Skocz do zawartości

Jak walczyć z pleśnią?


Recommended Posts

Cytat

....

Obecnie obowiązuje ustawowy zakaz instalowania płytk g-k w budynkach użyteczności publicznej, w pomieszczeniach takich, jak łazienki, pralnie, sale operacyjne itp. itd.
...


a możesz wskazać tę ustawę huh.gif


Cytat

Problem trzeba rozdzielić na dwie kategorie: grzyb(czy tylko jego ryzyko) na tynku gipsowym i grzyb na tynku cem.-wap.
Różnice są dwie:
1. Tynk gips. chłonie więcej wilgoci, niż cem.wap.
2. Gips nie jest odporny na grzyby, a wapno tak.
Gdyby nie dodatki anty-grzyb. do tynków gips. to byśmy mieli wykwity w ciągu roku.
...


a czym się różni grzyb na gipsie, od tego na cem-wap?

Link do komentarza
Cytat

a możesz wskazać tę ustawę huh.gif



a czym się różni grzyb na gipsie, od tego na cem-wap?




Na gipsie jest bardziej obfity icon_smile.gif Poszukam tej ustawy. Wydaje mi się jednak, że nie obejmuje ona płyt g-k dedykowanych do pomieszczeń o zwiększonej wilgotności.
Myślę o tym

"W samym nazewnictwie i oznaczeniach płyt gipsowo-kartonowych nastąpiło obecnie dużo zmian. Wprowadzono nową normę PN-EN 520 "Płyty gipsowo-kartonowe. Definicje, wymagania i metody badań" zastępującą dotychczasową normę krajową PN-B-79405:1997.
Podstawowe typy płyt gipsowo-kartonowych według nowej normy:

* H - płyta gipsowo-kartonowa o zmniejszonym stopniu wchłaniania wody;
H1 - nasiąkliwość ≤ 5%"

To tylko fragment z TEGO ARTYKUŁU.

Poza tym - kiedyś był nawet taki system bloczków gipsowych do wznoszenia budynków. Prawdopodobnie część masy bloczka to był solidny impregnat/uszczelniacz - ale daje do myślenia.

Znalazłem jako alternatywę płyty cementowo-włóknowe Aquaroc™.

Tutaj aplikacja na stronie fermacell - najazd na łazienkę i kolejno wykaz płyt na podloge i na ścianę - opisy, broszury etc.
Link do komentarza
  • 2 tygodnie temu...
Cytat

Ale pleśń to pleśń. Syf i tyle. Wiem, wiem że z jednej z odmian jest penicylina... ale mimo wszystko... W domu to tylko syf!



Pocieszające, przy zapaleniu ucha środkowego będzie na poczekaniu na ścianie.

To już temat rzeka - są pewne sprzyjające warunki dla rozwoju pleśni i tyle - na początek nadmierna wilgotność. Potem dochodzi przyjazna temperatura. O ile temperaturę łatwiej zmienić w czasie, o tyle z wilgotnościa juz tak latwo nie jest.
Gdzieś po dordze pojawia się pleśń.
Link do komentarza
ja przy usuwaniu pleśni zatrułam się środkiem który używaliśmy do oczyszczenia ściany (to było kilka lat temu nie pamiętam nazwy ale dokładnie pamiętam jak wyglądała butelka ;P) miałam ubraną maskę!!! a mimo to musiałam brać leki dla astmatyków przez kilka miesięcy i zostałam zdyskwalifikowana jako dawca krwi ;(
Link do komentarza
Cytat

Czym zabezpieczyć zaprawę cementowo-wapienną przed rozwojem pleśni?



Tym można zwalczać i to bardzo szybko, likwiduje również zarodniki, więc na jakiś czas jest spoko...

DSC01446.jpg



A to, można dodawać do zapraw, ewentualnie impregnować istniejące już zaprawy, posiada właściwości zabezpieczające przed rozwojem grzyba...

DSC01446.jpg



A najlepiej zwalczyć przyczynę a nie skutek icon_smile.gif
Link do komentarza
Cytat

Problem trzeba rozdzielić na dwie kategorie: grzyb(czy tylko jego ryzyko) na tynku gipsowym i grzyb na tynku cem.-wap.
Różnice są dwie:
1. Tynk gips. chłonie więcej wilgoci, niż cem.wap.
2. Gips nie jest odporny na grzyby, a wapno tak.
Gdyby nie dodatki anty-grzyb. do tynków gips. to byśmy mieli wykwity w ciągu roku.
Tam, gdzie budują domy z płyt G-K trwałość jest oceniana na 20lat ( z wyjątkiem kuchni i łażienek)

Obecnie obowiązuje ustawowy zakaz instalowania płytk g-k w budynkach użyteczności publicznej, w pomieszczeniach takich, jak łazienki, pralnie, sale operacyjne itp. itd.

Jednak glówną przyczyną jest zła wentylacja. Tak więc kto zadbał o proste ściany a zapomniał o wentylacji, będzie miał kłopoty ( głównie zdrowotne)
Polecam artykuł nt. zwykłej wentylacji grawitacyjnej i jej sposobu ulepszenia wentylacja grawitacyjna



A co stosujecie na pleśń na fugach? Wychodzę z założenia, że najlepszym sposobem jest jej wymiana. Ale może macie jakiś patent, którym można zaoszczędzić sobie pracy?
Link do komentarza
Są też tacy, co nanosrebro pchają gdzie się da, i tam, gdzie zbędne...
Są fugi z nanosrebrem.
Gdzieś w sieci na to wlazłem...

Grzybki (pleśnie itp) reagują na wilgotność, temperaturę (im większe tym pozytywniej) i PH.
To wapno z woda tworzy zasadę, substancję żrącą...
Na nie reagują negatywnie...
Adam M.
Link do komentarza
  • 10 miesiące temu...
Cytat

Czyli to nanosrebro to lipa?




Są fugi z nanosrebrem i to nawet chyba SOPRO ale skoro sa warunki do tworzenia pleśni to tak można do znudzenia.

Samo srebro koloidalne też można kupić i pędzelkiem z lakieru do paznokci misternie "fugować" ale nie w tym rzecz.

Z domowych sposobów to wybielacz - duża zawartość chloru.

Ja proponuje jednak pomyśleć o sprawnej wentylacji.
Link do komentarza
  • 3 lata temu...
Cytat

Są fugi z nanosrebrem i to nawet chyba SOPRO ale skoro sa warunki do tworzenia pleśni to tak można do znudzenia.

Samo srebro koloidalne też można kupić i pędzelkiem z lakieru do paznokci misternie "fugować" ale nie w tym rzecz.

Z domowych sposobów to wybielacz - duża zawartość chloru.

Ja proponuje jednak pomyśleć o sprawnej wentylacji.




jedną z właściwości srebra jako takiego jest działanie bakteriobójcze
czyli
działanie jest potwierdzone naukowo od KUUUUUUUPY lat
co nie zbyt zmienia fakt
że w mokrym budynku i srebro z czasem odpadnie
Link do komentarza
Cytat

Aleś srebro wykopał icon_eek.gif

Sprzed prawie czterech lat...

WENTYLACJA - TO JEST TO!!!




zostałem wzięty pod włos :
dowód:


Od: "Forum budowlane BudujemyDom.pl" <forum@budujemydom.pl> (więcej) dnia: 18 lutego 2016 20:51

Witaj MTW Orle - osuszanie budynków,

anja.b odpowiedział na temat o nazwie "Jak walczyć z pleśnią?" , który
subskrybujesz.

Temat możesz znaleźć tu:

były wycinanki znaczy - nie byłem na wykopaliskach
Link do komentarza
Cytat

Aleś srebro wykopał icon_eek.gif

Sprzed prawie czterech lat...

WENTYLACJA - TO JEST TO!!!



Chyba jest jeszcze dużo do zrobienia ponieważ temat wentylacji, jej braku, tzw. grzyba pojawia sie często w sezonie grzewczym. Także czasami opłaca się chwycić za łopatę i odkopać temat.

Temat wiecznie żywy bez względu na datę. Dowód - pojawiają się identyczne tematy na tym forum a wystarczyło zerknąć tutaj.
Link do komentarza
Cytat

Odpowiednia wentylacja (np. uchył mikro w oknach) + pochłaniacz wilgoci w sezonie od jesieni do wiosny.
Kiedyś spotkałem się opinią pewnej Pani że okna plastikowe "są za szczelne" i przez to robi się u niej grzyb na ścianach.




Okna plastikowe są tak szczelne, jak maja być a jeśli ta Pani chciała zapewnić sobie wentylację tylko przez okna, które na zimę uszczelnia watą, to gratuluję icon_biggrin.gif

Wentylacja w domu to równiez wywiew i drożne kanały wentylacyjne w kominie. Ale ludzie mają takie pojęcie, że kratki wentylacyjne zasłaniają szafkami kuchennymi a potem mówią, że grzyb się pojawił od momentu wymiany okien na nowe.

A że plotka jest najszybszą forma komunikacji, to .... wiadomo. icon_cool.gif
Link do komentarza
Najbardziej szkodliwe to jest nieznajomość problemu i mechanizmów nim rządzących.
Brak wiedzy - krótko mówiąc!

Aby wstawić poprawnie plastikowe okna na miejsce nieszczelnych należy w tych szczelnych powycinac po kawałku uszczelki.
Wtedy jest DOBRZE.

- Czyli unieszczelnić te szczelne?
- TAK!!!

To, po co wymieniać?
No jak to po co?
A CO producent i jego marketing maja z nimi zrobić?
ZJEŚĆ?

Okna wymienia się wtedy, jak się stare rozlecą.

Adam M.
Link do komentarza

Utwórz konto lub zaloguj się, aby skomentować

Musisz być użytkownikiem, aby dodać komentarz

Utwórz konto

Zarejestruj nowe konto na forum. To jest łatwe!

Zarejestruj nowe konto

Zaloguj się

Masz już konto? Zaloguj się.

Zaloguj się
  • Kto przegląda   0 użytkowników

    • Brak zalogowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
  • Darmowy poradnik budowlany raz w tygodniu na Twój e-mail

  • Najnowsze posty

    • Komentarz dodany przez Dorota Rylska: Czy uszczelka górna gumowa połączona z blachą przymicowaną do ściany powinna być widoczna na zewnątrz? U mnie tak jest założona brama, a ja mam wrażenie, że są za niskie drzwi.
    • Komentarz dodany przez Dorota Rylska: Czy uszczelka górna gumowa połączona z blachą przymicowaną do ściany powinna być widoczna na zewnątrz? U mnie tak jest założona brama, a ja mam wrażenie, że są za niskie drzwi.
    • Komentarz dodany przez Dorota Rylska: Czy uszczelka górna gumowa połączona z blachą przymicowaną do ściany powinna być widoczna na zewnątrz? U mnie tak jest założona brama, a ja mam wrażenie, że są za niskie drzwi.
    • Przygotowanie otworu pod bramę garażową to jeden z najistotniejszych etapów na drodze do sprawnego i bezproblemowego użytkowania garażu. Choć wielu inwestorów skupia się głównie na wyborze samej bramy i napędu, to właśnie odpowiednie przygotowanie ścian, nadproża, posadzki oraz instalacji elektrycznych decyduje o tym, czy brama będzie pracować płynnie oraz czy późniejsze koszty eksploatacji (m.in. ogrzewania garażu) nie okażą się niepotrzebnie wysokie. Pełna treść artykułu pod adresem: https://budujemydom.pl/stan-surowy/garaz/a/114870-jak-przygotowac-otwor-pod-brame-garazowa
    • Sposoby na wyłączenia fotowoltaiki. Jak skutecznie obniżyć napięcie w instalacji PV Marzec jest pierwszym miesiącem w roku kiedy fotowoltaika pokazuje swoją moc. Niesie to za sobą poważne konsekwencje.  Wyraźnie wzrasta napięcie w sieci, ale za to spada  cena energii od prosumentów w net-billingu (RCE)    Obydwa zjawiska są niekorzystne dla posiadaczy paneli fotowoltaicznych. Zjawiska te będą tylko narastać, ponieważ nowa dyrektywa budynkowa narzuca obowiązek montażu fotowoltaiki na każdym domu oddawanym do użytku już od 2030r. Jednak do tak gwałtownego przyrostu mocy w fotowoltaice nie zdążyły i raczej do 2030 roku nie zdążą przygotować się sieci energetyczne które były projektowane do przesyłu energii od elektrowni poprzez sieci wysokiego i  średniego napięcia do sieci niskich napięć i odbiorcy końcowego. i Jednak rozwój energetyki rozproszonej sprawił że w słoneczne dni energie trzeba kierować w przeciwnym kierunku. W dzielnicach w których fotowoltaika jest popularna pojawił się problem wysokich napięć i w konsekwencji wyłączanie się mikroinstalacji fotowoltaicznych. Sytuacja z roku na rok będzie jeszcze gorsza, przerwy w ciągu dnia będą coraz dłuższe, a problem zacznie się już w ostatnim miesiącu zimy i potrwają do późnej jesieni. Częste wyłączanie mikroinwertera ma negatywny wpływ na jego żywotność, a co gorsze nie mamy własnej produkcji akurat w czasie kiedy powinna być najwyższa. Jak się przed tym chronić, co zrobić aby nasze instalacje w słonecznie dni produkowały prąd a nie tylko szpeciły dachy. O tym w dalszej części. Wersja dla nie lubiących czytać: Sposoby na wyłączenia fotowoltaiki. Jak skutecznie obniżyć napięcie w instalacji PV Optymalny  poziom napięcia w sieci, powinien wynosić  230V i może wahać się maksymalnie o 10%, czyli w przedziale 207-253V. Zgodnie z tymi parametrami ustawiane są również falowniki, czyli główne urządzenia w instalacjach fotowoltaicznych, które przetwarzają prąd. Falownik wyłączy się jeżeli  napięcie w sieci przez 10 minut przekracza  253 V , a wyłączy się natychmiast jak przekroczy 264V natychmiast. Falownik trójfazowy wyłączy sią nawet jeśli napięcie choćby jednej z trzech faz przekroczy dopuszczalną normę.  Problem ten powstaje najczęściej, gdy wiele instalacji PV jest podłączonych do jednej linii energetycznej. Nasila się on podczas słonecznej pogody, kiedy panele fotowoltaiczne produkują najwięcej energii. Jeżeli moc zainstalowana fotowoltaiki w obrębie stacji tansformatorowej znacznie przekracza moc transformatora, to problemy są niemal pewne. Ponadto problem występuję często w domach, które są daleko od transformatorów i w mniejszych miejscowościach.     Co możemy zrobić z problemem wysokich napięć? Jeżeli napięcie w sieci jest stale wysokie to można zgłosić problem do ZE, wysyłając specjalny druk RPV. Może to skutkować obniżeniem napięcia na transformatorze, jednak jeżeli napięcie za transformatorem już jest większe niż zadane, to zabieg ten nie przyniesie spodziewanego efektu.  Po drugie transformatory teoretycznie są dwukierunkowe,  ale nie we wszystkich przypadkach tak jest.  Całkowite rozwiązanie problemu zazwyczaj wymaga wymiany transformatora na trafo o większej mocy, montaż większej ilości transformatorów na danym obszarze, a czasem i wymianę przewodów na grubsze.  Jak wiemy Operatorzy Systemów Dystrybucyjnych (OSD) mają ograniczone budżety, więc zazwyczaj pozostaje nam samodzielnie poradzić sobie z problemem.  Mamy tu kilka opcji do wyboru.      Najprościej jest  zwiększyć autokonsumpcję produkowanej energii. W tym celu musimy zmienić swoje przyzwyczajenia. Wiele urządzeń elektrycznych uruchamiamy często wieczorem lub po zachodzie słońca.   Obecnie większość takich urządzeń jak zmywarki, pralki, suszarki do ubrań, bojlery, systemy nawadniania,  pompy ciepła czy klimatyzatory wyposażona jest w programatory czasowe lub timery pozwalające uruchomić urządzenie po określonym czasie. W naszym przypadku celujemy w godziny w których napięcie w sieci zbliża się do krytycznego. Wówczas inwerter będzie miał mniej energii (nadwyżki) do „wypchnięcia” na zewnątrz, a więc napięcie nie będzie tak intensywnie podbijane. Ponadto w domu mamy wiele urządzeń na baterie które należy ładować, jak np odkurzacze automatyczne, laptopy, tablety, latarki,  elektronarzędzia, rowery elektryczne i powoli pojawiają się samochody elektryczne.  Większość z nas w godzinach południowych jest albo w pracy albo w szkole, więc powstaje problem z włączeniem  ładowarek.  Tutaj z odsieczą przychodzą systemy zarządzania energią, a zwłaszcza  inteligentne gniazdka, które możemy zaprogramować aby włączały przesyłanie prądu o dowolnej porze, możemy też sterować nimi zdalnie.  Gniazdka te pozwalają także na automatyzację, czyli możemy określić warunki w jakich zostanie uruchomiony przepływ prądu. Można np zadać warunek że prąd zaczyna lub przestaje płynąć po osiągnięciu określonego napięcia np 250V.    Link do takiego gniazdka podam w opisie filmu. Warto też do autokonsumpcji prądu w szczycie produkcji namówić sąsiadów, bo tylko wtedy to przyniesie wyraźny spadek napięcia w sieci i zwiększy produkcję prądu przez nasze instalacje.     Co jeżeli nawet to nie pomaga?  Wtedy rozsądne będzie obniżenie napięcia w sieci przez włączenie funkcji Q(U) i P(U) w inwerterze. Wiele inwerterów ma funkcję Q(U) oraz P(U) [czytaj - "Q od U" i "P od U"]. Gdy uruchomiona i właściwie skonfigurowana, powoduje ona, że po przekroczeniu 250 V, falownik zmniejsza moc (konkretnie moc czynną wytwarzając w zamian nieco mocy biernej). Skutkiem tego falownik nie sięga granicy 253 V i dalej działa. Pomimo że instalacja działa z nieco mniejszą mocą, to i tak lepsze niż ciągłe wyłączanie i włączanie się całej instalacji. Bardziej radykalnym krokiem jest włączenie elektrycznego grzejnika także za pomocą inteligentnego gniazdka które uruchomi go tylko jak napięcie będzie na maksymalnym poziomie.  W ten sposób zmarnujemy część energii, ale możemy uchronić instalację przed wyłączeniem. Tutaj ważne jest zdiagnozowanie najbardziej obciążonej fazy.  Coraz popularniejszym rozwiązaniem jest magazynowanie nadwyżek energii w akumulatorach. Dzięki temu nie obciążamy sieci niezużytą energią a odebrać ja możemy w dowolnym momencie. Minusem rozwiązania są ceny akumulatorów do magazynowania energii, koszt baterii o pojemności 10 kWh to ok 20 tysięcy złotych. Cenę obniżymy dotacjami np z programu Mój Prąd. Ceny akumulatorów w długoletniej perspektywie spadają o ok 20% rocznie. W chwili obecnej z ekonomicznego punktu widzenia magazyny energii są mało opłacalne, ale za lat kilka ich zakup może być bardzo opłacalny, a nawet niezbędny w przypadku przeciążonej sieci energetycznej. Na każdy kWp instalcji PV niezbędne jest minimum 1 kWh pojemności magazynu energii.  Plusem instalacji hybrydowej jest to iż w przypadku awarii sieci nasza instalacja się nie wyłączy, będzie nadal zasilała nasze urządzenia elektryczne. Taniej wychodzą magazyny ciepła.  Woda w bojlerze o odpowiedniej pojemności może być zagrzewana gdy napięcie zbliża się do krytycznego. Tu znów korzystamy z inteligentnych gniazdek.  Podobną funkcję spełnia klimatyzacja którą możemy uruchamiać w szczycie produkcji prądu, aby po powrocie domowników do domu była już optymalna temperatura.  Nietypowym rozwiązaniem, które może się sprawdzić w niektórych przypadkach jest zastąpienie falownika trójfazowego  trzema falownikami  jednofazowymi podpiętymi do trzech różnych faz.  Jak wiadomo falownik trójfazowy wyłączy się jeżeli napięcie na dowolnej fazie przekroczy normę. Takie rozwiązanie ma wiele zalet: Różnice napięć między fazami przestają mieć znaczenie – każdy falownik działa niezależnie. W razie awarii/wyłączenia falownika 2/3 instalacji wciąż działa. W razie zaniku jednej fazy pozostałe dwa inwertery działają. Minusem jest wyższy koszt instalacji: trzy osobne falowniki kosztują więcej niż jeden trójfazowy, ponadto dochodzi zwielokrotnione okablowanie i zabezpieczenia. Podobny efekt osiągniemy montują mikroinwertery podpięte do różnych faz.    Jeżeli jesteśmy przed montażem instalacji fotowoltaicznej, to musimy zadbać o wydłużenie czasu własnej produkcji prądu za pomocą instalacji Wschód zachód, co pozwoli rozciągnąć swoją produkcję prądu poza czas szczytu produkcji z większości instalacji w okolicy które zazwyczaj są skierowane na południe. Do przekroczenia dopuszczalnego napięcia nie dochodzi ranem ani wieczorem, a w południe. Należy przyjąć że już wkrótce od godziny 10 do 14 a w niektórych miejscach nawet przez 8 godzin na dobę, i to aż przez ponad pół roku sieć będzie przeciążona i większość instalacji PV będzie wyłączona.  Dodatkowym plusem tego rozwiązania jest wzrost własnej autokonsumpcji poprzez własny prąd od wschodu słońca, aż do zachodu, a nie tylko w południe kiedy jesteśmy w pracy. W nowym systemie rozliczeniowym zwanym netbilingiem taki układ paneli jest niemal konieczny. Obecnie ceny paneli Fotowoltaicznych niesamowicie spadły. Można już nabyć zestaw 10kWp wraz z falownikiem za około 10 tyś zł. Warto też wiedzieć że mała instalacja 3,3kWp wraz z montażem to koszt 15-18 tyś zł, zaś instalacja o 3 krotnie większej mocy (10kWp) kosztuje niecałe 2x więcej, czyli około 30 tys zł. Koszt kwp w małej instalacji to około 6 tys złotych, zaś w dużej to około 3000zł. Duże instalacje 50 kWp to koszt około 100 tys zł, więc koszt kWp to zaledwie 2000zł. Instalatorzy proponują obecnie drogie  małe instalacje argumentując to bardzo wysoka  autokonsumpcją co pozwoli szybko zwrócić koszt inwestycji.  Jest to prawda, ale niestety taka instalacja nie obniży znacznie naszych rachunków. Montując jeden panel 300W w domu o dużych rachunkach za prąd osiągniemy niemal 100% autokonsumpcje, szybki zwrot inwestycji, jednak nie zauważymy tego w rachunkach za prąd.  Warto więc pomyśleć o instalacji o dużo większej mocy niż proponują o obecnie monterzy. Zaletą będzie duży wzrost produkcji prądu w miesiącach o słabym nasłonecznieniu, oraz w pochmurne dni i zaraz po wschodzie i przed zachodem słońca. Jak wiemy w samo południe jest duże ryzyko że wyłączone zostaną zarówno małe jak i duże instalacje PV. taki układ pozwoli też na sprzedaż prądu w lepszych cenach, bo jak wiadomo w południe są one bardzo niskie.  Oczywiście nie polecam zmiany ustawień falowników podnosząc górny próg napięcie, ponieważ jest to szkodliwe dla urządzeń elektrycznych podpiętych do sieci w naszej okolicy.   Jestem ciekaw czy macie jakieś własne sposoby na obniżenie napięcia w sieci.
  • Popularne tematy

×
×
  • Utwórz nowe...