Skocz do zawartości

Pompy ciepła + fotowoltaika, stary budynek


Recommended Posts

Napisano

Panowie kompletnie się na tym nie znam więc zakładam wątek. Czy ktoś ma doświadczenie w tym temacie? Chodzi i tutaj głównie o strony negatywne przy instalacji pompy ciepła z fotowoltaiką przy starym budynku. W moim przypadku stary budynek jest ocieplony dach/ściany i ma tradycyjne grzejniki płytowe (nie te żeliwne a te które są ciągle w sprzedaży np. w marketach) + tylko ogrzewanie podłogowe w łazience. Ogólnie działa to bardzo dobrze przy tradycyjnych piecach CO (ekogroszek, pellet) ale człowiek się starzeje i ciągłe "dbanie" o dostawy opału będzie męczące w przyszłości.

 

Wiem że pompa super działa w nowych budynkach (podłogówka) ale w starych słyszałem że musi być "wysokotemperaturowa" a i ta nie do końca działa OK - dlatego ten wątek.

 

PS. Jako że mamy na to obecnie mocny trend proszę bez wypowiedzi z linkami do firm specjalizujących się tym! Nie chcę reklamy tylko rzetelnej informacji.

Napisano

@krzysiek_web - przede wszystkim musisz odpowiedzieć na pytanie jaką temperaturę musisz puszczać na grzejniki gdy temperatura jest w okolicy 0, a jaką temperatura jest konieczna w większe mrozy.

Druga sprawa - za pomocą np. tego kalkulatora https://cieplo.app/start

policz jakie jest orientacyjne zapotrzebowanie na ciepło twojego budynku i mniej więcej jakiego rzędu mocy potrzebujesz.

Kolejna sprawa - zdajesz sobie pewnie sprawę, że to nie będzie mały wydatek, prawda?

Tak - takie połączenie może dobrze ogrzewać budynek (choć koszty inwestycyjne będą spore) - ale wszystko zależy jakie konkretne liczby wyjdą ci w tym kalkulatorze.

Napisano
Dnia 17.02.2023 o 15:30, krzysiek_web napisał:

Panowie kompletnie się na tym nie znam więc zakładam wątek. Czy ktoś ma doświadczenie w tym temacie? Chodzi i tutaj głównie o strony negatywne przy instalacji pompy ciepła z fotowoltaiką przy starym budynku. W moim przypadku stary budynek jest ocieplony dach/ściany i ma tradycyjne grzejniki płytowe (nie te żeliwne a te które są ciągle w sprzedaży np. w marketach) + tylko ogrzewanie podłogowe w łazience. Ogólnie działa to bardzo dobrze przy tradycyjnych piecach CO (ekogroszek, pellet) ale człowiek się starzeje i ciągłe "dbanie" o dostawy opału będzie męczące w przyszłości.

 

Wiem że pompa super działa w nowych budynkach (podłogówka) ale w starych słyszałem że musi być "wysokotemperaturowa" a i ta nie do końca działa OK - dlatego ten wątek.

 

PS. Jako że mamy na to obecnie mocny trend proszę bez wypowiedzi z linkami do firm specjalizujących się tym! Nie chcę reklamy tylko rzetelnej informacji.

Dobra droga czyli TAK, w sieci i na portalach branżowych pełno jest artykułów i filmów z takich właśnie realizacji. Producenci pomp ciepła mają również na swoich stronach takie portfolio. Powtarzam, droga jest słuszna, ale trzeba to dokładnie zaplanować a nie brac "na zapas".

Napisano

OK, wracam z tematem.

Zastanowiłem się i właśnie ze względu na dość wysokie koszty podzielę tą inwestycję na 2lata, w tym roku panele a w następnym pompa bo w między czasie wychodzą kolejne remonty.

Budynek pobiera rocznie ok. 3500kWh energii jeżeli planuję pompę to drugie tyle (lub więcej) należy dodać?

Myślę nad instalacją 7-8kW dla paneli.

 

Jak to jest z zakładem energetycznym? Słyszałem że najpierw powinienem wymienić licznik na 2kierunkowy (w sensie aby energetyka wymieniła, jakie to koszty?) a dopiero później zakładać panele i zgłosić to do energetyki.

Napisano
3 minuty temu, krzysiek_web napisał:

.

Budynek pobiera rocznie ok. 3500kWh energii jeżeli planuję pompę to drugie tyle (lub więcej) należy dodać?

Myślę nad instalacją 7-8kW dla paneli.

 

Skorzystaj z kalkulatora który wkleiłem wyżej - to ci oszacuje z całkiem dobrym przybliżeniem ilośc energii ile będzie potrzebować twój dom na potrzeby CO+CWU. Bez tego to wróżenie z fusów. Weź też pod uwagę - że rozkładając inwestycję na 2 lata, to posiadając same PV przewymiarowane będziesz mieć nadwyżki , które prawdopodbnie stracisz, bo nie zdążysz ich wykorzystać.

Bardzo duzo aspektów trzeba tutaj wziąść pod uwagę...może dodatkowo jakiś magazyn energii? - wiem że są koszmarnie drogie, ale też są nie atrakcyjne dofinansowania....

 

Jak masz instalację zrobioną, to zgłąszasz to do energetyki, oni w ciągu 30 dni mają obowiązek wymienić ci licznik na 2 kierunkowy. Nic dodatkowo cię to nie kosztuje. Aha, ja bym jeszcze sprawdził jakie masz napięcie na poszczególnych fazach w południe w jakiś słoneczny dzień....znam przypadki, że ludzie pobudowali duże instalacje PV - a falownik przez większą część dnia wyłączony, bo napięcia  za wysokie...

Napisano
Dnia 17.02.2023 o 15:30, krzysiek_web napisał:

 W moim przypadku stary budynek jest ocieplony dach/ściany i ma tradycyjne grzejniki płytowe

A coś więcej o grubościach izolacji.

 

Fotowoltaika na nowych zasadach to nie to samo co kiedyś,  pompa ciepła teraz też zaorana, to są  mało opłacalne inwestycje.  

 

Więcej  teraz uzyskuje się  oszczędności w trakcie termomodernizacji domu.

  • 1 rok temu...
Napisano

Pompy ciepła rzeczywiście są świetnym rozwiązaniem dla efektywnego zarządzania energią cieplną w domu, ale inwestycja w magazyn energii może dodatkowo zwiększyć autonomię energetyczną i zoptymalizować koszty.

Utwórz konto lub zaloguj się, aby skomentować

Musisz być użytkownikiem, aby dodać komentarz

Utwórz konto

Zarejestruj nowe konto na forum. To jest łatwe!

Zarejestruj nowe konto

Zaloguj się

Masz już konto? Zaloguj się.

Zaloguj się
  • Kto przegląda   0 użytkowników

    • Brak zalogowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
  • Darmowy poradnik budowlany raz w tygodniu na Twój e-mail

  • Najnowsze posty

    • Jeśli szukacie sposobu na dekoracyjne i trwałe wykończenie drewnianych podłóg, mebli czy ścian – warto zwrócić uwagę na bejce olejne OSMO. To produkty, które zdobyły uznanie zarówno wśród profesjonalistów, jak i użytkowników domowych ceniących naturalne składniki, jakość oraz ekologiczne podejście do wykończenia wnętrz. Czym jest bejca olejna OSMO? Bejca OSMO to profesjonalny, barwiony podkład do drewna na bazie naturalnych olejów roślinnych. Dzięki brakowi wosków w składzie, bejca daje ogromne możliwości w zakresie intensywności koloru – od delikatnego podkreślenia struktury drewna po intensywne, nasycone barwy. Co istotne, nie tworzy na powierzchni warstwy lakieru – pigmenty wnikają głęboko w drewno, wyrównując jego odcień i podkreślając naturalne usłojenie. Gdzie można stosować bejcę? Bejce OSMO przeznaczone są wyłącznie do zastosowań wewnętrznych, idealnie sprawdzą się na: drewnianych podłogach, deskach i parkietach, stopniach schodów, blatach, meblach, ścianach i sufitach z drewna, a także na zabawkach dziecięcych i przyborach drewnianych – po wyschnięciu są całkowicie bezpieczne i przyjazne środowisku. Jak działa? Bejca sama w sobie nie jest pełnoprawnym wykończeniem – to etap barwienia, który należy zabezpieczyć woskiem twardym olejnym OSMO. Takie połączenie daje nie tylko wyjątkowy efekt wizualny, ale również trwałość i odporność na codzienne użytkowanie. Dlaczego warto? Naturalne składniki: cztery rodzaje oczyszczonych olejów roślinnych i wysokiej jakości pigmenty. Możliwość pracy z utwardzaczem – istotne dla profesjonalistów. Idealne do przestrzeni komercyjnych, gdzie czas to pieniądz – powierzchnia może być gotowa do użytku już następnego dnia. Ogromna paleta kolorów – od klasycznych odcieni drewna po nowoczesne, designerskie barwy. Podsumowanie Bejce olejne OSMO to doskonałe rozwiązanie dla tych, którzy szukają naturalnych i trwałych produktów do barwienia drewna. Ich elastyczność, ekologiczny skład oraz profesjonalne właściwości użytkowe czynią je wyborem godnym uwagi – zarówno w domach, jak i w przestrzeniach komercyjnych.
    • Albo tylko znajdował się w miejscu, obok którego uderzył piorun. Bo piorun może zabić również z dalszej odległości, to zależy od okoliczności wyładowania atmosferycznego.  A do artykułu polecam ten temat   Jak sprawdzić, czy instalacja odgromowa jest niezbędna?
    • Komentarz dodany przez Paweł: Zgadza się, uderzenie pioruna jest rzadkie, ale nie niemożliwe. Wczoraj ogłoszono śmierć Auduna Groenvolda, norweskiego olimpijczyka w narciarstwie dowolnym, który został uderzony przez piorun podczas wycieczki do domku letniskowego.
    • W Polsce każdego roku burze powodują szkody warte miliony złotych. Zniszczone urządzenia, pożary dachów i porażenia prądem to realne skutki, które dotykają nie tylko właścicieli domów na odludziu. Czy wiesz, że piorun może spalić sprzęt, nawet jeśli uderzy kilometr od twojego domu? Sprawdź, jak skutecznie i tanio zabezpieczyć dom przed burzą. Pełna treść artykułu pod adresem: https://budujemydom.pl/instalacje/instalacja-odgromowa/a/116255-piorunochron-chroni-dom-przed-burza
    • Komentarz dodany przez inżynier Mirek: Niestety w artykule zapomniano o podstawowym zadaniu jaki ma spełniać dach - szczelność, pełna ochrona przed warunkami atmosferycznymi, przede wszystkim opadami, aby wnętrze budynku było bezpieczne. Każdy wie, że obecnie układane dachówki, blachodachówki, blacha czy inne pokrycia dachowe nie są szczelne. Zwłaszcza w narożach, koszach praktycznie nie ma szans na szczelne wykonanie pokrycia. Dlatego ważne jest aby pod tą dachówką, blachą, blachodachówką wykonać w 100% szczelną warstwę. Niestety membrany paroprzepuszczalne nie nadają się do wykonania takiej szczelnej izolacji. Mają bardzo małą odporność na promieniowanie UV, przeważnie 2-3 miesiące, a najlepsze do 6 miesięcy. To nic w porównaniu do pap czy membran bitumicznych, które mają odporność na kilka a nawet kilkanaście lat. Poza tym podczas układania takiej membrany paroprzepuszczalnej często dochodzi do naderwań, rozdarć, które ciężko załatać. A poza tym trzeba pamiętać, że każda membran jest przebijana przez setki gwoździ, którymi przybijamy kontrłaty i łaty. A każde przebicie membrany paroprzepuszczalnej gwoździem to dziura, która jest potencjalnym miejscem przecieku wody. Przy papach nie ma takiego problemu - gwóźdź przebija papę, ale bitum uszczelnia się wokół tego gwoździa i nie ma zagrożenia, że woda będzie przeciekała. A co do paroprzepuszczalności to oczywiście jest ona ważna i potrzebna, ale tylko w niektórych przypadkach. Ogólnym założeniem jest, że izolacja termiczna nie może być narażona na zawilgocenie. Skoro od strony pomieszczenia ocieplenie jest chronione folią paroizolacyjną, która ma za zadanie nie przepuszczać wilgoci, pary wodnej to izolacja termiczna jest dobrze chroniona od spodu (od strony wnętrza budynku). A od góry ? No właśnie, żadna membrana paroprzepuszczalna nie ochroni izolacji termicznej przed wilgocią a nawet wodą. Potrzebna jest szczelna izolacja, która daje 100% gwarancji szczelności. Dlatego stosowanie membrany paroprzepuszczalnej montowanej tylko na krokwiach to igranie z wilgocią. A zawilgocona izolacja termiczna to strata ciepła, bo wilgotna izolacja termiczna przepuszcza ciepło. A to kosztuje. Więc to, że deskowanie i dobra papa czy membrana bitumiczna nieco zwiększają koszt budowy, to w bardzo krótkim czasie ten koszt zostaje odrobiony przez oszczędność na ogrzewaniu. I na koniec coś, co żadna membrana paroprzepuszczalna nigdy nie wytrzyma. Chodzi o ostatnio występujące gwałtowne burze i mocne porywy wiatru. Nie ma roku abyśmy w mediach nie widzieli tragedii ludzi, którzy doświadczyli zerwania dachu. Jak wygląda zerwany dach wykonany w wersji ekonomicznej to chyba każdy widział. Zerwana dachówka, blacha, membrany paroprzepuszczalnej praktycznie nie ma, widać strzępy ocieplenia. A deszcz pada i zalewa wnętrze. Tragedia. Natomiast dach wykonany w technologi pełnego deskowania po zerwaniu dachówek, blachy pozostaje sprawny i nadal zabezpiecza wnętrze przed deszczem. Takie pełne deskowanie z dobrą papą czy membrana bitumiczną jest praktycznie drugim dachem. Czy wobec tego stać nas na ekonomiczny dach z membraną paroprzepuszczalną? Czy jednak lepiej wybrać bezpieczne rozwiązanie dachu z pełnym deskowaniem i papą lub membraną bitumiczną? Odpowiedź jest prosta. Każdy potrafi wskazać bezpieczne rozwiązanie.
  • Popularne tematy

×
×
  • Utwórz nowe...