Skocz do zawartości

Przewód pod gniazdo zewnętrzne umieszczone na elewacji oraz do bramy


Recommended Posts

Napisano

Cześć,

Potrzebuję dołożyć gniazdko 230V na zewnątrz, tj. na elewacji. Przewód prowadzony będzie od rozdzielnicy piwnicą, a następnie przez ścianę na zewnątrz. Czy mogę do tego celu użyć przewodu YDYp czy powinien być YKY?

Drugie pytanie, dotyczy przewodu do bramy - tutaj nie ma wątpliwości, powinien być kabel ziemny (YKY). Pytanie brzmi natomiast czy istnieje taki (YKY lub inny odpowiednik) ale płaski, tak aby łatwiej się go układało w piwnicy (zanim wyjdzie na zewnątrz)? Czy niestety pozostaje mi zabawa w podkuwanie?

Napisano

Tylko poddasze to jednak inne warunki niż zewnętrzne. Przewód tam nie jest narażony na niekorzystne warunki pogodowe.

 

Teoretycznie tak, ale jeśli peszel pęknie czy dostanie się do niego woda to nie wyjdzie z tego nic dobrego, więc wolałbym puścić typowy przewód ziemny. Niestety YKY z tego co widzę nie występują jako przewody płaskie - chyba że taki przewód ma inne oznaczenie?

 

Ponawiam także pytanie, czy do gniazda zewnętrznego (cały przewód prowadzony wewnątrz, poza przejściem przez ścianę zewnętrzną i puszką/gnaizdem umieszczonym na zewnątrz) wystarczający będzie przewód YDY?

Napisano
13 minut temu, Budujemy Dom - budownictwo i instalacje napisał:

Elektryka na zewnątrz wymaga osprzętu hermetycznego  z uszczelnionymi przelotkami  i ochrony przed słońcem. Przewód można poprowadzić w korytku, a gniazdo  osłonić daszkiem bądź obudową. Niestaranne wykonanie może powodować okresowe zadziałanie wyłącznika różnicowo-prądowego.  

Moje pytanie dotyczy przewodu, a nie osprzętu. Jeśli istnieje płaski kabel zewnętrzny, to chętnie go zastosuję. Jeśli nie, to szukam alternatyw, bo okrągły będzie mi ciężko przykryć tynkiem a nie chcę dodatkowo bruzdować pod jeden przewód.

  • 4 tygodnie temu...
Napisano
Dnia 26.06.2023 o 23:00, radziula napisał:

Cześć,

Potrzebuję dołożyć gniazdko 230V na zewnątrz, tj. na elewacji. Przewód prowadzony będzie od rozdzielnicy piwnicą, a następnie przez ścianę na zewnątrz. Czy mogę do tego celu użyć przewodu YDYp czy powinien być YKY? 

 

Możesz, chociaż prezentował się będzie nieszczególnie. Chyba, że go zagipsujesz w ścianie.

 

Dnia 26.06.2023 o 23:00, radziula napisał:

Drugie pytanie, dotyczy przewodu do bramy - tutaj nie ma wątpliwości, powinien być kabel ziemny (YKY). Pytanie brzmi natomiast czy istnieje taki (YKY lub inny odpowiednik) ale płaski, tak aby łatwiej się go układało w piwnicy (zanim wyjdzie na zewnątrz)? Czy niestety pozostaje mi zabawa w podkuwanie?

A czemu Ci okrągły w piwnicy przeszkadza? Połóż go w kanale, po ścianie i już. 

 

Dnia 27.06.2023 o 08:41, Budujemy Dom - budownictwo ogólne napisał:

A tego płaskiego nie da się w gruncie na zewnątrz w jakimś peszlu puścić?

Nigdy w życiu!!! Peszla nigdy nie stosuje się na zewnątrz!!! Można stosować rurę Arota, ale w niej i tak winien być kabel typu YKY.

 

Dnia 27.06.2023 o 09:25, Budujemy Dom - budownictwo i instalacje napisał:

Elektryka na zewnątrz wymaga osprzętu hermetycznego  z uszczelnionymi przelotkami  i ochrony przed słońcem. Przewód można poprowadzić w korytku, a gniazdo  osłonić daszkiem bądź obudową. Niestaranne wykonanie może powodować okresowe zadziałanie wyłącznika różnicowo-prądowego.  

Osprzęt współczesny (większość) jest przystosowany zarówno do przewodów (kabli) okrągłych jak i płaskich.

 

Dnia 27.06.2023 o 09:45, radziula napisał:

  Jeśli istnieje płaski kabel zewnętrzny, to chętnie go zastosuję.  

Diabli wiedzą, oferta tak często się zmienia, że większą znajomość rzeczy mają hurtownie.

Dnia 26.06.2023 o 23:00, radziula napisał:

Drugie pytanie, dotyczy przewodu do bramy - tutaj nie ma wątpliwości, powinien być kabel ziemny (YKY). Pytanie brzmi natomiast czy istnieje taki (YKY lub inny odpowiednik) ale płaski, tak aby łatwiej się go układało w piwnicy (zanim wyjdzie na zewnątrz)? Czy niestety pozostaje mi zabawa w podkuwanie?

 

przecież możesz dać małą puszkę i połączyć płaski w piwnicy z kablem na zewnątrz.

Napisano

Dziękuję, położę YDYpżo 3x2.5. Przewód będzie i tak prowadzony głównie wewnątrz + przejście przez ścianę zewnętrzną. Przewodu zostawię lekki zapas, abym w razie czego mógł docelowe gniazdko przesunąć. Gdyby się okazało, że będę musiał jakiś odcinek poprowadzić na zewnątrz, to wykonam bruzdę i w niej umieszczę przewód, a następnie zakleje go, tak że nie będzie wystawiony na bezpośrednie działanie wody i słońca. Na wierzch przyjdzie dodatkowo styropian i puszka zaproponopwana przez @animus.

 

Jeszcze raz dziękuję.

Napisano
1 godzinę temu, radziula napisał:

 Gdyby się okazało, że będę musiał jakiś odcinek poprowadzić na zewnątrz, to wykonam bruzdę i w niej umieszczę przewód, a następnie zakleje go, tak że nie będzie wystawiony na bezpośrednie działanie wody i słońca.  

I bardzo dobrze. Tutaj masz literaturę, która może by przydatna.

Wykonywanie zewnętrznej instalacji elektrycznej

Mocowanie urządzeń elektrycznych na elewacji budynku docieplonego styropianem

Napisano
5 godzin temu, radziula napisał:

 Na wierzch przyjdzie dodatkowo styropian i puszka zaproponopwana przez @animus.

Jeszcze raz dziękuję.

Nie koniecznie ta czy w tej cenie.

To była podpowiedź poglądowa, tu jest wybór proszę wybrać.

https://allegro.pl/kategoria/elektryka-i-akcesoria-puszki-elektryczne-256021?string=puszka do docieplen&order=p 

 

 

https://allegro.pl/kategoria/elektryka-i-akcesoria-puszki-elektryczne-256021?string=puszka elewacyjna

Utwórz konto lub zaloguj się, aby skomentować

Musisz być użytkownikiem, aby dodać komentarz

Utwórz konto

Zarejestruj nowe konto na forum. To jest łatwe!

Zarejestruj nowe konto

Zaloguj się

Masz już konto? Zaloguj się.

Zaloguj się
  • Kto przegląda   0 użytkowników

    • Brak zalogowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
  • Darmowy poradnik budowlany raz w tygodniu na Twój e-mail

  • Najnowsze posty

    • Przepraszam, źle spojrzałem, a potem się już jakoś zafiksowałem na rozdzielacze.  W takim razie, czy w tej instalacji są jakieś zawory umożliwiające odcięcie dopływu wody do nieużywanej łazienki na górze?  Jeżeli ich nie ma to pozostaje chyba już tylko zastąpić zaślepki na końcach rur w nieużywanej łazience na zawory. Nie jest to specjalnie trudne, wymaga tylko chwilowego zamknięcia dopływu wody do instalacji. Zresztą i tak się przyda, bo ostatecznie zawory  będą przecież potrzebne do spłuczki, bidetu itd. Mając zawory będzie można spuścić zalegającą wodę z tych rur i zrobić dezynfekcję termiczną. 
    • witam,  Planujemy budowę domu M-90. W jakiej lokalizacji Pan buduje ? 
    • A skąd taki wniosek?   Przecież   
    • To chyba można odciąć przynajmniej dopływ ciepłej i zimnej wody do rozdzielaczy na piętrze? Tych obsługujących niedokończoną łazienkę.  Na tym etapie samo odcięcie nie zlikwiduje problemu. Ale chodziło mi o możliwość rozdzielenia tej używanej oraz nieużywanej części instalacji, odkażenie jej i uniknięcie problemów na przyszłość.  Skoro są tam rozdzielacze to przecież jest możliwość zamknięcia poszczególnych zaworów na rozdzielaczach, tych obsługujących nieużywane, zaślepione odcinki rur.  Skoro cała woda w instalacji śmierdzi (ciepła i zimna) to znaczy, że ostatecznie trzeba będzie zdezynfekować wszystkie rury. Bakterie się tam rozprzestrzeniły i jak gdziekolwiek zostaną to znów się namnożą. Przypuszczam, że cyrkulacja jest zrobiona od zbiornika c.w.u. do rozdzielaczy z ciepłą wodą? Ile jest tam rozdzielaczy? Czy są osobne rozdzielacze do łazienki na górze? Na początek proponuję zamknąć zawory na rozdzielaczach obsługujące tę niedokończoną łazienkę. Pozostawić je zamknięte. Podnieść temperaturę na zbiorniku c.w.u. do maksimum. Minimalnie odkręcić wszystkie krany z ciepłą wodą. Niech ledwo ciekną, ale niech w ten sposób gorąca woda przepłucze je chociaż z pół godziny. Potem sprawdzamy, czy to coś pomogło. To są rzeczy proste, które można zrobić bez ingerencji w instalację.  Następny etap, jeżeli okaże się konieczny, to sprawdzenie wszystkich filtrów, odłączenie zmiękczacza, zrobienie dezynfekcji termicznej również instalacji wody zimnej.  
    • Dzień dobry, W tym konkretnym układzie, czyli na pełnym deskowaniu, membrana wysokoparoprzepuszczalna (MWK) nie jest potrzebna. Jej głównym zadaniem jest odprowadzanie pary wodnej z ocieplenia, gdy to jest ułożone między krokwiami, a nie ma pełnego deskowania. Prawidłowym i zalecanym rozwiązaniem jest zastosowanie papy podkładowej. Papa tworzy szczelną warstwę, która chroni deskowanie oraz resztę konstrukcji dachu przed zacinającym deszczem czy śniegiem. To właśnie ona pełni rolę wstępnego krycia.   Dlatego, w tym przypadku, warstwy powinny układać się w następującej kolejności, licząc od konstrukcji dachu: - pełne deskowanie (np. płyty OSB/deski) - papa podkładowa - kontrłaty (min. 40x50 mm) - łaty (np. 32x100 mm, rozstaw 20-30 cm) - blacha na rąbek   Wentylacja połaci Ponieważ papa jest materiałem szczelnym, prawidłowa wentylacja jest absolutnie kluczowa dla trwałości dachu i zapobiegania zawilgoceniu. Należy zapewnić stały przepływ powietrza w szczelinie wentylacyjnej, która znajduje się pod blachą. Wlot powietrza powinien być zapewniony w okapie. Najlepiej sprawdzi się tu perforowana podbitka, która umożliwi swobodny dostęp powietrza do szczeliny. Szczelina wentylacyjna jest tworzona przez kontrłaty i musi mieć wysokość min. 4-5 cm. Powietrze przepływa wzdłuż całej połaci, od okapu do kalenicy, odprowadzając wilgoć i nagromadzone ciepło. Wylot powietrza musi znajdować się w kalenicy. Ponieważ papa nie pozwala na swobodny przepływ, konieczne jest zamontowanie kominków wentylacyjnych. Zapewnią one ujście dla wilgotnego powietrza, co ochroni konstrukcję dachu przed degradacją. Szczegóły w instrukcji montażu paneli: => https://pruszynski.com.pl/pobierz/#file-52 _______________ Panele dachowe na rąbek PD-510 Blachy Pruszyński https://pruszynski.com.pl/produkt/pokrycia-dachowe/panele-dachowe-blacha-na-rabek-stojacy/
  • Popularne tematy

×
×
  • Utwórz nowe...