Skocz do zawartości

Recommended Posts

Napisano
Trudno w jednoznaczny sposób odpowiedzić, który sposób montażu drzwi jest lepszy.

O tym jak powinny być zamontowane drzwi wejściowe powinien decydować projektant budynku, na etapie projektowania z uwzględnieniem prawa budowlanego dotyczącego dróg ewakuacyjnych. Jeśli po uwzględnieniu przepisów dotyczących dróg ewauacyjnych projektant pozostawia decyzję o sposobie montażu użytkownikowi lokalu, to użytkowni musi zadecydować, które rozwiązanie będzie dla niego bardziej dogodne, np. w przypadku małych mieszkań montaż drzwi tak, aby otwierały się na zewnątrz pozwali zaoszczędzić powierznię, która byłaby konieczna, gdyby drzwi otwierały się do środka.
  • 2 tygodnie temu...
Napisano
ogólnie drzwi na klatki powinny otwierać się do mieszkania jest to wskazane jeśli chodzi o drogę ewakuacyjną w razie pożaru gdyby wszyscy mieli otwierane na zewnątrz blokowali by sobie drogę ucieczki w razie pożaru a ze jest to zalecenie a nie wymóg to można montować też otwierane na zewnątrz. Jeśśli chodzi o domki jednorodzinne to raczej zależy to od regionu. przykładowo na mazowszu są otwierane na zewnątrz z kolei w górach nikt nawet nie pomyśli o otwieranych na zewnątrz po opadach śniegu nikt by z domu nie wyszedł więc otwiera się d środka i od razu łopatka w ruch. oczywiście żeby nie zmniejszać powierzchni w przedsionku mam otwierane na zewnątrz ale na szczęście na Mazowszu.

pozdrawiam

P.S. porządni porducenci rozróżnaiją otwierane na zewnątrz i do środak ze względu na okapnik w przypadku drzwi otwieranych do środka musi być żeby nie ściekało po drzwiach do domu, nie wpływa to na cenę.
  • 2 tygodnie temu...
Napisano
Wydaje mi się, że drzwi otwierane na zewnątrz mają jeszcze tę zaletę, że w przypadku silnego wiatru są dociskane do futryny (jest szczelniej), a nie odpychane.
Napisano
no nie do końca zależy z której strony wieje a tak wogóle to spróbuj je otworzyć podczas silnego wiatru wytwie Ci je z ręki uszkodzi elewację albo drzwi. Przykładowo wszystkie drzwi Porty nawet w ościeżnicy stałej i nawet drzwi zewnętrzne prawidłowo montuje się na krawędzi ściany jest wtedy mniejsze ryzyko uszkodzenia.
pzdr.
  • 3 tygodnie temu...
Napisano
Ja mam drzwi otwierane na zewnątrz, co prawda w mieszkaniu, ale to w końcu też dom icon_wink.gif W każdym razie plusem jest to że jest miejsce zaoszczędzone w korytarzu. Natomiast dla mnie osobiście minusem jest to, że np. wracając z zakupów czy z przejażdżki rowerowej, podchodzę do drzwi, otwieram zamek i muszę się cofać by te drzwi otworzyć. Nie mam takiego płynnego wejścia do mieszkania.
Napisano
jest to mało wygodne klatka to nie podwórze więc masz ograniczone pole manewru i tu po raz kolejny kłania sie cos co zastosowała Porta w swoich wejściówkach system jednego klucza stój teraz przed taka gerda otwieraj jeden zamek potem znowu szukaj klucz i otwieraj drugi zamek a tu jednym kluczem otwierasz obydwa to duża wygoda a dla złodzieja to nieważne czy klucze są takie same czy rózne i tak będzie musiał sforsować dwa zamki.
Napisano
Cytat

...i tu po raz kolejny kłania sie cos co zastosowała Porta w swoich wejściówkach system jednego klucza stój teraz przed taka gerda otwieraj jeden zamek potem znowu szukaj klucz i otwieraj drugi zamek a tu jednym kluczem otwierasz obydwa to duża wygoda a dla złodzieja to nieważne czy klucze są takie same czy rózne i tak będzie musiał sforsować dwa zamki.


Nie wiedziałem o tym patencie Porty. Ciekawe.
Napisano
ja też nie wiedziałam, że jest taka możliwość... hmm może kiedyś będzie okazja by to wykorzystać icon_smile.gif a no właśnie, na klatce to wąziutko i jeszcze muszę uważać przy otwieraniu by za gwałtownie nie poszły mi drzwi... bo koło drzwi mam zainstalowaną jakąś rurę z czymś wystającym ... no i trzeba uważać by drzwi nie walnęły bo się zarysują albo gorzej. icon_smile.gif
Napisano
wkładki które stosuje Porta robi Wilka można je kupić niekoniecznie od ręki ale u diealerów lub w sklepach handlujących takimi akcesoriami to takie małe info gdybyście chcieli sobie coś takiego wstawić kwestia jakie macie drzwi i czy rozstaw będzie pasował wygodne bez pęku kluczy a w zestawie jest 6 więc można obdzielić rodzinę i spokój z wyjściami i powrotami.
Napisano
Cytat

I... jak?



Witam,

A moje są otwierane do środka. Dla mnie jest to bez znaczenia bo przecież jak wszystko jedne i drugie drzwi mają swoje zalety jak i wady - mam na myśli sposób montażu, dodam że buduję na w Polsce centralnej, ale projekt jest z Białegostoku.

pozdrawiam:

Darek
  • 2 tygodnie temu...
Napisano
co do Komfortu to już pisałem w innym wątku oni nie mają swoich drzwi więc podstawowe pytanie jakiej firmy drzwi masz na myśli bo Porta też tam się znajduje co do samego sposobu otwierania każdemu wg potrzeb pomimo tego ze w centralnej Polsce stosuje się otwieranie na zewnątrz to kto komu zabroni otwierać do środka. W takim domu z bali to pewnie nawet bym wolał tak żeby np. utrzymać charakter budynku z gór.
Napisano
Cytat

Wydaje mi się, że drzwi otwierane na zewnątrz mają jeszcze tę zaletę, że w przypadku silnego wiatru są dociskane do futryny (jest szczelniej), a nie odpychane.



Ewidentnie masz rację i dotyczy to oczywiście drzwi zewnetrznych (a nie wejściowych wewnatrzlokalowych), natomiast: kolejna odpowiedź (cichy_13), że "zależy z której strony wieje" - powaliła mnie na kolana... icon_biggrin.gif Cichy_13, człowieku czy kiedykolwiek spotkałeś się ze zjawiskiem że wiało ci z domu ??? icon_mrgreen.gif icon_mrgreen.gif icon_mrgreen.gif

  • 3 tygodnie temu...
Napisano
Pierwsze słyszę że system jednego klucza to patent pory. Ja nie mam drzwi porty tylko robione na zamówienie u stolarza i też mam system jednego klucza bo wkładki kupiłem w iseo i do balkonów jak i do garażu też mam ten sam klucz i wiem że inne firmy też to robią i to w różnych kombinacjach np masz klucz do wszystkiego bramka, garaż szopa na narzędzia dom, Ale ogrodnik ma też jeden klucz tylko że jego otwiera bramkę i szopę na narzędzia a do domu i garażu nie pasuje. tak wiec jak ktoś ma już drzwi na dwie wkładki to idzie kupuje takie na jeden klucz i już ma system jednego klucza bez wymiany drzwi icon_biggrin.gif A co do kierunku drzwi to wolna wola jak komu lepiej ja mam wszystkie na zewnątrz bo nie zajmują miejsca i można wieszaki meble postawić blisko wyjścia tak samo balkony nie niszczą zonie firanek. A co do wiatru to ogranicznik otwarcia się montuje A w balkonach hamulce w klamce i już.
Napisano
Cytat

Ewidentnie masz rację i dotyczy to oczywiście drzwi zewnetrznych (a nie wejściowych wewnatrzlokalowych), natomiast: kolejna odpowiedź (cichy_13), że "zależy z której strony wieje" - powaliła mnie na kolana... icon_biggrin.gif Cichy_13, człowieku czy kiedykolwiek spotkałeś się ze zjawiskiem że wiało ci z domu ??? icon_mrgreen.gif icon_mrgreen.gif icon_mrgreen.gif


nie chcę być złośliwy ale podobno myślenie nie boli (jak widać nie zawsze) co innego kiedy wiatr wieje w ten sposób że zamyka Ci drzwi a co innego kiedy je otwiera kwestia czy jest wschodni czy zachodni. Co do dociskania i szczelności to jeżeli jest różnica to tak mała ze nawet jej nie zauważysz a jak drzwi są nieszczelne to będzie prze nie wiało niezależnie czy są otwarte do środka czy na zewnątrz. A samej szczelności to dodają odpowiednie rozwiązania techniczne np. podwójny felc w drzwiach Porty Gdynia, czy uszczelka magnetyczna (taka jak w lodówce) w drzwiach tej samej firmy tylko tym razem Gdańsk.
pzdr.
Napisano
Cytat

Pierwsze słyszę że system jednego klucza to patent pory. Ja nie mam drzwi porty tylko robione na zamówienie u stolarza i też mam system jednego klucza bo wkładki kupiłem w iseo i do balkonów jak i do garażu też mam ten sam klucz i wiem że inne firmy też to robią i to w różnych kombinacjach np masz klucz do wszystkiego bramka, garaż szopa na narzędzia dom, Ale ogrodnik ma też jeden klucz tylko że jego otwiera bramkę i szopę na narzędzia a do domu i garażu nie pasuje. tak wiec jak ktoś ma już drzwi na dwie wkładki to idzie kupuje takie na jeden klucz i już ma system jednego klucza bez wymiany drzwi icon_biggrin.gif A co do kierunku drzwi to wolna wola jak komu lepiej ja mam wszystkie na zewnątrz bo nie zajmują miejsca i można wieszaki meble postawić blisko wyjścia tak samo balkony nie niszczą zonie firanek. A co do wiatru to ogranicznik otwarcia się montuje A w balkonach hamulce w klamce i już.


System jednego klucza stworzyła firma produkująca wkładki a nie Porta nic takiego nie napisałem poprostu ludzie pracujący w tej fabryce są normalni i postanowili ułatwiać ludzią życie a to o czympiszesz dalej to jest system masterkey drogi i stosowany głownie w firmach a nie w domach no chyba ze ktoś ma kupę kasy ogrodnika sprzątaczkę etc.
  • 2 miesiące temu...
  • 3 miesiące temu...
Napisano
moje drzwi (wszystkie),jak i okna otwieraja sie do srodka...

...w sumie ,dla mnie to raczej nie ma wiekszego znaczenia...
chociaz , gdybym miala okna zamykajace sie na zewn. - nie moglabym zamknac okiennic icon_neutral.gif
-wiec zeby sie nie gryzlo -okna otwieraja sie tak samo jak i wszystkie drzwi w domu icon_wink.gif icon_smile.gif
  • 6 miesiące temu...
Napisano
Cytat

Jakie drzwi wejściowe są lepsze: te otwierane do środka czy na zewnątrz?



Drzwi zewnętrzne powinny być otwierane na zewnątrz ze względu na to, że mają wówczas większą szczelność. Dla drzwi wejściowych wewnątrzlokalowych ważnym jest natomiast argument nie blokowania drogi ewakuacyjnej, stąd mogą być otwierane do wewnątrz - takie drzwi są również łatwiejsze do sforsowania (wyważenia) w przypadku konieczności niesienia pomocy. Istotne jest, żeby zawiasy drzwi wejściowych (każdych!) były zamontowane zawsze od wewnątrz.. icon_smile.gif
Polecam: blog Stolbudu
  • 4 tygodnie temu...
Napisano
Zgodnie z przepisami ppoz,drzwi powinny otwierac się na zewnątrz,w razie ewakuacji. To obowiazuje we wszystkich placówkach oraz budynkach administracji publicznej. W domu montujesz jak chcesz,jednak zalecałbym otwieranie na zewnątrz-ze względów bezpieczeństwa.
  • 3 tygodnie temu...
Napisano
a mi właściwie obojętne czy do środka czy na zewnątrz (choć z reguły kojarzę tylko do środka zwłaszcza w mieszkaniach) - ważne by miały solidne antywłamaniowe zamki Gerda, Porta czy inne
  • 2 miesiące temu...
Napisano
Cytat

ogólnie drzwi drewniane na klatki powinny otwierać się do mieszkania jest to wskazane jeśli chodzi o drogę ewakuacyjną w razie pożaru gdyby wszyscy mieli otwierane na zewnątrz blokowali by sobie drogę ucieczki w razie pożaru a ze jest to zalecenie a nie wymóg to można montować też otwierane na zewnątrz. Jeśśli chodzi o domki jednorodzinne to raczej zależy to od regionu. przykładowo na mazowszu są otwierane na zewnątrz z kolei w górach nikt nawet nie pomyśli o otwieranych na zewnątrz po opadach śniegu nikt by z domu nie wyszedł więc otwiera się d środka i od razu łopatka w ruch. oczywiście żeby nie zmniejszać powierzchni w przedsionku mam otwierane na zewnątrz ale na szczęście na Mazowszu.

pozdrawiam

P.S. porządni porducenci rozróżnaiją otwierane na zewnątrz i do środak ze względu na okapnik w przypadku drzwi otwieranych do środka musi być żeby nie ściekało po drzwiach do domu, nie wpływa to na cenę.




w ogóle pierwsze słyszę, żeby drzwi otwierane były do wewnątrz w górach, ja bym sobie tego nie zrobił ;] trzeba co wcześniej przemyśleć i wybudować podmurówkę żeby otwierać drzwi
Napisano
Formalnie nie ma wymagań odnośnie kierunku otwierania drzwi wejściowych w domach jednorodzinnych. W praktyce najczęściej montuje sie drzwi otwierane na zewnątrz, choćby ze względu na samouszczelnianie przy naporze
wiatru, trudniejsze wyłamanie.
Natomiast drzwi otwierane do wewnątrz instalujmy w przypadku np. wąskiego podestu, przu silnych bocznych wiatrach magących wyrwać skrzydło

  • 4 tygodnie temu...
Napisano
Witam,

różnica między drzwiami otwieranymi do środka a na zewnątrz jest tylko jedna. Te otwierane do środka maja okapnik taki jak w oknach żeby woda nie ściekała po drzwiach między próg a drzwi. innych różnic nie ma.

Pozdrawiam
Gość mhtyl
Napisano
Cytat

Witam,

różnica między drzwiami otwieranymi do środka a na zewnątrz jest tylko jedna. Te otwierane do środka maja okapnik taki jak w oknach żeby woda nie ściekała po drzwiach między próg a drzwi. innych różnic nie ma.

Pozdrawiam


Kolega zapomnial jeszcze dodac wazniejsza roznice po ktorej latwiej i szybciej mozna stwierdzic jakie to sa drzwi , bo aby dojrzec okapnik trzeba otworzyc drzwi. Roznica a raczej glowne kryterium polega na zamontowaniu zawiasow- po prawej stronie to drzwi prawe, po lewej to drzwi lewe i jeszcze sposob otwierania do wewnatrz albo do zewnatrz.
Napisano
Cytat

Kolega zapomnial jeszcze dodac wazniejsza roznice po ktorej latwiej i szybciej mozna stwierdzic jakie to sa drzwi , bo aby dojrzec okapnik trzeba otworzyc drzwi. Roznica a raczej glowne kryterium polega na zamontowaniu zawiasow- po prawej stronie to drzwi prawe, po lewej to drzwi lewe i jeszcze sposob otwierania do wewnatrz albo do zewnatrz.




Oczywiście Lewe czy Prawe to też ważna sprawa. natomiast głównym pytaniem było jakie są lepsze do środka czy na zewnątrz. Miałem na myśli to że w tej chwili nie ma różnicy poza tym okapnikiem, a sposób otwierania to tylko kwestia wyboru przez klienta tego co mu odpowiada.

Pozdrawiam
  • 4 miesiące temu...
Napisano
Cytat

Pod prawidłowym zadaszeniem dobre drzwi wytrzymają każdą normalną w tym kraju temperaturę.
W końcu chronią głownie przed temperaturą z zewnątrz.

Pozdrawiam


To tak naprawdę jakie by musiało być to zadaszenie aby chroniło przed temp? Tak naprawdę to kawał dachu by musiało być aby w 100% osłoniło drzwi.
Napisano
Cytat

To tak naprawdę jakie by musiało być to zadaszenie aby chroniło przed temp? Tak naprawdę to kawał dachu by musiało być aby w 100% osłoniło drzwi.



Przy okazji dach zasłonił by światło słoneczne.
Napisano
Cytat

Przy okazji dach zasłonił by światło słoneczne.


Ale osłoniłby przed temperaturą icon_biggrin.gif
Napisano
Cytat

Tu raczej chodzi o deszcz, wiatr, promeinie słoneczne.

Proponuje zerknąć tutaj po rozwiązania gotowe lub inspirację.

Daszek nad drzwi


Znam tę ofertę,uważam że cena za te daszki nie jest adekwatna do towaru. A tak naprawdę to one ,te daszki nie ochronią w 100 % od deszczu czy promieni słonecznych bo są za małe (krótkie) uważam że są bardziej do ozdoby niż funkcjonalne.
Napisano
Cytat

Znam tę ofertę,uważam że cena za te daszki nie jest adekwatna do towaru. A tak naprawdę to one ,te daszki nie ochronią w 100 % od deszczu czy promieni słonecznych bo są za małe (krótkie) uważam że są bardziej do ozdoby niż funkcjonalne.




W takim razie trzeba zrobić zadaszenie według pomysłu własnego i wiatrołap lub nawet werandę oraz pomyśleć o drzwiach dedykowanych do zastosowań zewnętrznych.
  • 2 tygodnie temu...
Napisano (edytowany)
Witam

A ja mam pytanie dotyczące drzwi wejściowych w BLOKU

Zamierzam zakupić drzwi wejściowe stalowe wypełnione styropianem z tym, że te tańsze maja grubość 45mm a grubsze droższe 55mm (ok. 1000 zł) różnica w cenie to jakieś 240 zł. Chodzi mi o to, czy te 10mm grubości robi dużą różnice? np w przepuszczalności akustycznej (takie zwykłe), poradźcie, które by tu wybrać... Edytowano przez Antoon (zobacz historię edycji)
Napisano
Cytat

Witam

A ja mam pytanie dotyczące drzwi wejściowych w BLOKU

Zamierzam zakupić drzwi wejściowe stalowe wypełnione styropianem z tym, że te tańsze maja grubość 45mm a grubsze droższe 55mm (ok. 1000 zł) różnica w cenie to jakieś 240 zł. Chodzi mi o to, czy te 10mm grubości robi dużą różnice? np w przepuszczalności akustycznej (takie zwykłe), poradźcie, które by tu wybrać...




Powinna być różnica kilku dB przez analogię do oferty np. STOLBUD

drzwi wejściowe wewnętrzne Orion - skrzydło gr. 57 mm, Rw 42 dB

drzwi wejściowe wewnętrzne Presa - skrzydło gr. 46 mm, Rw 36 dB (tu jeszcze izolacyjność zalezy od progu)

Zaznaczam, że są to drzwi drewniane a nie stalowe, ale prawdopodobnie róznica w izolacyjności będzie analogiczna.

Tu przykładowo drzwi Dioryt - izolacyjność alustyczna juz tylko 32 dB, ale konstrukcja podobna a wypełnienie identyczne jak w Twoim opisie.
Brak obrazka

Moim zdaniem te kilka (jesli nawet nie kilkanaście) dB da sie we znaki - będziesz wszystko słyszał z klatki schodowej.
Napisano
Cytat

Dziękuje, zapytam jeszcze, który materiał izolacyjny jako wypełnienie (także chodzi mi o akustyke) jest lepszy, pianka czy styropian?



To nawet nie w tym rzecz. Izolacyjność akustyczna drzwi to problem bardziej złożony niż samo ocieplenie. Proszę kierować się wartościami podanymi przez producenta.

Zapraszam do lektury np. od zdania - "Czynniki wpływające na izolacyjność akustyczną drzwi".

Dla zobrazowania istoty sprawy - odczucia organizmu w zależności od źródła dźwięku - strona 35. dokumentu pdf.
  • 3 tygodnie temu...
Napisano
W kwestii drzwi wejściowych to moim zdaniem tylko otwierane na zewnątrz,nie ma innej opcji co wynika z samych przepisów prawa budowlanego. Poza tym montaż jest dużo łatwiejszy,miałem z nim do czynienia wiec wiem co pisze. Ale to tylko moje zdanie w tej kwestii.
  • 2 tygodnie temu...
Napisano
Cytat

Jakie drzwi wejściowe są lepsze: te otwierane do środka czy na zewnątrz?





Proponuję udać się do fachowego salonu sprzedaży, na pewno uzyskasz pomocną radę. Produkty marketowe to badziew
  • 2 tygodnie temu...
Napisano
Cytat

Witam,

strona otwierani drzwi nie ma wpływu na ich trwałość, jeśli będą otwierane do środka zyskujemy to że potencjalny złodziej nie będzie miał dostępu do zawiasów.

Pozdrawiam



To już nawet nie chodzi o złodzieja. W grę wchodzą jeszcze przepisy ppoż. Otwierając drzwi na zewnątrz zmniejszamy szerokosc drogi ewakuacyjnej.

Tutaj lektura.

Utwórz konto lub zaloguj się, aby skomentować

Musisz być użytkownikiem, aby dodać komentarz

Utwórz konto

Zarejestruj nowe konto na forum. To jest łatwe!

Zarejestruj nowe konto

Zaloguj się

Masz już konto? Zaloguj się.

Zaloguj się
  • Kto przegląda   0 użytkowników

    • Brak zalogowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
  • Darmowy poradnik budowlany raz w tygodniu na Twój e-mail

  • Najnowsze posty

    • 2.   Sander Standard Alu (płyta z folią aluminiową): W tym systemie rura grzewcza leży w styropianowym rowku, a na całej powierzchni płyty znajduje się cienka warstwa laminowanej folii aluminiowej. Folia ma za zadanie rozprowadzić ciepło z rury na boki, aby ogrzać powierzchnię między rurami. Jej skuteczność jest jednak ograniczona przez jej grubość – jest bardzo cienka. Działa, ale transfer ciepła z rury do płyty i na jej powierzchnię nie jest idealny.   System z radiatorami (płytami aluminiowymi): W tym rozwiązaniu w rowkach styropianu umieszcza się specjalnie wyprofilowane, znacznie grubsze (ok. 0,5 mm) płyty aluminiowe. Rura jest w nie wciśnięta, co zapewnia niemal idealny, maksymalny styk na dużym fragmencie jej obwodu. Taka płyta działa jak radiator – bardzo skutecznie "wysysa" ciepło z rury i rozprowadza je na swojej dużej powierzchni. Taki system jest w stanie przekazać do wylewki i podłogi trochę więcej ciepła przy tej samej temperaturze zasilania. Jest to rozwiązanie po prostu wydajniejsze.     Trudny temat, chyba nieopłacalne i prawdopodobnie nie przyniesie oczekiwanych rezultatów.   Nie powinien Pan traktować zakupu płyt Sandera jako błędu. To jest standardowy, popularny system, który w ocieplonym budynku sprawdza się dobrze. W Pana przypadku jego niższa (w porównaniu do radiatorów) efektywność jest po prostu brutalnie obnażana przez ogromne zapotrzebowanie budynku na ciepło.   Patrząc na przedstawiony problem z perspektywy ekonomicznej, optymalna strategia działania wydaje się jasna.   Należy zakończyć montaż ogrzewania podłogowego w oparciu o zakupiony system płyt Sander, a w następnej kolejności potraktować priorytetowo termomodernizację budynku. .   Takie podejście przynosi podwójną korzyść: po pierwsze, unika Pan strat finansowych, wykorzystując posiadany materiał. Po drugie, inwestycja w termomodernizację szybko się zwróci dzięki znacznemu ograniczeniu strat ciepła.      
    • 1.   Różnica temperatur (delta T) na poziomie 3°C na belkach rozdzielacza. W teorii, dla ogrzewania podłogowego za optymalną uznaje się deltę w przedziale 5-8°C. Pana wynik jest poniżej tego zakresu i wbrew pozorom, w tej konkretnej sytuacji, nie świadczy to dobrze o pracy instalacji.   Niska różnica temperatur między zasilaniem a powrotem oznacza, że woda przepływająca przez pętlę grzewczą nie zdążyła oddać wystarczająco dużo ciepła do podłogi. Woda wraca na rozdzielacz prawie tak samo ciepła, jak z niego wypłynęła. Może to wynikać z dwóch głównych przyczyn, zbyt szybkiego przepływu czynnika grzewczego oraz podłoga nie była w stanie "odebrać" więcej ciepła.   W Pana przypadku najprawdopodobniej mamy do czynienia z połączeniem obu tych czynników.   System grzewczy "próbuje" wtłoczyć więcej ciepła w podłogę (stąd wysoka temperatura zasilania), ale ta, z powodu dużych strat, nie jest w stanie go zakumulować. Woda krąży więc w obiegu, oddając tylko niewielką część swojej energii, a reszta wraca do kotła.   Proszę spróbować delikatnie zmniejszyć przepływ na rotametrze dla tej  pętli. Należy to robić stopniowo, np. o 0,2-0,4 l/min i odczekać kilka godzin na stabilizację systemu. Celem jest sprawdzenie, czy delta T wzrośnie (np. do 5-7°C). Jeśli tak, oznaczać to będzie, że woda ma więcej czasu na oddanie ciepła. Proszę jednak pamiętać, że w warunkach dużych strat ciepła efektem może być niewielki spadek temperatury.   1.5-metrowy odcinek do pokoju jest cieplejszy, to jest normalne. Na tak krótkim odcinku strata ciepła z  rury PEX jest minimalna. Dopiero na dużej powierzchni w pokoju następuje właściwa wymiana ciepła.   Zasadą, której należy się trzymać, jest utrzymywanie optymalnej różnicy temperatur (ΔT) w przedziale 5-8°C. Jeśli pomieszczenie wciąż pozostaje niedogrzane, jest to jednoznaczny sygnał, że wydajność systemu podłogowego jest zbyt niska, by pokryć straty ciepła generowane przez budynek. W tej sytuacji niezbędne jest przeprowadzenie termomodernizacji (izolacja ścian, wymiana okien), która ograniczy ucieczkę ciepła i sprawi, że istniejący system podłogowy bez problemu poradzi sobie z ogrzaniem budynku.       
    • Przepisy narzucają minimalny przekrój kanału (np. 196 cm², co odpowiada kanałowi 14x14 cm). Nie można więc po prostu zbudować węższego kanału, wentylacyjnego, równoważąc przepływ średnicą.    Poprzez częściowe przymknięcie (zastosowanie dławika) w kanale o zbyt silnym ciągu, zwiększylibyśmy opór w tym kanale. Skutkowałoby to zmniejszeniem ilości przepływającego powietrza i teoretycznie pozwoliłoby na zrównanie jego wydajności z kanałami słabszymi murowanymi.   Mimo że teoria brzmi sensownie, w praktyce stosowanie dławików do  regulacji wentylacji grawitacyjnej jest zdecydowanie odradzane i uznawane za błąd w sztuce budowlanej.   Kluczem jest projektowanie zrównoważonego systemu, a nie dokładanie jednego bardziej sprawnego przewodu wentylacyjnego.
    • Zgodnie z polskimi przepisami, zawartymi w rozporządzeniu Ministra Infrastruktury w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie, minimalna długość kanału wentylacji grawitacyjnej, liczona od kratki wentylacyjnej do wylotu ponad dach, powinna wynosić od 2,5 do 3 metrów. Źródła podają również, że dla zapewnienia optymalnej wydajności, wysokość ta powinna wynosić co najmniej 4 metry.   Przepisy dotyczące minimalnej wysokości kominów wentylacyjnych  powstawały w czasach, gdy dominującą technologią były murowane, nieocieplone kominy. Inżynierowie i prawodawcy opierali się na dekadach obserwacji i obliczeń dla tych właśnie, "klasycznych" rozwiązań. Minimalna wysokość została ustalona jako bezpieczny margines, który gwarantował wytworzenie minimalnego, stabilnego ciągu w różnych, także niesprzyjających warunkach:   Należy pamiętać, że wszystkie kanały wentylacyjne w jednym systemie grawitacyjnym powinny mieć zbliżoną długość. Znaczne różnice mogą prowadzić do zakłóceń w działaniu, gdzie dłuższe kanały o silniejszym ciągu mogą "wysysać" powietrze z krótszych, powodując ciąg wsteczny.   Wentylacja grawitacyjna w domu to system naczyń połączonych, potrzebny jest też nawiew świeżego powietrza, żeby można było usunąć zużyte. Zasada równowagi: Aby system działał poprawnie, wszystkie kanały wywiewne powinny mieć zbliżoną siłę ciągu. Zastosowanie jednego, bardzo sprawnego (ocieplonego, z mniejszymi oporami przepływu) kanału w systemie z innymi, (murowanymi) mniej sprawnymi, może pogorszyć działanie w tej części  wentylacji! Przepisy nie nadążają za technologią: Prawo budowlane często jest aktualizowane wolniej, niż rozwija się technologia. Minimalna wysokość pozostaje w przepisach jako uniwersalna, bezpieczna wartość gwarantująca działanie systemu w każdych warunkach, niezależnie od użytej technologii.  Ocieplony kanał jest sprawniejszy, ale przepisy pozostają konserwatywne. Co więcej, jego wysoka sprawność, jeśli nie będzie  zrównoważona w całym systemie, może prowadzić do problemów z działaniem wentylacji.
    • Raz jeszcze dziękuję za wyczerpującą odpowiedź.    Chciałbym jeszcze poruszyć dwie kwestie związane z tym tematem:   1. Rozdzielacz mam na korytarzu, umiejscowiony w takim miejscu, że rura po podłodze od rozdzielacza do pokoju ma ok. 1.5m długości. Na tym odcinku także nie zauważyłem aby podłoga była dużo cieplejsza niż w pokoju, mimo że korytarz jest w centralnym punkcie domu. Jednakże w tym miejscu nie ma żadnego grzejnika i przechodzi tylko 2x1.5 metra rury (zasilenie i powrót). Mimo to mam jednak obawy, że nieocieplony dom to tylko 1 z kilku powodów dla których podłogówka słabo grzeje. No i ostatecznie, woda w rurze też drastycznie się nie wychładza. Nakleiłem taśmę malarską na belki rozdzielacza aby precyzyjniej zmierzyć ich temperature za pomocą pirometru i wyszło że różnica między nimi to ok 3*C. Delta T wydaje się być w normie, ale specjalistą nie jestem.  Tak jak pisałem, jest to pierwsze pomieszczenie z uruchomioną podłogówką. Niejako cieszę się że tak wyszło, bo w kolejnych pomieszczeniach jest jeszcze szansa na ew. poprawki aby grzało to lepiej.   2. Ostatnio usłyszałem że Sander Standard Alu to był kiepski pomysł i lepiej było wziąć styropian bez aluminium, i powkładać w rowki aluminiowe radiatory które lepiej odbierają ciepło z rury. Niestety nie wiem ile w tym prawdy, a płyty Sandera zostały juz zakupione na całe piętro (poza łazienką i korytarzem, gdzie pójdzie XPS pozwalający na zagęszczenie rur co 10cm). Chyba że jakiś radiator by pasował do nich, to mógłbym jeszcze dodatkowo dokupić o ile miałoby to pomóc. Nie wiem niestety na ile mogłoby to pomóc i czy ma to jakikolwiek sens?   Raz jeszcze dziękuję za odpowiedzi i cierpliwość do laika.
  • Popularne tematy

×
×
  • Utwórz nowe...