Skocz do zawartości

Zawór 3/8 czy 1/2?


Piotr_Budowniczy

Recommended Posts

Nie do końca wiem, o co Ci chodzi z tymi zaworami...

 

6 godzin temu, Piotr_Budowniczy napisał:

Do jakich celów jest 3/8 i 1/2?

Jest jeszcze 3/4 cala... i calowe... i dwucalowe... i jeszcze większe... zależnie od wielkości instalacji i ilości cieczy transportowanej rurociągiem...

 

Ale Tobie chodzi zapewne o rozmiary gwintów, stosowanych w armaturze łazienkowej...

Tak się przyjęło, że gwinty 3/8 cala miewają kocówki wężyków do niektórych baterii umywalkowych - i w związku z tym należy zakupić zawór 1/2 cala na wlocie i 3/8 na wylocie zaworu... Niektórzy producenci kompaktów WC również stosują na wlocie do "plecaka"/spłuczki 3/8 cala...

Węże zasilające pralki i zmywarki mają przeważnie końcówki 3/4 cala, - z innymi prawdę powiedziawszy się nie spotkałem (przy tego typu urządzeniach) - zatem potrzebny jest zakup odpowiedniego zaworu -1/2 na 3/4 cala...

Duża część armatury ma gwinty 1/2 cala, więc kupujemy zwór 1/2 na 1/2 cala...

 

Oczywiście mówię tu o typowej, domowej instalacji w mieszkaniach, gdzie cała instalacja jest wykonana z rur stalowych 1/2 cala, czy PP 20, czy alupexach 20...

 

W domkach mogą być stosowane  - przy zasilaniu domu, centralnego ogrzewania -rury o większych, albo i mniejszych średnicach, zatem w tych częściach instalacji należy stosować zawory i inny osprzęt o odpowiednich rozmiarach..

 

 

 

 

 

Kurde... nic nie wspomniałem o miedzi...:zalamka:

Link do komentarza
11 godzin temu, podczytywacz napisał:

:scratching:     :icon_rolleyes:      :bezradny:

 

Rozwiń to, bo

 

 

No jest wejście i wyjście zaworu.

Wejście gdzie wchodzi woda.

Na wyjściu wychodzi.

 

Zatem na wejściu 1/2 cala domyślnie wszędzie? Jakie rurki domyślnie się stosuje w takich instalacjach - bo to zależy od rurek / przyłączy?

 

 

Chodzi o to że chce mieć już takie rzeczy przygotowane, żeby potem nie latać z jęzorem na wierzchu po castoramach podczas robót majstra.

Link do komentarza
1 godzinę temu, Piotr_Budowniczy napisał:

No jest wejście i wyjście zaworu.

Wejście gdzie wchodzi woda.

Na wyjściu wychodzi.

No, popatrz, nie wpadłbym na to... chyba...

 

A może zaproś majstra i przy herbacie opowiedz mu co chcesz mieć i gdzie, jakie masz mieć, i jakiego producenta wyposażenie (np baterie, WC), on sobie pozapisuje co będzie mu potrzebne i sam kupi, no i przyniesie paragon na przykład... I nie kupi tego w jakichś marketach, tylko w dedykowanych hurtowniach... będzie taniej...

Albo zapisze Ci na kartce i sam kupisz... też nie w marketach...

 

Generalnie lokalówka, czyli instalacja wewnątrz mieszkania jest wykonywana z rurek 1/2",albo z 20 PP, czy alupexa, czy może innych... Taki przekrój rurki zazwyczaj wystarcza do doprowadzenia wystarczającej ilości wody przy ciśnieniu wody w wodociągu...

Czyli podłącza się armaturę 1/2", z wyjściami odpowiednimi do zakupionego osprzętu...

Link do komentarza
Dnia 30.10.2023 o 09:14, Piotr_Budowniczy napisał:

Pytanie dla niektórych bardzo oczywiste, ale jestem w tym zielony, więc wybaczcie.

 

 

Przy planowaniu instalacji w nowej łazience mam zagwozdkę które zawory przyłączeniowe lepiej zastosować: 3/8 czy 1/2 ?

 

I ktoś wie po co się stosuje te 2 standardy? Do jakich celów jest 3/8 i 1/2?

To zależy od wygody prowadzenia instalacji, podejśc etc. Tak wybierz, żeby wszystko podłączyć bez kłopotu.

Link do komentarza

Zleciłem niedawno wymianę całej hydrauliki, wszystkie rurki z PCV i średnica "wyjścia" wody wszędzie to standardowo 1/2". W zależności od pomieszczenia, ale w większości mam tam wkręcony zawór 1/2" z redukcją do 3/8", zgodnie z wężykami które były dostarczane do baterii. Jedynie chyba w kuchni były inne średnice za zaworem, bo pralka i zmywarka maja węże 3/4, ale kran klasycznie 3/8".

Link do komentarza

Generalnie lepiej zakładać 1/2 cala. Redukcję z 1/2" na 3/8" zawsze można zrobić złączką albo nawet samym wężykiem (są wersje redukcyjne z 1/2" na 3/8"). Tylko do pralek i zmywarek standardem jest większa średnica 3/4", tam innych się nie stosuje. Do reszty armatury są dwa standardy bez jakiegoś specjalnego uzasadnienia. Kiedyś to 1/2" dominowało, teraz mam wrażenie, że np. do spłuczek 3/8" spotyka się częściej. 

Link do komentarza
  • 1 rok temu...

Utwórz konto lub zaloguj się, aby skomentować

Musisz być użytkownikiem, aby dodać komentarz

Utwórz konto

Zarejestruj nowe konto na forum. To jest łatwe!

Zarejestruj nowe konto

Zaloguj się

Masz już konto? Zaloguj się.

Zaloguj się
  • Kto przegląda   0 użytkowników

    • Brak zalogowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
  • Darmowy poradnik budowlany raz w tygodniu na Twój e-mail

  • Najnowsze posty

    • Siema wszystkim, Planuję ogarnąć pompę ciepła do nowego domu (150 m², pod Warszawą) i trochę w tym temacie raczkuję. Niby teraz wszyscy to montują, ale jak przychodzi co do czego, to człowiek głupieje od tych wszystkich opcji i cen.   Macie może jakieś doświadczenia? Ile Was wyniosła pompa razem z montażem? Bo jak patrzę na oferty, to czasem różnice są po 20-30 tys. zł między firmami i nie wiem o co chodzi.   Znalazłem stronę https://spednet.pl/pompy-ciepla-warszawa/ wygląda spoko, ale wiadomo – papier wszystko przyjmie, a w praktyce bywa różnie. Może ktoś z Was brał od nich albo zna jakieś inne pewne ekipy?   Dom będzie dobrze zaizolowany, nowa technologia, więc myślę że pompa powietrze-woda da radę, ale jak macie jakieś tipy typu co warto sprawdzić przed podpisaniem umowy albo czego unikać, to będę wdzięczny za każdą radę.   Z góry dzięki!
    • To moja instalacja wydaje mi się ze to typ zamknięty choć kompletnie na tym się nie znam. Kocioł na węgiel znika chcę przejść na zasilenie lpg z Gaspolu i pytam o kotły bo dostałem 2 opcje -kocioł gazowy firmy Termet: Gold Plus II 20 + Termet SG Plus 120 + regulator Termet ST-292 v3 + czujnik temp. zewn -VIESSMANN Vitodens 100-W B1HF + 100 litrów zasobnik na ciepłą wodę oczywiście mogę wybrać co innego stąd mój post by poznać opinie większej ilości osób. zasobnik wody ACV SMART 210 litrów wymiennik stal nierdzewna to moj pomysł wydaje mi się ze jest całkiem oki ale co do kotłów to brak pomysłu.  
    • A jaka ta "podłoga' jest teraz? Z czego zrobiona?
    • Jak nie planujesz izolacji od ziemi, czyli jak masz ściany piwnicy nieocieplone, to w miarę wyrównywnujesz powierzchnię, kładziesz folie budowlaną, wywijasz ją na wysokość docelowej wylewki, kładziesz rurki takie najlepiej pół cala dzieląc całą powierzchnię np na 3 części lub na 4. Pozimujujesz je za pomocą kupek z betonu. Po zastygnięciu wylewasz beton B20 lub B25, rozprowadzasz łatą i gotowe. Pracę możesz podzielić na te części, które są odgrodzone rurkami, będzie Ci łatwiej zaciągać. Potem w zależności od temperatury i wilgotności, a to trzeba organoleptycznie ocenić, zacierasz pacą sttropianową. Przy niskiej wilgotność w granicach 40-50% można to już zacierać po 4-5 godzinach, przy wyższej odpowiednio dłużej, czyli po 6-7 godzinach. Kałdziesz najlepiej płytę styropianową tak, żeby można było na niej stanąć i dostać się do całej powierzchni. Wysłane z mojego SM-A520F przy użyciu Tapatalka
    • Po rozejrzeniu sie w temacie, bylo oczywiste, ze tylko frezowy .     Ulatwianie sobie pracy jest bardzo bliskie memu sercu. Nie lubie sie przemeczac . Oczywiscie, nie potrzebuje RR w postaci Makity z filmiku, znalazlam cos takiego: marka Tokachi ale to tylko tak z japonska wyglada.         @animus   Dzieki za troske o moje bezpieczenstwo w czasie pracy z rozdrabniaczem . Jesli chodzi o pilarke, to chyba to nie bedzie akumulatorowa. Zreszta, w tej chwili pilniejszym zakupem jest rozdrabniarka, bo zapasy drewna do kozy powinny wystarczyc do lata.    
  • Popularne tematy

×
×
  • Utwórz nowe...