Skocz do zawartości

Zabudowa poddasza użytkowego GK


Recommended Posts

Napisano (edytowany)

Witam serdecznie,

 

Zdecydowałem się na ściany działowe i zabudowę poddasza płytami GK. Póki co wiem tyle, że w łazience od strony mokrej będą płyty impregnowane, a więźbę pokrywać będą płyty ognioodporne. Mam tylko wątpliwości co do sufitu podwieszanego oraz ścian działowych. Widzę opinie, że w wielu miejscach dobrze jest zastosować podwójne płytowanie. Chciałbym zapytać czy to jest konieczne i w których miejscach ma to sens oraz czy zamiast podwójnego płytowania, łatwiej nie będzie po prostu zastosować grubsze płyty

Edytowano przez Tomsven (zobacz historię edycji)
Napisano

Podwójne opłytowanie stosuje się np. po to, by zwiększyć izolacyjność akustyczną ściany działowej, albo po to, aby zwiększyć jej wytrzymałość, bo np. chcemy zawiesić na niej jakieś cięższe szafki. Rzeczywiście, alternatywą jest zastosowanie np. płyt gipsowo-włóknowych, które są znacznie wytrzymalsze od płyt g-k.

Napisano

Czyli przykładowo tam, gdzie będą szafki wiszące w kuchni lepiej zastosować podwójne płytowanie ? Co w przypadku średniego rozmiarów telewizora ? Słyszałem też teorię o podwójnym płytowaniu sufitu podwieszanego, aby zapobiec pękaniom płyt. 

Napisano (edytowany)
35 minut temu, Tomsven napisał:

Czyli przykładowo tam, gdzie będą szafki wiszące w kuchni lepiej zastosować podwójne płytowanie ?  

E tam, u nas daje się w takich miejscach pod spód albo sklejkę, albo zwykłą deskę. Podwójna płyta g/k to za mało.

Edytowano przez retrofood (zobacz historię edycji)
Napisano
48 minut temu, Tomsven napisał:

Co z tym sufitem ? Warto zastosować podwójne płytowanie czy to raczej kwestia dobrze wykonanej pracy ?

To nie płyty - jak dobrze wiesz - pękają, tylko w 99% spojenia, a to zależy od doświadczenia układacza, warunków, w jakich płyty zostały ułożone, zaprawy, czy taśmy którą zaklejamy spojenia...

Generalnie - raczej nie warto...

Napisano

Ja tam bym się nie odważył podwieszać coś na podwieszanym suficie. Bez żadnego obciążenia występują naprężenia, a co dopiero jak się podwiesi kilkanaście-kilkadziesiąt kg.

Wysłane z mojego SM-A520F przy użyciu Tapatalka



Napisano
17 godzin temu, Tomsven napisał:

Czyli przykładowo tam, gdzie będą szafki wiszące w kuchni lepiej zastosować podwójne płytowanie ? Co w przypadku średniego rozmiarów telewizora ? Słyszałem też teorię o podwójnym płytowaniu sufitu podwieszanego, aby zapobiec pękaniom płyt. 

Na pewno podwojne płytowanie zwiększa wytrzymałość i  sztywność, alekluczowe jest właściwe zamocowanie rusztu, i płyt na ruszcie. Nato miast mocowanie szafek na płytach - to osobna sprawa. Kwestia, ile te szafki ważą, ile pomieszczą ciężaru -to zupelnie inna sprawa. Często lepiej to przewidzieć i jednak montować na podłożu kontrukcyjnym, lub do rusztu. Trzeba to przy wiekszych cieżarach wcześniej przewidzieć. 

Napisano

Co do ścian, to przemyślę sprawę i w miejscu szafek i innych najcięższych rzeczy wstawię sklejkę bądź inne wzmocnienie. 

 

Co do sufitu, to jedyne co mam zamiar wieszać to lampy, chociaż w części otwartej (salon + kuchnia) będą widoczne jętki, więc pewnie nimi się wspomogę. 

Napisano

Szanowni Państwo, newralgicznymi punktami są łączenia płyt. Do beztaśmowego spoinowania łączeń można wykorzystać masę Śnieżka Acryl Putz MS30. Masa jest łatwa w aplikacji, odporna na skurcz i pękanie, łatwo się szlifuje. Dzięki swoim właściwościom niweluje ryzyko pojawiania się pęknięć.

Napisano
Dnia 3.08.2022 o 12:14, Tomsven napisał:

Co do ścian, to przemyślę sprawę

Ściany z płyty g/k nie polecam, nie będę się rozpisywał dlaczego, sufity owszem można kręcić płytę g/k, najlepiej  czerwoną z włóknem  rozproszonym.   

Napisano
Dnia 3.08.2022 o 07:17, podczytywacz napisał:

To nie płyty - jak dobrze wiesz - pękają, tylko w 99% spojenia, a to zależy od doświadczenia układacza, warunków, w jakich płyty zostały ułożone, zaprawy, czy taśmy którą zaklejamy spojenia...

Generalnie - raczej nie warto...

 

Trafnie. Nie warto.

10 godzin temu, Eksperci Śnieżka napisał:

 Dzięki swoim właściwościom niweluje ryzyko pojawiania się pęknięć.

 

Wątpię, ze niweluje, bo kiepsko położone (i umocowane) płyty, z drgającymi krawędziami, wszystkiemu dadzą radę. Czyli raczej tylko zmniejsza. A więc warunek pierwszy i konieczny to właściwe zamocowanie krawędzi.

9 godzin temu, animus napisał:

Ściany z płyty g/k nie polecam, 

 

Samych ścian nie, ale wyrównanie ich powierzchni już tak. 

Napisano

Czyli zabudowa poddasza oraz sufity w płytach GK, a ściany działowe z innego materiału. Przypominam, że to adaptacja poddasza, nie chce za bardzo obciążać stropu oraz portfela - jaki materiał byście polecili ? 

Napisano
1 godzinę temu, Tomsven napisał:

Czyli zabudowa poddasza oraz sufity w płytach GK, a ściany działowe z innego materiału.  

 

Nad tymi ścianami trzeba się zastanowić. Bo wykonywanie ich w technologii g/k wcale nie jest takie rzadkie. Ale pod uwagę trzeba wziąć przede wszystkim to, kto będzie użytkownikiem pomieszczeń. I jakie będzie miał wymagania. Ściankę g/k dość trudno jest wygłuszyć. Stosuje się w tym celu wełnę mineralną w konstrukcji (między płytami i/lub podwójne płyty. Natomiast inny materiał oznacza nierówną powierzchnię ściany i konieczność szpachlowania i szlifowania. Co oczywiście odbija się na kosztach, nie mówiąc już o masie. Dlatego musisz wyważyć racje, bo wszystko ma "zady i walety". Tym bardziej, że będziesz używał płyt g/k do sufitów i poddasza. Ta sama technologia.

Napisano
1 godzinę temu, Tomsven napisał:

Czyli zabudowa poddasza oraz sufity w płytach GK, a ściany działowe z innego materiału. Przypominam, że to adaptacja poddasza, nie chce za bardzo obciążać stropu oraz portfela - jaki materiał byście polecili ? 

To po co ktoś kiedyś wymyślił suche zabudowy???

Ścianki jak i sufity jak najbardziej , wykonane ze sztuką nie sprawiają później problemów żadnych ...Tam gdzie coś ma wiściec wstawki z płyty OSB 22mm i wystarcza....

Podwójne płytowanie to bzdura.

Napisano

Dziękuje za uwagi.

 

W takim razie temat do przemyślenia. 

 

Trochę obawiam się izolacji akustycznej. Co jedyne hałasy, to te które będziemy sami generowali, ale nie chcę sytuacji w której słychać każdy ruch. W przypadku G/K jest dużo gorzej niż tradycyjnie? Płyty G/K akustyczne są warte ceny ? 

 

Co do wstawek z OSB, to płytę GK się po prostu do niej przykręca ? W takim razie cały dany odcinek ściany musi być w ten sposób wykonany.

 

 

Napisano
To po co ktoś kiedyś wymyślił suche zabudowy???
Ścianki jak i sufity jak najbardziej , wykonane ze sztuką nie sprawiają później problemów żadnych ...Tam gdzie coś ma wiściec wstawki z płyty OSB 22mm i wystarcza....
Podwójne płytowanie to bzdura.
Otóż to, to żadne wzmocnione, tylko niepotrzebne obciążenie. Sama płyta jest tak przeliczona, żeby przy swojej wadze utrzymać odpowiednią sztywność, a dokładanie kolejnej już raczej tylko obciąży, a nie usztywni.

Wysłane z mojego SM-A520F przy użyciu Tapatalka

Napisano
2 godziny temu, vlad1431 napisał:

 . Sama płyta jest tak przeliczona, żeby przy swojej wadze utrzymać odpowiednią sztywność, a dokładanie kolejnej już raczej tylko obciąży, a nie usztywni. 

 

Ale ta druga pomaga wygłuszyć, jeśli komuś bardzo zależy. 

 

9 godzin temu, Tomsven napisał:

 Trochę obawiam się izolacji akustycznej. Co jedyne hałasy, to te które będziemy sami generowali 

 

My czyli kto? Rodzice w sypialni po sąsiedzku z dzieckami?

Napisano
Dnia 5.08.2022 o 12:37, joks napisał:

To po co ktoś kiedyś wymyślił suche zabudowy???

Wydaje mi się, ale mogę się mylić, że po to żeby zastąpić tynki trzcinowe.

 

Dnia 5.08.2022 o 12:22, retrofood napisał:

Nad tymi ścianami trzeba się zastanowić. Bo wykonywanie ich w technologii g/k wcale nie jest takie rzadkie.

Każda firma produkująca jakiś materiał ciągle szuka większego zastosowania dla swoich wyrobów, chodzi jak zawsze o pieniądze, o większą sprzedaż i to jest oczywiście normalne.

 

Dnia 5.08.2022 o 12:47, Tomsven napisał:

Dziękuje za uwagi.

W takim razie temat do przemyślenia.

Inwestor posiadający  wiedzę, nie będzie jednak budował wszystkiego z jednego materiału i zastosuje odpowiedni do swoich potrzeb.

Za to wykonawca będzie proponował inwestorowi takie rozwiązanie, które mu pasuje pod kontem szybciej, łatwiej i większy zarobek. 

       

Utwórz konto lub zaloguj się, aby skomentować

Musisz być użytkownikiem, aby dodać komentarz

Utwórz konto

Zarejestruj nowe konto na forum. To jest łatwe!

Zarejestruj nowe konto

Zaloguj się

Masz już konto? Zaloguj się.

Zaloguj się
  • Kto przegląda   0 użytkowników

    • Brak zalogowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
  • Darmowy poradnik budowlany raz w tygodniu na Twój e-mail

  • Najnowsze posty

    • Co do oświadczenia projektanta o możliwości przyłączenia do sieci ciepłowniczej, lub braku takiej możliwości, to logika nie ma tu nic do rzeczy. Niestety, bo nikt chyba się nie przejmował czy to ma sens. Po prostu nowelizując ustawę prawo budowlane (po raz nie wiadomo już który) dodano takie oświadczenie do listy wymaganych dokumentów.  Natomiast co do źródła ciepła i kotła na paliwo stałe to trzeba sprawdzić miejscowy plan zagospodarowania (ewentualnie decyzję o warunkach zabudowy( oraz uchwały antysmogowe obowiązujące na danym terenie. 
    • To trochę tak nie działa, no ale dobra https://fachowiec-budowlany.pl/budownictwo/jak-samodzielnie-wykonac-wylewke-anhydrytowa/   Mogło być gorzej
    • Chciałbym się zapytać o skuteczność stosowania kotew spiralnych przy zszywaniu rys w ścianach piwnicy z bloczka betonowego. Dom nowobudowany, stoi ok 3 lat, podłoże gliniaste z podsypką piaskową. Mam taką sytuację że rysy pojawiły się pod dwoma oknami w piwnicy (mniej więcej na środku) idące od ławy po samą wnękę okna. Oraz występują też rysy w miejscach gdzie na parterze są okna narożne, jakby od nacisków punktowych, może też od osiadania albo jedno i drugie. Pomijam fakt że mam też rysy na łączeniach ścian nośnych zewnętrzych z wewnętrznymi ale tu nie będę miał dostępu żeby wkleić kotwy spiralne. Czy te kotwy sprawdzą się w przypadku gdy rysy powstały na wskutek dużych nacisków punktowych? Czy podcinanie fug na ok 4-6cm będzie bezpieczne w takim wypadku? Poniżej rysunek poglądowy jak to u mnie wygląda. Na początku miałem plan żeby pod oknami wyciąć jedną warstwę bloczka i wkleić pręty zbrojone po każdej ze stron okna i zalać betonem (takie "podproże" jakby). Ale z tymi kotwami spiralnymi będzie chyba prościej. Tylko nie wiem czy te kotwy trzeba wklejać od wewnątrz czy od zewnątrz czy z obu stron?  
    • Może jakąś oryginalną pergolą? Taką pergolę możesz obsadzić na przykład pnącymi roślinami. 
    • Aby skutecznie przygotować olejowaną podłogę do odświeżenia, konieczne jest jej dokładne oczyszczenie z brudu, tłuszczu i resztek wcześniejszych środków pielęgnacyjnych. Do tego idealnie sprawdzi się OSMO (3019) – koncentrat do intensywnego mycia podłóg olejowanych. Krok po kroku: 1. Przygotowanie roztworu: Standardowe czyszczenie: rozcieńcz koncentrat OSMO 3019 w proporcji 1:10 z wodą. Silne zabrudzenia: użyj mocniejszego roztworu 1:8 z wodą. 2. Mycie podłogi: Nanieś roztwór na podłogę przy użyciu mopa z mikrofibry. Nie dopuszczaj do wyschnięcia – powierzchnia powinna pozostać wilgotna przez kilka minut, nawet do 10 minut, aby preparat skutecznie rozpuścił zanieczyszczenia. 3. Płukanie i osuszanie: Zmyj dokładnie czystą wodą, regularnie płucząc mopa. Ściągnij nadmiar wilgoci i pozostaw podłogę do całkowitego wyschnięcia. Uwaga: Nie używaj zbyt dużej ilości wody – podłogi olejowane są odporne, ale nadmierna wilgoć może wpłynąć na drewno. Gotowa podłoga po takim czyszczeniu jest przygotowana do dalszej pielęgnacji lub regeneracji przy użyciu np. OSMO Wosków Twardych Olejnych lub Wosków Regeneracyjnych .
  • Popularne tematy

×
×
  • Utwórz nowe...