Skocz do zawartości

Płyty OSB czy GK


Recommended Posts

Napisano
OSB jest 2 x droższe niż płyta G-K: płyta OSB o grubości 12 mm kosztuje około 44 zł a płyt G-K o około 20 zł. Jak powiedział rambud na podłogi jak najbardziej a na sufity jest to nieracjonalne.
Napisano
Ale OSB jest twardsze od płyt GK, a czasami ta cecha jest ważna. icon_smile.gif Ekonomicznie już wiem... porażka. A jak z warunkami technicznymi takiego eksperymentu?
Napisano
Cytat

Ale OSB jest twardsze od płyt GK, a czasami ta cecha jest ważna. icon_smile.gif Ekonomicznie już wiem... porażka. A jak z warunkami technicznymi takiego eksperymentu?



Technicznie jest to wykonalne tylko jedno jedyne choć zasadnicze pytanie :
Jaki jest bezpośredni cel aby przykręcać OSB jako zabudowa ścian ?
Napisano
Cytat

Potrzebne są ściany, które są twardsze od GK. Nie upieram się przy płytach OSB. Ale w takim razie co innego?



Alternatywą mogą być podwójnie przykręcane płyty Karton-gips na krzyżowy zakład. Wtedy i twardo i mocno.
Napisano
Cytat

Alternatywą mogą być podwójnie przykręcane płyty Karton-gips na krzyżowy zakład. Wtedy i twardo i mocno.


...i jest tak samo drogo jak z OSB, tylko dwa razy więcej pracy icon_wink.gif
Napisano
Cytat

Technicznie jest to wykonalne tylko jedno jedyne choć zasadnicze pytanie :
Jaki jest bezpośredni cel aby przykręcać OSB jako zabudowa ścian ?


OSB jest do odzyskania w razie remontu lub przebudowy. Spróbuj zrobić to samo z GK.
  • 2 tygodnie temu...
Napisano
Cytat

A ciekawe jak później wykończyć te płyty OSB? Bo przecież jak się je pomaluje to będą wyglądać koszmarnie icon_sad.gif


Ja to robię tak: płyty przykręcam zostawiając między nimi szczeliny ok.1cm, wypełniam je pianą, po ścięciu nadmiaru piany przybijam takerem siatkę elewacyjną, na to grunt, na końcu szpachlowanie.
Napisano
Cytat

Ja to robię tak: płyty przykręcam zostawiając między nimi szczeliny ok.1cm, wypełniam je pianą, po ścięciu nadmiaru piany przybijam takerem siatkę elewacyjną, na to grunt, na końcu szpachlowanie.


Wow! Gotowy przepis icon_smile.gif
Napisano
Cytat

Ja to robię tak: płyty przykręcam zostawiając między nimi szczeliny ok.1cm, wypełniam je pianą, po ścięciu nadmiaru piany przybijam takerem siatkę elewacyjną, na to grunt, na końcu szpachlowanie.



A mógłbyś podać czym gruntujesz te płyty przed szpachlowaniem ? Z góry dzięki za odpowiedź
Napisano
Cytat

A mógłbyś podać czym gruntujesz te płyty przed szpachlowaniem ? Z góry dzięki za odpowiedź


Ostatnio głęboko penetrujący Cekol. A na podkład szary Nida Gips.
Napisano
Cytat

Czyli jest nas dwóch icon_smile.gif Chciałoby się powiedzieć jak jeden mąż icon_mrgreen.gif


Sorry panowie, ale nie rozumiem pytania... O jakie wykończenie chodzi? Co na podkład? Co chcecie: gładź, fakturę, tapetę - co kto lubi.
Napisano
Nie, nie... icon_smile.gif Nieporozumienie icon_smile.gif To nie było pytanie, tylko stwierdzenie. Bo z całego tematu najważniejsze wydały mi się właśnie uwagi o tym, jak wykończyć płytę. Moim zdaniem są bardzo cenne, ponieważ w wielu miejscach w necie ludzie pytają o to, a odpowiedzi były (tam gdzie byłem) nieszczególne icon_smile.gif Twoja była pierwszą konkretną jaką spotkałem.
Napisano
Cytat

Nie, nie... icon_smile.gif Nieporozumienie icon_smile.gif To nie było pytanie, tylko stwierdzenie. Bo z całego tematu najważniejsze wydały mi się właśnie uwagi o tym, jak wykończyć płytę. Moim zdaniem są bardzo cenne, ponieważ w wielu miejscach w necie ludzie pytają o to, a odpowiedzi były (tam gdzie byłem) nieszczególne icon_smile.gif Twoja była pierwszą konkretną jaką spotkałem.


Małe uzupełnienie... Niekiedy można kupić płyty OSB z felcem i wtedy pianowanie na takich łączeniach można sobie darować.
Napisano
Cytat

Ja to robię tak: płyty przykręcam zostawiając między nimi szczeliny ok.1cm, wypełniam je pianą, po ścięciu nadmiaru piany przybijam takerem siatkę elewacyjną, na to grunt, na końcu szpachlowanie.


Jak się domyślam to szpachlowanie gipsem, który na podłoża drewniane nie nadaje się. Jeśli już, to zrobiłbym tak:
1. gruntowanie dobrym preparatem
2. zatopienie siatki (np takiej do ociepleń) w zaprawie nadającej się do podłoży drewnianych (najpierw zaprawa, siatka, zaprawa - nie przybijanie siatki do OSB)
3. szpachlowanie jednokrotne zaprawą j.w.
4. gruntowanie
5. szpachlowanie gładzią gipsową

ciekawym co z odpadami z OSB, które to nijak się ma wymiarowo do technologii budowy lekkich ścian działowych
Napisano
Cytat

Małe uzupełnienie... Niekiedy można kupić płyty OSB z felcem i wtedy pianowanie na takich łączeniach można sobie darować.


to są płyty OSB na pióro-wpust, podłogowe, dostępne w każdym markecie
Napisano
Cytat

Jak się domyślam to szpachlowanie gipsem, który na podłoża drewniane nie nadaje się. Jeśli już, to zrobiłbym tak:
1. gruntowanie dobrym preparatem
2. zatopienie siatki (np takiej do ociepleń) w zaprawie nadającej się do podłoży drewnianych (najpierw zaprawa, siatka, zaprawa - nie przybijanie siatki do OSB)
3. szpachlowanie jednokrotne zaprawą j.w.
4. gruntowanie
5. szpachlowanie gładzią gipsową

ciekawym co z odpadami z OSB, które to nijak się ma wymiarowo do technologii budowy lekkich ścian działowych


1.zdaje się, że w opisie wyżej nadmieniłem o gruntowaniu.
2. "siatka do ociepleń" to nic innego jak siatka elewacyjna, przybijam ją po to aby i jej dostało się trochę gruntu, a poza tym łatwiej jest nad nią "zapanować" w miejscach przejścia na boczne ściany lub sufit.
3. szary Nida Gips stosuję na podkład dlatego, że jest twardy, elastyczny i nie wymaga gruntowania przed położeniem gładzi.
Sposób ten wymyśliłem i wypraktykowałem metodą prób i błędów.
I jeszcze dodam że, felc jest potocznym określeniem połączenia na pióro i wpust.
Napisano
Cytat

1.zdaje się, że w opisie wyżej nadmieniłem o gruntowaniu.
2. "siatka do ociepleń" to nic innego jak siatka elewacyjna, przybijam ją po to aby i jej dostało się trochę gruntu, a poza tym łatwiej jest nad nią "zapanować" w miejscach przejścia na boczne ściany lub sufit.
3. szary Nida Gips stosuję na podkład dlatego, że jest twardy, elastyczny i nie wymaga gruntowania przed położeniem gładzi.
Sposób ten wymyśliłem i wypraktykowałem metodą prób i błędów.
I jeszcze dodam że, felc jest potocznym określeniem połączenia na pióro i wpust.


Ode mnie 99,5% zaufania icon_smile.gif
  • 4 tygodnie temu...
  • 3 tygodnie temu...
Napisano
Cytat

Pomysł bardo dobry, a co do gruntu to najlepiej quartz grunt, po wyschnięciu jest szorstki, zwiększa przyczepność i nadaje się do gruntowania płyt OSB.


O! I pojawiła się kolejna nazwa produktu, którą warto zapamiętać icon_smile.gif
  • 4 tygodnie temu...
  • 2 miesiące temu...
  • 5 miesiące temu...
Napisano
A co byście powiedzieli na nałożenie tapety z włókna szklanego na OSB?
Przygotowanie polegałoby na uzupełnieniu szczelin akrylem, a miejsca gdzie występują wkręty zaszpachlować.
Pytanie z mojej strony brzmi: Czy przed nałożeniem kleju do tapet należy zagruntować powierzchnie płyt ( jeżeli tak to jakim preparatem)??? Czy struktura OSB zostanie skutecznie zakryta ??

Z góry dziękuje za wyrażane opinie icon_smile.gif
Napisano
Cytat

A co byście powiedzieli na nałożenie tapety z włókna szklanego na OSB?
Przygotowanie polegałoby na uzupełnieniu szczelin akrylem, a miejsca gdzie występują wkręty zaszpachlować.
Pytanie z mojej strony brzmi: Czy przed nałożeniem kleju do tapet należy zagruntować powierzchnie płyt ( jeżeli tak to jakim preparatem)??? Czy struktura OSB zostanie skutecznie zakryta ??

Z góry dziękuje za wyrażane opinie Array="" style="vertical-align:middle" Array border="0" alt="icon_smile.gif">



A co z  niepalnością na poddaszu bo karton gips ma jakąś, a osb ????????
Napisano
Cytat

- stopień palności (ogniochronności)- wcześniej- kiedy obowiązywała Norma Polska- to płyta OSB 3 i OSB 4- miały Klasyfikację Ogniową jako produkt trudnozapalny.

Obecnie obowiązuje norma europejska EN 13501-1 i zgodnie z tą normą płyta OSB ma Klasyfikację Ogniową Ds2-d0.

Ze strony



 Ds2 -Czyli łatwo zapalne /wydzielanie dymu/

 d0 -nie występują spadające krople/cząstki w czasie 10 min. 

Czyli nie zbyt ciekawie się to prezentuje. 
  • 2 tygodnie temu...
Napisano
Cytat

W końcu deski w deskowaniu też są łatwopalne Array="" style="vertical-align:middle" Array border="0" alt="icon_mrgreen.gif">:



Czyli podsumowując  dając ,OSB ,krokwie, deski ,wyjdzie niezłe ognisko ?.
Napisano
Witam,
Chciałbym odnieść się ogólnie do niektórych wypowiedzi dając pod rozwagę szanownych kolegów niektóre pomysły.
Moim zdaniem na postawione na początku pytanie
"Czy płyty OSB są rozsądną alternatywą dla płyt GK jeśli chodzi o wykończenie poddasza"?
najkrótsza odpowiedź brzmi - nie.

Przede wszystkim należy zadać sobie pytanie: po co?
Gdyby miało to większy sens już od dawna mielibyśmy taka technologię w ogólnym użyciu, już firmy produkujące OSB by się o to postarały.

Czy płyty g-k są takie słabe że jest sens zastępować je czymś mocniejszym?
Nawet nie zdajemy sobie sprawy, że w większości biur, sklepów, kin, teatrów, hal sportowych i innych tego typu miejsc za przeproszeniem publicznych mamy ściany i sufity z płyt g-k. I jakoś nic się nie dzieje a tu zastanawiacie się nad wzmocnieniem ścian czy poddasza we własnym mieszkaniu. No może, jeżeli ktoś tak po kolacji zwykł sobie poszaleć z młotkiem po mieszkaniu. Radzę wtedy uważać na okna, łatwiej je uszkodzić niż płyty g-k.

Firmy produkujące płyty g-k oferują tzw systemy suchej zabudowy, czyli dokładnie określone konstrukcje z profili stalowych, wełny mineralnej i płyt g-k które były przebadane w ITB i mają określone parametry:
Sztywność, nośność (bzdurą jest opinia, ze na ścianach z g-k nie można powiesić szafek kuchennych), odporność na uderzenia (hale sportowe, są takie ściany g-k, które mogą być stosowane, jako ściany między-mieszkaniowe) odporność ogniową (w budynkach wielorodzinnych prawo wymaga zapewnienia ognioodporności REI30 lub REI60 dla poddaszy), izolacyjność akustyczną (nikt nie poruszył tego wątku a nie jest to błaha sprawa).

Pytanie zadane na początku powinno brzmieć. Jaka powinna być konstrukcja ściany czy poddasza z g-k żeby było i dobrze i możliwie tanio?
Jeszcze chciałbym się odnieść do kilku ewidentnych "nieprawd", które tutaj przeczytałem a które mogą zmylić szukających porady. Z góry przepraszam autorów za krytykę.
- Płyty twardsze niż G-K a nadające się dobrze to płyty gipsowo-włóknowe np. Rigidur
- Odzysk płyt z rozbieranej ściany to raczej nieporozumienie, przykręcanie, docinanie, szpachlowanie, malowanie to tak czy inaczej wyklucza powtórne użycie no i po co budować jeżeli już planujemy rozbierać.
- Zostawianie szczelin między płytami i wypełnienie ich pianą to nie jest najlepszy pomysł. Po co robić szczelinę i potem ją wypełniać. Połączenia płyt muszą oprócz wyrównania powierzchni zapewniać wytrzymałość zapobiegającą pękaniu połączeń płyt. A co będzie, jeżeli mocniej naciśniemy w miejscu wypełnionym pianą?
- Gruntowanie płyt OSB i jeszcze do tego siatki elewacyjnej. Należy zadać sobie najpierw pytanie. Po co gruntujemy? Co przez to osiągamy? Otóż gruntować można z dwóch powodów:
Po pierwsze, aby zmniejszyć nasiąkliwość podłoża, po drugie, aby zwiększyć przyczepność do tego podłoża. Trzeci powód często podnoszony - wzmocnienie podłoża, należy włożyć raczej między bajki, ale ponieważ OSB to nie dotyczy nie będę rozwijał tematu.
Nasiąkliwości OSB zmniejszać nie ma sensu, bo jest tak zaimpregnowana fabrycznie, że można ją stosować nawet na zewnątrz. Zwiększenie przyczepności jest bardzo rozsądne, tyle, że do tego trzeba zastosować specjalne rodzaje gruntów które ogólnie w nazwie mają słowo "kontakt" np. Ri-kombi Kontakt.
Zawierają one zawiesinę kruszywa w żywicy akrylowej i po zastosowaniu dają powierzchnię podobną do struktury papieru ściernego.

- Stosowanie siatki elewacyjnej przyszywanej zszywkami. Jeżeli ktoś zechciałby się zapoznać z jakąkolwiek technologią dociepleń elewacji gdzie ta siatka jest stosowana dowie się że musi być ona wklejana na warstwę kleju nałożonego na powierzchnię ściany. Nie wolno nałożyć siatki i potem od wierzchu szpachlować
- Gips nie może być jednocześnie twardy i elastyczny, a konkretnie może być twardy ale nie jest elastyczny.

Pozdrawiam wszystkich
Tadeusz Kucharski
Napisano
Cytat

Czy płyty OSB są rozsądną alternatywą dla płyt GK jeśli chodzi o wykończenie poddasza?



Szanowny Panie, oto nasze uwagi do tematu:

1) płyty OSB nie są alternatywą dl płyt gipsowo-kartonowych z uwagi na zupełnie inny zakres stosowania i parametry techniczne
2) płyty gipsowo-kartonowe produkuje się również w odmianie DFH1IR (wg PN-EN 520), czyli np. Knauf Diamant, są to płyty o znacznie większej twardości w stosunku do płyt typu A (dawniej GKB), przeznaczone do pomieszczeń szczególnie narażonych na bezpośrednie uderzenia (np. korytarze w szkołach)
3) Knauf nie zaleca wykonywania jakichkolwiek wypraw gipsowych (gładzi czy tynków) nawet na zagruntowanych płytach OSB

Z poważaniem
mgr inż. Marcin Wieteska
Kierownik Działu Technicznego
  • 3 miesiące temu...
  • 2 lata temu...
Napisano
Do Rigips płyty.
Ja mam poddasze w domku letniskowym i chcę płyty gipsowe na pochylne ściany, ma być montowane do więźby ale wszyscy mi odradzają twierdząc ,ze będą pęknięcia na łaczeniach ponieważ dach pracuje. Proszę mi powiedzieć dlaczego aż tak rozbieżne są informacje a większość mówi,że będzie pękać.
Gość mhtyl
Napisano
Cytat

Do Rigips płyty.
Ja mam poddasze w domku letniskowym i chcę płyty gipsowe na pochylne ściany, ma być montowane do więźby ale wszyscy mi odradzają twierdząc ,ze będą pęknięcia na łaczeniach ponieważ dach pracuje. Proszę mi powiedzieć dlaczego aż tak rozbieżne są informacje a większość mówi,że będzie pękać.


Bo Ci co się znają to mówią ,że będą pęknięcia a Ci co się nie znają a się wymądrzają mówią ,że pęknięć nie będzie.Ot i z stąd biorą się rozbieżności.

Utwórz konto lub zaloguj się, aby skomentować

Musisz być użytkownikiem, aby dodać komentarz

Utwórz konto

Zarejestruj nowe konto na forum. To jest łatwe!

Zarejestruj nowe konto

Zaloguj się

Masz już konto? Zaloguj się.

Zaloguj się
  • Kto przegląda   0 użytkowników

    • Brak zalogowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
  • Darmowy poradnik budowlany raz w tygodniu na Twój e-mail

  • Najnowsze posty

    • 🟩 SIATKI I PRĘTY KOMPOZYTOWE GRP – MĄDRA ALTERNATYWA DLA STALI ✅ 3x tańsze. ✅ 9x lżejsze. ✅ Bez rdzy. ✅ Z CE i ISO. Jeśli nadal zbroisz beton stalą, to wiedz, że istnieje sprawdzone i certyfikowane rozwiązanie: kompozytowe zbrojenie z włókna szklanego GRP od TROKOTEX – polskiego producenta z 40-letnim doświadczeniem. 🧱 Co oferujemy: 🔹 Siatki kompozytowe GRP – na fundamenty, wylewki, posadzki, podłogi, prefabrykaty 🔹 Pręty kompozytowe GRP (w kręgach i odcinkach) – od fi6 do fi16 mm 🔹 Produkty z certyfikatem CE, ISO 9001, ISO 14001, KOT 💪 Dlaczego kompozyt? Nie koroduje – odporność na sól, wilgoć, chemię Nie przewodzi ciepła – idealny pod ogrzewanie podłogowe Lekki – łatwy transport i montaż bez ciężkiego sprzętu Wytrzymały – nie ustępuje stalowym zamiennikom Ekonomiczny – mniej strat, niższe koszty robocizny Ekologiczny – żywotność do 100 lat, zero rdzy i strat 📦 Kup online: 👉 https://sklep.trokotex.pl/ Próbki wysyłamy GRATIS.
    • A to już zależy od zastosowanego impregnatu i efektu jaki chce uzyskać inwestor.
    • To nie przepisy się zmieniły tylko ich interpretacja.  Te zawarte w rozporządzeniu w sprawie warunków technicznych w tym względzie nie zmieniły się od ich przyjęcia w 2002 r. Prawie tak samo brzmiały stosowne zapisy w rozporządzeniu z roku 1994 (to też § 14), chociaż były nieco bardziej szczegółowe i lepiej sformułowane. Największe znaczenie mają więc zapisy rozporządzenia Ministra Infrastruktury w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie (Dz. U. 2022 Poz. 1225, z późniejszymi zmianami).   § 14. 1. Do działek budowlanych oraz do budynków i urządzeń z nimi związanych należy zapewnić dojście i dojazd umożliwiający dostęp do drogi publicznej, odpowiednie do przeznaczenia i sposobu ich użytkowania oraz wymagań dotyczących ochrony przeciwpożarowej, określonych w przepisach odrębnych. Szerokość jezdni stanowiącej dojazd nie może być mniejsza niż 3 m. 2. Dopuszcza się zastosowanie dojścia i dojazdu do działek budowlanych w postaci ciągu pieszo-jezdnego, pod warunkiem że ma on szerokość nie mniejszą niż 5 m, umożliwiającą ruch pieszy oraz ruch i postój pojazdów. 3. Do budynku i urządzeń z nim związanych, wymagających dojazdów, funkcję tę mogą spełniać dojścia, pod warunkiem że ich szerokość nie będzie mniejsza niż 4,5 m.   Obecnie te przepisy są przez część urzędników interpretowane w ten sposób, że zasadniczo droga prowadząca do budynku powinna mieć przynajmniej 5 m. To jest niejako punkt wyjścia. Natomiast 4,5 m dojścia to przypadek szczególny, co do którego nie ma jasnej interpretacji. Natomiast 3 m to w tej interpretacji minimalna szerokość samej jezdni, jeżeli jest ona częścią drogi, obejmującej również choćby chodnik.  Natomiast dawniej interpretowano to w ten sposób, że wystarczająca minimalna szerokość drogi wynosi 3 m i przynajmniej tyle musi mieć jej jezdnia. Na tej podstawie akceptowano drogi o szerokości 3 m. Ponadto przypominam, że w razie braku chodnika pieszy może zgodnie z prawem poruszać się po jezdni, kierowca ma zaś obowiązek zachowania w takiej sytuacji szczególnej ostrożności.   Dotychczasowe stanowisko sądów i opinie prawników przychylają się jednak do starej interpretacji, uznając 3 m za wystarczającą szerokość drogi dojazdowej. Polecam do przeczytania:   https://www.mpoia.pl/index.php/dzialalnosc/zespol-rzeczoznawcow?view=article&id=1790&catid=39 https://serwisy.gazetaprawna.pl/nieruchomosci/artykuly/1494335,jaka-szerokosc-drogi-dojazdowej-do-dzialki-nowe-prawo-budowlane.html   Generalnie stanowisko jest takie, że to właśnie § 14.1 zawierający wymóg dostosowania drogi do potrzeb, a przy tym zapewnienia jezdni o szerokości nie mniejszej niż 3 m jest podstawową ogólną regulacją. Natomiast te zawarte w kolejnych (§ 14.2 oraz § 14.3) są przypadkami szczególnymi. Na to wskazuje sama konstrukcja tego przepisu, kolejność podania wymagań. Ponadto wskazuje na to również brzmienie § 14 w wersji z roku 1994.   Jest więc podstawa, żeby odwoływać się od decyzji. Tu przepisy prawa nie są jednoznaczne, to kwestia ich interpretacji. Ewentualnie jest też możliwość wystąpienia do właściwego ministra o jednorazową zgodę o odstępstwo od przepisów techniczno-budowlanych. Jest tu jeszcze jedno ważne zastrzeżenie. Jeżeli w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego lub w decyzji o warunkach zabudowy określono minimalną szerokość dróg dojazdowych to podważyć te zapisy będzie trudno. Samorząd ma bowiem prawo zamieścić tam wymagania ostrzejsze, niż przewidują to przepisy ogólne. Ale i tak nie jest to sytuacja bez szans, skoro przy tej drodze już są zabudowane działki. Wymóg zapewnienia szerszej drogi tylko w odniesieniu do niektórych działek prowadzi przecież w takiej sytuacji do absurdu. Ale to trudna droga i należałoby się powoływać już na tzw. klauzule generalne. PS. w załączniku umieszczam stary wariant rozporządzenia z 1994 r. Nowy zacytowałem w odpowiedzi.    WT 1994 D19950046.pdf
    • Podobno z tego co nam urzędnik dzisiaj powiedział to że od tego roku ściśle trzymają się tych 5M bo w 2024 roku jeszcze by z tym nie było problemu... Z tego co podpowiedział to napisać odwołanie i możliwe że uda się uzyskać ustępstwo od tych wytycznych i otrzymać pozytywną decyzję, muszę liczyć na trochę szczęścia
  • Popularne tematy

×
×
  • Utwórz nowe...