Skocz do zawartości

Kominek z rekuperatorem


Recommended Posts

Napisano
Buduję dom w którym zamierzam mieć kominek w którym bede palił okazjonalnie oraz system wentylacji z odzyskiem ciepła z GWC. Kominek jak wspomniałem będę używał w weekendy a ponieważ przeczytałem gdzieś ze w takim wypadku nie ma co mnożyć kosztów i budować oddzielnych kanałów do DGP bo "ruch powierza wywołany przez rekuperator pozwoli na stosunkowo dobre rozprowadzenie ciepła kominkowego w budynku, a w związku z tym najlepszym i najtańszym rozwiązaniem "połączenia" obu instalacji jest niełączenie ich wcale"

Przeglądają ostatnio archiwalne numery BD konkretnie nr z 10/2006 na stronie 109 w artykule dotycz. kominków znalazłem taki tekst "Kominek z rekuperatorem - ... połączenie kominka z taką centralą nie jest skomplikowanie - przewód, którym przechodzi ciepłe powietrze z kominka łączy się z głównym przewodem nawiewnym wychodzącym z wymiennika ciepła." - i teraz pytanie do praktyków i fachowców w tej dziedzinie,

które z powyższych rozwiązań jest prawidłowe ?
Napisano
W jakim celu jest instalowany rekuperator skoro domu będzie użytkowany okazjonalnie? Niezależnie od tego łączenie wentylacji i ogrzewania nie jest właściwe - rożne są wymagania dla tych instalacji np. pod kątem wymaganego przepływu powietrza.
Napisano
Cytat

W jakim celu jest instalowany rekuperator skoro domu będzie użytkowany okazjonalnie? Niezależnie od tego łączenie wentylacji i ogrzewania nie jest właściwe - rożne są wymagania dla tych instalacji np. pod kątem wymaganego przepływu powietrza.


Wydaje mi sie, ze dom bedzie caloroczny natomiast sporadycznie (weekendowo) bedzie uzywany tylko kominek

Po co wogole chcesz laczyc wentylacje z kominkiem? Po co Ci DGP, na weekendy tylko?
Zostaw to "naturze" i dom bedzie Ci sie dogrzewal dzieki kominkowi, ale nie musisz powietrza nawiewnego specjalnie podgrzewac, wentylacja rozprowadzi to cieplo po domu. (role przeciw - zamrozeniowa wymiennika pelni juz GWC)
Ja tak robie, nawiew w salonie rozprowadza powietrze podgrzane z kominka (grawitacyjnie cieplo rozchodzi sie po salonie) po calym nieomalze domu, klatka schodowa bedzie dostawac sie na poddasze. Moze to nie jest DGP, ale wystarczy jak na wspomaganie PC w czasie palenia w kominku.
Szczegolnie,gdy tylko w weekendy zamierzasz palic.
Pzdr.
Napisano
dzięki piwopijca za odpowiedz, i o to chodziło icon_biggrin.gif
pragnę zwrócić uwagę ze to nie ja chcę łączyć kominek z wentylacją ja tylko zacytowałem fragment artykułu z BD
  • 6 miesiące temu...
Napisano
Ja mam jeszcze inne pytanie w sprawie rekuperacji a kominka:

- skąd przy rekuperacji kominek bierze powietrze do paleniska? Normalnie z pokoju czy może skąd innąd?
Mam tyle kanałów w kominie jak na rysunku poniżej.

Brak obrazka

Muszę odchudzić kotłownię o połowę komina. Czy wszystkie kanały muszą tam zostać? Po jednym do pieca i kominka oraz wentylacja kotłowni. Reszta wentylacji z reku. A skąd powietrze do palenia weźmie kominek?

Jeśli z mieszkania to czy nie będzie problemów ze współpracą z reku?
Napisano
Cytat

Ja mam jeszcze inne pytanie w sprawie rekuperacji a kominka:

- skąd przy rekuperacji kominek bierze powietrze do paleniska? Normalnie z pokoju czy może skąd innąd?
Mam tyle kanałów w kominie jak na rysunku poniżej.

Muszę odchudzić kotłownię o połowę komina. Czy wszystkie kanały muszą tam zostać? Po jednym do pieca i kominka oraz wentylacja kotłowni. Reszta wentylacji z reku. A skąd powietrze do palenia weźmie kominek?

Jeśli z mieszkania to czy nie będzie problemów ze współpracą z reku?



jeśli masz mechaniczną wentylację tak jak w przypadku zastosowania rekuperatora to nie możesz mieć w budynku paleniska z otwartym ogniem, tak jest określone w normach, palenisko otwarte pobierające duże ilości tlenu, jak np. kominek mogło by spowodować cofkę. Dom z rekuperatorem powinien być maksymalnie szczelny (ewentualnie podczas gdy ma się otwarte okna można włączyć w rekuperatorze wentylator, który odprowadza powietrze, a ten który tłoczy można wyłączyć). Powinno się zastosować kominek z zamknięta komorą spalania, powietrze wówczas doprowadzane jest do kominka z zewnątrz rurą, którą wyprowadza się najczęściej w podłodze icon_smile.gif

Odnośnie komina, w sumie wystarczy tam tylko rura kominowa odprowadzająca spaliny z kominka i rura kominowa odprowadzająca spaliny z pieca w kotłowni. całą wentylację w budynku masz załatwioną poprzez wentylację mechaniczną, wiec nie ma potrzeby robienia kominów wentylacyjnych grawitacyjnej wentylacji. W garażu o ile się nie mylę stosuje się wentylacje grawitacyjną. Nie wiem jak załatwić sprawę kotłowni, jeśli była by tam wentylacja mechaniczna to wówczas przydały by się szczelne drzwi odizolowującą garaż od kotłowni, w kotłowni zrobić kanał wywiewny, a powietrze doprowadzać do kotłowni otworem w ścianie miedzy kotłownią a resztą domu, takim na wysokości podłogi. Oczywiście wówczas należało by zastosować piec z zamknięta komorą spalania, większość pieców kondensacyjnych ma taki patent, wówczas możesz też wyprowadzić spaliny z takiego pieca przez ścianę budynku zamiast kominem, tata rura wychodząca przez ścianę jest podwójna, zewnętrza doprowadzane jest do pieca powietrze do spalania a wewnętrzną odprowadzane są spaliny z pieca. W Twoim przypadku to był by dobry pomysł bo na ścianie gdzie mogły by być odprowadzane spaliny są okna tylko do garażu i kotłowni. Stosując taki patent wówczas okazuje się że komin składał by się z jednego ciągu do odprowadzania spalin z kominka, no i przydało by się znaleźć też miejsce na dwie rur o fi=160 do przeprowadzania powietrza między parterem a poddasze w wentylacji mechanicznej icon_smile.gif
Napisano
Cytat

Odnośnie komina, w sumie wystarczy tam tylko rura kominowa odprowadzająca spaliny z kominka i rura kominowa odprowadzająca spaliny z pieca w kotłowni. całą wentylację w budynku masz załatwioną poprzez wentylację mechaniczną, wiec nie ma potrzeby robienia kominów wentylacyjnych grawitacyjnej wentylacji. W garażu o ile się nie mylę stosuje się wentylacje grawitacyjną. Nie wiem jak załatwić sprawę kotłowni, jeśli była by tam wentylacja mechaniczna to wówczas przydały by się szczelne drzwi odizolowującą garaż od kotłowni, w kotłowni zrobić kanał wywiewny, a powietrze doprowadzać do kotłowni otworem w ścianie miedzy kotłownią a resztą domu, takim na wysokości podłogi. Oczywiście wówczas należało by zastosować piec z zamknięta komorą spalania, większość pieców kondensacyjnych ma taki patent, wówczas możesz też wyprowadzić spaliny z takiego pieca przez ścianę budynku zamiast kominem, tata rura wychodząca przez ścianę jest podwójna, zewnętrza doprowadzane jest do pieca powietrze do spalania a wewnętrzną odprowadzane są spaliny z pieca. W Twoim przypadku to był by dobry pomysł bo na ścianie gdzie mogły by być odprowadzane spaliny są okna tylko do garażu i kotłowni. Stosując taki patent wówczas okazuje się że komin składał by się z jednego ciągu do odprowadzania spalin z kominka, no i przydało by się znaleźć też miejsce na dwie rur o fi=160 do przeprowadzania powietrza między parterem a poddasze w wentylacji mechanicznej icon_smile.gif



Ja planowałem zrobić troszkę inaczej.
Z tego co się orientuję to grawitacji a w kotłowni musi zostać. Do tego w ścianie trzeba zainstalować dodatkowa kratkę.
Nie chcę stosować rekuperacji w kotłowni ani garażu. Zostaną mi więc 3 kanały w kominie - piec, kominek i wentylacja kotłowni. Skąd więc wziąć powietrze dla kominka? Z kolejnego kanału wentylacyjnego w kominie? Czy może z rury zakończonej kratką w kotłowni w której przecież będzie i tak kratka na zewnątrz?

Rekuperator będzie zainstalowany w małym stryszku nad poddaszem i stamtąd powietrze będzie rozprowadzane po reszcie budynku.
Napisano
Cytat

Ja planowałem zrobić troszkę inaczej.
Z tego co się orientuję to grawitacji a w kotłowni musi zostać. Do tego w ścianie trzeba zainstalować dodatkowa kratkę.
Nie chcę stosować rekuperacji w kotłowni ani garażu. Zostaną mi więc 3 kanały w kominie - piec, kominek i wentylacja kotłowni. Skąd więc wziąć powietrze dla kominka? Z kolejnego kanału wentylacyjnego w kominie? Czy może z rury zakończonej kratką w kotłowni w której przecież będzie i tak kratka na zewnątrz?

Rekuperator będzie zainstalowany w małym stryszku nad poddaszem i stamtąd powietrze będzie rozprowadzane po reszcie budynku.



1. jeśli byś zastosował w kotłowni piec z zamknięta komorą spalania to nie musi być tam wentylacji grawitacyjnej.
2. powietrze dla kominka doprowadzasz rurą, hmm jak by wytłumaczyć to, prowadzisz taka rurkę pod wylewką, ją się jeszcze kładzie gdy masz tylko fundamenty, kładziesz rury kanalizacyjne i od razu się daje rurę doprowadzające powietrze do kominka. Proponuje poczytać i pooglądać fotki na blogach budowlanych np. mojabudowa.pl oraz pcozytac o kominkach z zamknięta komorą spalania icon_smile.gif
  • 10 miesiące temu...
Napisano
REKUPERACJA- centralka dwu wymiennikowa , identyczna jak mistral 300duo tyle że własnego wykonamia jedynie wymmienniki firmy heatex,
wntylato nawiewny przy czerpni , wywiewny przy wywiewie i kanałowy wywiewny zdublowany w łazience nad ubikacją właczany oddzielnie włacznikiem przy toaletowej czynności wtedy wszystko ucieka , główny wywiewny sterowany z wyłacznika ręcznego na stałe lub czasowego zwykły timer ze skokiem co 15 min, i ostatni to włącznik hygro czyli na ustawienie wilgotności 40 90% ( będąc w pracy działa timer , włacza wentylację co godzinę na 15 min, nocą co pół godziny na 15min, przy gotowaniu , kąpieli włacza się hygro włacznik pracując aż zejdzie wilgotność do 45% zima . 55%lato ,jest drogi ale warto choć kilka razy włączył sie niby bez powodu czyli wilgotność musiała przekroczyć 60% tak ustawiłem, można przecież inaczej,
KOMINEK I REKUPER,
kominek ma kanały rozprowadzenia firmowo zrobione do nich podłaczane rury , jedna z nich dołączona do rury nawiewu reku, na rurze dolotowej wentylator wpychający ciepło w rurę reku i oczywiście zawór zwrotny tuż przed centrala choć nie wiem czy taki niezbędny bo kąt wejścia rury ciepła w rurę nawiew reku jest ostry 45st, czyli wysysa poiwtrze z reku , ale jest niechbędzie reszta rur wprowadzona grawitacyjnie do pomieszczeń, czyli tzw na bogato raptem cena dodatkowych rur i trzy anemost,,, rury mam 150 mm otulone z tem p do 150 st C nic sie nie dzieje nie kurczą sie jedynie w obwodzie kominka sa aluminiowe , od gorąca czyli powietrze wchodzące nie ma aż tylu st, całość idealnie wpycha czyste poietrze z ciepłem pomieszane do najdalszych zakątków domu , a jest nieduży i zwarty przez to łatwiej, raz była tragedia , nadymiło sie jak dokładałem do kominka, oczywiście sporo zabrał wentylatora w rury i dym był wszędzie w każdym pokoju, , obiecałem sobie że zrobie wyłacznik wentylatora przy otwieraniu drzwiczek , oczywiście nie zrobiłem,,,,,, powietrze do zasilania kominka poprowadziłem rurą izolowaną z dworu bezpośrednio piwnicą do pod kominek wejście kupiłem w kratkipl. jedynie lekka modyfikacja i uszczelnione silikonem do głowic samochodowych 400st C odporność nic sie nie dzieje przy wlocie jest niska temperatura zwykły by wystarczył bo ma stest do 130st C.
Napisano
Najlepsze wyjśie to rzeczywiście kominek z zamkniętą komorą spalania (powietrze doprowadzone rurą bezpośrednio do komory spalania), tyle, że takich kominków jest niewiele.
Za to nie ma zakazu łączenia nawet kominka otwartego z wentylacją mechaniczną, tyle, że musi być zrównoważona lub nadciśnieniowa, a nie tylko wyciągowa. Było już o tym sporo na forum.
  • 1 rok temu...
Napisano
Ja równiez robię kominek i reku z gwc doprowadzone powietrze do kominka bedzie rurka pod budynkiem z przepustnica zamykana. Mniej więcej tak jak na rysunku.
Zastanawia mnie po co budowac kotłownie jezeli ktos buduje szczelny domek z reku itd. Ja będę miał pomieszczenie C.O na prąd z wstępnych obliczeń jezeli oczywiście wykonawcy mi nic nie spatolą to gdybym urzywał gazu ziemnego zamiast prądu i zakładając że ceny stoją w miejscu instalacja gazowa zwruciła by mi się po 110 latach icon_razz.gif


P.S
Takie pytanko czy mozna chłodzić spaliny ? Czy może to zakłucić pracę kominka?

DSC01446.jpg

Napisano
Cytat

Zastanawia mnie po co budowac kotłownie jezeli ktos buduje szczelny domek z reku itd. Ja będę miał pomieszczenie C.O na prąd z wstępnych obliczeń jezeli oczywiście wykonawcy mi nic nie spatolą to gdybym urzywał gazu ziemnego zamiast prądu i zakładając że ceny stoją w miejscu instalacja gazowa zwruciła by mi się po 110 latach icon_razz.gif



A ja się zastanawiam, po co budować kominek z , skoro ogrzewanie prądem jest tak opłacalne?
Przecież ta instalacja, zwróci się po około 50 latach. icon_biggrin.gif
Napisano
Cytat

P.S
Takie pytanko czy mozna chłodzić spaliny ? Czy może to zakłucić pracę kominka?


Pewno źle zadane pytanie , ale po co chcesz chłodzić te spaliny . Aż ta mocno przejąłeś się efektem cieplarnianym , czy jakoś tak .
Gość arturo72
Napisano
Cytat

A ja się zastanawiam, po co budować kominek z , skoro ogrzewanie prądem jest tak opłacalne?
Przecież ta instalacja, zwróci się po około 50 latach. icon_biggrin.gif


Ano po to,że jak zabraknie w zimie prądu to śmiało można się ogrzać kominkiem-to raz,dwa dla ładnego efektu w salonie,trzy dla atmosfery ciepła rodzinnego ;)

Utwórz konto lub zaloguj się, aby skomentować

Musisz być użytkownikiem, aby dodać komentarz

Utwórz konto

Zarejestruj nowe konto na forum. To jest łatwe!

Zarejestruj nowe konto

Zaloguj się

Masz już konto? Zaloguj się.

Zaloguj się
  • Kto przegląda   0 użytkowników

    • Brak zalogowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
  • Darmowy poradnik budowlany raz w tygodniu na Twój e-mail

  • Najnowsze posty

    • Nie słyszałem o takich praktykach i nie wiem ile taka folia aluminiowa kosztuje i czy to się w ogóle opłaca, tzn koszt vs oszczędność energii. Z tego co wiem, najlepiej wykonana izolacja to taka, która bezpośrednio przylega do folli paroizolacyjnej, ponieważ każda pustka powietrzna, a w przypadku poddasza za płytą GK ma już w granicach 50% niższą temperaturę niż w pomieszczeniu, czyli stwarzają się idealne warunki do wykraplania. Dlatego jedyna pustka powietrzna w każdym przypadku skosów czy sufitu powinna się znajdować za ociepleniem tak jak pisze@rett np przed deskowaniem, lub za membraną, która z zasady ma mieć wysoką paroprzepuszczalność, bo w przypadku piany PUR, którą klei się bezpośrednio do membrany inczej się nie da. Dlatego uważam że podstawowym błedęm jest dodatkowe ocieplanie przesztrzeni nad sufitem, bo nad sufitem powinna być już tylko wentylacja aż do kalenicy. Było tu już kilka tematów o wyciekach po ścianach szczytowych. Wysłane z mojego SM-A520F przy użyciu Tapatalka
    • W artykule też są opisane konsekwencje negatywne co może się dziać w momencie kiedy ta szczelina będzie zastosowana.     Zapewne sprawa nie jest oczywista i myślę, że ten temat już powinniśmy przymknąć aby nie rozdrabniać się aż nadto. Wątek wyszedł. Nie wiem czy będą jeszcze w tym konkretnym wątku jakieś pytania. Ja spotkałem się bardziej z opinią taką jak cytowanym w artykule.   Bardziej miałbym kierunek od strony srebrnej folii zbrojonej, paroizolacyjnej od wewnątrz. Spotkałem się z opinią, że między tą folią srebrną paroizolacyjną, a płytą MDF, OSB lub GK powinien być odstęp 15-30mm, ponieważ ta folia srebrna odbija promienie cieplne do środka. Realizuje się to też podczas inwestycji standardowo? Zachowanie tej dodatkowej szczeliny jak już będę to robił na wieszakach wydaje mi się dodatkowym problemem. Jak można to najprościej zrobić?
    • Kiedy te zmiany się nasiliły/pojawiły?   Czy ma to związek z czasem wymiany drzwi balkonowych?   Kiedy budynek był ocieplany?
    • Spróbuję wybronić pomysł, o którym wspomniałem w 13 poście i powtórzyć to, co usłyszałem od praktyka z wieloletnim stażem w ociepleniach poddaszy.   Każdy rodzaj membran ma różne parametry i sprawą ważną i oczywistą jest tu paroprzepuszczalność. W artykule który podałeś jest napisane  "nie robić szczeliny" ale to dotyczy tych membran z "wysokim" poziomem paroprzepuszczalności a przecież producenci mają różne wartości swoich produktów. Warto sprawdzić jakie parametry ma membrana u Ciebie i będzie wszystko jasne. Paroprzepuszczalność membran podawana jest w g/m²/24h (w gramach na metr kwadratowy na dobę). Można też użyć współczynnika oporu dyfuzyjnego Sd, którego wartości podawane są w metrach. Im wyższa jest paroprzepuszczalność membrany, tym niższy poziom współczynnika Sd. Z tego co pamiętam, nie powinien być wyższy niż 0,04 m. Wszystko to się sprawdza kiedy membrana jest czysta i nie niezapylona a wełny mineralne pylą, i to sporo i wtedy parametry mogą się zmienić. Inna rzecz, to jeśli pod membranę położysz "wełnę mineralną skalną", to  w pewnych newralgicznych miejscach, kiedy wilgoć utrzymuje się tam dłuższy czas (okres jesień-zima-wiosna), może pojawić się pleśń.  Nie ma tego problemu, gdy zastosujesz "wełnę mineralną szklaną".   Sumując, artykuł nie jest błędny. Jeśli masz odpowiednią membranę i dodasz do tego wełnę mineralną o odpowiednich wartościach, to jeśli nie zrobisz szczeliny wentylacyjnej, to też będzie prawidłowo.   Mój post to była sugestia praktyka i jako sugestię to traktuj. Ostatecznie finalną decyzję podejmiesz sam.  
    • Już głupieję. Nie wiem czy Twoja sytuacja jest taka sama jak moja kiedy ja mam folię a Ty masz deski.   Dosłownie chwila poszukiwań:   Link: https://receptynadom.pl/miedzy-membrana-dachowa-welna-mineralna-zrobic-szczeline-wentylacyjna/#:~:text=Membrany dachowe są przepuszczalne dla,bezpośrednio%2C bez żadnej szczeliny wentylacyjnej.     Czyli rozumiem na tej stronie błędnie piszą? Czy nadal coś źle rozumiem? Zacytowany fragment chyba jest jasny.      
  • Popularne tematy

×
×
  • Utwórz nowe...