy!

NIE UWZGLĘDNIŁEM energii traconej na odszranianie parownika!! Im zimniej tym odszranianie dłuższe i częstsze, tym bardziej spada COP. Producenci w folderach także nie uwzględniają.... Realnie COP będzie niższy!

1. Powietrze 0C / woda +40C
Moc grzewcza 11,6kW
COP ~3,3

2. Powietrze -10C / woda +40C
Moc grzewcza 8,0kW
COP ~2,5

3. Powietrze -15C / woda +40C
Moc grzewcza 6,7kW
COP ~2,2

Proszę pamiętać, że powyższe nie uwzględnia odszraniania parownika. REALNE parametry będą gorsze.
Żaden producent o tym nie wspomina, a przy okazji takich pytań sprytnie zmienia temat i uwypukla zalety takiej pompy w okresie letnim...


Pragnę wstawic poprawke przy -15st C COP 1,2
Napisano
Cytat

Pragnę wstawic poprawke przy -15st C COP 1,2



Wszystko się zgadza, że może być i 1,2...
Zaznaczyłem że to co podałem nie uwzględnia odszraniania.
A ile energii ten proces pochłonie, to już różnie wygląda u różnych producentów. Zależy w dużym stopniu od klasy i precyzji automatyki.
Napisano
Cytat

W mojej głowie na podstawie niektórych postów w tamtym temacie, narodził się pomysł, aby zimą w mroźne dni, ogrzewać powietrze które zasysa powietrzna PC (PC=pompa ciepła). W tym celu przed PC zbuduję tunel, w którym zamontuje 2 chłodnice/nagrzewnice od jakiegoś dużego auta. Przez te chłodnice puszcze wodę studzienną, która oddając swoje ciepło, ogrzeje powietrze zasysane przez PC co znacznie podniesie jej wydajność. I teraz pytanie. O ile jest w stanie taki układ podnieść temp. powietrza gdy na wlocie do tunelu ma ono -20 C;??

Ok. interesują mnie temp. 0, -5, -10, -15 C'

Nie piszesz nic o mocy grzewczej jaką ma mieć ta pompa ciepła powietrze-woda. Załóżmy, że wystarczy moc grzewcza 6kW. Przy temperaturze powietrza 0st. C można przyjąć COP=3,3, stąd moc elektryczna 6/3,3=1,8kW, i moc chłodnicza 6-1,8=4,2kW. Aby taką moc chłodniczą osiągnać Schładzając powietrze o 10K, konieczny jest jego przepływ rzędu 1250m3/h. Przy temperaturze wody 7-8st. C możesz ja schłodzić o 5K. Jeżeli chciałbyś, aby pompa pracowała przy temperaturach -20st.C i podgrzewała powietrze do 0st. C konieczne byłoby dostarczenie do wymienników woda-powietrze mocy 8,4kW. Oznacza to przepływ wody w wymienniku 1,45m3/h (1450litrów na godzinę). Powierzchnia wymienników musiałaby być spora, inaczej nie uzyskasz odpowiedniego efektu grzewczego.
Duży wymiennik, to znaczne opory powietrza, czyli dodatkowa energia do wentylatora. Woda też sama nie popłynie.
Dla porównania w GWC używanym do wentylacji przy przepływie 200m3/h i podgrzaniu powietrza od -20st. C do 0st. C potrzeba mocy 1,4kW.
Napisano
oj, ja nie chcę sobie utrudniać życia i kombinować. Tylko byłem ciekaw, gdyż dużo mówiło się o tym że PC woda-woda, była by bardzo dobrym rozwiązaniem, gdyby nie awaryjność tego systemu. Z drugiej strony, dużo słyszy się o prostocie pompy w systemie powietrze-woda. Myślałem że było by dobrze coś zmienić i połączyć. Czyli skorzystać z taniej PC powietrze-woda, np. takiej:

http://exotherm.pl/index.php?page_id=pompy...herm-polska-bez

a żeby nie musiała pracować w temperaturze poniżej -5 C', pomyślałem o ogrzewaniu powietrza które zasysa. Układ skomplikowany tylko na papierze, a przecież tak naprawdę banalna sprawa, do wykonania samemu.

Ale się przy niczym nie upieram. Moje doświadczenie kończy się na teoretyzowaniu i wsłuchuje się w głos bardziej doświadczonych. Choć szkoda że to kiepski pomysł, miałem nadzieję że coś dodać, coś ująć i wyjdzie coś dobrego icon_smile.gif
Napisano
Cytat

dużo słyszy się o prostocie pompy w systemie powietrze-woda.



No i znowu wpływ reklamy icon_wink.gif
Pompa powietrzna jest o wiele bardziej skomplikowana od gruntowej, więcej się wymaga od automatyki, pracuje w skrajnych warunkach temperaturowych.
Prostota tej pompy to chyba tylko chodzi o montaż icon_biggrin.gif
Pozdrawiam
Napisano
no to zostały nam do omówienia PC na powietrze, ale te które montujemy wewnątrz budynku a powietrze zasysają poprzez specjalne rękawy. One chyba nie będąc narażone na zimne i mokre powietrze oraz zimową aurę, będą pracowały równie długo co pompy na glikol. Czy tak?
Napisano
Cytat

no to zostały nam do omówienia PC na powietrze, ale te które montujemy wewnątrz budynku a powietrze zasysają poprzez specjalne rękawy. One chyba nie będąc narażone na zimne i mokre powietrze oraz zimową aurę, będą pracowały równie długo co pompy na glikol. Czy tak?

Ten element wygląda dokładnie tak samo :
Cytat

A jak wygląda pompa powietrzna po tylu latach?
Oprócz tego co wymieniłem, dochodzi parownik. Jaką sprawność ma parownik po tylu latach w ciężkich warunkach atmosferycznych, przy ciągłej obecności skroplin, przy ciągłym zamrażaniu i topieniu wody na parowniku przy temperaturach ujemnych i bliskich zeru, to już przemilczę. Zainteresowanym mogę podpowiedzieć, że taki element jest wykonany z kilkudziesięciu rur miedzianych z nałożonymi lamelami aluminiowymi. Jak się "lubi" para tych metali to niektórzy wiedzą.

  • 2 tygodnie temu...
Napisano
Cytat

woda schłodzona nie wróci do studni, bo przy temperaturze ujemnej bardzo szybko zamieni się w lód i pozostanie w chłodnicy icon_twisted.gif

Rozumiem, że wiesz to z własnego doświadczenia?
Widać nie wiedzą o tym Ci, którzy użytkują pompy ciepła woda-woda. Ciekawe dlaczego u nich woda jednak wraca do studni?
Napisano
Cytat

też jestem zdziwiony. Płynąca woda (tłoczona przez pompę) nie ma prawa zamarznąć w kanale przelotowym.

Jeżeli niewłaściwie dobierzesz pompę, to zamarznie.
Napisano
pytanie nie do końca w tym temacie, ale nie chciałem zakładać nowego.

Przy pompie ciepła na glikol czyli z gruntowym wymiennikiem ciepła, jak niska jest temperatura glikolu wychodzącego z pompy? A dokładniej, z jakiej temperatury ujemnej grunt musi tą ciecz podgrzać? Czyli z jaką temperaturą wychodzi z pompy i z jaką temperaturą wraca? WIe ktoś? Nawet orientacyjnie...
Napisano
Cytat

pytanie nie do końca w tym temacie, ale nie chciałem zakładać nowego.

Przy pompie ciepła na glikol czyli z gruntowym wymiennikiem ciepła, jak niska jest temperatura glikolu wychodzącego z pompy? A dokładniej, z jakiej temperatury ujemnej grunt musi tą ciecz podgrzać? Czyli z jaką temperaturą wychodzi z pompy i z jaką temperaturą wraca? WIe ktoś? Nawet orientacyjnie...

U mnie aktualnie z pompy ciepła wychodzi -3,7st. C, zaś wraca z gruntu +1,0st. C (po 8-10 godzinach pracy pompy ciepła).
Napisano
i te niecałe 5 C' jest w stanie dać tyle ciepła?? Miałem wyobrażenie że rozpiętości są dużo większe. Załóżmy wychodząca -10 a na powrocie 2,3 C'.

To jestem poważnie zaskoczony.
Napisano
Cytat

i te niecałe 5 C' jest w stanie dać tyle ciepła?? Miałem wyobrażenie że rozpiętości są dużo większe. Załóżmy wychodząca -10 a na powrocie 2,3 C'.

To jestem poważnie zaskoczony.


U mnie przestała pompa działać już dwa tygodnie temu.
Napisano
Cytat

a jaki to był typ pompy? W jakim układzie?


Oczywiście nie interesują mnie pompy do ogrzewania pośredniego. W celu porównawczym kupiłem z montażem najnowsze dziecko toschby http://www.hushonuk.co.uk/site/uk/toshiba-...mp;ProductId=59 do jednego pomieszczenia. Chciałem porównać zużycie energii z zainstalowanymi tam na suficie foliami ESWA. No i 8800zł... i mam kilka szybko mrugających kontrolek !
Napisano
Cytat

Oczywiście nie interesują mnie pompy do ogrzewania pośredniego. W celu porównawczym kupiłem z montażem najnowsze dziecko toschby http://www.hushonuk.co.uk/site/uk/toshiba-...mp;ProductId=59 do jednego pomieszczenia. Chciałem porównać zużycie energii z zainstalowanymi tam na suficie foliami ESWA. No i 8800zł... i mam kilka szybko mrugających kontrolek !

Z danych technicznych wynika :
Cytat

Operating range, heating °C -15 to 24°C

.
Zdaje się, że przez kilka ostatnich dni temperatury były niższe niż -15 st. C.
Nie ma się więc co dziwić.
Dzisiaj nad ranem u mnie padł rekord zimna (od kilku lat) -21,3st. C. Pompa ciepła nadal pracuje (glikol-woda z poziomym wymiennikiem gruntowym).
Napisano
Cytat

Z danych technicznych wynika : .
Zdaje się, że przez kilka ostatnich dni temperatury były niższe niż -15 st. C.
Nie ma się więc co dziwić.
Dzisiaj nad ranem u mnie padł rekord zimna (od kilku lat) -21,3st. C. Pompa ciepła nadal pracuje (glikol-woda z poziomym wymiennikiem gruntowym).


z tego co sie orientuje to ta pompa działa u ciebie perwszy rok ,tak wiec takie mrozy i wogóle mrozy na dolne zódło nie mają wpływu spadek sprawności odczujesz w marcu i kwietniu kiedy przy tak eksploatowanym zródle (wymienniku gruntowym) ziemia zacznie przymarzac
Napisano
Cytat

z tego co sie orientuje to ta pompa działa u ciebie perwszy rok ,tak wiec takie mrozy i wogóle mrozy na dolne zódło nie mają wpływu spadek sprawności odczujesz w marcu i kwietniu kiedy przy tak eksploatowanym zródle (wymienniku gruntowym) ziemia zacznie przymarzac

Postaram się do tego nie dopuścić. Mam też kolektory słoneczne, które już w tej chwili wykorzystuję do wspomagania dolnego źródła pompy ciepła (ciepłej wody przy mrozach -10st. C nie byłyby w stanie dostarczyć, ale są w stanie podwyższyć temperaturę glikolu docierającego do pompy ciepła o 1-1,5K, odciążając tym samym wymiennik gruntowy).
Napisano
Cytat

czyli jednak grunt też nie jest bez wad. Znaczy to, że przy długiej i srogiej zimie mogą pojawić się problemy?

Problemy mogą pojawić się tylko wtedy, gdy jest dobrany za mały wymiennik gruntowy.
Napisano
wybacz moje kolejne dziwne pytanie w temacie pomp ciepła, ale w takim razie czy nie lepiej było by te węże które masz w gruncie, wrzucić do studni? Oczywiście wymiennika wtedy trzeba by było x metrów mniej bo woda dużo lepiej wymienia się ciepłem niż grunt. Co więcej, przy odpowiednio dużej wielkości studni zamarznięcie jej jest mało prawdopodobne.

Mam w domu bardzo duże akwarium. Gdy ogrzewałem prądem płaciłem za prąd około 100, 150 zl za samo akwarium. Niestety ogrzać taką masę wody do 30 C' tanio nie wychodziło. Wtedy przyszło mi do głowy coś co do dziś działa bardzo dobrze. Do jednego z filtrów włożyłem 20 metrów zwiniętego w rulon cienkiego wężyka w którym powolutku płynie sobie ciepła woda (mieszkam w bloku i mam bieżącą ciepłą wodę). Płynąca przez filtr woda odbiera ciepło z wężyka i ogrzana wpada do akwarium. Rozwiązanie to jest na tyle skuteczne, że bez problemu ogrzewa mi ponad tone wody w akwarium do wymaganej temperatury.

Więc może studnia jest dobrą alternatywą dla gruntu?? Przecież słyszy się o tym że co niektórzy wkładają wymiennik pompy do stawu. To może by tak do studni?
Napisano
Cytat

wybacz moje kolejne dziwne pytanie w temacie pomp ciepła, ale w takim razie czy nie lepiej było by te węże które masz w gruncie, wrzucić do studni? Oczywiście wymiennika wtedy trzeba by było x metrów mniej bo woda dużo lepiej wymienia się ciepłem niż grunt. Co więcej, przy odpowiednio dużej wielkości studni zamarznięcie jej jest mało prawdopodobne.

Mam w domu bardzo duże akwarium. Gdy ogrzewałem prądem płaciłem za prąd około 100, 150 zl za samo akwarium. Niestety ogrzać taką masę wody do 30 C' tanio nie wychodziło. Wtedy przyszło mi do głowy coś co do dziś działa bardzo dobrze. Do jednego z filtrów włożyłem 20 metrów zwiniętego w rulon cienkiego wężyka w którym powolutku płynie sobie ciepła woda (mieszkam w bloku i mam bieżącą ciepłą wodę). Płynąca przez filtr woda odbiera ciepło z wężyka i ogrzana wpada do akwarium. Rozwiązanie to jest na tyle skuteczne, że bez problemu ogrzewa mi ponad tone wody w akwarium do wymaganej temperatury.

Więc może studnia jest dobrą alternatywą dla gruntu?? Przecież słyszy się o tym że co niektórzy wkładają wymiennik pompy do stawu. To może by tak do studni?


ta po 10 godzinach przy pełnej mocy pompy miałbyśc gingantycznu lód w studni ,przeciez w studni masz max 15m# wody w zalenosci od głebokosci a pompa poptrzebuje na 200m dom ok 2,5m3 na godzine o temp ok 6-8st ,wiez zanuzenie czesci wymiennika w studni nieeksploatowanej to jedna wielka bryła lodu ,chyba ze bedziesz wypompowywał wode w ilosci min 2m3 na godzine wtedy woda utrzyma te ok 8st i popmpa bedzie mogła naprawde z dobra sprawnością pracowac na takim wymienniku
ale mysle że za duzo zależnosci jest tu do opisania wiec tyle podstaw podstawy wystarczy
a co do wad wymiennika gróntowego
jak wielki on by nie był przy takiej zimie jak w tym roku wymiennik zrobiony na poziomie 1,2-1,5 na sprawnosci straci i nie ma na to mocnych
chyba że ktos wymiennik zrobi na poziomie 2m lub trafi na wody gruntowe wtedy o wymiennik się martwić nie musi
Napisano
mam jeszcze do was takie dwa pytania:

1. Z jaką prędkością krąży glikol w wymienniku gruntowym? Oczywiście mniej więcej jeśli to w ogóle możliwe.

2. Czy możliwe jest przewymiarowanie wymiennika gruntowego, tak że glikol powracający do pompy będzie miał za wysoką temperaturę (załóżmy 7 C' a nie np. 3 C' tak jak ma HenoK)?
Napisano
Cytat

mam jeszcze do was takie dwa pytania:

1. Z jaką prędkością krąży glikol w wymienniku gruntowym? Oczywiście mniej więcej jeśli to w ogóle możliwe.

2. Czy możliwe jest przewymiarowanie wymiennika gruntowego, tak że glikol powracający do pompy będzie miał za wysoką temperaturę (załóżmy 7 C' a nie np. 3 C' tak jak ma HenoK)?

W moim wymienniku prędkość glikolu to ok. 0,15 m/s.
Wyższe temperatury uzyskuje się w znacznie przewymiarowanym wymienniku pionowym, tylko taka instalacja jest pod względem ekonomicznym nieopłacalna.
Napisano
Cytat

mam jeszcze do was takie dwa pytania:

1. Z jaką prędkością krąży glikol w wymienniku gruntowym? Oczywiście mniej więcej jeśli to w ogóle możliwe.

2. Czy możliwe jest przewymiarowanie wymiennika gruntowego, tak że glikol powracający do pompy będzie miał za wysoką temperaturę (załóżmy 7 C' a nie np. 3 C' tak jak ma HenoK)?


oczywiscie jesli Cie stać na to i masz duzo miejsca to opłaca sie przewymiarowac wymiennik i podzielic na sekcje wtedy możemy bardzo małymi predkosciami przesyłać glikol czy tez solanke i temp moze osiągnąc te 6-8st co jest rewelacyjnym parametrem dla pompy ale nie kazdego stac na przewymiarowanie wymiennika i tez nie kazdy ma miejsce aby taki wymiennik duzy poziomy zrobic a przewymiarowanie wymiennika pionowego to zbyt wielke koszty do zysków
Napisano
ale czy pompa ciepła nie będzie się za często włączać i wyłączać, jeśli przewymiarujemy wymiennik? Gdzieś czytałem że takie częste włączanie dla pompy ciepła wcale nie jest dobre.

Zadaje te wszystkie pytania, bo chyba zdecyduje się zaeksperymentować i zanurzyć wymiennik w studni. Moja działka jest za mała na wymiennik gruntowy poziomy, a cena pionowego wciąż wydaje mi się za wysoka. Jedną studnie na działce już mam, więc wystarczy jak wykopie drugą i będę wymieniał w nich wodę tak jak poradził janekluki w czasie pracy pompy ciepła. Gdyby udało mi się zaoszczędzić na zrobieniu tego około 10 tysięcy to już chyba warto.

Jestem w stanie podjąć to ryzyko i zrobić taką próbę na sobie.
Napisano
Cytat

też tak myślałem. Ale do tego potrzebna jest pompa głębinowa a poza tym w tym wątku:
https://forum.budujemydom.pl/index.php?showtopic=9493
zdecydowanie stwierdzono, że system woda-woda jest kiepski pod wieloma względami.
Więc kombinuje dalej i teraz może w końcu wymyśliłem coś sensownego, czyli wymiennik zanurzony w studni.

Tylko, że to rozwiązanie nie uwolni Cię od wad pompy ciepła woda-woda. Przy słabej jakości wody w studni (np. dużo żelaza) po pewnym czasie dojdzie do zatkania studni zrzutowej, i zostaniesz z problemem. Jeżeli woda jest dobrej jakości i w wystarczającej ilości, to bez problemu możesz zainstalować pompę ciepła woda-woda.
Napisano
Cytat

ale czy pompa ciepła nie będzie się za często włączać i wyłączać, jeśli przewymiarujemy wymiennik? Gdzieś czytałem że takie częste włączanie dla pompy ciepła wcale nie jest dobre.

Krótkie cykle pracy pompy ciepła z pewnością nie wynikają z przewymiarowania wymiennika dolnego źródła. Najczęstszą przyczyną jest mała bezwładność cieplna górnego źródła (np. grzejniki).
Napisano
Cytat

Krótkie cykle pracy pompy ciepła z pewnością nie wynikają z przewymiarowania wymiennika dolnego źródła. Najczęstszą przyczyną jest mała bezwładność cieplna górnego źródła (np. grzejniki).



Bądź przyczyna może być w przewymiarowanej mocy pompy ciepła.

Pompa ciepła to takie ustrojstwo, które musi być „zrównoważone” – przy czym bardzo istotne jest dobranie mocy pompy do górnego źródła – oczywiście mocy obliczeniowej.
Przewymiarowanie dolnego źródła nie ma w zasadzie większego wpływu na pracę pompy ciepła – no może minimalnie, może mieć wpływ na COP, ze względu na większą moc pompy obiegowej DZ.
Napisano
Cytat

Tylko, że to rozwiązanie nie uwolni Cię od wad pompy ciepła woda-woda. Przy słabej jakości wody w studni (np. dużo żelaza) po pewnym czasie dojdzie do zatkania studni zrzutowej, i zostaniesz z problemem. Jeżeli woda jest dobrej jakości i w wystarczającej ilości, to bez problemu możesz zainstalować pompę ciepła woda-woda.



dlaczego studnia może się zatkać. Obok na działce mieszka wujek który korzysta już ze studni 50 lat i nigdy nie było z nią kłopotów. Oczywiście on pobiera wodę nie do pompy ciepła a do zwykłego użytku (mycie, gotowanie itd. również pije tą wodę) ale studnia jest użytkowana dość mocno.
Pytam bo naprawdę nie wiem. Niczego nie neguje.
Napisano
Cytat

dlaczego studnia może się zatkać. Obok na działce mieszka wujek który korzysta już ze studni 50 lat i nigdy nie było z nią kłopotów. Oczywiście on pobiera wodę nie do pompy ciepła a do zwykłego użytku (mycie, gotowanie itd. również pije tą wodę) ale studnia jest użytkowana dość mocno.

Ile tej wody pobiera? Zakładając bezpieczne schłodzenie wody 5K, dla pompy ciepła o mocy grzewczej 8kW z COP 4,0 potrzeba w ciągu godziny przepompować ponad 1000l wody. Jeżeli dom o powierzchni 150m2 zuzywa w ciągu roku np. 100kWh/m2, to potrzebujesz 15000kWh, co oznacza pracę pompy ciepła przez 1875h, czyli przepompowanie prawie 2000m3 w ciągu roku.
Dla porównania podam Ci, że u mnie miesięczne zużycie wody wynos 10-11m3, czyli w ciągu roku 120-130m3.
Czyli jedna sprawa to wydajność studni, a druga sprawa to możliwość zatkania się studni. Jeżeli woda zawiera żelazo, to pod wpływem kontaktu z powietrzem atmosferycznym wydziela się z niej m.in. nierozpuszczalny wodorotlenek żelaza, który stopniowo będzie zatykał pory w studni odbiorczej.

To oczywiście nie wyklucza budowy takiej instalacji, jednak może powodować znaczne problemy z jej eksploatacją.

Utwórz konto lub zaloguj się, aby skomentować

Musisz być użytkownikiem, aby dodać komentarz

Utwórz konto

Zarejestruj nowe konto na forum. To jest łatwe!

Zarejestruj nowe konto

Zaloguj się

Masz już konto? Zaloguj się.

Zaloguj się
  • Kto przegląda   0 użytkowników

    • Brak zalogowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
  • Darmowy poradnik budowlany raz w tygodniu na Twój e-mail

  • Najnowsze posty

    • Każda inwestycja budowlana czy instalacyjna, niezależnie od jej skali, powinna być prowadzona w sposób zgodny z prawem, zasadami sztuki budowlanej i dobrymi praktykami branżowymi. Jednym z absolutnie kluczowych elementów takiej realizacji jest rzetelna dokumentacja z prowadzonych prac.   W Raccoon 24 Home od początku naszej działalności przykładamy do tego ogromną wagę. Bo dla nas liczy się nie tylko to, co widoczne na zewnątrz, ale też pełna transparentność i pewność, że każda instalacja została wykonana zgodnie z projektem, normami i oczekiwaniami inwestora.   Co powinna zawierać dokumentacja robót instalacyjnych?   Podczas prowadzenia prac instalacyjnych — czy to przy ogrzewaniu, klimatyzacji, wentylacji czy instalacjach wodnych — dokumentacja powinna obejmować: Dziennik budowy lub robót — w przypadku instalacji realizowanych w ramach zgłoszenia lub pozwolenia na budowę. Protokóły z wykonanych prób szczelności — instalacji wodnych, gazowych, wentylacyjnych. Protokoły odbioru częściowego i końcowego — dla każdej wykonanej instalacji. Protokół uruchomienia instalacji — potwierdzający poprawną pracę systemów. Protokół pomiarów i testów eksploatacyjnych — np. wydajności wentylacji, ciśnienia w instalacji C.O., parametrów pracy klimatyzacji. Dokumentację powykonawczą — czyli aktualny rysunek/schemat instalacji z naniesionymi zmianami wykonawczymi.   Kartę gwarancyjną i instrukcję użytkowania urządzeń oraz instalacji. Brak tych dokumentów to nie tylko problem w przypadku awarii czy reklamacji, ale też ryzyko przy odbiorach technicznych i problematyczne rozliczenia z inwestorem czy deweloperem.     👉 Pobierz wzór protokołu odbioru robót instalacyjnych (PDF)   Dlaczego dokumentacja jest tak ważna dla Ciebie jako inwestora?   Masz pełen wgląd w zakres wykonanych prac i potwierdzenie, że wszystko odbyło się zgodnie ze sztuką.   Łatwiejsze serwisowanie i eksploatacja — protokoły i dokumentacja powykonawcza pomagają w późniejszych modernizacjach i naprawach. Bezpieczeństwo prawne i techniczne — w przypadku kontroli, odbiorów czy ewentualnych sporów. Możliwość dochodzenia gwarancji — na podstawie podpisanych protokołów i kart gwarancyjnych.   W Raccoon 24 Home masz to w standardzie W naszej firmie każda instalacja objęta jest kompletną dokumentacją powykonawczą i protokolarną. Niczego nie robimy na słowo. Po zakończeniu robót klient otrzymuje komplet dokumentów, w tym:   protokół odbioru końcowego protokół prób szczelności protokół uruchomienia instalacji dokumentację powykonawczą   Dzięki temu masz pewność, że każda instalacja została wykonana zgodnie z projektem i przepisami.   Do pobrania — wzór protokołu odbioru robót instalacyjnych Aby ułatwić inwestorom i wykonawcom właściwe prowadzenie dokumentacji, przygotowaliśmy dla Ciebie gotowy, uniwersalny blankiet protokołu odbioru robót instalacyjnych.       Możesz go wykorzystać przy każdej inwestycji — niezależnie, czy zlecasz nam instalację, czy współpracujesz z inną ekipą. To bezpłatne narzędzie, które pomoże Ci uporządkować dokumentację i zabezpieczyć swoje interesy.   Pamiętaj: instalacja to nie tylko urządzenia i rury w ścianie. To również dokumenty, które chronią Twój budżet i bezpieczeństwo budynku na lata.   W Raccoon 24 Home nie musisz o to prosić — u nas kompletna dokumentacja to standard, a nie dodatkowa opcja.         Michał Rzepczyński +48 698 000 441  office@raccoon24.pl                       e0bdea_5761a534884c4d0988db213df10adb7f.pdf.pdf
    • Dziś niemal każdy inwestor prywatny i biznesowy, planując budowę domu, halę czy modernizację budynku, zadaje sobie jedno pytanie: kiedy zacznie się zwrot z inwestycji w instalacje? Koszty energii rosną, a systemy ogrzewania, chłodzenia, wentylacji i zasilania to nie tylko kwestia komfortu, ale też realnego wpływu na domowy i firmowy budżet. Problem w tym, że większość firm wykonawczych, kiedy słyszy od klienta hasło „zwrot z inwestycji”, zaczyna dopytywać, kalkulować, wyceniać wersję „podstawową” i „wzmocnioną”, a często finalnie proponuje rozwiązania na styk — takie, które formalnie spełnią wymogi projektu, ale realnie nie zapewnią maksymalnych oszczędności i bezawaryjności przez długie lata.   W Raccoon 24 Home nie pytamy, czy chcesz mieć instalację zoptymalizowaną pod szybki zwrot inwestycji. My od razu robimy instalacje w wersji wzmocnionej. Zawsze. Bez wyjątków. Co to znaczy wzmocniona instalacja?   W praktyce oznacza to, że każdą instalację, jaką wykonujemy — czy to ogrzewanie podłogowe, centralę wentylacyjną, instalację wodną czy systemy zasilania odnawialnego — projektujemy i montujemy w taki sposób, by:   zwiększyć jej trwałość wydłużyć bezawaryjny okres działania zminimalizować straty energii przyspieszyć zwrot inwestycji dzięki oszczędnościom na eksploatacji     Jak to robimy? Na przykład:   W ogrzewaniu płaszczyznowym stosujemy więcej rur niż minimum technologiczne. Dzięki temu system szybciej nagrzewa pomieszczenia, pracuje przy niższych temperaturach zasilania, co zmniejsza zużycie energii i przedłuża żywotność źródła ciepła. Montujemy przewymiarowane emitery ciepła, czyli większe grzejniki lub pętle podłogówki, niż wynika to z obliczeń na styk. Efekt? Lepsza wydajność przy niższym koszcie eksploatacji. System grzeje krócej, rzadziej się załącza, a Ty oszczędzasz na rachunkach.     W instalacjach wodnych i kanalizacyjnych stosujemy większe średnice rur tam, gdzie to ma sens dla bezpieczeństwa i komfortu użytkowania. W wentylacji zawsze przewymiarowujemy kanały i stosujemy lepsze izolacje, co zmniejsza opory przepływu, poprawia wydajność i ogranicza koszty pracy rekuperatora. Po co to wszystko? Żeby Twoje rachunki równały się zero.   W Raccoon 24 Home nie traktujemy instalacji jako zbędnego kosztu, tylko jako realny składnik Twojego domowego lub firmowego bilansu energetycznego. Dzięki odpowiednio zaprojektowanym i wykonanym instalacjom możesz osiągnąć bilans niemal zerowy albo znacząco ograniczyć zapotrzebowanie na energię z sieci. Wielu wykonawców ogranicza się do minimum wymaganego w projekcie lub normach. My wiemy, że warto pójść dalej. Bo im bardziej wydajna i trwała instalacja, tym mniejsze jej koszty eksploatacji i większe oszczędności dla Ciebie.   Zwrot z inwestycji — jak go przyspieszyć?   Kluczem jest odpowiedni mix energetyczny, który nie tylko zapewni Ci niezależność, ale też pozwoli zredukować rachunki praktycznie do zera.   W naszej ofercie możesz połączyć:   pompę ciepła — jako główne źródło ciepła i chłodzenia fotowoltaikę — która zasili pompę ciepła, dom i magazyn energii przydomową elektrownię wiatrową — jako uzupełnienie bilansu w okresach niskiego nasłonecznienia   Taki zestaw pozwala na uzyskanie maksymalnego efektu energetycznego i finansowego. A dzięki temu, że instalacje wykonujemy w wersji przewymiarowanej i wzmocnionej, działają one stabilnie, bez awarii i z wyższą wydajnością przez wiele lat.       Dlaczego inne firmy tego nie robią? Bo liczą na krótkoterminowy zysk i klienta, który nie zadaje pytań. Większość wykonawców chce wykonać usługę możliwie najniższym kosztem własnym, z minimalną ilością materiału, by zwiększyć swoją marżę. My w Raccoon 24 Home patrzymy inaczej. Dla nas liczy się długofalowa relacja i rekomendacje zadowolonych klientów, a to można osiągnąć tylko dzięki jakości i uczciwemu podejściu.     Podsumowanie Jeśli chcesz mieć instalacje, które: działają stabilnie i bezawaryjnie są przewymiarowane, a nie robione „na styk” realnie przyspieszają zwrot z inwestycji pozwalają ograniczyć rachunki do zera to zapraszamy do Raccoon 24 Home.   U nas nie pytamy, czy chcesz mieć wzmocnioną instalację — bo każdą robimy w wersji premium już w standardzie. Tak pracują wykonawcy, którzy naprawdę rozumieją inwestycję w energię i komfort.   Chcesz sprawdzić, jak może wyglądać Twój domowy bilans energetyczny? Skontaktuj się z nami i poznaj propozycję systemu szytego pod Twoje potrzeby.   Usługi Raccoon 24 Home   Instalacje C.O. Instalacje centralnego ogrzewania (C.O.)   Ogrzewanie Ogrzewanie grzejnikowe Ogrzewanie podłogowe   Pompy ciepła Pompy ciepła dla Twojego domu   Kotły gazowe Kotły gazowe kondensacyjne   Klimatyzacja Klimatyzatory Split Klimatyzatory Multi-Split Systemy klimatyzacji VRF Klimakonwektory Przeglądy okresowe klimatyzacji Serwis klimatyzacji   Wentylacja Rekuperacja Wentylacja mechaniczna Kanały wentylacyjne — rodzaje Serwis wentylacji Wentylatory wyciągowe Systemy odciągowe dla hal i garaży   Sterowanie Sterowanie ciepłem   Cennik usług Cennik usług instalacyjnych   O firmie O nas   Kontakt Formularz i dane kontaktowe     Michał Rzepczyński +48 698 000 441  office@raccoon24.pl
    • W świecie usług budowlanych i instalacyjnych od lat funkcjonują dwa zupełnie różne podejścia do kwestii wycen i rozliczeń z klientami. Z jednej strony mamy wykonawców, którzy nie boją się jasno przedstawiać swoich stawek, otwarcie informują o kosztach poszczególnych usług i uczciwie tłumaczą, z czego wynikają konkretne ceny. Z drugiej — wciąż istnieją firmy, które wyceniają „na oko” przez telefon, a na końcowym etapie realizacji zaskakują klienta dodatkowymi pozycjami na fakturze lub tłumaczą nieuzgodnione wcześniej koszty jako „nieprzewidziane prace dodatkowe”. Ten podział doskonale zna każdy inwestor, deweloper, zarządca nieruchomości czy zwykły klient prywatny, który choć raz zlecał wykonanie instalacji wodnej, elektrycznej, wentylacyjnej czy gazowej. Dlatego w Raccoon 24 Home od samego początku postawiliśmy na pełną przejrzystość i uczciwe zasady współpracy z klientem.     Dlaczego przejrzystość cenowa w usługach instalacyjnych jest tak ważna?   W odróżnieniu od wielu branż, w których ceny można łatwo sprawdzić w cennikach online czy porównać na popularnych porównywarkach, w usługach instalacyjnych sytuacja jest dużo bardziej skomplikowana. Każda inwestycja ma swoją specyfikę, zakres prac często ustala się indywidualnie, a ceny mogą się różnić w zależności od rodzaju budynku, zastosowanych materiałów, stopnia skomplikowania instalacji czy lokalizacji inwestycji. To sprawia, że niektórzy wykonawcy wykorzystują tę niepewność na swoją korzyść. Podają orientacyjne stawki bez szczegółów, nie pokazują klientowi dokładnego kosztorysu, a podczas realizacji pojawiają się „niespodzianki”, które trudno później zweryfikować. Dlatego uważamy, że uczciwy wykonawca nie ma powodu, by ukrywać swoje ceny. Przeciwnie — powinien udostępniać je w przejrzysty i dostępny sposób, aby klient od samego początku wiedział, ile zapłaci za usługę i z czego wynika dana kwota.   Jak to wygląda w praktyce? Transparentny kalkulator usług instalacyjnych   Właśnie z myślą o klientach stworzyliśmy na stronie Raccoon 24 Home kalkulator usług instalacyjnych. To proste i wygodne narzędzie, które pozwala w kilka chwil sprawdzić orientacyjny koszt wykonania wybranej instalacji lub prac modernizacyjnych. Dzięki temu klient ma możliwość porównania cen różnych usług jeszcze przed kontaktem z naszym doradcą technicznym i może zaplanować swój budżet inwestycyjny bez obaw o późniejsze „niespodzianki”. W kalkulatorze jasno przedstawiamy, jakie elementy składają się na cenę usługi — od kosztów materiałów, przez robociznę, aż po ewentualne dodatkowe prace towarzyszące. Dzięki temu klient wie, za co płaci i może świadomie podjąć decyzję o wyborze konkretnej usługi czy zakresu prac.   Czym różni się uczciwy wykonawca od nieuczciwego?   Różnic jest wiele, ale najważniejsze to: Jasne i przejrzyste wyceny jeszcze przed rozpoczęciem prac. Brak ukrytych kosztów, które pojawiają się na końcowej fakturze. Szczegółowe kosztorysy przedstawiane klientowi do akceptacji. Przejrzyste warunki współpracy, które określają, co wchodzi w zakres usługi, a co wymaga dodatkowych ustaleń.   Stała komunikacja z klientem na każdym etapie realizacji inwestycji.   W Raccoon 24 Home klaklulator właśnie według takich zasad prowadzimy każdą realizację. Naszym celem jest nie tylko wykonanie instalacji na najwyższym poziomie technicznym, ale również zbudowanie zaufania i poczucia bezpieczeństwa u klienta.   Wiemy, że inwestorzy i klienci prywatni mają dość niejasnych wycen, niedomówień i kosztów, które nagle pojawiają się w trakcie realizacji zlecenia. Dlatego pokazujemy pełen kosztorys jeszcze przed podpisaniem umowy, informujemy o wszystkich możliwych dodatkowych opcjach i pozwalamy klientowi samodzielnie sprawdzić ceny w naszym kalkulatorze. Dlaczego inne firmy wciąż boją się udostępniać swoje ceny?   Bo często ich polityka cenowa opiera się na „polowaniu” na nieświadomego klienta. Bez przejrzystego cennika można manipulować wyceną w zależności od sytuacji, nastroju klienta, lokalizacji czy konkurencji w danym rejonie.   My w Raccoon 24 Home uważamy, że takie praktyki powinny zniknąć z rynku. Klient ma prawo wiedzieć, ile zapłaci, a wykonawca, który jest pewny jakości swoich usług i uczciwie kalkuluje koszty, nie ma żadnego powodu, by ukrywać stawki.     Podsumowanie   Jeśli szukasz wykonawcy instalacji budowlanych, który: gra w otwarte karty nie boi się pokazać cen swoich usług oferuje transparentny kosztorys pozwala Ci sprawdzić wycenę jeszcze przed pierwszym kontaktem   to zapraszamy do Raccoon 24 Home. Na naszej stronie znajdziesz transparentny kalkulator usług instalacyjnych, dzięki któremu możesz od razu oszacować koszt planowanych prac i sprawdzić, jak wygląda uczciwa wycena w tej branży.   Nie warto ryzykować współpracy z firmami, które unikają konkretów i nie potrafią jasno określić ceny. Wybieraj wykonawców, którzy szanują Twój czas, pieniądze i nerwy.  
    • Nie zastanawiałbym się nad tym ale już zdążyłem przygotować pole pod ten garaż z kostki brukowej i teraz musiałbym to wszystko robić na nowo.    Jakie byłyby koszty starania się o pozwolenie?
    • Tak Rury wodnej podłogówki prowadzi się w warstwie wylewki. Rury pozostałych instalacji (woda, kanalizacja), także kanały wentylacji mechanicznej układa się w warstwie styropianu. Grubość warstw styropianu można dobrać do średnicy rur - to a propos optymalnej grubości styropianu. To rozstrzygnie instalator. Dylatacje wykonują fachowcy od wylewki, powinny być też zaplanowane w projekcie ogrzewania. Zwykle i tak wykonuje się je w otworach drzwiowych.
  • Popularne tematy

×
×
  • Utwórz nowe...