Skocz do zawartości

Szambo przy domu stojącym na terenie zalewowym


Recommended Posts

Napisano

Do zamieszkania mamy dom po zmarłych członkach rodziny, który nie ma kanalizacji ani szamba. Działka położona bezpośrednio nad rzeką, duże wzniesienie terenu, a na nim dom i budynki gospodarcze. Pod ziemią zakopane stare kręgi, ale nie użytkowane. Na zewnątrz drewniana kabina z toaletą. Brak MPZP dla całej okolicy. Wokół stoją domy sąsiadów. 

 

Złożyliśmy już wniosek o zwolnienie z zakazów o gromadzenie ścieków i czekamy na decyzję. W załączeniu projekt szczelnego szamba na wysokości odpowiednich rzędnych "poza zasięgiem powodzi". W UG powiedziano nam, że jeśli WP zgodzą się na szambo, to na WZ tym bardziej. Działki jeszcze nie kupiliśmy, kierujemy się zaleceniami z wydziału gruntów. Cała miejscowość jest terenem zalewowym, ale domy jako tako w kółko powstają... U nas wysokość zabudowań jest ponad 2,5m nad zwierciadłem wody rzeki. W historii domu powódź zdarzyła się tylko raz, kiedy odbywały się regaty na zalewie i przetrzymano wysoki stan, po czym otwarto tamę. Przy czym woda przyszła od pola, a nie z rzeki i nie wdarła się do domu. 

 

Czy z racji, że działka nie jest dzika i była zamieszkana od zawsze i stoi tam dom oraz budynki gospodarcze, to mam słuszną nadzieję na pozytywną odpowiedź?

Może państwo podzielą się doświadczeniami z załatwieniami w WP?

image.png.6b21a9f2280817bb5c1710ff88e479b5.png

Napisano

Trudno coś ostatecznie rozstrzygać. Co do zasady szamb nie wolno lokalizować na terenach narażonych na zalanie. Jednak z drugiej strony trzeba przecież zapewnić odprowadzenie ścieków z istniejącego budynku. Inaczej trudno mówić o jego użytkowaniu, niejako realizacji jego zasadniczych funkcji.

O ile sprawa trafi do kogoś rozsądnego, to szanse na pozytywną decyzję są duże.

Napisano
Jeśli w takim miejscu będzie szambo, to betonowe, a nie z tworzywa sztucznego, bo takie może zostać wypchnięte przez wody gruntowe.
Otóż to, słyszałem o takim przypadku, gdzie szambo 5 kubików samo wyszło spod ziemi.

Wysłane z mojego SM-A520F przy użyciu Tapatalka

Napisano

Z kolei szamba betonowe może i ciężkie ale czy ono jest szczelne? Ja mam rzekę 300m od działki i jej stanem wody nie mogę definiować +\- stanu wody gruntowej na mojej działce, to dwie odmienne kwestie. Wyło dziurę, popytaj na jakiej wysokości p.p.t są zazwyczaj wody gruntowe. Jak masz kupić szambo 12m3 i cały czas ma ono stać w połowie zalane przez wody wpływające przez nieszczelności to może warto rozważyć inne rozwiązania jak POŚ. Ja dostałem zgodę maja działkę na terenie natura 2000.

Napisano
24 minuty temu, Swierol napisał:

Z kolei szamba betonowe może i ciężkie ale czy ono jest szczelne? 

Nawet jeśli jest wykonane ze zwykłego betonu, to szybko zrobi się szczelne. W latach 70-tych, kiedy świadomość społeczna jeszcze raczkowała, wiele osób wykonywało szamba z celowymi otworami przez ścianki, aby rzadziej płacić za wywóz nieczystości. I nawet te duże otwory z czasem się uszczelniały same, jeśli nie były do nich podłączone rury . Wiem, bo później pracowałem w Urzędzie Gminy i uczestniczyłem w różnych kontrolach na posesjach.  

Napisano
10 minut temu, retrofood napisał:

Nawet jeśli jest wykonane ze zwykłego betonu, to szybko zrobi się szczelne.

Ono się uszczelni ale na wypływ wody z niego, niestety na parcie wody wody gruntowej do środka - nigdy.

Napisano
Nawet jeśli jest wykonane ze zwykłego betonu, to szybko zrobi się szczelne. W latach 70-tych, kiedy świadomość społeczna jeszcze raczkowała, wiele osób wykonywało szamba z celowymi otworami przez ścianki, aby rzadziej płacić za wywóz nieczystości. I nawet te duże otwory z czasem się uszczelniały same, jeśli nie były do nich podłączone rury . Wiem, bo później pracowałem w Urzędzie Gminy i uczestniczyłem w różnych kontrolach na posesjach.  
U nas parę lat temu zanim zrobili kanalizację tak szambo się zatkało. Za rok były już rury w ziemi, a my zostaliśmy z zatkanym szambem. Raz w roku dla zasady zamawialiśmy beczkę, a tak przez pewnie 40 lat odpływało sobie rurką fi 50 gdzieś w ziemię. Nic mi nie pozostało, tylko wykopać rów, wrzucić rurki 110 i teraz służy do wody deszczowej, także robota nie poszła na marne.

Wysłane z mojego SM-A520F przy użyciu Tapatalka

Napisano
11 minut temu, Swierol napisał:

Pisząc o nieszczelności Miałem na myśli  oczywiście napływ wody gruntowej do szamba a nie zawartości szamba poza nie. 

No dobrze, tyle że nie wyobrażam sobie, aby w terenie podmokłym wykonywać betonowe szambo nieszczelne, To byłoby sprzeczne z logiką.

Napisano
33 minuty temu, Swierol napisał:

Pisząc o nieszczelności Miałem na myśli  oczywiście napływ wody gruntowej do szamba a nie zawartości szamba poza nie. 

No i ja też o tym właśnie piszę.

Ale oczywiście można zrobić szambo szczelne w obu kierunkach, ale mowa była o nieszczelnym które po czasie się uszczelni na wypływ wody z niego ale zawsze do niego będzie się przedostawać woda gruntowa.

Dlaczego?, dlatego że ta cienka warstwa szlamu która się osadziła na wewnętrznych ściankach szamba, uszczelnia go od środka, ale parcie wody gruntowej zawsze spowoduje jej jakieś miejscowe perforacje i woda gruntowa wniknie do środka.

Napisano
Dnia 14.01.2023 o 21:06, Budujemy Dom - porady budowlane i instalacyjne napisał:

Prefabrykowany, lity zbiornik będzie szczelny. To robione kiedyś powszechnie szamba z kręgów niekoniecznie są szczelne. 

Planowane szambo (projekt) 8,2m3, bezodpływowy, monolityczny. Ściany i dno będą żelbetowe z dodatkiem uszczelniacza, dodatkowo obie strony będą pokryte izolacją bitumiczną i powłoką chemoodporną. Ponadto zawór hydrostatyczny zamykany samoczynnie na wypadek powodzi.

Napisano
Dnia 14.01.2023 o 10:50, Swierol napisał:

Z kolei szamba betonowe może i ciężkie ale czy ono jest szczelne? Ja mam rzekę 300m od działki i jej stanem wody nie mogę definiować +\- stanu wody gruntowej na mojej działce, to dwie odmienne kwestie. Wyło dziurę, popytaj na jakiej wysokości p.p.t są zazwyczaj wody gruntowe. Jak masz kupić szambo 12m3 i cały czas ma ono stać w połowie zalane przez wody wpływające przez nieszczelności to może warto rozważyć inne rozwiązania jak POŚ. Ja dostałem zgodę maja działkę na terenie natura 2000.

W jakich latach ubiegał się Pan o pozwolenie? Doszły mnie słuchy że od 2018 przestali w ogóle wydawać pozwolenia.

Napisano

Ja budowałem dom na zgłoszenie ale jeszcze w starym systemem. W projekcie i zgłoszeniu miałem szambo. Żeby zmienić to na POŚ musiałem złożyć kolejny zgłoszenie na samą POŚ.

Utwórz konto lub zaloguj się, aby skomentować

Musisz być użytkownikiem, aby dodać komentarz

Utwórz konto

Zarejestruj nowe konto na forum. To jest łatwe!

Zarejestruj nowe konto

Zaloguj się

Masz już konto? Zaloguj się.

Zaloguj się
  • Kto przegląda   0 użytkowników

    • Brak zalogowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
  • Darmowy poradnik budowlany raz w tygodniu na Twój e-mail

  • Najnowsze posty

    • Olej Ochronny UV Osmo 420 to wysokiej jakości preparat przeznaczony do zewnętrznej ochrony drewna. Jego głównym zadaniem jest zabezpieczenie powierzchni drewnianych przed szkodliwym wpływem promieni UV, co zapobiega procesowi szarzenia drewna i wydłuża jego trwałość.   Zastosowanie Powierzchnie pionowe na zewnątrz: drzwi, okna, parapety, wiaty garażowe, fasady drewniane, płoty, pergole, altany. Ochrona przed promieniowaniem UV: spowalnia proces szarzenia drewna o faktor UV 12 w porównaniu z niezabezpieczonym drewnem. Jako powłoka wykończeniowa: na istniejące już powłoki pigmentowe, wydłużając czas pomiędzy koniecznymi pracami renowacyjnymi.  Właściwości Bezbarwna powłoka o jedwabistym połysku: podkreśla naturalny wygląd drewna. Mikroporowata struktura: pozwala drewnu swobodnie oddychać, redukując pęcznienie i kurczenie się drewna. Hydrofobowość: chroni powierzchnię przed wodą i brudem. Odporność na pękanie i łuszczenie: nie pęka, nie łuszczy się, ani nie odpryskuje. Łatwa aplikacja i renowacja: nie wymaga szlifowania ani gruntowania. Skład i bezpieczeństwo Na bazie naturalnych olejów roślinnych: bezpieczny dla zdrowia i środowiska. Zawiera biocydy: chroni przed atakiem pleśni, alg i grzybów. Przeznaczony do użytku zewnętrznego: ze względu na zawartość biocydów.  Aplikacja Przygotowanie powierzchni: drewno musi być czyste, suche i wolne od śladów zmrożenia (maksymalna wilgotność 20%). Narzędzia aplikacyjne: pędzel Osmo lub wałek z mikrofibry. Ilość warstw: dla skutecznej ochrony należy nałożyć 2 warstwy powłoki. Czas schnięcia: ok. 10–12 godzin w normalnych warunkach (23°C / 50% wilgotności względnej). Wydajność: 1 litr wystarcza na pokrycie ok. 18 m² przy jednej warstwie. Uwagi Efekt na białych powierzchniach: ze względu na wysoką zawartość olejów, bezbarwny Olej Ochronny UV może powodować lekkie zażółcenie na białych powierzchniach. Do wykończenia drewna barwionego na biało zaleca się użycie Lazury Olejnej do Ochrony Drewna w kolorze białym (900).  
    • Восстановление бампера автомобиля — это популярная услуга, которая позволяет вернуть заводской вид транспортного средства после небольших повреждений. Передовые технологии позволяют убрать сколы, трещины и вмятины без полной замены детали. При выборе между ремонтом или заменой бампера [url=https://telegra.ph/Remont-ili-zamena-bampera-05-22]https://telegra.ph/Remont-ili-zamena-bampera-05-22[/url] важно рассматривать уровень повреждений и экономическую рентабельность. Профессиональное восстановление включает выравнивание, грунтовку и покраску. Замена бампера требуется при критических повреждениях, когда реставрация бамперов нецелесообразен или невозможен. Стоимость восстановления варьируется от материала изделия, характера повреждений и типа автомобиля. Пластиковые элементы допускают ремонту лучше металлических, а современные композитные материалы требуют профессионального оборудования. Профессиональный ремонт продлевает срок службы детали и обеспечивает заводскую геометрию кузова. Охотно дам содействие, когда потребуется по вопросам Фольксваген поло замена заднего бампера - пишите в Telegram jje60
    • Dzięki za odp.   Mam właśnie bardzo złe przeczucie ze jak przegadam temat z radca to okaże się ze prawo to jedno a urzędy i tak mogą chcieć dokumentów.   Na ten moment nie mam nawet działki - próbuje się rozeznać ogólnie w temacie.   Ogólne informacje da się jakoś znaleźć, ale szukając detali następuje niestety zderzenie ze ścianą.
    • Odpowiedź może być tylko jedna. Metalowe! Może je zniszczyć tylko siła fizyczna. Plastyk zniszczy nawet promieniowanie słoneczne UV.
    • Muszę wymienić rynny i zastanawiam się, czy iść w te plastikowe, czy może zainwestować w metalowe? Plastikowe są tańsze, ale boję się, że słońce i mróz szybko je zniszczą. Metalowe z kolei są droższe, ale podobno niezniszczalne. Jakie macie doświadczenia z jednymi i drugimi? Które rynny są łatwiejsze w montażu i które wymagają mniej konserwacji? Chciałabym podjąć dobrą decyzję, żeby nie żałować za parę lat.
  • Popularne tematy

×
×
  • Utwórz nowe...