Skocz do zawartości

Kominek z rekuperatorem


Recommended Posts

Napisano
Buduję dom w którym zamierzam mieć kominek w którym bede palił okazjonalnie oraz system wentylacji z odzyskiem ciepła z GWC. Kominek jak wspomniałem będę używał w weekendy a ponieważ przeczytałem gdzieś ze w takim wypadku nie ma co mnożyć kosztów i budować oddzielnych kanałów do DGP bo "ruch powierza wywołany przez rekuperator pozwoli na stosunkowo dobre rozprowadzenie ciepła kominkowego w budynku, a w związku z tym najlepszym i najtańszym rozwiązaniem "połączenia" obu instalacji jest niełączenie ich wcale"

Przeglądają ostatnio archiwalne numery BD konkretnie nr z 10/2006 na stronie 109 w artykule dotycz. kominków znalazłem taki tekst "Kominek z rekuperatorem - ... połączenie kominka z taką centralą nie jest skomplikowanie - przewód, którym przechodzi ciepłe powietrze z kominka łączy się z głównym przewodem nawiewnym wychodzącym z wymiennika ciepła." - i teraz pytanie do praktyków i fachowców w tej dziedzinie,

które z powyższych rozwiązań jest prawidłowe ?
Napisano
W jakim celu jest instalowany rekuperator skoro domu będzie użytkowany okazjonalnie? Niezależnie od tego łączenie wentylacji i ogrzewania nie jest właściwe - rożne są wymagania dla tych instalacji np. pod kątem wymaganego przepływu powietrza.
Napisano
Cytat

W jakim celu jest instalowany rekuperator skoro domu będzie użytkowany okazjonalnie? Niezależnie od tego łączenie wentylacji i ogrzewania nie jest właściwe - rożne są wymagania dla tych instalacji np. pod kątem wymaganego przepływu powietrza.


Wydaje mi sie, ze dom bedzie caloroczny natomiast sporadycznie (weekendowo) bedzie uzywany tylko kominek

Po co wogole chcesz laczyc wentylacje z kominkiem? Po co Ci DGP, na weekendy tylko?
Zostaw to "naturze" i dom bedzie Ci sie dogrzewal dzieki kominkowi, ale nie musisz powietrza nawiewnego specjalnie podgrzewac, wentylacja rozprowadzi to cieplo po domu. (role przeciw - zamrozeniowa wymiennika pelni juz GWC)
Ja tak robie, nawiew w salonie rozprowadza powietrze podgrzane z kominka (grawitacyjnie cieplo rozchodzi sie po salonie) po calym nieomalze domu, klatka schodowa bedzie dostawac sie na poddasze. Moze to nie jest DGP, ale wystarczy jak na wspomaganie PC w czasie palenia w kominku.
Szczegolnie,gdy tylko w weekendy zamierzasz palic.
Pzdr.
Napisano
dzięki piwopijca za odpowiedz, i o to chodziło icon_biggrin.gif
pragnę zwrócić uwagę ze to nie ja chcę łączyć kominek z wentylacją ja tylko zacytowałem fragment artykułu z BD
  • 6 miesiące temu...
Napisano
Ja mam jeszcze inne pytanie w sprawie rekuperacji a kominka:

- skąd przy rekuperacji kominek bierze powietrze do paleniska? Normalnie z pokoju czy może skąd innąd?
Mam tyle kanałów w kominie jak na rysunku poniżej.

Brak obrazka

Muszę odchudzić kotłownię o połowę komina. Czy wszystkie kanały muszą tam zostać? Po jednym do pieca i kominka oraz wentylacja kotłowni. Reszta wentylacji z reku. A skąd powietrze do palenia weźmie kominek?

Jeśli z mieszkania to czy nie będzie problemów ze współpracą z reku?
Napisano
Cytat

Ja mam jeszcze inne pytanie w sprawie rekuperacji a kominka:

- skąd przy rekuperacji kominek bierze powietrze do paleniska? Normalnie z pokoju czy może skąd innąd?
Mam tyle kanałów w kominie jak na rysunku poniżej.

Muszę odchudzić kotłownię o połowę komina. Czy wszystkie kanały muszą tam zostać? Po jednym do pieca i kominka oraz wentylacja kotłowni. Reszta wentylacji z reku. A skąd powietrze do palenia weźmie kominek?

Jeśli z mieszkania to czy nie będzie problemów ze współpracą z reku?



jeśli masz mechaniczną wentylację tak jak w przypadku zastosowania rekuperatora to nie możesz mieć w budynku paleniska z otwartym ogniem, tak jest określone w normach, palenisko otwarte pobierające duże ilości tlenu, jak np. kominek mogło by spowodować cofkę. Dom z rekuperatorem powinien być maksymalnie szczelny (ewentualnie podczas gdy ma się otwarte okna można włączyć w rekuperatorze wentylator, który odprowadza powietrze, a ten który tłoczy można wyłączyć). Powinno się zastosować kominek z zamknięta komorą spalania, powietrze wówczas doprowadzane jest do kominka z zewnątrz rurą, którą wyprowadza się najczęściej w podłodze icon_smile.gif

Odnośnie komina, w sumie wystarczy tam tylko rura kominowa odprowadzająca spaliny z kominka i rura kominowa odprowadzająca spaliny z pieca w kotłowni. całą wentylację w budynku masz załatwioną poprzez wentylację mechaniczną, wiec nie ma potrzeby robienia kominów wentylacyjnych grawitacyjnej wentylacji. W garażu o ile się nie mylę stosuje się wentylacje grawitacyjną. Nie wiem jak załatwić sprawę kotłowni, jeśli była by tam wentylacja mechaniczna to wówczas przydały by się szczelne drzwi odizolowującą garaż od kotłowni, w kotłowni zrobić kanał wywiewny, a powietrze doprowadzać do kotłowni otworem w ścianie miedzy kotłownią a resztą domu, takim na wysokości podłogi. Oczywiście wówczas należało by zastosować piec z zamknięta komorą spalania, większość pieców kondensacyjnych ma taki patent, wówczas możesz też wyprowadzić spaliny z takiego pieca przez ścianę budynku zamiast kominem, tata rura wychodząca przez ścianę jest podwójna, zewnętrza doprowadzane jest do pieca powietrze do spalania a wewnętrzną odprowadzane są spaliny z pieca. W Twoim przypadku to był by dobry pomysł bo na ścianie gdzie mogły by być odprowadzane spaliny są okna tylko do garażu i kotłowni. Stosując taki patent wówczas okazuje się że komin składał by się z jednego ciągu do odprowadzania spalin z kominka, no i przydało by się znaleźć też miejsce na dwie rur o fi=160 do przeprowadzania powietrza między parterem a poddasze w wentylacji mechanicznej icon_smile.gif
Napisano
Cytat

Odnośnie komina, w sumie wystarczy tam tylko rura kominowa odprowadzająca spaliny z kominka i rura kominowa odprowadzająca spaliny z pieca w kotłowni. całą wentylację w budynku masz załatwioną poprzez wentylację mechaniczną, wiec nie ma potrzeby robienia kominów wentylacyjnych grawitacyjnej wentylacji. W garażu o ile się nie mylę stosuje się wentylacje grawitacyjną. Nie wiem jak załatwić sprawę kotłowni, jeśli była by tam wentylacja mechaniczna to wówczas przydały by się szczelne drzwi odizolowującą garaż od kotłowni, w kotłowni zrobić kanał wywiewny, a powietrze doprowadzać do kotłowni otworem w ścianie miedzy kotłownią a resztą domu, takim na wysokości podłogi. Oczywiście wówczas należało by zastosować piec z zamknięta komorą spalania, większość pieców kondensacyjnych ma taki patent, wówczas możesz też wyprowadzić spaliny z takiego pieca przez ścianę budynku zamiast kominem, tata rura wychodząca przez ścianę jest podwójna, zewnętrza doprowadzane jest do pieca powietrze do spalania a wewnętrzną odprowadzane są spaliny z pieca. W Twoim przypadku to był by dobry pomysł bo na ścianie gdzie mogły by być odprowadzane spaliny są okna tylko do garażu i kotłowni. Stosując taki patent wówczas okazuje się że komin składał by się z jednego ciągu do odprowadzania spalin z kominka, no i przydało by się znaleźć też miejsce na dwie rur o fi=160 do przeprowadzania powietrza między parterem a poddasze w wentylacji mechanicznej icon_smile.gif



Ja planowałem zrobić troszkę inaczej.
Z tego co się orientuję to grawitacji a w kotłowni musi zostać. Do tego w ścianie trzeba zainstalować dodatkowa kratkę.
Nie chcę stosować rekuperacji w kotłowni ani garażu. Zostaną mi więc 3 kanały w kominie - piec, kominek i wentylacja kotłowni. Skąd więc wziąć powietrze dla kominka? Z kolejnego kanału wentylacyjnego w kominie? Czy może z rury zakończonej kratką w kotłowni w której przecież będzie i tak kratka na zewnątrz?

Rekuperator będzie zainstalowany w małym stryszku nad poddaszem i stamtąd powietrze będzie rozprowadzane po reszcie budynku.
Napisano
Cytat

Ja planowałem zrobić troszkę inaczej.
Z tego co się orientuję to grawitacji a w kotłowni musi zostać. Do tego w ścianie trzeba zainstalować dodatkowa kratkę.
Nie chcę stosować rekuperacji w kotłowni ani garażu. Zostaną mi więc 3 kanały w kominie - piec, kominek i wentylacja kotłowni. Skąd więc wziąć powietrze dla kominka? Z kolejnego kanału wentylacyjnego w kominie? Czy może z rury zakończonej kratką w kotłowni w której przecież będzie i tak kratka na zewnątrz?

Rekuperator będzie zainstalowany w małym stryszku nad poddaszem i stamtąd powietrze będzie rozprowadzane po reszcie budynku.



1. jeśli byś zastosował w kotłowni piec z zamknięta komorą spalania to nie musi być tam wentylacji grawitacyjnej.
2. powietrze dla kominka doprowadzasz rurą, hmm jak by wytłumaczyć to, prowadzisz taka rurkę pod wylewką, ją się jeszcze kładzie gdy masz tylko fundamenty, kładziesz rury kanalizacyjne i od razu się daje rurę doprowadzające powietrze do kominka. Proponuje poczytać i pooglądać fotki na blogach budowlanych np. mojabudowa.pl oraz pcozytac o kominkach z zamknięta komorą spalania icon_smile.gif
  • 10 miesiące temu...
Napisano
REKUPERACJA- centralka dwu wymiennikowa , identyczna jak mistral 300duo tyle że własnego wykonamia jedynie wymmienniki firmy heatex,
wntylato nawiewny przy czerpni , wywiewny przy wywiewie i kanałowy wywiewny zdublowany w łazience nad ubikacją właczany oddzielnie włacznikiem przy toaletowej czynności wtedy wszystko ucieka , główny wywiewny sterowany z wyłacznika ręcznego na stałe lub czasowego zwykły timer ze skokiem co 15 min, i ostatni to włącznik hygro czyli na ustawienie wilgotności 40 90% ( będąc w pracy działa timer , włacza wentylację co godzinę na 15 min, nocą co pół godziny na 15min, przy gotowaniu , kąpieli włacza się hygro włacznik pracując aż zejdzie wilgotność do 45% zima . 55%lato ,jest drogi ale warto choć kilka razy włączył sie niby bez powodu czyli wilgotność musiała przekroczyć 60% tak ustawiłem, można przecież inaczej,
KOMINEK I REKUPER,
kominek ma kanały rozprowadzenia firmowo zrobione do nich podłaczane rury , jedna z nich dołączona do rury nawiewu reku, na rurze dolotowej wentylator wpychający ciepło w rurę reku i oczywiście zawór zwrotny tuż przed centrala choć nie wiem czy taki niezbędny bo kąt wejścia rury ciepła w rurę nawiew reku jest ostry 45st, czyli wysysa poiwtrze z reku , ale jest niechbędzie reszta rur wprowadzona grawitacyjnie do pomieszczeń, czyli tzw na bogato raptem cena dodatkowych rur i trzy anemost,,, rury mam 150 mm otulone z tem p do 150 st C nic sie nie dzieje nie kurczą sie jedynie w obwodzie kominka sa aluminiowe , od gorąca czyli powietrze wchodzące nie ma aż tylu st, całość idealnie wpycha czyste poietrze z ciepłem pomieszane do najdalszych zakątków domu , a jest nieduży i zwarty przez to łatwiej, raz była tragedia , nadymiło sie jak dokładałem do kominka, oczywiście sporo zabrał wentylatora w rury i dym był wszędzie w każdym pokoju, , obiecałem sobie że zrobie wyłacznik wentylatora przy otwieraniu drzwiczek , oczywiście nie zrobiłem,,,,,, powietrze do zasilania kominka poprowadziłem rurą izolowaną z dworu bezpośrednio piwnicą do pod kominek wejście kupiłem w kratkipl. jedynie lekka modyfikacja i uszczelnione silikonem do głowic samochodowych 400st C odporność nic sie nie dzieje przy wlocie jest niska temperatura zwykły by wystarczył bo ma stest do 130st C.
Napisano
Najlepsze wyjśie to rzeczywiście kominek z zamkniętą komorą spalania (powietrze doprowadzone rurą bezpośrednio do komory spalania), tyle, że takich kominków jest niewiele.
Za to nie ma zakazu łączenia nawet kominka otwartego z wentylacją mechaniczną, tyle, że musi być zrównoważona lub nadciśnieniowa, a nie tylko wyciągowa. Było już o tym sporo na forum.
  • 1 rok temu...
Napisano
Ja równiez robię kominek i reku z gwc doprowadzone powietrze do kominka bedzie rurka pod budynkiem z przepustnica zamykana. Mniej więcej tak jak na rysunku.
Zastanawia mnie po co budowac kotłownie jezeli ktos buduje szczelny domek z reku itd. Ja będę miał pomieszczenie C.O na prąd z wstępnych obliczeń jezeli oczywiście wykonawcy mi nic nie spatolą to gdybym urzywał gazu ziemnego zamiast prądu i zakładając że ceny stoją w miejscu instalacja gazowa zwruciła by mi się po 110 latach icon_razz.gif


P.S
Takie pytanko czy mozna chłodzić spaliny ? Czy może to zakłucić pracę kominka?

DSC01446.jpg

Napisano
Cytat

Zastanawia mnie po co budowac kotłownie jezeli ktos buduje szczelny domek z reku itd. Ja będę miał pomieszczenie C.O na prąd z wstępnych obliczeń jezeli oczywiście wykonawcy mi nic nie spatolą to gdybym urzywał gazu ziemnego zamiast prądu i zakładając że ceny stoją w miejscu instalacja gazowa zwruciła by mi się po 110 latach icon_razz.gif



A ja się zastanawiam, po co budować kominek z , skoro ogrzewanie prądem jest tak opłacalne?
Przecież ta instalacja, zwróci się po około 50 latach. icon_biggrin.gif
Napisano
Cytat

P.S
Takie pytanko czy mozna chłodzić spaliny ? Czy może to zakłucić pracę kominka?


Pewno źle zadane pytanie , ale po co chcesz chłodzić te spaliny . Aż ta mocno przejąłeś się efektem cieplarnianym , czy jakoś tak .
Gość arturo72
Napisano
Cytat

A ja się zastanawiam, po co budować kominek z , skoro ogrzewanie prądem jest tak opłacalne?
Przecież ta instalacja, zwróci się po około 50 latach. icon_biggrin.gif


Ano po to,że jak zabraknie w zimie prądu to śmiało można się ogrzać kominkiem-to raz,dwa dla ładnego efektu w salonie,trzy dla atmosfery ciepła rodzinnego ;)

Utwórz konto lub zaloguj się, aby skomentować

Musisz być użytkownikiem, aby dodać komentarz

Utwórz konto

Zarejestruj nowe konto na forum. To jest łatwe!

Zarejestruj nowe konto

Zaloguj się

Masz już konto? Zaloguj się.

Zaloguj się
  • Kto przegląda   0 użytkowników

    • Brak zalogowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
  • Darmowy poradnik budowlany raz w tygodniu na Twój e-mail

  • Najnowsze posty

    • Taras jest na zagłębionym ( około 1m) pomieszczeniu gospodarczym, przylega do budynku, ale dystansuje go 10 cm styroduru, pomieszczenie to jest nieogrzewane. Czy w tej sytuacji ma sens docieplenie styrodurem ścian bocznych zewnętrznych (części fundamentowej zagłębionej około 1m)i naziemnej (około 1m) jak również samej płyty tarasu?
    • Oferujemy profesjonalny montaż  i serwis klimatyzacji w Krakowie i okolicach – zarówno w domach jednorodzinnych, mieszkaniach, jak i w biurach czy lokalach usługowych. Zapewniamy dobór odpowiednich urządzeń, estetyczne wykonanie i pełne wsparcie posprzedażowe. Projektujemy i montujemy nowoczesne systemy wentylacji mechanicznej, które zapewniają prawidłową cyrkulację powietrza i eliminują wilgoć. Realizujemy montaż nowoczesnych pomp ciepła – ekologicznych i bezobsługowych źródeł ciepła dla domów i firm. Pomagamy dobrać odpowiedni system grzewczy, a także świadczymy serwis i wsparcie posprzedażowe.   Sprawdź ofertę https://realklim.pl
    • Jesteśmy na wczasach...  
    • Drewno w ogrodzie, na elewacji czy w architekturze ogrodowej wygląda pięknie – ale tylko wtedy, gdy jest odpowiednio zabezpieczone. Jako ekspert marki Osmo, przedstawiam jeden z najbardziej cenionych produktów do ochrony drewna na zewnątrz: Lazura Olejna Osmo  (oryg. Holzschutz-Öl-Lasur). To sprawdzone rozwiązanie, które chroni drewno przed deszczem, słońcem, promieniowaniem UV, grzybami i pleśnią – a przy tym wydobywa jego naturalne piękno. Czym jest Lazura Olejna Osmo? To dekoracyjny, półtransparentny olejowy impregnat do drewna zewnętrznego, opracowany na bazie naturalnych olejów roślinnych: słonecznikowego, lnianego, sojowego i z ostu. Lazura nie tworzy powłoki filmowej – wnika głęboko w drewno i pozwala mu "oddychać", co zapobiega pękaniu, łuszczeniu i odpryskiwaniu. Zastosowanie elewacje i deski fasadowe pergole, płoty, ogrodzenia domki letniskowe, altany carporty, tarasy (elementy pionowe) drzwi, okna, okiennice (również wymiarowo stabilne elementy) Dlaczego warto? Wydajność: nawet do 26 m² z 1 litra przy jednym malowaniu Odporność na UV i warunki atmosferyczne Zabezpieczenie przed grzybami, algami i pleśnią Nie łuszczy się, nie pęka, nie schodzi płatami Bez konieczności szlifowania przy renowacji Łatwa aplikacja, bez smug i zacieków Dostępne kolory (transparentne) Kolory są półprzezroczyste – zachowują naturalny rysunek drewna, nadając mu odcień zgodny z kolorem lazury. Wszystkie kolory można ze sobą mieszać.   NrKolor Osmo (DE) Nazwa polska 700 KieferSosna 702 LärcheModrzew 703 MahagoniMahoń 706 EicheDąb 707 NussbaumOrzech 708 TeakTeak 710 PiniePinia 712 EbenholzHeban 727 PalisanderPalisander 728 ZederCedr 731 Oregon PineSosna Oregon 732 Eiche hellJasny dąb 739 SilbergrauSrebrnoszary 900 WeißBiały 903 BasaltgrauBazaltowy szary 905 PatinaPatyna 906 PerlgrauPerłowoszary 907 QuarzgrauKwarcowy szary   Sposób użycia Drewno musi być suche i czyste (maks. 20% wilgotności). Lazurę dokładnie wymieszać, nie rozcieńczać. Nakładać cienko wzdłuż słojów, pędzlem do olejów lub wałkiem mikrofibrowym. 2 warstwy na surowe drewno, 1 warstwa przy renowacji. Czas schnięcia: ok. 12 godzin przy dobrej wentylacji.   Skład i bezpieczeństwo Naturalne oleje + pigmenty + minimum rozpuszczalników (benzol-free) Zawiera biocyd IPBC – stosować wyłącznie na zewnątrz Produkt spełnia normę B2 (normalnie zapalny po wyschnięciu) Czyścić narzędzia preparatem Osmo Pinselreiniger   Dodatkowe wskazówki praktyczne Nie nakładać na lakierowane lub lakierobejcowane powierzchnie – należy je wcześniej całkowicie usunąć. Jeśli drewno ma być szczególnie chronione przed sinizną i owadami, warto wcześniej zastosować Osmo Impregnację WR (biobójczą). Drewno zawierające taniny (np. dąb) może powodować lekkie zmiany odcienia – zalecany próbny malunek. Podsumowanie Lazura Olejna Osmo to doskonały wybór dla każdego, kto szuka trwałej i estetycznej ochrony drewna na zewnątrz. Sprawdza się zarówno przy nowych realizacjach, jak i przy renowacjach. Działa długofalowo, wygląda naturalnie i jest niezwykle łatwa w utrzymaniu. Masz pytania? Jako ekspert Osmo, chętnie doradzę – napisz komentarz, dołącz zdjęcie drewna, a pomogę dobrać odpowiedni kolor i technologię zabezpieczenia.
    • Nie bardzo, jedynie tynk. Po prostu jak zamkniesz tą wilgoć tam, to te ściany za parę lat się po prostu rozsypią. Przerabiałem to ze ścianą nośną. To co zastaliśmy po przeprowadzce, to ścianę można było rozebrać rękami. Tyle dobrze, że dziadek ten dom sam budował i robił to zgodnie ze sztuką, bo nawet bez tej ściany żaden strop nie pęknął. A jakby nie to, że fundamenty są z piaskowca, który był cały mokry, to klękajcie narody. Oczywiście są szanse, że ta wilgoć wyjdzie na zewnątrz, ale ciężko je oszacować. Tu chodzi o różnicę temperatury. Pustka nawet 3cm będzie zawierać sporo powietrza, w którym przy różnicy temperatur powyżej 50% zacznie się wykraplać woda. Załóżmy, że wewnątrz masz 20°C, ściana z zewnątrz ma 0°, pod płytą nie będzie więcej niż 10°C i w tym momencie występuje skraplanie. Wysłane z mojego SM-A520F przy użyciu Tapatalka
  • Popularne tematy

×
×
  • Utwórz nowe...