Skocz do zawartości

Pompa ciepła i grzejniki


Recommended Posts

Czy da się sensownie zrobić instalację z grzejnikami ściennymi zasilaną przez PC albo jakieś inne niskotemperaturowe źródło? Klasyczny płytowy odpada ze względu na bardzo dużą powierzchnię, ale zastanawiam się nad konwektorami bo mają niewielką powierzchnię w stosunku do mocy grzewczej. Tylko czy naturalny ruch konwekcyjny będzie wystarczający przy temp. grzejnika rzędu 40 stopni?
Link do komentarza
Na stronie Jagi (belgijski oddział) znalazłem informacje o badaniach, które robili na temat współpracy źródeł niskotemperaturowych z konwektorami. Twierdzą, że to się sprawdza. O przewymiarowaniu grzejników przy PC wiem, ale zastanawiam się czy nie da się tego obejść stosując konwektory ew. nawet z wymuszonym wentylatorkami obiegiem powietrza?
Link do komentarza
Pewnie że PCi sprawdza się przy ogrzewaniu kaloryferami, tyle że zawsze kosztem COP, który będzie oscylował wokół 3 – w większości sytuacji poniżej. Również moc PCi powinna być wyższa niż dla samej podłogówki.
Te aspekty należy uwzględnić przy planowaniu takiego sposobu ogrzewania.
Link do komentarza
  • 2 tygodnie temu...
Cytat

Dziękuję za odpowiedź. Domyślałem się że z tym będzie problem. Ale podłogówka też nie jest bez wad, a zastanawiam się nad instalacją, w której i tak musiałyby być grzejniki na piętrze ? strop drewniany więc podłogówka tam nie wchodzi w grę.


Z tego co pamiętam to podstawową sprawą jest nie tyle kwestia grzejniki ścienne czy podłogowe ale temperatura wody (zasilania i powrotu) w instalacji c.o. Problem jest taki, że grzejniki (przynajmniej typowe) musiałyby mieć dużą powierzchnię by przy niskich temp. zasilania dostarczyć wystaqrczająco dużo ciepła. Jeśli straty ciepła są bardzo niewielkie, to wielkość grzejników także będzie akceptowalna. Tyle, że małe straty ciepła to też nieduże zapotrzebowanie na energię, czyli wydłuża się czas zwrotu inwestycji.
Jaga robi konwektory z wymuszonym obiegiem powietrza (małe wentylatorki) - system nazywa się chyba DBE, pewnie to je uwzględnili, przy niskich temp. wody w c.o. może to poprawić wymianę ciepła, ale te grzejniki do tanich nie należą. Oczywiście specjalista musi Ci zrobić obliczenia dla konkretnego projektu i określonego modelu grzejników.
Link do komentarza
  • 1 miesiąc temu...
  • 3 tygodnie temu...
no widzisz w wiekszosci przypadków tak jest jak piszesz moze za 18 lat sie wroci ,ale jak sie przyznac sąsiadowi ze wydało sie 45-60tys i ..... no własnie rachunki ma sie duze albo w domu 16-17 st niestety tak w wiekszosci wygląda rzeczywistośc pomp ciepła ale nie podaje sie danych do publicznej wiadomosci bo po co
jak jeszcze kilka tysiecy da sie sprzedac
pompa ciepła jest dobrym złem koniecznym jak budujemy sie na odludziu o gazie mozemy zapomniec ,drewnem palic nam sie nie chce a prąd mamy i cenimy komfort ,
Link do komentarza
Cytat

Nie prawda. Kocioł kondensacyjny na gaz płynny kosztuje 6000 zł instalacja w większości firm 1 zł. Nikt mnie nie przekona, że pompa ciepła mnie tylko uratuje tam gdzie nie ma gazu. To bzdura propagowana przez lobbystów tego rozwiązania nie mająca nic wspólnego z rzeczywistością przeciętnego inwestora!


no tez fakt pominołem olej opałowy i gaz płynny
Link do komentarza
  • 2 tygodnie temu...
Cytat

Nie prawda. Kocioł kondensacyjny na gaz płynny kosztuje 6000 zł instalacja w większości firm 1 zł. Nikt mnie nie przekona, że pompa ciepła mnie tylko uratuje tam gdzie nie ma gazu. To bzdura propagowana przez lobbystów tego rozwiązania nie mająca nic wspólnego z rzeczywistością przeciętnego inwestora!


A byłeś kiedyś w domu, gdzie pracuje pompa ciepła?
Link do komentarza
Cytat

Nie prawda. Kocioł kondensacyjny na gaz płynny kosztuje 6000 zł instalacja w większości firm 1 zł. Nikt mnie nie przekona, że pompa ciepła mnie tylko uratuje tam gdzie nie ma gazu. To bzdura propagowana przez lobbystów tego rozwiązania nie mająca nic wspólnego z rzeczywistością przeciętnego inwestora!



Ciekawe rzeczy Waść prawisz.
Ale skoro tak , to policzmy.
Niech dom zużywa rocznie 12.000kWh na CO i CWU, co przy gazie z butli daje około 5.000 zł rocznie (optymistycznie).

Powiadasz, ze kocioł 6.000,- + 4.000,- (komin + osprzęt + wentylacja) = 10.000,-

No to ja na to daję pompę ciepła powietrze/woda Therma V w cenie około 16.000,-.
Przy sprawności 2,5 da to koszty eksploatacyjne (roczne) w wys. około 2.200,- (pesymistycznie).

A tak na przyszłość, może warto zapoznać się dokładnie z zagadnieniem, a dopiero potem stawiać oczywistą, oczywistość.


Przy dzisiejszych cenach paliw i biorąc systemy grzewcze bezobsługowe, koszty eksploatacyjne pompy ciepła są porównywalne z kosztami eksploatacyjnymi kotła gazowego na gaz z rury.

Faktem jest, że koszty inwestycyjne pompy ciepła są wysokie, ale nie aż tak, jak przyjmuje się powszechnie. Dość powiedzieć, że mając działkę, z której można wygospodarować około 180m2 na kolektor poziomy, można zainstalować pompę ciepła dla potrzeb CO i CWU w całkowitym koszcie nie przekraczającym 30.000,- przy rachunkach rocznych 1/ 3,5 gazu z butli.
Można za około 16.000,- zastosować pompę powietrze/woda, przy rocznych kosztach 1/2,5 gazu z butli.

Można również wykonać instalację pompy ciepła w oparciu o odwierty od 40.000,- przy kosztach eksploatacyjnych 1/4 gazu z butli.
Trochę taniej wyjdzie instalacja pompy ciepła z kolektorami glikolowymi, około 30.000,- ale kosztem działki ? potrzeba około 300m2 terenu, ale znów 1/4 kosztów eksploatacyjnych.

Tak więc możliwości jest wiele, w tym też dla przeciętnych inwestorów.

Link do komentarza
  • 2 tygodnie temu...
Zależy też, co kto planuje w domu. Choćby ogrzewanie podłogowe zamiast grzejników podnosi koszty, ale dzisiaj i tak wiele osób je robi przy różnych źródłach ciepła. Przy pompie można powiedzieć, że większy będzie udział kosztu inwestycji, przy innych rozwiązaniach zaś wyższy jest koszt bieżącej eksploatacji. Liczenie bez porządnego rozeznania się w sytuacji, policzenia wszystkich kosztów w konkretnym przypadku, nie ma większego sensu. Tak to zwykle z instalacjami jest.
Link do komentarza
Cytat

Ciekawe rzeczy Waść prawisz.
Ale skoro tak , to policzmy.
Niech dom zużywa rocznie 12.000kWh na CO i CWU, co przy gazie z butli daje około 5.000 zł rocznie (optymistycznie).

Powiadasz, ze kocioł 6.000,- + 4.000,- (komin + osprzęt + wentylacja) = 10.000,-

No to ja na to daję pompę ciepła powietrze/woda Therma V w cenie około 16.000,-.
Przy sprawności 2,5 da to koszty eksploatacyjne (roczne) w wys. około 2.200,- (pesymistycznie).

A tak na przyszłość, może warto zapoznać się dokładnie z zagadnieniem, a dopiero potem stawiać oczywistą, oczywistość.


Przy dzisiejszych cenach paliw i biorąc systemy grzewcze bezobsługowe, koszty eksploatacyjne pompy ciepła są porównywalne z kosztami eksploatacyjnymi kotła gazowego na gaz z rury.

Faktem jest, że koszty inwestycyjne pompy ciepła są wysokie, ale nie aż tak, jak przyjmuje się powszechnie. Dość powiedzieć, że mając działkę, z której można wygospodarować około 180m2 na kolektor poziomy, można zainstalować pompę ciepła dla potrzeb CO i CWU w całkowitym koszcie nie przekraczającym 30.000,- przy rachunkach rocznych 1/ 3,5 gazu z butli.
Można za około 16.000,- zastosować pompę powietrze/woda, przy rocznych kosztach 1/2,5 gazu z butli.

Można również wykonać instalację pompy ciepła w oparciu o odwierty od 40.000,- przy kosztach eksploatacyjnych 1/4 gazu z butli.
Trochę taniej wyjdzie instalacja pompy ciepła z kolektorami glikolowymi, około 30.000,- ale kosztem działki ? potrzeba około 300m2 terenu, ale znów 1/4 kosztów eksploatacyjnych.

Tak więc możliwości jest wiele, w tym też dla przeciętnych inwestorów.


z całym szacunkiem ale weż kalkulator aktualne ceny nosników energi i popraw sie ,bo to co napiasałeś to.......
Link do komentarza
Cytat

z całym szacunkiem ale weż kalkulator aktualne ceny nosników energi i popraw sie ,bo to co napiasałeś to.......



Dzisiejsze ceny energii powiadasz, ano abyś mnie nie posadził o jakieś machinacje, to sam podstaw i porównaj:

Koszt 12.000kWh dla gazu z butli x ….zł =
Koszt PCi dla COP 2,5, czyli 4.800kWh x ….. zł =
Koszt PCi dla COP 3,5, czyli 3.450kWh x …..zł =
Koszt PCi dla COP 4, czyli 3.000kWh x …..zł =

Ale PCi może również pracować tylko w II taryfie, lub w systemie „mieszanym” np. 50/50
Link do komentarza
Cytat

Dzisiejsze ceny energii powiadasz, ano abyś mnie nie posadził o jakieś machinacje, to sam podstaw i porównaj:

Koszt 12.000kWh dla gazu z butli x 0,36….zł = 4320
Koszt PCi dla COP 2,5, czyli 4.800kWh x …,55.. zł =2640
Koszt PCi dla COP 3,5, czyli 3.450kWh x …..zł =
Koszt PCi dla COP 4, czyli 3.000kWh x …..zł =

Ale PCi może również pracować tylko w II taryfie, lub w systemie „mieszanym” np. 50/50


dla pompy powietrze woda innego przełozenia nie warto liczyć bo i tak nie osiągnie innych wyników jak maks 2-2,7
biorac pod uwage ze ceny energi elektrycznej bez przesyłu idą o 20% w góre od stycznia i o kolejne do 10% do czerwca i jeszcze pewnie Państwowy złodziej w postaci lini przesyłowych tez podniesie cene za przesył to zachwile nawet rozmowa miedzy gazem z butli a pompą przestanie mieć sens ,
bo jesli chodzi o gaz ziemny to na dziń dzisiejszy jest juz to samo
tez chciałbym chetnie montowac pompy i nawet o za dobrych czasów sie robiło ale tak dobrze to u nas nie ma niestety a pompy absorbcyjne są jeszcze za drogie choc biorac pod uwage COP8-12 to brzmi zachecająco
Link do komentarza
Cytat

standart jak dla pompy sprzeżarkowej ,min 5-7st
narazie głownie stosowane są na wielkich obiektach i czynnikiem grzewczym jest albo prąd albo gaz ,minimalne COP dla [pompy absorbcyjnej powietrze woda to 6 ,

5-7 st. to jak rozumiem dolne źródło, a górne źródło (instalacja grzewcza)?
Link do komentarza
Cytat

dla pompy powietrze woda innego przełozenia nie warto liczyć bo i tak nie osiągnie innych wyników jak maks 2-2,7



Tylko tytułem uzupełnienia. Te wyższe wartości COP nie były dla PCi powietrze/woda, tylko dla:
Cytat

Dość powiedzieć, że mając działkę, z której można wygospodarować około 180m2 na kolektor poziomy, można zainstalować pompę ciepła dla potrzeb CO i CWU w całkowitym koszcie nie przekraczającym 30.000,- przy rachunkach rocznych 1/ 3,5 gazu z butli.
Można za około 16.000,- zastosować pompę powietrze/woda, przy rocznych kosztach 1/2,5 gazu z butli.
Można również wykonać instalację pompy ciepła w oparciu o odwierty od 40.000,- przy kosztach eksploatacyjnych 1/4 gazu z butli.
Trochę taniej wyjdzie instalacja pompy ciepła z kolektorami glikolowymi, około 30.000,- ale kosztem działki ? potrzeba około 300m2 terenu, ale znów 1/4 kosztów eksploatacyjnych.


Link do komentarza
Cytat

standart jak dla pompy sprzeżarkowej ,min 5-7st
narazie głownie stosowane są na wielkich obiektach i czynnikiem grzewczym jest albo prąd albo gaz ,minimalne COP dla [pompy absorbcyjnej powietrze woda to 6 ,



Jakoś, takoś mi zupełnie nie pasuje.
Minimalny COP, dla pompy powietrze/woda, przy temperaturze 5-7 stopni, wynosi 6 ?
Możesz dać namiary z danymi ?
Link do komentarza
Cytat

jak znajde chcwile i znajde to wkleje karte katalogowa urzadzenia co montowałem 2 lata temu

Czekamy icon_smile.gif, bo coś mi się to wydaje dziwne. Pompa ciepła może osiągnąć takie COP, ale przy bardzo małej różnicy temperatur pomiędzy dolnym i górnym źródłem ciepła (np. wykorzystanie ciepła technologicznego).
Link do komentarza
Cytat

Czekamy icon_smile.gif, bo coś mi się to wydaje dziwne. Pompa ciepła może osiągnąć takie COP, ale przy bardzo małej różnicy temperatur pomiędzy dolnym i górnym źródłem ciepła (np. wykorzystanie ciepła technologicznego).



Wykorzystując ciepło "odpadowe" powstałe przy produkcji czegoś można faktycznie osiągnąć bardzo dobre rezultaty, wyobraźcie sobie ile ciepła potrafi dać duża stacja transformatorowa! tyle, że do takiego ciepła w domu jednorodzinnym nie mamy dostępu, więc to czysta abstrakcja. Czy nie macie wrażenia, że producenci/dystrybutorzy pomp "powietrznych" wyjątkowo lubią manipulować współczynnikami?
Link do komentarza
  • 10 miesiące temu...
Cytat

Absorpcyjna jest tu http://www.gazowe-pompy-ciepla.pl/pompy-ciepla.html i to taka jak opisana, czyli powietrze/woda, tyle że bardzo daleko jej do minimalnego COP 6. Osiąga maks. 1,5



Absorpcyjne pompy ciepła, są to inne urządzenia niż sprężarkowe pompy ciepła i ich efektywności pracy nie opisuje się poprzez podanie COP. COP to stosunek ciepła jakie przekazujemy do wody grzewczej do pracy sprężarki. Osiągane COP waha się najczęściej między 2 a 4. Wartość COP 4 osiągana jest dla korzystnych warunków np. dla pompy powietrznej dla powietrza zewnętrznego 10C i wody grzewczej 35C, jak temperatura powietrza spadnie do 0C nagle COP spada do 2,5, tak samo jak podniesiemy temperaturę wody grzewczej do 45C to COP również spadnie, ponieważ znacznie wzrośnie nam praca sprężarki.
Wspomniane absorpcyjne pompy ciepła nie mają w swojej budowie sprężarki, absorpcyjny układ chłodniczy napędzany jest ciepłem powstającym ze spalania gazu. Ich sprawność określana jest podobnie jak kotłów gazowych jako stosunek energii cieplnej odebranej z urządzenia do energii dostarczonej w postaci gazu tzw. G.U.E. (z ang. gas utilisation efficiency). Sprawność dla pomp powietrznych na poziomie G.U.E. 165% oznacza, że na każde wydane 100 zł na gaz otrzymujemy ciepło za 165 zł dzięki pozyskaniu energii z odnawialnego źródła.
W przypadku absorpcyjnej pompy powietrznej – nie mamy odwiertów, nie potrzebujemy komina, kotłowni (możemy zagospodarować to miejsce), możemy grzać i chłodzić (wykorzystując gaz).
Jeżeli pompa sprężarkowa wychodzi eksploatacyjnie podobnie do kotła gazowego o sprawności rzędu 105% to pompa absorpcyjna ze sprawnością na poziomie 150 % zredukuje nam rachunki o 30-40 %.
Link do komentarza

Utwórz konto lub zaloguj się, aby skomentować

Musisz być użytkownikiem, aby dodać komentarz

Utwórz konto

Zarejestruj nowe konto na forum. To jest łatwe!

Zarejestruj nowe konto

Zaloguj się

Masz już konto? Zaloguj się.

Zaloguj się
  • Kto przegląda   0 użytkowników

    • Brak zalogowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
  • Darmowy poradnik budowlany raz w tygodniu na Twój e-mail

  • Najnowsze posty

    • A jednak jest, bo nie ma innego powodu. Ja mam w łazience futrynę papierową. Tak jak wszystkie inne w mieszkaniu. I mam ok. Ale u mnie prysznic jest prysznicem, a nie sauną. Dzieci próbowały mi robić parówkę przy okazji mycia się, ale zapowiedziałem, że obciążę kosztami (dorosłe są) i się skończyło. Kontroluj wilgotność w łazience higrometrem.  
    • Jak będziesz robił remont, to kup PRAWDZIWE DRZWI i PRAWDZIWĄ OŚCIEŻNICĘ, to znaczy drewniane i dobrze zaimpregnowane... Te, aktualnie zainstalowane są z płyt MDF - tak skrzydło drzwiowe, jak i ościeżnica... Czasem te z MDF służą dłużej, jak się miejsca przecięcia płyty dobrze nasyci jakimś impregnatem i - przy ościeżnicy dodatkowo zabezpieczy DOBRZE POŁOŻONYM (na odtłuszczonych powierzchniach) silikonem... W Twojej łazience widać, które elementy były docinane i nie zabezpieczone - skracane pionowe elementy ościeżnicy i nacięcie wentylacyjne w skrzydle... MDF pije wodę i z posadzki i z powietrza jak gąbka       A tak nawiasem mówiąc, to Twój prysznic nie jest typu walk-in, tylko z płytkim brodzikiem...   Tu masz prawdziwy walk-in z odpływem liniowym:
    • Komentarz dodany przez M.L.: Witam, Zamówiłem w extraDach - Szczecin blachę na rąbek, blacha przyszła w kolorze innym niż zamówiłem…. Nikt nie poczuwa się do winy, sprawa trwa już prawie dwa miesiące, ciągle jestem zbywany, że nie ma odpowiedzi od producenta. Blachę zakupiłem od firmy extraDach (Szczecin) nie od producenta a mi każą czekać na jego odpowiedź. Blacha leży u mnie na budowie, extraDach umywa ręce, bo przecież zapłaciłem i blacha jest moja, a gdy pytam kiedy rozpatrzą moją reklamacje dostaje odpowiedź że producent sobie może odpowiedzieć kiedy chce.... Pomyłki sie zdarzają ja to rozumiem , lecz od extradachu dostałem odpowiedź odmowną bo blacha ma na oznaczeniu kolor prawidłowy! Blacha porównana z próbnikiem producenta, kolor pasuje do 7024 a nie 7016 jak zamawiałem, ale przecież blacha ma nadruk z kodem 7016, nikt nie patrzy na to jaki kolor ma blacha lecz jakie ma oznaczenie z tyłu! Próbniki w tym przypadku nie istnieją!! Budowa stoi, koszty rosną, dach niszczeje… Sprawa skończy się prawdopodobnie w sądzie. NIE POLECAM!!!!
    • Mamy prysznic typu walk-in tuż obok drzwi i po 1.5 roku od strony prysznica spuchła ościeżnica i podcięcie na drzwiach (jak na zdjęciach). Będę robić remont i zastanawiam się, jak tego uniknąć w przyszłości? Z czego wynika ten problem? Pod ościeżnicą jest silikon, a od podłogi do podcięcia jest na tyle daleko, że z podłogi nie złapie wilgoci. Nigdy nie zalaliśmy podłogi, podczas kąpieli zawsze kładziemy dywanik kąpielowy, żeby zebrał całą wodę, nie myjemy mopem na mokro. Deszczownica i słuchawka są w odległości 1.5 m od ściany i choćbym się starał to zawsze parę kropel pryśnie w tamte okolice, ale nie sądziłem, że od tego może tak spuchnąć. Włączamy wentylację mechaniczną i drzwi przez prawie cały czas są otwarte, więc nie powinno być zbyt wilgotno od pary.
    • Jeśli rurka jest zamurowana, otulina jest zbędna... Ta otulina zabezpiecza przed kondensacją pary wodnej na tej rurce, jeśli biegnie gdzieś tuż pod powierzchnią ściany lub na zewnątrz,,. można zamurować i w otulinie... Na ciepłej wodzie otulina pozwala na mniejsze straty ciepła i wydaje się potrzebniejsza...
  • Popularne tematy

×
×
  • Utwórz nowe...